Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19073)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöä ja pannukakkua hillolla näyttää monella olevan arkiruokana tai välipalana? Itse pidän näitä herkkuina, mitä tulisi syödä hyvin harvoin, eikä edes viikottain.
Pannarihan on perinteinen torstain ruoka hernarin kanssa. Varsin terveellinen vielä ellei käytä liikaa sokeria.
Jos tekee ihan perinteisellä repsetillä ja syö normaalisti sokeroitua hilloa, niin aika kaukana tämä mistään terveellisestä välipalasta on. Halvinta vehnäjauhoja, runsaasti sokeria ja rasvaa. En usko että molempia täysin ilman sokeriakaan tehdään.
Mun pannarissa ei ole rasvaa (pl. voideltu vuoka), ja sokeriakin vain n. neljännes perusohjeista. Samoin hillo-ohjeiden sokerin voi huoletta puolitt
Googlesta kun hakee reseptejä, niin monessa pannukakussa on 50g/0,5 dl rasvaa ja 0,5-1,5 dl sokeria. Rasvaton taikina jää ainakin leivinpaperiin kiinni.
Marttojen ohjeiden mukaan sokeria tulee käyttää vähintään 500-700 g per yksi marjakilo, jos haluaa että hillo säilyy kuukausia. Jos sokeria vähentää pitäisi käyttää muita aineita sakeutukseen/säilyvyyteen. Millä reseptillä nämä vähäsokeriset hillot siis tehdään?
Kirjoitin sen aiemman ihan perinteisen reseptin, missä rasvaa ja sokeria 2 rkl. Se peräisin ikivanhasta keittokirjasta v. 1971, oma 5. painokseni v. 1986 nimellä Kodin keittokirja. Ei leivinpaperia vaan voideltu vuoka. Ehkä jos haluaa käyttää leivinpaperia auttaisi sen öljyäminen - tilkka öljyä ja levitys talouspaperilla?
Hillon teen aina hillo-marmeladi sokeriin, siinä ohjeessa kiloon marjoja 330 g sokeria. Laitan aina vähemmän. Mikäli marjat eivät liian kypsiä, niissä usein myös omaa pektiiniä. En tykkää liian makeasta eikä myös haittaa jos hillo hieman löysempää, en halua liian tönkköä. Teen hilloja myös pakastetuista marjoista. Myös ne ilmatiiviit lasipurkit missä se kumirinkula toimii hyvin - desinfionti kiehuvalla vedellä. Tee pieniä kertaeriä ja katso minkä verran saat vähennettyä sokerin määrää että löydät sinulle parhaan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin työkaverini kanssa, joka käy aina lounaalla ravintolassa pitsalla kun itselläni aina eväät kotoa, niin ruoasta. Ja hön kertoi syövänsä aina todella hyvin myös kotona. Mainitsi syövänsä paljon salamia, meetwurstia, pekonia, pastoja ja erikoishedelmiä ja leipomotuotteita kahvin kanssa. Ei nuo minun korvaani mitenkään kuvaa todella hyvin syömistä. Ei kuulosta edes monipuoliselta ruokavaliolta. Toki ei syököön 100€/kk kun lounaspitsoihin menee jo kuukaudessa 240€. Omat lounaseväät maksavat suunnilleen 40€/kk tai varmaan alle.
Jöin vain pohtimaan, että mitä on todella hyvin syömistä. Itselleni se ei ole pitsa ja pekoni, vaan käytännössä lähiruoka ja monipuolisesti kasvista ja kalaa.
Sörkit jotain pahalle haisevaa mikrossa lämmitettävää makaroonilaatikkoa niin, että sun työhuoneesi haisee ihan oksennukselta.
Minulla ei ole omaa työhuonetta, vaan meillä on avokonttori ja keittiö-kahvila-tilat eri kerroksessa. Siellä myös jääkaapit ruoan säilytykseen ja mikrot ja kahvinkeitin yms. Miksi makaronilaatikko haisisi pahalta? Yleensä itselläni eväänä tosin täytettyjä leipiä tai ruokaisia salaatteja, mutta talvella erityisesti tuliset keitot on ihania. Mutta voisin toki ottaa myös kasvis-makaronilaatikkoa töihin evääksi, koitan kuitenkin vältellä hiilareita ja syödä mahdollisimman kevyesti. Lisäksi tykkään tulisesta ruoasta enkä niin perinteisestä suomalaisesta, vaikka lapsi ja mies niitä rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Bami goreng annos (pastaa, kanaa, sieniä, kasviksia) 1 kg 4,99,
mansikkajugurtti litra -30% 0,62,
omenamehua 4x0,95 l 1,89 lidl
Kyllä nyt napa paukkuu ja budjetti kans!
-winner-
Paljonko tuossa nyt elokuun budjetti meni yli, eihän tuo ole kuin 7,50, eli periaatteessa parin päivän ruokien hinta satasen budjetissa?
Kiusa se on pienikin kiusa
Asiasta vähän sivusta, mutta teen oman omenahillon siten, että pesen omenat (n. 3 kg) , poistan karan, lisään 1 desilitran vettä ja keitän palat pehmeiksi. Lisään hillosokerin, kiehautan hetken ja soseutan keitoksen sauvasekoittimella. Lisään hillon joukkoon Atamonia ohjeen mukaan ja desifinioin myös pakastusastiat sillä. Pakastan hillon, se säilyy kauan myös jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin työkaverini kanssa, joka käy aina lounaalla ravintolassa pitsalla kun itselläni aina eväät kotoa, niin ruoasta. Ja hön kertoi syövänsä aina todella hyvin myös kotona. Mainitsi syövänsä paljon salamia, meetwurstia, pekonia, pastoja ja erikoishedelmiä ja leipomotuotteita kahvin kanssa. Ei nuo minun korvaani mitenkään kuvaa todella hyvin syömistä. Ei kuulosta edes monipuoliselta ruokavaliolta. Toki ei syököön 100€/kk kun lounaspitsoihin menee jo kuukaudessa 240€. Omat lounaseväät maksavat suunnilleen 40€/kk tai varmaan alle.
Jöin vain pohtimaan, että mitä on todella hyvin syömistä. Itselleni se ei ole pitsa ja pekoni, vaan käytännössä lähiruoka ja monipuolisesti kasvista ja kalaa.
Sörkit jotain pahalle haisevaa mikrossa lämmitettävää makaroonilaatikkoa niin, että sun työhuoneesi haisee ihan oksennukselta.
Käytkö itse myös joka päivä lounaalla pitsalla ja poet siitä huonoa oloa, kun kaikki kertynyt vatsan ympärille ja et ole saanut rahaa säästöön kun kaikki menee ruokaan? Älä huoli, aina voi tehdä elämäntaparemontin ja muuttaa rutiinejaan.
Vierailija kirjoitti:
Just tuli dokumentti paastoamisesta, mikä tekee hyväö ihmisen mielelle ja keholle. Eli kuten se joku sanoi, ei ole pakko syödä joka päivä :D Toki vettä kannattaa juoda. Ja monet paastoajat saattavat kuitenkin nauttia hyvin sulavia kasvissosekeittoja pieniä annoksia. Mutta kannattaisi sitten olla syömättä kokonaan vaikka ilta 18 - seuraavan päivän lounasaikaan klo 13 tms. Vatsa tottuu nopeasti ja näläntunne katoaa kokonaan.
Käyttekö te paastoajat normaaleissa kokopäivätöissä tai missään liikkumassa?
Itseasiassa silloin kun paastoaa niin energiatasot on korkeammalla kun muulloin. On tutkittu, että sillä olisi tekemistä alkukantaiseen saalistus/metsästysvietin kanssa. Ei paastoaminen estä mitenkään liikkumasta.
Aikoinani kun syön tasan 1 kerran päivässä, ja silloinkin illalla, niin jaksoin mainiosti juosta lenkkejä päivällä ja kävellä 20km lenkkejä ja olla täysin iloinen jne. Ennen sitä päivän ainoaa ateriaa. Toki jos olet tottunut syömään joka aamu vaikka leivän tai puuroa, niin varmasti alkaa maha kurkumaa aamulla jos skippaan aamupalan. Kroppa tottuu nopeasti muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle luksusta on kauramaito aamulahvissa :) Onneksi 1 purkki kestää vähintään viikon, koska täydellä hinnalla IKaffesta saa pulittaa sen 2,15€. Tarjouksesta onneksi hamstrannut 1,65€ maksavia, mutta silti. Kallista luksusta :)
Se ei ole MAITOA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöä ja pannukakkua hillolla näyttää monella olevan arkiruokana tai välipalana? Itse pidän näitä herkkuina, mitä tulisi syödä hyvin harvoin, eikä edes viikottain.
Miksi tulisi syödä vain noin harvoin? Jokin sortin syömishäiriö sulla?
Syötkö itse joka viikko samaa ruokaa? Eli on pakko olla joka viikko aina sushia ja kanacurrya ja lasagnea ja pullaa jne. Eikö voi olla viikkoja, että olisi vaihtelua? Kyllä itse ainakin keksin jäätelön ja pannukakun tilalle välillä muutakin kuten lämpimiä leipiä, hapankorppuja, kaurakeksiä, kanelikorppuja, vispipuuroa, riisipuuroa jne.
Opettele lukemaan. Kyse ei ollut siitä, että söisi joka viikko samoja ruokia vaan siitä, että sinusta HERKKUJA ei muka tulisi syödä joka viikko.
P.s. Minulla on 5 kertaa viikossa sama aamupala. Vaikka se ei nyt tähän aiheeseen mitenkään liitykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulisi syödä vain noin harvoin? Jokin sortin syömishäiriö sulla?
Onko sinulla jokin lukemisen ymmärtämisen häiriö puutteellisen ruokavalion vuoksi? Miksi jäätelöt, pannukakut ja hillot pitäisi kuulua viikottaiseen ruokavalioon? Mieluummin syö tilalla jotain ravitsevaa ruokaa, kuin höttöä mitä ihminen ei tarvitse.
Olet siis syömishäiriöinen. Asia selvä. Suosittelen kyllä terapiaa sen hoitamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannarihan on perinteinen torstain ruoka hernarin kanssa. Varsin terveellinen vielä ellei käytä liikaa sokeria.
Jos tekee ihan perinteisellä repsetillä ja syö normaalisti sokeroitua hilloa, niin aika kaukana tämä mistään terveellisestä välipalasta on. Halvinta vehnäjauhoja, runsaasti sokeria ja rasvaa. En usko että molempia täysin ilman sokeriakaan tehdään.
Mun pannarissa ei ole rasvaa (pl. voideltu vuoka), ja sokeriakin vain n. neljännes perusohjeista. Samoin hillo-ohjeiden sokerin voi huoletta puolitt
Googlesta kun hakee reseptejä, niin monessa pannukakussa on 50g/0,5 dl rasvaa ja 0,5-1,5 dl sokeria. Rasvaton taikina jää ainakin leivinpaperiin kiinni.
Marttojen ohjeiden mukaan sokeria tulee käyttää vähintään 500-700 g per yksi marjakilo, jos haluaa että hillo säilyy kuukausia. Jos sokeria vähentää pitäisi käyttää muita aineita sakeutukseen/säilyvyyteen. Millä reseptillä nämä vähäsokeriset hillot siis tehdään?
Jännä, että sinä löysit vain runsassokerisia ohjeita... Minä kun googletin pannariohjetta, niin heti ensimmäisten joukossa oli ohje, johon tuli vain 1 rkl siis YKSI RUOKALUSIKKALLINEN sokeria. En itsekään ole koskaan tehnyt pannaria, jossa olisi enemmän kuin muutama lusikallinen sokeria. Mikä hirviö se sokeri sulle oikein on? Ja toinen tuo rasva. Mitä pahaa rasvassa muka on? Jos pellilliseen käyttääkin sen 0,5 dl rasvaa, niin ei siitä kuule paljoa yhteen palaa jää. Ellet sitten ahmi koko pellillistä kerralla... mutta ei siihenkään kuole. Aivan älytöntä siis toi sun "kauhistelusi". Varsinkin kun se rasva on välttämätöntä terveyden kannalta.
Chiahilloon ei tarvitse laittaa muruakaan sitä hirveän kauhean kamalaa sokeria, jos ei halua.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Eihän todella hyvin syöminen ole mikään synonyymi terveellisesti syömiselle. Jos esim sanotaan, että joku ihminen/eläin on hyvin syönyt, niin kyllä sillä viitataan siihen, että ruoka on maistunut eli syö paljon eli on lihava. Tai jos ollaan lähdössä pitemmälle reissuun eikä ruokaa ole tiedossa moniin tuntiin tai on jotain raskasta hommaa tiedossa, niin sanotaan, että "syökää nyt hyvin, jotta jaksatte". Kyllähän jo tuosta asiayhteydestäkin pitäisi tajuta, ettei työkaverisi puhunut mistään terveellisesti syömisestä vaan siitä että syö mielellään paljon/tukevasti.
En kyllä itse sano, että söin kyllä todella hyvin, jos olen vetänyt raskasta ruokaa ähkyyn asti. Voin lähinnä pahoin ja siitä on hyvin syöminen kaukana.
Silloin voin mainita, että söinpä todella hyvin, jos olen saanut vaikka ahvenia ja grillannut ne nuotiolla perunoiden ja kasvisten kanssa ja mieli on korkealla.
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
🤣
No, nyt jäi jo pääkaupunki taa. En bongannut ketään neilikka rintapielessä 😔
Pasilassa Prismassa on yöaikaan -60% paistopisteen tuotteet klo 23-06 välisenä aikana, muusta en tiedä. Spagetit OIKEASTI olisivat olleet 0,39€/kilo, mutta en niitä voinut ostaa - hylly oli tyhjä! Sen sijaan löysin itselleni uuden tuotteen, Torinon Mokaroni, 700g pussi 0,59€, eli sekalaisia pastoja "laatikkoruokiin" tjsp. Italialaisittain tuo olisi pasta mista. Vissiin tehtaan lattialta iltaisin lakaistut pussitetaan:
Nimestään huolimatta Mokaronimix ei ole mikään moka, vaan maukas tapa vähentää ruokahävikkiä. Valmistuserän alussa ja lopussa syntyy pieni määrä makaroneja, jotka eivät täysin vastaa Torinon tiukkoja laatuvaatimuksia. Maku on kuitenkin yhtä hyvä kuin muotovalioilla kavereillakin. Siksi päätimme pakata pelastetut makaronit. Pussi sisältää erilaisia makaronej
Kiitos raportista. Mulla on silloin tällöin, oikeastaan melko harvoin asiaa Pasilaan mutta ei noin myöhään. Joten sinne jää paistopisteen tuotteet.
Hauska toi Mokaroni!
Ja juu, kun mä 😌 kerran spagetin hinnan tarkastin, on se oikeasti 0,39 kilo. Ei epäilyn häivää 🧐
On toi lounaan hinta... on. Mä joskus vierailen eräällä toimistolla ja siellä linjalounaan hinta on 13,50 🤬
Sinäkö ne kaikki spagetit olit käynyt ostamassa 😆 mutta oli mielenkiintoista itse tosiaan nähdä konkreettisesti nuo hintaerot. (en yleensä työmatkoilla katsele tuollaisia, nyt vain kertakaikkiaan oli pakko!)
Toi 13,50€ on lounasedun maksimiarvo verotuksessa (sen yli menevä on sitten verotettavaa tuloa), joten sehän se määrää aika tarkkaan lounaan hinnankin. Kaverilla oli lounareita 90-luvun lopulla ja niiden arvo oli muistaakseni 35 markkaa? Ja lounasravintolan kassalla piti sitten aina laskea vielä kolikoita siihen päälle, kun olisko lounas sitten maksanut 39 markkaa? Mä olen aina syönyt niin harvoin maksullisia lounaita, etten kyllä yhtään muista mitä ne lounaat maksoivat.
(ihan ohi aiheen, katson paralympialaisia, nyt on vuorossa uinti - aivan käsittämättömiä suorituksia sielläkin ilman jalkojakin, ja äsken oli murderball eli pyörätuolirugbyä, jossa muuten on sekajoukkueet aina pelaamassa - en uskaltaisi mennä kentälle sekaan! vielä kun ymmärtäisi noi luokitukset)
Iltapalaksi söin sämpylän, jossa välissä aurinkokuivattu tomaatti cream bonjouria (sitä haukuttua uutta versiota) ja paistettuja sieniä. Hitsit oli hyvää! Sitä syödessäni mietin, että miksi joidenkin meidän mainitsemat ruuat saavat aikaan niin reipasta aggressiivisuutta? Onko syynä se, että me ollaan itse tyytyväisiä siihen, mitä ja miten syömme? Kun ne on aika ristiriitaisiakin kommentteja, ensin haukutaan ruokaa tylsäksi/köyhäksi/huonoksi, ja sitten yht'äkkiä se onkin niin, että eihän herkkuja syödä joka päivä, ei edes joka viikko... Päättäisitte jo.
Ske, itse olen laittanut huomiolle, että yleensä ne haukkuvat niitä sieniä ja marjoja, jotka eivät syystä tai toisesta viitsi itse mennä nauttimaan luonnosta ja keräämään niitä metsän antimia. Harvalla on mahdollisuutta maksaa 40€/kg tuoreista kantarelleista kaupassa, siis pienestä rasiallisesta missä ehkä 15kpl niin 9€. Lopulta paistinpannun jälkeen siinä on ruokaa 3 ruokalusikallista. Nämä henkilöt, jotka eivät siis itse sienestä niin kokevat jonkinlaista vihaa siitä, että jäävät itse näistä herkuista paitsi. Kehuvat siis sitä kaupan kanaa ja jauhelihaa, koska niihin heilläkin on varaa.
Googlaamalla saa eri tuloksia riippuen siitä, minkälainen nettikäyttäytyminen on. Mun hakutulokset on ihan erilaisia työkavereiden hakutuloksiin verrattuna, ja se johtuu siitä, että mä surffaan paljon muillakin kuin suomenkielisillä sivuilla, klikkaan helposti englannin- ja saksankielisiä hakutuloksia, ja käytän myös ruotsia nettikielenä. Jos minä haen netistä pannukakkuohjeen, saan sieltä ekaksi tulokseksi valion ohjeen, jossa on 1rkl sokeria, sitten onkin "maailman paras pannukakku" ja 1,5dl sokeria. Aikamoinen ero! Ja kolmas oli englanninkielinen wikipediasivu.
No, teen pannukakun siten kuin olen tehnyt sen aina, äitini ohjeella: kananmunia, maitoa, suolaa, sokeria, jauhoja (kaurahiutaleita, leseitä, viherjauhetta, pinaattia, nokkosta, porkkanaraastetta tms) ja hieman sulatettua rasvaa sekaan juuri ennen uuniinlaittoa. Mummoni voiteli uunipannun tyhjällä voikääreellä (eli kun voipaketista loppui voi, niin sitä käärettä ei heitetty menemään, vaan sillä sitten voideltiin uunipeltejä tai valurautaista paistinpannua tai kakkuvuokaa)
Vierailija kirjoitti:
Ske, itse olen laittanut huomiolle, että yleensä ne haukkuvat niitä sieniä ja marjoja, jotka eivät syystä tai toisesta viitsi itse mennä nauttimaan luonnosta ja keräämään niitä metsän antimia. Harvalla on mahdollisuutta maksaa 40€/kg tuoreista kantarelleista kaupassa, siis pienestä rasiallisesta missä ehkä 15kpl niin 9€. Lopulta paistinpannun jälkeen siinä on ruokaa 3 ruokalusikallista. Nämä henkilöt, jotka eivät siis itse sienestä niin kokevat jonkinlaista vihaa siitä, että jäävät itse näistä herkuista paitsi. Kehuvat siis sitä kaupan kanaa ja jauhelihaa, koska niihin heilläkin on varaa.
Voi olla. Mä vaan oon niin perso hyvälle ruualle (omasta mielestäni hyvänmakuiselle ruualle), että olen valmis näkemään ylimääräistä vaivaakin sen eteen, kun ei oo liikaa rahaa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kana ja jauheliha (proteiini) edustavat täysin eri ruokaryhmää kuin sienet (kasvikset). Kasvisten osuuden voi nauttia monesta muustakin lähteestä kuin sienistä, jotka ostaa jokatapauksessa helposti kaupasta edullisesti, joten mitään kateutta näihin kommentteihin ei kyllä liity. Kasviksethan on sen 1-2 e/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kana ja jauheliha (proteiini) edustavat täysin eri ruokaryhmää kuin sienet (kasvikset). Kasvisten osuuden voi nauttia monesta muustakin lähteestä kuin sienistä, jotka ostaa jokatapauksessa helposti kaupasta edullisesti, joten mitään kateutta näihin kommentteihin ei kyllä liity.
Tarkoitit varmaan, että kasvikset ostaa jokatapauksessa kaupasta edullisesti? Sienet ovat törkeän kalliita. Joitain kieliopillisia sääntöjä kannattaa noudattaa.
Ja kommenttisi paljastaa sen, että ne jotka hehkuttavat kanaa ja jauhelihaa, eivät todellakaan hanki proteiinejaan mistään muusta kuin eläinperäisistä lähteistä. Mitään muuta ei ole olemassa.
"Marttojen ohjeiden mukaan sokeria tulee käyttää vähintään 500-700 g per yksi marjakilo, jos haluaa että hillo säilyy kuukausia. Jos sokeria vähentää pitäisi käyttää muita aineita sakeutukseen/säilyvyyteen. Millä reseptillä nämä vähäsokeriset hillot siis tehdään?"
Mä nyt olen vihoviimeinen neuvomaan hillonkeitossa mutta kaverini tekee hyvin vähäsokerisia hilloja ja soseita. Ne hän pakastaa. Saan varmaan taas kohta häneltä omppusosetta puuroon laitettavaksi.
Kampin Pimu