Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19142)

Vierailija
15961/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puoliksi ranskalaiset juuret itkee lukiessa näitä sokerin kauhistelijoita / kalorinlaskijoita / toisten syömätapojen hirvittelijöitä. Ihan tiedoksi, ku*lla voi milloin tahansa. Vaikka kuinka laskisit ja stressaisit syömisiäsi, joku voi ajaa päälle suojatiellä, tai luonnonkatastrofi voi iskeä jne jne. Joten turhaan kauhistelette. Elämästä kannattaa nauttia sillon kun on vielä elossa, eikä herkuttelu haittaa, jos suurin piirtein syö terveellisesti.

Herkuttelu voi jollain olla ylenpalttista sokerin käyttöä, melkein joka viikottaista sipsin syöntiä ja rasvaista ruokaa usein. Mutta itse kasvoin urheilullisessa perheessä, jossa syötiin terveellistä ruokaa ja paljon kasviksia, ja edelleen melkein 50-vuotiaana mun herkut ovat nimenomaan tuoreet kasvikset. En pysty vuodessa syömään montakaan karkkia, kun se alkaa heti maistua pahalta suussa jo 1 karkki. Eli miksi söisin pahaa ruokaa

Hohhoijjaa... Se luetun ymmärtäminen. 

Vierailija
15962/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puoliksi ranskalaiset juuret itkee lukiessa näitä sokerin kauhistelijoita / kalorinlaskijoita / toisten syömätapojen hirvittelijöitä. Ihan tiedoksi, ku*lla voi milloin tahansa. Vaikka kuinka laskisit ja stressaisit syömisiäsi, joku voi ajaa päälle suojatiellä, tai luonnonkatastrofi voi iskeä jne jne. Joten turhaan kauhistelette. Elämästä kannattaa nauttia sillon kun on vielä elossa, eikä herkuttelu haittaa, jos suurin piirtein syö terveellisesti.

Mutta nimenomaan näillä päivittäisillä valinnoilla voi vaikuttaa omaan terveyteen pitkällä aikavälillä ja elämän laatuun varsinkin vanhemmalla iällä. Suomalaisilla on monella huonot geenit diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien suhteen. Herkuttelukin on tietysti ok silloin tällöin, mutta ei joka päivä voi elää täysin hällä väliä asenteella, jos oma terveys kiinnostaa yhtään.

Samaa mieltä. Meillä herkuttelua on kesällä vesimeloni, mansikat ja herneet. Toki jätski kans lapsilla. Aikuisilla juustot ja punaviini lomalla. Mutta ei arki pyöri noiden herkkujen ympärillä. Tavallista kotiruokaa syödään, eikä kukaan valita. Ihan jokainen nautitaan elämästä liikunnan, ystävyyssuhteiden, perheen, harrastusten, matkustelun ja mm. yhteisten leffailtojen parissa. Tykätään olla myös mökillä ja käydä soutuveneellä kalastamassa. Mutta näistä jutuista me nautitaan, ei siitä woltatusta pitsasta, karkkiläjästä tai huoneessa puoli päivää tietokonepeliä pelaamisesta. Taidetaan tosin olla poikkeusperhe siinä mielessä, kun nykyisin moni perhe vissiin vain pelaa konetta konetta eikä liiku tai matkustele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15963/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Leipää kovasti karsastavien ei kannata mennä Norjaan tai Britteihin. Siellä kaikkein tavallisin - sekä aamiainen että lounas - on leipä.

Norjassa jopa edustuslounaalla oli katettu jokaiselle valmiiksi lautaselle kaksi leipäpalaa. Leivänpäälliset oli tarjolla erikseen. Siitä sitten täyttämään kukin oma leipänsä.

Enpä tiedä heidän päivittäin saamaansa suolamäärää - meitä suomalaisia siitä kun niin kovasti torutaan.

Norjassa kolesterolikin on täysin terveellä tasolla, kun samoilla lukemilla Suomessa lääkärit pelottelee ihmiset syömään koko loppuikänsä kolesterolilääkkeitä.

Vanhemmistani toinen sai kolesterolilääkettä 58-vuotiaana ja toinen 63-vuotiaana. Olen itse 41-vuotias ja hyvin hoikka siis alle 50kg, ja työlääkäri ehdotti että alkaisin myös syömään tänä vuonna tai ihan lähivuosina kolesterolilääkettä, koska suvussa se selkeästi on vikana. Kolesteroliarvoni siis nyt oli 5,1 kun suositus on alle 5. En tiennyt että muissa maissa asia ei paljoa kiinnosta.

Vierailija
15964/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista teidän arki oikein on, jotka pystytte syömään vain vähän leipää ja appelsiinia jonain päivänä? Oletteko työttömiä vai etätöissä, ei juuri liikuntaa, pieni ruokahalu jne.?

Tätä mä oon kans pohtinu kun täälä tuntuu olevan näitä voikkuleivillä eläjiä useitakin.

No itse syön aina vaan salaatteja ja leipää, puoliso juo kotona lähinnä kahvia herättyään ja yötöissään syö niin paljon ruokaa kuin huvittaa 2€ hinnalla yön aikana. Kotona syö ainoastaan vapaapäivinään, ja silloinkin lähinnä nuudelia tai perunaa ja jauhelihaa. Mä taas epäilen näitä täydellisiä syöjiä, jotka aloittaa aamun aina puurolla ja marjoilla, syövät aina terveellisen kasvis-keittolounaan ja leivän, päivällä pastaa ja vähärasvaista kanaa sekä kasviksia ja illalla ruisleipiä kasviksilla.

Pasta ei kylläkään lukeudu täydelliseen syömiseen... Ja mitä vikaa on muka puurossa, kasvisruoasta ja ruisleivässä? Miksi kuvittelet, että ne olisivat kaikkien mielestä pahaa tai tyytymistä vain siksi, että sinä itse ilmeisesti pidät terveellisiä ruokia pahoina?

Vierailija
15965/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Leipää kovasti karsastavien ei kannata mennä Norjaan tai Britteihin. Siellä kaikkein tavallisin - sekä aamiainen että lounas - on leipä.

Norjassa jopa edustuslounaalla oli katettu jokaiselle valmiiksi lautaselle kaksi leipäpalaa. Leivänpäälliset oli tarjolla erikseen. Siitä sitten täyttämään kukin oma leipänsä.

Enpä tiedä heidän päivittäin saamaansa suolamäärää - meitä suomalaisia siitä kun niin kovasti torutaan.

Norjassa kolesterolikin on täysin terveellä tasolla, kun samoilla lukemilla Suomessa lääkärit pelottelee ihmiset syömään koko loppuikänsä kolesterolilääkkeitä.

Mistä kukaan tietää mikä on oikeasti se ihanteellinen taso?

Vierailija
15966/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tarvitse häpeillä omia annoskokoja. Kyllä sinun 2 leipää aamulla, tavallinen annos kanaa ja riisiä x 2 ja 2 leipää illalla on ihan ok, vaikka kaveri söikin puolet vähemmän. Joitteko yhtä paljon? Esimerkiksi jos kaverisi joi mehua aamulla ja illalla ja itse joit vettä, niin kaloreita tuli silti annoskoista huolimatta saman verran. Tai kaveri ei halunnut syödä sinua vararikkoon ja hänellä oli omina eväänä esimerkiksi suklaapatukoita tai pähkinöitä, joita sitten söi kun olit vessassa tai et huomannut. En itsekään kehtaisi rohmuta ruokaa kylässä, mieluummin syö tosi vähän silloin kohteliaisuus syistä. Kotona voi sitten tankata ruokaa omaan laskuun, mutta ei kylässä kehtaa."

Mehu saattaa olla sokeritonta, jolloin siitä ei tule käytännössä yhtään kaloreita. Luulisi kaloreiden laskijan tietävän tämän. Ja miksi edes mennä mihinkään pitemmäksi aikaa kylään, jos ei siellä kehtaa syödä tai omia eväitään pitää jotenkin salailla kuin mikäkin bulimikko. Kuulostaa vähän sairaalloiselta touhulta.

Vierailija
15967/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Vanhemmistani toinen sai kolesterolilääkettä 58-vuotiaana ja toinen 63-vuotiaana. Olen itse 41-vuotias ja hyvin hoikka siis alle 50kg, ja työlääkäri ehdotti että alkaisin myös syömään tänä

Sinä tietämätön... Ei todellakaan ole kyse kiinnostuksen puutteesta. Muissa länsimaissa lääkärit ovat monessa asiassa usein valistuneempia kuin Suomessa. 

Vierailija
15968/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa lyllä syödään epäterveellisesti! Kaverin luona kyläilessä niin tarjosivat pelkkää nauhapastaa kermalla! Ja hotellissa aina vain vaaleaa leipää marmeladilla ja croissant. Siis pelkkää vaaleeta vehnäjauhoa kaikessa Huhhuh.  Myöhemmin käydessä niin vuokrasin hostelleista ja hyoneistohotellista huoneet ja kokkasin itse kaupasta ostanillani terveellisillä aineksilla. Miksi ranskalaisen tai Ranskassa olevan, pitäisi automaattisesti syödä pahaa ja huonoa ruokaa? En myöskään halua syödä sitä vehnäpatonkia, vetää juustoja tai viinejä. Mitta kyllä sieltä silti saa kaupasta salaatteja ja lihaakin jos haluaa.

Vierailija
15969/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Mä kun nyt olen kunnostautunut ruoanlaitossa, tein tänään uunilohta smetanasörsselissä.

Ah, se oli hyvää mutta sitä on paljon! Oli reilusti yli kilon ruodoton ja nahaton file.

Aiemmin olen syönyt lohen ihan tuoreeltaan mutta siitä on tullut kolme-neljä annosta eikä ole tarvinnut edes suunnitella pakastamista.

No nyt mietin mitä sille käy jos pakastan annoksina. Kellään kokemusta?

P.s. raastin sitruunan ehjin sormin. Nyt sattui vissiin paksukuorisempi ja sormiin sopiva yksilö 🤗

Jipii!!! Ehjät sormet!

Kyllä sen lohen voi pakastaa, kannattaa pakastaa annoksina eikä koko loppulohta kokonaisena (as you know).. Smetana saattaa hieman erottua sulaessaan, mutta kun sen kuumentaa, niin ei sillä ole merkitystä.

Miten tämä liittyy aloittajan kysymykseen??? Ei taida mahtua satasen ruokabudjettiin  

Vierailija
15970/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tarvitse häpeillä omia annoskokoja. Kyllä sinun 2 leipää aamulla, tavallinen annos kanaa ja riisiä x 2 ja 2 leipää illalla on ihan ok, vaikka kaveri söikin puolet vähemmän. Joitteko yhtä paljon? Esimerkiksi jos kaverisi joi mehua aamulla ja illalla ja itse joit vettä, niin kaloreita tuli silti annoskoista huolimatta saman verran. Tai kaveri ei halunnut syödä sinua vararikkoon ja hänellä oli omina eväänä esimerkiksi suklaapatukoita tai pähkinöitä, joita sitten söi kun olit vessassa tai et huomannut. En itsekään kehtaisi rohmuta ruokaa kylässä, mieluummin syö tosi vähän silloin kohteliaisuus syistä. Kotona voi sitten tankata ruokaa omaan laskuun, mutta ei kylässä kehtaa."

Mehu saattaa olla sokeritonta, jolloin siitä ei tule käytännössä yhtään kaloreita. Luulisi kaloreiden laskijan tietävän tämän. Ja miksi ed

Arvailija tuskin on se omia pähkinöitä ja suklaapatukoita salaa syövä bulimikko. Ei silloin syödä kylässä tai syödään kaikki toisen ruoat, että voi oksentaa. Ei syödä 1 leipä aamulla ja illalla sekä maltillinen ruoka-annos päivällä. Liian pieni syöminen on anorektikkomaista ei bulimikkojen tapaista. Tosin kyllä minun kaltaiset läskitkin syö toisinaan kylässä ihan pienen annoksen ruokaa, että jää muillekin :D Välillä jopa kieltäydyn kokonaan vaikka vähän tekisi mieli, jos ei olla sovittu että tulen kylään juuri heidän ruoka-aikaan :D Voin odottaa hyvin olohuoneessa telkkaria katsoen sillä aikaa kun perhe syö.

Vierailija
15971/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

me ollaan mieheni kanssa tätä mietitty paljon,jos ostan lidlin keittojuurespussin ni se on 1,05,menuhauheliha 1,89 syödään silloin jauhelihakeittoo 3-4 päivää,sit teen jonkun laatikon ni sit ollaan jo viikko menty näillä alle 3€ teet makaroonilaatikonkin,hyvin pärjää

😳🤣😁🤪😂😝

Vierailija
15972/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehu saattaa olla sokeritonta, jolloin siitä ei tule käytännössä yhtään kaloreita. Luulisi kaloreiden laskijan tietävän tämän. Ja miksi ed

Arvailija tuskin on se omia pähkinöitä ja suklaapatukoita salaa syövä bulimikko. Ei silloin syödä kylässä tai syödään kaikki toisen ruoat, että voi oksentaa. Ei syödä 1 leipä aamulla ja illalla sekä maltillinen ruoka-annos päivällä. Liian pieni syöminen on anorektikkomaista ei bulimikkojen tapaista.

"hänellä oli omina eväänä esimerkiksi suklaapatukoita tai pähkinöitä, joita sitten söi kun olit vessassa tai et huomannut."

Tuo on suora lainaus siitä kommentista. Kyllä tuollainen omien eväiden piilottelu ja salaa syöminen on nimenomaan bulimialle tyypillistä. Toisten edessä närpitään ruokaa ja esitetään pieniruokaista, mutta sitten kun katse välttää ja kukaan ei ole näkemässä, niin salaa nopeasti ahmitaan niitä omia eväs-/herkkuvarastoja. Sellainen käytös on nimenomaan bulimiaan liittyvää. 

Vierailija
15973/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tänään kaupasta valmiiksi perattuja muikkuja 300g vain 3euroa.

Vierailija
15974/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me ollaan mieheni kanssa tätä mietitty paljon,jos ostan lidlin keittojuurespussin ni se on 1,05,menuhauheliha 1,89 syödään silloin jauhelihakeittoo 3-4 päivää,sit teen jonkun laatikon ni sit ollaan jo viikko menty näillä alle 3€ teet makaroonilaatikonkin,hyvin pärjää

😳🤣😁🤪😂😝

Siis ilmeisesti syövät aamupalan, lounaan ja iltapalan sekä aamu- ja iltapäiväkahvit työpaikalla työnantajan piikkiin. Ei taida keittojuurespussi+jauheliha riittää kahdelle 3-4 päiväksi. Joku laatikko tehtiin vedestä ja ilmasta? Ja makaronitkin on otettu kaapista, eihän ne mitään maksa, eikä muuta tarvita kuin makaronia. Porukka on ihan pihalla!

15975/19142 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Mä kun nyt olen kunnostautunut ruoanlaitossa, tein tänään uunilohta smetanasörsselissä.

Ah, se oli hyvää mutta sitä on paljon! Oli reilusti yli kilon ruodoton ja nahaton file.

Aiemmin olen syönyt lohen ihan tuoreeltaan mutta siitä on tullut kolme-neljä annosta eikä ole tarvinnut edes suunnitella pakastamista.

P.s. raastin sitruunan ehjin sormin. Nyt sattui vissiin paksukuorisempi ja sormiin sopiva yksilö 🤗

Jipii!!! Ehjät sormet!

Kyllä sen lohen voi pakastaa, kannattaa pakastaa annoksina eikä koko loppulohta kokonaisena (as you know).. Smetana saattaa hieman erottua sulaessaan, mutta kun sen kuumentaa, niin ei sillä ole merkitystä.

Miten tämä liittyy aloittajan kysymykseen???   Ei taida mahtua satasen ruokabudjettiin  

Jaa miten niin ei mahdu? Lohifile noin kympin, smetanaa poistomyynnissä 0,49€/500g purkki. Sitruuna ehkä 50senttiä..11 euroa, vähintään viisi annosta, eli reilu kaksi euroa päivässä, ja siihen jää yli euro vielä jokaiselle päivälle muihin aterioihin + lisäkkeisiin. Jos pääateria on 200g lohta plus smetana, niin ei kovin montaa muuta ateriaa tartte päivän aikana syödä. Tai sit syö joku toinen päivä alle kahden euron edestä.

Hyvin mahtuu. Sitten JOS tuon kävisi joka päivä syömässä ravintolassa tai edes lounasbuffetissa, niin ei tietenkään mahtuisi budjettiin - itse tekemällä sitten taas saa syödä kaikenlaista herkkuakin. Vaikkapa omenapiirakkaa sokerilla ja voilla leivottuna!

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
15976/19142 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän outo tämä katastrofiajattelumalli. Suomessa harvemmin mitään luonnonkatastrofeja tapahtuu eikä ihmisiäkään solkenaan kuole suojatielle, mutta päivittäin joutuu syömään jotain. Ihan kuin omasta terveydestä ei tarvisisi ottaa itse mitään vastuuta kun hyökyaalto voi milloin tahansa viedä tai tulla maanjäristys, niin ei tarvitse välittää kaloreista tai ruuan terveellisyydestä. Liian moni nauttii siitä elämästä nykyään vähän liikaakin ja elintasosairaudet lisääntyy jatkuvasti, toisena ääripäänä liian vähäinen ja niukka syöminen ei ole sekään  myöskään terveellistä.

15977/19142 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa teoria geneettisestä muistista. Tää on kiistanalainen teoria, koska se menee vähän sen neukkuteorian (hankitut ominaisuudet periytyy) suuntaan, mutta sille on löytynyt vahvistusta. Isovanhempien ja vanhempien kokema stressi (tällä tarkoitetaan esim. sairauksia, nälkää, vankileirillä oloa, sotaa jne) aiheuttaa muutoksia perimään ja lapset ja lapsenlapset (heidän psyykensä tai elimistönsä) sitten reagoivat tietyllä tavalla, koska heidän perimänsä ohjaa reagoimaan niin. Että jos on esivanhemmissa kärsitty nälkää, niin jälkipolvien pitää syödä aina kun ruokaa on, se on elimistöön koodattu tarve. Tää on nyt tosi karkeasti kärjistetty esimerkki, mutta viitteitä tuon tyyppiseen vaikutukseen on. Esimerkiksi äidinäidin tupakanpoltto sairastuttaa lapsenlapset. Aiemmin on tutkittu vain vanhempien elintapojen vaikutuksia lasten terveyteen, nyt on laajennettu taaksepäin. Esivanhempien nälkiintyminen voi vaikuttaa vaikka jälkipolvissa niin, että nälkähormoneja erittyy poikkeavalla tavalla?

Tästä päästään siihen, että Suomessa oli vielä sata vuotta sitten nälänhätä. Toisen maailmansodan aikana eli 80 vuotta sitten oli nälkää, muttei enää varsinaista nälänhätää, mutta silloin oli tuhoisa sota. Voisiko se oletus nurkan takana vaanivasta katastrofista olla kaiverrettu perittyihin geeneihin?

Minä voin ihan rehellisesti sanoa, että isovanhempieni sota- ja evakkokokemukset ovat vaikuttaneet minuun. Ehkä se ei kulje dna:ssa, mutta henkisenä perimänä sitten. (ja vaikutus näkyy mm. siinä, että itte pitää pärjätä)

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
15978/19142 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

On olemassa teoria geneettisestä muistista. Tää on kiistanalainen teoria, koska se menee vähän sen neukkuteorian (hankitut ominaisuudet periytyy) suuntaan, mutta sille on löytynyt vahvistusta. Isovanhempien ja vanhempien kokema stressi (tällä tarkoitetaan esim. sairauksia, nälkää, vankileirillä oloa, sotaa jne) aiheuttaa muutoksia perimään ja lapset ja lapsenlapset (heidän psyykensä tai elimistönsä) sitten reagoivat tietyllä tavalla, koska heidän perimänsä ohjaa reagoimaan niin. Että jos on esivanhemmissa kärsitty nälkää, niin jälkipolvien pitää syödä aina kun ruokaa on, se on elimistöön koodattu tarve. Tää on nyt tosi karkeasti kärjistetty esimerkki, mutta viitteitä tuon tyyppiseen vaikutukseen on. Esimerkiksi äidinäidin tupakanpoltto sairastuttaa lapsenlapset. Aiemmin on tutkittu vain vanhempien elintapojen vaikutuksia lasten terveyteen, nyt on laajennettu taaksepäin. Esivanhempien nälkiintyminen voi vaikuttaa vaikka jälk

On ihan oikeasti tutkittu asia, että esim äidin kroonistunut stressi vaikuttaa haitallisesti sikiön aivojen kehitykseen ja mm tunnesäätelyyn myöhemmin. Monellahan on nykyään ns tunnesyömistä, mikä on yhdenlaista seurausta heikoista/ongelmallisista tunnesäätelyn taidoista. Myös kasvatukselliset puutteet eli ei ole osattu opettaa tunnesäätelyn taitoja aiheuttaa mm tunnesyömistä. Ja usein kasvatusmetodit varsinkin tiedostamattomina ovat yli sukupolvissa. Ja mitä tulee kroonistuneeseen eli pitkäaikaiseen stressiin, niin sen vaikutusmekanismeista on jo paljon tietoa. Varsinkin nyky-yhteiskunnassa pitkäaikainen stressi hektisen elämän myötä on muodostunut jo lähes kansantaudiksi. 

En tiedä onko kyse niinkään geeneistä vaan siitä, että elimistö ja aivot ovat herkempiä reagoimaan stressiin ja mahdollisiin "uhkiin", koska ovat oppineet siihen jo kohdussa, ja siksi tuottavat herkästi stressihormoneita eli kortisolia, mikä on pitkittyneenä ja runsaana haitallista terveydelle. Mitä useammin ja enemmän on stressiä, sitä herkemmin siihen aina reagoi. 

Toinen syy syömistottumuksiin on tosiaan kasvatukselliset syyt. Eli pula-ajan ihmiset opettavat lapsensa syömään lautaset tyhjiksi ja syömään, kun ruokaa on. Lapset myös herkästi imevät itseensä vanhempien ja lähi-ihmisten asenteita, myös mm ruokaan liittyen.

Kolmas syy on varmasti ruoan saamisen helppous ja ylitarjonta länsimaissa. Koskaan ennen ei ole ollut niin paljon ruokaa saatavilla ja näin vauvattomasti. Myös markkinat tyrkyttävät ruokaa ja juomaan jatkuvalla syötöllä ihmisten silmille. Pakkauksista tehdään entistä houkuttelevampia. Ruuista entistä maistuvampia ja herkuista entistä herkullisempia ja makeampia. Aivan saavat helposti ja nopeasti nautintoa niistä, ja sitä ne haluavat jatkossakin. 

Vierailija
15979/19142 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Jipii!!! Ehjät sormet!

Miten tämä liittyy aloittajan kysymykseen???

Jospa KP pitää raastinta tärkeänä ja siitä on joutunut joku kk kuitenkin ostaessaan maksamaan ja laittamaan talousbudjetti-exceliinsä. Ehkä sitten pitää laskea ne laastaritkin jos oikein tarkoiksi aletaan --- ja ehkä jopa jäljellä olevat sormet? ;DDDD

Tai jos vaikka hirmu kallis rakennekynsi lohkeaa... Niin voi käydä vaikka superterveellistä smoothieta tehdessä.

Niitä piileviä lisäkuluja tulee yllättävän helposti ;DDD

-winner-

Vierailija
15980/19142 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on vaan sokeroitu mehu, popcorn ja sipsi höttö-mättö-dieetti-päivä :DDDD

Ai mut, olishan irtokarkkejakin tarjouksessa!!! Pitääkin käydä hakemassa... LAKRITSIA ehdottomasti!

Nami nami.

Oh, THAT'S why I'm so sweet ;D

-winner-