Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

13601/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ske, anteeksi nyt mutta mä nauran kippurassa. Auto! Nähty auto! No joo, tämä on iso maa mutta mua jaksaa hämmästyttää miten erilaisissa maailmoissa ihmiset elävät. Kai siinä on enemmän jännitettävää kun katsoo yhden ehtoon valvontakameran kuvaa poliisisarjan sijaan 🤭

😆

Joo, isossa maailmassa joskus pienet asiat ovat parhaita 😁

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
13602/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo vuosia kiinnittänyt huomiota siihen, että lähipiirissäni ja työkaverit ostavat kaupasta usein kallista brändiä tai jotain sokeroimattomia juomia lounastauolla jos yhdessä käydään kaupassa. Itse ostan lähes aina halvinta brändiä ja käsilaukussa ihan hanavedellä täytetty vesipullo eikä hävetä ollenkaan.

Ja joo, onnistuu kyllä 25€/viikko mutta ei onnistuisi jos joka päivä ostaisi töissä jonkun juoman ja eines-mikroruoan. Tai jonkun pullan tai vastaavaa. Monesti teen aamulla töihin täytetyn patongin tai ruisleivät keitetyllä kananmunilla jos ei ole lämmintä ruokaa mukaan otettavaksi. Omena/banaani tai pähkinät myös ok hätävara käsilaukkuun, jolla saa nälkäkuolemaa tunnilla-kahdella siirrettyä jos kiire päivä.

Käytän myös edullisia mausteita ja kastikkeita. Ihan perus rypsiöljy ruoanlaitossa ja margariini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13603/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mitä täällä ei saa sano, mitä Ske myös sanoi, niin kuuluvat jokapäiväiseen ruokavalioon ja on itseasiassa kuulunut koko elämä. Eli se on minulle normi. Nyrpistelisin nenäni jos pitäisi pihviä syödä tai hampurilaisravintolassa käydä joka kuukausi.

Eli omat suosikit: kaali, sieni, soijarouhetta, tofu kanan jauheliha, kanan maustamattomat suikaleet, sika-nauta jauheliha, peruna, pasta, riisi, porkkana, sipuli, pakastekasvikset, pakaste papu, kuivattu herne, itseongitut kalat/kalastus kesällä, marjastus eli mm. puolukat ja mustikat, ruisleipä, näkkäri, hapankorppu, riisileivät, edulliset perustuneet kuten suola, mustapippuri, ketsuppi, öljy, margariini, kattilapoppari, suolatikut, K-Menu tortillat, Pirkka-pikakahvi jne.

Erikoisherkkuina joskus viikonloppuisin mainittakoon: jalapenot, sweet chili kastike, emmental-juusto, wasabi-pähkinät, 1l vaniljajäätelö ja oliivit.

En todellakaan ole kyllästynyt ja vieraat aina kehunut tekemiäni ruokia. Tapas-lautanen toimii aina herkuttelua viikonloppuisin mutta myös pastat/wokit/itsetehty pitsa/keitot ja mikä milloinkin on onnistunut. Kaalista tehty Kimchi on itselläni tämän hetkinen suosikki lisuke marinoidun porkkanan lisäksi!

Vierailija
13604/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tuollaiset muutaman euron päiväbudjetit tarkoittavat joko sitä, että syödään jatkuvasti samaa ruokaa, ja se on aina jotain makaronipainotteista tai muuta höttöä, makkaraa ja muuta roskaa, ja kasviksia on niukasti ja ne ovat pääosin aina sitä kaalia ja perunaa. Raintosuositusten mukaista ruokavaliota ei tuollaisella budjetilla saa, ja lähes poikkeuksetta vitamiinien saanti on liian vähäistä ja ruokavalio liian yksipuolista, ja jatkuvasti joutuu valitsemaan epäterveellisempiä vaihtoehtoja terveellisemmän sijaan.

Höpöhöpö :). Makkara ei ainakaan minun ostoskoriin kuulu koskaan ja pastaakaan en juuri syö, mutta sen sijaan kauden kasviksia ja hedelmiä paljonkin. 

Kuulostaa hyvältä, mutta rohkenen epäillä, että päiväbudjettisi voi olla 3,3 euroa, mikä syöt monipuolisesti ja saat vatsan täyteen.

Vierailija
13605/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laske tupakkaa ja alkoholia ruokaostoksiin, koska ne eivät ole ruokaa. Ei myöskään hygienia tuotteet. Kuulivat ihan eri kategoriaan. Tosin en ruuankaan osalta pääse alle 100€/kk.

