Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19880)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aika vähällä pärjäät. Pitääkin kokeilla tuota leipää suolakurkulla. Jos pääsisi juustosta eroon kun maksaa niin paljon nykyään.
Joo! Ite söin aiemmin leivän päällä tuorejuustoa, kalkkunaleikkelettä, juustoa, salaattia, kurkkua ja kirsikkatomaattia. Mutta mutta, nyt pääsee helpommalla kun käyttää vain voita (tosi täyttävää ja pitää nälän poissa) ja sit halpis suolakurkkuviipaleita niin saa ihanan rasva-suola-yhdistelmän ja samalla vähän kasvista. Ja tulee halvemmaksi eikä ole prosessoituja juttuja. Ja salaatti ehtii aina mennä mulla muutenkin huonoksi, niin tulee vaan hävikkiä. Voi ja suolakurkku säilyy tyyliin ikuisesti eli hävikkiä ei tule.ä eli ei mene rahaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aika vähällä pärjäät. Pitääkin kokeilla tuota leipää suolakurkulla. Jos pääsisi juustosta eroon kun maksaa niin paljon nykyään.
Joo! Ite söin aiemmin leivän päällä tuorejuustoa, kalkkunaleikkelettä, juustoa, salaattia, kurkkua ja kirsikkatomaattia. Mutta mutta, nyt pääsee helpommalla kun käyttää vain voita (tosi täyttävää ja pitää nälän poissa) ja sit halpis suolakurkkuviipaleita niin saa ihanan rasva-suola-yhdistelmän ja samalla vähän kasvista. Ja tulee halvemmaksi eikä ole prosessoituja juttuja. Ja salaatti ehtii aina mennä mulla muutenkin huonoksi, niin tulee vaan hävikkiä. Voi ja suolakurkku säilyy tyyliin ikuisesti eli hävikkiä ei tule.ä eli ei mene rahaa roskiin.
Tuli niin hyvät perustelut että kokeiluun menee!
Sitä syödään mihin on varaa. Nykyisin siis aina halvinta. Budjetti sallii seuraavia;
Perunaa, porkkanaa, kananmunia, kalapuikkoja, pakastevihanneksia, purkkihernekeittoa, nuudeleita. Jos mahdollista niin padoissa sikanautaa ja tonnikalaa, tuoreesta kalasta lähinnä unelmoin. Vegaanisekoilut esim. linssit eivät todellakaan pidä nälkää ja sotkevat vatsan, on kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Sitä syödään mihin on varaa. Nykyisin siis aina halvinta. Budjetti sallii seuraavia;
Perunaa, porkkanaa, kananmunia, kalapuikkoja, pakastevihanneksia, purkkihernekeittoa, nuudeleita. Jos mahdollista niin padoissa sikanautaa ja tonnikalaa, tuoreesta kalasta lähinnä unelmoin. Vegaanisekoilut esim. linssit eivät todellakaan pidä nälkää ja sotkevat vatsan, on kokeiltu.
Mulla ei uppoa enää tuo sika nauta tai tuo sika saa voimaan pahoin. Tein viikolla makaronilaatikkon ja kaksi kertaa pystyin syömään siitä. Nyt se on uskottava. Paistaessa jo haisi pahalle, olisi pitänyt lopettaa tekeminen siihen. Tuntuu että nyt on tullut tuo haju ja maku ongelma. Ei ollut edes laputettu paketti. Siinä meni muut tarpeet hukkaan. Nauta niin kallista , en osta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin purkkihernekeiton itsetehtyyn. 500g kuivahernettä (laita yön yli likoamaan veteen kattilaan) saa noin 10 annosta ja maksaa 1€. Toki sinne voi heittää vaikka pekonipaketin joukkoon. Jolloin nousee joku 0,30€ annos. Purkkihernekeitosta 435g 1,09€ saa 1-2 annosta ja lihapitoisuus on 3%. 1kg/0,76€ spaghetti kans halvempaa kuin nuudeli. Kilosta spaghettia saa 3 kattilallista pastaa, kun taas saman hintaisella nuudeliata 1 annoksen. Ainesosat silti samat. Spaghetin voi maustaa vaikka valkosipulijauheella, suolalla ja ketsupilla. Tai laittaa vaan margariinia joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunaa, porkkanaa, kananmunia, kalapuikkoja, pakastevihanneksia, purkkihernekeittoa, nuudeleita. Jos mahdollista niin padoissa sikanautaa ja tonnikalaa, tuoreesta kalasta lähinnä unelmoin. Vegaanisekoilut esim. linssit eivät todellakaan pidä nälkää ja sotkevat vatsan, on kokeiltu.Mulla ei uppoa enää tuo sika nauta tai tuo sika saa voimaan pahoin. Tein viikolla makaronilaatikkon ja kaksi kertaa pystyin syömään siitä. Nyt se on uskottava. Paistaessa jo haisi pahalle, olisi pitänyt lopettaa tekeminen siihen. Tuntuu että nyt on tullut tuo haju ja maku ongelma. Ei ollut edes laputettu paketti. Siinä meni muut tarpeet hukkaan. Nauta niin kallista , en osta.
Mä oon korvannut sika-naudat jo vuosia sitten halvemmalla ja vaan 4% rasvaa sijaitsevalla kanan jauhelihalla. Kilohinta 7,45€ eli jos syö 100g kanaa päivässä niin maksaa 0,74€. Pastat/riisi/peruna ja porkkanat+kaali lisäks viel. Ei maksa paljoa. Oon hoikka mutta protskut tulee! Voi käyttää kaikkeen samaan kuin sian jauhelihaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunaa, porkkanaa, kananmunia, kalapuikkoja, pakastevihanneksia, purkkihernekeittoa, nuudeleita. Jos mahdollista niin padoissa sikanautaa ja tonnikalaa, tuoreesta kalasta lähinnä unelmoin. Vegaanisekoilut esim. linssit eivät todellakaan pidä nälkää ja sotkevat vatsan, on kokeiltu.Vaihtaisin purkkihernekeiton itsetehtyyn. 500g kuivahernettä (laita yön yli likoamaan veteen kattilaan) saa noin 10 annosta ja maksaa 1€. Toki sinne voi heittää vaikka pekonipaketin joukkoon. Jolloin nousee joku 0,30€ annos. Purkkihernekeitosta 435g 1,09€ saa 1-2 annosta ja lihapitoisuus on 3%. 1kg/0,76€ spaghetti kans halvempaa kuin nuudeli. Kilosta spaghettia saa 3 kattilallista pastaa, kun taas saman hintaisella nuudeliata 1 annoksen. Ainesosat silti samat. Spaghetin voi maustaa vaikka valkosipulijauheella, suolalla ja ketsupilla. Tai laittaa vaan margariinia joukkoon.
Lainaus ei näemmä enää onnistu?
Spagetin unohdin mainita, sitä menee paljon perunoiden lisäksi. Eikä purkkihernekeitto niin surkeaa ole kun väitetään, vaatii lähinnä mausteita. Halvin liha/proteiini on nykyisin kananmunat tai Jalostajan spammi Tokmannin tarjouksista. Ihan kelvollista keitoissa ja padoissa kunhan maustaa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunaa, porkkanaa, kananmunia, kalapuikkoja, pakastevihanneksia, purkkihernekeittoa, nuudeleita. Jos mahdollista niin padoissa sikanautaa ja tonnikalaa, tuoreesta kalasta lähinnä unelmoin. Vegaanisekoilut esim. linssit eivät todellakaan pidä nälkää ja sotkevat vatsan, on kokeiltu.Vaihtaisin purkkihernekeiton itsetehtyyn. 500g kuivahernettä (laita yön yli likoamaan veteen kattilaan) saa noin 10 annosta ja maksaa 1€. Toki sinne voi heittää vaikka pekonipaketin joukkoon. Jolloin nousee joku 0,30€ annos. Purkkihernekeitosta 435g 1,09€ saa 1-2 annosta ja lihapitoisuus on 3%. 1kg/0,76€ spaghetti kans halvempaa kuin nuudeli. Kilosta spaghettia saa 3 kattilallista pastaa, kun taas saman hintaisella nuudeliata 1 annoksen. Ainesosat silti samat. Spaghetin voi maustaa vaikka valkosipulijauheella, suolalla ja ketsupilla. Tai laittaa vaan margariinia joukkoon.
Lainaus ei näemmä enää onnistu?
Spagetin unohdin mainita, sitä menee paljon perunoiden lisäksi. Eikä purkkihernekeitto niin surkeaa ole kun väitetään, vaatii lähinnä mausteita. Halvin liha/proteiini on nykyisin kananmunat tai Jalostajan spammi Tokmannin tarjouksista. Ihan kelvollista keitoissa ja padoissa kunhan maustaa riittävästi.
Kannattaa muistaa, että kaurahiutaleissa, jopa vehnäjauhoissa on runsaasti proteiinia. 14g/100g kohden kaurahiutaleissa ja vehnäjauhossa 13g. Jauhelihassa on 17g/100g. Kananmunassa 11g. Soijasuikaleissa 70g. Maidossa 3,3g. Keräkaalissa 1,2g. Porkkanassa 0,6g. K-menun maitorahkassa (2,96€/kg) 10g.
Oma bodaripuoliso tekee joka aamu ja ilta mikrossa semmonen puuron, missä on kaurahiutaleita, maitoa, 2 rkl soijarouhetta ja jonkin verran maitorahkaa ja vähän auringonkukan siemeniä. Hinta joku 0,60€. Olis myös proteiinijauhetta mutta sitä ei kuulemma tartte. Proteiinia yhteensä 45g per annos. Eli 2 x puuroista vaan 90g proteiinia ja n. 1,20€ hinta.
Normi proteiinimäärä itelle on 1g/kg ja painan 46kg joten saisin kaikki päivän proteiinit tosta yhdestä aamupuurosta 0,60€ hintaan. Toki meillä pakastimessa kans itsekerättyjä mustikoita, puolukoita ja sieniä myös. Mutta siis ei meillä paljoa mene rahaa ruokaan, ollaan aika säästäväisiä vaikka mies painaa melkein sata kiloa.
Spaghetissa on muuten proteiinia 12g/100g, eli ei kannata haukkua aina kaikkea halpaa ruokaa. Ketsupissakin 1,3g. Eli jos on köyhä, niin ei kannata luovuttaa, että luulis että ainoastaan lihasta tai kanasta saisi proteiinia. Kroppa pystyy ottamaan vastaan vaan tietyn määrän proteiinia ja muut tulee kusen mukana silti pois ja saastuttaa Itämeren :) Kyllä hei me pärjätään! Ei luovuteta vaikka jotkut ruokatuotteet oliskin kalliita! Aina pärjää ilmankin :)
Vierailija kirjoitti:
Oma bodaripuoliso tekee joka aamu ja ilta mikrossa semmonen puuron, missä on kaurahiutaleita, maitoa, 2 rkl soijarouhetta ja jonkin verran maitorahkaa ja vähän auringonkukan siemeniä. Hinta joku 0,60€. Olis myös proteiinijauhetta mutta sitä ei kuulemma tartte. Proteiinia yhteensä 45g per annos. Eli 2 x puuroista vaan 90g proteiinia ja n. 1,20€ hinta.
Normi proteiinimäärä itelle on 1g/kg ja painan 46kg joten saisin kaikki päivän proteiinit tosta yhdestä aamupuurosta 0,60€ hintaan. Toki meillä pakastimessa kans itsekerättyjä mustikoita, puolukoita ja sieniä myös. Mutta siis ei meillä paljoa mene rahaa ruokaan, ollaan aika säästäväisiä vaikka mies painaa melkein sata kiloa.
Eiköhän noi kasvikset ja vitamiinit ole tärkeämpiä kuin joku proteiini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varmasti pystyy, varsinkin jos on pihi tai pienikokoinen, niin kuin siskoni, joka ei muuta kuin kaurapuuroa ja ruisleipää syö. Ja ne pystyy just jotka ei saa mitään nautintoa ruoasta. Mutta mä olen semmonen adhd että en edes muista söitkö tunti sitten niin olen koko ajan syömässä. Miehenikin sanoo että syön aivan liikaa :D Ei varmasti riitä 100€ mulla. Varainkin kun juon joka viikonloppu myös kalliita viinejä ja käyn baarissa xD
Virkistävä kirjoitus! Täällä on herneistä keskusteltu viime ajat. Kerrankin kirjoitus joka vastaa aloitukseen. Tervetuloa mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Moni varmasti pystyy, varsinkin jos on pihi tai pienikokoinen, niin kuin siskoni, joka ei muuta kuin kaurapuuroa ja ruisleipää syö. Ja ne pystyy just jotka ei saa mitään nautintoa ruoasta. Mutta mä olen semmonen adhd että en edes muista söitkö tunti sitten niin olen koko ajan syömässä. Miehenikin sanoo että syön aivan liikaa :D Ei varmasti riitä 100€ mulla. Varainkin kun juon joka viikonloppu myös kalliita viinejä ja käyn baarissa xD
Virkistävä kirjoitus! Täällä on herneistä keskusteltu viime ajat. Kerrankin kirjoitus joka vastaa aloitukseen. Tervetuloa mukaan!
Eihän tuo vastannut ollenkaan aloitukseen kun ei hän edes syö sillä 100 eurolla kuussa vaan käyttää paljon enemmän 🤦🏻. Olisit voinut virkistää keskustelua omalla panostuksella eli mitä SINÄ ITSE syöt kun käytät vain sen 100 euroa kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi proteiinimäärä itelle on 1g/kg ja painan 46kg joten saisin kaikki päivän proteiinit tosta yhdestä aamupuurosta 0,60€ hintaan. Toki meillä pakastimessa kans itsekerättyjä mustikoita, puolukoita ja sieniä myös. Mutta siis ei meillä paljoa mene rahaa ruokaan, ollaan aika säästäväisiä vaikka mies painaa melkein sata kiloa.Eiköhän noi kasvikset ja vitamiinit ole tärkeämpiä kuin joku proteiini
Kasvikset, vitamiinit ja proteiinit kaikki ne on tärkeitä. Jos jokin puuttuu niin se vaikuttaa negatiivisesti koko kehoon. Täällä moni ei vaan tajua sitä tai välitä yhtään, kun näkee paljon tosi yksipuolisia ja puutteellisia ruokavalioita.
Minulla, kuten ilmeisesti muutamalla muullakin kirjoittajalla etenee ruokavarastojen raivaaminen. Tämä tarkoittaa - minulla ainakin - hieman epätavallisia kokeiluja.
Ostin aikoinaan Lidlin maaviikoilta Kuljanka-nimistä borssikeittoa 800 gramman purkin. Ei olisi kannattanut. Söin silloin aikanaan toisen purkillisen jotain vastaavaa ja siksi tämä toinen jäi odottelemaan "nälkäkuolemaa". No, ei tullut mutta päätin, että nyt se lähtee tukkimasta muutoinkin pientä ruokakaappiani. Lisäksi kaapissa lymyili naapurin tuoma sikanautapurkki 400g.
Tuumasta toimeen: borssi (parasta ennen 07/2025) ja sikanauta (parasta ennen 08/2024) palasina kattilaan ja kuumennus.
Tuota, ei se pahaa ollut vaikkei mikään kulinarismin huipentuma. Hintaa yhdelle aterialle 1,50. Syön mä vielä loputkin, huomenna!
Kampin Pimu
Aijjuu, varastojen tyhjennystä vielä...
Pakastimeen on jäänyt Lidlin tarjouspitsa. Näitä myytiin kolmen kappaleen paketissa.
Kuumensin aikanaan kaksi näistä kaiken taiteen sääntöjen - ja siis ohjeen mukaan. Ei onnistunut. Pitsan reuna oli järkyttävän kova, niin kova ettei siihen tahtonut veitsi purra. Siksi se on hautautunut pakastimeen.
Olisiko joillain hihassa konsti jolla pakastepitsasta saa syötävää hammaskaluston kärsimättä? Neuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Pakastimeen on jäänyt Lidlin tarjouspitsa. Näitä myytiin kolmen kappaleen paketissa.
Kuumensin aikanaan kaksi näistä kaiken taiteen sääntöjen - ja siis ohjeen mukaan. Ei onnistunut. Pitsan reuna oli järkyttävän kova, niin kova ettei siihen tahtonut veitsi purra. Siksi se on hautautunut pakastimeen.
Olisiko joillain hihassa konsti jolla pakastepitsasta saa syötävää hammaskaluston kärsimättä? Neuvot otetaan kiitollisena vastaan.
Kääri se jäinen pizza folioon ja kuumenna uunissa? Kovettuneen leivän saa pehmennettyä, kun kastelee sen vedellä vaikka pullasudilla, ja lämmittää uunissa folioon käärittynä.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Kääri se jäinen pizza folioon ja kuumenna uunissa? Kovettuneen leivän saa pehmennettyä, kun kastelee sen vedellä vaikka pullasudilla, ja lämmittää uunissa folioon käärittynä.
Tätä kokeilen 🤗
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo vastannut ollenkaan aloitukseen kun ei hän edes syö sillä 100 eurolla kuussa vaan käyttää paljon enemmän 🤦🏻. Olisit voinut virkistää keskustelua omalla panostuksella eli mitä SINÄ ITSE syöt kun käytät vain sen 100 euroa kuussa?
No olen sitä täällä jankannut! Ihmettelen jos ei uudet saa suunvuoroa, täällä siis voi vapaasti keskustella! Ihan kaikki!
Mielenkiintoista, että jonkun mielestä piristävät kirjoitukset ovat niitä, joissa nimenomaan selitetään, että ei onnistu satasella syöminen, ei.
Mulla on myös varastojen tyhjentämisproggis käynnissä. Tähän aikaan vuodesta nyt pitäisikin alkaa tulla lovi pakastimiin... Saa nähdä, mitä huomenna keksin ruuaksi!
Kiusa se on pienikin kiusa