Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19075)
Rinnastaako joku sienet ja kanan samalle viivalle proteiinin lähteeksi? Esim. herkkutatti 3,2 g prot/100 g, broilerin filee prot 22 g/100 g. Sienet kuuluu täydentämään lautasen kasvisosiota, mutta ei niitä ravintoarvojen puolesta voi kehua mitenkään proteiinirikkaaksi ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ske, itse olen laittanut huomiolle, että yleensä ne haukkuvat niitä sieniä ja marjoja, jotka eivät syystä tai toisesta viitsi itse mennä nauttimaan luonnosta ja keräämään niitä metsän antimia. Harvalla on mahdollisuutta maksaa 40€/kg tuoreista kantarelleista kaupassa, siis pienestä rasiallisesta missä ehkä 15kpl niin 9€. Lopulta paistinpannun jälkeen siinä on ruokaa 3 ruokalusikallista. Nämä henkilöt, jotka eivät siis itse sienestä niin kokevat jonkinlaista vihaa siitä, että jäävät itse näistä herkuista paitsi. Kehuvat siis sitä kaupan kanaa ja jauhelihaa, koska niihin heilläkin on varaa.
Kummallista, miten tarkkaan tiedät hinnan, vaikka et niitä koskaan osta. Ehkä nämä jotka kommentoivat sienten keruuta, ovat niitä itse keränneet. Ja kuten itse tuossa muuten kerroitkin, niin vähiin ne sienet kutistuu kun niitä käsittelee eli pääruokaahan ne varsinaisesti ei ole, kerää niitä itse tai ostaa kaupasta. Sienten lisäksi nimittäin tarvitsee jotain muutakin. Sienethän laitetaan sitten salaattiin, munakkaisiin tai jauhelihaan tai keittoihin tai minne lie, mutta nehän on siellä lisäkkeenä. Kyllä siinä pelkällä sienellä elävä pyörtyisi tosi nopeasti ravinnon puutteeseen. Tämä ske nimimerkki ja miksei muutkin täällä taitaa olla joku tarinatäti, jutut on kuin paroni munchausenilla.
Vierailija kirjoitti:
Rinnastaako joku sienet ja kanan samalle viivalle proteiinin lähteeksi? Esim. herkkutatti 3,2 g prot/100 g, broilerin filee prot 22 g/100 g. Sienet kuuluu täydentämään lautasen kasvisosiota, mutta ei niitä ravintoarvojen puolesta voi kehua mitenkään proteiinirikkaaksi ruuaksi.
En minä ainakaan, koska en pysty syömään kanaa. Itse pyrin pitämään ruokani sellaisena, että se maistuu hyvälle, ei aiheuta minulle ongelmia, ja se on kaikinpuolin ravitsevaa. Saan valkuaista myös kasviksista, etenkin palkokasveista, mutta aika suuri valkuaisen lähde ruokavaliossani ovat kananmunat ja etenkin viljat. Valkuaisen saanti ei ole ravinnossani se kriittinen tekijä, joten en yleensä uhraa sille sen kummempaa ajatusta, tämän ketjun takia laskin näkyviin.
Ensi kerralla kun keitän keltavahveroita kokoon, niin yritän muistaa punnita ne käsittelemättöminä ja sitten kokoonkeitettyinä, niin saan se vesiosuuden laskettua. En oikein luota Finelin tulokseen veden haihtumisesta, mutta se on tietenkin voitu laskea jostain kuivahtaneista torisienistä. Silloin se varmaan pitää paikkaansa. Ja jos päivässä syö vaikka 100 grammaa sieniä, siitä saa 2,5 grammaa valkuaista, ja se on kuitenkin 2,5 grammaa enemmän kuin nolla. Herkkutatin kanssa ollaan jo melkein viidessä grammassa, eikä se enää ole mikään mitätön määrä, vaikkei tietenkään koko päivän tarvetta kata, ei edes 10%.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kaupassakäydessä voi aina vilkaista, että mitä mikäkin tuote maksaa, jos ei jostain kauppasovelluksesta sitten katso, jos joku asia kiinnostaa. Tiedän, että Cittarissa 250g kantarellirasia maksoi viimeksi 9,95€, ne oli laitettu erilliseen pieneen kylmälaitteeseen heti kauppaan sisälle tullessa.
Oletko huomannut, että me, jotka kirjoittelemme täällä kaikenlaista, olemme ottaneet asioista selvää, ja jos kerromme jotain, joka on ihan vaan mielipide, niin kerrotaan se sitten niin, tai sitten puhumme omien kokemustemme pohjalta?
Minusta sienet ovat erinomaisen herkullisia (mielipide). Ne ovat oleellinen osa perheemme ruokavaliota (fakta, jolle ei valitettavasti ole nettilähdettä laittaa). Sienet sisältävät paljon hyödyllisiä ravinteita (tähän faktaan löytyisi lähteet netistä).
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Ske, itse olen laittanut huomiolle, että yleensä ne haukkuvat niitä sieniä ja marjoja, jotka eivät syystä tai toisesta viitsi itse mennä nauttimaan luonnosta ja keräämään niitä metsän antimia. Harvalla on mahdollisuutta maksaa 40€/kg tuoreista kantarelleista kaupassa, siis pienestä rasiallisesta missä ehkä 15kpl niin 9€. Lopulta paistinpannun jälkeen siinä on ruokaa 3 ruokalusikallista. Nämä henkilöt, jotka eivät siis itse sienestä niin kokevat jonkinlaista vihaa siitä, että jäävät itse näistä herkuista paitsi. Kehuvat siis sitä kaupan kanaa ja jauhelihaa, koska niihin heilläkin on varaa.
Ei kaikki ihmiset pidä sienistä. Ne eivät ole kaikille herkkuja. Siksi moni ei myöskään sienestä tai osta niitä. On ihmisiä, jotka eivät syö sieniä vaikka ne valmiina kokattuna ilmaiseksi eteen tarjoiltaisiin. Sinä tunnut kuvittelevan ihan omiasi.
"Kasviksiin luetaan kaikki tuoreena myytävät hedelmät, marjat, vihannekset, sienet ja peruna. Vihanneksiin kuuluvat esimerkiksi palkokasvit, sipulit, juurekset, kaalit, salaatit, yrtit ja vihanneshedelmät, kuten tomaatit, kurkut, melonit ja kurpitsat."
"Ruokavalion tärkeimmät proteiinin lähteet ovat viljavalmisteet, liha- ja kananmunaruoat sekä maito ja maitovalmisteet. Raaka-ainetasolla miehet saavat noin 70 % ja naiset noin 65 % proteiinista eläinkunnan tuotteista ja vastaavasti 30 % ja 35 % kasviperäisistä proteiinin lähteistä. Ruokasuosituksen mukaisessa ruokavaliossa eläinproteiinin lähteitä voidaan tuntuvasti nykyisestä vähentää ja korvata niitä kasviproteiinin lähteillä (mm. pavut, herneet ja viljapohjaiset runsaasti proteiinia sisältävät ruoanvalmistuksessa käytettävät tuotteet). Jos maitojuomat korvataan täysin kasvijuomilla, on hyvä huomioida, että soijajuomaa lukuun ottamatta niiden proteiinipitoisuus on huomattavasti matalampi kuin maidon ja piimän. "
Nämä löytyi ihan ruokaviraston nettisivuilta, kyllä sienet on listattu nimenomaan kasviksiin, eikä kasviproteiinin merkittäväksi lähteeksi.
Miten tuonkin, ihan todenperäisen kommentin, voi paljastaa, että "mitään muuta ei ole olemassa". Ei siinä niin sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kuitenkin pysytään faktoissa ja todetaan että suurin osa teistä on läskejä,eikö? ei ketään ruoka näin paljoa kiinnosta jollei suoraa ongelmaa ole sen kanssa.
Siis haistakaa läskit paska, pitkä paska.
Ilmeisesti itse olet ihailemasi laiha? Ei sekään onnelliseksi eikä mukavaksi ihmiseksi tee, näköjään. Taitaa olla myös syömisongelma, muiden lisäksi.
Ei noihin trollien juttuihin kannata lähteä mukaan, parempi vaan jättää kokonaan huomiotta.
Sienet ovat OSA ruokavaliota, eivät pääruokaa. Ilman sieniäkin pärjää mainiosti. Mutta jos niihin on ihastunut, keräilee ja syö, niin ei siinäkään mitään. Kunhan ei ole niin fanaattinen, että tuputtaa täällä niitä jatkuvasti kaikille. Sama hiukan kuin kasvissyöjät ja sekasyöjät, ei niitä tarvitse toisilleen tuputtaa. Asiasta voi jutella, muttei suuttua jos ei saa käännytettyä.
Jos joku ei välitä sieniä kerätä tai ei niistä muutenkaan välitä tai ei voi syödä niin mitään elämää suurempaa vahinkoa ei silloin tapahdu. Voidaan todeta, että jotkut ovat innokkaita sieni-ihmisiä ja jotkut eivät. Ruokailuun ja isompaan säästöön sillä ei ole suurtakaan vaikutusta puoleen eikä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ihmiset pidä sienistä. Ne eivät ole kaikille herkkuja. Siksi moni ei myöskään sienestä tai osta niitä. On ihmisiä, jotka eivät syö sieniä vaikka ne valmiina kokattuna ilmaiseksi eteen tarjoiltaisiin. Sinä tunnut kuvittelevan ihan omiasi.
Minäkään en erityisemmin sienistä tykkää, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa heitä haukkumaan ketkä niistä pitävät. Omassa perheessäkin puolet pitää sienistä.
Miksi muka pitäisi moittia niitä, jotka pitävät eri ruuista kuin itse?
Vierailija kirjoitti:
Sienet ovat OSA ruokavaliota, eivät pääruokaa. Ilman sieniäkin pärjää mainiosti. Mutta jos niihin on ihastunut, keräilee ja syö, niin ei siinäkään mitään. Kunhan ei ole niin fanaattinen, että tuputtaa täällä niitä jatkuvasti kaikille. Sama hiukan kuin kasvissyöjät ja sekasyöjät, ei niitä tarvitse toisilleen tuputtaa. Asiasta voi jutella, muttei suuttua jos ei saa käännytettyä.
Jos joku ei välitä sieniä kerätä tai ei niistä muutenkaan välitä tai ei voi syödä niin mitään elämää suurempaa vahinkoa ei silloin tapahdu. Voidaan todeta, että jotkut ovat innokkaita sieni-ihmisiä ja jotkut eivät. Ruokailuun ja isompaan säästöön sillä ei ole suurtakaan vaikutusta puoleen eikä toiseen.
Se että kertoo omista syömisistään ei ole tuputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kateuskortti oli huvittava. En pidä sienistä. En niin mistään niistä. Kerran oli pakko palauttaa ravintolassa annos takaisin keittiöön koska se maistui sieniltä, jota ei ollut listalla mainittu. Tarjoilija oli ihan hoomoilasena, että se on vaan sienijauhetta. E-hei, ei käy! En silti mollaa sienten syöjiä enkä kerääjiä. Eikä mulla ole aavistustakaan tattien matoisuudesta tai koosta. Mites se vanha tietoisku menikään... "Opettele tuntemaan myrkkysienet. Poimi vain sieniä jotka tunnistat" :D
Ne jotka tykkää, nauttikoon mun puolesta kaikin rinnoin!
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse koen näitä lukiessa, että jopa välillä koettavat tuputtaa omaa ideologiaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse koen näitä lukiessa, että jopa välillä koettavat tuputtaa omaa ideologiaansa.
Keskity enemmän luetun ymmärtämiseen.
Mistä kumpuaa täällä tämä tarve hyökätä heidän kimppuun joilla erilaisia tapoja ja mieltymyksiä. Jos ei kateus, niin ehkä sitten huonot käytöstavat tai ilkeys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan täällä on haukuttu laiskoiksi ihmiset, jotka eivät kalasta tai mene sieneen. Koska ne on edullista ruokaa. No sienestän kyllä itse, mutta en näe niitä ns. ruokana vaan osana ruokavaliota. Ja kyllä ne sienestäjällä tulee välillä korvista ulos jos joka päivä söisi sieniä. EN syö, kerään niitä, mutta alkaisi mennä kyllä ilo jos vetäisi sieniä joka helkkarin aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta pikemminkin tuntuu, että nämä sieni-intoilijat hyökkäävät niiden kimppuun jotka sanovat, etteivät syö sieniä tms.
On haukuttu tosiaan laiskoiksi, tyhmiksi, annettu sienestysohjeita jotka eivät sovellu kaikille ihmisille jne. Puhuvat itsestnselvästi ikäänkuin kaikilla kasvaisi sieniä takapihalla. Ei uskota vaikka kertoo, että ei ole sienimaastoa lähellä. No kyllä on kun minullakin on nurkan takana aina korillinen kun vaan poimin. Ja syötäviä madottomia tatteja löytyy kuin sieniä sateella.
Myös on vallan unohdettu että sienet pitää tuntea, on erotettava syötävät sienet ja ei syötävät. Kiva juttu sieniä tuntemattoman poimia myrkkysieni ja tehdä siitä ruokaa. Eikö silloin ole parempi antaa sienten keruu niille, jotka sienet tuntevat toisistaan.
Täällä taas näköjään tyyppejä jotka luulevat että jokainen kirjoitus on juuri heille henkilökohtaisesti suunnattu. Ja vankkumattomasti haluavat täältä universaaleja ohjeita kaikille vaikka kyse on yksittäisten ihmisten omista kokemuksista, joita täällä jaetaan.
Jos joku vinkki ei nappaa, niin ohita se sitten, älä takerru ja jankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas näköjään tyyppejä jotka luulevat että jokainen kirjoitus on juuri heille henkilökohtaisesti suunnattu. Ja vankkumattomasti haluavat täältä universaaleja ohjeita kaikille vaikka kyse on yksittäisten ihmisten omista kokemuksista, joita täällä jaetaan.
Jos joku vinkki ei nappaa, niin ohita se sitten, älä takerru ja jankkaa.
Siis oliko tuo vuodatus kohdistettu sieni-intoilijoille vai muille?
Ihmiset vetelee hatusta näitä sepitelmiään tänne. Madottomia tatteja, 20 kilometrin kävelylenkkejä ja yksi hakkaa tänne jotain fantasiakertomuksia. Mikä lie sairaus tässäkin takana.Menkää töihin.