Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Silloin kun taskun pohjalla on 2€ ja hilut on vain pakko päättää että ostanko sillä kilon appelsiineja vai pussin eineslihapullia ja kilon pussin ranskalaisia joista syö pidempään.
Kun Suomessa puhutaan siitä että meillä syödään liikaa eineksiä ja roskaruokaa, kuten just uuniranskiksia, niin se johtuu vain siitä että se on halpaa ja täyttävää eikä köyhillä ei ole varaa muuhun.
Arvonlisäveron nosto ja ruuan hinnan yleinen kallistuminen on lisännyt uutisten mukaan ruokakaupoissa näpistelyä ja itsepalvelukassoilla petoksia. Eli punnitaan kilohinnaltaan kalliimpi tuote halvemman tuotteen koodilla.
Ja kun eletään kohta vuotta 2025 ei tälläistä voi käsittää. Leipäjonot, nälkäänsä näpistely ja jokaisen euron venyttäminen ei ole ihmisarvoista elämää.
Ja nämä jotka huutelevat että menkää töihin voivat itse lähteä kokeilemaan kuinka hyvin tässä maassa työtön, jolla on yli 30 vuoden työkokemus, sekä yo- että amistutkinto mutta ikää yli 50 vuotta, työllistyy.
Eläkeikään on hitosti aikaa eikä sairaseläkkeellekään pääse. Jippii.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun taskun pohjalla on 2€ ja hilut on vain pakko päättää että ostanko sillä kilon appelsiineja vai pussin eineslihapullia ja kilon pussin ranskalaisia joista syö pidempään.
Kun Suomessa puhutaan siitä että meillä syödään liikaa eineksiä ja roskaruokaa, kuten just uuniranskiksia, niin se johtuu vain siitä että se on halpaa ja täyttävää eikä köyhillä ei ole varaa muuhun.
Arvonlisäveron nosto ja ruuan hinnan yleinen kallistuminen on lisännyt uutisten mukaan ruokakaupoissa näpistelyä ja itsepalvelukassoilla petoksia. Eli punnitaan kilohinnaltaan kalliimpi tuote halvemman tuotteen koodilla.
Ja kun eletään kohta vuotta 2025 ei tälläistä voi käsittää. Leipäjonot, nälkäänsä näpistely ja jokaisen euron venyttäminen ei ole ihmisarvoista elämää.
Ja nämä jotka huutelevat että menkää töihin voivat itse lähteä kokeilemaan kuinka hyvin tässä maassa työtön, jolla on yli 30 vuoden työkokemus
Miksi kukaan söisi teollista uuniranskista, kun perunaa saa vuoden ympäri alle 1€/kg ja saa terveelliset kuoret mukaan itsetehtyihin raneihin. Ei ole myöskään niin rasvaisia ja epäterveellistä kun itse tekee ja maustaa haluamallaan tavalla. Köyhän nimenomaan kannattaa tehdä itse ja säästää. Myös itsetehtynä lihapullat tulee paljon halvemmaksi. Halvin sika-nauta ei paljoa maksa, ja kun siihen lisää halvan korppujauho ja kananmunan joka turvottaa taikinaa älyttömästi (voi laittaa myös soijarouhetta sekaan) niin tulee kilohinnaltaan paljon halvemmaksi kuin suolenpätkistä ja teurastusjätteestä valmistetut einespyörykät. Itsetehtynä myös suolan määrää voi vähentää ja arvostaa sitä omaa kroppaansa ja aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä jotka huutelevat että menkää töihin voivat itse lähteä kokeilemaan kuinka hyvin tässä maassa työtön, jolla on yli 30 vuoden työkokemus
Kuka elää näin? Että kun tuet maksetaan kerran kuukaudessa, sanotaan vaikka 500€, niin yhtäkkiä sulla on vain 2€ käytössä. Missä on suunnitelmallisuus? Ei joka päivä tarvitse löydä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet niin pätevä ja elämää nähnyt he kilö, niin miksi odotat työllistymistä tai Kelatukia. Miksi et käytä ikääsi ja kokemustaan hyväksi ja ryhdy yrittäjäksi. Voit itse maksaa itsellesi palkan ja tehdä töitä milloin haluat ja haluamallasi alalla. Nuorisokin osaa tän. Osa tekee yrittäjänä vaikka lumitöitä, vaihtaa autojen renkaita tai vaikka tekee some-alan vaikuttajina töitä kotoa. Miksi et itse pystyisi mihinkään, muuhun kuin valittamiseen rahapulasta?
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että itselläni on tapana kaupassa katsella muiden ostoskoreja ja kärryjä, en ollenkaan ihmettele miksi se takavuosien kauppahihna-live oli niin suosittu. Mutta kyllä se aina surettaa, jos näkee näitä nuudeli, HK:n lihapullat, majoneesi, paahtoleipä, sipsi ja olut -tyyppejä. Ihokin yleensä harmaa ja synkkä vaikutelma tulee. Puuttuu elämäniloisuus, mitä varmasti vitamiineista saisi ja itsetehdystä ruoasta. Toki myös ulkoilusta ja liikunnasta. Mutta surullista, ettei kukaan ole ohjaamassa heitä ja opettamassa edes peruskokkailua ja lautasmallia. Terveellinen ruoka ei tarkoita kalliimpaa.
Ulkoilevilla ja itse ruokansa kokkaavilla ihmisillä ei tule koskaan elämässä vastoinkäymisiä? Ei iske koskaan sairaudet, ei hetkauta läheisen ihmisen kuolema, tai töissä omalle kohdalle
Kaikillahan voi sattua vaikka ja mitä, mutta jokainen ymmärtää varautua niihin jo nuorina ja säästää. Että on sitten varaa mistä maksaa. En ymmärrä ihmisiä, jotka elää kädestä suuhun ja tuhlaa jos rahaa on, ja sitten itketään kun tulikin kallis hammaslääkärimaksu eikä siihen olekkaan rahaa. Mielestäni aika hölmöä kyllä :D Jokainen ihminen osaa aloittaa säästämisen jo kotona asuessaan kun käy kesätöissä
Vierailija kirjoitti:
irtomyynnistä ostettu peruna on edelleen kilohinnaltaan halvempi kuin ransikset. ja juuri nyt saa perunaa 5 kilon pussn parilla eurolla. Siitä saa vaikka monta herkullista uuniperunaa tehty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä jotka huutelevat että menkää töihin voivat itse lähteä kokeilemaan kuinka hyvin tässä
jauhelihan joukkoon voi myös raastaa juureksia, jonka ansiosta saa samasta määrästä jauhelihaa tehtyä paljon enemmän lihapullia ja samalla tulee syötyä kasviksia kun huomaamattaan ja saatua tärkeitä ravintoaineita
Mä olen jakanut kaupan edessä omenia ilmaiseksi ohikulkeville kun omalta pihalta jäi paljon yli ja pakastin jo täynnä. Olen myös laittanut omenoita kadulle pahvilaatikkoon ja lapun että saa ottaa. Miksi kukaan alkaisi myrkyttämään juureksia tai banaaneita kaupan edessä tai muualla? Mutta ei tietenkään niitä ole pakko ottaa
Ja olen kyllä myös ostanut joulumyyjäisissä ties mitä mokkapaloja ja joulukakkuja, ilman että tiedän onko kyseisellä kotileipurilla hygieniakortti tai onko flunssaisena siellä pärskinyt menemään ja paistanut kakun vielä likaisessa uunissa. Hybä tuuri käynyt kun vielä elossa olen. Ne jauhotkin olis voinut olla vaikka viime kuussa vanhentuneita.
Kolmio kuudelle neuvoi jollekin lehdelle tarkat summat, miten saa syötyä 3,30€ jouluna kaikki jouluateriat ja juomat per henkilö. Eli tolla 100€/kk voi viettää joulua joka päivä. Ei siihen tarvitse kuin vähän suunnitelmallisuutta. Kesällä ja syksyllämeillä kalastetaan kala ilmaiseksi ja syksyllä kerätään marjat ja sienet ja kokonaiskulutus tippuu. Marjoista tehdään mehuja ja hilloa puuron kanssa nautittavaksi myös. Sieniä myös kuivatetaan ja pakastetaan talvea varten. Muuten syödään kausituotteita pitkälti ja vuoden ympäri edullisia raaka-aineita. Ja kyllä meillä herkutellaan välillä ihan pakaste kalapuikoillakin ja ranskalaisilla, mutta pääosin tehdään itse.
Mun lähikaupassa HK lihapyörykät maksaa se pussi 1,59€ ja sisältää myös broileria, kalkkunaa ja soijaproteiinia sen porsaan lihan ja korppujauhon lisäksi. Lihaa sisältää 16% ja teurastusjätettä sekä lihaa yhteensä 51%. Kaikki muu on jotain muuta. Eli todellakin saa halvemmin tehtyä lihapullat itse siitä sika-nautasta, korppujauhosta ja kananmunasta. Me käytetään myöa soijarouhetta, joka on maustettu jauhelihamausteella. Tulee herkkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä jotka huutelevat että menkää töihin v
Meillä ei mässätä makuja sekaisin, vaan samalla vaivalla tehdään kasvispyörykät ja lihapyörykät. Kaikki aikuiset ja lapset ottavat lautaselle molempia ja lisäksi yleensä perunaa ja salaattia. Toki myös leipä ja maito/vesi.
Helposti pärjää 25€/viikko tosin en ole kilpaurheilija. Mutta eipä työttömällä paljoa rahaa kulu ja harrastuksina ainoastaan uimahallissa käynti, ristikkosanat, lenkkeilyt koiran kanssa ja kirjaston kirjojen lukeminen. Tykkään kyllä lukea terveellisistä ruoista, mutta omaan budjettiin kuuluvat vain perus kasvikset, marjat ja hedelmät. En ostele mitään gojimarjoja tai luontaiskaupan smoothierouheita. Pähkinänäkin ostan perus maapähkinää ja siemeniä. En ikinä mitään kilohinnaltaan kalleimpia, cashew-pähkinöitäkin raaskin ostaa vain pari kertaa vuodessa. Mutta eipä ole vaikea pysytellä budjetissa, hämmästelen välillä mitäköhän jotkut ostelevat kun niin vaikeaa vaikuttavaa joillain olevan.
Kaikissa Rikkaat ja rahattomat -ohjelmassa niin rikkaat on kiinnostuneet rahasta ja katsomaan myös mitä ostavat. Suunnittelevat myös, miten raha riittää ja voivat muuttaa suunnitelmiaan lennosta. Kaikki ovat kuitenkin kiinnostuneita terveydestä. Köyhät valittavat että makkara on niin kallista mutta silti ostavat sen. Eivät näe nenäänsä pidemmälle, joten ilmankos tuo että myös tulevaisuus on yhtä ankea.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähikaupassa HK lihapyörykät maksaa se pussi 1,59€ ja sisältää myös broileria, kalkkunaa ja soijaproteiinia sen porsaan lihan ja korppujauhon lisäksi. Lihaa sisältää 16% ja teurastusjätettä sekä lihaa yhteensä 51%. Kaikki muu on jotain muuta. Eli todellakin saa halvemmin tehtyä lihapullat itse siitä sika-nautasta, korppujauhosta ja kananmunasta. Me käytetään myöa soijarouhetta, joka on maustettu jauhelihamausteella. Tulee herkkua!
sika-naudasta ei sika-nautasta
Cittarissa 5kg perunaa 1,39€. 1kg pakasteranskalaisia 1,39€.
Köyhillä tällä palstalla on kyllä hirveästi vääriä luuloja siitä miten eivät voi tehdä järkeviä valintoja kaupassa tai miten rahat ei muka riitä, mutta ei vaan ole viitseläisyyttä muuttaa rahankäyttötapojaan. Kun niitä einespullia on vaan pakko ostaa ja pakasteransikset ja pullat ovat pakkohankintoja, koska vihannekset on niin kalliita. Rikkaat ei vaan voi mitenkään ymmärtää matematiikkaa. Sitten kun kertoo, että nyt saa juureksi hintaan 50 senttiä kilo, niin sitä viestiä sadetetaan alanuolilla ihankuin olisi sanonut, että senkun menet ja nostat pankkautomaatista rahaa. Mutta silti mileuummin maksaa sen kaksi euroa pakasteranskispussista kuin ostaa 5 kiloa perunoita, koska köyhän mielestä se kahden euron pakasteranskispussissa on paljon enemmän perunaa kuin siinä viiden kilon perunapussissa.