Tirppi

Kyllä alkoholi täyttää vatsassa ihan yhtä paljon kuin se Nocco, kahvi tai mehu, et varmaan laske niitäkään viikkobudjettiin? Alkoholi sitä paitsi todella kaloripitoista, sulla varmaan paukkuu kalorit sit muutenkin yli ja vähän vatsa höllyää? Tupakka myös hidastaa aineenvaihduntaa. No itsepähän olet vastuussa terveydestäsi ja varakkuudestasi.

13606/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 -v naisella ruokakuluihin on laitettu 270, vaatteisiin 61, tietoliikenteeseen 64, terveydenhuoltoon 34, hyggetarvikkeet 35, vapaa-aika 47, kodin tavarat 44, sähkö/vesi/kotivakuutus 35 => yhteensä ilman liikkumista ja vuokraa 623 €.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/146028/URN_ISBN_978-952-4…

Asuminen 445 (vuokra), auto 416.

Vaihdoin lainapankin OP:hen noin 5 vuotta sitten kun HB ei antanut myöntänyt uutta lainaa. Virkailija soitti tarkentaakseen, että olenko ilmoittanut menot ihan oikein. Kerroin, että on oikein laskettu, useamman vuoden seuranta näistä (laitoin hälle excelit). Kaikki muut meni reippaasti alle noitten paitsi sähkö/vesi/kv - saako joku nämä 35 eurolla?

Eli kyllä kuluihin voi vaikuttaa. Ja lainan sain.

Vierailija
13607/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin jatkuvasti syömään enemmän kasvispitoisesti, mutta hölmö en ole. Eli jos lähikaupan valmiit kasvipihvit maksaa pakasteessa kilohinnaltaan 26€ niin jää kyllä kauppaan. Myös härkikset ja Quorn ja muu jää kauppaan jos hinta on 20€/kg. Silloin valitsen sen kanan ja jauhelihan tai jotain muuta. Sama kalan kanssa, riippuu täysin paljon maksaa juuri silloin siinä kaupassa, että ostanko vai en. Tai ostanko kalapuikot, sillipurkissa, seikuutiot vai tuore lohta tms.

Mutta joo, tein sitten noi kasvispihvit niin raastamalla itse porkkanaa, perunaa, kaalia sipulia ja heitin joukkoon kananmunan, mausteita ja lorauksen soijarouhetta. Syön noita kasvispihvejä tänään vielä salaatin kanssa. Jos mies olisi kotona niin hänelle olisi voinut keittää kylkeen jotain hiilaria tai leivän vaikka lisukkeeksi, itse pienikokoisena pärjään ilman. Ruokajuomaksi otan vettä ja jälkkäriksi otan vielä teetä. Katotaan sitten maistuisko vielä vaikka kanelikorppu tai vaikka hapankorppu teen kanssa. Tai hedelmä tai pähkinää. Vai olenko niin täynnä lämpimästä ruoasta että tee riittää iltasarjaa katsoessa ennen iltatoimia.

13608/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti pakko kituutella. Syön aamulla puuroa, lounaaksi smoothien ja kourallisen pähkinöitä, illalla kasvispainotteisesti, usein myös kalaa. Välipaloina sesongissa olevia hedelmiä. Tykkäisin juoda kahvia, mutta tee halvempaa niin sitä lipitän useammin. Aika usein jääkaapissa on kannullinen jääteetä. Pyrin siihen, että mitään en heitä pois. Pakastan paljon koska teen kerralla ison määrän niin ei aina tarvitse asua keittiössä. Mausteena käytän paljon itsekasvatettuja yrttejä. Lisäksi mulla on kaksi lasitettua parveketta kesäisin täyteen tungettu kaikkea syötävää. Säilön sieltä omaa satoa sitten talveksi. Yksi eläessä aika helppo oikeastaan säästää.

Partsit mahtaa olla hehtaarihalleja kun saat sieltä satoa talveksi. Mutta mielikuvitusjuttuhan näistä 99 prosenttia on, joku haluaa jatkaa ketjua vaikka yksi ja sama jankkaa tänne novelleitaan ilman sisältöä

Parvekkeella pystyy kasvattamaan kesän aikana aikas paljon yrttejä. Paprikatkin onnistuu, kunhan laittaa siemenet sisällä itämään alkukeväästä. Talvisaikaan voi laittaa purkissa ostetun tillin/basilikan/lehtisalaatin/persliljan pikkupurkkiin kasvamaan.

Sinunlaistesi mielikuvitushuutelijoitten takia nykyään postaan tänne ihan profiililla. Suosittelen sinulle samaa.

13609/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saattavat saada ruokaa esimerkiksi kotoaan tai käydä siellä syömässä. Tai mennä sopivasti kylään ruoka- tai kahviaikoina tuttaviin. Muuten en ymmärrä noin 50 euron kuukausimenoja. 

Jos syö jossain (kylässä/vanhemmilla/työmaalla) niin toki nuo pitää jotenkin laskea. Tätä kysyin pari päivää sitten ske:ltä.

En Ske oleta, että someilet päivittäin :)

13610/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvinta settiä isolle miehelle ovat halvin lenkkimakkaran puolikas ja perunat. Aterian hinta noin yhden euron.

Sitten jos haluaa laihtua niin se on sitten eri asia.

Ei voi raksaduunari vertailla kalorientarvetta tai ruokalistaa, jos kaikki muut ketjussa ovat 45 kg naispuolisia toimistoetätyöläisiä.

Kauppakuitteja voi vertailla siten, että pääseekö siihen sataseen kk. Ja suuri osa kuitenkin polttaa tai juo tuohon niin paljon lisää, ettei koskaan pääse satasella edes viikkoa.

-winner-

Laskeeko joku tupakat/alkon/karkit RUOKAkuluihin?

13611/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saattavat saada ruokaa esimerkiksi kotoaan tai käydä siellä syömässä. Tai mennä sopivasti kylään ruoka- tai kahviaikoina tuttaviin. Muuten en ymmärrä noin 50 euron kuukausimenoja. 

Jos syö jossain (kylässä/vanhemmilla/työmaalla) niin toki nuo pitää jotenkin laskea. Tätä kysyin pari päivää sitten ske:ltä.

En Ske oleta, että someilet päivittäin :)

Ah. Tätä kysymystä en silloin illalla ymmärtänyt, ja sitten unohdin. No niin, yritetään. Nyt kuvittelen, että ymmärsin.

Tämä on siis minun mielipiteeni ja laskentatapani:

Ilmainen ruoka on ilmaista. Ruokailu, joka vähennetään verotusarvosta palkassa, on sen vähennyksen hintainen (tai siis miten se nyt toimiikaan, en ole koskaan tuota pohtinut). Toisaalta jos tarjoan jollekin, niin minun rahoistanihan ne on pois, lasken mukaan. Jos vien työpaikalle kahvipöytään tarjottavaa, niin se on sen leipomispäivän/kuukauden kululaskelmiin sisältyvä. Jos nuorten kavereita tulee meille ja syö jotain, niin minun kukkarostani ne on maksettu jossain vaiheessa. (ja ei, en laskuta ketään siitä, että syövät meillä). Jos tarjoan kaverille hamppariaterian, niin se on minun kukkarostani pois ja menee minun ruokailukustanuksiini.

Mut esimerkiksi jos vapaaehtoistyössä saan talkootyötäni vastaan kinkkusämpylän ja teetä, niin en katso, että ne "maksavat" edes laskennallisesti minulle jotain. Tai jos syön kaverin synttäreillä kakkua. Näiden ruokailujen hinta minulle on nolla euroa. Työnantajan kahvikoneesta maksutta minulle tarjoama kaakao on minun laskelmissani nolla euroa.

Eli jos joku syö aina pummilla kavereilla, naapurilla, sukulaisilla, eikä hänen tarvitse koskaan maksaa omista ruuistaan, niin silloin hän saa päivän/viikon/kuukauden/vuoden ruuat ilmaiseksi, ne maksavat hänelle nolla euroa. Niille kavereille, naapurille, sukulaisille se tietenkin maksaa, mutta se on heidän kustannuksiaan, ei tämän pummin/hyväntekeväisyyskohteen.

Jos joku antaa minulle ilmaiseksi ämpärillisen omenoita, niin ne omenat maksavat minulle 0€ ja jos käytän niitä vaikka salaatissa, niiden kustannus on siinäkin 0€.

Mä olen sen verran putkiaivoinen, että en jaksa laskea välillisiä kustannuksia kovinkaan pitkälle. Minun laskelmissani siis ei tarvitse laskea niitä ruokailuja, jotka on saatu ilmaiseksi.

Joku muu laskee eri tavalla, ja se on sitten eri tapa laskea. Joku muu laskee metsämarjoillekin hinnan poiminta-ajan tuntipalkan perusteella, minä en.

Vastasinko ollenkaan kysymykseen?

13612/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään jäi tilille 137 euroa. Kymmenes päivä tulee lisäksi S-bonukset, mutta kyllä joudun ihmeitä tekemään jos näillä on pärjättävä koko helmikuu. Eipä osteta sokeri liuskoja tai yhtään mitään muutakaan. Onneksi kahvia on varastossa, samoin olen jo ruokakauppojen lakon varalle varannut oliiviöljyä, vessapaperia sekä puoliarkki talouspaperia. Pyykinpesuaine jäi harmikseen hankkimatta. Marjoja on hiukan pakkasessa, mutta ei ehkä tarpeeksi.

Usein saan hävikki korista yhtä sun toista tuoretta, mutta etupäässä kuivia leipiä. Hyvä sekin. 

Mikä on sokeriliuska?

13613/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, jos oletetaan että työttömänkin kuuluisi päästä syömään joka kuukausi ravintolaan ja kaikki pitäisi olla tasa-arvoista sen kiireisen yrittäjän kanssa.

Kyllä jo entisaikaan, niin joillain nyt vaan oli isommat tilukset ja oli varaa palkata piikoja kotiin. Olen itse köyhä mutta en oletakaan syöväni yhtä kallista tuokaa kuin muut. En myöskään vaadi, että minulle kuuluisi yhtä iso talo kuin jollain muulla. Kannattaa oppia näkemään elämässä niitä valoisia puolia. Esimerkiksi itse voin nukkua joka aamu niin pitkään kuin huvittaa ja käydä kaupassa silloin kuin huvittaa, toisin kuin moni työssäkäyvä. Miksi pitää jatkuvasti aina valittaa jostain? Tee itse ne muutokset elämääsi jos jokin asia on pielessä eikä rahat riitä.

Niin että sairaan pitäis olla kiitollinen jostain kela-taksista?? Jos saa keuhkosyövän tai joutuu

Tota, miten kelataksi liittyy tähän 100 eurolla syömiseen?

Vierailija
13614/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei syö todella. todella vähän, niin ei saa kk ruokaostoksia satasella. Sittenhän tilanne on eri jos saa ruokia ilmaiseksi tai elämässä ei ole muuta velvoitetta ja voi hankkia kaikki ruuat jostain hävikkilaatikoista ym erikoistarjouksista ja kulkea kaupoissa joka pvä. Mutta jos käy töiden ja perheen ja muiden asioiden ohessa kerran viikossa kaupassa, niin satasella ei vaan pärjää vaikka kuinka halpoja ruokia hankkisi.

Mitä sä sitten odotat tai haluaisit löytäväsi tästä ketjusta? Ellei mitkään vinkit nappaa. Perheellisenä sulla kuitenkin pelivaraa rahallisesti enemmän siihen sataseenkin per nuppi.

Ajattelin osallistua tämän ketjun aloituksen lanseeraamaan keskusteluun! Kai käsität että keskustelussa voi olla muitakin näkökulmia kuin joku yksi kuvitteellinen konsensus.

Täällä on moni julistanut miten helposti pärjäISI satasella kuussa, mutta ei jostain syystä voi sitä tehdä juuri nyt. Ja toisena ryhmänä ovat tarjoushaukat jotka kertoilevat kalliita reseptejä sillä perusteella että ovat sattuneet löytämään - oikeasti tai kuvitteellisesti - kaikki tarvittavat arvokkaat ruoka-aineet jostain hypermegatarjouksesta. Eipä ole täälläpäin cittarissa tahi prismassa näkynyt koskaan noin messevä tarjouksia. Eihän nämä ole mitään säästövinkkejä normaalille työssäkäyville ja perheellisille ihmisille! Siksi voinen vastata aloituksen kysymykseen sen tosiasian että normispekseillä satasen ruokabudjetti ei ole mahdollinen jos syö muutakin kuin yhden pienen aterian päivässä.

En ole muuten vielä onnistunut löytämään tästä ketjusta yhtäkään järkevää reseptivinkkiä oikeasti edullisesta ruuasta, omat jo käytössä olevat ovat kyllä halvempia. Ja silti se satanen kuussa ei riitä.

Vierailija
13615/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvinta settiä isolle miehelle ovat halvin lenkkimakkaran puolikas ja perunat. Aterian hinta noin yhden euron.

Sitten jos haluaa laihtua niin se on sitten eri asia.

Ei voi raksaduunari vertailla kalorientarvetta tai ruokalistaa, jos kaikki muut ketjussa ovat 45 kg naispuolisia toimistoetätyöläisiä.

Kauppakuitteja voi vertailla siten, että pääseekö siihen sataseen kk. Ja suuri osa kuitenkin polttaa tai juo tuohon niin paljon lisää, ettei koskaan pääse satasella edes viikkoa.

-winner-

Laskeeko joku tupakat/alkon/karkit RUOKAkuluihin?

Enpä kuule tiedä kun en polta, enkä juo ja karkitkin jää useimmiten hyllyyn. Mutta tiedän sen verran monta ketjupolttajaa ja muutenkin kuin perjantaipulloa kallistavaa ja olen huhuja ketjussa kuullut, ettei noita laske kauppakuluihinsa mukaan ne, joilla on semmoinen 1000e/kk viinapää ;D

Tilausta varmaan olisi sillekin ketjulle, jossa hapot vertailevat Alkon kuittejaan ja toiset lällättelevät, että just tulivat Balin reissulta ja siellä vasta halpaa olikin, että ---

Mä voisin käydä siellä ketjussa sitten kertomassa paljonko oon taas hankkinut kun keräsin pulloja ja tölkkejä mitä hapot jättivät jälkeensä...

;DDDDD

-winner-

Vierailija
13616/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa nyt te helposti satasella pärjäävät mitä syötte päivän aikana? Turha päteä pärjäävänsä muutamalla kympillä jos ei voi kertoa miten se ruokalistatasolla tapahtuu.

13617/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ske, anteeksi nyt mutta mä nauran kippurassa. Auto! Nähty auto! No joo, tämä on iso maa mutta mua jaksaa hämmästyttää miten erilaisissa maailmoissa ihmiset elävät. Kai siinä on enemmän jännitettävää kun katsoo yhden ehtoon valvontakameran kuvaa poliisisarjan sijaan 🤭

Mikä tämä autojuttu oli? Meni ohi.

13618/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken alkoholituotteet ruokakustannuksiini. Juon ehkä kolme tai neljä kuohuviinipulloa vuodessa (euroviisuja katsellessa on pakko korkata, koska niitä ei selvin päin pysty katsomaan, ja umk menee samaan piikkiin) ja pari siideriä, sekä joskus työmatkoilla ravintolassa oluen. Nuorisosta vain yksi käyttää alkoholia, ja ostaa sen omilla rahoillaan. Joskus ostan hänelle saunasiiderin tai lonkeron, ja se on mun ruokalaskussa. (Puoliso voi ostaa omat juotavansa erillään ruokarahoista, mutta se on hänen asiansa).

Tupakkaa taas ei kulu tässä taloudessa, ei nuuskaa, ei purutupakkaa, ei sähkötupakkaa, ei sikareja eikä edes niitä nikotiinipusseja.

Karkit, purukumit, sipsit, popkornit, limonadit, vissyt jne kaikki sisältyvät ruokakustannuksiin. Ulkonasyönti sisältyy, jos siis se maksaa jotain. Jos istun mustikoita keräämässä ja samalla syön niitä mustikoita suoraan varvuista, niin se on ilmaista 😆

Vierailija
13619/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, jos oletetaan että työttömänkin kuuluisi päästä syömään joka kuukausi ravintolaan ja kaikki pitäisi olla tasa-arvoista sen kiireisen yrittäjän kanssa.

Kyllä jo entisaikaan, niin joillain nyt vaan oli isommat tilukset ja oli varaa palkata piikoja kotiin. Olen itse köyhä mutta en oletakaan syöväni yhtä kallista tuokaa kuin muut. En myöskään vaadi, että minulle kuuluisi yhtä iso talo kuin jollain muulla. Kannattaa oppia näkemään elämässä niitä valoisia puolia. Esimerkiksi itse voin nukkua joka aamu niin pitkään kuin huvittaa ja käydä kaupassa silloin kuin huvittaa, toisin kuin moni työssäkäyvä. Miksi pitää jatkuvasti aina valittaa jostain? Tee itse ne muutokset elämääsi jos jokin asia on pielessä eikä rahat riitä.

Niin että sairaan pitäis olla kiitollinen josta

Tota, miten kelataksi liittyy tähän 100 eurolla syömiseen?

Mikäli joutuu maksamaan taksimaksun ylipäänsä päästäkseen kauppaan, on se kokonaisuudesta pois eli tämän taksia tarvitsevan vähätuloisen kauppaan sijoittamasta rahamäärästä, jota ei sitten välttämättä riitä sitä satasta edes laittaa, vaikka nälkä olisi, koska pitää päästä myös takaisin kotiin sillä taksilla.

-winner-

13620/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on periaatteena se, että kaikki mikä menee kurkusta alas on ruokakulua. Ei mitään kikkailua eräänkin blogistin tyyliin erillisene herkkubudjetteineen.

Kaikki nieltävä siis. Poikkeuksena lääkärin määräämät mahdolliset lääkkeet koska antibiootti tai parasetamoli ei varsinaisesti ravitse.

Kampin Pimu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä