Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku tulee ihan ähkyyn kahdesta leipäpalasta? Lapsikin syö ihan kevyesti 2 siivua leipää, onko tämä jokin vuosikausien kitudieetin aikaansaannos ettei vatsaan mahdu kerralla kuin jonkun 2-vuotiaan annos ruokaa? Aineenvaihdunta on pilattu tällä niukasti syömisellä, keho on jossain säästöliekessä ja sitä pidetään normaalina olotilana.
Ystäväni joka kävi lihavuusleikkauksessa voi syödä kerrallaan vain 1dl keittoa tai juuri maksimissaan 1 leivän jne. Vaikka on vieläkin ylipainoinen. Kyllä se vatsalaukun koko vaikuttaa, milloin se nälän tunne on luotettu, eikö kukaan halua toistuvasti syödä itseään ähkyyn eli pahan olon partaalle
Normaali vatsalaukun tilavuus on 0,5-1 litraa, joten kyllä sinne muutakin pitäisi terveellä ihmisellä mahtua kuin
Sinä et ehkä erota nälkää janon tunteesta, mutta moni muu osaa nämä kyllä erottaa. Vettä litkimällä ei nälkä katoa kuin hetkellisesti.
Herkuttelen? Lähestulkoon kaikki, mitä syön, on hyvää ja herkullista!
No, nyt meillä on ollut pitkään jäätelöä, sehän on herkkua. Tänään leivon marenkeja, ne on herkkua!
Vaaleaa leipää paahdettuna ja siihen päälle lahjaksi saatua tryffelitahnaa. Nam!
Hernekeittoa ja ruisleipää... Kasviswokkia nuudelien kanssa... Tonnikala-pastavuokaa... Itsetehtyä pitsaa... Focacciaa oliiviöljyn kanssa... 0,50€ maksanutta homejuustoa suolakeksien kera... marjarahkaa itsekerätyistä metsämarjoista...
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Miten herkuttelette?
Tällä viikolla olen herkutellut popparilla, suolakekseillä ja tuorejuustolevitteellä sekä pähkinöillä. Toisaalta myös viikon aikana syömäni muun muassa kanasalaatti, kaalikeitto ja kanawokki on ollut herkkua. Ainoastaan aamu- ja iltapalat eli puuro ja leivät on ns. Perusruokaa itselläni, mikä ei tuota intohimoa. On vaan rutiinia ja bensaa kroppaan. Muuten syön aina herkkua! Viikonloppuna on tiedossa yhdet lapsisynttäeit eli varmaan sipsiä ja kakkua tarjolla, mutta enpä nyt noita odota kieli pitkällä. Ehkä maistan kahvipöydässä jos näyttää hyvältä tai sitten otan kahvin kanssa vaikka suolaista piirakkaa jos on tarjolla. Katsoo sitten tilanteen mukaan.
Itse ollut kipeänä jo viikon enkä ole käynyt kaupassa 2 viikkoon eli ihan kaapin jämillä olen mennyt. Soijarouhekastiketta ja pastaa sekä hapankorppuja. Pakastekasvispussit ja juurekset ja kaikki jo loppunut aikoja sitten. Samoin kuin kahvi ja kananmunat. Teetä olen juonut ja tänään herkuttelen ja juon säästössä olevan lonkeron. 1 sipulipiusikeitto vielä löytyy eli sitä sitten huomenna. Kauppaan pääsen ens tiistaina mutta jämä-vehnäjauhoista saan tehtyä pannuleipää ainakin ja vaikka mykyjä. Ei nyt varsinaisesti mitään gourmeeta ja varmaan leipäjonossa olevillakin on enemmän euokaa kuin mulla mutta en valita. Jos on tottunut vähään niin mikäpä siinä on valittaa. Tiistaina sit on onnenpäivä!
Herkuista ja Sken tekstistä puheenollen, suosikkini on vuosia ollut paahdetut vaaleat leivät, jotka dipataan öljyyn! Sipsistä jää kitalakeen kamala kelmu/maku ja karkit ei nyt vaan iske eli oma herkkuni olisi varmaan tuo dipattava leipä :D
Aikuiset nyt harvemmin herkuttelee karkilla. Se taitaa olla sellainen kielletty juttu, jossa sokeri koukuttaa. Mutta aikuisena kun voisi syödä karkkia vaikka monta kertaa viikossa niin se ei enää kiinnosta, varsinkin kun tiedostaa sen epäterveellisyyden kropalle ja hampaille.
Enemmän herkuiksi lukeutuu varmaankin sellaiset vaikeatekoiset jutut, joita ei osaa tai on vaikea tehdä itse. Esim. Sushi tai nepalilainen. Joillain toki alkoholi myös viikonloppuna.
Meidän perheessä teini on kasvissyöjä, jonka kanssa yhdessä käydään kaupassa joka viikko. Hän myös rakastaa kokkailua, joten pääosin myös tekee meidän perheen ruoat eli kasvista meillä syö myös vanhemmat ja 1. luokkalainen. Ekaluokkalainen saa toki koulussa sen lämpimän liharuoan myös ja me vanhemmat syömme kaikkea, jopa puuroa töissä lounaana jos on jäänyt aamulta yli. Toki välillä ostetaan meille kaupasta kasvisten lisäksi grillimakkarat tai kinkkua oman pitsan päälle, mutta ei lähdetä tekemään erikseen 2 eri ruokaa, kasvis ja liha. Noin 300€/kk menee ruokiin. Ei ole eläimiä, eli sisältää ihan vaan meidän ihmisten ruoat.
Keitetyt riisit ja linssit voi yhdistää paistettuihin kananmuniin. Mausteina voi käyttää valkosipulijauhetta, mustapippuria, cayennepippuria ja oliiviöljyä. On gourmeeta ja on halpaa!
Googlen kuvahausta voi kattella erilaisia kattauksia: lentils and eggs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden linssien pitää olla mustia tai vihreitä, ettei puuroudu kuten punaiset linssit. Riisi-linssi-keitoksen sekaan kannattaa lisätä kuivattuja keittomaustevihanneksia antamaan väriä ja lisämakua. On halpaa ja hyvää.
Googletin mitä on mustat linssit, ilmeisesti jotain kalliita luomulinssejä? Kilohinta on kymmenen euron luokkaa, samaan hintaan saa esim. naudan vähärasvaista jauhelihaa tai sika-nautaa n. 7 e/kg. Jos annoskoko on molemmissa kuitenkin 100 g, niin miksei voi vaan kokata jotain normaalia kotiruokaa?
GoGreen Vihreät Linssit 400 g maksaa 2 €
Mun suosimassa Etnisessä kaupassa linssit maksaa 3-3,50€/kg. Pavut maksaa 3,50-4€/kg. Lähes yhtä halpaa kuin saippua
Tänään testasin täysjyväriisiä ja vihreitä linssejä kuivattujen keittovihannesten kanssa. Älyttömän hyvää eikä maksa paljoo mitään! Todellista budjettiruokaa ^^
Vierailija kirjoitti:
Miten herkuttelette?
Riippuu ihan missä on, mitä tekee mieli jne. Jouluna riisipuuro on kaikkien suurinta herkkua ja ulkomailla asuessa himoitsin pelkästään ruisleipää. Suomessa arkena tekisi mieli nepalilaista ja aasialaista. Toisinaan himoitsen ja herkuttelen punaviinillä ja gouda-juustolla. Hampurilaisia tai ranskalaisia en ole syönyt ainakaan 2 vuoteen, ellei itsetehtyjä uuniperunatikkuja lasketa. Avattu sipsipussi ja karkkipussi löytyy kotoa, en muista milloin ne avasin. Joskus ennen joulua kun tuli kaveri kylään ja katsottiin leffaa. Pullaa tai vastaavaa sn ole tottunut syömään, vaikka varmaan kahvin kanssa voisi ollakin mukava jälkiruoka.
Eilen söin aamulla kaurapuuron marjoilla ja kaadoin joukkoon myös maustamatonta jogurttia ja muutaman pähkinän.
Loppupuuro mukaan töihin, vaikka usein teen kans etänä. Puuroa täydensin etukäteen paistetulla itsekerätyillä sienillä, porkkanasilpulla ja pinaatilla, jotka oli valmiina eri rasiassa. Mukana myös keitetty kananmuna.
Kotona oli pakastimessa joku kana-riisi-juttu. Lautaselle lisäksi salaattia.
Illalla vielä leipä ja teetä. Jos jää nälkä niin maustamatonta jogurttia aina jääkaapissa ellei tee 2 leipää.
Tossa aika normaali päivä. En jaksa puuron jämistä alkaa leipomaan leipää, niin siksi usein syön puuron jämät lounaalla ja täydennän kasviksilla ja kananmunalla tai soijarouheella.
Aivan varmasti maksaa alle 100€/kk ellei viikonloppupulloja lasketa mukaan. Viikonloppu pullo maksaa 10€ eli 40€ menee kuussa pelkkiin juomiin.
Oma herkkuni on dippailla K-menun maissihiutaleita (vähän kuin kellogs murot) mansikkahilloon. Paljon halvempaa kuin sipsit ja terveellisempää :) Ja ihanasti raksuu suussa ns. Suolainen ja makea. Semmosta ihanaa sormiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ollut kipeänä jo viikon enkä ole käynyt kaupassa 2 viikkoon eli ihan kaapin jämillä olen mennyt. Soijarouhekastiketta ja pastaa sekä hapankorppuja. Pakastekasvispussit ja juurekset ja kaikki jo loppunut aikoja sitten. Samoin kuin kahvi ja kananmunat. Teetä olen juonut ja tänään herkuttelen ja juon säästössä olevan lonkeron. 1 sipulipiusikeitto vielä löytyy eli sitä sitten huomenna. Kauppaan pääsen ens tiistaina mutta jämä-vehnäjauhoista saan tehtyä pannuleipää ainakin ja vaikka mykyjä. Ei nyt varsinaisesti mitään gourmeeta ja varmaan leipäjonossa olevillakin on enemmän euokaa kuin mulla mutta en valita. Jos on tottunut vähään niin mikäpä siinä on valittaa. Tiistaina sit on onnenpäivä!
Kaurahiutaleita ja pastaa kannattaa rahapäivånä ostaa kaapit täyteen. Niillä selviää yllättävän kivuttomasti monta päivää, vaikka mitään muuta ei olisi. Toki joku hernarisäilyke myös hyvä ja just noi pussikeitot. Maitojauhe myös pelastanut itseni monta kertaa kahvin kanssa ja lettujen teossa. Vitamiinipurkki kannattaa myös ostaa varuiksi, vaikka se ei kasviksia korvaakaan, niin hätätilanteessa pienikin apu voi tuntua isolta.
Vierailija kirjoitti:
Oma herkkuni on dippailla K-menun maissihiutaleita (vähän kuin kellogs murot) mansikkahilloon. Paljon halvempaa kuin sipsit ja terveellisempää :) Ja ihanasti raksuu suussa ns. Suolainen ja makea. Semmosta ihanaa sormiruokaa.
Nimenomaan tälläisillä kummallisilla ruokayhdistelmillä se keho yrittää epäsuorasti viestiä vitamiininpuutoksista. Esim. B-vitamiinien puutos aiheuttaa makuaistin heikentymistä, mikä selittää kyllä paljon tämän ketjun ruokailuista ja siitä ettei jakseta edes kaupassa käydä kahteen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tälläisillä kummallisilla ruokayhdistelmillä se keho yrittää epäsuorasti viestiä vitamiininpuutoksista. Esim. B-vitamiinien puutos aiheuttaa makuaistin heikentymistä, mikä selittää kyllä paljon tämän ketjun ruokailuista ja siitä ettei jakseta edes kaupassa käydä kahteen viikkoon.
Olen eri mutta mikä vika siinä on, jos on keksinyt epäterveelliselle ja kalliille sipsille jonkun korvikkeen, joka on 10 kertaa halvempi ja terveellisempi ja ajaa saman asia eli tuo nautintoa? Mitä väärää on ihmisessä, joka ei halua tuhlata terveyttään ja rahojaan vaikka siihen sipsiin. Se ei tee hänestä mitenkään epänormaalia vaan nimenomaan fiksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tilaan kotiin ruokaa kerran kuukaudessa, mitäs sitten? Sama kai se on, käykö joka päivä ostamalla jotakin 2€:lla vai tilaako kuukauden ruoat samalla ja tekee tarvittavat tuorelisäykset sitten suunnilleen kuun puolessa välissä lähikaupassa kun itselle sopii.
Ja mun mielestä corn flakeseissa ei ole mitään pahaa jos niitå syö herkkuina, eikä vedä lautasellista joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään keho yritä mitään epäsuorasti vihjailla jos itse haluaa syödä terveellisemmin eikä osta sitä tv:ssa mainostettua epäterveellistä sipsiä ja brändiä - tai halua käydä harva se päivä kaupassa :D Jotain rajaa näihin, minä kun syön paljon ja kalliita tuotteita, merkkejä ja ruokayhdistelmiä, niin siksi olen olen terve ja muut ei -juttuihin.
Neste täyttää myös paljon. Monesti nälän tunne onkin puhdasta janoa, aivot ei vain osaa sitä eritellä. Neste on tärkeämpää kuin ruoka.