Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19156)
S k e kirjoitti:
Meillä lapset/teinit/nuoret ovat syöneet samaa ruokaa kuin vanhemmat, poislukien tietenkin allergiat ja erityiset mieltymykset/inhokit. Mausteiden kanssa ei ole tarvinnut varoa, päinvastoin, jälkikasvu on itse kaivellut chilitahnoja jääkaapista, kun ruoka on ollut laimeaa. (en tietenkään ole suolaa ja chiliä käyttänyt kiinteitä aloittelevan pienen lapsen kanssa, vaan sitten kun on voinut siirtyä samoihin mausteisiin muiden kanssa)
Meillä on muutenkin toi kauhea jääkaappi ja maustehylly: löytyy melkein mitä vaan. Ja harmi vaan, kaikkia käytetäänkin, ei tietenkään kaikkia joka päivä, mutta jokaiselle mausteelle ja maustekastikkeelle ja lisukkeelle löytyy oma paikkansa meidän ruuissa.
Valkosipulipuristinta käytän, jos jaksan, kynsien pilkkominen on niin paljon helpompaa, tulee vähemmän tiskiä.
No eikö yleensä perheessä syö kaikki samaa ruokaa. Miksi siitä pitää erikseen mainita.
Vierailija kirjoitti:
Hoikka ja terve olen, ja minulta tuo 100€/kk onnistuu, mutta en syökään aina 5 kertaa päivässä ja joka ateriaa lautasmallin mukaisesti. Eli en jaksa panostaa jokaiseen ateriaan.
Välillä syön päivän aikana pelkkää puuroa, banaania ja marjoja tai aamusta iltaan pelkkää kasvissosekeittoa. En jaksa stressata syömisestä ja uskon että pitkässä juoksussa syön ihan monipuolisesti. Rakastan kasviksia ja punaista lihaa en syö. Tänään aamupalaksi vedin omenan ja appelsiinin ja lounaan kuittasin itsetehdyllä valkosipuli-voisula naanleivällä. Myöhemmin teen ehkä hernaria ja näkkäriä. Tai nuudelin ja porkkanaa. Pari juustoviipaletta vois napsasta tässä välissä jääkaapista sellaisenaan.
Joo, tuohan on yhtä epätervettä syömistä kun nämä, jotka jankkaa että ihmiset ostaa vain chipsejä.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Meillä lapset/teinit/nuoret ovat syöneet samaa ruokaa kuin vanhemmat, poislukien tietenkin allergiat ja erityiset mieltymykset/inhokit. Mausteiden kanssa ei ole tarvinnut varoa, päinvastoin, jälkikasvu on itse kaivellut chilitahnoja jääkaapista, kun ruoka on ollut laimeaa. (en tietenkään ole suolaa ja chiliä käyttänyt kiinteitä aloittelevan pienen lapsen kanssa, vaan sitten kun on voinut siirtyä samoihin mausteisiin muiden kanssa)
Meillä on muutenkin toi kauhea jääkaappi ja maustehylly: löytyy melkein mitä vaan. Ja harmi vaan, kaikkia käytetäänkin, ei tietenkään kaikkia joka päivä, mutta jokaiselle mausteelle ja maustekastikkeelle ja lisukkeelle löytyy oma paikkansa meidän ruuissa.
Valkosipulipuristinta käytän, jos jaksan, kynsien pilkkominen on niin paljon helpompaa, tulee vähemmän tiskiä.
No eikö yleensä perheessä syö kaikki samaa ruokaa. Miksi siitä pitää erikseen mainita.
Koska aiempi kirjoittaja kirjoitti: Joka ikistä korealaista maustekurkkua ei nyt tarvitse tietenkään ostaa, mutta itse ainakin rakastan aasialaisia makuja puolisoni kanssa, vaikka lapsille saatetaan tarjota useammin peruslihapullia ja syödään sitten myöhemmin tulista euokaa kun lapset mennyt nukkumaan. Chilikastikkeita muutenkin itselläni tapana lisätä melkein jokaiseen ruoka-annokseeni.
Voit ihan rauhassa hypätä kirjoitusteni ohi, ne on helppo tunnistaa nimimerkistä.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsii ja jaksaa koko ajan kyttäillä kilohintoja ja ettiä tarjouksia ja syödä aina sitä, milloin mikäkin on halvinta niin joo pystyy. Mutta kyllä välillä itsekin haluan ostaa jotain valmista kuten 2,50€ maksavat inkiväärilastut ja wasabituubin, jos kuitenkin itse kurkku- ja porkkanamakit pyöräytän. En käytä kallista sushiriisiä siihen vaan ihan halvin puuroriisi käy.
Mutta kaikki puolivalmiit jutut maksavat extraa ja erikoiset jutut. Esimerkiksi bataattia tai fenkolia tai latva-artisokkaa ostan kerran 10 vuodessa koska ovat niin kalliita. Porkkana, peruna, sipuli ja kaali on halvempaa ja siksi käytän niitä. Ei se kuitenkaan terveyteen vaikuta, että syökö 100€/kk terveellisesti. Syö tietenkin kun syö lautasmallin mukaan.
Bataattia saa syksyisin alle eurolla kilo, en pidä sitä kovin kalliina. Fenkoli on kalliimpaa, mutta alle neljän euron kilohinnalla on sitäk
En muista kyllä nähneeni moneen vuoteen alle euron kilo bataattia. Yleensä ollut 1,5-2 e/kg, silloin halvimpanakin aikana. Näin ne hinnat on erit, syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsii ja jaksaa koko ajan kyttäillä kilohintoja ja ettiä tarjouksia ja syödä aina sitä, milloin mikäkin on halvinta niin joo pystyy. Mutta kyllä välillä itsekin haluan ostaa jotain valmista kuten 2,50€ maksavat inkiväärilastut ja wasabituubin, jos kuitenkin itse kurkku- ja porkkanamakit pyöräytän. En käytä kallista sushiriisiä siihen vaan ihan halvin puuroriisi käy.
Mutta kaikki puolivalmiit jutut maksavat extraa ja erikoiset jutut. Esimerkiksi bataattia tai fenkolia tai latva-artisokkaa ostan kerran 10 vuodessa koska ovat niin kalliita. Porkkana, peruna, sipuli ja kaali on halvempaa ja siksi käytän niitä. Ei se kuitenkaan terveyteen vaikuta, että syökö 100€/kk terveellisesti. Syö tietenkin kun syö lautasmallin mukaan.
Bataattia saa syksyisin alle eurolla kilo, en pidä sitä kovin kalliina. Fenkoli on kalliimpaa,
En muista kyllä nähneeni moneen vuoteen alle euron kilo bataattia. Yleensä ollut 1,5-2 e/kg, silloin halvimpanakin aikana. Näin ne hinnat on erit, syystä tai toisesta.
Kuitin mukaan syyskuussa on täkäläisessä prismassa ollut bataatti 0,99€/kg (s-sovelluksen kuitti). Nyt hinta on 2,29€/kg.
Niin saahan tomaattejakin joskus 0,89 kilo, mutta ei se tarkoita että se olisi keskimääräinen hinta.
Vierailija kirjoitti:
Niin saahan tomaattejakin joskus 0,89 kilo, mutta ei se tarkoita että se olisi keskimääräinen hinta.
No niin, mutta kun alunperin yksi kirjoittaja totesi, että ostaa bataatteja kerran kymmenessä vuodessa, kun ovat niin kalliita, niin minä mokoma menin toteamaan, että ainakin viime syksynä niitä sai halvalla. Ja muistaakseni joka syksy on saanut, silloin on niiden "satokausi" Euroopassa. Ostan kasviksia silloin, kun ne ovat halpoja/edullisia, niin syksyllä se on kaali, kurpitsat ja jopa bataatti. Näin talvella on kaali ja juurekset. Vuoden kierto.
Kyllä ne tulee usasta. Ne bataatit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tulee usasta. Ne bataatit.
Bataattia kasvatetaan kyllä Euroopassakin, esimerkiksi Belgiassa. Ja ihan olisi USAssakin satokausi syksyllä, ovat samalla pohjoisella pallonpuoliskolla Suomen ja Euroopan kanssa.
Tähän juuri perustuu halvalla syöminen; syödään sesonkien eikä päähänpistojen mukaan. Samalla saa vaihtelevaa ja monipuolista ruokaa eikä kyllästy. Uusien reseptejen kokeilu ja aineiden yhdistely ennakkoluulottomasti auttaa myös.
Aina ei onnistu; sain syödäkseni kaalipannaria jonka maku oli 10! Sain ohjeen, tein itse, tulos 7-. Vanhoilla kouluarvosanoilla. Silti söin sen, vaikka tykkäänkin hyvästä ruuasta, joskus ruoka voi olla..no, vain ravintoa. Kyllä sen aikuinen ihminen kestää.
Kotona on iso pakaste-ja kuiva-ainevarasto. Joka viikko katson kaupan tarjoukset, ja jos niistä löytyy käyttämiäni tuotteita ostan niitä usein enemmän kerralla. Harvoin ostan muita kuin tarjous- tai aletuotteita. Ruuanlaiton sovellan niiden mukaan.
Kaupassa käyn noin kerran viikossa. Joskus joku hyvä tarjous (esim.vitamiiniämpäri) houkuttelee käymään useammin.
Ostin muuten pakastimeen joulun jälkeen muutaman pussin valmista bataattisosetta 1e/ kilo. Nyt sama näkyy maksavan 11,90e/kg!!
Kannattaa syödä mikä on halpaa. Ja vertailla silloinkin eri brändien tuotteet. Jos ei halpis kaurapuuro ja ruisleipä maistu aamulla niin voi vaikka syödä eilistä riisiä, papua ja lisätä kananmuna joukkoon. Ei kukaan pakota syömään mitään proteiinirahkoja, avocadoja tai smoothieita. Turha kuvitella, että jos syön kalliita juttuja päivittäin niin olisin jotenkin paljon terveempi. Tai toki voihan sitä kerätä syksyllä vuoden marjat, sienet ja omenat talteen jos haluaa syödä tosi terveellisesti ja vielä edullisesti.
Päivän pizza 450g, hatusta vedetty hinta paisto ja leivinpaperikuluineen 3,20, voi itse asiassa olla halvempikin. Arvioitu ruokailun kesto 18 tuntia, eli huomiseen kestää... about 7 tuntia unta välillä.
Valmis esipaistettu pohja Tokmanni -70%, valkosipulisillipurkki -50%, mozzarella -60%, ananasviipaleet -60%, puolikas lenkkimakkara -30%, 2xkananmuna (pakkauksen hinta 12 kpl 0,10e, joten halvalla sai munaa) ja ripaus oreganoa 5 vuotta vanhasta purkista. Kaksi lasia rasvatonta maitoa -60% purkista.
Kyllä nyt taas jaksaa valittaa joka asiasta :D En tosin jaksanut syödä kuin puolet, joten valitus jäänee vähäiseksi ;D
-winner-
Jos asuu yksin niin onnistuu. Helposti jos on perhe niin menee 100 viikossa.
Olen kyllä tietoinen, että olisi terveellistä syödä 3 kertaa päivässä, ja lapset sekä urheilijat jopa 5 kertaa jos laskee välipalan mukaan, mutta itse voin huonosti jos syön näin. Tulee vatsakramppeja ja alkaa väsyttämään. Väkisin syöminen tuntuu jo valmiiksi ikävältä. Olen siis yrittänyt syödä aamupalaa jo vuosia mutta se vain etoo jos palasin omaan ruokarytmiini takaisin. Eli aamulla vain kahvi ja vitamiiniporetabletti ja iltapäivällä joku kanasalaatti ja illalla pari juustoleipää tai muuta naposteltavaa kuten mango ja leipä tai kasvistikkuja, dippiä ja pähkinöitä tms. Sekä välillä 1 olut tai punaviinilasillinen. Usein ihan teetä ja vissyä.
