Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11961/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keskituloisena en ole ikinä maapähkinälevitettå tehnyt enkä kyllä edes nutellaa tai muita kaupasta ostanut, mutta urheilevalle puolisolle olen tehnyt mysli-proteiinipatukoita. Uuni löytyy. En enää edes muista mitä niihin milloinkin laitan. Usein kaurahiutaleita, miehen proteiinijauhetta, rusinoita jne. Mitä kaapista sattuu löytymään. Helppo ottaa taskuun evääksi. Kaupassa ne kauhean kalliita, paitsi Lidlissä näin joskus halpoja myslipatukoita.

Onko tämä proteiinijauhe jotenkin ilmainen ainesosa, kun se on miehen ostamaa? Jos tämän joutuu kuitenkin itse ostamaan niin näistä joutuu maksamaan yleensä minimissään 20-25 e/kg. Jos tarkoitus on saada nimenomaan runsaasti proteiinia niin monesti kaupan patukat vie tässä voiton, itsetehdyissä paikoissa proteiini jää yleensä huomattavasti alemmas per patukka. 

Kaupasta saa halvalla pähkinää

Vierailija
11962/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te enää muita loukkauksia keksi, kuin että jos ei kiinnosta tomaattimurskien hintojen vertailu, niin elämänhallinta on pielessä, tai että "järkevämmällä" hintojen vertailulla saisi tuhansia euroja palkasta säästöön? Heikkoa on argumentointi. Voidaanhan me peistä vääntää vaikka siitä, että miksi on edes olemassa kuin se yksi tuote jokaisessa tuoteryhmässä, jos vain sillä hinnalla on väliä. 

Paljonko tätä tomaattimurskaa pitää edes syödä per kuukausi, että tällä säästöllä alkaa tienaamaan omaisuuksia tai edes millään tavoin tuntuvaa summaa? Itse en syö tätä edes läheskään viikottain, välillä menee koko kuukausi ilmankin. Eniten siis säästää kun jättää sen 35 sentin tomaattimurskankin välillä kauppaan, kuulostaa aika yksipuoliselta ruokavaliolla, jos tomaattimurska on jot

Jos ostaa 1,69 tomaattimurskaa vaikkapa kerran viikossa koko vuoden ajan, niin hintaa tulee 81,12.

Jos ostaa 0,35 tomaattimurskaa kerran viikossa vuoden ajan, hintaa tulee 16,80.

Onhan tuossa aikamoinen ero.

Ja sitten lisäksi kaikki muut säästöt, jotka kertyvät samantyylisistä valinnoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11963/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt monta kuuria nutrilettia, jossa kalorimäärän on tarkoitus jäädä päivässä alle 800kcal. Ei siitä mihinkään kuole ja ihan Tokmannilla myydään. Moni pitää mehupaastoja 5 päivää putkeen joka kuukausi ja voi vaan entistä paremmin. Onpas täällä herkkähipiäisiä porukkaa kaikessa :D Antakaa toisten syödä mitä haluavat ja käyttää rahansa mihin haluavat. Ja tehkää ite samoin :D Jos tulee parisuhteessa tappelua niin erotkaa tai pitäkää oma talous ja ruoat

Vierailija
11964/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te enää muita loukkauksia keksi, kuin että jos ei kiinnosta tomaattimurskien hintojen vertailu, niin elämänhallinta on pielessä, tai että "järkevämmällä" hintojen vertailulla saisi tuhansia euroja palkasta säästöön? Heikkoa on argumentointi. Voidaanhan me peistä vääntää vaikka siitä, että miksi on edes olemassa kuin se yksi tuote jokaisessa tuoteryhmässä, jos vain sillä hinnalla on väliä. 

Paljonko tätä tomaattimurskaa pitää edes syödä per kuukausi, että tällä säästöllä alkaa tienaamaan omaisuuksia tai edes millään tavoin tuntuvaa summaa? Itse en syö tätä edes läheskään viikottain, välillä menee koko kuukausi ilmankin. Eniten siis säästää kun jättää sen 35 sentin tomaattimurskankin välillä kauppaan, kuulostaa aika yksipuoliselta ruokavaliolla, jos tomaattimurska on jotenkin keskeinen o

Rikastumisesta puhuminen on tässä yhteydessä aivan naurettavaa. Ei tavallinen työssäkäyvä millään tavalla rikastu jos vertailee kaupassa kilohintoja. Pieniä säästöjä saattaa toki saada aikaan, mutta harva työssäkäyvä pääsee oikeasti Suomessa rikastumaan. Esim. sijoittamalla tai menestyksekkäällä yritystoiminnalla voi oikeasti rikastua, ei tomaattimurskan hintoja vertailemalla.

