Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19156)

Vierailija
14361/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lounaaksi riisinuudelia, puolikas tonnikalapurkista ja oliiviöljyä perään.

Iltaruoaksi tulossa taas yhtä suosikkiani eli rapeaksi paistettuja juureksia (peruna, porkkana, punajuuri) oliiviöljyllä. Kylkeen kuutioin paketin tofua, näitä oli yhteen aikaan lidlissä 4 pakettia 4 eurolla.

Vierailija
14362/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua nyt satunnaisesti pari sivua sieltä täältä lukeneena niin kakkki syövät terveellisesti ja lautasmallin mukaisesti. Mikä on mielestäni hyvä, kyllä itsekin ihannoin hoikkia ja terveitä, mutta ovatko ne kaikki suomalaiset hoikat täällä nyt syömässä 100€/kk, koska katukuvassa ikävä kyllä pieni ylipaino näkyy aika vahvasti.

Ei minulla ole ylipainoisia mitään vastaan, mielestäni vain sirot ovat kauniimpia. Olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, että meneekö siroilla enemmän vai vähemmän rahaa ruokaan kuin vaikkapa ylipainoisilla? Osa on täällä sitä mieltä, että terveellinen ruoka maksaa enemmän kuin eineslihapullat. Olisko jollain asiaan liittyen jotain tutkimusta/vertailuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14363/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitättekö perheelliset huomiota lasten kouluruokiin kun suunnittelette kotiruokia? Vai onko sillä mitään väliä jos syövät saman päivän aikana koulussa hernekeittoa ja kotona hernekeittoa?

itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että meidän lasten kouluruokalistalla kevyimmät puuro ja keittopäivät on aina tiistaina ja torstaina. Eli varmaan haluavat taata että lapsi saa keskellä viikkoa ja erityisesti perjantaina tukevan ja maistuvan ruoan, jos kotona viikonloppuna ei juuri ruokita. Ja sitten heti taas maanantaina lempiruokia kuten kalapuikkoja, jos on ollut nälissään viikonloppuna. Niitä halpoja ja outoja ruokia tarjotaan meillä päin ainakin aina ti ja to lasten kouluissa.

Lapsen isästä eronnut 1 lapsen äiti olen. Lapsi on molemmilla vähän miten sattuu, töiden ja muiden aikataulujen takia. Isänsä luona, joka nukkuu päivät, niin tarjolla lähes aina niitä einesruokia (Atrian mikropitsa tai Saarioisen mikroruoka) eli hän ei seuraile lapsensa kouluruokia tai edes kysele mitä koulussa oli ruokana. Tai näin lapsi minulle kertonut. Itse sitten olen enemmän tarkka, ja jos lapsi kertoo että koulussa oli perunaa ja makkaraa, niin suunnittelen iltaruoaksi jotain muuta kuten riisiä ja kanaa. Tai vaikka keiton. Pakastimessa aina tarjouslihoja ja jääkaapissa kasviksia. En nyt sentään ole tulostanut jääkaapin seinälle lapsen kouluruokalistoja netistä vaikka miksi nyt niin ei voisi tehdä.

Vierailija
14364/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua nyt satunnaisesti pari sivua sieltä täältä lukeneena niin kakkki syövät terveellisesti ja lautasmallin mukaisesti. Mikä on mielestäni hyvä, kyllä itsekin ihannoin hoikkia ja terveitä, mutta ovatko ne kaikki suomalaiset hoikat täällä nyt syömässä 100€/kk, koska katukuvassa ikävä kyllä pieni ylipaino näkyy aika vahvasti.

Ei minulla ole ylipainoisia mitään vastaan, mielestäni vain sirot ovat kauniimpia. Olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, että meneekö siroilla enemmän vai vähemmän rahaa ruokaan kuin vaikkapa ylipainoisilla? Osa on täällä sitä mieltä, että terveellinen ruoka maksaa enemmän kuin eineslihapullat. Olisko jollain asiaan liittyen jotain tutkimusta/vertailuja?

Ottamatta asiaan sen kummemmin kantaa, niin kannattaa muistaa, että siellä katukuvassa harva taitaa syödä 100e/kk. 

Ja omasta puolestani voin sanoa, että jätettyäni herkut pois omalta ruokalistaltani, on ruokalaskuni pienentynyt huomattavasti. Kun syö "kunnon ruokaa" päivittäin, ei tule sellaisia mielitekojakaan kuin aiemmin eikä tule korvattua aterioita joillain epämääräisellä ja nopealla syötävällä. Toki se vaatii sitten sitä kokkausta ja etukäteisvalmistelua, jotta jos ja kun huomaa itsellään mielihaluja, niin on sitten se ateria nopeasti saatavilla vaikka pakastimesta, ja sen syötyään on yleensä mieliteotkin poissa. 

Vierailija
14365/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihan siitä mitä se terveellinen ja epäterveellinen ruoka käytännössä on ja minkä verran sitä syö. 

Vierailija
14366/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syö noin 50€/kk, itselläni menee 150€ eli suunnilleen toi vajaa 100€ menee. Lapset saavat koulussa ruoan ja kotona syövät vähemmän kasviksia kuin itse eivätkä myöskään käytä niin paljon mausteita ja kastikkeita kuin itse. Eivätkä juo kahvia, syö vitamiineja tai juo saunallnkeroa. Cokislasi maksaa paljon vähemmän.

Vierailija
14367/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset syö noin 50€/kk, itselläni menee 150€ eli suunnilleen toi vajaa 100€ menee. Lapset saavat koulussa ruoan ja kotona syövät vähemmän kasviksia kuin itse eivätkä myöskään käytä niin paljon mausteita ja kastikkeita kuin itse. Eivätkä juo kahvia, syö vitamiineja tai juo saunallnkeroa. Cokislasi maksaa paljon vähemmän.

Jos sä syöt 150€ edestä, niin ethän sä silloin vajaaseen 100€ pääse.

Vierailija
14368/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta perheen keskikulutus on alle 100€/kk. Toki aikuiset syövät enemmän kuin lapset mutta kuitenkin.

Vierailija
14369/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta perheen keskikulutus on alle 100€/kk. Toki aikuiset syövät enemmän kuin lapset mutta kuitenkin.

Veikkaan, että ketjun aloittaja on aikuinen, joten kysymyskin on kohdistettu hyvin pitkälti aikuisten ruokailuihin. Sehän olisikin helppoa jos voisi esim jakaa kuukauden ruokakulut 1 -vuotiaan kanssa. Halvallapa söisi aikuinen! Tai sitten ei, jos todellisuutta katsotaan... 

Vierailija
14370/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut keskustelua bataatista. Onko kukaan tehnyt sen viipaleista piirakka- tai pizzapohjaa? Mikä sopisi hyvin täytteeksi sen kanssa? Jotain muuta kuin lihaa tai kalaa, mutta olisi kuitenkin ruokaisaa.

Mulla olisi nimittäin jääkaapissa yksi bataatti, jota en ole saanut vielä käytetyksi, koska se on vähän turhan makeaa omaan makuuni. Enkä ehkä haluaisi tuhlata sitä sosekeittoonkaan, niin vinkkejä otetaan vastaan.

14371/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on täällä ehkä pienikokoisia - minä en. En ole laiha, vaikka olenkin keski-ikäinen enimmäkseen toimistotyötä tekevä nainen. Syön liikaa, minun kompastuskiveni on se, että teen liian hyvää ruokaa 🤣  Ei mitään salasyömistä, vaan liian isoja annoksia, ja niitä herkkujakin. Toisaalta, painoni on pysynyt samana jo yli 10 vuotta, että tämänhetkinen energiansaantini vastaa tämänhetkistä kokoani.

Eilen syötiin pinaattikeittoa ja sen kanssa keitettyjä kananmunia. Pinaattikeitto itsetehtyä, 1l punalaputettua rasvatonta maitoa (ainoa laktoositon maitovaihtoehto punalaputettuna), vettä ja loraus laktoositonta kermaa korvaamaan sen rasvattomuuden, voita+jauhoja suurusteeksi, mausteita ja pakastepinaattia. Noin 2€ ja pari litraa keittoa. Kananmunat noin 18 senttiä kappale, ja keiton kanssa myös ruispaloja, niitä ilmaisia. Niitä on vielä ainakin yksi pussillinen eli 12 kpl pakastimessa. Tuosta riittää vielä pari lounastakin.

Tänään hampurilaisia, joihin leivoin sämpylät itse eilen, jauhelihapihvit tein 800g sikanautajauhelihaa (+ 1 kananmuna, kaurahiutaleita ja mausteita). Pakastimesta pussinloppu ranskalaisia perunoita ja ristikkoperunoita. Hampurilaisten väliin pihvin lisäksi paistoin kananmunia, niitä ei kaikki halua kuitenkaan. Majoneesia (fiksuruuasta noin 1,5€/hellmans 400g), sulatejuustoviipaleita, kurkkua (xtra kurkku 1,79€/kg) tomaattiviipaleita (hävikkihevilaatikosta), kurkkusalaattia, ketsuppia... Ai niin salaatinlehtiä. Sämpylöitä ja jauhelihapihvejä jäi vielä myöhemmin syötäväksi.

Mitähän tosta olisi tullut, sämpylät maksimissaan 1€ (laskin, että olisi ollut noin 0,50€), pihvit 3,80€ mausteineen, kurkku 0,50 (hintatarran hinta), tomaatti ehkä 10snt, sulatejuustot + ranskikset, olisiko ollut koko satsi 10€, ja tosiaan kaikkea jäi yli, jäänee euron annoshintaan, juomana se coopin cola 1,65€/1,5l Vaihtoehtona olisi ollut lähteä koko poppoo hesburgeriin, jossa hampurilaisateriaa ei taida vitosella saada?

Pihvejä paistaessa niistä erottuu runsaasti rasvaa, koska kyseessä on sikanauta, joka on tosi rasvaista jauhelihaa. Kaadan sen talteen ja säilytän jääkaapissa. Se antaa hyvää makua esimerkiksi paistinperunoihin tai vaikka kaupan einespierulihapulliin  tai halpaan makkaraan (tässä voin vain luottaa puolison sanaan). Säästän myös pekonin paiston rasvan, sitäkin voi käyttää muussa ruuanlaitossa.

Nyt lähden pakkaamaan huomisia eväitä itselleni, pinaattikeittoa, keitetty kanamuna ja ruisleipäpalat. Saattaa olla, että joku haluaa evääksi hampurilaisen... 

Kiusa se on pienikin kiusa

14372/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut keskustelua bataatista. Onko kukaan tehnyt sen viipaleista piirakka- tai pizzapohjaa? Mikä sopisi hyvin täytteeksi sen kanssa? Jotain muuta kuin lihaa tai kalaa, mutta olisi kuitenkin ruokaisaa.

Mulla olisi nimittäin jääkaapissa yksi bataatti, jota en ole saanut vielä käytetyksi, koska se on vähän turhan makeaa omaan makuuni. Enkä ehkä haluaisi tuhlata sitä sosekeittoonkaan, niin vinkkejä otetaan vastaan.

Tämä nyt ei kelpaa yleisesti ohjeeksi, mutta itse olen käyttänyt bataattia mm. daalin seassa (eli linssumuhennoksessa). Linssikeitto ja linssimuhennos ei sovi kaikkien makuhermoihin, mutta intialaistyyppiset mausteet sopii makeiden juurestenkin kanssa. Bataatti sopii myös chili sin/con carneen ja gumboon.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
14373/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osu silmiin joku artikkeli urheilijoista, ja siitä kävi ilmi että syövät tavallista kotiruokaa, usein riisiä, kasviksia ja kanaa. Mutta monesti myös keittoja ja treenien välissä esimerkiksi ruisleipää ja vettä. Puurot jankutettu munat tuttuja. Joskus myls proteiinipatukoita. Siinä oli haastateltu ihan Sm-tason urheilijoita, taitoluistelijaa, hiihtäjää, lätkänpelaaja ja ratsastajaa ja autoalan tyyppiä.

Eipä poikkea meidänkään ruokavaliosta huippu-urheilijoiden ruokavaliosta, paitsi ei syödä mitään proteiinipatukoita tai käytetä proteiinijauhetta jos joku näin tekee. Ehkä syödään sitten myös pienempiä annoksia vaan en tiedä. Tosin herkutellaan kyllä joka viikonloppu, mitä kilpaurheilija eivät tee. Mutta kaikki sanoivat ettei kilpaurheilun aloittaminen ole kallistanut kauppalaskua, kun täällä arvuutellaan että joku painaa 50 ja joku yli 100kg.

Vierailija
14374/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehnyt vain bataattiranskalaisia tai laittanut kesällä/syksyllä grilliin. Jos on ollut tarjouksessa kaupassa. Mutta Kaipa niitä voi käyttää perunan lailla missä vain. Tai paistaa eka pannulla ja heittää salaatin joukkoon tuomaan ruokaisuutta.

Vierailija
14375/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on outo, kun kysytään että syökö joku 100€:kk, mutta kysytään esimerkkinä vain 1 päivän syömisiä. Ei kukaan tietenkään syö kuukaudessa joka ikinen päivä samalla lailla ja samalla hinnalla.

Voi olla että eilen meni rahaa ruokaan ja juomaan 1,50€ mutta tänään mulla meni 4€. Miten mä täällä uskottavasti selitän, että 100€:kk on mahdollista syödä, kun jokaikinen päivä syön erilailla?

Ehkä ainoa keino on kaivaa koko kuukauden kuitit ja laskea ne yhteen ja jakaa 30:lla. Tosin joka kuukausi en osta uusia mausteita, shampoota tai vessapaperia ja nekin tietysti näkyvät kauppakuitissa. Lomalla, jouluna ja arkena syön myös erilailla eri kaikki kuukaudet ovat erilaisia.

Ainoa keino olisi luetella jokaikisen päivän syömiset kuukauden ajalta ja ateriahinnat ja olettaa, että joku jaksaisi ne kaikki lukea läpi ja laskea vielä hintojen paikkaansa pitävyys. Ai nii. Ja terveellisyys eli kaikki mikroaineet pitäisi myös laskea ja sovittaa ne pituuteni, urheilumäärääni ja painooni, että ketään edes kiinnostaisi, että mitä tai miten syön.

Joo, en aio laskea. Jatkakaa te muut.

Vierailija
14376/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihan siitä mitä se terveellinen ja epäterveellinen ruoka käytännössä on ja minkä verran sitä syö. 

Onhan se outoa jos ei aikuinen vielä tiedä, millaista ruokaa terveellinen ruoka on ja mikä on epäterveellistä. Asiat on helppo vaikka guuglettaa terveysviranomaisten sivuilta.

Vierailija
14377/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osu silmiin joku artikkeli urheilijoista, ja siitä kävi ilmi että syövät tavallista kotiruokaa, usein riisiä, kasviksia ja kanaa. Mutta monesti myös keittoja ja treenien välissä esimerkiksi ruisleipää ja vettä. Puurot jankutettu munat tuttuja. Joskus myls proteiinipatukoita. Siinä oli haastateltu ihan Sm-tason urheilijoita, taitoluistelijaa, hiihtäjää, lätkänpelaaja ja ratsastajaa ja autoalan tyyppiä.

Eipä poikkea meidänkään ruokavaliosta huippu-urheilijoiden ruokavaliosta, paitsi ei syödä mitään proteiinipatukoita tai käytetä proteiinijauhetta jos joku näin tekee. Ehkä syödään sitten myös pienempiä annoksia vaan en tiedä. Tosin herkutellaan kyllä joka viikonloppu, mitä kilpaurheilija eivät tee. Mutta kaikki sanoivat ettei kilpaurheilun aloittaminen ole kallistanut kauppalaskua, kun täällä arvuutellaan että joku painaa 50 ja joku yli 100kg.

Kilpaurheilun aloittaminen ei ole kallistanut kauppalaskua MIHIN verrattuna? Siihen heidän aiempaan aktiiviurheiluaikaansa vai? Sillä ei kilpaurheilijaksi pääse ilman aiempaa aktiivista ja säännöllistä urheilu- ja harjoittelutaustaa. Tämän ja sen varsinaisen kilpaurheilusyömisen välillä ei varmaan ehkä olekaan hirveästi eroa, muuta kuin viilaamisen tarvetta. 

Mutta en usko, että kilpaurheilijan energiantarve olisi sama kuin normikaduntallaajalla. Eikä usko kukaan muukaan, joka edes vähän ajattelee ja ravitsemuksesta jotain tietää. Kyllä niiden aktiivisesti urheilevien energian tarve on ihan toista kuin keski-ikäisellä mammalla, joka käy kävelyillä ja kerran kaksi viikossa perusjumpassa. Ja sitä energiantarvetta ei voi kuitata ihan vaan sillä, että vetästään desi rypsiöljyä naamaan, jotta tulee päivän kalorit täyteen.

Vierailija
14378/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on outo, kun kysytään että syökö joku 100€:kk, mutta kysytään esimerkkinä vain 1 päivän syömisiä. Ei kukaan tietenkään syö kuukaudessa joka ikinen päivä samalla lailla ja samalla hinnalla.

Voi olla että eilen meni rahaa ruokaan ja juomaan 1,50€ mutta tänään mulla meni 4€. Miten mä täällä uskottavasti selitän, että 100€:kk on mahdollista syödä, kun jokaikinen päivä syön erilailla?

Ehkä ainoa keino on kaivaa koko kuukauden kuitit ja laskea ne yhteen ja jakaa 30:lla. Tosin joka kuukausi en osta uusia mausteita, shampoota tai vessapaperia ja nekin tietysti näkyvät kauppakuitissa. Lomalla, jouluna ja arkena syön myös erilailla eri kaikki kuukaudet ovat erilaisia.

Ainoa keino olisi luetella jokaikisen päivän syömiset kuukauden ajalta ja ateriahinnat ja olettaa, että joku jaksaisi ne kaikki lukea läpi ja laskea vielä hintojen paikkaansa pitävyys. Ai nii. Ja terveellisyys eli kaikki mikroaineet pitäis

Tietoisku: ei sun ole pakko tähän ketjuun vastata.

Vierailija
14379/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihan siitä mitä se terveellinen ja epäterveellinen ruoka käytännössä on ja minkä ver

Onhan se outoa jos ei aikuinen vielä tiedä, millaista ruokaa terveellinen ruoka on ja mikä on epäterveellistä. Asiat on helppo vaikka guuglettaa terveysviranomaisten sivuilta.

Et voi olla noin tyhmä? Kyllä nyt aikuisen ihmisen pitäisi jo kaupassa käydessään nähdä ja tajuta, että se terveellinen ja epäterveellinen ruoka voi koostua hyvin erilaisista valinnoista. 🤦🏻

Tai kokeile vaikka sitä Googlea, jossa siellä olisi sulle tarpeeksi yksinkertaista rautalankaa väännettynä aiheesta. 

Vierailija
14380/19156 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpaurheilun

Niin tuossahan luki, että ammattiurheilijat syövät samaa halpaa kotiruokaa kuin kaikki muutkin paitsi energiatarpeeseensa nähden isompia annoksia ja juovat päivässä enemmän vettä sekä ehkä proteiinipatukoita tau oeoteiinijauhetta. Niin ja ammattiurheilijat eivät herkuttele tai litki alkoholia joka viikonloppu niin kuin av-mamma myönsi tekevänsä tai ainakin vihjaili.