Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

Vierailija
13581/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Om täällä hassuja kommentteja :D"

Om om!

Jos ollaan näillä eväillä ja budjetilla selvitty tänne sivulle ja tähän kommenttimäärään saakka ketjussa, niin on jo aikakin vähän hassutella, vaikkei leikittäisikään ruualla.

-winner-

Vierailija
13582/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta tarjouksia ellei osu kohdalle, eli aika harvoin. Selaan kyllä Lidl ja K-kaupan papit läpi ennen kauppareissua. Ostoslista aina mukana ja siellä niitä edullisia juttuja. Malaroonilaatikon kylkeen voi esimerkiksi raastaa porkkanaa tai käyttää edullista säilyke-punajuurta mikäli syksyllä itsetehdyt puolukkahillon on loppu. Voi soveltaa ruokia ja reseptiä ja valita halvempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Myös halpoja herkkuja löytyy kuten oliivit, kattilapopparit tai tikkarit Tokmannilta. Itsetehty pitsa myös herkkua meillä. Itsetehty vispipuuro, riisipuuro ja mannapuuroa myös ihanaa ja luksusvaihtelua kaurapuurolle. Kaaliruoat on meidän perheen miesten herkkua, eivät ikinä kyllästy niihin. Välillä tehdään lämpimiä voileipiä ja joskus kananjauhelihaa tomaattimurskassa. Lisukkeeksi perunaa, riisiä tai spaghettia. Tehdään aina parin päivän ruoat kerralla ja hyvin on rahat riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
13583/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaali ja appelsiinit ei ole aina tarjouksessa, niin vaihtoehtoja riittää. Sit voi olla porkkanat ja omenat tarjouksessa, niistäkin saa salaattia aikaiseksi. Kaali säilyy meidän viileällä verannalla viikkoja, samoin porkkanat ja punajuuret, lanttu on ronkelimpi, se ei säily niin pitkään. Että jos olen tammikuun alussa ostanut kaalia, niin helmikuun puolivälissä voidaan meillä syödä siitä tarjouskaalista tehtyä kaalilaatikkoa, ja vielä yksi kaali on verannalla varuiksi. Omenat myös säilyvät pitkään, banaanit ja mandariinit heikommin.

Suurin osa meillä syötävästä lihasta on ostettu joko tarjouksesta tai alennettuna. Se on mahdollista siksi, että ostan aina kerralla niin paljon kuin mahdollista. Samoin maito on käytännössä aina punalaputettua, ja kala tarjouksesta ostettua tai punalaputettua. Kananmunia ostan aina, jos tulee punalaputettuna vastaan. Punalaputettuja tosiaan löytää eniten aamupäivällä. Aikaisin aamulla niitä ei vielä ole, henkilökunta ei ole ehtinyt laputtaa. Ja iltapäivällä sitten ne on ostettu pois, ainakin tuoretuotteiden osalta. Sitten on erikseen kummalliset kausipoistot, kuten teet parin vuoden päiväyksellä.

En osta punalaputettuja vain siksi, että ne on punalaputettu. Ostan alennettuja tai tarjoustuotteita, jos meillä niitä syödään (tai käytetään muuten, jos on vaikka grillialuset poistossa syksyllä). Minulla on kauppalappu, jossa on puutteet ja tulevat hankintatarpeet, ei minun varsinaisesti kauheasti tarvitse kaupassa miettiä - tykkään kyllä laskea, se on eri asia.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
13584/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä avajaistarjoukset hyödyntävät ainoastaan niitä, joilla on paikkakunnalla avajaisia. Niitähän ei kovin usein ole. Eli kuten kirjoitinkin, näihin esimerkkeihin ei voi luottaa pysyvämmin.  Samoin jos ei nuuraa kaupan hyllyjä ihan aktiivisesti jotkut satunnaiset osumat jäävät heiltä väliin. Jos ajoittaa kauppareissun työmatkalla kotiin niin eihän silloin ole välttämättä kuin perustarjoukset ja ne eivät ole mitenkään noita hintoja kuin monissa esimerkeissä. Myös parhaat on jo viety päivän mittaan. 

