HPV-rokote
Alkoi vähän ahdistaa tuota toista ketjua lukiessa se, etten ole ottanut tuota rokotetta. Olen siis seksielämän aloittanut nainen ja mietin, että kai teitä muitakin vastaavanlaisia on?
Päätin olla ottamatta sitä kaikkien pelottelujen vuoksi ja nyt taitaa olla liian myöhäistä. Olisi joku voinut valistaa silloin, kun se oli tarpeen. Kiitos vaan vanhemmille, kun en koskaan seksuaalikasvatusta(kaan) saanut. :/
Kommentit (42)
Vaari oli ottamatta korona rokotteen ja on nyt haudassa.
No onhan se tietysti harmillista, jos sitä ei ota ja saakin viruksen. Itse olen sen ikäinen (yli 30 v) että tuota rokotetta ei ollut tarjolla, kun olin nuori ja tällä hetkellä käyn vuosittain papakontrolleissa, kun virus on elimistöön tullut. Jonain vuonna se saattaa olla muuntautunut syöväksi, toistaiseksi vielä ei. Onneksi on hyvä terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se tietysti harmillista, jos sitä ei ota ja saakin viruksen. Itse olen sen ikäinen (yli 30 v) että tuota rokotetta ei ollut tarjolla, kun olin nuori ja tällä hetkellä käyn vuosittain papakontrolleissa, kun virus on elimistöön tullut. Jonain vuonna se saattaa olla muuntautunut syöväksi, toistaiseksi vielä ei. Onneksi on hyvä terveydenhuolto.
Toivottavasti tilanteesi pysyisi hyvänä. Itse olen n. 20-vuotias, eli ehkä vielä voisin saada sen rokotteen, jos kävisin pyytämässä. Tosin sille virukselle altistuminen kai vain pitäisi testata ensin.
Ap
Löytyisikö vielä muita keskustelemaan aiheesta?
Ap
Aikuisena ihmisenä sinun pitäisi nyt vaan ottaa sinne t.huoltoon yhteyttä kysymyksinesi. Tee se heti huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena ihmisenä sinun pitäisi nyt vaan ottaa sinne t.huoltoon yhteyttä kysymyksinesi. Tee se heti huomenna.
Mitään muuta keskusteltavaa tässä ei tosiaan ole, tämä on objektiivisesti oikea ohje ap:lle. Kyllä ne siellä osaavat neuvoa, pitääkö mahdollinen tartunta tutkia ensin vai miten.
Miksi joku haluaisi kokeellisia rokot. Ei ole pakko ottaa useita kumppaneita. Vaikka on vaikea tietää varmaan kuka on tosissaan, ellei pidä tiukat kriteerit ja tiedä toisen taustaa pidemmältä ajalta. Ei ole kiire ottaa kumppania yleensäkään, ei niistä usein ole tueksi kaikista ja osa eroaa. Sitoo liikaa vaan itseä nuorena, jos voisi tehdä oman kodin ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta keskusteltavaa tässä ei tosiaan ole, tämä on objektiivisesti oikea ohje ap:lle. Kyllä ne siellä osaavat neuvoa, pitääkö mahdollinen tartunta tutkia ensin vai miten.
No joo, kieltämättä olette oikeassa.
Pohdin vaan, että ottavatko muut yleensä sen rokotteen? En oikein osaa tehdä päätöstä asian tiimoilta, enkä tiedä, voiko kukaan ottaa siihen kantaa siellä terveydenhuollossakaan. Itsestähän se on toki kiinni, sen tiedän.
Ap
Itseä myös HPV vähän ahdistaa, ja ärsyttää kun olin juuri parilla vuodella liian vanha joten en saanut sitä silloin kun se tuli rokotusohjelmaan. Aikuisena otettaessa se taitaa maksaa aika paljon, joten en itse ole asiaa edistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi kokeellisia rokot. Ei ole pakko ottaa useita kumppaneita. Vaikka on vaikea tietää varmaan kuka on tosissaan, ellei pidä tiukat kriteerit ja tiedä toisen taustaa pidemmältä ajalta. Ei ole kiire ottaa kumppania yleensäkään, ei niistä usein ole tueksi kaikista ja osa eroaa. Sitoo liikaa vaan itseä nuorena, jos voisi tehdä oman kodin ja muuta.
Mm, onhan se noinkin. En kylläkään edes etsi vakituista kumppania, enkä ole muutenkaan jaksanut olla kovin aktiivinen seksielämän saralla kaikkien muiden asioiden aiheuttaman stressin ja ahdistuksen vuoksi.
Tulevaisuutta vaan mietin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kokeellinen rokote? Ihan normaalit tutkimusvaiheet läpi käynyt ja tehokas.
Eikö nyt edes tällaista neuvojenkysymisketjua voisi pitää tuosta foliohattukuonasta puhtaana.
Vierailija kirjoitti:
Itseä myös HPV vähän ahdistaa, ja ärsyttää kun olin juuri parilla vuodella liian vanha joten en saanut sitä silloin kun se tuli rokotusohjelmaan. Aikuisena otettaessa se taitaa maksaa aika paljon, joten en itse ole asiaa edistänyt.
Mukava saada vertaistukea, vaikka tuo sun tilanne onkin harmillinen. :(
Itse en ole vielä päättänyt, että mitä teen. Siksipä juuri muiden kokemuksia kaipailisinkin.
Ap
Ihan höpörokote eikä poista ns. seulonnan tarvetta tulevaisuudessa. Tosin seulonnan tarpeestakin on monia mielipiteitä.
Suurin osa ihmisistä on rokottamatta. Rokotuksia ei ole annettu, kun vasta n. 15 vuotta tytöille ja pojille 2-3 vuotta. Tytöistä sen ottaa muistaakseni n. 80 prossaa ja pojista n. 70. Rokotuskattavuus siis on vielä hyvin alhainen. Sen sijaan HPV:n saa n. 80 prosenttia ihmisistä. Tästä voi jo päätellä, että läheskään jokaiselle ei kehity tästä syöpää.
Jos olet harrastanut seksiä, voit olla HPV.n kantaja. Millään testillä sitä ei saa selville. HPV näkyy (jos näkyy) vain aktiivivaiheessa mikäli on solumuutoksia. Solumuutokset parantuu usein itsekseen 6 kk - 2 vuodessa. HPV voi olla täysin oireeton vuosia ja joskus ikuisesti. Oireita saattaa tulla ja sitten taas mennä. Se elää omaa elämäänsä. Solumuutoksistakin on vielä pitkä matka syöpään ja säännölliset papa-testit kuuluu normaaliin terveydenhuoltoon oli rokote tai ei.
HPV viruksia on lukuisia, joista rokote suojaa vain muutamaa vastaa. Nämä on niitä viruksia mitkä useimmiten lisäävät syövän riskiä. Muita vastaan rokote ei suojaa.
Oletko opiskelija? Esim. Yths neuvoo rokotteen suhteen kun otat yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpörokote eikä poista ns. seulonnan tarvetta tulevaisuudessa. Tosin seulonnan tarpeestakin on monia mielipiteitä.
Sinusta varmaan ainoa ei-höpö on hopeavesi.
Kuka sua oikein pelotteli? Mulla 2 tytärtä ja oli itsestäänselvyys että rokote otetaan, kaikki kaveritkin otti.
Katsopa ap ensin hieman sitä miten iso se tilastollinen riski saada vakavia seurauksia siitä HPV tartunnasta onkaan. Ei pitäisi olla kovin kärjessä ahdistavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sua oikein pelotteli? Mulla 2 tytärtä ja oli itsestäänselvyys että rokote otetaan, kaikki kaveritkin otti.
Silloiset huoltajat. Vastuu jäi itselle.
Ap
Up