Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ne tuhdimmat ruuat puuttuu näistä esimerkeistä kokonaan. Aamulla vähän puuroa, päivällä kevyttä keittoa leipäpalan kanssa, välipalaksi mandariini, iltapalaksi kasvista tomaattimurskassa. Kyllä nämä syömiset nyt vain todella heppoisilta kuulostaa.
Minusta vaikuttaa normaalipainoisen ihmisen ruokailulta.
Minusta vaikuttaa aika läpinäkyvältä syömishäiriökäyttäytymiseltä, monesti näissä kommenteissa toistuu jatkuvasti ja korostetaan että syödään kevyitä salaatteja ja kevyitä keittoja, kevyttä ruokaa, ei haluta olla ähkyssä ja ollaan hoikkia, kaiken pitää olla kevyttä ja ääripäänä vaihtoehdoksi normaalikokoiselle an
Minäkin ihmettelin tuota parin, kolmen kanapullan ja mandariininsyöjän kevyttä ruokavaliota. Heti lyötiin pöytään, että niin, sinähän vaadit makkaraa ja muita rasvaisia ruokia. Miksi vedetään heti joku tuonkaltainen esimerkki edes tietämättä mitä kommentoija tosiasiassa tarkoittaa ruokaisammalla vaihtoehdolla.
Tällainen mustavalkoinen ajattelu on tosiaan valoilla joillakin täällä, mikä on kovin rajoittunutta ja vinoutunutta ajattelua. Omien syömisten kritisoiminen koetaan ilmeisesti kovin henkilökohtaiseksi aiheeksi, että siitä ei haluta keskustella. Siinä tapauksessa voisi kysyä, onko tämä ketju sitten ollenkaan oikea sellaisille ihmisille.
Sitten toiseen osapuoleen; miten voi edes tietää mitä toinen tarkoittaa sillä ruokaisammalla vaihtoehdolta, kun ei sitä koskaan kerrota tai avata täällä? Täällä on nyt näitä tuhteja aterioita kaipaavalta/kaipaavilta kysytty, että mitä ne tuhdit ateriat sitten oikeasti on ihan konkreettisesti. Mutta eipä tule vastausta ei. Eli ei ole halua keskustella ruoista silläkään osapuolella vai eikö osata vastata? Jälleen voisi miettiä, että onkohan nyt sitten eksytty väärään ketjuun.
Tässä taas alehamsterin ostoksia:
ulkokanojen munat m10, tilateurastamon viljasian lapa 1,174 kg, good morning omenatäysmehu 250 ml, kanan fileeleike maustamaton 410 g, mustamakkara 626 g, superior savukinkku 180 g, creme fraiche sitruuna-tilli 200 g, täysjyvä kauralimppu 520 g, hovinakki 250 g, coop creme fraiche 500 g, rainbow pähkinämix 180 g, mantelirouhe 80 g, nötti frutti pähkinähedelmäsekoitus 60 g. Nämä 60 % yht. 20,31 e.
Tarjous/normaalihinta: peruna 2 kg, 2 purjoa, jääsalaatti. Nämä yht. 4,95 e. Kaikki yht. 25,26 e. Kuun alusta yht. 73,51 e. (edelliset s. 756).
Possunlapa hautumassa, pinnat ensin kiinni, sipulia, laakerinlehtiä, pippureita, porkkanaa, selleriä ja suolaa. Kun liha irtoaa luista, ylimääräinen kamara pois ehkä kokeilen paistaa sen rapeaksi, jäähdytys ja pintarasvan kuorinta talteen. Tarjotaan sitten taas lämmitettynä perunoiden, suolakurkun ja punajuuren kera. Purjoperunasosekeittoa. Ehkä joku kanapiiras purjon yms kera. Mustamakkaraa runsaalla puolukkahillolla, hieman sinappia myös. Jos kokkausintoa vielä riittää, teen mausteisen tomaattipapukeiton HS reseptillä. Eiköhän näillä reilun viikon pysy hengissä ja jotain pakastimeenkin.
'Tällainen mustavalkoinen ajattelu on tosiaan valoilla joillakin täällä, mikä on kovin rajoittunutta ja vinoutunutta ajattelua. Omien syömisten kritisoiminen koetaan ilmeisesti kovin henkilökohtaiseksi aiheeksi, että siitä ei haluta keskustella. Siinä tapauksessa voisi kysyä, onko tämä ketju sitten ollenkaan oikea sellaisille ihmisille.
Sitten toiseen osapuoleen; miten voi edes tietää mitä toinen tarkoittaa sillä ruokaisammalla vaihtoehdolta, kun ei sitä koskaan kerrota tai avata täällä? Täällä on nyt näitä tuhteja aterioita kaipaavalta/kaipaavilta kysytty, että mitä ne tuhdit ateriat sitten oikeasti on ihan konkreettisesti. Mutta eipä tule vastausta ei. Eli ei ole halua keskustella ruoista silläkään osapuolella vai eikö osata vastata? Jälleen voisi miettiä, että onkohan nyt sitten eksytty väärään ketjuun.'
Hyvin kirjoitettu. Tuntuu kuitenkin että se kritiikki kohdistuu välillä hyvinkin provosoivasti syömisen lisäksi myös usein henkilöiden ikään, sukupuoleen, painoon, työhön, urheilun määrään, kasvissyöntiin ylipäätään. Että tavallaan vaaditaan kirjoittajalta vastausta aivan toisenlaisiin tarpeisiin. Kuitenkaan niitä omia syömisiä yhtään avaamatta, kuten kirjoititkin. Puhumattakaan sitten näistä omituisista, kenties tarkoituksellisista, luetunymmärtämisongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Eilen illalla kauhistelin kaupassa, miten hinnat senkun nousee monessa perustuotteessa, yhtäkkiä hetkessä tullut taas 10-50 sentin korotuksia moneen arkiseen tuotteeseen.
Prisman Kotimaista sika-nauta jauheliha 23 % 400 g maksaa nyt 2,39 €, mutta joulukuussa taisi olla alle 2€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ne tuhdimmat ruuat puuttuu näistä esimerkeistä kokonaan. Aamulla vähän puuroa, päivällä kevyttä keittoa leipäpalan kanssa, välipalaksi mandariini, iltapalaksi kasvista tomaattimurskassa. Kyllä nämä syömiset nyt vain todella heppoisilta kuulostaa.
Minusta vaikuttaa normaalipainoisen ihmisen ruokailulta.
Minusta vaikuttaa aika läpinäkyvältä syömishäiriökäyttäytymiseltä, monesti näissä kommenteissa toistuu jatkuvasti ja korostetaan että syödään kevyitä salaatteja ja kevyitä keittoja, kevyttä ruokaa, ei haluta olla ähkyssä ja ollaan hoikkia, kaiken pitää olla kevyttä ja ääripäänä vaihtoehdoksi normaalikokoiselle an
Pakko huomauttaa, että miksi nämä tuhteja ruokia haluavat vänkkäämät jättävät esimerkeissään asioita ja muuttavat tekstejä. Esimerkiksi kukaan ei ole sanonut syövänsä aamulla vain vähän puuroa. On ehkä sanottu syövänsä puuroa voinokareemma ja kyytipojaksi banaani. Miksi päättelet, että annos on pieni? Kukaan ei ole myöskään sanonut syövänsä lounaaksi vain vähän kevyttä keittoa. Joku on maininnut syövänsä kirkasliemeen tehtyä kalakeittoa ja leipää tai kasvissosekeittoa tai hernekeittoa tms. Mikä keittoruoka olisi mielestäsi sitten se sopivan tuhti? Vai etkö itse ikinä syö edes keittoja?
Ja kukaan ei ole puhunut syövänsä lounaaksi vain 3 kanapullaa. Annokseen kuului myös perunamuussia kermalla ja voilla, porkkanaraastetta ja sienikastiketta, joka yleensä tehdään myös kermaan. Annos ei todellakaan olisi edes tarvinnut niitä kolmea kanapullaa. Mikä ihme teki tuostakin annoksesta taas kevyen?
Ja kasviksia ei tietenkään saa syödä illalla, vaikka niitä ei olisi syöty yhtään koko päivän aikana, koska aivan liian kevyttä eikä ollenkaan tuhtia. Eihän nämä kirjoitukset ole mitenkään ilkeämielisiä, ainoastaan kuulostaa ihmiseltä, jonka ruokailut ja ruoka-annoskoot ovat täysin pielessä. Kyllä useat tuntemani isokokoiset urheilijamiehetkin rakastavat kasviksia ja keittoja, mutta eivät nyt varmaan voi niitä syödä koska on liian kevyttä?
Eli mitäköhän sitten itse syöt, kun mikään ei ole sinulle tarpeeksi tuhtia täällä, mutta suututaan jos joku kyselee olisiko se sitten peruna ja makkara?
Olen tänään vetänyt:
kahvia kahvia kahvia
n 7cm palan patonkia keijulla ja lyypekkiläisellä makkarala.
kävin salila ja keitin kahvia ja söin ruisleipäpslan margariinilla ja kourallisen irtokarkkeja.
uunissa on kanajauheliha-täysjyväpasta vuoka, kun se on valmis syön sitä n 1.5-2 dl. Juon piimää.
Illalla ajattelin keittää riisipuuroa.
Kokeilin helmikuussa kuinka alas saan ruokakulut. Meni 170 euroa. (Yleensä menee 250 euroa.) Asun yksin, olen vegaani, enkä syö muualla kuin kotona.
Aamulla kahvia ja leipää, välillä itse leivottua.
Lounasaikaan puuro + itse kerättyjä marjoja + mehukeitto.
Iltapäivällä kahvi + leipä/sämpylä + hedelmä.
Päivälliseksi tofua + eri tavoilla valmistettuja kasviksia tai kikhernekeittoa.
Iltapalaksi leipää + soijajugurttia tai hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin helmikuussa kuinka alas saan ruokakulut. Meni 170 euroa. (Yleensä menee 250 euroa.) Asun yksin, olen vegaani, enkä syö muualla kuin kotona.
Hienosti sait tiputettua ruokalaskua, mutta tuo vegaanisuus vaikuttaa paljon kalliimmalta kuin oma kasvisruokailuni, käytän siis ihan perus margariineja ja kananmunia yms.
Voisinko kysyä mitä leipää syöt aamulla ja kuinka monta viipaletta? Entä mitä leivän päälle? Entä onko mehukeitto, tofu ja kikherne jotain kalliimpaa brändiä eikä kaupan edullisinta? Itselläni vastaavanlainen päiväruokailu maksaisi meinaa alle 3€. Nopeasti laskettuna 2,85€ kun käytän merkkejä ja aineksia mitä muutenkin käytän. Tuo 3€ päivän ruokailut olisi 3 x 30 =90€. Tietenkään kaikki päivät ei ole samanlaisia ja joskus tekee mieli jäätelöä tai muuta, mutta summasi 170-250€ kuulostaa aika paljolta. Enkä siis pahalla sano tai kysele, ainoastaan mielenkiinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri valitti juuri kuinka rahat on vähissä kun hinnat on nousseet niin paljon ja ruokaan menee paljon rahaa. Sitten syö evääksi jotain valmisruokasotkuja joka päivä.
No mihinkä hintaan sinä saat lounaasi koostettua? Minä syön useimmiten "pikapuuron", siinä on siis 6 ps/pkt ja olikohan hinta alle 3 e. Siihen hedelmä kylkeen joka maksanee 0,50 e ? Tai halvin kanakeitto/kalakeitto alle 3 e ja leipä/hedelmä. Ei se minusta nyt ihan niin törkeän hintainen lounas ole. Toki jos edellisen päivän sapuskaa on kotona niin otan sitä mukaan.
Kyllä tulee myös sille salaattirasialle hintaa kun käy laskemaan, ainakin jos otat sivuun niitä haisevia soijapalleroita, kanaa, juustoa tms. Ei sekään halpa ole. Oliko tässä nyt tarkoitus vaan paheksua työkaverin tapaa olla tekemättä itse ruokiaan ( eli repiä kaupasta ostamansa salaatti paloiksi rasiaan, viskata valmiit soijahaisulipallot siihen viereen ja mozzarellapallo paketista lötsäyttää päälle, kansi kiinni ja kas, itsetehtyä ruokaa kassiin evääksi!) Olet ilmeisesti parempi ihminen, onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti sait tiputettua ruokalaskua, mutta tuo vegaanisuus vaikuttaa paljon kalliimmalta kuin oma kasvisruokailuni, käytän siis ihan perus margariineja ja kananmunia yms.
Voisinko kysyä mitä leipää syöt aamulla ja kuinka monta viipaletta? Entä mitä leivän päälle? Entä onko mehukeitto, tofu ja kikherne jotain kalliimpaa brändiä eikä kaupan edullisinta?
En valitse halvimpia merkkejä, vaan niitä joita olen tottunut käyttämään. Esim Alpron jugurtti n 2,45/400 g, SoFine valmistofu 2,60/150 g, mehukeitto 2,70/litra. Ruisleipä on Vaasan ohut herkku 2 palaa ja tosi ohuesti Keijua päälle + kurkkua tai omenaviipaleita (ei koskaan leikkeleitä). Vaalea leipä on itse leivottua tai Lidlin sämpylöitä. Joskus vegaanista jäätelöä kahvin kanssa. Syön yleensä aika vähän.
Halpismerkeillä voisi säästää lisää, mutta ei ole ollut vielä pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisinko kysyä mitä leipää syöt aamulla ja kuinka monta viipaletta? Entä mitä leivän päälle? Entä onko mehukeitto, tofu ja kikherne jotain kalliimpaa brändiä eikä kaupan edullisinta?
Miksi tästäkin pitää alkaa vänkäämään? Ei ole edes ensimmäinen kerta kun käy vastaavaa, joku kertoo asiallisesti päivän syömiset ja aletaan vänkäämään, että ostat jotain kallista brändiä, minulla maksaisi alle 3 euroa jne. Esim. annoskoosta vaikka jogurtin suhteen ei ollut mitään puhetta, onko se 1 dl vai 2,5 dl, niin hinta on jo täysin eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisinko kysyä mitä leipää syöt aamulla ja kuinka monta viipaletta? Entä mitä leivän päälle? Entä onko mehukeitto, tofu ja kikherne jo
Tarkoitukseni oli verrata kuinka paljon säästän kun jätän pois pullat, suklaat jne. Myös annoskoot ovat olleet nyt pienempiä, koska haluan pudottaa painoa 2-3 kg. Helmi-maaliskuussa on ruokaan mennyt n 6 euroa päivässä. Sitä ennen meni n 8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisinko kysyä mitä leipää syöt aamulla ja kuinka monta viipaletta? Entä mitä leivän päälle? Entä onko mehukeitto, tofu ja kikherne jo
Sinä taidat olla ainoa, joka täällä koittaa jotain vänkäillä. Onko sulla paha olo ja miten ruoka liittyy siihen kun täällä olet purkamassa pahaa oloasi?
Jos joku aloittaa kehumalla toisen ruokalaskun saamista alemmaksi, ja kysyy että voisinko tiedustella leipämerkkiä ja vähän määriä, ja loppuun vielä kirjoittaa, ettei kysy pahalla vaan mielenkiinnosta, kuinka paljon vegaanin ja kasvissyöjän budjetit saattavat erota eri tuotteiden osalta, niin jonkun on pakko alkaa kommentoimaan, että kauheaa vänkäämistä ja haukkumista. Vaikka muut koittavat täällä jutella asiallisesti syömisistään ja hinnoista, ja kenties hakea vinkkejä ja inspiraatioita omiin syömisiinsä. Aikamoista. Nyt on joku väärällä palstalla ahdistumassa toisten ruokailuista ja edullisista kauppalaskuista.
Tää jotka kauhistelee täällä toisten edullisia ja mukamas kevyitä itikan kokoisia annoksia on salee se, joka on ite ylipainoinen ja kokee siitä huonoa omatuntoa, mutta ei saa aikaiseksi pudottaa painoa ja olla syömättä vähemmän. Siksi ainoa tapa on koittaa puolustella niitä omia tuhteja annoksia, vaikka ikinä ei suostuta kertomaan, mikä se oma vaikkapa päivän ruokailu on. Koska sisimmässään se oma syöminen hävettää. Mutta hei, aina voi syyttää geenejä ja sitä lapsuutta ja vanhempien huonoa esimerkkiä. Tai ihan vaan stressiä tai selkäkipua, jonka takia liikkuminenkaan ei onnistu. Kun on se pirun vaikeeta kertoa, mitä vaikka eilen söit. Mutta ei me muut sua oikeasti tuomittaisi, uskalla vaan kertoa rehellisesti. Ehkä se auttaa omaan oloon. Ollaan kaikki erilaisia ja hyvä niin. Toisilta on kuitenkin kiva oppia asioita. Elämä on jatkuvaa oppimista ja kehitystä.
Muistetaan, että Suomessa yli puolet on ylipainoisia. Eli yli puolet syö väärin, liian tuhtia ruokaa tai liian isoja annoksia. Ja liikkuu liian vähän. Ei se ole kuin matikkaa laskea oma energiankulutus ja ruokien energiamäärät. Jos menee yli niin painoa tulee lisää. Jos menee alle niin painoa laskee.
Taasko saman painohullun kirjoittajan räkytys alkaa...ihan kuin kulunut levy olisi jumissa koko ajan.
Voi kauheeta. Luettiin että 1000€ kk .
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas alehamsterin ostoksia:
ulkokanojen munat m10, tilateurastamon viljasian lapa 1,174 kg, good morning omenatäysmehu 250 ml, kanan fileeleike maustamaton 410 g, mustamakkara 626 g, superior savukinkku 180 g, creme fraiche sitruuna-tilli 200 g, täysjyvä kauralimppu 520 g, hovinakki 250 g, coop creme fraiche 500 g, rainbow pähkinämix 180 g, mantelirouhe 80 g, nötti frutti pähkinähedelmäsekoitus 60 g. Nämä 60 % yht. 20,31 e.
Tarjous/normaalihinta: peruna 2 kg, 2 purjoa, jääsalaatti. Nämä yht. 4,95 e. Kaikki yht. 25,26 e. Kuun alusta yht. 73,51 e. (edelliset s. 756).
Possunlapa hautumassa, pinnat ensin kiinni, sipulia, laakerinlehtiä, pippureita, porkkanaa, selleriä ja suolaa. Kun liha irtoaa luista, ylimääräinen kamara pois ehkä kokeilen paistaa sen rapeaksi, jäähdytys ja pintarasvan kuorinta talteen. Tarjotaan sitten taas lämmitettynä perunoiden, suolakurkun ja punajuuren kera. Purjoperunasosekeittoa. Ehkä jo
Aikas noinniinkuin mahtavat ostokset taas! Ja ruokalistakin kuullostaa herkulliselta.
Tämän päivän kasvisruoka
Punajuurilinssi laatikko
Punajuuria
Linssejä
Halvinta ruokakermaa.
Uuni 30min.