Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Ruoan monipuolisuus on todellakin tärkeää monestakin syystä (kasvit ovat eri värisiä ihan syystä). Myös sieminiä ja pähkinöitä on hyvä vaihdella, jos niitä syö runsaasti, koska niissä on myös haitallisia puolia (liika seleeni jne.). Myös hometoksiinien kanssa kannattaa olla varuillaan, kaikki ei jää elintarvikevalvonnan haaviin. Itse mietin, että kalaa pitää omalla kohdallani lisätä. Onneksi on mainio kalakauppias kävelymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään ruokana herne-maissi-paprikapussi pakkasesta sekoitettuna uunivalmis aasianpata-annokseen. Pari kauraleipäpalaa, pari lasia maitoa ja viinirypäleitä. Pari kertaa päivän aikana nämä samat.
Näillä mennään. Huomenna jotain muuta.
-winner-
Suorastaan luksusta. Työmatkalla: pari paistopisteen karjalanpiirakkaa ja joku vilja(?)jukurtti, joka oli punalaputettu. Yhteensä 1,40€. Kotiruokaa tuolla hinnalla saisi jo kattilallisen.
Kiusa se on pienikin kiusa
Tässä alehamsterin viimeiset ostokset tältä kuulta:
kultamuna m/L15, kananuudelisalaatti lime, toscapiirakka 200 g, viljasian palapaisti 400 g, naudan ohut lihasuikale sweet & sour 300 g, perinneruisleipä 750 g, kuningatar pannacotta, joulupitko 350 g, maalaiskanan sisäfile cheesy 300 g, apaja kalapihvit ja herneperunamuusi nämä 60 %, yht. 15,64 e.
Tarjous/normaalihinta: dipmix chili sipuli, avocado 400 g, 2 * valio maustettu ruokakerma 2,5 dl,viherpippuri koskenlaskija 250 g, yht. 7,08 e. Kaikki yht. 22,72 e. Kuun alusta yht. 103,11 e. (edelliset s. 565).
Ei sinänsä pitänyt käydä enää tässä kuussa kaupassa, mutta lähdin sitten hakemaan ne tarjouskermat ja samalla tuon älyttömän kalliin (3,95 e.) sulatejuuston mitä yhden reseptin mukaan laitetaan (hirvi)jauhelihakeittoon.
Kun heität kourallisen valmiista pakastekasvispussista ruoan joukkoon (usein sisältää jotain näistä: paprika/maissi/herne/porkkana/kukkakaali/parsakaali/palkokasvit tai thai-mixissä on toki usein vesikastanjaa tai sieniä myös jne.) niin saa jo 3 eri kasvista siihen ateriaan. Lisäksi jos käyttää tomaattia ja kurkkua leivän päällä niin siinä on jo. Itse käytän päivittäin noita pakaste-valmispusseja koska on nopeita ja helppoja. Monesti suikaloin joukkoon vielä kaalia tai yhdistelen 2 erilaisen kasvispussin sisältöä pannulle lisukkeeksi, jolloin aterialla on jo 6 erilaista kasvista. Tai heittelen niitä sinne kiusauksen joukkoon tai munakkaaseen tai mihin milloinkin. Eikai kukaan syö vain yhtä kasvista oikeasti läpi elämän. Mutta ei tosiaan tarvitse ostaa kalliita erikoiskasviksia, että olisi terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan monipuolisuus on todellakin tärkeää monestakin syystä (kasvit ovat eri värisiä ihan syystä). Myös sieminiä ja pähkinöitä on hyvä vaihdella, jos niitä syö runsaasti, koska niissä on myös haitallisia puolia (liika seleeni jne.). Myös hometoksiinien kanssa kannattaa olla varuillaan, kaikki ei jää elintarvikevalvonnan haaviin. Itse mietin, että kalaa pitää omalla kohdallani lisätä. Onneksi on mainio kalakauppias kävelymatkan päässä.
Tätä vastaanhan täällä jatkuvasti jankataan, vaikka nimenomaan tämä vaihtelu on tärkeää. Jos joka päivä syö tismalleen samat ruuat niin ei se ole monipuolista syömistä ja nimenomaan altistaa itsensä puutoksille ja myrkyille. Vastineeksi esitetään aina todella kalliita vaihtoehtoja kuten jotain karambolaa ja mitätöidään siten koko aiheesta puhuminen. Oikeasti monipuolisuus tarkoittaa ihan normaaleja kasviksia monipuolisesti ja monenvärisenä, paprikaa, parsakaalia, tomaatteja, pinaattia jne., mutta ne ei siihen satasen ruokavalioon mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Kun heität kourallisen valmiista pakastekasvispussista ruoan joukkoon (usein sisältää jotain näistä: paprika/maissi/herne/porkkana/kukkakaali/parsakaali/palkokasvit tai thai-mixissä on toki usein vesikastanjaa tai sieniä myös jne.) niin saa jo 3 eri kasvista siihen ateriaan. Lisäksi jos käyttää tomaattia ja kurkkua leivän päällä niin siinä on jo. Itse käytän päivittäin noita pakaste-valmispusseja koska on nopeita ja helppoja. Monesti suikaloin joukkoon vielä kaalia tai yhdistelen 2 erilaisen kasvispussin sisältöä pannulle lisukkeeksi, jolloin aterialla on jo 6 erilaista kasvista. Tai heittelen niitä sinne kiusauksen joukkoon tai munakkaaseen tai mihin milloinkin. Eikai kukaan syö vain yhtä kasvista oikeasti läpi elämän. Mutta ei tosiaan tarvitse ostaa kalliita erikoiskasviksia, että olisi terveellistä.
Pari kurkkuviipaletta jossain leivän päällä on kyllä niin onneton määrä, ettei näillä ole kokonaisuuteen juuri merkitystä. Enemmän merkkaa nimenomaan pääruoan kanssa syödyt kasvikset ja niiden määrä.
Tuoreena ostan porkkanaa, kaalia, kurkkua, tomaattia, sipulia, punasipulia, purjon, jäävuorisalaattia/cosmopolitan salaattia, baby pinaattia ja edullisimpia hedelmiä. Kesäisin toki vesimelonia ja ananasta kun kilohinta 1€/kg. Kilohinta vaikuttaa, että ostanko sillä kauppakerralla kesäkurpitsan vai jätänkö hyllyyn.
1-2 kertaa kuukaudessa ostan tuoreena punaisen paprikan, limen ja sitruunan. Sitruunamehua ja limemehua on jääkapissa.
Säilykkeenä syön viikottain jotain/useampia näistä: ananas, herkkusieni, hillosipuli, suolakurkku, oliivi, jalapeno, tomaattimurska, papuja ja kikherneitä.
Pakasteena syön lähes päivittäin näitä sekaisin: parsakaali-kukkakaali-porkkana, vihreä Papu-herne-maissi sekä thai-wokkeja, joissa erivärisiä paprikoita, banbunversoa, herkkusientä, papuja jne. Pakasteessa aina myös pinaattipussi pinaattilettuja varten sekä joku marjapussi. Välillä myös yksittäispaikat pelkkää kukkakaalia tai papuja.
Tiedän mistä kaupasta kyseiset ostokseni ostan, esimerkiksi Prismasta aina tuoreen baby pinaatin kun siellä on kilohinnaltaan edullisinta jne. Tarkkailen myös tarjouksia ja saatan ostaa vaikka kurpitsan jos sitä myydään erikoistarjouksena halloweenin jälkeen 0,10€/kg. Ruokailu perustuu edullisin kasviksiin, pärjään hyvin ilman tuoreita vadelmia ja pensasmustikoita. Lahjaksi saatuja mustikoita ja puolukoita on pakastimessa. Edullisten kasvisten ohella syön tavallista pastaa, juustoa, kookosmaitoa ja kanaa yms. mutta niistä ei ruokailuni koostu. Syön päivittäin monivitamiinitabletin ja rautatabletin tulemaan ruokavaliotani. Ei ole ongelmia pienen budjetin kanssa ja uskon syöväni tarpeeksi monipuolisesti, ainakin terve olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kurkkuviipaletta jossain leivän päällä on kyllä niin onneton m
Miksi irroitat yksittäisen asian koko kirjoituksesta? Jos syö aamupalalla leivän kanssa kurkkua niin selkeästi kirjoituksessa lukee myös, että kourallisen vähintään syö pakastekasviksia jokaisella ruoalla. Ei missään ole väitetty, että ne aamupuuron mustikat ja leivän muutama kurkkuviipaleet olisivat koko päivän kasvikset. Tärkeintä on nimenomaan syödä tasaisesti jotain vitamiinia eli kasvista päivän mittaan, että energiatasotkin pysyy tasaisena ja hyvänä eikä verensokeri nouse liikaa. Eikä haittaa jos joku ateria koostuu pelkästään kasviksista, mutta ei se poissulje sitä, etteikö leivän päälle voisi laittaa myös muutaman kurkkuviipaleen tuomaan makua ja raikkautta. Lautasmalliin kuuluu aina kasviksia eli jokaisella aterialla nautittavaksi. Aamulla se voi olla mustikoita ja kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan söisi teollista uuniranskista, kun perunaa saa vuoden ympäri alle 1€/kg ja saa terveelliset kuoret mukaan itsetehtyihin raneihin. Ei ole myöskään niin rasvaisia ja epäterveellistä kun itse tekee ja maustaa haluamallaan tavalla. Köyhän nimenomaan kannattaa tehdä itse ja säästää. Myös itsetehtynä lihapullat tulee paljon halvemmaksi. Halvin sika-nauta ei paljoa maksa, ja kun siihen lisää halvan korppujauho ja kananmunan joka turvottaa taikinaa älyttömästi (voi laittaa myös soijarouhetta sekaan) niin tulee kilohinnaltaan paljon halvemmaksi kuin suolenpätkistä ja teurastusjätteestä valmistetut einespyörykät. Itsetehtynä myös suolan määrää voi vähentää ja arvostaa sitä omaa kroppaansa ja aivoja..
Se, jolle tämän vastasit, aloitti viestinsä jollei ole taskussa kuin 2 euroa ja hilut. Sillä ei ihan oikeasti ostella jauhelihaa, korppujauhoja, kananmunaa
Siinäpä taas erittäin asenteellinen kommentti köyhän ruokavalioon ja rahan käyttöön. Mutta tällaistahan se on kun ei ole omaa kokemusta asiasta. Voi pihistellä ihan huvikseen eikä pakosta. Rikas opettaa köyhää käyttämään rahaa :D voiko naurettavampaa olla? Sama kuin ajokortiton opettaisi rekkakuskia peruuttamaan täysperävaunua. Ei mitään käsitystä asiasta ja neuvoo kokeneempaa.
Harva varakas on rikas syntyessään. Aika tuuri syntyä johonkin kuningasperheen. Yleensä ne rikkaat on aloittanut nollasta ja itse säästäneet ja luoneet uransa. Eli en nyt väittäisi, että mikä rikas on köyhää neuvomaan. Nimenomaan juuri taitaa olla, koska he tietävät miten köyhänä voi tilanteestaan nousta vaikka se joitain uhrauksia vaatisikin kuten halvasti syömisen. Heillä on ollut päämääriä elämässä ja tehneet muutakin kuin valittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Harva varakas on rikas syntyessään. Aika tuuri syntyä johonkin kuningasperheen. Yleensä ne rikkaat on aloittanut nollasta ja itse säästäneet ja luoneet uransa. Eli en nyt väittäisi, että mikä rikas on köyhää neuvomaan. Nimenomaan juuri taitaa olla, koska he tietävät miten köyhänä voi tilanteestaan nousta vaikka se joitain uhrauksia vaatisikin kuten halvasti syömisen. Heillä on ollut päämääriä elämässä ja tehneet muutakin kuin valittaneet.
Joku täällä taisi sanoakin että jos täytyisi alkaa ihan tyhjästä uudestaan niin söisi vaikka ensin viikon pelkkää puuroa että saisi sen verran säästetyksi että voi alkaa taas kerryttämään varastoa vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä taisi sanoakin että jos täytyisi alkaa ihan tyhjästä uudestaan niin söisi vaikka ensin viikon pelkkää puuroa että saisi sen verran säästetyksi että voi alkaa taas kerryttämään varastoa vähitellen.
Kukaan tapaamani varakas ei ole maannut vaan sohvalla ilman päämääriä ja vähän harrastellut jotain. En sano, että köyhät olisivat tyhmiä mutta kyllä tuntemillani rikkailla on sellaista tiettyä luonteenlujuutta, mitä ei kaikilta löydy. Tekevät hurjiltakin kuulostavia uhrauksia, mitä ei perustallaaja voisi kuvitellakaan tekevänsä. Menestyneet ihmiset ovat tarvittaessa valmiita myös fyysisesti rankkoihin kokemuksiin ja kirjaimellisesti laittamaan itsensä täysillä peliin saavuttaakseen tavoitteensa. Itse en ole varakas vaan tällainen laiska kotihiiri, mutta teen töitä ja saan hyvin säästöön koska minimoin kaikki pakolliset elämänkulut. En osta juuri mitään tavaroita tai vaatteita, syön edullisia kasviksia ja ostan aina halvinta brändiä, ei ole autoa eikä maksullisia harrastuksia jne. Ihan hyvää elämää elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni ei yksinkertaisesti jaksa katsoa kilohintoja kaupoissa ja syö päivittäin aivan liikaa punaista lihaa eikä juuri kasviksia. Hän onkin hommannut itselleen kakkos työn koska sanoo että hänelle ainoa toimiva ratkaisu on hankkia lisätuloja, koska ei koe edullisesti syömistä omaksi jutukseen. Itse olen niin laiska, että mieluummin säästän ruokakuluissa kuin käyttäisin vapaa-aikani lisätöiden tekemiseen, mutta meitä onkin erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan puuroa niin ekulla pystyis. Mutta viikon voisin syödä putkeen helpostikin pelkkää kasvissosekeittoa ja halvinta ruisleipää. Tämä olisi itseasiassa 8-vuotiaani toive, että saisi useammin kasvissosekeittoa :D
Täällä varmasti niin monta erilaista tapausta että eipä kaikki varmasti pystykään, mutta moni halutessaan pystyisi. Minä en vain viitsi koska tienaan sen verran hyvin niin voin ostella myös herkuttelujuustoja ja viiniä, mutta eksäni ajoi työttömänä ollessaan autollaan vain ympyrää ja söi päivittäin valmisruokaa tai kävi pitsalla. Asui murjussa ja valitti ettei rahat riitä mihinkään uusiin hankintoihin samalla kun poltti tupakkaa. Tuosta siis kyllä aikaa, olin itsekin silloin opiskelija ja tulot todella pienet. Onneksi olin säästänyt aiempien vuosien kesätyörahani niin pärjäsin. Eikä ole ikinä tarvinnut ottaa velkaa tai pikavippiä. En suostuisi elämään velaksi. Nyt säästän omaan mummonmökkiin, kasassa 80k eli kohta voisin jo ostaa oman jostain syrjäseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan puuroa niin ekulla pystyis. Mutta viikon voisin syödä putkeen helpostikin pelkkää kasvissosekeittoa ja halvinta ruisleipää. T
Kerran yhdessä ravintolassa syönyt aivan jumalaisen hyvää porkkanasosekeittoa alkuruuaksi, yleensä en liian makeuden takia tykkää porkkanasta enkä useasta muustakaan juureksesta, mutta siinä maut täysin kohdillaan. Kun vaan oppisi tekemään edes likimain yhtä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan söisi teollista uuniranskista, kun perunaa saa vuoden ympäri alle 1€/kg ja saa terveelliset kuoret mukaan itsetehtyihin raneihin. Ei ole myöskään niin rasvaisia ja epäterveellistä kun itse tekee ja maustaa haluamallaan tavalla. Köyhän nimenomaan kannattaa tehdä itse ja säästää. Myös itsetehtynä lihapullat tulee paljon halvemmaksi. Halvin sika-nauta ei paljoa maksa, ja kun siihen lisää halvan korppujauho ja kananmunan joka turvottaa taikinaa älyttömästi (voi laittaa myös soijarouhetta sekaan) niin tulee kilohinnaltaan paljon halvemmaksi kuin suolenpätkistä ja teurastusjätteestä valmistetut einespyörykät. Itsetehtynä myös suolan määrää voi vähentää ja arvostaa sitä omaa kroppaansa ja aivoja..
Se, jolle tämän vastasit, aloitti viestinsä jollei ole taskussa kuin 2 euroa ja hilut. Sillä ei ihan oi
Tässäpä olisi näky. 2 köyhää keskenään neuvoo toisiaan sohvalla miten syödä halvemmin ja säästää rahaa ja rikastua :D Itse kuuntelisin mieluummin sitä rikasta, että miten hänestä tuli rikas ei tarvitse nyt syödä pelkkää puuroa enää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan puuroa niin ekulla pystyis. Mutta viikon voisin syödä putkeen helpostikin pel
Olivat varmaan lisänneet porkkanakeittoon perunaa ja kermaa. Mutta porkkana on kyllä oma suosikki ruoka-aine. Syön sitä sellaisenaan, pilkon wokkiin, laitan lastuja salaattiin, teen raastetta ja coleslawta, teen kasvislettuja, porkkalettuja, porkkanalaatikkoa, porkkalaa, laitan sämpylöihin ja porkkanakakku on herkkuani jne. Niin terveellistä, hyvää ja halpaa läpi vuoden. Sitä löytyy aina jääkaapistani ja käytän päivittäin.
Off topic, mutta Häissäni oli itsetehtyä inkivääri-porkkanasosekeittoa alkukeittona. Pääruokana oli lihakiusaus, kalakiusaus ja kasviskiusaus sekä 2 erilaista salaattia + leipiä ja voita. Jälkiruoaksi sitten kakut ja kahvileivät, mutta edulliseksi kyllä häätkin tulivat. Ei paljoa maksanut kun itse teki ja lapsillekin maistui.
ei: kaalta
kyllä: kaalia