Kasviksia syön varmasti 500g päivässä, kanaa/kalaa 0-100g, eineksiä 0g ellei ruis-, siemen- tai kauraleipää lasketa. Ne yleensä ostan valmiina ellen tee itse porkkanasämpylöitä. En ole isokokoinen urheilija, joten ruokamäärät voivat olla jollekin toiselle kovin pieneltä kuulostavia mutta salaatissani on aina myös rasvan lähteitä ja erilaisia kasviksia raastettuna/lisättynä joukkoon. Eli ei mitään pelkkää jäävuori/lehtisalaattia kurkun palalla. Pähkinät ja siemenet kans tosi täyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin niin onnistuu. Helposti jos on perhe niin menee 100 viikossa.
Riippuu kans mitä ite ostelee. Tapailin hetken urakeskeistä sinkkumiestä, joka söi aamulla 1 rahkan Fun lightilla + kahvin maidolla eikä koko työpäivän aikana mitään. Kuulemma vireys katoaa muuten. Kotiin tultaessa söi 1 rahkan ja usein meni salille/kävelylle tms. nollaamaan työpäiväänsä tai soittelemaan työpuheluita. Sitten vasta teki ja söi aina illalla sen riisi-Papu-jauheliha-tomaattimurska-sipuli-patansa ja jälkkäriksi karkkia ja joskus oluen tai sitä Fun light mehua.
Vaikka hänen ruokailunsa oli mielestäni vähintäänkin oudot, niin pakko myöntää että superfiksu alallaan ja menestynyt, sekä lisäksi vielä fyysisesti erinomaisessa kunnossa. Toki hänellä oli varaa panostaa partureihin ja kalliisiin kasvorasvoihin, sisustukseen ja vaatteisiin, mutta ruoka ei nyt kuulunut hänen priorisointeihin. Viikonloppuaamuisin söi sentään leipiä joskus aamulla/aamupäivällä kun luki alansa lehtiä tai teki taas töitä.
Kiinnitättekö perheelliset huomiota lasten kouluruokiin kun suunnittelette kotiruokia? Vai onko sillä mitään väliä jos syövät saman päivän aikana koulussa hernekeittoa ja kotona hernekeittoa?
itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että meidän lasten kouluruokalistalla kevyimmät puuro ja keittopäivät on aina tiistaina ja torstaina. Eli varmaan haluavat taata että lapsi saa keskellä viikkoa ja erityisesti perjantaina tukevan ja maistuvan ruoan, jos kotona viikonloppuna ei juuri ruokita. Ja sitten heti taas maanantaina lempiruokia kuten kalapuikkoja, jos on ollut nälissään viikonloppuna. Niitä halpoja ja outoja ruokia tarjotaan meillä päin ainakin aina ti ja to lasten kouluissa.
Lisään vielä, että juttelin vähän aikaa sitten ystäväni kanssa, joka sanoi että heidän lapsilla on koulussa myös tiistaisin aina hyvää ruokaa, joskus ollut tiistaisin puuroa mutta kuulemma se lukeutuu ihan suosikkiruokiin. Mutta hän huomasi saman, että torstaisin koulussa usein oudon kuuloisia ruokia, vaikkakin yleensä aina joku kalaruoka jos ei hernekeittopäiviä lasketa.
Miten muiden lapsilla?
No ei tietenkään siihen kukaan kuole jos syö vain kerran päivässä, esimerkiksi lapsen mielestä kouluruoka pahaa ja jättää väliin tai naiselle ei kuukautiskranppien takia ruoka maistu tai uratykki unohtaa syödä eväsleipänsä. Minua on lääkäri käskenyt olemaan syömättä 12h erään operaation takia. Jos olisi kovin vaarallista niin miksi saisin sellaisia neuvoja? Pyrkisin kuitenkin syömään edes jotain aamulla vaikka omenan. Paastoamisviikot ovat sitten eri asia, mutta niiden aikana ei urheillakaan vaan ne liittyvät nimenomaan suoliston puhdistukseen ja henkiseen hyvinvointiin.
Opettele lukemaan. Eihän tuossa kukaan ole mistään KELLONAJOISTA puhunut/valittanut.