Kaikki tuollaiset ajatusvinoutumat ovat oikeasti syy siihen miksi jollain ei rahat riitä. Tai jos on tottunut käymään kaupassa 3 kertaa viikossa ja käyttää niihin matkoihin bussia, eli yhteensä 6 bussimatkaa. Sen sijaan voisi käydäkin kaupassa vain kerran kuussa ja käyttäisi kaksi bussimatkaa (säästöä tulee näin heti 4 bussimatkaa, tai jopa viisi, jos onnistuu olemaan kaupassa nopea ja käyttämään ilmaista vaihto-oikeutta hyödyksi), tai sitten tilata ruoat kotiin ja voi päästä halvemmallakin, riippuen bussimatkan hinnasta, koska ruoat voi isommasta kaupasta saada halvemmalla. Mutta ei voi, koska "haluan itse valita minkä tuotepakkauksen otan tai haluan itse valita hedelmät".
Vierailija kirjoitti:
ja 1 kg punajuuria 0,49 kilo... punajuuri vielä joskus valittiin vuoden terveysvihannekseksi, tai joku superruoka tai vastaava, koska on niin terveellinen juures
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja 1 kg punajuuria 0,49 kilo... punajuuri vielä joskus valittiin vuoden terveysvihannekseksi, tai joku superruoka tai vastaava, koska on niin terveellinen juures
Niin olikin. En ostanut, kun juuri pari viikkoa sitten ostin punajuuria 1€/2kg pari kolme pussia...
Meillä on omavarainen maatila joten tuohon summaan pääsisi helpolla jollei olisi tälläinen herkuttelija. Saamme eläimille hävikkiviljaa, jauhoja ja hiutaleita. Näitä hyödynnämme myös itse ruoanlaitossa. Kasvatamme omat mansikat, kurpitsat, parsat, kurkut, tomaatit ja chilit. Keräämme ahkerasti marjoja ja sieniä. Kyläläiset antavat kerätä lisäksi omenat ja viinimarjat ilmaiseksi ja kiitoksena viemme itsepuristettua tuoremehua sekä hilloja. Saamme myös viikottain hävikkihedelmiä ja vihanneksia kaupoista. Näistä perkaamalla saadaan vielä hyvät käyttöön omaan pöytään ja muut eläimille. Käytämme neljää pakastinta ja kahta jääkaappia. Kaupasta täytyy ostaa vain voi, öljy ja mausteet. Maito, munat, liha saadaan myös omana tuotantona ja lihaa sekä munia vaihdamme paikallisen kalastajan tuoreeseen järvikalaan.
Tässä esimerkiksi tämän päivän ruokalista
Tuorepuuro, hävikki banaania sekä itse kerättyjä mustikoita
Lounas työnantaja tarjoaa.
illallinen Kanipyöryköitä, Mojo Verde kastiketta, hanhenrasvassa paistettuja perunoita ja ruusukaalia
Iltapala Kutunjuustosalaatti
Päivän ostettujen raaka-aineiden summa 50 senttiä. Kaikki kasvikset ja hedelmät hävikkiä, vuohenmaito itseltä ja kaninliha. Ruokaa valmistetaan kerralla iso määrä ja pakastetaan valmiina annoksina helpottamaan arkea. Eläintenpito tietysti maksaa ja sitä ei ole tässä huomioitu.
juuri ostin kaupasta satsumaa hintaan1,29 kiloa ja appelsiinia hintaan 1,49 kilo sekä omenoita hintaan 0,99 kilo. en sanoisi hedelmiä kalliiksi. päädyin mysö tuhlaamaan 3,59 kilohinnan vesimelonin, joka maksoi jotain 6 euroa, mutta kokemus on osoittanut, että vesimeloni on minusta niin makeaa, niin sitä yhtä oikeasti syö sitten viikon. En ehkä köyhänä ostaisi tuon kilohinnan vesimelonia, mutta nyt teki mieli juuri vesimelonia.
monivitamiineja ja hivenaineita en tarvitse d-vitamiinia lukuunottamataa, koska syön tässä ketjussa paljon halveksittuja juureksia ja muita vihanneksia (ja hedelmiä)