Eli edelleen, on ihan omat systeeminsä ja aikaa (sekä intohimoa) toteuttaa niitä näillä superedullisilla hinnoilla pelaavilla henkilöillä. Normitallaajalla hinnat tai tarjoukset ovat eri luokkaa. 

Minä käyn kaupassa lähes yksinomaan töiden jälkeen ja silti käytän tarjouksia paljon hyödykseni. Kyllä siellä on silti ollut paljon sellaisia, jotka ovat parempiakin kuin täällä mainitut erikoistarjoukset, ja tavaraa on yleensä riittänyt itsellenikin klo 16 jälkeen. 

Samoin aletarroin varustetut tuotteet on aika helppo bongata hyllyn ohi kulkiessaan, esim leipähyllyt, lihahyllyt... Ja Lidlissä -60% kylmätuotteet on täällä ainakin kerätty tiettyyn kohtaan. En tosin Prismassa kulje ihan jokaista hyllyväliä tai kaikkia tuotteita tiiraile, koska on paljon sellaista mitä en ostaisi vaikka olisikin -60%. Tai jos tietää, että keittiön kaapissa on esim tonnikalaa ja ananasta pariksi kuukaudeksi, niin senkin hyllyn voi ihan suosiolla ohittaa. Kaikki tyyriimmän puoleiset tuotteet ostan vain ja ainoastaan, jos ovat tarjouksessa/alessa, esim liha, kala, tofu.

Niin ja ihan normaali päivätyössä käyvä ihminen olen. Enkä notku viikoittain tuntikausia kaupassa. Tosin mullakaan ei ole mikään tarve saada joka päivä eri ruokaa, syön esim 5 päivänä viikossa samaa aamupalaa ja joka päivä mm porkkanaa ja rahkaa hedelmillä eikä kyllästytä. Kala ei ole jostain syystä napannut pariin kuukauteen, mutta sen vähyyttä lukuunottamatta ei ruokavalioni kuitenkaan ole yksipuolinen. 

Vierailija
13585/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, jos oletetaan että työttömänkin kuuluisi päästä syömään joka kuukausi ravintolaan ja kaikki pitäisi olla tasa-arvoista sen kiireisen yrittäjän kanssa.

Kyllä jo entisaikaan, niin joillain nyt vaan oli isommat tilukset ja oli varaa palkata piikoja kotiin. Olen itse köyhä mutta en oletakaan syöväni yhtä kallista tuokaa kuin muut. En myöskään vaadi, että minulle kuuluisi yhtä iso talo kuin jollain muulla. Kannattaa oppia näkemään elämässä niitä valoisia puolia. Esimerkiksi itse voin nukkua joka aamu niin pitkään kuin huvittaa ja käydä kaupassa silloin kuin huvittaa, toisin kuin moni työssäkäyvä. Miksi pitää jatkuvasti aina valittaa jostain? Tee itse ne muutokset elämääsi jos jokin asia on pielessä eikä rahat riitä.

13586/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään aamulla kaurapuuro, omenasose ja maito. Lounas eilistä jauhelihakeittoa, sämpylä ja piimää. Välipala tavattoman iso appelsiin,teetä ja juustonäkkileipää, iltaruokana nakkimunakas ja kaalisalaattia iso annos, piimää. Eipä nämä syömiset paljon kerkiä maksaa.

Ei vaikuta isolta eikä kalliilta, mutta ei jää alle satasen kuussa. Tulee tuosta kuitenkin yli 3 euroa, vaikka kaikki olisi alennuksista ja omenat ja kaali kasvatettu itse.

Aamupala sellaisilla tuotteilla, mitä minä ostaisin/tekisin, maksaisi noin 0,30€. Minun keittiöni jauhelihakeittoannos ja sämpylä maksaisivat noin 0,80€ yhteensä, piimälasillinen noin 0,30€. Välipalan appelsiini maksaisi noin 0,20€ (ostin juuri appelsiineja), juustonäkkäri toiset 0,20€ ja teemukillinen 0,10€, yhteensä siis 0,50€. Nakkimunakas noin 0,60€, kaalisalaatti maksimissaan 0,30€, piimä taas sen 0,30€ (HUOM pyöristykset ylöspäin). 3 € 10 senttiä, 31 päivän kuukaudessa 96,1€. Tosin laskettuna siis minun annoskoollani ja minun tekeminä, jolloin sämpylä maksaa noin 5 tai 10 senttiä kpl jne, eikä näkkärin päälle ladota sentin kerrosta juustoa, jauheliha ostettu punalaputettuna ja nakit myös. Jos piimä on ostettu alennettuna, niin sitten menee jo alle kolmen euron.

Vierailija
13587/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jäi tilille 137 euroa. Kymmenes päivä tulee lisäksi S-bonukset, mutta kyllä joudun ihmeitä tekemään jos näillä on pärjättävä koko helmikuu. Eipä osteta sokeri liuskoja tai yhtään mitään muutakaan. Onneksi kahvia on varastossa, samoin olen jo ruokakauppojen lakon varalle varannut oliiviöljyä, vessapaperia sekä puoliarkki talouspaperia. Pyykinpesuaine jäi harmikseen hankkimatta. Marjoja on hiukan pakkasessa, mutta ei ehkä tarpeeksi.

Usein saan hävikki korista yhtä sun toista tuoretta, mutta etupäässä kuivia leipiä. Hyvä sekin. 

Vierailija
13588/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomissa oli juuri pari päivää sitten juttu 5 sentin sämpylöistä. Jos vehnäjauhot on itselle ok, niin siinä on helppo ja nopea ohje. Jogurtin rippeet voi varmasti korvata millä tahansa vastaavalla (piimä, ruokakerma, rahka, maito jne). Hunajan jättäisin ainakin itse kokonaan pois, koska en tykkää makeudesta leivässä.

Vierailija
13589/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tein kanakeittoa. Kanan jauheliha Lidlissä oli noin 2,70€, perunoita 1kg oli jotain 1€, kerma joku 0,50, sipuli 0,30€, porkkana 0,20€. Suolan, veden ja curry mausteen hinta noin 0,10€. Alle 5€ iso kattilallinen. Tosta syö helposti 5 kertaa. Lisäksi leipää margariinilla. Taidan itseasiassa heittää keittoon vielä nahistuneen purjon jämän.

Vierailija
13590/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, jos oletetaan että työttömänkin kuuluisi päästä syömään joka kuukausi ravintolaan ja kaikki pitäisi olla tasa-arvoista sen kiireisen yrittäjän kanssa.

Kyllä jo entisaikaan, niin joillain nyt vaan oli isommat tilukset ja oli varaa palkata piikoja kotiin. Olen itse köyhä mutta en oletakaan syöväni yhtä kallista tuokaa kuin muut. En myöskään vaadi, että minulle kuuluisi yhtä iso talo kuin jollain muulla. Kannattaa oppia näkemään elämässä niitä valoisia puolia. Esimerkiksi itse voin nukkua joka aamu niin pitkään kuin huvittaa ja käydä kaupassa silloin kuin huvittaa, toisin kuin moni työssäkäyvä. Miksi pitää jatkuvasti aina valittaa jostain? Tee itse ne muutokset elämääsi jos jokin asia on pielessä eikä rahat riitä.

Niin että sairaan pitäis olla kiitollinen jostain kela-taksista?? Jos saa keuhkosyövän tai joutuu auto-onnettomuuteen niin ihan kuin se ois oma vika mitenkään tai sitä ois pyytänyt. Kuule kun aina ei nyt vain voi päättää siitä elämästä!!

Vierailija
13591/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään jäi tilille 137 euroa. Kymmenes päivä tulee lisäksi S-bonukset, mutta kyllä joudun ihmeitä tekemään jos näillä on pärjättävä koko helmikuu. Eipä osteta sokeri liuskoja tai yhtään mitään muutakaan. Onneksi kahvia on varastossa, samoin olen jo ruokakauppojen lakon varalle varannut oliiviöljyä, vessapaperia sekä puoliarkki talouspaperia. Pyykinpesuaine jäi harmikseen hankkimatta. Marjoja on hiukan pakkasessa, mutta ei ehkä tarpeeksi.

Usein saan hävikki korista yhtä sun toista tuoretta, mutta etupäässä kuivia leipiä. Hyvä sekin. 

Itse käytän pyykknpesuaineena pelkkää väkiviinaetikkaa. On halpaa, joku 1€ purkki ja kestää pitkään.

Vierailija
13592/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuollaiset muutaman euron päiväbudjetit tarkoittavat joko sitä, että syödään jatkuvasti samaa ruokaa, ja se on aina jotain makaronipainotteista tai muuta höttöä, makkaraa ja muuta roskaa, ja kasviksia on niukasti ja ne ovat pääosin aina sitä kaalia ja perunaa. Raintosuositusten mukaista ruokavaliota ei tuollaisella budjetilla saa, ja lähes poikkeuksetta vitamiinien saanti on liian vähäistä ja ruokavalio liian yksipuolista, ja jatkuvasti joutuu valitsemaan epäterveellisempiä vaihtoehtoja terveellisemmän sijaan.

Vierailija
13593/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tuollaiset muutaman euron päiväbudjetit tarkoittavat joko sitä, että syödään jatkuvasti samaa ruokaa, ja se on aina jotain makaronipainotteista tai muuta höttöä, makkaraa ja muuta roskaa, ja kasviksia on niukasti ja ne ovat pääosin aina sitä kaalia ja perunaa. Raintosuositusten mukaista ruokavaliota ei tuollaisella budjetilla saa, ja lähes poikkeuksetta vitamiinien saanti on liian vähäistä ja ruokavalio liian yksipuolista, ja jatkuvasti joutuu valitsemaan epäterveellisempiä vaihtoehtoja terveellisemmän sijaan.

Höpöhöpö :). Makkara ei ainakaan minun ostoskoriin kuulu koskaan ja pastaakaan en juuri syö, mutta sen sijaan kauden kasviksia ja hedelmiä paljonkin. 

Vierailija
13594/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoka on Suomessa liian kallista, ja sähkö ja mikä milloinkin, niin ei kukaan pakota asumaan Suomessa. On muitakin vaihtoehtoja. Jos taas haluat kasvattaa lapsesi täällä tai viettää eläkepäiviään täällä tai mitä ikinä, niin sitten sopeudut.

Vierailija
13595/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö :). Makkara ei ainakaan minun ostoskoriin kuulu koskaan ja pastaakaan en juuri syö, mutta sen sijaan kauden kasviksia ja hedelmiä paljonkin. 

Miksi makkara, nakit, eineslihapullat ja kaali sitten usein toistuu jatkuvasti tässä ketjussa? Niissä kauden kasviksissakin hinta on monesti jopa sillä kaudella niin kova, ettei tämä kyllä selitä pelkästään ruuan edullisuutta. 

Vierailija
13596/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu 25 euroa per viikko, menee ehkä 40 euroa. Tämä ei varmaan toimi kuin pääkaupunkiseudulla: Kanaa, kanaa ja kanaa syödään enemmän kuin usein, kaikki Alepasta (kaikilla ei sellaista lähellä) -60 %. -60 leipiä hamstrataan, samoin kuin leikkeleita pakkaseen ja syödään pakkasesta päin näitä. Samat tarjoushaukat -60 % aina jo klo 20.40. Auttamattomasti liian myöhäistä jos sinne menee klo 21 ihmettelemään. Maito, perunat ja ohrajyvät + salaattivärkit Lidlistä kerta viikkoon (ei tule heräteosteltua). Tarjousten perässä juostaan, erit. viikonloppuisin kun on enemmän aikaa. Kadulta kerätään tölkit  koiraa ulkoiluttaessa (melkein joka päivä löytyy pari-kolme). 

Vierailija
13597/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi makkara, nakit, eineslihapullat ja kaali sitten usein toistuu jatkuvasti tässä ketjussa? Niissä kauden kasviksissakin hi

Miksi sä sitä minulta kysyt? :D Juurihan sanoin, etten noihin eineksiin rahojani tuhlaa. Kaaleja ja perunaa ym halpisvihannesta sen sijaan syön, mutta ei niissä mitään vikaa olekaan. Paljon terveellisempää kuin moni muu kaupan tarjonta, jota isolla rahalla ostavat valitsevat. 

13598/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että viesteissä toistuu kaali, porkkana, jauheliha, makkara, pasta jne, johtuu kyllä siitä, että kirjoittajia on täällä paljon, ja jos jokainen heistä mainitsee edes yhden noista em. tuotteista, niin toistuuhan ne aika usein.

Minun viesteissäni toistuu kaali, koska .... PIDÄN kaalista. Se on hyvää raakana, kypsennettynä, keitoissa, kaalilaatikossa, salaatissa, kaalipasteijoissa, kaalipiirakassa, wokeissa. En minä sitä ihan joka päivä syö, mutta aika usein. Samalla koko perhe syö sitä, eikä ole vielä valituksia tullut.

Porkkana on haasteellisempi perheelle, koska osa porukasta tykkää enemmän raa'asta porkkanasta eikä kypsennetystä niinkään. Sopassa ja jauhelihakastikkeen sekaan raastettuna se kelpaa kyllä, mutta mielummin syövät ihan vaan porkkanatikkuina. No, kaikkea ei voi saada, ei edes porkkanatikkuja joka päivä.

Makkaroita ja nakkeja on meillä aika harvoin, en itse kauheasti pidä perusmakkaroista ja ne marcello mausteraakamakkarat, joita söisin, ovat budjettini ulkopuolella eikä puoliso pidä niistä lainkaan. Uunimakkaraa/grillimakkaraa syön, kunhan se on riittävän paistettua. Toisaalta olen aika lailla kaikkiruokainen, eli jos joku perheestä haluaa makkarakeittoa/nakkimunakasta/nakkikastiketta tms niin tottakai syön, ja etenkin jos joku muu sen tekee.

Ne ainekset, mitä en täällä viitsi hirveästi mainita, ovat soija ja sienet. Molempia käytetään jossain muodossa meillä hyvin usein, sieniä melkein päivittäin (sienijauhetta mausteena). En vaan nyt juuri jaksa kuunnella sitä kiukuttelua, mikä niiden mainitsemisesta tulee.

13599/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu 25 euroa per viikko, menee ehkä 40 euroa. Tämä ei varmaan toimi kuin pääkaupunkiseudulla: Kanaa, kanaa ja kanaa syödään enemmän kuin usein, kaikki Alepasta (kaikilla ei sellaista lähellä) -60 %. -60 leipiä hamstrataan, samoin kuin leikkeleita pakkaseen ja syödään pakkasesta päin näitä. Samat tarjoushaukat -60 % aina jo klo 20.40. Auttamattomasti liian myöhäistä jos sinne menee klo 21 ihmettelemään. Maito, perunat ja ohrajyvät + salaattivärkit Lidlistä kerta viikkoon (ei tule heräteosteltua). Tarjousten perässä juostaan, erit. viikonloppuisin kun on enemmän aikaa. Kadulta kerätään tölkit  koiraa ulkoiluttaessa (melkein joka päivä löytyy pari-kolme). 

Tässä taas näkee todellisuuden ja kuvitellun eron: Alepan -60% ei ole kovin halpaa, joten jos vaan on mahdollista, niin jättää sen väliin. Kaikilla ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa kuin se K-marketti tai Sale/Alepa siinä vieressä, ja silloin ne punalaputetut kyllä vähentävät ruokalaskua, jos niitä pystyy ostamaan.

Mutta ihan perushinnoilla Citymarket ja Prisma taitavat olla halvempia kuin Alepan alelaputetut, ja Lidli on jossain siinä välissä.

Toisaalta minä en koiralenkeillä löydä kuin ehkä pari-kolme tölkkiä tai pulloa VUODESSA, ei niitä täällä metsissä kasva.

(luulen, että olen selvittänyt sen mysteeriauton identiteetin, mutta se varmistuu huomenna, kun käydään valvontakameran videot läpi - joo, meillä on kameravalvonta pihassa)

13600/19166 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, anteeksi nyt mutta mä nauran kippurassa. Auto! Nähty auto! No joo, tämä on iso maa mutta mua jaksaa hämmästyttää miten erilaisissa maailmoissa ihmiset elävät. Kai siinä on enemmän jännitettävää kun katsoo yhden ehtoon valvontakameran kuvaa poliisisarjan sijaan 🤭

Kampin Pimu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi