Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11461/19168 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanasta juolahti mieleen, että meillä kun keitetään perunoita niin automaattisesti kattilaan lentää myös porkkanoita kasa. Lapsetkin syövät perunan kanssa ja vauvalle soossaan perunat ja porkkanat vain yhteen. Ja sushien väliin laitan aina porkkanaa ja uuniin juurestikkuina tai sipseinö jos uuni päällä, siinä on hyvä koostumus ja tuo vähän makeutta. Sopii myös laihduttajalle ja meillä hupenee pöydälle jätetty porkkanatikkukulho huomaamatta alta aikayksikön vaikka ei suursyömäreitä ollakkaan. Säilyy myös useita viikkoja viileässä jos ei jaksa mennä joka viikko kauppaan. Eipä ne heti huoneenlämmössäkään pilaannu. Mutta se siitä yksittäisen aineksen hehkutuksesta.

Vierailija
11462/19168 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, mutta nyt en voi tukea pieniä yksityisyrittäjiä ja ostaa mitään tuotteita esimerkiksi joulumyyjäisissä tai markkinoilta. Siellä saaristolaisleipä saattaa maksaa 10€ kun sellaisen pienemmän saa 1,15€ Prismasta. Samoin kuivakakun leipoo itse alle 2€ mutta torilla sellaisesta pyydetään 15€ eli teen itse ja tiedän ainakin mitä syön. Mikäli minulla olisi rajaton ruokabudjetti niin lohta/kanaa/katkarapuja söisin joka päivä ja jättäisin kokonaan pois soijasuikaleet ja punaisen lihan. Raaskisin myös ostaa jokaisella kauppareissulla tuoretta parsakaalia ja kukkakaalia pakastesekoitusten sijaan ja ostaisin toisinaan kallista leipomon tuoretta leipää. Halpis cokiksen sijaan ostaisin myös aina pepsi maxia eikä vain juhlapyhinä.

Olen kyllä hyvätuloinen, velaton ja säästössä iso kasa rahaa, mutta haluan myös jatkossa pitää kiinni tästä huolettomasta ja turvallisen tuntuisesta rahatilanteestani, niin en halua jatkossakaan suosia kalliita brändejä pelkästään maun vuoksi. Terveydestä en kuitenkaan tingi ja syön kyllä riittävästi kasviksia ja muitakin ravintoaineita. Välttelen kovaa rasvaa, eineksiä, liika suolaa, sokeria ja punaista lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11463/19168 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva varakas on rikas syntyessään. Aika tuuri syntyä johonkin kuningasperheen. Yleensä ne rikkaat on aloittanut nollasta ja itse säästäneet ja luoneet uransa. Eli en nyt väittäisi, että mikä rikas on köyhää neuvomaan. Nimenomaan juuri taitaa olla, koska he tietävät miten köyhänä voi tilanteestaan nousta vaikka se joitain uhrauksia vaatisikin kuten halvasti syömisen. Heillä on ollut päämääriä elämässä ja tehneet muutakin kuin valittaneet.

Joku täällä taisi sanoakin että jos täytyisi alkaa ihan tyhjästä uudestaan niin söisi vaikka ensin viikon pelkkää puuroa että saisi sen verran säästetyksi että voi alkaa taas kerryttämään varastoa vähitellen. 

Vihaan puuroa niin ekulla pystyis. Mutta viikon voisin syödä putkeen helpostikin pelkkää kasvissosekeittoa ja halvinta ruisleipää. T

Vihaatko kaikkia puuroja, oletko kokeillut kaikkia puuroja? Niiden maussa kun on eroja.

Vierailija
11464/19168 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva varakas on rikas syntyessään. Aika tuuri syntyä johonkin kuningasperheen. Yleensä ne rikkaat on aloittanut nollasta ja itse säästäneet ja luoneet uransa. Eli en nyt väittäisi, että mikä rikas on köyhää neuvomaan. Nimenomaan juuri taitaa olla, koska he tietävät miten köyhänä voi tilanteestaan nousta vaikka se joitain uhrauksia vaatisikin kuten halvasti syömisen. Heillä on ollut päämääriä elämässä ja tehneet muutakin kuin valittaneet.

Monen köyhän on vaikea uskoa tuota. Syynä voi olla vaikka oma katkeruus, joka tekee "sokeaksi" tsi sitten tiedostamaton haluttomuus hyväksyä ajatusta, että hän on itse tehnyt huonoja taloudellisia valintoja.Ehkä persoonallisuuskin sikäli, että joku helposti lanistuva ja pessimistisempi ei ehkä halua edes lähteä kokeilemaan, koska ajatus on se, että ei se kuitenkaan toimi, miksi siis yrittää.

Vierailija
11465/19168 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakohan esimerkkiä näistä köyhyydestä rikkaaksi ponnistaneista löytyy julkisuudesta? Miksi tässä ketjussa aina hehkutetaan rikkaiden ahkeruuden erinomaisuutta, mutta köyhät on laiskoja ja tyhmiä eikä jaksa yrittää mitään. Suurin osa rikkaista on kyllä perinyt omaisuutensa, tai jatkaa vanhempien menestyvää yritystä tai saa rikkailta vanhemmilta ison pesämunan tai vaihtoehtoisesti omaa suhteita joiden kautta saa omat asiat luistamaan. Pitää olla todella mullistava liikeidea, jos sillä aikoo Suomessa tyhjästä ponnistaa oikeasti rikkaaksi, millään tavallisella työssäkäynnillä ei todellakaan rikastu.

Vierailija
11466/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilulla kympillä pitäisi viikko selvitä:

uunimakkara/lenkki     1€/400g

1kg perunoita              1€/1kg

3-sipulia                      0,50€

kanamunat,6kpl         1,50€

kevytmaito                  1€

tonnikala, 2 tölkkiä     1,60€

kaurapuuro                 1,40€/kg

porkkanoita                 1€/kg 

vehnäjauhoja              1€/kg

Hinnat hieman yläkanttiin laskettu ja perunoista/sipuleista voi muutaman kymmenen senttiä nipistää jos ei muuten budjetti riitä. 

Pyttipannua, makaroonilaatikkoa ja kaurapuuroa saa monta annosta. Voi lisäksi tehdä lettuja/leipää vehnäjauhoista ja porkkanoista. Tai jättää porkkanat välipaloiksi.

Vahvasti olettaen, että perusmausteita, hiivaa, öljyä,yms löytyisi kaapeista. Toki ilmankin pärjää

Ankealta näyttää ja kuulostaa Enkä kyllä itse haluaisi tuolla kaavalla montaa viikkoa ainakaan mennä, mutta hätätilassa kyllä tuollakin selviäisi

Vierailija
11467/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Makarooni 0,60€/400g unohtui listalta. Ilman sitä ei kyllä makaroonilaatikkoa tehdä (jos kaapista valmiina löydy, tai ei pastaa itse väännä ja käännä vehnäjauhoista+kananmunista)

11468/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Makarooni 0,60€/400g unohtui listalta. Ilman sitä ei kyllä makaroonilaatikkoa tehdä (jos kaapista valmiina löydy, tai ei pastaa itse väännä ja käännä vehnäjauhoista+kananmunista)

Mä kyllä laittaisin makaronilaatikkoon jauhelihaa. Tosin, tehdäänhän sitä ilmankin jossain päin Suomea mutta silloin se on lisuke eikä pääruoka. Munamaitoon uppoaisi tuo maitokin jo kaikki.

Kampin Pimu

Vierailija
11469/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä laittaisin makaronilaatikkoon jauhelihaa. Tosin, tehdäänhän sitä ilmankin jossain päin Suomea mutta silloin se on lisuke eikä pääruoka. Munamaitoon uppoaisi tuo maitokin jo kaikki.

Tonnikala toimii oikein mainiosti makaroonilaatikossa, testattu on! Toki makuasioitahan nämäkin.

Hienosäätämällä ostoksia ja jos/kun tarjouksesta tai vielä edullisemmin onnistuu joitain tuotteita saamaan ja ostamaan niin budjettiin voi saada niistettyä vielä toisen purkin (tarjous maitoa).

Mut mihin sen toisen litran tarvitsee? Kaurapuuron voi tehdä veteen, maistuukin paremmalta (Edelleen menee takapuolen nuolemiseksi <TM>Kissa, eli makuasioita)

11470/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilulla kympillä pitäisi viikko selvitä:

uunimakkara/lenkki     1€/400g

1kg perunoita              1€/1kg

3-sipulia                      0,50€

kanamunat,6kpl         1,50€

kevytmaito                  1€

tonnikala, 2 tölkkiä     1,60€

kaurapuuro                 1,40€/kg

porkkanoita                 1€/kg 

vehnäjauhoja              1€/kg

Hinnat hieman yläkanttiin laskettu ja perunoista/sipuleista voi muutaman kymmenen senttiä nipistää jos ei muuten budjetti riitä. 

Pyttipannua, makaroonilaatikkoa ja kaurapuuroa saa monta annosta.

Pikakaurahiutaleet maksaa 0,39€/500g, kannattaa tiukalla budjetilla ostaa niitä (säästö 0,60€). Perunoita saa 0,75€/kg (säästö 0,25€), halvin vehnäjauho 0,89€/kg (säästö 0,11€), eli kun katsoo tarkkaan, niin saa vielä ostettua vaikka jotain hedelmiä (omenoita tai banaaneja tai mandariineja). Itse jättäisin sipulit pois ja ostaisin niiden tilalle tölkin tomaattimurskaa (oli tänään prismassa 0,35€/purkki). Noi halvimmat tonnikalat on karmeita, joten säästyneet rahat käyttäisin parempiin tonnareihin.

Omat (=perheen) viikonloppuostokset olivat noin 62 euroa. Siihen sisältyi koiran herkuja, vissypaketti ja neljä kokispulloa. Ruuan osuus taisi jäädä johonkin 30€ tienoille, juustoa, punalaputettua ruisleipää, alennettuja kananmunia ja punalaputettuja kananuggetteja. Itse riekun huomisen pikkujouluissa, joten omia ruokia ei tarvitse murehtia. Nuoriso syö noi kanat ja kananmunia paistan leivänpäällisiksi iltapalaa varten (nuorisolle). Tänä päivän ruoka on lihakeitto karjalanpaistilihoista (pakastimesta), ja viikonloppuna jotain pastaa. Juuri nyt pakastin on tosi täynnä, leivänpäälliset on ainoita, mitä ehkä pitäisi olla enemmän. Sen saa ratkaistua sillä, että teen itselleni hummusta ja paistan kanankoipia (pakastimesta) uunissa, niin saa siitä riivittyä lihat leivänpäällisiksi.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11471/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Totta! pikakaura hiutaleet (xtra, Nämäkin suomalaisia!) on 50% edullisempia kuin esim Kotimaista-merkin "normaalit" kaurahiutaleet.

Ja toi 0,79€ tonnikala(öljyssä) on kyllä lähes syömäkelvotonta. Makaroonilaatikkoon maistettuna riittävästi sen saa juuri ja juuri menemään.

Ja kirjoitinkin, että hinnat on laskettu yläkanttiin. Ei pääse kukaan huomauttelemaan että liian alhaiset hinnat merkitty, eikä tuohon hintaan kukaan pysty mitään ostamaan.

10€ Budjetissa on siis vielä vaikka ja kuinka paljon tilaa ostaa hedelmiä vaikka muutaman. Tai Suklaapatukka niin ei ole liian ankia viikko edessä 

Vierailija
11472/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.

Olisi mielenkiintoista tietää painosi.

Vierailija
11473/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkuperäisessä viestissä luki: "Kananmuna ja korppujauhetta joukkoon niin lihapullia tuli monta kymmentä kpl."

Sinne 300 g jauhelihan joukkoon ei siis laitettu muuta, pullia tuli tuolla reseptillä monta kymmentä. Todella pieniä pullia ainakin ovat jos tuosta taikinamassasta syntyi monta kymmentä lihapullaa."

Lihapullataikinaan tulee kananmunan ja korppujauhojen lisäksi myös nestettä (kermaa, kermaviiliä, tms) korppujauhojen turvottamiseen. Itse laitan mukaan vielä sipulia ja mausteita. Silloin 400g:n taikinasta saan noin 40 kpl eineslihapullan kokoisia pyöryköitä. Jauhelihana rasvainen sika-nauta toimii parhaiten.

Vierailija
11474/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.

Olisi mielenkiintoista tietää painosi.

Miksi ihmeessä? Ei vois vähempää kiinnostaa... Onko sulla jokin pakkomielle ihmisten painoista? Syömishäiriö?

Vierailija
11475/19168 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alkuperäisessä viestissä luki: "Kananmuna ja korppujauhetta joukkoon niin lihapullia tuli monta kymmentä kpl."

Sinne 300 g jauhelihan joukkoon ei siis laitettu muuta, pullia tuli tuolla reseptillä monta kymmentä. Todella pieniä pullia ainakin ovat jos tuosta taikinamassasta syntyi monta kymmentä lihapullaa."

Lihapullataikinaan tulee kananmunan ja korppujauhojen lisäksi myös nestettä (kermaa, kermaviiliä, tms) korppujauhojen turvottamiseen. Itse laitan mukaan vielä sipulia ja mausteita. Silloin 400g:n taikinasta saan noin 40 kpl eineslihapullan kokoisia pyöryköitä. Jauhelihana rasvainen sika-nauta toimii parhaiten.

Kyllä nämä todella pieniä silti on, yleensä resepteissä 400 gramman jauhelihasta korppujauhoineen syntyy max 20 lihapullaa, 40-50 lihapullaa syntyy jo lähes kilosta jauhelihaa. Montako näitä lihapullaa on tarkoitus syödä kerralla?

Vierailija
11476/19168 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen kovin suolaisia ruokia, en lisää suolaa juurikaan ruokaan. Makeisia kohtuudella.

Vierailija
11477/19168 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä todella pieniä silti on, yleensä resepteissä 400 gramman jauhelihasta korppujauhoineen syntyy max 20 lihapullaa, 40-50 lihapullaa syntyy jo lähes kilosta jauhelihaa. Montako näitä lihapullaa on tarkoitus syödä kerralla?

Lihaa (kanaa tai punaista) suositellaan syömään max 100g päivässä. Jos syö 2 aterialla lihaa niin annoskoko on silloin 50g eli riippuu minkä kokoinen lihapulla on. Lihan osuus ruokavaliossa ei ole täyttää vatsaa. Hyvin pärjää ilmankin. Soijapullat tulee halvemmaksi ja voi maustaa vaikka chilillä jos tulisesta tykkää. 

Vierailija
11478/19168 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

350g punaista lihaa suositellaan syömään max viikossa. Leikkeleitä tai prosessoitua lihaa ei ollenkaan. Kanaa kans max 350g. Kotimaista kalaa kai saisi syödä vapaammin.

Vierailija
11479/19168 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hyvin riittää, että ostaa viikossa sen 300g sika-nauta paketin 1,69€. Ei ole syöminen kallista. Kanan jauhelihaa saa aina myös kilohinnaltaan 7€.

Vierailija
11480/19168 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne uudet politisoituneet 'suositukset' menivät sen verran överiksi, että ainakin minä jatkossa niistä viisveisaan. Aion edelleen syödä tarpeeksi eläinproteiineja ja muutenkin sitä mikä maistuu ja tuntuu kropassa hyvältä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän