Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

13621/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Ske, anteeksi nyt mutta mä nauran kippurassa. Auto! Nähty auto! No joo, tämä on iso maa mutta mua jaksaa hämmästyttää miten erilaisissa maailmoissa ihmiset elävät. Kai siinä on enemmän jännitettävää kun katsoo yhden ehtoon valvontakameran kuvaa poliisisarjan sijaan 🤭

Mikä tämä autojuttu oli? Meni ohi.

Kampissa, tai siis Helsingissä tulvii, tai on ainakin tulvinut (eikä ole muuten eka kerta). Meillä maalla ei mitään tuollaisia mielenkiintoisia merkittäviä asioita tapahdu, vaan joudumme tyytymään hieman toisentasoisiin tapahtumiin, lainaanpa tähän omaa viestiäni:

Täkäläisittäin suuria uutisia oli se, että joku kävi kääntymässä pihassa - kukaan ei ehtinyt nähdä, kuka se oli, mutta renkaanjäljet sentään jäi lumeen. Ettei olisi ollut eksynyt wolttikuski? Pahasti on kyllä sitten eksynyt google mapsinsa kanssa.

P.S. Oletan sokeriliuskojen olevan jotain, millä mitataan veren sokeripitoisuutta?

Kiusa se on pienikin kiusa

13622/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: kaikki nieltävä josta olen maksanut rahaa. Mitään ilmaista en juurikaan saa mutta jos niin kävisi, ei sitä oikein kirjanpitoon voi viedä. Mä tarjoan joskus kavereille ja ne joskus mulle, eli päikseen menee.

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13623/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin jatkuvasti syömään enemmän kasvispitoisesti, mutta hölmö en ole. Eli jos lähikaupan valmiit kasvipihvit maksaa pakasteessa kilohinnaltaan 26€ niin jää kyllä kauppaan. Myös härkikset ja Quorn ja muu jää kauppaan jos hinta on 20€/kg. Silloin valitsen sen kanan ja jauhelihan tai jotain muuta. Sama kalan kanssa, riippuu täysin paljon maksaa juuri silloin siinä kaupassa, että ostanko vai en. Tai ostanko kalapuikot, sillipurkissa, seikuutiot vai tuore lohta tms.

Mutta joo, tein sitten noi kasvispihvit niin raastamalla itse porkkanaa, perunaa, kaalia sipulia ja heitin joukkoon kananmunan, mausteita ja lorauksen soijarouhetta. Syön noita kasvispihvejä tänään vielä salaatin kanssa. Jos mies olisi kotona niin hänelle olisi voinut keittää kylkeen jotain hiilaria tai leivän vaikka lisukkeeksi, itse pienikokoisena pärjään ilman. Ruokajuomaksi otan vettä ja jälkkäriksi otan vielä teetä. Katotaan sitten maistuisko vielä vaikka kanelikorppu ta

On kyllä ihmisillä niin erilaiset aineenvaihdunnat. Jos söisin itse töiden jälkeen pelkkiä kasvispihvejä niin olisi kyllä kiljuva nälkä jo todella aikaisin illasta. Iltapalaksi hapankorppu teen kanssa, sisältääköhän edes 30 kcal. En varmaan saisi nukuttua koko yönä, kun vatsa mouruaisi nälkäänsä.

Vierailija
13624/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MoninikkI: "Parvekkeella pystyy kasvattamaan yrttejä ja paprikoita"

No näytä minulle sellainen parveke, jossa pystyy kasvattamaan ruokaa niin, että se vaikuttaa ihmisen ruokakuluihin vähentävästi. Kyllä nämä jutut ovat ihan täynnä naistelehtimäistä mielikuvitustarinointia. Sama moninikkeilijä eri nimimerkeillä keskustelee itsensä kanssa. Eikö se ole säännöissä kielletty.

Vierailija
13625/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näytä minulle sellainen parveke, jossa pystyy kasvattamaan ruokaa niin, että se vaikuttaa ihmisen ruokakuluihin vähentävästi. Kyllä nämä jutut ovat ihan täynnä naistelehtimäistä mielikuvitustarinointia. Sama moninikkeilijä eri nimimerkeillä keskustelee itsensä kanssa. Eikö se ole säännöissä kielletty.

Varsinkin jos tämän kasvatuksen aloittaa täysin tyhjästä ja ostaa alkuun ruukut, mullat ja siemenet niin yleensä miinukselle mennään, kun samalla rahalla saa jo kaupasta kasan yrttejä ja salaattia. Saati, että nämä itsekasvatetut tuotteet on täysin nollakalorisia lisukkeita ja tarvitsee yhä ostaa kaupasta sitä oikeaa ruokaakin. 

13626/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä sitten keskustele itsesi kanssa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
13627/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos tämän kasvatuksen aloittaa täysin tyhjästä ja ostaa alkuun ruukut, mullat ja siemenet niin yleensä miinukselle mennään, kun samalla rahalla saa jo kaupasta kasan yrttejä ja salaattia. Saati, että nämä itsekasvatetut tuotteet on täysin nollakalorisia lisukkeita ja tarvitsee yhä ostaa kaupasta sitä oikeaa ruokaakin. 

Kun mä kauan sitten aloittelin parveke/ikkunalautakasvatusta, niin käytin ihan tyhjiä maitopurkkeja ruukkuina, tein reikiä pohjaan ja se lautasen päälle, taimimultaa ostin. Siemeniä ihan niistä mitä söin ja katsoin miten itää, siis tomaattia, paprikaa, sitruksia ja avocadoakin yritin. Sitrukset ja avocadot kieltämättä jäivät viherkasvitasolle, mutta hauskaa harrastusta silti lasten kanssa. Vieläkin muistan miten lapset välillä lauloivat niille kasveille, kun olin heille kertonut että kasvit kasvavat paremmin kun niille jutellaan/lauletaan. Basilika ja persilja menestyivät paremmin. Ruuassa ja syömisessä on muitakin ulottuvuuksia kuin kalorit.

-eri-

Vierailija
13628/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"P.S. Oletan sokeriliuskojen olevan jotain, millä mitataan veren sokeripitoisuutta?"

Mä oletan, että tarkoitettiin sokerilimskoja eli makeita juomia.

Nämä kirjoitusvihreet tulevat joskus palstan 07-23 multinikeille kun tohinoissaan vastailevat itselleen: yksi ip-osoite Balilla ja toinen Porvoossa :DDDDD

Ja kun on niin nälkä, että näköä haittaa :D

Nyt äkkiä jääkaapille siitä ja kunnon mässyä!

Ulkona -25 C, niin enpä viitsi kauppaan mennä. Ei virtaisi vedet kadulla :D

-winner-

Vierailija
13629/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä sitten keskustele itsesi kanssa.

Ei hän voi tietää keskustelevansa itsensä kanssa, koska on anonyymi :DDDDD

Ironista.

-winner-

Vierailija
13630/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siivoan jääkaappia (ja parveketta). Ja aika paljon menee ruokaa roskiin koska en ole ehtinyt syömään. 

Taloudellinen tappio 0 ja ympäristötappio 0 sillä rahaa ruokiin on palanut 0€. Kaikki ruoka on hävikkiruokaa. Syön vain parhaat päältä, loput lähtee roskiin, minne ne lopulta olisivat jokatapauksessa päätyneet, paitsi ettei kukaan olisi lajitellut niitä.

Vierailija
13631/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mä kauan sitten aloittelin parveke/ikkunalautakasvatusta, niin käytin ihan tyhjiä maitopurkkeja ruukkuina, tein reikiä pohjaan ja se lautasen päälle, taimimultaa ostin. Siemeniä ihan niistä mitä söin ja katsoin miten itää, siis tomaattia, paprikaa, sitruksia ja avocadoakin yritin. Sitrukset ja avocadot kieltämättä jäivät viherkasvitasolle, mutta hauskaa harrastusta silti lasten kanssa. Vieläkin muistan miten lapset välillä lauloivat niille kasveille, kun olin heille kertonut että kasvit kasvavat paremmin kun niille jutellaan/lauletaan. Basilika ja persilja menestyivät paremmin. Ruuassa ja syömisessä on muitakin ulottuvuuksia kuin kalorit.

-eri-

Mä haluaisin kasvattaa appelsiineja, kun ei oikein voi tietää millä saastevedellä nuo kaupan appelsiinit on kasvatettu, mutta on vaan tyytyminen mustiin, valkoisiin ja punaisiin viinimarjoihin ja karviaisiin. Ei kaikkea maallakaan saa kasvamaan näillä korkeuksilla, vaikka niille kuinka juttelisi - edes p*skaa :D

-winner-

Vierailija
13632/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin jatkuvasti syömään enemmän kasvispitoisesti, mutta hölmö en ole. Eli jos lähikaupan valmiit kasvipihvit maksaa pakasteessa kilohinnaltaan 26€ niin jää kyllä kauppaan. Myös härkikset ja Quorn ja muu jää kauppaan jos hinta on 20€/kg. Silloin valitsen sen kanan ja jauhelihan tai jotain muuta. Sama kalan kanssa, riippuu täysin paljon maksaa juuri silloin siinä kaupassa, että ostanko vai en. Tai ostanko kalapuikot, sillipurkissa, seikuutiot vai tuore lohta tms.

Mutta joo, tein sitten noi kasvispihvit niin raastamalla itse porkkanaa, perunaa, kaalia sipulia ja heitin joukkoon kananmunan, mausteita ja lorauksen soijarouhetta. Syön noita kasvispihvejä tänään vielä salaatin kanssa. Jos mies olisi kotona niin hänelle olisi voinut keittää kylkeen jotain hiilaria tai leivän vaikka lisukkeeksi, itse pienikokoisena pärjään ilman. Ruokajuomaksi otan vettä ja jälkkäriksi otan vielä teetä. Kato

Miksi aina oletetaan, että olisi rankka työ, eikä olisi syönyt päivön aikana mitään? Kertoo, että on pienikokoinen niin ei tarvitse keittää lisäperunaa, ja ainesosista näkee että niissä kavispihveissä on jo kasvisten lisäksi perunaa, kananmunaa ja soijarouhetta ainakin. Kylkeen salaattia.

On voinut syödä paljonkin päivän aikana, moni esimerkiksi syö töissä. Jotkut voi olla myös sairaita kotona eikä ruoka maistu ollenkaan. Tai ystäväni syö aina kotiin tultua leivän ennen kuin edes alkaa tekemään ruokaa. Joku muu saattaa syödä ns. Alkupalaksi puuron tai jotain muuta, ettei sitten ahmi nälkäänsä liikaa sitä kallista pääruokaa.

Ja kirjoittaja kertoi, että jos isokokoisempi mies olisi paikalla niin olisi kokkaillut enemmän lisukkeita tai laittanut tarjolle vielä leipää.

Vierailija
13633/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille 40 kiloisille näemmä riittää pienempi ruokamäärä kuin monelle lapselle, lapsikin syö helposti useamman hapankorpun iltapalalla. Ihmeellinen selittely alkaa myös aina, että ennen varsinaista ruokaa onkin syöty leipää ja puuroa ja päivällä töissä raskaammin. No miksei niitä kerrota näihin esimerkkeihin? Jos sanotaan että ruuaksi on kasvispihviä ja iltapalaksi yksi hapankorppu, niin kyllä lukija sen näin ymmärtää eikä osaa nähdä onko aiemmin päivällä ahmittu töissä vaikka lounasbuffet.

Vierailija
13634/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaan pitää valita kasveja joissa on paljon proteiinia. Papuja, linssejä, herneitä. kauraa. Ostin kokeeksi 100% kauraleipää ja siinäkin on 7% proteiinia.  kuiva soijarouhe sisältää 53% proteiiniä ja jos se turpoaa kaksinkertaiseksi niin proteiinia on 26,5 % jos vielä haluaa lisätä kcal , niin lisää kasvisöljyä, siinä on energiaa.

Tuntuu olen ravinto-oppi monelle hukassa. Vaikka kuinka imee kasvissosekeittoja ja smootieta niin jää rasvat ja proteiinit saamatta. ( sitten nälkään sokeria ja peffa leviääääääääää ;)

Vierailija
13635/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli että miten muka voi löytää edulliset raaka-aineet reseptiin. Toimin usein itse tavallaan toisin päin. Eli kun minulla on edullisia raaka-aineita niin mitä reseptiä niihin soveltaisin. Esimerkiki viime viikolla löysin niiitä kermaviilejä 0,20 e purkki ja kaapissa myös alemunia n. 10 senttiä/kpl.

Päädyin savolaistyyppiseen (ei piimää) rieskaan,

2dl rikottuja ohrasuurimoita, keitin suolavedessä melkein kypsäksi, valutin vedet, sitten sekaan 2 dl kermaviiliä, jätin muhimaan vähäksi aikaa, sitten lisää 2 dl kermaviiliä ja 2 munaa ja reilu nokare floraa. Seos leivinpaperin päälle vuokaan, pintaan raastoin hieman juustoa, uuniin kunnes pinta ruskistunut. Maistoin - pohja ei ruskistunut vielä riittävästi, joten käänsin koko jutun ja sitten siihen ex-pohjaan lisää juustoa, ja muutaman puolitetun miniluumutomaatin koristeeksi ja takaisin uuniin.  

Makuasia että onko tuollainen leipää vai ruokaa. Minä tykkään. Hinta kai jotain 1-1,5 e. kaikki paitsi suurimot jonkinlaisista tarjouksista.

Sain nyt myös sen fiksuruoka osuuteni:

2 *heinz valk. Papuja tomaattikastikkeessa, no added sugar, 415 g, turun sinappi 275 g, tuorejuustotäytteinen vihreä pepperoni 250 g, esikypsytetty rikottu ohrasuurimo 1 kg, yht. 6,80 e. Eli aika hyvin ne kaverini sitä yhteistilaustamme hyödynsivät.

t. alehamsteri

13636/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo vuosia kiinnittänyt huomiota siihen, että lähipiirissäni ja työkaverit ostavat kaupasta usein kallista brändiä tai jotain sokeroimattomia juomia lounastauolla jos yhdessä käydään kaupassa. Itse ostan lähes aina halvinta brändiä ja käsilaukussa ihan hanavedellä täytetty vesipullo eikä hävetä ollenkaan.

Ja joo, onnistuu kyllä 25€/viikko mutta ei onnistuisi jos joka päivä ostaisi töissä jonkun juoman ja eines-mikroruoan. Tai jonkun pullan tai vastaavaa. Monesti teen aamulla töihin täytetyn patongin tai ruisleivät keitetyllä kananmunilla jos ei ole lämmintä ruokaa mukaan otettavaksi. Omena/banaani tai pähkinät myös ok hätävara käsilaukkuun, jolla saa nälkäkuolemaa tunnilla-kahdella siirrettyä jos kiire päivä.

Käytän myös edullisia mausteita ja kastikkeita. Ihan perus rypsiöljy ruoanlaitossa ja margariini.

Edullisista mausteista tuli mieleen ketsuppi. Heinzin törppö maksaa nykyään 4+ euroa? Xtran purkki oli viimeksi ostaessani 0,99 e, Lidlin ketsuppi samaa hintaluokkaa.

Lapseni sai iho-oireita kaikista muista ketsupeista paitsi Heinz, myös esim natriumglutamaatista. Kaupassa joskus sain pitkiä katseita kun kyttäsin makkarahyllyllä tuoteselosteita. Porukat ihmetteli, miksi pitää ostaa kinkkua, miksi tavallinen makkara ei kelpaa. No ei 'kelvannut' koska lapselle ei sopinut.

100 eurolla voi syödä, jos taloudesssa ei ole näitä ruokavammaisia.

13637/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en laske tupakkaa ja alkoholia ruokaostoksiin, koska ne eivät ole ruokaa. Ei myöskään hygienia tuotteet. Kuulivat ihan eri kategoriaan. Tosin en ruuankaan osalta pääse alle 100€/kk.

Tirppi

Kyllä alkoholi täyttää vatsassa ihan yhtä paljon kuin se Nocco, kahvi tai mehu, et varmaan laske niitäkään viikkobudjettiin? Alkoholi sitä paitsi todella kaloripitoista, sulla varmaan paukkuu kalorit sit muutenkin yli ja vähän vatsa höllyää? Tupakka myös hidastaa aineenvaihduntaa. No itsepähän olet vastuussa terveydestäsi ja varakkuudestasi.

Varmaan täyttää ja poistaa nälkää, mutta en laske näitä ruuaksi.

13638/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saattavat saada ruokaa esimerkiksi kotoaan tai käydä siellä syömässä. Tai mennä sopivasti kylään ruoka- tai kahviaikoina tuttaviin. Muuten en ymmärrä noin 50 euron kuukausimenoja. 

Jos syö jossain (kylässä/vanhemmilla/työmaalla) niin toki nuo pitää jotenkin laskea. Tätä kysyin pari päivää sitten ske:ltä.

En Ske oleta, että someilet päivittäin :)

Ah. Tätä kysymystä en silloin illalla ymmärtänyt, ja sitten unohdin. No niin, yritetään. Nyt kuvittelen, että ymmärsin.

Tämä on siis minun mielipiteeni ja laskentatapani:

Ilmainen ruoka on ilmaista. Ruokailu, joka vähennetään verotusarvosta palkassa, on sen vähennyksen hintainen (tai siis miten se nyt toimiikaan, en ole koskaan tuota pohtinut). Toisaalta jos tarjoan jollekin,

Vastasit ja et :)

Kun verotusarvo on esim 5 euroa ja kotona ei ruokaan menisi noin paljoa. Ehkä noille päiville pitäisi sitten laskea ruuan hinnaksi se 5 € vaikka menee yläkanttiin.

Vierailija
13639/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en laske tupakkaa ja alkoholia ruokaostoksiin, koska ne eivät ole ruokaa. Ei myöskään hygienia tuotteet. Kuulivat ihan eri kategoriaan. Tosin en ruuankaan osalta pääse alle 100€/kk.

Tirppi

Kyllä alkoholi täyttää vatsassa ihan yhtä paljon kuin se Nocco, kahvi tai mehu, et varmaan laske niitäkään viikkobudjettiin? Alkoholi sitä paitsi todella kaloripitoista, sulla varmaan paukkuu kalorit sit muutenkin yli ja vähän vatsa höllyää? Tupakka myös hidastaa aineenvaihduntaa. No itsepähän olet vastuussa terveydestäsi ja varakkuudestasi.

Varmaan täyttää ja poistaa nälkää, mutta en laske näitä ruuaksi.

Kaupan kassa kumma kyllä laskee ne kyllä siihen 100e kuittiin puolestasi, vaikka kuinka perustelisit, ettei niitä lasketa :DDDD

Tai lupaisit, ettet syö sitä saippuaa, peset vaan suusi sillä kun lipsahti kirosana, kun kassa kertoo paljonko pitää maksaa.

-winner-

13640/19166 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei syö todella. todella vähän, niin ei saa kk ruokaostoksia satasella. Sittenhän tilanne on eri jos saa ruokia ilmaiseksi tai elämässä ei ole muuta velvoitetta ja voi hankkia kaikki ruuat jostain hävikkilaatikoista ym erikoistarjouksista ja kulkea kaupoissa joka pvä. Mutta jos käy töiden ja perheen ja muiden asioiden ohessa kerran viikossa kaupassa, niin satasella ei vaan pärjää vaikka kuinka halpoja ruokia hankkisi.

Mitä sä sitten odotat tai haluaisit löytäväsi tästä ketjusta? Ellei mitkään vinkit nappaa. Perheellisenä sulla kuitenkin pelivaraa rahallisesti enemmän siihen sataseenkin per nuppi.

Eipä ole täälläpäin cittarissa tahi prismassa näkynyt koskaan noin messevä tarjouksia. Eihän nämä ole mitään säästövinkkejä normaalille työssäkäyville ja perheellisille ihmisille! Siksi voinen vastata aloituksen kysymykseen sen tosiasian että normispekseillä satasen ruokabudjetti ei ole mahdollinen jos syö muutakin kuin yhden pienen aterian päivässä.

Prismassa/CM on harvoin mitään laputettuna. S-market, Supermarketit, Halpahalli on niitä joista löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän