Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiinoista seurata tätä keskustelua juuri sen takia kuinka vieraantunutta se on useamman työssäkäyvän elämästä. Työelämä on raakaa, ja useimmille töitä piisaa usean edestä. Silloin on tärkeintä, että ravinto on sellaista, että jaksaa. On täysin utopistista ajatella, että pitkiä päiviä, työmatkoja, vuorotöitä jne. painavat ihmiset juoksisivat kaupasta toiseen jonkin 35 sentin tomaattimurskan perässä. Työn lisäksi kun on myös muita velvotteita ja ihmisiä, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Itselleni tuli täytenä yllätyksenä, että muut kuin pakon edessä olevat haluavat painaa ruokakulunsa niin alas kuin mahdollista ja pyhittää kaiken aikansa nuukailuun. En usko, että käytän tähtitieteellisiä summia ruokaan, mutta henki lähtisi 100 euron kuukausibudjetilla.
En ymmärrä miksi kukaan haluaisi maksaa ruuastaan ylihintaa, siis ehdoin tahdoin tukea kauppojen ylihinnoittelua kuten vaikka nyt esimerkkinä se liki kolminkertainen hinta tomaattimurskasta. Ainakin itse arvostan sen verran työhön käyttämääni aikaa että haluan saada siitä saamallani palkalla mahdollisimman hyvän vastineen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiinoista seurata tätä keskustelua juuri sen takia kuinka vieraantunutta se on useamman työssäkäyvän elämästä. Työelämä on raakaa, ja useimmille töitä piisaa usean edestä. Silloin on tärkeintä, että ravinto on sellaista, että jaksaa. On täysin utopistista ajatella, että pitkiä päiviä, työmatkoja, vuorotöitä jne. painavat ihmiset juoksisivat kaupasta toiseen jonkin 35 sentin tomaattimurskan perässä. Työn lisäksi kun on myös muita velvotteita ja ihmisiä, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Itselleni tuli täytenä yllätyksenä, että muut kuin pakon edessä olevat haluavat painaa ruokakulunsa niin alas kuin mahdollista ja pyhittää kaiken aikansa nuukailuun. En usko, että käytän tähtitieteellisiä summia ruokaan, mutta henki lähtisi 100 euron kuukausibudjetilla.
Käytän kaupoissa käymiseen ja tarjousten seuraamiseen n. tunnin viikossa. Ehkä elämänhallinnassasi on jotain pielessä.
Mutta kun suurimmalle osalle ei ole mitään merkitystä, että se tomaattimurska ei ole sitä halvinta. Rahalla/omalla ajankäytöllä on paljon muitakin mittareita kuin halpuus. Toisille sillä tuntuu olevan väliä, ja se on ok. Mutta älä oleta, että se on itseisarvo, että sinä käytät ruokaan vähemmän rahaa kuin joku muu. Näin ei ole ja luojan kiitos niin. Muutenhan kyse on fasismista, ja esim. koko sosiaalituet täytyy laskea uudelleen sen mukaan mikä on minimi, jolla ihminen pysyy hengissä. Onneksi kuitenkin nykyiset laskelmat menee niin, että ruokaan saa edelleen kuluttaa enemmän kuin 100 euroa kk ja tomaattimurska voi maksaa enemmän kuin 35 senttiä. Jopa se kaikista köyhin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun suurimmalle osalle ei ole mitään merkitystä, että se tomaattimurska ei ole sitä halvinta. Rahalla/omalla ajankäytöllä on paljon muitakin mittareita kuin halpuus. Toisille sillä tuntuu olevan väliä, ja se on ok. Mutta älä oleta, että se on itseisarvo, että sinä käytät ruokaan vähemmän rahaa kuin joku muu. Näin ei ole ja luojan kiitos niin. Muutenhan kyse on fasismista, ja esim. koko sosiaalituet täytyy laskea uudelleen sen mukaan mikä on minimi, jolla ihminen pysyy hengissä. Onneksi kuitenkin nykyiset laskelmat menee niin, että ruokaan saa edelleen kuluttaa enemmän kuin 100 euroa kk ja tomaattimurska voi maksaa enemmän kuin 35 senttiä. Jopa se kaikista köyhin.
Minulle hinnalla on merkitystä. Lähinnä siksi että en siedä että minua kusetetaan. Mä olen rahani eteen paiskinut töitä enkä niitä kevyesti jaa millekään kauppa nilviäisille.
Nuorempana sinkkuna ei paljoa kiinnostanutkaan. Kävin päivittäin ravintolassa ja ostin kalliista lähikaupasta mitä huvitti. Sain silloin kuukaudessa palkastani ehkä 200€ säästöön. Nykyisin kun en enää käy ravintoloissa syömässä vaan teen itse edullista kotiruokaa, jonka olen käynyt ostamassa kerran viikossa Prismasta tai Lidlistä, niin saan säästöön 1000€/kk. Tietenkin se on omista valinnoista kiinni, kuinka nopeasti haluaa vaurastua.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on hyvä. Suututko siis siitä, että joillakin muilla voi olla se tilanne, että tomaattimurskankin hintaa pitää miettiä?
Se on ihanaa, että et itse ole ollut moisessa tilanteessa, mutta kaikilla ei ole elämä mennyt samalla tavalla, koska aina ei kaikkeen voi varautua vaikka kuinka yrittää. Eikö se ole silloin hyvä, että jotkut osaavat antaa vinkkejä, millä pärjätä sen huonon ajan ohi kun itse ei jaksa eikä kykene miettimään, mitä tehdä? Ihmiset voivat toimia hyvin automaattisesti eivätkä aina edes tajua, miten pihistämällä jostakin tuotteesta voi saada jotakin muuta lisää ja lopputulos ei siitä silti erityisesti kärsi. Tuolla edelläkin oli hyvä idea annettu maapähkinälevitteen itse tekemisestä. Silläkin neuvolla joku pieniä rahojaan jaksava pystyy taas laittamaan johonkin muuhun lisää rahaa. Ideaalitilannehan on se, että ruokabudjettia ei ihan noin tarkkaan tarvitse miettiä. Mutta jos joku sen osaa ja on valmis jatkuvasti tekemään eikä koe siitä kärsivänsä, niin miksi se muita liikuttaa. Miksi laittaa muita alas sen takia, että he yrittävät miettiä parhaan mahdollisen ruokavalion itselleen valitsemallaan summalla tai pakosta johtuen?
Ettekö te enää muita loukkauksia keksi, kuin että jos ei kiinnosta tomaattimurskien hintojen vertailu, niin elämänhallinta on pielessä, tai että "järkevämmällä" hintojen vertailulla saisi tuhansia euroja palkasta säästöön? Heikkoa on argumentointi. Voidaanhan me peistä vääntää vaikka siitä, että miksi on edes olemassa kuin se yksi tuote jokaisessa tuoteryhmässä, jos vain sillä hinnalla on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle saattaa tulla yllätyksenä, että monet suomalaiset matkustavat huomattavia määriä työkseen. Silloin pätee se mitä edellä sanoin. Varmistan, että kotona on hyviä aamiais- ja iltapalatuotteita. Viikonloppuna ruokaa laitetaan kotona. Viikolla syödään siellä missä ollaan, välillä ei edes Suomessa. Halpuudella ei tällaisessa tilanteessa ole mitään väliä, mikä ei tietysti tarkoita, että ruokaan upotetaan miljoonia.
Ovatko nämä kaikki siis yksinäisiä sinkkuja, jotka matkustavat ja vähät välittävät mitä ruoka hotellissa maksaa. Eikö kiinnosta sitten miten se puoliso ja lapset kotona pärjää, vai ainoastaan viikonloppuna kiinnostaa ja muuten voivat jäädä oman onnensa ojaan. Kunhan sinulla on kaikki hyvin? Suurin osa suomalaisista kuitenkin täällä vauvapalstalla on niitä, jotka eivät arkisin matkustele kun pitää kotia hoitaa ja tehdä lapsille terveellistä ruokaa. Silloin myös suunnitellaan ja järjestellään, jotta rahat riittää ja arki sujuisi hyvin. Suurin osa suomalaisista ei työskentele ja syö hotelleissa ma-pe.
Niin, työmatkathan maksaa tietysti työnantaja...Ja todellakin, hyvin moni pyörittää sellaista arkea, että työpäivät ovat pitkiä ja on jopa niitä työmatkoja usein. Onneksi meillä useimmilla on silloin se toinen puolisko, isovanhemmat jne. hoitamassa sitä arkea. Ja taas toisin päin, kuin toinen on poissa tai kiireinen. Elämän ruuhkavuodet eivät ole myytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on hyvä. Suututko siis siitä, että joillakin muilla voi olla se tilanne, että tomaattimurskankin hintaa pitää miettiä?
Se on ihanaa, että et itse ole ollut moises
Olen kokeillut tehdä itse maapähkinävoita, enkä saanut siitä syntymään muuta kuin hienonnettua pähkinärouhetta. Tässäkin tapauksessa pitäisi olettaa, että köyhältä löytyy kalliit kodinkoneet, itseltä ei maapähkinävoi onnistunut ei yleiskoneella eikä sauvasekoittinella eikä tehosekoittimessa. Pähkinät pitää ensin myös paahtaa uunissa mikä vie sähköä. Halvemmaksi köyhällekin tulee ostaa se pähkinävoi kaupasta kuin tehdä itse epäonnistuneesti tai ostaa kodinkoneita, varsinkaan jos niitä ei jo omista. Paljonko säästöä tässäkin tulee kuukausitasolla? 1 kaupan maapähkinävoipurkki riittää itselläni helposti kuukauden ja maksaa n. 3 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos neuvo ei palvele sinua ja sinä et ole saanut onnistumaan niin paska ja turha neuvo?
Samoin jos sinua ei kiinnosta tietää, että löytyy 35 centin tomaattimurskiakin, niin siitä ei saa kertoa muille, jotka voisivat kokea tiedon hyödylliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te enää muita loukkauksia keksi, kuin että jos ei kiinnosta tomaattimurskien hintojen vertailu, niin elämänhallinta on pielessä, tai että "järkevämmällä" hintojen vertailulla saisi tuhansia euroja palkasta säästöön? Heikkoa on argumentointi. Voidaanhan me peistä vääntää vaikka siitä, että miksi on edes olemassa kuin se yksi tuote jokaisessa tuoteryhmässä, jos vain sillä hinnalla on väliä.
Hmm, se kyseinen kirjoittaja väitti ensin että 'Itselleni tuli täytenä yllätyksenä, että muut kuin pakon edessä olevat haluavat painaa ruokakulunsa niin alas kuin mahdollista ja pyhittää kaiken aikansa nuukailuun.' Tämä toinen sitten mainitsi nuukailunsa/kaupassa käyntinsä vievän aikaa noin tunnin viikossa. Kyllä aika relevanttia miettiä elämänhallintaa jos tunti = kaikki aika.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana sinkkuna ei paljoa kiinnostanutkaan. Kävin päivittäin ravintolassa ja ostin kalliista lähikaupasta mitä huvitti. Sain silloin kuukaudessa palkastani ehkä 200€ säästöön. Nykyisin kun en enää käy ravintoloissa syömässä vaan teen itse edullista kotiruokaa, jonka olen käynyt ostamassa kerran viikossa Prismasta tai Lidlistä, niin saan säästöön 1000€/kk. Tietenkin se on omista valinnoista kiinni, kuinka nopeasti haluaa vaurastua.
Eniten se riippuu kylläkin ihan siitä nettopalkan määrästä paljonko pystyy laittamaan sivuun pakollisten elinkustannusten jälkeen, on täysin eri asia onko se nettopalkka 1500 e vai 3000 e/kk, ensimmäisestä ei saa millään 1000 euroa säästöön jos haluaa asuakin jossain. Luultavasti palkkasikin on noussut tuossa ajassa nuoruusvuosista, jolloin rahaa jää muutenkin enemmän käteen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tätä tomaattimurskaa pitää edes syödä per kuukausi, että tällä säästöllä alkaa tienaamaan omaisuuksia tai edes millään tavoin tuntuvaa summaa? Itse en syö tätä edes läheskään viikottain, välillä menee koko kuukausi ilmankin. Eniten siis säästää kun jättää sen 35 sentin tomaattimurskankin välillä kauppaan, kuulostaa aika yksipuoliselta ruokavaliolla, jos tomaattimurska on jotenkin keskeinen osa ruokavaliota. Ymmärrän tämän hintavertailun merkityksen jos näitä syö oikeasti purkin per päivä.
Minä keskituloisena en ole ikinä maapähkinälevitettå tehnyt enkä kyllä edes nutellaa tai muita kaupasta ostanut, mutta urheilevalle puolisolle olen tehnyt mysli-proteiinipatukoita. Uuni löytyy. En enää edes muista mitä niihin milloinkin laitan. Usein kaurahiutaleita, miehen proteiinijauhetta, rusinoita jne. Mitä kaapista sattuu löytymään. Helppo ottaa taskuun evääksi. Kaupassa ne kauhean kalliita, paitsi Lidlissä näin joskus halpoja myslipatukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tätä tomaattimurskaa pitää edes syödä per kuukausi, että tällä säästöllä alkaa tienaamaan omaisuuksia tai edes millään tavoin tuntuvaa summaa? Itse en syö tätä edes läheskään viikottain, välillä menee koko kuukausi ilmankin. Eniten siis säästää kun jättää sen 35 sentin tomaattimurskankin välillä kauppaan, kuulostaa aika yksipuoliselta ruokavaliolla, jos tomaattimurska on jotenkin keskeinen osa ruokavaliota. Ymmärrän tämän hintavertailun m
Olen eri, mutta kyseessä taitaa olla verrannollinen kuva eli ajatusmaailma. Jos sinua ei kiinnosta tomaattimurskan hinta niin seuraavalla kerralla ei varmaan sen lihapaketinkaan hinta ja kohta uuden takinkaan hinnalla ei ole väliä. Eli rikastua voi ainoastaan jos on jatkuvasti kiinnostunut ja osaa vertailla hintoja. Siis aina, eikä vain joka toinen keskiviikko tai sitä Mersua ostaessa. Vaikka vertailun jälkeen päätyisikin siihen hieman kalliimpaan tuotteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä keskituloisena en ole ikinä maapähkinälevitettå tehnyt enkä kyllä edes nutellaa tai muita kaupasta ostanut, mutta urheilevalle puolisolle olen tehnyt mysli-proteiinipatukoita. Uuni löytyy. En enää edes muista mitä niihin milloinkin laitan. Usein kaurahiutaleita, miehen proteiinijauhetta, rusinoita jne. Mitä kaapista sattuu löytymään. Helppo ottaa taskuun evääksi. Kaupassa ne kauhean kalliita, paitsi Lidlissä näin joskus halpoja myslipatukoita.
Onko tämä proteiinijauhe jotenkin ilmainen ainesosa, kun se on miehen ostamaa? Jos tämän joutuu kuitenkin itse ostamaan niin näistä joutuu maksamaan yleensä minimissään 20-25 e/kg. Jos tarkoitus on saada nimenomaan runsaasti proteiinia niin monesti kaupan patukat vie tässä voiton, itsetehdyissä paikoissa proteiini jää yleensä huomattavasti alemmas per patukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tätä tomaattimurskaa pitää edes syödä per kuukausi, että tällä säästöllä alkaa tienaamaan omaisuuksia tai edes millään tavoin tuntuvaa summaa? Itse en syö tätä edes läheskään viikottain, välillä menee koko kuukausi ilmankin. Eniten siis säästää kun jättää sen 35 sentin tomaattimurskankin välillä kauppaan, kuulostaa aika yksipuoliselta ruokavaliolla, jos tomaattimurska on jotenkin keskeinen osa ruokavaliota. Ymmärrän tämän hintavertailun m
Jos sulla on tiukka pakon sanelema budjetti, niin tuskin siinä vaikuttimena onkaan säästäminen vaan mahdollisimman monipuolisen ruokasuunnitelman tekeminen rajatulla summalla.
Sä voit ostaa joko sen 0,35 tomaattimurskan, mikä sopii sun ruokasuunnitelmaan ja mahtuu budjettiin tai sitten ostaa 1,69 tomaattimurskan, jolloin joudut jättämään jotain tuotteita pois, koska budjetti ylittyy. Jos ostat 1,69 tomaattimurskan, niin joudut vaikkapa jättämään ruuista kilon porkkanoita (1,19) ja 5 perunaa (0,45). Monista tällaisista valinnoista se hyöty, niin taloudellinen kuin sekin, millaisen ruokavalion pystyy milläkin summalla muodostamaan, syntyy.
Miksi juokset kaupasta toiseen? Sen kun menet yhteen kauppaan, mutta valitset sen edullisimman vaihtoehdon.