Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19139)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Jos leipien syöminen päivässä on jotenkin huono (erilaisilla täytteillä ja kasviksilla), niin olisiko parempi jos aamupalaksi söisi vaikka 2 perunaa ja jauhelihakastiketta sekä kurkkuviipaletta, lounaaksi riisiä ja kanaa ja kasviksia, päivälliseksi riisi/kana/kasvis ja iltapalaksi pastaa ja lihapullia?
Itse laitan leipieni päälle vaihtelevasti maksamakkaraa, tonnikalatahnaa, kasvispikkelsiä, silliä, juustoa, tuorejuustoa, tomaattia, salaattia, kurkkua, paprikaa, purjoa, kalkkunaleikkelettä, kananmunaa, lohta, yrttimaustetta jne. jne.
Miksi se vehnäjauho-makaroni majoneesilla, ketsupilla ja jauhelihalla olisi jotenkin parempi kuin ruisleivät lohella, kananmunalla ja kasviksilla?
Piilosuola on ainakin yksi asia leivässä ja leivänpäällisissä, jos vetelee koko päivän suolaisia leipiä suolaisilla täytteillä voi päivittäin suolansaantisuositus ylittyä helposti ja saada lisäksi liudan lisäaineita tahnoista ja tuorejuustoista. Itsetehdyssä ruuassa suolan määrää voi kontrolloida helpommin ja harva onnistuu syömään pelkästään leivän päällä sen 500-800 g kasviksia. Tuossa oli paljon kalliita ainesosia listattuna, paprika on nyt esim. todella kallista niin se lämmin ruoka voi olla paljon halvempaakin kuin liuta leivänpäällisiä.
Kyllä vuonna 2010. Ei nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Jos leipien syöminen päivässä on jotenkin huono (erilaisilla täytteillä ja kasviksilla), niin olisiko parempi jos aamupalaksi söisi vaikka 2 perunaa ja jauhelihakastiketta sekä kurkkuviipaletta, lounaaksi riisiä ja kanaa ja kasviksia, päivälliseksi riisi/kana/kasvis ja iltapalaksi pastaa ja lihapullia?
Itse laitan leipieni päälle vaihtelevasti maksamakkaraa, tonnikalatahnaa, kasvispikkelsiä, silliä, juustoa, tuorejuustoa, tomaattia, salaattia, kurkkua, paprikaa, purjoa, kalkkunaleikkelettä, kananmunaa, lohta, yrttimaustetta jne. jne.
Miksi se vehnäjauho-makaroni majoneesilla, ketsupilla ja jauhelihalla olisi jotenkin parempi kuin ruisleivät lohella, kananmunalla ja kasviksilla?
Miksi kukaan söisi vain pelkkää leipää päivässä tai vain pelkkiä lämpimiä kotiruokia? Outo jaottelu. Eihän kukaan normaalisti syö mitään jauhelihakastiketta aamupalaksi, vaan esim. aamulla leipää ja päivän mittaan niitä lämpimiä kotiruokia. Kyllä ne molemmat kuuluu päivittäiseen syömiseen, jolloin varmistaa että se ruokavalio on oikeasti monipuolinen.
Päiväkodissa yleensä jo lapsena oppii normaalin ruokailurytmin, missä on yleensä aamupala puuroa/leipää ja erilliset välipalat sekä lounas/päivällinen lämmintä ruokaa. Vanhemmat ei olisi ainakaan hirveän tyytyväisiä jos lapsi ei saisi koko päivänä muutakuin leipää. Toki sitä aikuisena saa olla vaikka koko päivän syömättä jos niin haluaa.
Leipää kovasti karsastavien ei kannata mennä Norjaan tai Britteihin. Siellä kaikkein tavallisin - sekä aamiainen että lounas - on leipä.
Norjassa jopa edustuslounaalla oli katettu jokaiselle valmiiksi lautaselle kaksi leipäpalaa. Leivänpäälliset oli tarjolla erikseen. Siitä sitten täyttämään kukin oma leipänsä.
Enpä tiedä heidän päivittäin saamaansa suolamäärää - meitä suomalaisia siitä kun niin kovasti torutaan.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piilosuola on ainakin yksi asia leivässä ja leivänpäällisissä, jos vetelee koko päivän suolaisia leipiä suolaisilla täytteillä voi päivittäin suolansaantisuosit
Aika moni lisää suolaa keittäessään makaronia tai perunaa, tai laittaa suolaa siihen tomaattimurskaan, jonka lisää siihen sika-naudan joukkoon. Jotkut saattavat lisätä epäterveellistä kermaakin. Toki suolaa on 1,1g 100g kohti ja 1 täysjyväruisleipä painaa 25g. Kannattaa muutenkin kun noita leivänpäällistahnoja tehdä niin välttää suolan käyttöä janoisätä mielummin kuivattuja yrttejä ja purjoa/punasipulia. Mun leivän päällä on just parhaillaan maustamatonta tuorejuustolevitettä, purjosipulia, kalkkunaleikkele, salaatinlehti, 4 viipaletta kurkkua, 3 viipaletta suolakurkkua ja 2 kirsikkatomaattia. Tavallinen setti. Toki syön myös porkkanatikkuja ja salaatteja, mutta en siis lähes ikinä pastaa tai perunaa tai lämmintä ruokaa. Ja syön 100€ kuussa ja saan juuri sellaista ruokaa kuin haluan. Muut voivat syödä sellaista ruokaa kun tekee mieli.
Ilmaista juustosämpylää, ilmaista hummusta ja 0,99€ maksaneen salaattipussin jämät. Hyvin jaksaa mennä tunniksi ulos puuhommiin. Ja koska olen laiska sohvaperuna, niin työpäivän jälkeen teen vain tunnin noita hommia ulkona...
Hej mine norske venner!
Mun puoliksi ranskalaiset juuret itkee lukiessa näitä sokerin kauhistelijoita / kalorinlaskijoita / toisten syömätapojen hirvittelijöitä. Ihan tiedoksi, ku*lla voi milloin tahansa. Vaikka kuinka laskisit ja stressaisit syömisiäsi, joku voi ajaa päälle suojatiellä, tai luonnonkatastrofi voi iskeä jne jne. Joten turhaan kauhistelette. Elämästä kannattaa nauttia sillon kun on vielä elossa, eikä herkuttelu haittaa, jos suurin piirtein syö terveellisesti.
Sattuneesta syystä minulla on nyt kipollinen raakoja keltuaisia jääkaapissa. Varmaan tämän viikonlopun aikana tulee osia saagaan "Kuinka tehdä creme brulee jos ei ole koskaan sellaista tehnyt". Ei minulla ole edes sellaisia annosvuokia, joihin ne pitäisi tehdä. Täytyy keksiä jotain. Eikä ole sellaista tohotintakaan, kai tuo uunin grillivastus kelpaa? Voisin tehdä ehkä sen sijaan vaniljakastiketta, mutta sitten pitäisi tehdä omenapiirakkaa - ja se on näköjään ollut hieman arka aihe täällä 😱
Sain myös hakea jämien jämiä, nyt minulla on iso purkki pektiinijauhetta (ohjeen mukaan 1-2:100, tosin ohje on italiaksi) ja luomuvehnäjauhoja 2kg. Noilla pääsee pitkälle? Otin myös vegenakkipaketin, josko opiskelija uskaltaisi testata niitä.
Kovasti näyttää olevan minulla kysymyksiä tänään 😝 mutta ei kysyvä tieltä eksy.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Sattuneesta syystä minulla on nyt kipollinen raakoja keltuaisia jääkaapissa. Varmaan tämän viikonlopun aikana tulee osia saagaan "Kuinka tehdä creme brulee jos ei ole koskaan sellaista tehnyt". Ei minulla ole edes sellaisia annosvuokia, joihin ne pitäisi tehdä. Täytyy keksiä jotain. Eikä ole sellaista tohotintakaan, kai tuo uunin grillivastus kelpaa? Voisin tehdä ehkä sen sijaan vaniljakastiketta, mutta sitten pitäisi tehdä omenapiirakkaa - ja se on näköjään ollut hieman arka aihe täällä 😱
Sain myös hakea jämien jämiä, nyt minulla on iso purkki pektiinijauhetta (ohjeen mukaan 1-2:100, tosin ohje on italiaksi) ja luomuvehnäjauhoja 2kg. Noilla pääsee pitkälle? Otin myös vegenakkipaketin, josko opiskelija uskaltaisi testata niitä.
Oisko sulla kahvikuppeja tai mukeja joita uskaltaisi soveltaa Crème brûléen vuokina? Mä olen joskus käyttänyt Teema-mukia uuniastiana eikä käynyt kuinkaan. Huom! omalla vastuulla...
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Oisko sulla kahvikuppeja tai mukeja joita uskaltaisi soveltaa Crème brûléen vuokina? Mä olen joskus käyttänyt Teema-mukia uuniastiana eikä käynyt kuinkaan. Huom! omalla vastuulla...
Oi, hyvä idea! No ei mulla mitään teemaa tietenkään ole, mutta jospa lähden kaivelemaan kaappeja, niin jotain varmasti löytyy. Samaa kivitavaraahan noi kaikki on, ja vesihauteessahan ne kypsennetään, että ei se lämpötila nouse kovin suureksi.
Kyllä tämä vielä tästä 🤣
Kiusa se on pienikin kiusa
Kunhan ihmettelin tuota leivänsyöntiä, en tunne ketään aikuista jonka mielestä olisi normaalia syödä koko päivä pelkkää leipää
Mä taas en tunne ketään joka ihmettelisi tätä. Joo suurin osa syö monipuolisemmin mutta ihan kaikki ystäväni pitävät joskus leipäpäiviä, tai jos ei leipä- niin jotain muuta sitten. Vaikka jogurttia, hedelmiä, snacksejä jne. Ei aina jaksa tai halua tehdä ruokaa.
Mä kokkaan max kerran viikossa, syön sitä sitten kolmisen päivää ja loppu viikko menee helpoilla ja nopeilla ruoilla joita ei tarvitse valmistaa. Olen jopa joskus syönyt pelkkiä mikrossa lämmitettyjä tortillalättyjä joiden välissä siivu juustoa. Aamulla, päivällä, ja illalla. Seuraavana päivänä olikin sitten tasapainoiset ateriat. Aikuisena kun saa tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan söisi vain pelkkää leipää päivässä tai vain pelkkiä lämpimiä kotiruokia? Outo jaottelu. Eihän kukaan normaalisti syö mitään jauhelihakastiketta a
Ei ole mitään väliä milloin mitäkin ruokaa syö. Miksei voisi syödä aamupalaksi jauhelihakastiketta? Mä ainakin oon syönyt montakin kertaa elämässäni. Joo syön monipuolisesti, mutta ei sillä ole mitään väliä syökö vaikka muroja aamulla vai illalla tai lämmintä ruokaa aamulla vai illalla. Ihmiset keksivät omituisia sääntöjä itselleen.
Ja ukkelin työkalupakista voisi löytyä tohotin. Ei sen tartte olla Chez Mariuksesta. 👍
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista teidän arki oikein on, jotka pystytte syömään vain vähän leipää ja appelsiinia jonain päivänä? Oletteko työttömiä vai etätöissä, ei juuri liikuntaa, pieni ruokahalu jne.?
Tätä mä oon kans pohtinu kun täälä tuntuu olevan näitä voikkuleivillä eläjiä useitakin.
Ihan normaalisti työssäkäyvä ihminen olen. Työmatkojen lisäksi kävelen sen 10k täyteen joka päivä. En koe että leipäpäivänä jaksamiseni olisi mitenkään huonompaa. Täyttäähän se leipä vatsan ihan samalla tavalla kuin muukin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliksi ranskalaiset juuret itkee lukiessa näitä sokerin kauhistelijoita / kalorinlaskijoita / toisten syömätapojen hirvittelijöitä. Ihan tiedoksi, ku*lla voi milloin tahansa. Vaikka kuinka laskisit ja stressaisit syömisiäsi, joku voi ajaa päälle suojatiellä, tai luonnonkatastrofi voi iskeä jne jne. Joten turhaan kauhistelette. Elämästä kannattaa nauttia sillon kun on vielä elossa, eikä herkuttelu haittaa, jos suurin piirtein syö terveellisesti.
Mutta nimenomaan näillä päivittäisillä valinnoilla voi vaikuttaa omaan terveyteen pitkällä aikavälillä ja elämän laatuun varsinkin vanhemmalla iällä. Suomalaisilla on monella huonot geenit diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien suhteen. Herkuttelukin on tietysti ok silloin tällöin, mutta ei joka päivä voi elää täysin hällä väliä asenteella, jos oma terveys kiinnostaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikeita nämä kyläilysyömiset osalla. Normaalit ihmiset osaa keskustella ja sopia, eikä käy niin että vieras hotkaiseekin koko perheen viikon ruuan yhdellä aterialla, kun tarjolle olikin tarkoitettu vain teelusikallinen. Voi jopa sopia, että ruuat ostetaan puoliksi tai viedä edes tuliaisia jos toinen on luvannut tarjota kaikki ruuat pari päivää. Tai vastavuoroisesti kestitsee itse kaverinsa joskus.
No tottakai vien aina viinipullon mukanani ja naposteluja mistä tiedän pitäväni esim. Juustoja laitan tarjolle, niin ei tarvitse syödä sitä toisen perheen tekemää kaalisoppaa, jos en kaalista tai jauhelihasta pidä ja sen olisi tarkoitus riittää myös seuraavaksi päiväksi. Samoten yhteiseksi aina vien kaikille maistuvia herkkuja kuten sipsipussin tai jäätelöpaketin. Mutta ymmärrän hyvin, jos vaikka avaimet ja lompakko varastettu tms. Tulee yllätyskyläily, niin ei aina ole mahdollisuutta ostaa ruokaa kylään mennessä. Ja kaikki kyläilyt ei mene aina vuorotellen, että aina voisi vuorotellen syödä toiseen perheen ruokia. Kuulostaa myös oudolta että maksaisi aina käteisellä kaverin luona siitä syödystä riisi tai puuroannoksesta. Itselläni ei ainakaan mitään mobilepayta ole enkä aio hankkia. Mutta joo. Kaikki tyylillään. Mun perhe- ja kaveripiirissä niin kylään mennessä viedään aina jotain ruokaa ja juomaa mukanaan, että voi sitten hyvällä omalla tunnolla niitä yhteisiä ruokia myös ottaa, mitä laitetaan tarjolle. Mutta en silti kehtaisi syödä enemmän kuin isäntäväki jos heidän luona kylässä olen. Eikö tämä ainakaan itselle mikään ongelma ole. Ihan lapsuudesta opittuja käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Herkuttelu voi jollain olla ylenpalttista sokerin käyttöä, melkein joka viikottaista sipsin syöntiä ja rasvaista ruokaa usein. Mutta itse kasvoin urheilullisessa perheessä, jossa syötiin terveellistä ruokaa ja paljon kasviksia, ja edelleen melkein 50-vuotiaana mun herkut ovat nimenomaan tuoreet kasvikset. En pysty vuodessa syömään montakaan karkkia, kun se alkaa heti maistua pahalta suussa jo 1 karkki. Eli miksi söisin pahaa ruokaa? Minulle herkuttelua on nimenomaan kasvikset ja sienet. Ja todellakin nautin elämästä!!
Kampin Pimu kirjoitti:
Leipää kovasti karsastavien ei kannata mennä Norjaan tai Britteihin. Siellä kaikkein tavallisin - sekä aamiainen että lounas - on leipä.
Norjassa jopa edustuslounaalla oli katettu jokaiselle valmiiksi lautaselle kaksi leipäpalaa. Leivänpäälliset oli tarjolla erikseen. Siitä sitten täyttämään kukin oma leipänsä.
Enpä tiedä heidän päivittäin saamaansa suolamäärää - meitä suomalaisia siitä kun niin kovasti torutaan.
Norjassa kolesterolikin on täysin terveellä tasolla, kun samoilla lukemilla Suomessa lääkärit pelottelee ihmiset syömään koko loppuikänsä kolesterolilääkkeitä.
On kyllä vaikeita nämä kyläilysyömiset osalla. Normaalit ihmiset osaa keskustella ja sopia, eikä käy niin että vieras hotkaiseekin koko perheen viikon ruuan yhdellä aterialla, kun tarjolle olikin tarkoitettu vain teelusikallinen. Voi jopa sopia, että ruuat ostetaan puoliksi tai viedä edes tuliaisia jos toinen on luvannut tarjota kaikki ruuat pari päivää. Tai vastavuoroisesti kestitsee itse kaverinsa joskus.