Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuu, että vakavassa masennuksessa on kyse ajatuksista

Vierailija
24.11.2023 |

En missään nimessä tarkoita olevani oikeassa, ja ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia, mutta puhun kahden läheisen, vakavasti masentuneen seuraamisesta. Toinen niistä on ollut oma aikuinen lapseni. Nykyään parantunut. 

Se, mikä näitä kahta yhdistää on ajatukset. He itse ruokkivat masennustaan ajattelemalla, ettei mikään kannata, mistään ei ole apua, ei viitsi lukea mitään, ei halua ottaa apua vastaan. Tiedän, että se kuuluu masennukseen, mutta kyse ei heillä ole pelkästään tunteista, vaan _ajatuksista_. Lumipallo paisuu paisumistaan. 

Ei, en tarkoita, että positiiviseen ajatteluun pitäisi kyetä. Ei tarvitse. Mutta josko pysäyttäisi sen negatiivisen ajattelun? Ei ruokkisi sitä. 

lapseni on itse sanonut, että paraneminen alkoi, kun hän lähti päivittäin kävelemään. Kun hän pääsi sen yli, ettei kävelemisestä ole kuitenkaan mitään hyötyä. 

Olenko ajatuksillani täysin väärässä?

Kommentit (406)

Vierailija
221/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse aloin parantumaan ensimmäisenä palasi unet. Sekin on mielestäni kuvaansa, että masennuksessa unet katoaa. Aivot eivät siis toimi normaalisti, eikä ne ala toimimaan vaikka jollain olisi mikä mielipide masennuksesta. 

Itse tarvitsin aikaa ja tavallaan aloin parantumaan itsekseni. Aikaa vuosia. 

Usein masentuneita katoavat värit. Itse koin, että elin ikäänkuin usvassa. Vaikka aurinko paistoi se ei tuntunut miltään, luonnon vihreyttä ei havainnut, mikään ulkoinen ei tuntunut miltään. En pystynyt keskittymään lukemiseen, jota ennen rakastin, olin kauhuissani. Pystyisinkö koskaan enää nauttimaan lukemisen ilosta. Tv-ohjelmiin ei keskittynyt, mieli ikää kuin oli samaan aikaan levoton ja todella lamautunut. On tosiaan niinkuin kuplassa. 

Sikäli tuo ulos kävelemään ja luontoa

Minua ilahduttaa kotona makaaminen. 

Vierailija
222/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Negatiiviset ajatukset ovat oire, ei syy masennukselle. 

Ehkä, mutta tuo oire ylläpitää ja lietsoo masennusta tehokkaasti. Ja ajatukset on kuitenkin sellainen asia, johon voi tietoisesti vaikuttaa

Olen varmaan jotenkin poikkeavalla tavalla sairas ja vialla päästäni, kun minun ajatuksiini vaikuttaa todella vahvasti moni muu, kuin oma tahtoni:

- e-pillerit masentavat

- serotoniini masentaa

- dopamiini nostaa mielialan ja motivaation

- adrenaliini tuo voimaa ja kestävyyttä

- tyroksiini nostaa / laskee aineenvaihduntaa, kolesterolia ja mielialaa ja toimintakykyä

Nämä vaikuttavat niin paljon, että ajatusten pohja on noiden sanelema ja vain päälle voi liimata jotain tahdonvoimalla. On ihan eri asia tahdonvoimalla yrittää suorittaa jotain ku

Miten vaikutat luettelemiisi asioihin? Pillereitä popsimalla? Niihin voi myös vaikuttaa teoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän niin kuin juoppo keksii syitä juomiseen, niin masentunut keksii syitä olla kokeilematta yhtikäs mitään, ainakaan vähääkään mitään liikuntaan liittyvää, joka saattaisi vähän kohentaa mieltä ja päästää teidät pois sieltä omasta kuplasta edes hetkeksi. Ihan käsittämätöntä ajattelua mun mielestä. Just se negatiivisväritteinen ajatusmalli pitää saada katkaistua, mutta ette kuitenkaan ole valmiita edes yrittämään. Ja teidän läheisten pitää vaan yrittää ymmärtää kun olette sairaita. Olette vain mieleltänne itsekeskeisiä ja hyvin itsekkäitä.

16 alapeukkua tällä, vaikka täyttä faktaa. Huomaa, miten monella osui ja upposi. 

Vierailija
224/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestä elinympäristö ei vaikuta mieleen?

Olen eri. Minulla elinympäristö lähtee huononemaan, kun sairastun. Ei vaan ole voimavaroja pitää kotia kunnossa normaaliin tapaan. Kun vointi paranee, alan automaattisesti pistää paikkoja kuntoon. 

Vierailija
225/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän niin kuin juoppo keksii syitä juomiseen, niin masentunut keksii syitä olla kokeilematta yhtikäs mitään, ainakaan vähääkään mitään liikuntaan liittyvää, joka saattaisi vähän kohentaa mieltä ja päästää teidät pois sieltä omasta kuplasta edes hetkeksi. Ihan käsittämätöntä ajattelua mun mielestä. Just se negatiivisväritteinen ajatusmalli pitää saada katkaistua, mutta ette kuitenkaan ole valmiita edes yrittämään. Ja teidän läheisten pitää vaan yrittää ymmärtää kun olette sairaita. Olette vain mieleltänne itsekeskeisiä ja hyvin itsekkäitä.

16 alapeukkua tällä, vaikka täyttä faktaa. Huomaa, miten monella osui ja upposi. 

Itse asiassa juoppokaan ei parane alkoholismistaan olematta juomatta, tällöin hän on vain juomaton alkoholisti (pahimmillaan jatkuvassa kuivahumalassa). Alkoholismin saaminen aitoon remissioon tarkoittaa sitä, että alkoholisti käy hoidossa ja ongelman juurisyitä hoidetaan. 

Vierailija
226/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän juuri on se ongelma että niitä ajatuksia ei pysty muuttamaan väkisin. Se on lähes mahdotonta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Esim. kognitiivisessa käyttäytymisterapia opitaan kyseenalaistamaan näiden ajatusten totuusarvoa ja tietoisesti miettimään miten kääntää negatiivinen ajatus positiivisemmaksi. 

Juu, ja ei nämäkään tekniikat kaikille toimi. Kun se uusi positiivinen ajatus ei tunnu todelta, niin siihen ei usko. Se ei auta, että jankuttaa peilin edessä elämän olevan kivaa, jos se on pelkkiä sanoja, sitä ei saa ikäänkuin sisäistettyä.

Ihmiset ymmärtää ajatusten muuttamisen niin mustavalkoisesti. Ei se ole tarkoituskaan että huijataan itsensä ajattelemaan positiivisesti kaikesta. Monen olisi oikeasti syytä harkita kongnitiivista käyttäytymisterapiaan, jos käsitys oman ajatusmaailman muokkaamisesta on tämä. 

Vierailija
227/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus johtuu siitä miten muut kohtelevat sinua. Jos muut ihmiset aina vähättelevät ja arvostelevat negatiivisesti niin kyllä ihminen masentuu. 

Voitko itse vaikuttaa siihen miten muut ihmiset sinua kohtelevat? Entä siihen minkälaisten ihmisten kanssa olet tekemisissä? 

Vierailija
228/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet väärässä. Masennus on kierre, jossa ajatukset alkavat kiertää tiettyä kehää ja siitä on vaikea päästä irti. Syvimmässä masennuksessani ajattelin jatkuvasti itsemurhaa, vaikka tiesin etten oikeasti halunnut kuolla, mutta en voinut vaikuttaa siihen, että aivoni toivat sen jatkuvasti mieleeni. 

Vierailija
229/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus johtuu siitä miten muut kohtelevat sinua. Jos muut ihmiset aina vähättelevät ja arvostelevat negatiivisesti niin kyllä ihminen masentuu. 

Voitko itse vaikuttaa siihen miten muut ihmiset sinua kohtelevat? Entä siihen minkälaisten ihmisten kanssa olet tekemisissä? 

Minä olen vaikuttanut siihen, millaisten ihmisten kanssa olen tekemisissä = poistanut haittaavat ihmiset. Koska niitä hyviä kontakteja ei kuitenkaan ole saatavilla ihan tuosta vaan, jokaisella on omat elämänsä ja kiireensä jne. niin se tarkoittaa aika paljon yksinäisyyttä, mikä on sitten toinen masennukselle altistava tekijä. 

Vierailija
230/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet väärässä. Masennus on kierre, jossa ajatukset alkavat kiertää tiettyä kehää ja siitä on vaikea päästä irti. Syvimmässä masennuksessani ajattelin jatkuvasti itsemurhaa, vaikka tiesin etten oikeasti halunnut kuolla, mutta en voinut vaikuttaa siihen, että aivoni toivat sen jatkuvasti mieleeni. 

Juuri näin. Olet ikään kuin jonkinlaisessa humalassa ilman, että olet juonut.

Vierailija
231/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Minulla elinympäristö lähtee huononemaan, kun sairastun. Ei vaan ole voimavaroja pitää kotia kunnossa normaaliin tapaan. Kun vointi paranee, alan automaattisesti pistää paikkoja kuntoon. 

Se on siis ainoa mitä sulla on? Koti om siis ainoa elinympäristö eikä mikään muu merkkaa? Et esim. koe asuinalueen olevan elinympäristöä tai vaikuttavan sun vointiin? Esim. keskellä ei-mitään on sama olo kuin keskellä maan päkaupunkia? 

Vierailija
232/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet ovat koukussa uhriutumiseen.

Sinä olet koukussa omaan idiotismiisi.

Vierailija
233/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, koska alat itse uskomaan heitä. Akat uskomaan, että olet huono. Siksi.

ap

Jos on lähipiirissä ihmisiä jotka vähettelevät joka viikko ja arvostelevat niin ei kukaan sellaista jaksa. 

Harva nyt kotona yksin masentuu kirjaa lukiessa tai telkkaria katsoessa. 

Monikin masentuu yksin kotona. Sehän olisi kätevää jos masennus johtuisi aina myrkyllisistä ympärillä olevista ihmisistä. Sittenhän ratkaisu olisi varsin helppo: hankkiutuu vaan eroon niistä myrkyllisistä ihmissuhteista. 

Vierailija
234/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on aivokemiaa, aivojen kemiallisen tasapainon häiriötila. Liittyy tiettyjen aineiden, esimerkiksi serotoniinin, puutteeseen aivoissa. Ei siitä voi parantua niin että vain päättää. Ihan kuten ei migreenistä tai syövästäkään. Terveisin erikoistuva psykiatri

Arvon erikoistuva psykiatri on hyvä ja ottaa selvää siitä mistä se serotoniininpuutos ja muut epätasapainotilat johtuvat. Vinkki: suoliston mikrobikannasta.

Vierailija
235/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on siis ainoa mitä sulla on? Koti om siis ainoa elinympäristö eikä mikään muu merkkaa? Et esim. koe asuinalueen olevan elinympäristöä tai vaikuttavan sun vointiin? Esim. keskellä ei-mitään on sama olo kuin keskellä maan päkaupunkia? 

??? Se koti ei siirtyile paikasta toiseen tuosta vaan. Ja se on hankittu miellyttävästä ympäristöstä, ihan juuri mielenterveyttä tukemaan (en ollut edes sairas silloin, mutta itselleni elinympäristö on tärkeä). 

Vierailija
236/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni kiistää terveellisen ruokavalion ja liikunnan merkityksen masennuksen hoidossa? Tutkimukset selkeästi osoittavat, että niistä on hyötyä, ja myös terveydenhuollon ammattilaiset suosittelevat niitä osana masennuksen hoitoa yhdessä muiden hoitotoimenpiteiden kanssa.

Ja tällekin sateli alapeukkuja. Ei voi käsittää. 

Vierailija
237/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttoi paranemiseen muutto ja ahdistavista elämäntilanteista irti pääseminen. Vaikka ulkoilin ja harrastin juoksuakin, niin ei se liikunta ole mikään maaginen lääke masennukseen sellaiselle, joka on jo aktiivinen.

Vierailija
238/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttoi paranemiseen muutto ja ahdistavista elämäntilanteista irti pääseminen. Vaikka ulkoilin ja harrastin juoksuakin, niin ei se liikunta ole mikään maaginen lääke masennukseen sellaiselle, joka on jo aktiivinen.

Aloititko ihan nollasta? Oliko helppoa löytää uusi asuinpaikka elämän resetoimiselle? Mietin itse samaa, mutta en voi vielä toteuttaa sitä. 

Vierailija
239/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on toki mahdollista että hänellä on muitakin diagnooseja kuin vakava masennus, todennäköisesti onkin koska kuitenkin toimintakyky mahdollisti hyvin impulsiivisia ratkaisuja kuten lemmikkien hankkimisia (ja yhtä nopeasti niistä luopumisen) sekä muuttoja kaupungista toiseen (näitten tukijoukkojen avulla tietysti)

Juu, nämä eivät ole masennusta vaan muuta mielenterveys/persoonallisuushäiriötä. Juuri kuuntelin Sam Vakninin videon epävakaasta persoonasta ja siinä oli tätä auttajien keräämistä ja avuttomaksi heittäytymistä, mikään ei riitä ja kokee tulevansa hylätyksi, jos toinen ei ole joka hetki käytettävissä.

Moni kerää auttajia ympärilleen. On isoa sukua. Sisaruksia, joihin pidetään yhteyttä. Entisiä kumppaneita, joiden kanssa ollaan väleissä. Serkkua ja setää löytyy, mummeista nyt puhumattakaan.

On paljon ihmisiä, joilla on iso lössi ihmisiä ympärillään. Ihan vain siltä varalta, että sattuisi haluamaan juuri tietyn ihmisen seuraa. 

Vierailija
240/406 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan masentuneen ajatuvääristymä on tämän kaltainen: Olen hirveä ihminen, minun kuuluukin kärsiä. Ota itseäsi niskasta kiinni, ei ainakaan tuohon auta...

Tuon suhtautumistavan voi ajatuksillaan muuttaa. Mutta ei välttämättä halua tehdä niin.

Minä huomaan, että sinä et oikein ymmärrä masennuksen tai ylipäänsä psykiatristen sairauksien olemusta.

Minä huomaan että sinulla ei ole ymmärrystä siitä mitä tapahtuu terapiassa, jos sinne menee masennuksen takia.