Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seurannut, niin kyllä puuroon laitetaan vähintään desi marjoja tai puolikas tai kokonainen banaani. En yleensä syö puuroa aamuisin, kun olen leipä-tiimissä. Jos syön puuroa, niin syön pelkkää puuroa spartalsisittain, ja marjat tai hedelmät erikseen.
Ja tunnen monia, jotka juovat smoothien aamupalaksi vähintään viikonloppuisin. Onhan se kivaa helppoa juotavaa, itse kaipaan sen lisäksi jotain kiinteää.
Vähintään desi marjoja puuroon? Minkä kokoisia lautasia jengillä oikein on, keittolautasistako se puuro syödään? Aikamoista. Mutta hyvä jos smoothieita vielä tehdään, niihinkin kannattaa lisätä kaurahiutaleita ja pellavansiemeniä yms. Pitämään nälkää poissa ja täyttämään kokonaisen ruoka-aterian makrot.
Siis joo, keittolautasesta meillä syödään aamupuuro. Annoksessa o
Olen eri, mutta itse syön puuroni kyllä ihan Iittalan Teema-puurokulhosta 15cm. Ei siihen todellakaan mahdu puuron lisäksi vielä vähintään desiä marjoja ja muuta(?). Jos puhutaan Teeman syvä-lautasista niin ne ei todellakaan ole puurolautasia vaan illallisruokaan soveltuvia, jotka eivät edes mahdu aamupalapöytään.
Suomalaiset on kateellista kansaa. Ei kannata mainita ääneen jos on terve, hoikka tai hyvin toimeen tuleva. Tai kaikkea noita.
Kateelliset alkavat sitten keksiä sinulle jotain mielenterveysongelmia tai muuta, koska eivät kestä että jollain toisella menee paremmin. Surullista. Somessa näkee kun nämä alkoholistiongelmaiset, työttömät ja ylipainoiset haukkuvat muita somessa kun säälittää se oma elämä. Eivät kuitenkaan osa tehdä omalle tolanteelleen mitään. Luullaan, että se muiden mollaaminen parantaa omaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seurannut, niin kyllä puuroon laitetaan vähintään desi marjoja tai puolikas tai kokonainen banaani. En yleensä syö puuroa aamuisin, kun olen leipä-tiimissä. Jos syön puuroa, niin syön pelkkää puuroa spartalsisittain, ja marjat tai hedelmät erikseen.
Ja tunnen monia, jotka juovat smoothien aamupalaksi vähintään viikonloppuisin. Onhan se kivaa helppoa juotavaa, itse kaipaan sen lisäksi jotain kiinteää.
Vähintään desi marjoja puuroon? Minkä kokoisia lautasia jengillä oikein on, keittolautasistako se puuro syödään? Aikamoista. Mutta hyvä jos smoothieita vielä tehdään, niihinkin kannattaa lisätä kaurahiutaleita ja pellavansiemeniä yms. Pitämään nälkää poissa ja täyttämään kokonaisen ruoka-aterian makrot.
Siis joo, keittol
Olen eri, mutta itse syön puuroni kyllä ihan Iittalan Teema-puurokulhosta 15cm. Ei siihen todellakaan mahdu puuron lisäksi vielä vähintään desiä marjoja ja muuta(?). Jos puhutaan Teeman syvä-lautasista niin ne ei todellakaan ole puurolautasia vaan illallisruokaan soveltuvia, jotka eivät edes mahdu aamupalapöytään.
No meilläpä ei ole Teema astioita. Puuroa syödään Arabian 24 h syvästä lautasesta niin sinne mahtuu muutakin kuin pari lusikallista puuroa.
Teillä näemmä pöytäkin on niin pieni, ettei siihen mahdu normaalikokoisia lautasia. Ainakaan aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä tarjosin omilla synttäreillä viimeks ihan vaan pastasalaattia. Tarjolla oli erilaisia kastikkeita sitten, joilla pystyi tuunaamaan annoksensa. No ja 2 erilaista leipää oli sekä voi ja yrttilevite. Sekä futiskaverilta tilaama itsetehty kakku ja suklaa-paperikarkkeja ja popparia. Ei noi muistaakseni maksanut kuin joku 50€ ja kaikki vieraat olivat iloisia ja kehuivat tarjottavia.
No kai nyt vieraat kehutva tarjottavia. Eikö se kuulu hyviin tapoihin. Vaikka sitten olisi 2 erilaista leipää, 3 erilaista kastiketta, 5 erilaista popparia tai 8 erilaista suklaa-paperikarkkia (mitä ne lienevät ovatkaan) ja sitä iänikuista POPPARIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään desi marjoja puuroon? Minkä kokoisia lautasia jengillä oikein on, keittolautasistako se puuro syödään? Aikamoista. Mutta hyvä jos smoothieita vielä tehdään, niihinkin kannattaa lisätä kaurahiutaleita ja pellavansiemeniä yms. Pitämään nälkää poissa ja täyttämään kokonaisen ruoka-ateria
Keittiön aamiaispöytä meillä toki aika pieni, jossa valmiiksi kasvaa jo yrttejä. Päivällisruokapöytä on salin puolella. Eli arkena kyllä käytössä ihan pienet puurokulhot.
No voihan siitä puuroa syödä vaikka kulhosta ja marjat toisesta kulhosta tai laittaa ne marjat vaikka maitolasiin ja juode maidon kanssa. Täällä on selkesti autisteja, jotka ilmeisesti hajoaa jos syövät väärästä teemakulhosta aamupalaansa.
Vierailija kirjoitti:
No voihan siitä puuroa syödä vaikka kulhosta ja marjat toisesta kulhosta tai laittaa ne marjat vaikka maitolasiin ja juode maidon kanssa. Täällä on selkesti autisteja, jotka ilmeisesti hajoaa jos syövät väärästä teemakulhosta aamupalaansa.
No monille tulee omat aamurutiinit. Kyllä itsekin syön aina samasta kulhosta puuroni tai samoista pienistä laipälautasilta leipäni. En kyllä ymmärrä kuka haluaisi sotkea aamulla monta eri astiaa ja hamstrata tiskiä. Tosin en itse syö marjoja tai hedelmiä puuron joukossa niin hyvin mahtuu 1dl kaurahiutaleita ja 2dl vettä mikroon pieneen puurokulhoon.
Ja meillä myös keittiön pöytä on paljon pienempi kuin olohuoneen illallispöytä. Olen meidän perheessä ainoa joka syö sen aamupalan, muilla ei ole nälkä tai eivät vain halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tarjosin omilla synttäreillä viimeks ihan vaan pastasalaattia. Tarjolla oli erilaisia kastikkeita sitten, joilla pystyi tuunaamaan annoksensa. No ja 2 erilaista leipää oli sekä voi ja yrttilevite. Sekä futiskaverilta tilaama itsetehty kakku ja suklaa-paperikarkkeja ja popparia. Ei noi muistaakseni maksanut kuin joku 50€ ja kaikki vieraat olivat iloisia ja kehuivat tarjottavia.
No kai nyt vieraat kehutva tarjottavia. Eikö se kuulu hyviin tapoihin. Vaikka sitten olisi 2 erilaista leipää, 3 erilaista kastiketta, 5 erilaista popparia tai 8 erilaista suklaa-paperikarkkia (mitä ne lienevät ovatkaan) ja sitä iänikuista POPPARIA.
Mitä vikaa poppareissa? Harva ainakaan allerginen ja maistuu lapsille ja aikuisille. Meillä myös 2 eri popparimaustetta jos haluaa lisätä lautaselleen. Kerran tarjosin juhlissani chilillä maustettuja oliiveja, salaattia sekä friteerattuja juustopallola eikä kukaan niitä syönyt. Mutta popparikulho oli tyhjä. Mitäköhän yllättävää voisi sitten poppsrin sijasta tarjota? Muuta kun sipsejä, voileipiä, suolaisia piirakoita, voileipäkakun, pähkinöitä, riisipiirakoita yms. Mitä muutenkin melkein joka juhlissa tarjolla?
Minulla on kyllä Teema- kulhoja, sekä niitä vähän korkeampia Arabian Taika- kulhoja, mutten ole koskaan syönyt niistä puuroa. Puuron syön aina lautaselta. Annos mahtuu paremmin lautaselle, ja jäähtyy nopeammin.
Itsehän olen järjestänyt synttärit ihan 10€ budjetilla :D Tarjolla oli ihan kahvia, maitoa, vettä, keksejä, porkkanatikkuja, popparia ja itsetehty kuivakakku :D Ihan hyvät juhlat oli! Ohjelmanumerossa oli mm. Betanguen peluuta lähipuistossa. Skumppapullon sain lahjaksi ja se myös avattiin ohjelmanumerona.
Vinkki aamuun: kaikilla tapana vain syödä halpaa kaurapuuroa tai ruisleipää aamulla, mutta itse syön myös pikkukaupasta ostamaani laktoositonta ja maustamatonta jogurttia 1,99€/1kg. Vähän vielä jäljellä omia marjoja, mutta voisihan sinne heittää vaikka siemenrouhetta joukkoon tai Fun lightia joukkoon jos laihduttaa. Kananmunia en itsekään jaksa alkaa aamulla paistelemaan ja sotkemaan pannuja, mutta keitettyjä kananmunia aina hyvä olla jääkaapissa jos nukkuu pommiin tai tarvitsee nopean evään.
jos tavallista pannukahvia jää yli niin teen sitä ice latten eli maitoa joukkoon ja jääkaappiin seuraavaksi päiväksi. Myös käsilaukussani aina pähkinöitä ja rusinoita jos on kiire enkä jaksa syödä aamiaista niin onpahan jotain purtavaa ennen lounasta jos ei satu niitä keitettyjä kananmuniakaan olemaan. Tai illallinen venyy. Vesipullo tietysti myös aina laukussa. Ihan hyvätuloinen ja normaalipainoinen olen. On myös liikuntaharrastuksia.
Ravintoloissa kävin aikoinaan joka päivä niin nyt en ole jaksanut viimeiseen 6 vuoteen käydä kertaakaan. Hyvä kokki kuitenkin olen vaikka kasvisruokaa ainoastaan teen. Tuoreisiin kasviksiin menee noin 10€ viikossa ja 10€ menee sitten juomiin ja protskuun ja hiilariin. Tänään olen syönyt pinaattilettuja ja porkkanaraastetta ja pähkinöitä. Kohta nukkumaan.
No jos menee illalla klo18.00 - 19. 00 aikoihin nukkumaan niin päivä jää väkisin lyhyeksi. Ruokaakin kuluu silloin vähemmän, eli tulee halvemmaksi.
itse menen nukkumaan puoliltaöin tai jälkeenkin. Noin 6 tuntia myöhemmin.
Vainoharhan inhokkiautisti täällä hei 😍 Ajattelin tulla kirjoittamaan OIKEIN pitkän ja yksityiskohtaisen viestin, jotta hän saa taas ottaa kierroksia
Ostoksetkin ensi viikonlopun talkoisiin tuli tehtyä tänään, lasken meidän perheen ruokakuluihin mukaan.
Parhaat löydöt olivat ohuen ohuet kasslerpihvit Tokmannilta -50%, 2,74€/500g. Tokmannilla oli poronkäristys tarjouksessa 9,90€/400g paketti. Cittarissa sama tänään 16,95€!!! Ostin siis pari pakettia kotipakastimeen (nämähän ovat pakasteita). Saksanhirvikäristys 7,90€ Cittarissa, mutta poro on parempaa. Tokmannilta ylikypsää siankylkeä -50%, ostin sitäkin pakastimeen. Ajattelin testata carbonaraan. Viinirypäleitä ja kiivejä -50%, pitää tässä illan aikana vielä tehdä hedelmäsalaatti, kotona on banaania ja säilykekirsikoita. Myös kananmunia oli -50%, kuusi munaa 0,89€, siitä tulee noin 15 senttiä/muna. Se on nykyään edullista.
Cittarista ostin palvikinkkua 7,50€/kg, ensi viikonlopun hernekeittoa varten (3,76€/501g). Siellä oli vapaan kanan munia 10kpl 1,49€/rasia (2 per asiakas) ja 6 munan rasioita 0,99€, kaksi per asiakas. Noista tulee 15-17 senttiä per muna, mikä nykyään on edullista. Ja purkillinen punalaputettua maitoa 0,58€/litra.
Tänään tavoitteena on tyhjentää jääkaapista kaikki jämäruuat eli ruuantähteet pois, syömällä siis. Katsotaan, onnistuuko. Alku on ainakin ollut lupaava.
Aamupala: hapanjuurileipää (ilmainen), levite, keittokinkku, idut (ilmaisia) ja kurkkua viipaloituna, paistettu kananmuna, teetä ja sokeria. Noin 0,50€, kananmuna noin 17 senttiä ja loput sitten pikkusummia.
Päiväruoka kaupasta tultua: tortillalätyn sisään käärittynä keitettyjen perunoiden jämät, ulkofilepihvin jämät, eilisiä keitettyjä kasviksia, alkuviikosta jäljelle jääneet paistetut ruskeat pavut (vähän niinkuin refried pavut, mutta ilman survomista), juustonkannikasta viillellyt suikaleet, chilimajoneesia ja tacomaustetta. Nam! Noin... euron? voi olla, että jäisi alle sen, jos alkaisin tarkkaan laskea, ja suurin osa noista on jo kertaalleen olleet mukana kustannuslaskelmissa, joten "kirjanpidollisesti" tuo oli liki ilmainen ateria.
Iltapalana on joko ilmaista pullaa tai viime viikonlopun ylijäänyt omenapiirakan pala ja hedelmäsalaattia. Huominen lounaskin on jo suunniteltu, noita ituja, salaatinlehtiä, suippopaprikaa (nää oli niitä hävikkihevejä), kurkkua, juustonpaloja ja chilipähkinöitä ja jotain sopivaa salaatinkastiketta. Jälkiruuaksi hedelmäsalaatti, ehkä jukurtin (ilmainen) kanssa.
Tämän päivän ruuat jäivät alle kahden ja puolen euron, vaikka söin lihaakin, ja aamupala oli tavanomaista tukevampi.
Entäpä muu perhe? Puolison aamupala noin euron verran (makkaramunakas ja viime viikonlopun pannukakun jämät), nuorisosta osa ei syönyt mitään aamulla, nolla euroa, yksi söi paahdettua hapanjuurileipää juustolla ja paistettuja kananmunia sekä omenan, alle 0,50€ ja yhden aamupala oli lähinnä lounas kahdentoista jälkeen (spagettia ja niitä samoja possupihvejä, joita laitoin siihen tortillaviritelmääni sekä keitettyjä kasviksia) noin 1,5€. Päiväruokana se, joka ei syönyt aamulla mitään, söi ison lautasellisen spagettia, eilistä kanaa, keitettyjä kasviksia ja keitettyjä perunoita, noin 1€.
Illaksi paistan kasslerpihvit (yhteensä 5,50€), niistä "hampurilaisia" ilmaisten sämpylöiden anssa. Puolet lihoista jää huomiseksi.paistan ne tänään päiväyksen takia. Sämpylä, kassleria, salaattia, juustoa, tomaattia ja kurkkua viipaleina, majoneesia ja ketsuppia. Jos joku paistaa vielä kananmunan sinne väliin, niin silti jää laskujeni mukaan alle euroon per hampurilainen.
Harmillisesti jouduin lyhentämään tätä viestiä 😋
Kiusa se on pienikin kiusa
Terveydestä ja omasta mielenlujuudesta kiinni. Pari viikkoa sitten säästin yhteen reissuun niin söin yli viikon alle 0,60€ päivä. Puuro ja pasta pääosassa. Jos on enemmän rahaa niin voi ostaa jotain kalliimpaa tai mitä tekee mieli. Ja juomia ostella. Eli aloittajalle tiedoksi, onnistuu ja silloin syön pelkistettyä ja halpaa ruokaa ja juo käytännössä vettä. Ja toisaalta ei onnistu, jos on kiirettä ja haluaa syödä täydellisesti, eikä ehdi suunnitella lautasmallin mukaisia annoksia ja tehdä itse. Ja mehut tai alko maistuu.
Vierailija kirjoitti:
No jos menee illalla klo18.00 - 19. 00 aikoihin nukkumaan niin päivä jää väkisin lyhyeksi. Ruokaakin kuluu silloin vähemmän, eli tulee halvemmaksi.
No ei kukaan pakota sua valvomaan? Itse pesen hampaat joka arkipäivä klo 19 eli sen jälkeen en enää syö. Nukahdan Yleensä klo 00. Aamulla herään yleensä 08.30 aikaan mutta hampaat pesen vasta klo 11. Aamupala-lounas 2 leipää syön noin 12 aikoihin. Sitten teen pienen salaatin klo 15-16 aikoihin ja usein pastaa, keittoa tai puuroa tms. Jotain lämmintä klo 18. Siinäpä se. Rakastan nukkumista ja sängyssä makaamista. Ihan normaalipainoinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon lapsia jotka menee tohon aikaan nukkumaan eikä päivä jää mitenkään lyhyeksi. Tavallisen verran syövät.
Se mistä puuronsa tykkää syödä on tietysti makuasia.
Mulla ei edes ole puurokulhoja koska sellainen on hankala käyttää. Teen nimittäin yhden annoksen puuroni mikrossa, ja että on pirullisen hankalaa ottaa reunaton kuuma kulho mikrosta!
Siksi käytän vain lautasia joissa on kunnon reuna tarttumista varten.
Työpaikallani on teemakulhoja ja toimistoapulainen on hermoromahduksen partaalla koska ne sopivat mahdottoman huonosti tiskikoneeseen.
Sivumennen sanoen, arabialaiseni ovat vanhemmat kuin minä mutta hyvin kestävät mikron.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joo, keittol
Olen eri, mutta itse syön puuroni kyllä ihan syvältä Iittalan Teema -lautaselta.Hyvin mahtuu desi tai vaikka kaksi marjojakin mukaan. Ja aamupalapöytään mahtuu vaikka 10 sellaista lautasta!
Toki jos haluaisin olla tyhmä kuin saapas, niin voisin syödä puuroni vaikka pikkuisesta Iittalan jälkiruokakiposta. Tai voisin ostaa "aamupalapöydäksi" pöydän, johon ei mahdu edes yhtä normaalia lautasta.
Työkaveri selitti aikoinaan sen ihme dieetistä. Aamulla kahvi jollain ihme rasvalla, töissä veti 1 banaanin ja kotona kuulemma paistoi 2 kananmunaa jollain proteiinijauheella :D
Eipä kait toi maksa kun joku alle 1€? Mutta itse ainakin kaipaisin enemmän kasviksia Halus siis laihduttaa ja sillä kait oli jotain ongelmia ilmennyt verikokeissa. Aiemmin söi vissiin paljon pikaruokia huoliinsa tms. Kävi kans terapeutilla