Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
Ne uudet politisoituneet 'suositukset' menivät sen verran överiksi, että ainakin minä jatkossa niistä viisveisaan. Aion edelleen syödä tarpeeksi eläinproteiineja ja muutenkin sitä mikä maistuu ja tuntuu kropassa hyvältä.
Aikamoista välinpitämättömyyttä. Mutta itsepähän köyhdyt ja sairastat syöpäsi ja kannat läskisi ja katsot lapsenlapsesi kasvavan saastuneessa maailmassa. Itse en halua olla osana tollasta elämää. Mulle vielä terveys ja ympäristöasiat vaikuttavat hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Alkuperäisessä viestissä luki: "Kananmuna ja korppujauhetta joukkoon niin lihapullia tuli monta kymmentä kpl."
Sinne 300 g jauhelihan joukkoon ei siis laitettu muuta, pullia tuli tuolla reseptillä monta kymmentä. Todella pieniä pullia ainakin ovat jos tuosta taikinamassasta syntyi monta kymmentä lihapullaa."
Lihapullataikinaan tulee kananmunan ja korppujauhojen lisäksi myös nestettä (kermaa, kermaviiliä, tms) korppujauhojen turvottamiseen. Itse laitan mukaan vielä sipulia ja mausteita. Silloin 400g:n taikinasta saan noin 40 kpl eineslihapullan kokoisia pyöryköitä. Jauhelihana rasvainen sika-nauta toimii parhaiten.
Kyllä nämä todella pieniä silti on, yleensä resepteissä 400 gramman jauhelihasta korppujauhoineen syntyy max 20 lihapullaa, 40-50 lihapullaa syntyy jo lähes kilosta jauhelihaa. Montako näitä lihapullaa on tarkoitus syödä kerralla?
Kun mä teen lihapullia niin taikinaa n. kilo, siitä suunnilleen 2 tusinaa lihapullaa, annokseen niitä 3 - 5. Tykkään tehdä suuria - vähemmän pyörittelyä.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Montakohan esimerkkiä näistä köyhyydestä rikkaaksi ponnistaneista löytyy julkisuudesta? Miksi tässä ketjussa aina hehkutetaan rikkaiden ahkeruuden erinomaisuutta, mutta köyhät on laiskoja ja tyhmiä eikä jaksa yrittää mitään. Suurin osa rikkaista on kyllä perinyt omaisuutensa, tai jatkaa vanhempien menestyvää yritystä tai saa rikkailta vanhemmilta ison pesämunan tai vaihtoehtoisesti omaa suhteita joiden kautta saa omat asiat luistamaan. Pitää olla todella mullistava liikeidea, jos sillä aikoo Suomessa tyhjästä ponnistaa oikeasti rikkaaksi, millään tavallisella työssäkäynnillä ei todellakaan rikastu.
Tarvitseeko olla rikas, että voi käyttää ruokaan rahaa vaikka 200€? Tai voi neuvoa köyhälle kuinka sijoittaa 100€ kuussa rahastoihin ja syö vain 100€/kk? 90% suomalaisista on vakavaraisia ja töissäkäyviä, joilla talous kunnossa ja säästöjä on. Kovin kummallista, jos jää köyhäksi. sitten pitää melkein öljyssä olla jotain vikaa jos kaiken tekee väärin eikä saa itseään niskasta kiinni ja vaikka opiskeltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne uudet politisoituneet 'suositukset' menivät sen verran överiksi, että ainakin minä jatkossa niistä viisveisaan. Aion edelleen syödä tarpeeksi eläinproteiineja ja muutenkin sitä mikä maistuu ja tuntuu kropassa hyvältä.
Aikamoista välinpitämättömyyttä. Mutta itsepähän köyhdyt ja sairastat syöpäsi ja kannat läskisi ja katsot lapsenlapsesi kasvavan saastuneessa maailmassa. Itse en halua olla osana tollasta elämää. Mulle vielä terveys ja ympäristöasiat vaikuttavat hyvinvointiin.
Höpö höpö sun kanssas. Liha ei tosiaan mua köyhdytä eikä lihota. Syö sen mitä kuluttaa, riittävästi proteiinia, ei liikaa turhia hiilihydraatteja ja sokereita. Metsästys ja kalastus myös ympäristöllekin hyväksi. Eikä mua haittaa jos sä tai muut syövät vain rehuja. Mä en sulle suosittele pihviä eikä mulle tarvi suositella pihvittömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan esimerkkiä näistä köyhyydestä rikkaaksi ponnistaneista löytyy julkisuudesta? Miksi tässä ketjussa aina hehkutetaan rikkaiden ahkeruuden erinomaisuutta, mutta köyhät on laiskoja ja tyhmiä eikä jaksa yrittää mitään. Suurin osa rikkaista on kyllä perinyt omaisuutensa, tai jatkaa vanhempien menestyvää yritystä tai saa rikkailta vanhemmilta ison pesämunan tai vaihtoehtoisesti omaa suhteita joiden kautta saa omat asiat luistamaan. Pitää olla todella mullistava liikeidea, jos sillä aikoo Suomessa tyhjästä ponnistaa oikeasti rikkaaksi, millään tavallisella työssäkäynnillä ei todellakaan rikastu.
Tarvitseeko olla rikas, että voi käyttää ruokaan rahaa vaikka 200€? Tai voi neuvoa köyhälle kuinka sijoittaa 100€ kuussa rahastoihin ja syö vain 100€/kk? 90% suomalaisista on vakavaraisia ja töissäkäyviä, joilla talous kunnossa ja säästöjä on. Kovin kummallista
No yleensä työssäkäyvien ei tarvitse kitkutella ja käyttää ruokaan vain 100 euroa kuukaudessa ellei nimenomaan halua erikseen pihistellä? Voi käyttää ruokaan enemmän rahaa ja silti jää sijoituksiinkin se 100 e/kk. Tälläinen sitten neuvoo köyhälle että syö vain satasella kun itsellä on kuitenkin huomattavasti enemmän pelivaraa arjessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko olla rikas, että voi käyttää ruokaan rahaa vaikka 200€? Tai voi neuvoa köyhälle kuinka sijoittaa 100€ kuussa rahastoihin ja syö vain 100€/kk? 90% suomalaisista on vakavaraisia ja töissäkäyviä, joilla talous kunnossa ja säästöjä on. Kovin kummallista
90% suomalaista ei todellakaan ole työssäkäyviä ja vakavaraisia. Omasta päästäsikö tämänkin tilaston keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko olla rikas, että voi käyttää ruokaan rahaa vaikka 200€? Tai voi neuvoa köyhälle kuinka sijoittaa 100€ kuussa rahastoihin ja syö vain 100€/kk? 90% suomalaisista on vakavaraisia ja töissäkäyviä, joilla t
Mä laitan joka kuukausi palkasta 500€ rahastoihin, 2000€ korkotilille, 300€ menee harrastukseen ja 100€ ruokaan ja juomaan. Asumiskulut noin 300€. En ole rikas mutta ihan tavallinen vakavarainen. Voin neuvoa muitakin syömään edullisesti. Olen myös työttömänä opiskelijana syönyt 100€/kk eli ei ole ongelma ollut köyhänäkään. Toki ruoan hinta nousee mutta sitten painottaa entisestään vain niitä edullisempia juttuja ja syö vähemmän sitä kallista tuotetta. Ei tartte olla edes älykäs, että tohon pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko olla rikas, että voi käyttää ruokaan rahaa vaikka 200€? Tai voi neuvoa köyhälle kuinka sijoittaa 100€ kuussa rahastoihin ja syö vain 100€/kk? 90% suomalaisista on vakavaraisia ja töissäkäyviä, joilla t
No yleensä työssäkäyvien ei tarvitse kitkutella ja käyttää ruokaan vain 100 euroa kuukaudessa ellei nimenomaan halua erikseen pihistellä? Voi käyttää ruokaan enemmän rahaa ja silti jää sijoituksiinkin se 100 e/kk. Tälläinen sitten neuvoo köyhälle että syö vain satasella kun itsellä on kuitenkin huomattavasti enemmän pelivaraa arjessa?
Mikä sulla siis kritiikin aiheena tässä? Täytyisikö siis tienaavan pihistelijän valehdella ettei satasella saa syödyksi ja että köyhämmän täytyy käyttää sitä enemmän rahaa safkaan?
Katselin jonkun ohjelman missä lapattiin noin 800 gramman suositellut kasvikset yms. lautaselle. Pelkästään jo ne päivittäin käytettynä menevät yli 100 euron kuukausittaisen budjetin. Sitten tietysti päälle se muu varsinainen ruoka.
Nyt siis oletan ja tiedänkin, että kaikki eivät ole omavaraisia näiden kasvisten ym. suhteen. Siitä pitää lähteä eikä näistä jotka viljelevät pihallaan tai rämpivät metsissä.
Jos koko kuukauden puputtaa pelkkiä kurkkuja, tomaatteja ja salaatinlehtiä kasviksinaan niin sekin alkaa etoa. Muitakin täytyy runsaasti olla tuohon suositukseen.
Laihduttajana syönyt eilen ja tänään sama setti. Ostan tuotteet aina halvimmasta kaupasta. Kävellen käyn kaupoissa 5km säteellä:
Aamupala: ruisleipä (Prisma), levite (Lidl), kurkku (Lidl) ja kirsikkatomaatti (K-market) ja pikakahvi (Prisma) ja kauramaito (Lidl) 0,20€
Lounas: kasvissosekeitto ja ruisleipä 0,40€
Pikakahvi kauramaidolla ja porkkana 0,20€
Päivällinen: jäävuorisalaatti (Lidl), kirsikkatomaatti (K-market), kurkku (Lidl), säilyke punajuurta (Prisma), salaattijuusto (Lidl), lahjaksi saatuja siemeniä 0,80€.
Iltapala: 2 ruisleipää, levite, kurkku, kirsikkatomaatti ja teetä 0,30€
Ei ole nälkä. Hanavettä juon paljon, maksaisko se sitten 0,10€ päivä eli 2€ päivä. 60€ kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttajana syönyt eilen ja tänään sama setti. Ostan tuotteet aina halvimmasta kaupasta. Kävellen käyn kaupoissa 5km säteellä:
Aamupala: ruisleipä (Prisma), levite (Lidl), kurkku (Lidl) ja kirsikkatomaatti (K-market) ja pikakahvi (Prisma) ja kauramaito (Lidl) 0,20€
Lounas: kasvissosekeitto ja ruisleipä 0,40€
Pikakahvi kauramaidolla ja porkkana 0,20€
Päivällinen: jäävuorisalaatti (Lidl), kirsikkatomaatti (K-market), kurkku (Lidl), säilyke punajuurta (Prisma), salaattijuusto (Lidl), lahjaksi saatuja siemeniä 0,80€.
Iltapala: 2 ruisleipää, levite, kurkku, kirsikkatomaatti ja teetä 0,30€
Ei ole nälkä. Hanavettä juon paljon, maksaisko se sitten 0,10€ päivä eli 2€ päivä. 60€ kuukausi.
Oletko laskenut koskaan tästä ruokavaliosta kaloreita tai proteiineja? Ei ihme jos tällä laihtuu, mutta samalla häviää kyllä myös kehon tärkeää lihasmassaa.
Vierailija kirjoitti:
Katselin jonkun ohjelman missä lapattiin noin 800 gramman suositellut kasvikset yms. lautaselle. Pelkästään jo ne päivittäin käytettynä menevät yli 100 euron kuukausittaisen budjetin. Sitten tietysti päälle se muu varsinainen ruoka.
Nyt siis oletan ja tiedänkin, että kaikki eivät ole omavaraisia näiden kasvisten ym. suhteen. Siitä pitää lähteä eikä näistä jotka viljelevät pihallaan tai rämpivät metsissä.
Jos koko kuukauden puputtaa pelkkiä kurkkuja, tomaatteja ja salaatinlehtiä kasviksinaan niin sekin alkaa etoa. Muitakin täytyy runsaasti olla tuohon suositukseen.
Miten itse onnistun syömään kilon kasviksia 0,50-2€:lla eikä todellakaan mene siis yli sotkua kuussa niihin. 20-30€ lähempänä totuutta. Olen myös ollut kasvissyöjä koko elämäni mitä muistan ja salaattia puputtanut joka päivä, eikä todellakaan ole vieläkään alkanut etoa ja olen siis 44v. Kasviksista saa tehtyä myös keittoja ja kasvispyöryköitä jos salaatti ärsyttää. Kurlkumakit kans hyviä.
Meitä on kaksi henkeä, minä ja melkein aikuinen tytär ja ruokaostokset ovat kuukaudessa (mukana paperit ja hygieniatuotteet) useimmiten alle 300 euroa.
Syödään melkein pelkästään itse tehtyä kotiruokaa, minä suosin tofua ja syön kasvispainotteisesti; tytär syö enemmän lihaa.
Tehdään usein keittoja, pastaruokia, riisiruokia, perunaa eri muodoissaan ja vähintään kerran viikossa uunipuuroa joko riisistä tai ohrasta. Litra maitoa ja 2 dl riisiä tai ohraa (tämän kanssa lisään hiukan vettä maidon lisäksi), ripaus suolaa ja uunipuuroa saadaan tästä keskimäärin noin kuusi annosta. Pyritään pitämään huolta että joka aterialla olisi sekä kasvista että proteiinia.
Syödään erivärisiä kasviksia monipuolisesti, sekä itselleni teen myös juureksia kuten porkkanaa ja palsternakkaa uunissa lämpimäksi lisäkkeeksi. Juureksetkin kuuluu siihen päivän kasvissuositukseen, joten näillä saa helposti ja edullisesti kasviskiintiötä täytettyä.
Päivän ruokalista mulla, kun teen kotona töitä, voisi olla tällainen:
aamulla ruisleipää hummuksella ja tomaatilla, tuorepuuroa jossa rahkaa, jugurttia ja pikakaurahiutaleita sekä jokin hedelmä pilkottuna, tai desi mustikkaa pakkasesta, kahvia
välipala pähkinöitä tai hedelmä
Lounas jauhelihakeittoa ja ruisleipää, jälkkäriksi keksi tai kaksi. Toinen vaihtoehto: paistan eilen keitettyä riisiä kananmunan kanssa, kevyt ja nopea lounas.
välipala kuppi kahvia ja keksi tai hiukan pähkinöitä
iltaruoka riisipuuro maidolla, leipää kurkulla ja kalkkunaleikkeellä.
Iltapala jugurttia tai rahkaa marjojen ja myslin kanssa.
Meillä syödään kerran viikossa kasviksilla ja soijarouheella täytettyjä kaalikääryleitä ja on kaikkien herkkuja. Lisukkeena usein porkkanaraastetta ja keitettyjä perunoita. Annoksen hinta varmaan jotain 0,50€ luokkaa mikä näkyy kyllä vuositasolla ainakin meidän ruokalaskussa. Halpa kotiruoka on muutenkin perheen suosikki, ja tehdään usein kasvisruokia koska liha on niin kallista eikä kenellekään mikään -pakko saada- juttu. Jouluksi ostetaan toki kinkku ja kalkkuna muodon vuoksi, mutta niiden menekki ei ole kovin suurta. Pakastetaan sitten jämät ja kinkkua silputtu muun muassa pitsaan ja hernekeittoon.
Olet huolissani jostain lihasmassastani? No mulla ole mitään lihasta, en jaksa edes muutamaa metriä kävellä hengästymättä. Kotona vain makaan enkä jaksa käydä edes kaupassa. Kyllä mun puolesta saa siis ne lihaksetkkn lähteä, kunhan läski vaan poistuu. En aio laskea mitään hiton proteiineja, kunhan saan syödä monta kertaa päivässä
Kasvissosekeittoa on monenlaista. Moni varmaan luulee, että niissä on vain porkkanaa, perunaa, kasvisliemikuutio ja vettä. Mutta itse ainakin heitän linssejä ja herneitä joukkoon sekä kookosmaitopurkin. Lisäksi tyhjennän sinne jääkaapin eli joukossa voi olla juustonpalanen tai maustamatonta jogurttia jne. Tuhtia tavaraa eikä todellakaan mitään laihduttajan kasviskeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Olet huolissani jostain lihasmassastani? No mulla ole mitään lihasta, en jaksa edes muutamaa metriä kävellä hengästymättä. Kotona vain makaan enkä jaksa käydä edes kaupassa. Kyllä mun puolesta saa siis ne lihaksetkkn lähteä, kunhan läski vaan poistuu. En aio laskea mitään hiton proteiineja, kunhan saan syödä monta kertaa päivässä
Jokainen tekee toki omat valintansa, mutta ei tule mieleen että syy jaksamattomuuteen on aivan liian kevyessä ruokavaliossa? Ei keho jaksa pelkällä salaatilla eikä itsensä näännyttäminen ole mitenkään järkevää laihduttamista pitkällä aikavälillä. Ei nykyään tälläsiä ruokavalioita suositella enää missään laihduttajille.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeittoa on monenlaista. Moni varmaan luulee, että niissä on vain porkkanaa, perunaa, kasvisliemikuutio ja vettä. Mutta itse ainakin heitän linssejä ja herneitä joukkoon sekä kookosmaitopurkin. Lisäksi tyhjennän sinne jääkaapin eli joukossa voi olla juustonpalanen tai maustamatonta jogurttia jne. Tuhtia tavaraa eikä todellakaan mitään laihduttajan kasviskeittoa.
Juusto, jogurtti, kookosmaito tai keitossa oleva vesi ei varsinaisesti kasvikseksi muutu. Eihän se kasvissosekeitto ole painon puolesta kokonaan kasvista vaan pitää laskea paljonko kasviksia on annosta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tällä unelmien laihalla keholla tekee, jos ei jaksa mitään tehdä ja makaa vain kotona? Elämä menee vain ohi kotona maaten mutta tärkeintä on kunhan on vain laiha? Ei tuo ainakaan terveeltä keholta kuulosta, taustalla on varmaankin ainakin mittava ravintoaineiden puutos ja ruokavalio on täysin riittämätön. Menisin ensimmäisenä heti huomenna verikokeisiin ja lääkärin juttusille.
Mökillä onnistuu kun en käy kaupassa ollenkaan, tai siis vien sinne 4 kassillista ruokaa 80€ ja hyvin riittää kuukaudeksi. Löytyy iso pakastin. Mahdollisuus myös kalastaa tai marjastaa.
Kotona menee pelkästään herkkuihin 60€ kun käyn joka toinen päivä ostamassa karkkipussin ja jäden lähikaupasta. Eli mitäköhän sanoisin jos noi laskis yhteen, ehkä joku 140€ menee kk vuodessa keskimäärin ruokaan. Mutta sitten juomiin menee 80€/kk lisää (viini ja limut) ja en tiedä lasketaanko rööki mutta kauppalaskussa se ainakin näkyy ja siihen menee 150€/kk.