Moni punnitsee myös esim. siellä lihahyllyllä muutakin kuin halvinta hintaa, syökö halvinta ja rasvaisinta kovaa rasvaa runsaasti sisältävää jauhelihaa vai valitseeko vähärasvaisemman ja terveellisemmän vaihtoehdon, haluaanko ostaa suomalaista vai ulkomaalaista lihaa  jne. Kyllä hinta kertoo osassa tuotteista myös ihan siitä laadusta, halvin tuote on monesti ihan syystäkin halvin, ja tuotetta voi olla jatkettu vedellä, lisätty sokeria tai e-koodeja peittämään olematonta makua jne. 

Vierailija
11965/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keskituloisena en ole ikinä maapähkinälevitettå tehnyt enkä kyllä edes nutellaa tai muita kaupasta ostanut, mutta urheilevalle puolisolle olen tehnyt mysli-proteiinipatukoita. Uuni löytyy. En enää edes muista mitä niihin milloinkin laitan. Usein kaurahiutaleita, miehen proteiinijauhetta, rusinoita jne. Mitä kaapista sattuu löytymään. Helppo ottaa taskuun evääksi. Kaupassa ne kauhean kalliita, paitsi Lidlissä näin joskus halpoja myslipatukoita.

Onko tämä proteiinijauhe jotenkin ilmainen ainesosa, kun se on miehen ostamaa? Jos tämän joutuu kuitenkin itse ostamaan niin näistä joutuu maksamaan yleensä minimissään 20-25 e/kg. Jos tarkoitus on saada nimenomaan runsaasti proteiinia niin monesti kaupan patukat vie tässä voiton, itsetehdyissä paikoissa proteiini jää yleensä huomattavasti alemmas per patukka. 

Niin jos teet vaikka 1kg verran proteiinipatukoita, eli mitä siihen menis kaurahiutaleita 700g, appelsiinitäysmehua 1dl, hunajaa/siirappia pari ruokalusikallista, 1dl sitä peoteiinojauhetta, rusinaa ja pähkinää niin mitä noi maksais Öö joku 3€.

Saakohan valmiita kaupan proteiini/myslipatukoita 1kg verran kolmella eurolla? Maito myös edullinen palautusjuoma kovan treenin jälkeen. Mutta syökää te muut vaan niitä kalliita patukoita ja urheilujuomia :) Me tehdään ite jatkossakin :)

Vierailija
11966/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinä on ensijaisesti rasvan lähde. Onko nyt tarkoitus tehdä proteiinipitoisia patukoita, vai mahdollisimman kaloripitoisia patukoita, joissa on paljon rasvaa ja hiilihydraatteja esim. niistä rusinoista? Olen tutkinut itsekin patukkareseptejä ja kyllä kotioloissa on nimenomaan vaikea saada aikaan oikeasti proteiinipitoisia patukoita. Esim. 100 g maapähkinää sisältää 25 g proteiinia, mutta jos tämä jakautuukin 10 patukkaan niin proteiinia jää enää 2,5 g per patukka, riippuen tietysti mitä muista ainesosia käyttää.

Vierailija
11967/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on aivan totta, että halvimman ja vähän kalliimman tomaattimurskan välille tulee hintaero, jos ostaa purkin per viikko vuoden ajan. On myös eroa tuloissa, esimerkiksi vrt työmarkkinatuki /4000 tuhannen kuukausitulot. Kuten joku viisaasti edellä sanoi, niin tässä maassa ei rikastu ostamalla halvinta tomaattimurskaa vaan jollain ihan muulla. Ja se hyvätuloinen, joka ei niin ruoasta pihistele, usein käyttää sitä varallisuuttaan toisessa paikassa tavalla, jolla niitä euroja alkaakin toden teolla kilahdella varallisuutta kerryttämään. 

Vierailija
11968/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vähän pihalla, että saako sitä rasvaa nyt syödä vai ei. Kun pitäisi olla säästämättä ja ostaa sitä vähärasvaista punaista lihaa, vaikka se on kalliimpaa kuin tavallinen sika-nauta.Ja sitten valitetaan että ei saa kaloreita täyteen koska pitää syödä niin paljon kasviksia eikä niistä saa mitään rasvaa eikä öljyä ole terveellistä, että sitä kannattaisi lisätä ruokaan. Mutta kananmunat, soija, kaura, pähkinät ja palkokasvit ei riitä myöskään vaikka niitä lisäisi ruokaansa.

Toisaalta minulle on aivan sama ostaako sen 0,60€/100g sika-naudan sijaan 0,90€/100g maksavaa nautaa. Itse otan halvempaa niin ei tartte lisätä pannulle öljyä kun kuulostan sipulin ja lihan.

Vierailija
11969/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vähän pihalla, että saako sitä rasvaa nyt syödä vai ei. Kun pitäisi olla säästämättä ja ostaa sitä vähärasvaista punaista lihaa, vaikka se on kalliimpaa kuin tavallinen sika-nauta.Ja sitten valitetaan että ei saa kaloreita täyteen koska pitää syödä niin paljon kasviksia eikä niistä saa mitään rasvaa eikä öljyä ole terveellistä, että sitä kannattaisi lisätä ruokaan. Mutta kananmunat, soija, kaura, pähkinät ja palkokasvit ei riitä myöskään vaikka niitä lisäisi ruokaansa.

Toisaalta minulle on aivan sama ostaako sen 0,60€/100g sika-naudan sijaan 0,90€/100g maksavaa nautaa. Itse otan halvempaa niin ei tartte lisätä pannulle öljyä kun kuulostan sipulin ja lihan.

Rasvan laadusta voi lukea netistä:

https://sydan.fi/fakta/rasvan-laatu-ratkaisee/#:~:text=Rasvan%20saantis…)%20rasvaa%20p%C3%A4iv%C3%A4ss%C3%A4.

Vierailija
11970/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on aivan totta, että halvimman ja vähän kalliimman tomaattimurskan välille tulee hintaero, jos ostaa purkin per viikko vuoden ajan. On myös eroa tuloissa, esimerkiksi vrt työmarkkinatuki /4000 tuhannen kuukausitulot. Kuten joku viisaasti edellä sanoi, niin tässä maassa ei rikastu ostamalla halvinta tomaattimurskaa vaan jollain ihan muulla. Ja se hyvätuloinen, joka ei niin ruoasta pihistele, usein käyttää sitä varallisuuttaan toisessa paikassa tavalla, jolla niitä euroja alkaakin toden teolla kilahdella varallisuutta kerryttämään. 

Jes, 64,32 €:n ero. Sillä summalla se tiukalla budjetilla elävä voi jo saada kaikenlaista. Hyvätuloinen ei ehkä moista summaa arvosta, koska hänelle kertyy varallisuutta muutenkin. Mutta pienissä tuloissa tuonkin summan kerryttäminen on aika iso juttu ja antaa liikkumavaraa ehkä jossain muussa asiassa.

Vierailija
11971/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä uusien ravintosuositusten mukaan. Enpä usko että kolesteroli nousee ja sopii myös lompakolle vyötärön lisäksi. Jos olet sairaalloisen alipainoin voit lorauttaa reilummin öljyä pannulle tai salaattiin mutta muuten en olisi huolissani jostain rasvan saannista. Lautasmallin mukaan vaan.

Vierailija
11972/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin jos teet vaikka 1kg verran proteiinipatukoita, eli mitä siihen menis kaurahiutaleita 700g, appelsiinitäysmehua 1dl, hunajaa/siirappia pari ruokalusikallista, 1dl sitä peoteiinojauhetta, rusinaa ja pähkinää niin mitä noi maksais Öö joku 3€.

Saakohan valmiita kaupan proteiini/myslipatukoita 1kg verran kolmella eurolla? Maito myös edullinen palautusjuoma kovan treenin jälkeen. Mutta syökää te muut vaan niitä kalliita patukoita ja urheilujuomia :) Me tehdään ite jatkossakin :)"

1 dl proteiinijauhetta on yleensä kerta-annos salillakävijöitten palautusjuomassa, joten enemmän nämä taitaa mennä myslipatukkojen puolelle? Maitokaan ei järin proteiinipitoinen palautusjuoma ole verrattuna esim. heraproteiinijauheeseen, 3,5 g proteiinia/100 g vs. 80g proteiinia/100 g. 

Vierailija
11973/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin jos teet vaikka 1kg verran proteiinipatukoita, eli mitä siihen menis kaurahiutaleita 700g, appelsiinitäysmehua 1dl, hunajaa/siirappia pari ruokalusikallista, 1dl sitä peoteiinojauhetta, rusinaa ja pähkinää niin mitä noi maksais Öö joku 3€.

Saakohan valmiita kaupan proteiini/myslipatukoita 1kg verran kolmella eurolla? Maito myös edullinen palautusjuoma kovan treenin jälkeen. Mutta syökää te muut vaan niitä kalliita patukoita ja urheilujuomia :) Me tehdään ite jatkossakin :)"

1 dl proteiinijauhetta on yleensä kerta-annos salillakävijöitten palautusjuomassa, joten enemmän nämä taitaa mennä myslipatukkojen puolelle? Maitokaan ei järin proteiinipitoinen palautusjuoma ole verrattuna esim. heraproteiinijauheeseen, 3,5 g proteiinia/100 g vs. 80g proteiinia/100 g. 

No mies voi varmaan syödä enemmän itse sitä proteiinijauhetta tai muuta lisäksi? Olisi kai kiva jos muu perhe, kuten lapset ja puoliso voisi noita kans ottaa evääksi harrastuksiin. Tuskin tarkoituksena on vain yhdelle salihirmulle tehdä ruokaa.

11974/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en periaatteesta halua maksaa ruuasta liikaa, tai edes paljon. Joihinkin asioihin käytän rahaa, kuten hunajaan silloin, kun en saa sitä mehiläisiä kasvattavalta sisarukseltani (viime kesä oli SURKEA hunajavuosi). Silloin ostan sitä lähituottajalta sen lähituottajan hunajaisella hinnalla silmää räpyttämättä. Maksan jumalaisesta oliiviöljystä PALJON, mutta sen pitää silloin olla ehdottomasti jumalaista - tavallisesta kaupan oliiviöljystä en ole valmis maksamaan paljoa. Onneksi saan sitä eliksiiriä suoraan tuottajalta Italiasta (ja se on erilaista kuin esimerkiksi kreikkalainen oliiviöljy), joskus jopa ilmaiseksi. Senkin saatavuus riippuu oliivivuodesta, ja ilmastonmuutos on vaikuttanut satoihin. Noita ei kuitenkaan meillä syödä litratolkulla viikossa.

Mutta tietyistä asioista en halua maksaa. En halua maksaa perunoista, siksi kasvatan niitä itse. Kaali, porkkanat, lanttu, punajuuret... bulkkikasviksia, joista en halua maksaa paljoa. Joskus saan niitä kasvamaan kasvimaallani usean kk tarpeen, joskus en (kuten tänä vuonna). Tai makaroni/pasta/riisi - en vain halua maksaa niistä paljon. Näitä meillä kuluu paljon!

Käyn kaupassa kerran viikossa tekemässä viikko-ostokset, joskus käyn jonkun täydennysreissun. Keskimäärin varmaan joku 1,5 kertaa viikossa kaupassa? Yritän ajoittaa ison ostosreissun sellaiseen viikonpäivään ja kellonaikaan, jolloin minun kokemusteni mukaan on paljon alennuksia (=punalaputettuja). En hirveän kauan käytä aikaa tarjouslehtisten lukemiseen (netissä nykyään nekin), vaan skannaan kaupan tarjonnan siellä ollessani - ja mulla on suht' hyvä muisti hintojen suhteen, että tiedän, kannattaako punalaputettu maitopurkki ostaa eurolla, jos naapurikaupassa maito on 0,89€. Kauppareissuni menee aika lailla samalla kaavalla: 

Juuri nyt ei oikein voi ulkonakaan tehdä mitään, pimeää ja lumista. Kudon sukkia ja ihmettelen ihmismielen kummallisuuksia joko telkasta tai sitten täältä vauva-palstalta.

Tänään olen syönyt:

Aamupala sämpylä, hummusta, pavunituja, teetä. Noin 50 senttiä.

Lounas kasvissosekeitto, juustoraastetta, kaksi ruispalaa. Noin 1€ (ehkä vähemmän, en millään tavalla punninnut/mitannut juustoraastetta).

Välipala suklaamannapuuro, noin 20 senttiä (punalaputettuun maitoon tehty, mannasuurimoiden lisäksi ilmaiseksi saamiani polentaryynejä).

Iltaruokana paistettuja halloumi- ja pekoniviipaleita, uunijuureksia, ranskalaisia perunoita, majoneesia ja chilitahnaa, annoksen hinta ehkä 1,50€ (halloumi kausipoisto 1,5€/paketti, söin noin neljänneksen; pekoni punalaputettu, söin 2 viipaletta, uunijuurekset 0,50€/kg, majoneesi K-menu, chilitahnan olen saanut lahjaksi, ranskalaiset xtra-ransiksia 1,39€/kg) - oli muuten ihan lautasmallin mukaan puolet kasviksia, puolet hiilihydraattia ja loput sitten proteiinia (halloumi, pekoni, majoneesi).

Alle kolmen euron päivä - muilla hintaa ruualle tuli enemmän, koska söivät paketillisen (punalaputettuja) kanansiipiä. Siitä ehkä 0,75€/hlö lisää.

Iltapalaksi jäätelöä, joka on edelleen ilmaista (saimme siis irtojäätelöjämiä "lahjaksi" kun yrittäjä halusi päästä niistä eroon)

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11975/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niitä, jotka ovat päässeet vertailemaan elämäänsä työmarkkinatuella vs. 4000 e kk-tuloilla. Ruoka lautasella maistuu edelleen ihan samalta, on sitä pätäkkää taskussa tai ei, mutta jos osaa elää työmarkkinatukibudjetilla sen 4000 e tulojen aikaan, niin silloin tosiaan jääkin jotain säästöön. En toisaalta ole niitä, joille jokin sijoittaminen tai rahojen jemmaaminen olisi itseisarvo, enkä edes halua uutta autoa tai ökyvenettä tai kultaista Rolexia tai menestyjän imagon ylläpitoa, mihin ne rahat sitten menevätkin, ilman oikeaa tarvetta niille elämässä muuta kuin jonkun teennäisen roolin vetäminen muille. Mitään noista en kuitenkaan täältä mukaani saa kun tulee noutaja.

-winner-

Vierailija
11976/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tätä tomaattimurskaa pitää edes syödä per kuukausi, että tällä säästöllä alkaa tienaamaan omaisuuksia tai edes millään tavoin tuntuvaa summaa? Itse en syö tätä edes läheskään viikottain, välillä menee koko kuukausi ilmankin. Eniten siis säästää kun jättää sen 35 sentin tomaattimurskankin välillä kauppaan, kuulostaa aika yksipuoliselta ruokavaliolla, jos tomaattimurska on jotenkin keskeinen osa ruokavaliota. Ymmärrän tämän hintavertailun m

Listaatko kaikki tuotteet mistä haluat maksaa kaksinkertaisen hinnan?

Sitten siihen murskaan - lykopeeni on tärkeää terveydelle. Vaikka käyttäisi vain yhden purkin viikossa, niin säästö vuodessa n. 25 euroa, mikä 100 euron budjetilla tarkoittasi viikon ruokia.

Vierailija
11977/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa Winner ettei mitään täältä mukaansa saa. Miksi siis pitäisi elää niillä 4000 tuhannen tuloilla kuin työmarkkinatuella? Saako siitä sen kärsimyksen kirkkaan kruunun otsalleen vai mitä? Itselleni ruokamenot ovat välttämätön meno, joilla ei ole mitään tekemistä muun talouden kanssa. 

Vierailija
11978/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipalkkaisen suomalaisen palkasta menee n. 12 prosenttia ruokaan (itselläni menee n. 10). Se ei keikauta taloutta kokonaisuudessa mihinkään suuntaan, vaan ne muut menot. Kalleinta ruoka on laskennallisesti perheessä, jossa kaksi aikuista ja kaksi teiniä.

Vierailija
11979/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa Winner ettei mitään täältä mukaansa saa. Miksi siis pitäisi elää niillä 4000 tuhannen tuloilla kuin työmarkkinatuella? Saako siitä sen kärsimyksen kirkkaan kruunun otsalleen vai mitä? Itselleni ruokamenot ovat välttämätön meno, joilla ei ole mitään tekemistä muun talouden kanssa. 

Nimenomaan tämä täällä ihmetyttää. Miksi 4000 euron tuloillakin pitäisi syödä niin, että vaarantaa oman terveytensä yksipuolisella ja riittämättömällä ravinnolla? Terveellinen ruokavalio varsinkin kun on tulevaisuuteen satsaamista ja voi myöhemmällä iällä estää monia terveysongelmia. Ihan jo se, että huolehtii siitä riittävästi proteiinin saannista, jotta vanhanakin kehossa on vielä tarpeeksi lihasmassaa itsensä liikuttamiseen eikä iske osteoporoosit jne. 

Vierailija
11980/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla nykyisillä varsin hyvätuloisilla on myös vertailukohta nykytilanteeseen: opiskeluaika. Silloin oli tulot reilusti alle työttömän ja elettiin pastalla ja soijarouheella hammasta purren. Ei ole ikävä takaisin samoihin aikoihin ellei kohtalo päätä toisin. Siksi itsekin tiedän, että kyllä vähällä syömisellä elossa pysyy, jos on pakko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi