Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11981/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla nykyisillä varsin hyvätuloisilla on myös vertailukohta nykytilanteeseen: opiskeluaika. Silloin oli tulot reilusti alle työttömän ja elettiin pastalla ja soijarouheella hammasta purren. Ei ole ikävä takaisin samoihin aikoihin ellei kohtalo päätä toisin. Siksi itsekin tiedän, että kyllä vähällä syömisellä elossa pysyy, jos on pakko. 

Itse en ainakaan elänyt pastalla ja soijalla kun opiskelin, vaan pyrin silloinkin syömään monipuolisesti jotta jaksoin opiskella ja urheilla, ja syön hyvin samanlaista ruokavaliota vieläkin, vaikka tulot on erit. Kesät tuli oltua silloin töissä ja näillä rahoilla osti kyllä kunnon ruokaa eikä tarvinnut purra hammasta koskaan, samat ruuat oli paljon halvempia silloin kuin ne on nykyään.

Vierailija
11982/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, jos on opiskelijana riittänyt rahat ruokaan samoin kuin nykyään. Ei mitään tätä vastaan. Itselläni on huomattavan paljon enemmän rahaa nykyisin käytössä. Nuorena ruoan monipuolisuus ei myöskään kiinnostanut samoin kuin nykyisin, energiaa silloin kyllä riitti vaikka pelkän kahvin voimalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11983/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään syönyt yhden leivänsiivun.

En taida syödä muuta.

Syöminen ei ole elämänsisältö.

Vierailija
11984/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kasviksiin riittää rahaa niin muulla ei niin väliä. Kaikkea kyllä syön ja ostan edullisia tuotteita kaikista ruokapyramidin osista mutta kasvikset lukeutuvat suosikkeihini eli haluan syödä mielestäni hyvää ruokaa, josta minulle tulee hyvä olo. Kasviksiakin saa edullisesti ympäri vuoden. 100€ riittää hyvin, mutta sipsiä, karkkia tai olutta ei sillä summalla ostella. Toisaalta harvoinpa edes tekee mieli, jemmassa on vielä viime vuonna lahjaksi saatuja pipareita ja suklaata. Eipähän tarvitse ostaa tänä vuonna uusia ja on tarjottavaa mikäli joku yllätysvieras ilmaantuu kylään. Teetä ja pikakahvia löytyy myös, mutta en käytä päivittäin. Kyllä hyvin voi syödä halvallakin, se nyt vaan on aika yksilöllistä minkälaisesta ruoasta tykkää ja mistä tulee itselle hyvä olo. Ja olen siis täysin terve, viimeksi kipeä kun sain Koronan vuonna 2021. Ikinä ei ole vatsaongelmia tai pääkipua. Ja veritesteissä käyn joka vuosi, koska pääsen ilmaiseksi työterveyden kautta. Kotona mittailen verenpaineita ja ne on myös aina ollut hyvät. Kerran oli pulssi vihreän sijaan keltaisella, mutta sille oli hyvät syy ja se tasaantui. Lääkityksiä ei ole. Mielestäni syön siis hyvin ja terveellisesti, vaikka monen kasvisinhokin sijaan itse niitä rakastan. Ehkä myös tiedän syöväni hyvin (vaikkakin edullisesti) niin en stressaa asiasta, ja kuulemma stressikin voi vaikuttaa hyvinvointiin ja terveyteen.

Vierailija
11985/19168 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En taida syödä muuta.

Ihme että olet vielä hengissä. Niin monena päivänä käynyt tässä ketjussa mainitsemassa, ettet ole syönyt tänään  mitään. Taitaa olla aika paljon vararavintoa kehossa?

Vierailija
11986/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla nykyisillä varsin hyvätuloisilla on myös vertailukohta nykytilanteeseen: opiskeluaika. Silloin oli tulot reilusti alle työttömän ja elettiin pastalla ja soijarouheella hammasta purren. Ei ole ikävä takaisin samoihin aikoihin ellei kohtalo päätä toisin. Siksi itsekin tiedän, että kyllä vähällä syömisellä elossa pysyy, jos on pakko. 

No just just. Monessa ammattioppilaitoksessa oli ilmainen ruoka. Ylioppilaille liki ilmainen opiskelijalounas.

Vierailija
11987/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun meren läheisyydessä ja metsä alkaa takapihaltamme. 

Kahden aikuisen perheessä tuo 100 euroa kuussa riittää, kun siihen ei lasketa kalastukseen ja metsästykseen kuuluneiden tarvikkeiden hintaan, niiden uusimiseen mennyttä hintaa tai bensakuluja. 

Tai itsekasvattamiemme vihannesten, juuresten ja kasvisten siementen, mullan ym hintaa.

Vierailija
11988/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden aikuisen perheessä tuo 100 euroa kuussa riittää, kun siihen ei lasketa kalastukseen ja metsästykseen kuuluneiden tarvikkeiden hintaan, niiden uusimiseen mennyttä hintaa tai bensakuluja. 

Tai itsekasvattamiemme vihannesten, juuresten ja kasvisten siementen, mullan ym hintaa.

Paljonko teillä on siellä viljelyalaa jos kahdelle riittää kuukausitolkulla vihanneksia ja juureksia.

Vierailija
11989/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos minäkin ostan miljoonalla maatilan ja viljelytarvikkeita niin ruoka on sen jälkeen ilmaista?

Vierailija
11990/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kasviksiin riittää rahaa niin muulla ei niin väliä. Kaikkea kyllä syön ja ostan edullisia tuotteita kaikista ruokapyramidin osista mutta kasvikset lukeutuvat suosikkeihini eli haluan syödä mielestäni hyvää ruokaa, josta minulle tulee hyvä olo. Kasviksiakin saa edullisesti ympäri vuoden. 100€ riittää hyvin, mutta sipsiä, karkkia tai olutta ei sillä summalla ostella. Toisaalta harvoinpa edes tekee mieli, jemmassa on vielä viime vuonna lahjaksi saatuja pipareita ja suklaata. Eipähän tarvitse ostaa tänä vuonna uusia ja on tarjottavaa mikäli joku yllätysvieras ilmaantuu kylään. Teetä ja pikakahvia löytyy myös, mutta en käytä päivittäin. Kyllä hyvin voi syödä halvallakin, se nyt vaan on aika yksilöllistä minkälaisesta ruoasta tykkää ja mistä tulee itselle hyvä olo. Ja olen siis täysin terve, viimeksi kipeä kun sain Koronan vuonna 2021. Ikinä ei ole vatsaongelmia tai pääkipua. Ja veritesteissä käyn joka vuosi, koska pääsen ilmais

Onko tämä sitä hyvää syömistä, jos teetä/kahvia ei voi juoda päivittäin ja vieraalle tarjotaan kaapin perukoilta vanhoja pipareita ja harmaata suklaata? Ei se vieraskaan ole mikään roskapönttö minne kipataan omat ylipäiväiset jätteet.

Vierailija
11991/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se täti, jonka luona saa aina sitä harmaata suklaata ja pipareita joissa on omituinen jälkimaku.

Vierailija
11992/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kasviksiin riittää rahaa niin muulla ei niin väliä. Kaikkea kyllä syön ja ostan edullisia tuotteita kaikista ruokapyramidin osista mutta kasvikset lukeutuvat suosikkeihini eli haluan syödä mielestäni hyvää ruokaa, josta minulle tulee hyvä olo. Kasviksiakin saa edullisesti ympäri vuoden. 100€ riittää hyvin, mutta sipsiä, karkkia tai olutta ei sillä summalla ostella. Toisaalta harvoinpa edes tekee mieli, jemmassa on vielä viime vuonna lahjaksi saatuja pipareita ja suklaata. Eipähän tarvitse ostaa tänä vuonna uusia ja on tarjottavaa mikäli joku yllätysvieras ilmaantuu kylään. Teetä ja pikakahvia löytyy myös, mutta en käytä päivittäin. Kyllä hyvin voi syödä halvallakin, se nyt vaan on aika yksilöllistä minkälaisesta ruoasta tykkää ja mistä tulee itselle hyvä olo. Ja olen siis täysin terve, viimeksi kipeä kun sain Koronan vuonna 2021. Ikinä ei ole vatsaongelmia tai pääkipua. Ja ve

Onko tämä sitä hyvää syömistä, jos teetä/kahvia ei voi juoda päivittäin ja vieraalle tarjotaan kaapin perukoilta vanhoja pipareita ja harmaata suklaata? Ei se vieraskaan ole mikään roskapönttö minne kipataan omat ylipäiväiset jätteet.

Sanoiko hän ettei voi juoda teetä tai kahvia päivittäin? Ehkä ei vain halua juoda. Suklaa säilyy noin vuoden pakkausmerkintöjen mukaan. Itse ostin tammikuussa joulukarkkeja, joissa parasta ennen päiväys maaliskuu 2026.

Vierailija
11993/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pipari tai suklaa vuodessa pilalle mene. Varsinkin jos ovat avaattomia paketteja tai asianmukaisesti säilytetty. Vieras voi myös olla syömättä jos ei maistu, en itse ainakaan kehtaisi syödä vieraissa ellen nimenomaan ole mukanani vienyt jotain mitä haluan syödä/juoda. Mutta parempi noita edellisiä on tarjota ja syödä aikanaan pois kun ostaa jatkuvasti uusia varalle.

Vierailija
11994/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa Winner ettei mitään täältä mukaansa saa. Miksi siis pitäisi elää niillä 4000 tuhannen tuloilla kuin työmarkkinatuella? Saako siitä sen kärsimyksen kirkkaan kruunun otsalleen vai mitä? Itselleni ruokamenot ovat välttämätön meno, joilla ei ole mitään tekemistä muun talouden kanssa. 

Nimenomaan tämä täällä ihmetyttää. Miksi 4000 euron tuloillakin pitäisi syödä niin, että vaarantaa oman terveytensä yksipuolisella ja riittämättömällä ravinnolla? Terveellinen ruokavalio varsinkin kun on tulevaisuuteen satsaamista ja voi myöhemmällä iällä estää monia terveysongelmia. Ihan jo se, että huolehtii siitä riittävästi proteiinin saannista, jotta vanhanakin kehossa on vielä tarpeeksi lihasmassaa itsensä liikuttamiseen eikä iske osteoporoosit jne. 

En mä ole sanonut, ettenkö osaa kuluttaa rahojani tai nauttia elämästäni ;DDD

Ruoka ei vaan ole se ainoa pointti elämässä, joka tekee sut tyytyväiseksi. Yksi Maslow'n tarvehierarkian osanen vain. Miljoona kertaa tässä ketjussa olen sanonut ja varmaan ostoslistoistakin on näkynyt, että paljolti samaa ruokaa aina ostan kaupasta, on sitä rahaa tai ei. Ja silti sitä saa sillä -60% punalapulla helkkarin paljon enemmän eli jos oikeasti tykkäisin syödä itsensä tärviölle tai laskea joka kalorin, niin siihenkin olisi enemmän mahdollisuuksia, kun en mene sinne kauppaan tässä päivällä, vaan vasta illalla.

Ja kuten ehkä olette huomanneet, niin ruokavaliooni kuuluu pizzan lisäksi (tai lisukkeena) lihaa, kalaa, maitotuotteita, hedelmiä, marjoja, kasviksia ja leipätuotteita ja rasvoja. Onko kaikkea riittävä määrä joka lautasella tai onko jotain liikaa on asia josta voi peistä vääntää, mutta en koe jääväni itse mistään paitsi, kun ei ne etanat, kaviaari tai hanhenmaksapallerot kuitenkaan maistuisi, vaikka olisi 40 000 euron kk-tulot (tai joku ruokajonon kassi ei mitään muuta sisältäisi kuin etanoita, kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita, niin edelleen ne jäisivät syömättä) --- ja olisi varaa palkata personal trainer tai ravintoasiantuntija tekisi ensin laskelman, että kuinka se suupala nyt sitten elämääni vaikuttaa, että saisin sen kirkkaamman kruunun.

Enkä ole vielä yhdenkään terveellisesti elämänsä eläneen kuntoihmeen tai hyvien elämäntapojen noudattajan silti jääneen henkiin, kun jätti sen yhden joulusuklaakonvehtipalasen syömättä ;D

-winner-

11995/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kyllä syödä kaikkien kaviaarit! Myös ihan peruskirjolohenmäti kelpaa, ja muikunmäti.

Mut en mä näänny, jos ei mun joulutarjoiluissa olekaan noita.

(joulun ajaksi on jo varattu lammasta ja poroa - ostettu tarjouksista, ja hirveä - saatu mettävuokrana, sekä punalaputettuna ostettua karjalanpaistia)

Kiusa se on pienikin kiusa

11996/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, viime keväänä laskin kyllä ostetut kasvinsiemenet ruokalaskuun mukaan. Niitä ei kyllä ollut kovin montaa pussillista, Tokmannin kuiteista ne löytyisi. Multaa ostin kympillä, en muista, laitoinko sitä ruokalaskuihini mukaan, kirjauduin tänne vasta myöhemmin. Hakutoiminnolla ei löydy mitään, ja koko ketjua en jaksa kahlata.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11997/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kasviksiin riittää rahaa niin muulla ei niin väliä. Kaikkea kyllä syön ja ostan edullisia tuotteita kaikista ruokapyramidin osista mutta kasvikset lukeutuvat suosikkeihini eli haluan syödä mielestäni hyvää ruokaa, josta minulle tulee hyvä olo. Kasviksiakin saa edullisesti ympäri vuoden. 100€ riittää hyvin, mutta sipsiä, karkkia tai olutta ei sillä summalla ostella. Toisaalta harvoinpa edes tekee mieli, jemmassa on vielä viime vuonna lahjaksi saatuja pipareita ja suklaata. Eipähän tarvitse ostaa tänä vuonna uusia ja on tarjottavaa mikäli joku yllätysvieras ilmaantuu kylään. Teetä ja pikakahvia löytyy myös, mutta en käytä päivittäin. Kyllä hyvin voi syödä halvallakin, se nyt vaan on aika yksilöllistä minkälaisesta ruoasta tykkää ja mistä tulee itselle hyvä olo. Ja olen siis täysin terve, viimeksi kipeä kun sain Koronan vuonna 2021. Ikinä ei ole vatsaongelmia tai pääkipua. Ja ve

On minulle terveellistä ja hyvää syömistä kasvikset ja tuotteet mistä tulee hybä olo henkisesti ja fyysisesti. Kaikki ihmiset eivät pidä suklaasta tai kahvista, vaikka joku sokerihiiri tai mussuttaja ei sitä uskoisikaan. Suklaan syönti ei mitenkään tee elämääni onnellisemmaksi, suurella todennäköisyydellä sylkäisisin sen palan vaan pois. Mutta tuoreesta appelsiinista olisinkin jo valmis juoksemaan vaikka talon ympäri alasti.

Vierailija
11998/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida syödä muuta.

Ihme että olet vielä hengissä. Niin monena päivänä käynyt tässä ketjussa mainitsemassa, ettet ole syönyt tänään  mitään. Taitaa olla aika paljon vararavintoa kehossa?

...ja monessa muussakin ketjussa, aina jos aiheena on mikä tahansa ruokaan liittyvä. Ei se vaan tajua ettei ketään kiinnosta.

Vierailija
11999/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean surullinen elämä täällä kaikilla. Itse ainakin sain ammattikoulussa ilmaiseksi asunnon ja ruoat arkena koulun puolesta. Ja ihan ilmainen koulu oli, jonne toki pääsykokeet ja vain parikymmentä valittiin kouluun vuosittain. No viikonloppuisin juhlin ja säästöissä oli vielä kesätyörahat ajalta kun asuin kotona. Vanhemmilta en ole saanut penniäkään, ainoastaan ruoan ja katon pään päälle lapsena.

Koulusta meninkin suoraan töihin ja varaa oli kyllä ihan syödä ravintolassa lounas päivittäin ja kotona mitä teki mieli. Säästöön sitten hurvittelusta ja biletyksestä jäi. Tuli myös paljon matkusteltua.

Nyt 30-vuotiaana vieläkin samassa työpaikassa mutta nykyisin otan omat eväät töihin vaikka palkka on alkuajoista noussut yli tonnilla. Edullinen talo on maksettu puoliksi miehen kanssa ja säästöjä on. Hyvin syödään ja juodaan. Ei olla vielä päätetty halutaanko lapsia vai riittääkö eläimet. Mieheni tienaa saman verran kuin minä ja kumpikin ostaa omat juttunsa. Talo ja eläimet puoliksi.

Mutta joskus ihan ihmeissään sitä täällä lukee, että miten kaikkialla on niin paljon köyhiä ja elämä ihan hirveää? Ja Ps. On minullakin ollut mt-ongelmia ja addiktioita ja muuta suurta hanmaslääkäriremppaa ja silmälaseja, mutta ei se nyt raha-asioihin niin paljoa vaikuta kun kokonaisuus on hallinnassa ja valmis sitten luopumaan vaikka siitä kartanosta ja ajattelemalla järjellä vaikka sitä raskauden ja työelämän ajankohtaa.

Vierailija
12000/19168 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ei ole kultalusikka suussa syntyneitä ja saa kesätöitä

omat kaverit  ja itse ollaan köyhistä perheistä, eikä juuri kellään ollut ikinä kesätöitä vaikka kuinka haettiin. sitten oli luokilla tyyppejä jotka sai niitä kysymättäkin suhteilla ja niitä jotka oli ekat työt saaneet suhteilla ja sitä kautta omia suhteita + kokemusta. en tunne ketään joka olisi saanut kesätyöt ilman suhteita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi