Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että itselläni on tapana kaupassa katsella muiden ostoskoreja ja kärryjä, en ollenkaan ihmettele miksi se takavuosien kauppahihna-live oli niin suosittu. Mutta kyllä se aina surettaa, jos näkee näitä nuudeli, HK:n lihapullat, majoneesi, paahtoleipä, sipsi ja olut -tyyppejä. Ihokin yleensä harmaa ja synkkä vaikutelma tulee. Puuttuu elämäniloisuus, mitä varmasti vitamiineista saisi ja itsetehdystä ruoasta. Toki myös ulkoilusta ja liikunnasta. Mutta surullista, ettei kukaan ole ohjaamassa heitä ja opettamassa edes peruskokkailua ja lautasmallia. Terveellinen ruoka ei tarkoita kalliimpaa.
Ulkoilevilla ja itse ruokansa kokkaavilla ihmisillä ei tule koskaan elämässä vastoinkäymisiä? Ei iske koskaan sairaudet, ei hetkauta läheisen ihmisen kuolema, tai töissä omalle kohdalle osuneet yt:t? Kiva jos näin on, mutta harva jaksaa pysyä elämäniloisena jos elämä heitteleekin ete
Ite oon 51v. Ja ei joo tullut mitään vastoinkäymisiä vastaan. Miks kaikilla pitäis? Oon hyvin säästänyt joka kk kuitenkin pahan varalle. Mutta en nyt ymmärrä, että miksi vakio ois, että kaikille tulee jotain draamaa ja paskaa? :D hoitakaa puskurit kuntoon, niin ei ainakaan se raha tai ruoka ole ongelma :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuresten jakaja voi ostaa ruokakauppaan vaikka 10 € lahjakortteja (tätä pienempiä ei kai saa) ja jakaa niitä oikeasti tarvitseville. Tällä avun tarvitsija voi ostaa haluamaansa ruokaa eikä tarvitse kuunnella ylimielistä saarnausta jostain uunijuureksista ja opastuksesta parempaan elämään. Kylkeen voi vaikka laittaa lappusen mitä 10 eurolla voi esimerkiksi saada kaupasta, mutta ostokset saa päättää jokatapauksessa itse. Muutama juures ei köyhän arkea pelasta, mutta 10 eurolla voi saada jo ison kasan ruokaa.
En aio tällaista hyvä tekeväisyyttä tehdä, mutta kuulostaa tyhmältä, että toinen köyhä kannustaisi toista köyhää ostamaan sitä valmis Saarioosta tai muuta huonoa ruokaa. Mieluummin konkreettisesti kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuresten jakaja voi ostaa ruokakauppaan vaikka 10 € lahjakortteja (tätä pienempiä ei kai saa) ja jakaa niitä oikeasti tarvitseville. Tällä avun tarvitsija voi ostaa haluamaansa ruokaa eikä tarvitse kuunnella ylimielistä saarnausta jostain uunijuureksista ja opastuksesta parempaan elämään. Kylkeen voi vaikka laittaa lappusen mitä 10 eurolla voi esimerkiksi saada kaupasta, mutta ostokset saa päättää jokatapauksessa itse. Muutama juures ei köyhän arkea pelasta, mutta 10 eurolla voi saada jo ison kasan ruokaa.
Mieti itsekin. Jos saat säästettyä työkkärirahoista vaikka 50€ säästöjen ja muiden jälkeen, niin Miks auttaisit randomisti vaan 5 ihmistä? Voit helposti auttaa vaikka 30 ihmistä, kun teet valintasi oikein ja päätät itse ruokakassin sisällön.
Vierailija kirjoitti:
Ja köyhyys jatkuu! Ostetaan taas sitä samaa kuin aina ennenkin. Eli valmisruokaa tai makkaraa tai sipsiä tai muuta, mikä ei sisällä mitään järkevää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että itselläni on tapana kaupassa katsella muiden ostoskoreja ja kärryjä, en ollenkaan ihmettele miksi se takavuosien kauppahihna-live oli niin suosittu. Mutta kyllä se aina surettaa, jos näkee näitä nuudeli, HK:n lihapullat, majoneesi, paahtoleipä, sipsi ja olut -tyyppejä. Ihokin yleensä harmaa ja synkkä vaikutelma tulee. Puuttuu elämäniloisuus, mitä varmasti vitamiineista saisi ja itsetehdystä ruoasta. Toki myös ulkoilusta ja liikunnasta. Mutta surullista, ettei kukaan ole ohjaamassa heitä ja opettamassa edes peruskokkailua ja lautasmallia. Terveellinen ruoka ei tarkoita kalliimpaa.
Ulkoilevilla ja itse ruokansa kokkaavilla ihmisillä ei tule koskaan elämässä vastoinkäymisiä? Ei iske koskaan sairaudet, ei hetkauta läheisen ihmisen kuolema, tai töissä omalle kohdalle osuneet yt:t? Kiva jos näin on, mutta harva jaksaa
Ite oon 51v. Ja ei joo tullut mitään vastoinkäymisiä vastaan. Miks kaikilla pitäis? Oon hyvin säästänyt joka kk kuitenkin pahan varalle. Mutta en nyt ymmärrä, että miksi vakio ois, että kaikille tulee jotain draamaa ja paskaa? :D hoitakaa puskurit kuntoon, niin ei ainakaan se raha tai ruoka ole ongelma :)
Kiva, kun sulla on ollut helppo ja kiva elämä, ja olet saanut puskurit kuntoon. Kaikilla ei niin ole. Mietipä vaikka sitä, että joudut ILMAN OMAA SYYTÄSI auto-onnettomuuteen, ja saat niskan retkahdusvamman. Se saattaa invalidisoida totaalisesti, mutta vakuutus ei sitä korvaa, koska sitä ei voi diagnosoida normaaleilla kuvantamismenetelmillä siinä vaiheessa, kun se alkaa oikeasti oireilla. Siinä viidennen vuoden jälkeen alkaa olla puskurit kulutettu. Aika yleinen tarina Suomessa.
On olemassa ihmisiä, joille ei koskaan satu koskaan mitään ikävää. Mutta osalle ihmisiä ikäviä asioita sattuu, vaikka kuinka olisi varautunut puskureilla ja vakuutuksilla. Olet väärässä paikassa, kun olet täällä korostamassa omaa (ilman omaa ansiotasi saavutettua) erinomaisuuttasi.
Kiusa se on pienikin kiusa
En voi laittaa tarkkaa ostoslistaa, sillä viestistä tuli palstan mukaan liian pitkä.
Ostan vain perusraaka-aineita ja teen sitten niiden pohjalta mitä mieleen sattuu juolahtamaan.
Tänään söin punajuurisosekeittoa smetanalla. oli tarjoitus siihen lisukkeeksi laittaa hapankaalia (olen päättänyt alkaa opetella sen käyttämistä), mutta unohdin ostaa. no.. nyt tänään tuli ruokatoimitus kotiin ja siellä kaalinpää, teen siitä itse nyt sitten koeannoksen hapankaalia. mukana oli myös pari broileria. olivat tarjouksessa tyyliin 5 euroa kilo. toinen meni suoraan pakkaseen, toinen huomenna uuniin. siitä syön ehkä viikon sitten kaikenlaisia erilaisia ruokia, kun olen yksin kotona koko viikon. Luultavasti huomenna ohraa ja broileria nautiskellen kurkkupalojen kera ja sitten siitä ehkä yksi annos kanaviillokkia ja sitten lopuista kanakeittoa.
Kaapissa on kuiva-aineita jo valmiina, joten niihin ei ole nyt viime aikoina mennyt rahaa. En juuri pidä leivästä, mutta jos syön, niin kotiseudun oman leipurin ruisleipää, koska asuinpaikkakunnaltani ei löydy yhtä hyvää ruisleipää, mauissa on eroja niin paljon. Sitä ostan sitten yleensä pakkaseen, nyt ei ole tarvinnut ja jos leipää syön, niin teen itse sämpylöitä ja ne syödään tuoreina tai sitten karjalanpiirakoita.
Marjoja on pakkasessa, kaupasta en nitä osta. Niistä joskus leivon marjapiirakkaa. Ehkä kaksi kertaa kuussa. Sitä syön sitten joko vaniljakastikkeen kera tai kermavaahdolla. Raejuustoa. Juustoa ollaan vähennetty, koska meidän kaupassa ei ole kovin hyvä juustotarjonta eikä jakseta tilata sitä erikseen muualta, siksi raejuusto. Se sopii oikeastaan kaikkeen.
Perushedelmiä kuten omenat, banaanit, appelsiinit, satsumat. Maitoa ruoanlaittoon, maustamatonta jogurttia aamiaiselle, viiliä väliapalaksi. Hiutaleita, leseitä, tomaattimyurskaa tai paseraattua, papuja, tuorepakasteena tai säilykkeenä, sieniä. jos haluan haerkutella niin leipäjuustoa, nyt olen alkanut herkutella sipseillä, koska hallitus haluaa kieltää ne ja teollisuus on alkanut tuoda uusia makuja. muuten en oikeastaan edes ostaisi niitä. limuja en eää osta, koska niiden makua on muutettu, maistuvat lähinnä makuvesiltä nykyisin.
Kaikenkaikkiaan pysymällä perusraaka-aineissa ja yrittämällä tehdä niin paljon itse kuin suinkin mahdollista (pastaa en tee, vaikka sekin olisi suht helppoa, mutta olen kokenut ettei maksa vaivaa), niin säästää niin paljon, että voi sitten ostaa herkkujakin. Jääkaappini on nyt kirjaimellisesti täynnä ruokaa (juureksia tuli tänään yhteensä jotain 10 kiloa, kun minulla aina vähän lipsahta anoiden juuresten kanssa...) ja varmasti riittää yli kuukaudeksi ruokaa. yhteensä maksoi toimitusten kanssa jotain 96 euroa. Mukana täysin turhiakin ostoksia, kuten kaksi jäätelöä, sipsipussi ja karkkipussi veetuiluna hallituksen perseilevällä alvin nostolle. Viime toimituksessa lokakuussa tilasin isomman pussin soijarouhetta ja ohrasuurimoita ja jyviä, kauraa,ruokapöljyä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja köyhyys jatkuu! Ostetaan taas sitä samaa kuin aina ennenkin. Eli valmisruokaa tai makkaraa tai sipsiä tai muuta, mikä ei sisällä mitään järkevää ravintoa.
Nykyihminen uusavuttomuudessaan ei ymmärrä näitä asioita.
60% laput:
aurinkosalaatti 350g, burgeri 2x, pehmeät kaurapalat 12kpl, ranch pihvit 6 kpl = 6,71
viinirypäleet (Peru) 500g, maksalaatikko (iso), rasvaton maito 2x l, uunivalmis aasianpata = 6,23
-winner-
Ruoka-apua ei saa edes lain mukaan jakaa kuka tahansa, vaan on tämäkin säädeltyä ja ruuan jakelija on vastuussa elintarvikkeiden turvallisuudesta:
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/tuote--ja-toi…;
Kuka oikeasti uskaltaisi ottaa joltain täysin tuntemattomalta yksittäisestä ihmiseltä vastaan jotain, kun elintarvikkeiden turvallisuudesta ei ole mitään takuuta? Kuka korvaa, jos näistä saakin ruokamyrkytyksen? Pahimmillaan tämä on hengenvaarallinen tila. Kannattaa keksiä muita keinoja auttamiseen, jotka ei vaaranna toisten terveyttä.
Linkki tuli ruokajaosta väärin, tässä uudestaan:
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/tuote--ja-toi…
"Ite oon 51v. Ja ei joo tullut mitään vastoinkäymisiä vastaan. Miks kaikilla pitäis? Oon hyvin säästänyt joka kk kuitenkin pahan varalle. Mutta en nyt ymmärrä, että miksi vakio ois, että kaikille tulee jotain draamaa ja paskaa? :D hoitakaa puskurit kuntoon, niin ei ainakaan se raha tai ruoka ole ongelma :)"
Meidän firmassa iski yt-neuvottelut nimenomaan iäkkäämpiin työntekijöihin, ei nykyään ole edes mikään työpaikka 100% varma. Ilmeisesti sinulla ei myöskään ole ketään läheisiä ihmisiä etkä ole menettänyt vielä vanhempiasi? No, edessä voi olla hautajaisrumbaa ja perintöasioiden selvittelyä, verottajakin muistaa tästä oman siivunsa vetää. Kuka tahansa voi myös vaikka liukastua talvella ja joutua sen takia työkyvyttömäksi. Tämä ihan näin 35-vuotiaan kirjoittelijan näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä edes tiedät mitä joku satunnainen köyhä syö säännöllisesti? Millä tavalla muutama ilmaiseksi saatu juures poistaa kenenkään köyhyyttä? Vaikka köyhä söisi pelkkiä uunijuureksia, niin se ei poista köyhyyttä, koska talouden tulot ei juuresten syönnillä niin merkittävästi kasva. Miksei köyhä saisi koskaan syödä makkaraa, tässäkin ketjussa on monesti vilahtaneet makkararuuat?
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-apua ei saa edes lain mukaan jakaa kuka tahansa, vaan on tämäkin säädeltyä ja ruuan jakelija on vastuussa elintarvikkeiden turvallisuudesta:
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/tuote--ja-toi…;
Kuka oikeasti uskaltaisi ottaa joltain täysin tuntemattomalta yksittäisestä ihmiseltä vastaan jotain, kun elintarvikkeiden turvallisuudesta ei ole mitään takuuta? Kuka korvaa, jos näistä saakin ruokamyrkytyksen? Pahimmillaan tämä on hengenvaarallinen tila. Kannattaa keksiä muita keinoja auttamiseen, jotka ei vaaranna toisten terveyttä.
Miksi sitten pop Up ravintolat on sallittuja ja kuka tahansa voi myydä tekemäänsä ruokalautasellistaan vaikka pyöränsä päältä. Samoin aika monet joulumyyjäiset pitäisi kieltää, kuka lie tehnyt ja purkittanut ne hillot ja likaisin sormin leiponut saaristolaisleivät ja kuivakakun sotkuisessa keittiössään koirat pyörimässä jaloissa.
Kuorelliset tuoreet juurekset ja banaani ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä edes tiedät mitä joku satunnainen köyhä syö säännöllisesti? Millä tavalla muutama ilmaiseksi saatu juures poista
Olen eri.
Jos on köyhä ja pitää venyttää senttiä, niin silloin todellakin pitää tehdä myös ruokaostokset järkevästi eikä mielihalujen mukaan. Juureksia saa samalla rahalla enemmän kuin makkaraa, juurekset ovat terveellisempiä ja täyttävämpiä, joten tottakai sellainen köyhä on huono rahankäyttäjä, joka valitsee makkaran juuresten sijaan ja pysyy pidempään köyhänä kuin sellainen, joka tekee valintoja kukkaronsa mukaan ja säästää rahaa, pistää ne talteen, jotta voisi päästä ulos köyhyysloukostaan. Köyhän tulisi säästää jokainen liikenevä sentti kunnes hätävara on kerrytetty. Sitten voi alkaa miettiä, että jos vaikka lisäisi ruokabudjettia 10 eurolla kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudutte, jos jakaisin kasviksia sisältäviä pikkupusseja vaikka kaupan edessä tai juna-asemalla? Eli siinä olisi esimerkiksi 3 porkkanaa, 2 perunaa, puolikas lanttu sekä pieni banaani? Mukana myös ohjeet uunijuureksiin. Tykkään tehdä kivoja tekoja ja opastaa parempaan elämään :)
Kaupan edessä vähän outoa olisi, koska sieltähän tullaan ostosten kanssa. Jakaisitko kaikille vai vain ihmisille, jotka olettaisit köyhäksi? Itsellä kun ei ole rahaongelmia, niin pitäisi ehkä kieltäytyä avustasi ja jos alkaisit sitten vänkäämään että ota nyt tarvitset kuitenkin, niin voisin hermostua, koska en tykkää muutenkaan kaupassa käynnistä ja hermo menee kireälle heti kun joutuu jonossa seisomaan. En muutenkaan tykkää ottaa vierailta ruokaa tai tarjoomuksia vastaan, koska en tiedä onko ne valmistettu hygieenisesti, onko niitä säilytetty oikein ja sellaista, mutta siis ajatuksena toki ihan hieno. Joku köyhä saattaisi loukkaantua siitä ihan vain samasta syystä kuin tässäkin ketjussa on loukkaannuttu :))
Jäin tuossa miettimään, että ehkä sinun kannattaisi ladata kännyysi commu-sovellus ja pistää sitten avuntarjouksiasi. En ole itse sovellukseen perehtynyt, mutta siellä siis saa ilmoitella, jos on mitään apua tarjottavana lähiseudun ihmisille ja sitten avuntarvitsija ja -tarjoaja voi näin kohdata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkäisenä lähikaupassa. Houkutteli ostaa vehnäjauhoa, palmuöljyä ja sokeria eniten sisältävän Pirkan pienen nuudelin 60g 0,59€, mutta tulin järkeni ja ostin Pirkka keittojuurespussin 200g 0,49€, ruokakerman 15% 2dl 0,59€ ja makaronipussin 400g 0,41€ ja heitin noi kaikki vaan sekasin kattilaan ja mausteita. Nyt syön tosta ainakin 5 kertaa. Eli sen 0,59€:n epäterveellisen annoksen sijaan syön nyt 0,30€ maksavaa ruokaa, jossa sentään edes vähän kasviksia.
t. Oikeesti köyhä
Tää tosiaan lisää köyhyyttä, kun köyhällä ei ole varaa hamstrata mitään tarjouksia tai ostaa sitä kokonaista lohta 8€/kg koska sen kalan hinnaksi tulisi jo 15€. Jos päiväbudjetti on 2€. Tosin olen miettinyt, että onko pakko joka päivä ostaa kaupasta jotain 2 eurolla. Miksi ei ostaisi enemmän ja kilohinnaltaan halvempaa vaikka kerran viikossa 14€. Mikään yksittäinen nuude
Miksi köyhän pitää ostaa ja syödä kallista lohta?Muikku on lohikala, se on suomalaista, ei mitään muovispussikasvatettua, on halpaa a miedon makuisena menee kaikille, joilla ei kala-allergiaa tai muuta kalainhoa tai ruokarajoitetta ole. Ravitsemuksellisesti jopa lohta parempi.
Eineslihapullat ja makarooni. 1,10€ + 0,49€ = n. 1,60€ per kattilallinen josta syö kahtena päivänä. Lisäksi halvinta paahtoleipää 1,29€/pkt ja margariinia 0,49€/rasia.
Hedelmät kalliita samoin jauheliha ja muut lihajalosteet. Juustoon ei ole ollut varaa pitkään aikaan.
Monivitamiinit ja hivenaineet purkista. 100 kpl purkki maksaa n. 3,20€ ja riittää n. 3 kk.
Luojan kiitos lapset on jo aikuisia ja elävät omillaan. Ei tarvitse ruokkia kuin itsensä.
Leipäjonoon ei ole vielä tarvinnut turvautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä edes tiedät mitä joku satunnainen köyhä syö säännöllisesti? Millä tavalla muutama ilmaiseksi saatu juures poista
Käyhän angstiavautuminen. Minähän syön makkaraa enkä mitään kasviksia vaikka terveys menisi enkä ikinä saisi säästettyä edes vuoden kuntosalikorttiin :D Siinähän syöt. Minä tekisin toisin ja muuttaisin ajatusmaailmaani ja toimintatapojani, mutta kun kaikki eivät näemmä pysty. Nämä on varmaan niitä jotka eivät saa lähdettyä edes iltalenkille kun kotisohva on helpompi vaihtoehto. No voihan se köyhyyskin olla mukavaa elämää, syödä makkaraa sohvalla ja tiuskia muille :D
Kaikki varmasti osaisi, mutta tuleeko mieleen, jos vaikka lapsuudessa saanut vaan nakkeja ja makaronia?