Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
kaikki ei ole kultalusikka suussa syntyneitä ja saa kesätöitä
omat kaverit ja itse ollaan köyhistä perheistä, eikä juuri kellään ollut ikinä kesätöitä vaikka kuinka haettiin. sitten oli luokilla tyyppejä jotka sai niitä kysymättäkin suhteilla ja niitä jotka oli ekat työt saaneet suhteilla ja sitä kautta omia suhteita + kokemusta. en tunne ketään joka olisi saanut kesätyöt ilman suhteita
Miten kultalusikka suussa vaikuttaa kesätöihin? Itse olen köyhän työttömän yh:n lapsi, ja ihan itse soittelin eri paikkoihin kesätöihin ja menin käymään paikan päällä että olisiko jotain töitä. Sain töitä myös lapsenvahtina eikä tosiaankaan ollut äitini ansiosta. Nyt myöhemmin olen varsin varakas, eikä siihen liittynyt kyllä mitenkään kotiolot vana ihan oma asenne ja työnteko.
Vierailija kirjoitti:
omat kaverit ja itse ollaan köyhistä perheistä, eikä juuri kellään ollut ikinä kesätöitä vaikka kuinka haettiin. sitten oli luokilla tyyppejä jotka sai niitä kysymättäkin suhteilla ja niitä jotka oli ekat työt saaneet suhteilla ja sitä kautta omia suhteita + kokemusta. en tunne ketään joka olisi saanut kesätyöt ilman suhteita
Se että saa lapsena kotona ruokaa ja katon päänsä päälle ei varsinaisesti tarkoita, että olisi syntynyt kultalusikka suussa tai suhteilla päässyt ammattikouluun, jota kautta löytänyt töitä :D Peruslapsuuteen kuuluu, ettei tarvitsisi kodittomana asua ilman ruokaa kadulla. Siksi on myös lastensuojelu ja erilaista apua ja sijaisperheitä sekä laitoksia olemassa. Outoa itkeä lähtökohtiaan, kannattaisi mieluummin katsoa tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kultalusikka suussa vaikuttaa kesätöihin? Itse olen köyhän työttömän yh:n lapsi, ja ihan itse soittelin eri paikkoihin kesätöihin ja menin käymään paikan päällä että olisiko jotain töitä. Sain töitä myös lapsenvahtina eikä tosiaankaan ollut äitini ansiosta. Nyt myöhemmin olen varsin varakas, eikä siihen liittynyt kyllä mitenkään kotiolot vana ihan oma asenne ja työnteko.
Jollain 70-luvullako? Kai ymmärrät, että ei nykyään töitä kysymällä saa? Kaikkeen vaaditaan työkokemusta tai suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukankohan tästä "menin käymään paikan päällä että olisiko jotain töitä"- aikakaudesta mahdollisesti on? Nykyään kun työpaikoille ei pääse EDES kesätöitä hakemaan paikan päälle, vaan pitää ensin lähettää sähköinen hakemus. Kas kun se päättävä henkilö tekee etätöitä eikä ole siellä konttorilla/konepajalla/marjatilalla paikan päällä.
(nimimerkillä eka kesätyö vuonna -84)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin paperilappuja paikallisten päiväkotien seinään, jossa kerroin itsestäni ja olevani valmis tekemään kesätöitä kun lasten vanhemmat töissä ja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tuntipalkkani oli 4,20€. Odotitko että eka työpaikkasi olisi jotain asiantuntijahommaa tai heti kaupan kassalle? Sain aluksi 1 perheen lapsia hoidettavaksi ja koska tein hyvin työni niin maine levisi ja lopulta minulla oli enemmän keikkaa kun pystyin edes tekemään. Ja joo, molemmat vanhempiani olivat työttömiä alkoholisteja mutta musta tuli kunnollinen. En halunnut samaan jamaan.
Vierailija kirjoitti:
no mikä ihme se nyt on, jos sulla on ollut helvetisti parempi tuuri kuin monella muulla?
moni muuttaa 16vuotiaana opiskelemaan = ei saa mitään tuloja ennen opintojen alkua, eikä välttämättä niidenkään aikana kun ei saa kesätöitä, Kesätöiden saanti on monelle lähes mahdotonta, vaikka haluaisi
myös vakityön tai minkä vaan työn saanti suoraan koulusta on monelle vain haave, itse valmistuin myös amiksesta lähes täydellisillä arvosanoilla ja hyvällä motivaatiolla, mutta töitä ei saanut kun ei ollut suhteita ja harjoittelupaikka meni konkurssiin juuri ennen valmistumista.
sitten piti käydä amk:ssa, jäi kesken kun ei päässyt edes palkatta suorittamaan pakollista harjoittelua, sitten piti käydä vielä yliopistosta maisterin paperit ja olin vähän aikaa töissä mutta iski tämä lama ja lomautukset.
se että ekasta koulusta pääsee suoraan töihin on helvetin hyvä tuuri nyky
Kannattaa siis mennä baariin juomaan vaikka Cokista jos sitä kautta ne suhteet luodaan ja löytää työpaikat? Vai tarkoitatko että spurguilla puistonpenkillä on tarjota hyviä duuneja vastavalmistuneille maistereille? Kotona istuminen ei nyt tietenkään edistä työnsaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin paperilappuja paikallisten päiväkotien seinään, jossa kerroin itsestäni ja olevani valmis tekemään kesätöitä kun lasten vanhemmat töissä ja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tuntipalkkani oli 4,20€. Odotitko että eka työpaikkasi olisi jotain asiantuntijahommaa tai heti kaupan kassalle? Sain aluksi 1 perheen lapsia hoidettavaksi ja koska tein hyvin työni niin maine levisi ja lopulta minulla oli enemmän keikkaa kun pystyin edes tekemään
En tiedä, missäpäin olet nuorena asunut. Meilläpäin ei kukaan uskaltaisi ottaa tuntematonta ihmistä (joka ei ole jonkin organisaation välittämä) kotiinsa lapsia hoitamaan, ne ajat ovat kaukana takana. Saati sitten, että nuori voisi hoitaa niitä lapsia kotonaan... Ei edes koiria anneta enää lenkitettäväksi 4H-nuorille, jos ei ole ennalta tuttu. Maailma on muuttunut ihan hirveästi muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin paperilappuja paikallisten päiväkotien seinään, jossa kerroin itsestäni ja olevani valmis tekemään kesätöitä kun lasten vanhemmat töissä ja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tuntipalkkani oli 4,20€. Odotitko että eka työpaikkasi olisi jotain asiantuntijahommaa tai heti kaupan kassalle? Sain aluksi 1 perheen lapsia hoidettavaksi ja koska tein hyvin työni niin maine levisi ja lopulta minulla oli enemmän keikkaa kun pystyin edes tekemään
Milloin tämä oli? Jotenkin tulee tunne, että kyse on jostakin vuosikymmenten takaisesta kokemuksesta. Tulisitko pikkuhiljaa nykyaikaan sieltä ylemmyyden tornistasi, josta elähteneittesi muistojesi kanssa nyrpistelet ja tuomitset muita?
Suurin osa ketä tunnen, itseni mukaan lukien, on saanut ne ensimmäiset kunnon duunit menemällä ensiksi koulun kautta ilmaiseen työharjoitteluun. On tehty hommat hyvin ja samasta työpaikasta tarjottu kesätöitä. Kesän jälkeen on töitä jatkunut osa-aikaisella sopparilla tai ihan vakiotöissä ja annettu jopa mahdollisuus suorittaa koulu loppuun siinä samassa. Ei ole mitään oikotietä onneen, vaatiihan se paljon pokkaa mennä vänkkäämään jonkun työpaikalle että ottakaa mut ilmaiseen työharjoitteluun, mutta tämä on toiminut.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin paperilappuja paikallisten päiväkotien seinään, jossa kerroin itsestäni ja olevani valmis tekemään kesätöitä kun lasten vanhemmat töissä ja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tuntipalkkani oli 4,20€. Odotitko että eka työpaikkasi olisi jotain asiantuntijahommaa tai heti kaupan kassalle? Sain aluksi 1 perheen lapsia hoidettavaksi ja koska tein hyvin työni niin maine levisi ja lopulta minu
Ihan Uudellamaalla. Mannerheiminliiton koulutus kannattaa muutenkin jokaisen nuoren käydä. Varsinkin jos ei ole kokemusta lastenhoitoalalta ja joskus haluaa oman lapsen.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin paperilappuja paikallisten päiväkotien seinään, jossa kerroin itsestäni ja olevani valmis tekemään kesätöitä kun lasten vanhemmat töissä ja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tuntipalkkani oli 4,20€. Odotitko että eka työpaikkasi olisi jotain asiantuntijahommaa tai heti kaupan kassalle? Sain aluksi 1 perheen lapsia hoidettavaksi ja koska tein
Ihan Uudellamaalla. Mannerheiminliiton koulutus kannattaa muutenkin jokaisen nuoren käydä. Varsinkin jos ei ole kokemusta lastenhoitoalalta ja joskus haluaa oman lapsen.
Mihin päiväkotiin pääsee ulkopuolinen henkilö sisätiloihin? Vai laitoitko ulkoseinään? Päiväkotien ovet ovat aika usein nykyään lukossa, ja jos ulko-ovi onkin auki, niin naulakkoa pidemmälle ei ole menemistä.
Ei kenenkään nykypäivänä ole pakko syödä 100€/kk jollei halua. Mutta toki jos arvottaa harrastukset tai kalliin asumisen tai auton tai päihteet tai uhkapelin tai sisustukset tai extravaatteet tms. Ruokaa ennen niin luonnollisesti rahaa jää vähemmän ruokaan. Siispä suunnittelua. Eräs tuttuni rakastaa matkustelua eli säästää siihen ja tinkii kaikesta muusta. Aina on omat leivät ja vesipullo kaikkialla mukana ja asuu solukämpässä. Ulkomaillakin rahaa menee kovin vähän. Asuu hostelleissa, kävelee kaikkialle, ei käytä alkoholia tai käy kalliissa ravintoloissa. Syö paikallisista kojuista niitä paikallisia ruokia tai ostaa kaupasta. Valintojahan nämä on. Toisaalta hänellä sellainen sosiaalinen, energinen ja utelias luonne, etten voisi nähdäkään häntä istumassa sohvalla telkkaria katsellen joku pitsalaatikko sylissä.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin paperilappuja paikallisten päiväkotien seinään, jossa kerroin itsestäni ja olevani valmis tekemään kesätöitä kun lasten vanhemmat töissä ja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tuntipalkkani oli 4,20€. Odotitko että eka työpaikkasi olisi jotain asiantuntijahommaa tai heti kaupan kassalle? Sain
Olen eri, mutta Varmaan laittoi ulkoseinään ja kauppojen ilmoitustauluilla taas siihen sisäänkäynnin yhteyteen? Meillä ainakin seurakunnan ja perhekahvilan eteisessä paljonkin erilaisia lappuja ihan tarhan kimppakyydeistä käytettyjen kenkien myyntiin. Eräs tarjosi poniratsastusta. Varmaan päiväkodeissa ja muissa paikoissa vieläkin sama systeemi? Toki nykyään voisi laittaa paikkakuntansa Facebook-ryhmään, kyllä sielläkin erilaisia ilmoituksia ja työnkyselijöitä näkee koko ajan.
Nykyaikana helpointa on vaan laittaa se ilmoitus siihen paikalliseen Facebook-ryhmään. Milloin kukakin teini on myymässä keräämiään sieniä ja marjoja, valmiina haravoimaan pihaa tai tekemään lumitöitä, vaihtamaan autonrenkaita ja pesemään ikkunoita. Lasten- ja eläintenhoitajailmoituksia myös. Voihan se suosittelija olla vaikka sen luokanopettaja jos vanhempia ei ole tai kokemusta vielä mistään. Osa työ vaatii vain viitseliäisyyttä ja järkevää työnhakuilmoitusta. Kyllä nämä päivitykset on aina saanut hirmuisen määrän tykkäyksiä ja yv tai dm-viestejä. Kannattaa ainakin kokeilla mielummin kuin jälkeen päin harmitella ettei saanut mitään töitä eikä säästöjä.
No oletetaan että tekis vaikka tunnin töitä viikossa ja sais siitä tai jostain ajasta niin 20€ työpalkkiota viikossa niin se ois vuodessa 1040€ eli onpa hurjat säästöt. Vaikka ei kotona ruoasta tai kämpästä pitäiskään maksaa eikä veroja tosta. Ja kohta joku sanoo että tossa on melkein vuodet ruoat tai niin pitäisi sijoittaa ne tms. Joojoo, ei ole silti mikään summa toi
1040€ puskuri vuodessa teinille on ihan ok summa. Varsinkin jos vaan viikossa menee siihen vapaa-aikaa se 1-2h. Tai tekee vaikka kerran kuukaudessa sen 4-8h. Kyllä tolla tonnilla saa muutakin kuin makaronia syötyä tai saa vaikka ostettua uuden puhelimen tai tiskikoneen. Ihan ok puskuri mun mielestä teinille ja opiskelijalle, jolla ei vielä ammattia.
Ske, kirjoitit, että teillä päin kukaan ei ottaisi ketään tuntematonta kotiin lapsia hoitamaan. Niin tuli vaan mieleen, että kun tunnet kaikki koska voit puhua kaikista seudunne ihmisistä, niin kyllähän kaikki sitten toisensa tuntee ainakin jotain kautta eli sinun kauttasi. Eli eihän siellä teidän suunnalla ketään tuntemattomia asu, kun sinäkin tiedän kaikkien mielipiteen asiasta.
Itselleni ei olisi ongelmaa palkata tuntematonta lastenvahtia kotiin. Joku kirjoittikin, että voihan sitä vaikka opettajalle soittaa ja kysellä mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä henkilöstä. Lisäksi ensimmäinen tapaaminen voi olla ns. Lyhyt Tutustumiskäynti. Eli hoitaja ja lapsi leikkivät vaikka olohuoneessa ja lapsen huoneessa samalla kun itse teen etätöitä omassa työhuoneessani. Tai voisin haluta hoitajan toisinaan ihan vain kampaajan ja kaupassakäynnin ajaksi. Ja maksaa siitä käteen vaikka 40€ hoitajalle ja hoitaa kyydit.
Vierailija kirjoitti:
No oletetaan että tekis vaikka tunnin töitä viikossa ja sais siitä tai jostain ajasta niin 20€ työpalkkiota viikossa niin se ois vuodessa 1040€ eli onpa hurjat säästöt. Vaikka ei kotona ruoasta tai kämpästä pitäiskään maksaa eikä veroja tosta. Ja kohta joku sanoo että tossa on melkein vuodet ruoat tai niin pitäisi sijoittaa ne tms. Joojoo, ei ole silti mikään summa toi
Oletko sinä se, jonka mielestä kaikki muut ovat syntyneet kultalusikka suussa ja vanhemmat tehneet kaikki heidän puolesta? Omakohtaiset kokemukset kertovat, että rikkaiden perheen vanhemmat laittavat lapsensa jo pennusta asti tekemään kotitöitä ja ansaitsemaan omat pennosensa. Rikkaan perheen penikat eivät nyrpistäisi nenäänsä työnteolle, oli se sitten viikossa niinkin vähän kuin 20€. Jostain pitää aina alottaa jos töitä ei ole tarjolla enempää eikä ole vielä omaa yritystä perustanut.
Suurin osa menestyneistä on pärjännyt ihan itse. Moni jopa adoptioperheen lapsia kuten Steve Jobs. Warren Buffet puolestaan myi jo pienenä poikana purkkaa bisneksenään ja luki pörssikirjoja. Toki työskenteli myös isänsä sekatavarakaupassa. Mutta sitten toki joku Facebookin kehittäjä Mark Zuckenberg, joka syntyi varakkaaseen perheeseen (isä oli hammaslääkäri) niin pääsi siksi opiskelemaan Harvardiin. Ei se isä kuitenkaan Facebookia Markin puolesta kehitellyt.
Mutta kannattaa lukea rich and poor dad kirja. Siinä menestynyt sijoittaja kertoo omasta köyhästä isästään, joka ei menestynyt. Sitten hän oivalsi miten menestytään ja tehdään rahaa, ja siinä onkin kyse vain ajatusmallista. Eli köyhällä ja rikkaalla on molemmilla 1€ käteistä, toisesta tulee rikas ja toisesta ei vaikka asuvat naapurissa. Kyse on ajatusmallista ja omista tekemisistä.
no mikä ihme se nyt on, jos sulla on ollut helvetisti parempi tuuri kuin monella muulla?
moni muuttaa 16vuotiaana opiskelemaan = ei saa mitään tuloja ennen opintojen alkua, eikä välttämättä niidenkään aikana kun ei saa kesätöitä, Kesätöiden saanti on monelle lähes mahdotonta, vaikka haluaisi
myös vakityön tai minkä vaan työn saanti suoraan koulusta on monelle vain haave, itse valmistuin myös amiksesta lähes täydellisillä arvosanoilla ja hyvällä motivaatiolla, mutta töitä ei saanut kun ei ollut suhteita ja harjoittelupaikka meni konkurssiin juuri ennen valmistumista.
sitten piti käydä amk:ssa, jäi kesken kun ei päässyt edes palkatta suorittamaan pakollista harjoittelua, sitten piti käydä vielä yliopistosta maisterin paperit ja olin vähän aikaa töissä mutta iski tämä lama ja lomautukset.
se että ekasta koulusta pääsee suoraan töihin on helvetin hyvä tuuri nykyään, monella käy huonommin vaikka olisi raitis ja fiksu tyyppi. ja yleensä ne ryyppäävät kallut saakin helpommin töitä kun on suhteita sitä kautta