Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Aamulla tyypillisesti kaurapuuro, helppo ja nopea tehdä mikrossa.
Yh-äitinä tein 2 leipää itselleni lounaaksi ja söin jotain pähkinöitä. Sohvalla telkkaria katsonut. Lapsi söi koulussa kuulemma lasagnea. Ei ollut koulun jälkeen nälkä joten meni pelaamaan tai tekemään läksyjä. Kun tulee nälkä niin jääkaapissa on pinaattiohukaisia (maksoi paketti 1€ lähikaupassa) ja siihen keitetään makaroni joukkoon. Kasviksina ajattelin vain lisätä makaronin joukkoon herne-maissi-paprika-pakastepussin. Ehkä jotain sulatejuustoa joukkoon. Illalla leipiä kurkun kanssa. Huomenna suunnittelen tekeväni pitkästä aikaa makaronilaatikon. Varmaan sika-naudan lisäksi kaadan joukkoon soijarouhetta tekemään ruoasta vieläkin täyttävämmän eli se kestää sitten pidempään. Huominen kasvis voisi olla porkkana-kaaliraaste ja puolukkahillo. Keräsin syksyllä puolukoita pakkaseen eli niitä vain soossaa haarukalla pieneen kulhoon ja lisää pikkasen sokeria joukkoon.
Ei meillä mene todellakaan 200€/kk eli 6€ päivän ruokiin. Monesti syödään samaa päivällistä 2-3 päivää. Puuro maksaa varmaan 0,10€ ja mahdollinen välipala ja iltapalalwivät max. 0,30 per henki
Ei tule laskettua ruokamenoja. Kerran viikossa käyn kaupassa ja silloin ostan kuivakaapit, pakkasten ja jääkaapin täyteen. Noin 40€ varmaan menee kerralla ja ostan siis kaikkea turhaakin kuten majoneesia, herkuttelujuustoja ja katkarapuja. Syön kuitenkin arkisin terveellisesti ja noi extrat on viikonloppua varten. Kuivakaapit aina täynnä eli löytyy kyllä kotivaraa, voisin olla helpostikin 2-4 viikkoa käymättä kaupassa, on maitojauhetta ja muutakin tarjouksesta ostettu jos vaikka auto hajoaa tai iskee flunssa (lähin kauppa 5km päässä).
En halua täällä vinkata itse käyttämiäni edullisia ja terveellisiä tuotteita. Jos muutkin alkavat niitä ostamaan ja käyttämään niin tietysti kysynnän ja tarjonnan lain puolesta juuri niiden tuotteiden hinta nousee. Eli minun puolesta jatkakaa vain eineksien tai karkin ostamista tai vastaavaa ja pägkäilkää kun rahat ei riitä :) Sorry
Miettisi , että onko pakko ja nauttiiko siitä suunnittelusta ja tarjouksen etsimisistä. Ja onko ylipäätänsä eees aikaa töiden, lasten, eläinten ja harrastusten jälkeen. Toisaalta itse siihen haluan käyttää aikaa, koska haluan mieluummin säästää asioissa missä voi. Esimerkiksi lääkkeissä tai hammaslääkärilaskuissa en voi säästää, niin sitä rahaa pitää olla takataskussa jotain lautta. Syödään hyvin mutta halvasti. Mutta myös vanhemmat voivat hyvin, kun ei tarvitse stressata mistä saataisiin pahan päivän varalle rahaa. Nipistetään sitä joka kuukausi ruoka budjetista säästöön, eikä kukaan ole huomannut mitään. Itseasiassa nyt koko perhe syö paremmin kun turha napostelu jäänyt.
En osaa vastata kuinka paljon minulla menee kuukaudessa ruokaan, koska se vaihtelee, mutta lähellekään 100 euroa summa ei ole. Omalta kohdaltani varmistan monipuolista ruokailua sillä, että käyn syömässä hyvässä lounaspaikassa, sellaisessa, jossa on laadukas salaattivalikoima. En usko, että minulla olisi mahdollisuus kotona syödä niin monipuolisesti päivästä toiseen, ellen välillä turvautuisi "ammattilaisten" palveluihin. Kotona pyrin pitämään monipuolisia aamiais- ja iltapalatuotteita. Viikonloppuna laitan enemmän ruokaa kuin viikolla. Eniten rahaa menee kotimaisiin marjoihin ja luomuvihanneksiin (jos niitä on vain tarjolla). Maito ja kananmunat on myös luomia oman mieltymykseni mukaan. Lounaat maksavat paikasta riippuen 10 - 14 euroa. Teen yksinkertaisesti niin paljon töitä, että ravitsemus on tärkeä turvata helposti, mutta terveellisyyttä täysin vaarantamatta. Onneksi siihen on varaa. Tykkään kyllä laittaa ruokaa, kun siihen vain on aikaa ja jaksamista. Itse en yhtään arvostele heitä, jotka syövät halvalla. Itselleni, ja hyvin monelle suomalaiselle, se ei vain ole syystä tai toisesta vaihtoehto, tai onneksi edes pakko.
Ja ei luomia vaan luomua :)
Vierailija kirjoitti:
En halua täällä vinkata itse käyttämiäni edullisia ja terveellisiä tuotteita. Jos muutkin alkavat niitä ostamaan ja käyttämään niin tietysti kysynnän ja tarjonnan lain puolesta juuri niiden tuotteiden hinta nousee. Eli minun puolesta jatkakaa vain eineksien tai karkin ostamista tai vastaavaa ja pägkäilkää kun rahat ei riitä :) Sorry
Yleensähän se menee toisin päin. Suurempi tuotantoerä vähentää suhteessa kuluja, ja laskee tuotteen hintaa. Mitä harvinaisempi tuote ja pienempi asiakasryhmä, joka sitä ostaa, niin sitä isompi hinta.
Itse en ikinä ole ostanut varmaan luomua vaikka hyvätuloinen olen ja velaton. Pesen kasvikset aina muutenkin, niin haluan ettei niissä ole pesinyt matoja tai muuta, jos vaan vedellä kasteltu tms. Eli luomuus ei korkeasta hinnasta huolimatta ole minulle mikään terveyden mittapuu, itseasiassa aivan päinvastoin, aika vähän tutkittu juttu ja pienet markkinat. Toisaalta kiva kun luomu-tuottajia on ja niille kysyntää. Itselleni luomua on käytännössä se, että sienestän ja marjastan itse syksyisin ja heitän pannulle tai pakkaseen :D Onkimista tai pilkkimistä voi tuskin luomuksi sanoa vaikka landella sitä tikkuahventa pikaruoaksi kutsutaankin kun lähimmälle kaupalle on 25km matkaa :D
Olen ehkä tylsä tapaus, että vaikka pääsisin ilmaiseksi lounas buffet pöytään niin söisin silti samaa mitä muutenkin. Eli sitä salaattia, kasviksia ja kalaa/kanaa/soijaa. En alkaisi syödä pitsaa, pastaa tai poronkäristystä vaikka siellä buffetissa niitä olisi. Mutta mä olenkin aika nirso vaikkakin ostan monipuolisesti erilaisia raaka-aineita kotiin. Noita perusjuttuja valmistan vain sitten eri tavalla ja eri mausteilla.
Kuulostaa erikoiselta, että joku söisi vaikka kotona pelkkää pitsaa ja sitten kerran viikossa menisi syömään salaattibuffetin 10€ että saisi syötyä monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se menee toisin päin. Suurempi tuotantoerä vähentää suhteessa kuluja, ja laskee tuotteen hintaa. Mitä harvinaisempi tuote ja pienempi asiakasryhmä, joka sitä ostaa, niin sitä isompi hinta.
No jaappas sinä sitten edullisimmat ja terveellisemmät vinkkisi, joita muut eivät tiedä! Minä en aio jakaa
Itselleni luomulla on merkitystä lähinnä eläintuotannossa, koska sillä on itselleni väliä miten eläimiä ruokitaan/minkälaisissa tiloissa pidetään. Siksi maito ja kananmunat. Kaikista parasta olisi, jos pystyisin luopumaan eläinperäisestä ravinnosta, mutta ainakaan toistaiseksi olen sekasyöjä. Suomalaiset vihannekset on mielestäni "luomutasoisia".
Miksi kuvittelet, että syön kotona pizzaa? Älä laita sanoja toisten suuhun. Sanoin, että en usko, että pystyisin kotona syömään yhtä monipuolisesti kuin hyvässä lounasravintolassa. Jo monipuolinen salaatti maksaisi moninkertaisesti. Kotona syön aika perusruokaa, ja lounaalla tankkaan varsinkin kasviksia monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kausituotteissa varmaan osittain noin meneekin, vaikka silloinkin saa kurpitsan heti halloweenin jälkeen pilkkahintaan mutta esimerkiksi omenoita saa kesällä super halvalla kun kaikki saavat niitä muutenkin ilmaiseksi sukulaisilta ja kavereilta jopa tuntemattomilta. Harva omenoita kesällä/syksyllä kaupasta ostaa kun kaikkien pihat niitä notkuvat muutenkin.
Aaah, nam.
Heti täytyi laittaa pizza uuniin lämpenemään kun ketjussa mainittiin kotona pizzan syömisestä ;DDD
Pistän vielä extra-mozzarellat ja kinkkusiivut päälle ;DDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Itselleni luomulla on merkitystä lähinnä eläintuotannossa, koska sillä on itselleni väliä miten eläimiä ruokitaan/minkälaisissa tiloissa pidetään. Siksi maito ja kananmunat. Kaikista parasta olisi, jos pystyisin luopumaan eläinperäisestä ravinnosta, mutta ainakaan toistaiseksi olen sekasyöjä. Suomalaiset vihannekset on mielestäni "luomutasoisia".
Ulkomaillakin asuneena niin ei sitä ikinä edes torilla voi tietää että miten se tuote kasvatettu. Suomessa lähikanalani kanat on luomukanoja ja saavat liikkua aina ruokaheinän päällä joko sisätiloissa tai ulkona. En kyllä tiedä onko hyvä, että kanat ulostaa ja kävelee likasina sitten ns. Vapaasti niiden ruokiensa/ulosteenaa päällä. Toki tämä vapaa tallustelu mahdollistaa heille myös ötököiden ja muun syömisen niin kuin pihaeläimillä muutenkin. Ehkä niistä koppakuoriaisista ja itikoista ja madoista saa jotain extra luomua siihen kananmunaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että syön kotona pizzaa? Älä laita sanoja toisten suuhun. Sanoin, että en usko, että pystyisin kotona syömään yhtä monipuolisesti kuin hyvässä lounasravintolassa. Jo monipuolinen salaatti maksaisi moninkertaisesti. Kotona syön aika perusruokaa, ja lounaalla tankkaan varsinkin kasviksia monipuolisesti.
Itselleni monipuolisesti syöminen on, että se ateriahetki sisältää puolet lautasesta kasviksia, 1/4-osa proteiinia ja 1/4-osa hiilaria. Lisäksi ruisleipä ja rasva. Ei toi ole yhtään sen vaikeampi toteuttaa kotona. Kerralla kun tekee isommat saisit niin siitä voi syödä useamman päivän. Nopeampaa ja halvempaa kuin että Ravintolaan menisi.
Ei siinä pitsassa mitään vikaa olekaan, mutta ärsyttää, kun täällä laitetaan aina vastakkain ääripäät. Itse tosiaan koitan syödä viitenä päivänä viikossa niin terveellisesti kuin pystyn ja pari päivää saa mennä miten sattuu. Se toimii itselle eikä tarvitse miettiä mikro- ja makrotasoja ravitsemuksesta. Joten syö hyvällä ruokahalulla pitsaa, minä en sitä mollannut vaan tuo pitsakeskustelun aloittanut olettaja tyyppi.
Sinulle saattaa tulla yllätyksenä, että monet suomalaiset matkustavat huomattavia määriä työkseen. Silloin pätee se mitä edellä sanoin. Varmistan, että kotona on hyviä aamiais- ja iltapalatuotteita. Viikonloppuna ruokaa laitetaan kotona. Viikolla syödään siellä missä ollaan, välillä ei edes Suomessa. Halpuudella ei tällaisessa tilanteessa ole mitään väliä, mikä ei tietysti tarkoita, että ruokaan upotetaan miljoonia.
Minusta on mielenkiinoista seurata tätä keskustelua juuri sen takia kuinka vieraantunutta se on useamman työssäkäyvän elämästä. Työelämä on raakaa, ja useimmille töitä piisaa usean edestä. Silloin on tärkeintä, että ravinto on sellaista, että jaksaa. On täysin utopistista ajatella, että pitkiä päiviä, työmatkoja, vuorotöitä jne. painavat ihmiset juoksisivat kaupasta toiseen jonkin 35 sentin tomaattimurskan perässä. Työn lisäksi kun on myös muita velvotteita ja ihmisiä, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Itselleni tuli täytenä yllätyksenä, että muut kuin pakon edessä olevat haluavat painaa ruokakulunsa niin alas kuin mahdollista ja pyhittää kaiken aikansa nuukailuun. En usko, että käytän tähtitieteellisiä summia ruokaan, mutta henki lähtisi 100 euron kuukausibudjetilla.
Pystyn, vaatii vaan suunnitelmallisuutta ja rutiineita, kuten aamulla aina kaurapuuro ja leipää aina tarjolle ruoan kylkeen. Pääpaino muutenkin aina kasviksissa. Juurekset best, salaatin joukkoon laitetaan aina myös siemeniä/pähkinää, salaattijuustoa tai keitettyä kananmunaa rikastuttamaan. Välipaloja ei meillä paljoa mene, korkeintaan 1 leipä, omena tai halpiskeksi ja kaakao mutta ei osteta kalliita rahkoja kotiin.
Proteiinit varmasti myös kasvisten ohessa tärkeää. Tuleehan niitä jokaisella aterialla vaikka ei sitä pihviä naaman edessä olekaan. Sitä lihaa voi olla soijarouheen seassa kananmunan kanssa itsetehdyissä pyöryköissä tms. Juustoa myös iltapalaleipien kanssa munakas. Tai pannaria ja hilloa. Kaikkiruokaisia on helppo tarttua kaupassa aina siihen edullisimpaan ja eniten terveelliseen tuotteiseen, kuten vaikkapa soijasuikaleet, kanan jauheliha tai pavut vaikkapa punaisen lihan sijaan. Vaikka sitä myös ostetaan ja eines maksalaatikkoa ja maksamakkaraa tarjoillaan toisinaan lapselle. Hyvin tavallista ruokaa siis syödään eikä tule kalliiksi. Ne viikonloppuherkut ja alkoholi on se, mikä meillä maksaa.