Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19166)
Vierailija kirjoitti:
MoninikkI: "Parvekkeella pystyy kasvattamaan yrttejä ja paprikoita"
No näytä minulle sellainen parveke, jossa pystyy kasvattamaan ruokaa niin, että se vaikuttaa ihmisen ruokakuluihin vähentävästi. Kyllä nämä jutut ovat ihan täynnä naistelehtimäistä mielikuvitustarinointia. Sama moninikkeilijä eri nimimerkeillä keskustelee itsensä kanssa. Eikö se ole säännöissä kielletty.
Vaikuttaa sen verran, että esim ostan pari kertaa vuodessa basilikan (2 e?) ja laitan sen purkkiin kasvamaan. Vs nakkaan sen jääkaappiin ja ostan parin viikon päästä uuden puskan.
Pienistä puroista ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MoninikkI: "Parvekkeella pystyy kasvattamaan yrttejä ja paprikoita"
No näytä minulle sellainen parveke, jossa pystyy kasvattamaan ruokaa niin, että se vaikuttaa ihmisen ruokakuluihin vähentävästi. Kyllä nämä jutut ovat ihan täynnä naistelehtimäistä mielikuvitustarinointia. Sama moninikkeilijä eri nimimerkeillä keskustelee itsensä kanssa. Eikö se ole säännöissä kielletty.
Varsinkin jos tämän kasvatuksen aloittaa täysin tyhjästä ja ostaa alkuun ruukut, mullat ja siemenet niin yleensä miinukselle mennään, kun samalla rahalla saa jo kaupasta kasan yrttejä ja salaattia. Saati, että nämä itsekasvatetut tuotteet on täysin nollakalorisia lisukkeita ja tarvitsee yhä ostaa kaupasta sitä oikeaa ruokaakin.
Kun mä kauan sitten aloittelin parveke/ikkunalautakasvatusta, niin k
Huonostihan ne varmasti kasvoikin, jos taimia ei missään vaiheessa siirretty maitopurkeista isompiin ruukkuihin ja puutarhamultaan eikä edes lannoitettu?
Lainaus ei toimi, joten ravintoedusta:
Ihan ensinnäkin kannattaa lukea palkkalaskelma. Tilinauha kuten ennen vanhaan Taylorexin jäljiltä sanottiin.
Koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden tai hoidettavien ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo on 5,16 € ateriaa kohden vuonna 2025.
Tuo edellä oleva on verohallinnolta saatavissa oleva tieto. En tiedä onko tämä kysyjän tilanne.
Verotusarvo tarkoittaa sitä, että maksat tuosta 5,16 eurosta veron sen mukaan mitä ennakkoverokorttiisi on merkitty.
Jos veroprosenttisi on 20, maksat ruokailustasi työpäivien osalta 1,03 euroa.
Kampin Pimu
Käyttääkö tämä moninikkeilevä kirjoittaja välillä tekoälyä näihin viesteihinsä? Vastaukset on kuin suoraan tietosanakirjasta.
Kampin Pimu kirjoitti:
Ihan ensinnäkin kannattaa lukea palkkalaskelma. Tilinauha kuten ennen vanhaan Taylorexin jäljiltä sanottiin.
Koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden tai hoidettavien ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo on 5,16 € ateriaa kohden vuonna 2025.
Tuo edellä oleva on verohallinnolta saatavissa oleva tieto. En tiedä onko tämä kysyjän tilanne.
Verotusarvo tarkoittaa sitä, että maksat tuosta 5,16 eurosta veron sen mukaan mitä ennakkoverokorttiisi on merkitty.
Kiitos, rakas tekoäly. Tosin mä pahasti epäilen, että oletkin aitoäly, sellainen joka ei paljon algoritmeista välitä!
Kiusa se on pienikin kiusa
Aamupala KAKSI pientä sämpylää, keittokinkkua, salaatinlehtiä, levitettä ja teetä, sekä tietenkin sokeria teehen. 0,50€
Lounas nuudeleita, kaali-porkkanawokkia ja tonnikalaa. Alle 1€ (kaikki ruuat edellisten päivien jämiä)
Kokouskahvi oli tietenkin tee! ja sen kanssa suklaakeksi ja pari kookosmarenkia. 0,30€
Ennen ruuanlaiton aloitusta pari lanttulaatikkorieskaa pakkasesta, päälle voita ja juomaksi teetä, sokerilla. 0,30€
Iltaruokana pasta carbonara ilman valkosipulia (laiskotti, en jaksanut kuoria). max 1,20€ + parsakaalia ja ruusukaalia
Noin 3,30€, todennäköisesti alle sen.
Esimerkiksi tuo nuudeliannos:nuudelit maksoivat 0,50€ (olivat cittarissa joskus aikaa sitten poistomyynnissä, taisin ostaa 10 pussia) 400g, siitä otin ehkä 1/5 tai vähemmän, 0,10€, tonnikala jääkaapista nuorison jäljiltä, sitä oli jo ainakin kahteen voileipään laitettu, cittarista tarjouspurkkeja 1€/kpl (ostin muuten aika monta silloin, kun se oli tarjouksessa) eli 0,35€, wokkia ehkä 100g kaalia ja 100g porkkanaa + mausteet 0,30€ (porkkanat olivat itseasiassa 0,50€/kg tarjouksesta, kaali 1€/kg) eli annos 0,75€.
Pasta carbonaraan noin 800g spagettia 0,60€, 6 munankeltuaista (marengeista ylijääneet) ja kaksi kanamunaa, sanotaan 0,75€, juustoa noin 200g, punalaputettu gouda tokmannilta noin 2€, puolet k-menupekonista (koska enempää ei ollut) 1,35€, mausteet...0,05€ pippuria ja suolaa. 4,75€, annoksia noin kuusi, eli siitä tuli 0,80€.
parsakaali 1,19€ ja ruusukaali noin kolmasosa pussista jäljellä 0,50€ ; 0,30€/annos
Tosin ruusukaali saattoi olla euron pussikin, eli silloin se olisi 0,35€. Ostin niitä joulutarjouksista.
Pienistä puroista....
Kampin Pimu kirjoitti:
Näistä menee myös samat sivukulut kuin muistakin luontoiseduista. Eli tyel 7,15% tai 8,65% sekä tvm 0,59%, ikärajat tietenkin huomioiden. Eli tässä tapauksessa keski-ikäisen työntekijän yhden aterian hinnaksi tulee 1,43 euroa.
Kalaa, kalaa. Ongelle kesällä. Talviaikaaan purkkikala.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Näistä menee myös samat sivukulut kuin muistakin luontoiseduista. Eli tyel 7,15% tai 8,65% sekä tvm 0,59%, ikärajat tietenkin huomioiden. Eli tässä tapauksessa keski-ikäisen työntekijän yhden aterian hinnaksi...
Hitsit, aina oppii uutta!
Kiitos aitoäly2.0!
(ja tässä tietenkin paljastuu se, että minun tilinauhassani ei luontaisetuja ole)
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en laske tupakkaa ja alkoholia ruokaostoksiin, koska ne eivät ole ruokaa. Ei myöskään hygienia tuotteet. Kuulivat ihan eri kategoriaan. Tosin en ruuankaan osalta pääse alle 100€/kk.
Tirppi
Kyllä alkoholi täyttää vatsassa ihan yhtä paljon kuin se Nocco, kahvi tai mehu, et varmaan laske niitäkään viikkobudjettiin? Alkoholi sitä paitsi todella kaloripitoista, sulla varmaan paukkuu kalorit sit muutenkin yli ja vähän vatsa höllyää? Tupakka myös hidastaa aineenvaihduntaa. No itsepähän olet vastuussa terveydestäsi ja varakkuudestasi.
Varmaan täyttää ja poistaa nälkää, mutta en laske näitä ruuaksi.
Alkoholistina voin rehellisesti myöntää, että ruokaan menee maksimissaan 50€ kuukaudessa. Usein joku tuttu tarjoo jotain, on ruokajakwluota ja ilmaisia lounaita myös ja kaupasta ostan lähinnä leipää ja puuroa. Alkoholiin Toki menee sitten 500€/kk mutta sitähän ei lasketa :) Kippis!
Luin 100/pvä ensten kun luulin, että se. Olin jo tulossa vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokaan pitää valita kasveja joissa on paljon proteiinia. Papuja, linssejä, herneitä. kauraa. Ostin kokeeksi 100% kauraleipää ja siinäkin on 7% proteiinia. kuiva soijarouhe sisältää 53% proteiiniä ja jos se turpoaa kaksinkertaiseksi niin proteiinia on 26,5 % jos vielä haluaa lisätä kcal , niin lisää kasvisöljyä, siinä on energiaa.
Tuntuu olen ravinto-oppi monelle hukassa. Vaikka kuinka imee kasvissosekeittoja ja smootieta niin jää rasvat ja proteiinit saamatta. ( sitten nälkään sokeria ja peffa leviääääääääää ;)
Minä pidän itsestäänselvyytenä sitä, että kasviskeitossani on muutakin kuin pelkkää kaalia. Siellä on usein papuja, öljyä ja porkkanaa ja perunaa ja mitä kaikkea. Lasken ne aina kasviskeitoksi yhteishinnan. Sanoin, jos sanon että söin salaattia vaikka kasvispihvien kanssa ja hinta 0,90€ annos, niin en erikseen mainitse että laitoin muuten lorauksen öljyä siihen salaattiin, jossa oli muutakin kuin jäävuorisalaatista repäisty 1 lehti. Salaattiini heitän aina jääkaapin jämiä, mutta lasken niiden hinnat siihen kokonaishintaan nimeltä salaatti.
Onko jengi täällä jotain autistista? Ei osaa päätellä tai tulkita itse mitään vaan pitää koittaa jäädä jotain yhtä sanaa viilaamaan, joka tuntuu mahdottomalta käsittää. Ja sori, en nyt puhunut susta, vaan jotain tuolla viestejä mitä selasin. Kauhee haloo jos joku syö päivän aikana pelkkää salaattia ja kasvisruokia.
Pakko lisätä: että minä olen täällä joskus sanonut syöväni aamupalaksi leivän, kahvin, monivitamiini-poretabletin ja puolikkaan banaanin. Hinta 0,50€. En muistanut mainita, että se leipä oli isetekemääni, jossa oli kasvissosekeitot jämät mukana, lisätty kaurapuuron jämiin myös kananmuna ja erilaisia siemeniä. Ei ollut se leipä mikään paahtoleipä vaikka saman verran maksoikin. En myöskään punninnut sen kokoa. Mutta en jaksaisi aina luetella, mitä kaikkea siinä syömässäni leivässä on tai salaatissa tai vastaavassa. Hinnat tiedän kuitenkin paremmin kuin se joku muu, joka ei ole käynyt kaupassa puolestani tai valmistanut sitä ruokaa.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en laske tupakkaa ja alkoholia ruokaostoksiin, koska ne eivät ole ruokaa. Ei myöskään hygienia tuotteet. Kuulivat ihan eri kategoriaan. Tosin en ruuankaan osalta pääse alle 100€/kk.
Tirppi
Kyllä alkoholi täyttää vatsassa ihan yhtä paljon kuin se Nocco, kahvi tai mehu, et varmaan laske niitäkään viikkobudjettiin? Alkoholi sitä paitsi todella kaloripitoista, sulla varmaan paukkuu kalorit sit muutenkin yli ja vähän vatsa höllyää? Tupakka myös hidastaa aineenvaihduntaa. No itsepähän olet vastuussa terveydestäsi ja varakkuudestasi.
Varmaan täyttää ja poistaa nälkää, mutta en laske näitä ruuaksi.
Et laske mitään kahvilakäyntejä etkä päivittäisiä limuja, kahveja ja alkoholia ruoaksi? No sitten pääset kyllä halvalla. Itselläni nimenomaan just epäterveellisiin huomisiin menee rahaa. Siis enemmän kuin ruokaan. Jos oppis juomaan pelkkää hanavettä niin olisin rikas.
Nämä annosten senttihinnat vaikuttaa aina täysin tuulesta temmatuilta, aamupala 50 snt, ruoka 50 snt, sopivasti kun hintoja pyöristelee, niin tuleehan niistä 2-3 euroa päivässä. Totuus voikin olla sitten ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Näistä menee myös samat sivukulut kuin muistakin luontoiseduista. Eli tyel 7,15% tai 8,65% sekä tvm 0,59%, ikärajat tietenkin huomioiden. Eli tässä tapauksessa keski-ikäisen työntekijän yhden aterian hinnaksi tulee 1,43 euroa.
No totta, näinhän tämä. Vetäisin vähän mutkia suoriksi kun henkilö ihmetteli pitääkö laskea viisi euroa ruokamenoksi kun tulisi kotona laitettuna halvemmaksi 🤦
Kampin Pimu
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Näistä menee myös samat sivukulut kuin muistakin luontoiseduista. Eli tyel 7,15% tai 8,65% sekä tvm 0,59%, ikärajat tietenkin huomioiden. Eli tässä tapauksessa
Hitsit, aina oppii uutta!
Kiitos aitoäly2.0!
(ja tässä tietenkin paljastuu se, että minun tilinauhassani ei luontaisetuja ole)
Juu, lontoisedut on nyt vaan sellainen yleisnimike ja palkkalaskelmaan on tapana eritellä mistä on kyse. Mutta jos palkasta tehdään jotain vähennyksiä, ateriaetuja, ennakonpidätystä, sivukuluja tai mitä tahansa, niin ne näkyvät siinä. Tai jos palkassa ylipäätään on käsitelty jotain mikä on veronalaista, niin se näkyy siinä aina jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä annosten senttihinnat vaikuttaa aina täysin tuulesta temmatuilta, aamupala 50 snt, ruoka 50 snt, sopivasti kun hintoja pyöristelee, niin tuleehan niistä 2-3 euroa päivässä. Totuus voikin olla sitten ihan mitä tahansa.
Joo, mä pyöristelen AINA. Ylöspäin.
Sen kuin tarkistat laskelmani, mutta muista käyttää niitä hintoja, joilla olen ruokani ainekset ostanut/hankkinut.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, jos oletetaan että työttömänkin kuuluisi päästä syömään joka kuukausi ravintolaan ja kaikki pitäisi olla tasa-arvoista sen kiireisen yrittäjän kanssa.
Kyllä jo entisaikaan, niin joillain nyt vaan oli isommat tilukset ja oli varaa palkata piikoja kotiin. Olen itse köyhä mutta en oletakaan syöväni yhtä kallista tuokaa kuin muut. En myöskään vaadi, että minulle kuuluisi yhtä iso talo kuin jollain muulla. Kannattaa oppia näkemään elämässä niitä valoisia puolia. Esimerkiksi itse voin nukkua joka aamu niin pitkään kuin huvittaa ja käydä kaupassa silloin kuin huvittaa, toisin kuin moni työssäkäyvä. Miksi pitää jatkuvasti aina valittaa jostain? Tee itse ne muutokset elämääsi jos jokin asia on pielessä eikä rahat riitä.
Tota, miten kelataksi liittyy tähän 100 eurolla syömiseen
Kauppakyyteihin käytetään kuljetuspalvelutaksia, ei Kelataksia.
Tiedän. Siihenkin menee silti rahaa. Joka on pois sitten siitä ruokaan käytettävästä rahamäärästä.
Mutta, ihan vaan, jos haluat aiheesta vängätä, mihin ihminen voi 100e/kk:ssa käyttää...
-winner-