Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11361/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkäisenä lähikaupassa. Houkutteli ostaa vehnäjauhoa, palmuöljyä ja sokeria eniten sisältävän Pirkan pienen nuudelin 60g 0,59€, mutta tulin järkeni ja ostin Pirkka keittojuurespussin 200g 0,49€, ruokakerman 15% 2dl 0,59€ ja makaronipussin 400g 0,41€ ja heitin noi kaikki vaan sekasin kattilaan ja mausteita. Nyt syön tosta ainakin 5 kertaa. Eli sen 0,59€:n epäterveellisen annoksen sijaan syön nyt 0,30€ maksavaa ruokaa, jossa sentään edes vähän kasviksia.

t. Oikeesti köyhä

Tää tosiaan lisää köyhyyttä, kun köyhällä ei ole varaa hamstrata mitään tarjouksia tai ostaa sitä kokonaista lohta 8€/kg koska sen kalan hinnaksi tulisi jo 15€. Jos päiväbudjetti on 2€. Tosin olen miettinyt, että onko pakko joka päivä ostaa kaupasta jotain 2 eurolla. Miksi ei ostaisi enemmän ja kilohinnaltaan halvempaa vaikka kerran viikossa 14€. Mikään yksittäinen nuudelipaketti joka päivä ostettuna ei edistä taloutta eikä terveyttä. Eli Ostaisi kerralla sen 1kg porkkanapussin 1€ ja siitä riittäisi moneksi päiväksi kuten myös 1kg 0,75€ spaghettipussin vaikka se maksaisikin enemmän kuin se 60g nuudeli 0,59€. Määrällisesti ja kilohinnaltaan aivan eri luokkaa

Vierailija
11362/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu kun syö sitä mikä on milloinkin halpaa. Virossa lihaa ja perunaa, Suomessa riippuu vuodenajasta ja kaupasta ja tarjouksista, Aasiassa riisiä ja kanaa/kalaa. Italiassa pastaa ja viiniä. Saksassa makkaraa ja kaljaa. Leipä on kaikkialla halpaa ja sitä voi itsekin tehdä sekä ottaa evääksi kaikkialle. Eli tilanteen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11363/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että itselläni on tapana kaupassa katsella muiden ostoskoreja ja kärryjä, en ollenkaan ihmettele miksi se takavuosien kauppahihna-live oli niin suosittu. Mutta kyllä se aina surettaa, jos näkee näitä nuudeli, HK:n lihapullat, majoneesi, paahtoleipä, sipsi ja olut -tyyppejä. Ihokin yleensä harmaa ja synkkä vaikutelma tulee. Puuttuu elämäniloisuus, mitä varmasti vitamiineista saisi ja itsetehdystä ruoasta. Toki myös ulkoilusta ja liikunnasta. Mutta surullista, ettei kukaan ole ohjaamassa heitä ja opettamassa edes peruskokkailua ja lautasmallia. Terveellinen ruoka ei tarkoita kalliimpaa.

Vierailija
11364/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudutte, jos jakaisin kasviksia sisältäviä pikkupusseja vaikka kaupan edessä tai juna-asemalla? Eli siinä olisi esimerkiksi 3 porkkanaa, 2 perunaa, puolikas lanttu sekä pieni banaani? Mukana myös ohjeet uunijuureksiin. Tykkään tehdä kivoja tekoja ja opastaa parempaan elämään :)

11365/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suhtaudutte, jos jakaisin kasviksia sisältäviä pikkupusseja vaikka kaupan edessä tai juna-asemalla? Eli siinä olisi esimerkiksi 3 porkkanaa, 2 perunaa, puolikas lanttu sekä pieni banaani? Mukana myös ohjeet uunijuureksiin. Tykkään tehdä kivoja tekoja ja opastaa parempaan elämään :)

En usko, että kukaan uskaltaisi tuollaisen pussin sisältöä syödä. Nykyään on kaikenlaisia kahjoja liikkeellä, niin ei, ei, ei. Tuo toimisi, jos jakajana olisi paikalliset martat tai 4H:n nuoret. Ja silloinkin niitä ottaisivat ne, jotka muutenkin kaupasta ostavat kasviksia ja osaavat niistä tehdä ruokaa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11366/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän illan herkku:

tein kattilallisen pop cornia.Otin jyvät pantrysta, olin maksanut pussista 0.99€. Aika monta kattilallista siitä vielä tekee. 

Vinkkinä muille köyhille että pop cornit on halvempia kuin sipsit.

Maissinjyvät jäävät helposti hampaankoloon, ja hammaslääkärireissu maksaa. Siksi ostan yleensä mieluummin sipsejä.

11367/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla aika iso hampaankolo, että maissinjyvä sinne mahtuu - ne kuoret on kyllä inhoja, kun jäävät hampaan ja ikenen väliin. Tähän mennessä olen kyllä saanut aina ne itse pois ilman hammaslääkäriä.

Mut popkorni on kyllä edullista herkkua, itse paukutettuna.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11368/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän illan herkku:

tein kattilallisen pop cornia.Otin jyvät pantrysta, olin maksanut pussista 0.99€. Aika monta kattilallista siitä vielä tekee. 

Vinkkinä muille köyhille että pop cornit on halvempia kuin sipsit.

Maissinjyvät jäävät helposti hampaankoloon, ja hammaslääkärireissu maksaa. Siksi ostan yleensä mieluummin sipsejä.

Huonoin. Tekosyy. Ikinä.

Vierailija
11369/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihana 💖🙏

Vierailija
11370/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku jakaisi jossain kaupan edessä ilmaisia banaaneja niin todellakin ottaisin ja kiittäisin. Hyvä kaloripitoinen välipala tai joillekin kokonainen aamiainen. Mulla aina banaani tai omena autossa muutenkin jos tekee mieli jotain. Voisin mä ne muutkin kasvikset ottaa koska tykkään kasviksista. Mutta niin kuin joku ehdotti, niin kyllä kela voisi mieluummin lähettää asiakkailleen tommosen pienen reseptivihon, jossa helppoja ohjeita terveellisiin ja superhalpoihin ruokiin kuten niihin uunijuureksia ja vaikka pannukakun tekoon.

11371/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske tuossa mainitsi Martat. Ikävä kyllä Martat on nykyään sisäänpäin lämpiävä klubi. Sinne hakeutuvat vain ne joilta jo kotiin liittyvät asiat sujuvat ja kaiken kaikkiaan kiinnostavat.

Voi voi, kauas On kuljettu Marttajärjestön perustamisaikojen periaatteista. Marttalähettien tehtävänä oli kulkea talosta taloon kartoittaen olosuhteita, tutustua olosuhteisiin kodeissa ja neuvoa kädestä pitäen miten asioita voisi tehdä toisin.

Kaikki Marttojen kurssit on nykyään maksullisia, jos niitä edes on. Laitoin taphtumakalenterin hakuun Uusimaa ja arkiruoka. Tulos: "Ei hakutuloksia". Arjen rahankäyttö: "Ei tuloksia".

Sillä lailla.

Kampin Pimu

Vierailija
11372/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, sinappii

Vierailija
11373/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä aika ylimielistä olettaa, että köyhä (tai rikas) tarvitsisi "opastusta parempaan elämään". Kuka tahansa idiootti osaa tehdä uunijuureksia ja jos ei, ohjeet löytyy netistä. Sitäpaitsi juurekset on just niitä halvimpia mitä muutenkin tulee syötyä kun sitä rahaa ei liikaa ole. Jaa ennemmin jotain iloa tuovaa mihin sillä köyhällä itsellään ei ole varaa. Lanttua juna-asemalla, anna mun kaikki kestää.

Vierailija
11374/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä aika ylimielistä olettaa, että köyhä (tai rikas) tarvitsisi "opastusta parempaan elämään". Kuka tahansa idiootti osaa tehdä uunijuureksia ja jos ei, ohjeet löytyy netistä. Sitäpaitsi juurekset on just niitä halvimpia mitä muutenkin tulee syötyä kun sitä rahaa ei liikaa ole. Jaa ennemmin jotain iloa tuovaa mihin sillä köyhällä itsellään ei ole varaa. Lanttua juna-asemalla, anna mun kaikki kestää.

Samansuuntaista meinasin itsekin kommentoida. Tämä kirjoittaja varmaan kuvittelee kiillotavansa omaa sädekehäänsä tälläisellä "avokätisellä hyväntekeväisyydellä". Muutama juures ei montaa senttiä maksa ja miten tyhminä ihmisiä oikein pidetään, ettei osaa juuresreseptiä nykyään googlettaa? Millä perusteella ne juurekset tekee elämästä parempaa jos juuresten sijaan valitseekin lautaselle vaikka parsakaalta? 

Vierailija
11375/19168 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että itselläni on tapana kaupassa katsella muiden ostoskoreja ja kärryjä, en ollenkaan ihmettele miksi se takavuosien kauppahihna-live oli niin suosittu. Mutta kyllä se aina surettaa, jos näkee näitä nuudeli, HK:n lihapullat, majoneesi, paahtoleipä, sipsi ja olut -tyyppejä. Ihokin yleensä harmaa ja synkkä vaikutelma tulee. Puuttuu elämäniloisuus, mitä varmasti vitamiineista saisi ja itsetehdystä ruoasta. Toki myös ulkoilusta ja liikunnasta. Mutta surullista, ettei kukaan ole ohjaamassa heitä ja opettamassa edes peruskokkailua ja lautasmallia. Terveellinen ruoka ei tarkoita kalliimpaa.

Ulkoilevilla ja itse ruokansa kokkaavilla ihmisillä ei tule koskaan elämässä vastoinkäymisiä? Ei iske koskaan sairaudet, ei hetkauta läheisen ihmisen kuolema, tai töissä omalle kohdalle osuneet yt:t? Kiva jos näin on, mutta harva jaksaa pysyä elämäniloisena jos elämä heitteleekin eteen vastoinkäymisiä toisensa perään. Ei siinä vaiheessa paljoa lautasmalli lohduta. Ja kamala jos viikonlopuksi sattuukin ostamaan joskus kaljaa ja sipsiä herkutteluun tai vaikka sitä paahtoleipää, niin alkaa heti iho roikkumaan harmaana ja elämänilo katoaa koko ihmisestä?

Vierailija
11376/19168 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntaista meinasin itsekin kommentoida. Tämä kirjoittaja varmaan kuvittelee kiillotavansa omaa s

Yleensä nämä hyväntekijät ovat itsekin vähävaraisia, mutta silti antavat vähästään. Tuskin tällä juuresten jakajalla olisi varaa ostaa mitään kalliita parsakaaleja tai vaikka turhaa joulukalentereita 30 hengelle jaettavaksi. Minusta pienikin teko on suuri teko. Tunnetusti juurekset on terveellistä ja ympäristöystävällistä ruokaa, jota soisi itse kunkin meistä syövän paljon nykyistä enemmän.

Vierailija
11377/19168 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään naaman väri ei kerro ruokavaliosta mitään. Ei myöskään iloisuus. Jestas tätä ihmisten tyhmyyttä ja pinnallisuutta, se on ääretöntä.

Vierailija
11378/19168 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntaista meinasin itsekin kommentoida. Tämä kirjoittaja varmaan kuvittelee kiillotavansa omaa s

Kun ei ole itse kokenut mitään köyhyyttä koskaan eikä ole tarvinnut ruokia miettiä niin näinhän se ihminen ajattelee. Kuvittelee että köyhät on tyhmiä ja siksi köyhiä. Kyllä tuollekin elämä opettaa ja muutama vuosikymmen eteenpäin, tajuaa miten lapsellinen idea tuo olisi ollut.

Vierailija
11379/19168 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilevilla ja itse ruokansa kokkaavilla ihmisillä ei tule koskaan elämässä vastoinkäymisiä? Ei iske koskaan sairaudet, ei hetkauta läheisen ihmisen kuolema, tai töissä omalle kohdalle osuneet yt:t? Kiva jos näin on, mutta harva jaksaa pysyä elämäniloisena jos elämä heitteleekin ete

Eikös juuri näissä tilanteissa se suunnitelmallisuus kannata? Tekee kerralla ison kattilallisen kermaista kasvissosekeittoa - tai pyytää läheistä tekemään jos ei voimavarat riitä - niin on ruokahuolto hoidettu ja voi surra rauhassa. Ruisleipää kylkeen. Ei se ainakaan tilannetta paranna, että vaipuu omaan synkkyyteen ja sössi samalla vielä omaa terveyttä ja taloutta.

Vierailija
11380/19168 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuresten jakaja voi ostaa ruokakauppaan vaikka 10 € lahjakortteja (tätä pienempiä ei kai saa) ja jakaa niitä oikeasti tarvitseville. Tällä avun tarvitsija voi ostaa haluamaansa ruokaa eikä tarvitse kuunnella ylimielistä saarnausta jostain uunijuureksista ja opastuksesta parempaan elämään. Kylkeen voi vaikka laittaa lappusen mitä 10 eurolla voi esimerkiksi saada kaupasta, mutta ostokset saa päättää jokatapauksessa itse. Muutama juures ei köyhän arkea pelasta, mutta 10 eurolla voi saada jo ison kasan ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän