Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismidiagnosointi mennyt överiksi?

Vierailija
08.09.2026 |

Laitoinpa mahdollisimman neutraalin otsikon.

Mutta siis, onko teistäkin tuo autismi-tms diagnosointi mennyt överiksi? Ittellä sitä epäiltiin ollessani lapsi 2010-luvulla mm. koska olen ujo ja tyypit kiusasivat mua! Ja ei mikään naapurin Maija tai Matti vaan ihan koulutuksen käynyt lastenneurologi tms (ammattinimikkeistä olen pihalla, sori!) Ja omassa suvussa jos kaikki tutkittais, varmaan 99% sais sen diagnosin. Vaan ei tietääkseni kukaan ole saanut. Ja nykyisin enemmän kuulee et on "AUDHD"/"AUDD" (Autismi+Adhd/Add). 

Ja epäiltiinpä mulla fragilex-syndromaakin ( olen nainen).  Testejä ei tehneet koska sen nyt tajusi ettei sitä ole jo varmaan pikkulapsikin. Mutta tämähän ei nyt liity otsikoitavaan aiheeseen vaan se että onko diagnosoinnit teistä mennyt överiksi?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä virallisia ja oikeita diagnooseja ihan helpolla hatusta heitetä, niissä on aika kattavat ja joskus kalliitkin tutkimukset ensin.

Jos jotain mennyt överiksi niin diagnosoitujen vainoaminen ja syyllistäminen ja parjaaminen.

Vierailija
2/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

feikkidiagnooseja. Varmaan 20 prosentilla on itäsuomessa kouluikäisistä ADHD nykyään. Jokainen päin persettä kasvatettu kersa saa ilmeisesti ADHD diagnoosin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne kiusaajat ei mennyt itse testiin tai niiden vanhempi. Totta että kaikille ilmeisesti halutaan diagnoosi. Ja tottakai jotain löytyy mutta mitä ja nuorena ei kaikki halua vielä lääkkeitä, jos ollenkaan. Jotkut lähellä normaalia.

Vierailija
4/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tieto lisääntyy. 

Ennen vanhaanhan ei ollut olemassa ADHD:ta, autismia, allergioita, keliakiaa...

Vierailija
5/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

medikalisaatio. Jos lapsi ei ole halutunlainen, niin sille hommataan joku diagnoosi. Ihan oikeita autisteja on, mutta ihmisiä myös diagnosoidaan täysin turhaan varsinkin ADHD:lla, jos persoonallisuudenpiirteet ovat väärät tai kasvatus on epäonnistunut. Jokaiselle lumihiutaleelle pitää hommata joku diagnoosi joka selittää koulun ja sos. toimiston tantoille käytöksen.

Vierailija
6/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki diagnoosit on menny. Se on tyhmän yhteiskunnan ja ihmislauman tapa yrittää ymmärtää paremmin asioita että sulloo vaan kaikki pieniin lokeroihin ja yrittää operoida sieltä käsin. Siinä on hyödyt ja haitat, hyödyt on siinä että joku ihminen saattaa oikeasti alkaa ymmärtää itseään paremmin, mutta haitat tulee myös siinä vaiheessa esille kun täällä yli dianosoidaan jokainen lapsi jo ala-asteella ties mihin lokeroihin niin se lapsikin alkaa elämään itse niiden lokeroiden kautta ja katsoa itseään sieltä käsin mikä rajottaa sitä itseään sitte myöhemmässä elämässä ihan helvetisti koska se alistuu itsekin kuvittelemaan että se on viallinen. Asia joka mua on pistäny ärsyttää jo pitkää, aikuiset ihmiset pistää pieniä lapsi ties mihin lokeroihin sen takia että ne käyttäytyy kuin lapset.

Vierailija
7/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki introverttiys ja kova kiinnostus jotain erikoisempaa asiaa kohtaan tulkitaan autismiksi.

Vierailija
8/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki introverttiys ja kova kiinnostus jotain erikoisempaa asiaa kohtaan tulkitaan autismiksi.

Ei tulkita.

Vierailija
9/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan saa diagnoosia koska on ujo tai muut kiusaa. Kyllä siinä on kunnon tutkimukset.

Vierailija
10/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tieto lisääntyy. 

Ennen vanhaanhan ei ollut olemassa ADHD:ta, autismia, allergioita, keliakiaa...

Tämä. 

Vierailija
11/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kukaan saa diagnoosia koska on ujo tai muut kiusaa. Kyllä siinä on kunnon tutkimukset.

no LOL ihailen uskoasi suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään

Vierailija
12/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosituhannella autismi tosiaan oli jotain "sademies" -tyyppistä.

Vierailija
13/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa unohtui sitten mainita ettei koskaan diagnosoitu vaan epäiltiin. Mutta onhan epäilykin em perusteella naurettavia.

Vierailija
14/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulkita.

Hyvä ettei sun hattaramaailmassasi. Todellisessa maailmassa kuitesnkin usein kyllä tulkitaan.

Vierailija
15/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi ei ole sairaus tai vamma. Se on tapa olla ihminen.

Vierailija
16/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Tässä perustietoa.

Vierailija
17/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis... Ootko sä ap jotenkin suolainen siitä että sä et ole autisti ja kiukuttelet kun muut diagnosoidaan "liian helpolla"? Mä en nyt ymmärrä sun avausta ihan?

Sanot että suvussa 99% varmaan on, silti kukaan ei näköjään oikeasti ole? Onko sulla jotenkin olo että oot jäänyt jostain paitsi?

Vierailija
18/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että jos kysymyksiä esim noista epäilyistä, saa toki kysyä, kaikki ei mahtunut aloitukseen.

Vierailija
19/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no LOL ihailen uskoasi suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään

No sanon kokemuksesta. Mutta voihan se olla eri puolella Suomea sitten eri juttu, en tiedä.

Vierailija
20/48 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

feikkidiagnooseja. Varmaan 20 prosentilla on itäsuomessa kouluikäisistä ADHD nykyään. Jokainen päin persettä kasvatettu kersa saa ilmeisesti ADHD diagnoosin.

ADHD lapsi voi olla myös hyvin kasvatettu ja hyvin käyttäytyvä. Mutta hupaisaa kun yleistät noin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi