Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ovat todella nousseet ihan viime aikoina, ei kukaan pysty tänä päivänä syömään 100 eurolla.
Kahvi jo yksistään on kallistunut ja kaikki elintarvikkeet.
Eli ottakaa lusikka käteen ja tunnustakaa, ettei tänä päivänä 100 euroa riitä kuukaudessa.
Kahvia saa paketin kahdella ja puolella eurolla. Miten monta pakettia sinä oikein kulutat kuukaudessa?
Olen eri mutta pikakahvi ainakin viimeksi maksoi 3,15 ja siitä tulee 14 kupillista. Jos joka päivä juo kupillisen niin siitä tulee 6,50€ kuukaudessa. Sillä saisi jo 10,5 litraa Cokista Prismasta - pantit takaisin eli toi 10,50 litraa sokeritonta Cokista maksaisi 3,90€. Toki voi päättää että maksaako kahvikupillisella 0,225€ vai juoko samalla rahalla 6dl kokista. Toki fiksut ei juo kumpaakaan vaan vettä ja säästää 78€ vuodessa
Todella typerää juoda jotain kokista, ja vieläpä sitä täysin luonnottomilla makeutusaineilla myrkytettyä versiota siitä muutenkin haitallisesta litkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100g porkkanaraastetta maksaa 0,10€ ja kaikki tykkää meillä. Helppo kans ujuttaa vaikka sinne sämpylätaikinaan, lettuihin tai itsetehtyihin pihveihin. Kaikissa meidän keitoissa kans aina porkkanaa ja porkkanaranskikset sopii herkutteluun. Jos siis joku sanoo että kasvisten syöminen on niin kauhean kallista ja työlästä. Ja jos porukka meillä on nälissään ja ruoan valmistuksessa menee vielä hetki, niin odotellessa napsivat porkkanatikkuja mielellään. Tai ihan välipala leivän kanssa. Ja on muuten aina suomalaista ja ympäri vuoden halpaa.
Porkkana on vain yksi kasvis, ja kasviksia pitäisi kuitenkin syödä monipuolisesti erilaisia.
Olen sama ja vastaan: tottakai meillä syödään muitakin kasviksia ja kurkkua, salaattia ja tomaattia leivän päällä. Puuron kanssa marjoja ja muun muassa niihin pihveihin laitan myös aina kesäkurpitsaa ja sipulia. Porkkanaranskikset oli vain esimerkki, yleensä laitan sinne uuniin samalla aina kaalia, punajuurta, lanttua, porkkanaa ja mitä milloinkin myös. Syödään paljon salaatteja ja lisäksi myös pakastekasviksia ja keitoissa aina muutakin kasvista kuin porkkanaa. Otin vain esimerkiksi yhden meidän perheen suosikkikasviksen, joka aina kotimaista ja halpaa. Luulitko tosiaan, että meillä syödään kasviksena pelkästään porkkanaa, vaikka se monikäyttöinen onkin? :D Olet hupaisan hassu :D Ps. Grillataan kesäisin myös aina porkkanaa. Nyt varmaan luulet, ettei me muuta kasviksia grillailla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ovat todella nousseet ihan viime aikoina, ei kukaan pysty tänä päivänä syömään 100 eurolla.
Eli ottakaa lusikka käteen ja tunnustakaa, ettei tänä päivänä 100 euroa riitä kuukaudessa.
Kahvia saa paketin kahdella ja puolella eurolla. Miten monta pakettia sinä oikein kulutat kuukaudessa?
Olen eri mutta pikakahvi ainakin viimeksi maksoi 3,15 ja siitä tulee 14 kupillista. Jos joka päivä juo kupillisen niin siitä tulee 6,50€ kuukaudessa. Sillä saisi jo 10,5 litraa Cokista Prismasta - pantit takaisin eli toi 10,50 litraa sokeritonta Cokista maksaisi 3,90€. Toki voi päättää että maksaako kahvikupillisella 0,225€ vai juoko samalla rahalla 6dl kokista. Toki fiksut ei juo kumpaakaan vaan vettä ja säästää 78€ vuodessa
Tuossahan sanottiin, että kahvi maksaa 2,50 € /paketti. Yhdestä paketillisesta saa yli 50 kupillista tai siis oikeastaan yli 60, jos ohjeiden mukaisesti poroja laittaa. (Minä tykkään vahvemmasta kahvista, joten mitat ovat vähän kukkurallisia). Yhden kahvikupin hinta on siis se alle 0,05 €, joten laskehan ne vertailusi uudelleen!
Sitä paitsi Cokis syövyttää ja aiheuttaa reikiä hampaisiin, eikä ne makeutusaineetkaan ole mitään terveellisiä. Eli minä ainakin valitsisin sen kahvin tai veden kymmenen kertaa ennemmin kuin Cokiksen.
Mä en juo kahvia lainkaan. Tai juon ääritilanteissa, mutta silloin en itse ole sitä keittänyt.
Juon teetä, joka maksaa noin 0,10€/vrk. Siitä tulee maksimissaan 3,10€/kk. Tämä hinta muuten sisältää jo sokerinkin, 36 euroa vuodessa - tosin tää on kyllä yläkanttiin, koska mä en edes muista, koska olen viimeksi ostanut teetä. Pitänee kaivaa kuiteista. Mä luulen, että sokerinkin kanssa hinta on lähempänä 0,05€/vrk, ei edes siis kupillinen.
Juuri nyt paistan amerikkalaistyylisiä pannukakkuja. En laittanut taikinaan lainkaan sokeria (sehän on ihan kamalaa, kun käyttää lettu/pannukakku/vohvelitaikinassa sokeria!!!). Laitoin jauhoiksi 1dl ilmaiseksi saamaani graham-jauhoa. Maito punalaputettua (päiväys 16.2., edelleen ihan hyvää), kermaviilin tilalle punalaputettua rahkaa, kananmunat tarjousmunia. Voi (taikina+paisto) on niitä 1,99€/500g Tokmannilta ostettuja alennettuja voita. Hyvin säilyy pakastimessa.
Iltaruokana oli nuorisolle eilistä makaronilaatikkoa. Oma lounaani venyi iltapäivän puolelle, siihen asti elin työnantajan tarjoamalla kaakaolla. Lounaaksi daalia+keitettyjä perunoita+paistettuja sieniä. Oli liki vegaaniruoka, sienet on paistettu voissa.
Jokainen ruoka-annokseni tänään on ollut alle euron, joten tuollaisella alle 3 eurolla mennään.
Huomenna on sitten taas tiedossa koko päivä vapaaehtoistöitä, riippuu vähän järjestelyistä, olenko siellä kiinni koko päivän vain vain osan päivästä. Ei voi koskaan tietää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100g porkkanaraastetta maksaa 0,10€ ja kaikki tykkää meillä. Helppo kans ujuttaa vaikka sinne sämpylätaikinaan, lettuihin tai itsetehtyihin pihveihin. Kaikissa meidän keitoissa kans aina porkkanaa ja porkkanaranskikset sopii herkutteluun. Jos siis joku sanoo että kasvisten syöminen on niin kauhean kallista ja työlästä. Ja jos porukka meillä on nälissään ja ruoan valmistuksessa menee vielä hetki, niin odotellessa napsivat porkkanatikkuja mielellään. Tai ihan välipala leivän kanssa. Ja on muuten aina suomalaista ja ympäri vuoden halpaa.
Porkkana on vain yksi kasvis, ja kasviksia pitäisi kuitenkin syödä monipuolisesti erilaisia.
Olen sama ja vastaan: tottakai meillä syödään muitakin kasviksia ja kurkkua, salaattia ja tomaattia leivän päällä. Puuron kanssa marjoja ja muun muassa niihin pihveihin
"Jos siis joku sanoo että kasvisten syöminen on niin kauhean kallista ja työlästä. "
Minulle on ihan sama mitä teidän perheessä syödään. Otin kantaa tuohon kommenttiin, kun se porkkana oli ainoa kasvis, mistä puhuit ja ainoa perustelusi ja esimerkkisi. Kasvikset on kuitenkin monikko ja porkkana on vain yksi yksittäittäinen kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mitä sanotte, mutta en vaan ymmärrä mikä ihmeen tarve aikuisella ihmisellä on päivittäin juoda limpparia?
Yllättävä tieto ruokaviaston sivuilta: "Kasviksiin luetaan kaikki tuoreena myytävät hedelmät, marjat, vihannekset, sienet ja peruna."
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/tuote--ja-toi…
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sama ja vastaan: tottakai meillä syödään muitakin kasviksia ja kurkkua, salaattia ja tomaattia leivän päällä. Pu
Nice attitude, sä oot varmasti työpaikkasi ja bileiden piristys ja hyvän mielen luoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sama ja vastaan: tottakai meillä syödään muitakin kasviksia ja kurkkua, salaattia ja tomaattia leivän päällä. Pu
Jos sinulle on ihan sama, mitä toisen perheessä syödään. Niin miksi sitten kommentoit sitä, että miksi siellä syödään esimerkkien mukaan vain porkkanaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sama ja vastaan: tottakai meillä syödään muitakin kasviksia ja k
Jos sinulle on ihan sama, mitä toisen perheessä syödään. Niin miksi sitten kommentoit sitä, että miksi siellä syödään esimerkkien mukaan vain porkkanaa?
Opettele lukemaan. En minä kommentoinut sen perheen syömisiä, vaan sitä yhtä lausetta, jonka minä jo lainasin edelliseen viestiini. 🤦🏻
Kannattaa sitä joka päivä porkkanaa syödä, mutta ei se tarkoita että pelkästään sitä tarvitsee syödä. Mutta on kyllä terveellinen kaikinpuolin ja edullisuuden takia tasapainoittaa ruokakustannuksia jos välillä kaupasta valitsee jotain vähän kalliimpaa kasvista, vaikka parsakaalia. Esimerkiksi jos syöt päivässä 2 porkkanaa eli 200g kasvista 0,20€ ja 2 perunaa/kaalia 200g 0,20€, 1 sipuli 100g 0,15€ ja 1 banaanin 150g 0,20€ ja 1 omenan 150g 0,20€ niin onhan tuossa jo 5-6 eri kasvista 800g yhteensä 0,95€ ja kelpaa ihan päivän kasviksiksi. Saa kokattua noista vaikka ja mitä tai vaikka popsittua raakana kaikki paitsi sipulin.
Ei se kasvisten syönti ole niin hankalaa, itse en edes laske perunaa kasvikseksi, mutta aivan se ja sama. Toi 2 porkkanaa, sipuli ja peruna/kaalin pala on pari kasvispihviä määrältään kun ne soseuttaa. Lisäks vaan omena ja banaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai tyhmien elämäänkö kuuluu nautintoaineet kuten kahvi tai cokis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta pikakahvi ainakin viimeksi maksoi 3,15 ja siitä tulee 14 kupillista. Jos joka päivä juo kupillisen niin siitä tulee 6,50€ kuukaudessa. Sillä saisi jo 10,5 litraa Cokista Prismasta - pantit takaisin eli toi 10,50 litraa sokeritonta Cokista maksaisi 3,90€. Toki voi päättää että maksaako kahvikupillisella 0,225€ vai juoko samalla rahalla 6dl kokista. Toki fiksut ei juo
No eipä se kahvikaan tai mehukaan terveellistä ole. Entä kuka hullu olutta joisi? Mutta jos Cokista juo niin tottakai sata kertaa mieluummin makeutusaineilla kuin erittäin haitallisella määrällä sokeria.
Kampin Pimu kirjoitti:
Yllättävä tieto ruokaviaston sivuilta: "Kasviksiin luetaan kaikki tuoreena myytävät hedelmät, marjat, vihannekset, sienet ja peruna."
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/tuote--ja-toi…
Onhan se tietysti, mutta suosituksissa sitä ei kuitenkaan lueta kasviksiin.
400g kilon pakastepussista porkkana-parsakaali-kukkakaali 1€ menee lähes päivittäin pannulle sellaisenaan. Tosta tulee 1 lautasellinen kasviksia. Voi heittää joukkoon vielä vaikka 400g tölkillisen tomaattimurskaa 0,33€. Voi vetää vaikka iltapalana leivän sijaan jos ei halua heittää joukkoon kasvisproteiinia/lihaa/kanaa ja riisiä tms. Että tulee ihan kunnon lounas ja päivällinen. Lisäks voi toki syödä muutakin kasvista päivän aikana ja salaattia sekä välipalahedelmä, marjoja puuron kanssa tai leivän päällä kurkkua tms. Rakastan kans hillosipuleita 190g 1€.
Tiedän yh-perheen joissa ei syödä käytännössä ollenkaan kasviksia eikä hedelmiä ole ikinä. Ruskean jauhelihakastikkeen kanssa syödään pelkkää perunaa eikä edes kurkkua lisukkeena. Jääkapissa ei ole kasviksia ja säilykkeenä vain tomaattimurska ja ananassäilyke. Voiko kasvisten vähäinen syönti vaikuttaa jotenkin lapsen kasvuun ja kehitykseen? Ei ole siis ihan normaali lapsi.
Olen vienyt sinne toisinaan tuliaisena hedelmiä, mutta viikon päästä ne on edelleen siinä keittiön pöydällä mutta lähes homeessa. Käyn siellä siis viikottain yhden tietyn työprojektin takia. Ja on ollut lupa avata jääkaappia sekä käskyjä myös avata kuivakaappia milloin mistäkin syystä, viimeksi piti sieltä kaivaa mikropopparipussi. Sitä ennen kaivaa teetä.
Vierailija kirjoitti:
400g kilon pakastepussista porkkana-parsakaali-kukkakaali 1€ menee lähes päivittäin pannulle sellaisenaan. Tosta tulee 1 lautasellinen kasviksia. Voi heittää joukkoon vielä vaikka 400g tölkillisen tomaattimurskaa 0,33€. Voi vetää vaikka iltapalana leivän sijaan jos ei halua heittää joukkoon kasvisproteiinia/lihaa/kanaa ja riisiä tms. Että tulee ihan kunnon lounas ja päivällinen. Lisäks voi toki syödä muutakin kasvista päivän aikana ja salaattia sekä välipalahedelmä, marjoja puuron kanssa tai leivän päällä kurkkua tms. Rakastan kans hillosipuleita 190g 1€.
Kunnon lounas tai päivällinen pussi kasviksia ja purkki tomaattimurskaa. Varmaan tosi herkkua ja energiaa 15 kcal, yöks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon lounas tai päivällinen pussi kasviksia ja purkki tomaattimurskaa. Varmaan tosi herkkua ja energiaa 15 kcal, yöks
Luetun ymmärtäminen. Siinä luki, että leivän sijaan voi syödä iltapalana leivän sijaan TAI jos lisää proteiinia joukkoon sekä vaikka riisiä, niin sitten siitä tulee sen verran että siitä saa lounaan ja päivällisen. Sekä sisältää kasvikset, hiilarit ja proteiinin. Varmaan kasvikset ja koko paistos paistetaan rasvassa pannulla tai palaa kiinni, eli on siinä rasvaakin ja varmaan mausteita ja mitä sinne nyt kukin haluaa laittaa.
Alkopas tekemään mieli ratatouillea.
Olen eri mutta pikakahvi ainakin viimeksi maksoi 3,15 ja siitä tulee 14 kupillista. Jos joka päivä juo kupillisen niin siitä tulee 6,50€ kuukaudessa. Sillä saisi jo 10,5 litraa Cokista Prismasta - pantit takaisin eli toi 10,50 litraa sokeritonta Cokista maksaisi 3,90€. Toki voi päättää että maksaako kahvikupillisella 0,225€ vai juoko samalla rahalla 6dl kokista. Toki fiksut ei juo kumpaakaan vaan vettä ja säästää 78€ vuodessa.
Vertauksen vuoksi mainittakoon, että monivitamiini ABCDE veteen liotettuna maksaa 0,057 Lidlistä kappale.