Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19067)

Vierailija
6781/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole mitään järkeä laskea vaikka joulukuun ruokaostoksia ja pitää sitä normaalina, kun silloin ostetaan ruokaa myös sukulaisille sekä ystäville ja järjettömiä määriä ruokaa ja herkkuja varastoon. Sitten taas tammikuussa saattaa mennä lähemmäs 0€ kun syödään niitä ruokia pois. Parempi laskea ruokakulut oman päiväkulutuksen mukaan, tai sitten koko vuoden ruoat ja jakaa se 12:lla. Ei kuukausittainen kauppalasku kerro mitään, kun moni ostaa ruokaa myös varastoon kuten säilykkeitä, vaikka käyttäisi ne vuoden päästä. Lisäksi aika monen ruokalasku on syksyllä aika pieni, kun sienestää ja marjastaa. 

Jos kuukausittainen kauppalasku pysyy satasen pinnassa vuosikausia, niin silloin todellakin on järkeä katsoa sitä. Eikä ole mitään väliä milloin se joku tie

Kyllä itse jouluisin haluan ostaa aina oman kinkun kotiin. Enkä vain syödä vierailla sitä kerran joulupäivänä. Sama laatikoiden ja rosollin kanssa. Ja kalojen. Ja juustojen. Ja punaviinin. Että kyllä silloin rahaa palaa. Ja pitää ostaa vielä tutuille suklaarasiat, ja 1 sellainenkin maksaa jo 6€. 10:lle ystävälle niin lasku on jo 60€ ylimääräistä siinä kuussa. Outoa, ettei teillä mene yhtään enemmän rahaa joulukuussa kuin vaikkapa maaliskuussa. Jotkut lapsiperheet joutuu käymään heinäkuussa myös Lintsillä tai jossain, jossa ruoat on tosi kalliita. Harva jaksaa ottaa omia ruisleipiä Lintsille kuumana kesäpäivänä. Tai lapsi kinuaa torilta mansikkarasiaa ja jäätelöä. 

Vierailija
6782/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan 44kg joten varmaan arvaatte, ettei ruokani tavallisina päivinä paljoa maksa. Kasviksia ja leipää. Mutta pidän juhlien järjestämisestä, ja vieraille ostan aina kaikkea hienoa kuten juustoja ja teen susheja. Joka lauantai. Niitä juustoja jää toki aina myös yli itsellenikin. Noiden luksusherkkujen takia ruokalaskuni hipoo sinne 90-110€/kk. Juomiin menee sitten toki 300€ ja tupakkaan 200€.

Ja suolistossa jatkuva käymistila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6783/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene kauheasti rahaa kauppaan, kun mulla aina samat ostokset. Ne kasvikset, säilyke hillosipuli, jalapeno, riisi, pasta, peruna, leipä, margariini, kananmuna, salaattijuusto, sweet chili kastike, suola, pippuri, pikakahvi ja kauramaito. Unohtuikohan joku. En käytä ketsuppia tai öljyjä. Pannulle riittää margariini ja monesti valmistan kasvikset vain mikrossa. No mutta Jos vieraita tulee ostan ison pussin nachoja ja salsadipin. Asun yksin ja ostan halvinta brändiä. Lihasta ja alkoholista en välitä. Ehkä kerran vuodessa saatan grillimakkarapaketin tai siiderin ostaa. Käyn kerran viikossa kaupassa mutta en ikinä ota kuittia eikä minulla ole mitään etukorttia, niin vaikea sanoa eurolleen kuukausikuluja,16€ meni viimeksi kauppaan. Kauppana Prisma, jonne kuljen kävellen. Elän varmasti monen mielestä askeettisesti kun en käytä rahkoja tai osta karkkia, mutta minun ei vain tee mieli. Nautin myös säästämisestä ja ostin juuri uuden kalliin viulun itselleni. Mat

Ei tuo kuulosta askeettisesti elämältä kun matkustelee ja on varaa ostaa kallis viulukin. Ilmeisesti myös vatsan saa täyteen eikä nälkä ole. Ja terve jos pystyy matkustelemaan paljon. Monella nykypäivänä ehkä vääristynyt kuva, että on normaalia juoda limua tai mehua päivittäin. Tai että pitäisi ostaa niitä tuotteita, joita somessa tai telkkarissa mainostetaan. Mutta eihän se toki niin ole. Sinä olet pysynyt perusasioiden äärellä ja teet asiat niin kuin itse haluat. Tietenkin siinä säästyy rahaa kun ei osta mitään turhaa tai epäterveellistä.

Vierailija
6784/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painan 44kg joten varmaan arvaatte, ettei ruokani tavallisina päivinä paljoa maksa. Kasviksia ja leipää. Mutta pidän juhlien järjestämisestä, ja vieraille ostan aina kaikkea hienoa kuten juustoja ja teen susheja. Joka lauantai. Niitä juustoja jää toki aina myös yli itsellenikin. Noiden luksusherkkujen takia ruokalaskuni hipoo sinne 90-110€/kk. Juomiin menee sitten toki 300€ ja tupakkaan 200€.

Ja suolistossa jatkuva käymistila.

Haha, niin mulla varmaan onkin? :D Vaikka en tiedä mitä tuo tarkoittaa. Jos olet lääkäri, niin avaatko vähän, että voin tehdä tarvittavia muutoksia?

Vierailija
6785/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joku selittää että kun 0,85 euron jugurttia laitetaan puuroon lusikallinen niin se kestää sitte viikon. Ihmettelen vaan että miksi sitä ylipäätänsä pitää sinne puuroon tunkea .Tuntuu vähän ett täälä keksitään näitä halpoja ruokia, vedelllään hintoja jostain ruoan verkkokaupasta ja sitten keksitään että hei sitä voi laittaa vaikka puuroon lusikallisen niin se kestää sitte viikon. Tässä vähä lisää. Ostin 50 eurolla kaviaaria ja laita siitä yhen helmen aina leivän päälle aamusin niin se kestää koko vuoden se purkki. Pistän vaan se pakkaseen kuten kotitalouskoulussa neuvottiin, olenhan 55-vuotias.

Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paket

Meillä ostetaan kyllä säännöllisesti ruokaa myös muille kuin perheenjäsenille. Melkein päivittäin tulee kylään ja kahville joku ystävä. Lisäksi lasten kaverit pörräävät meillä ja syövät täällä myös. Joka vuosi järjestetään 5 lapsen kaverisynttärit, ja myös aikuisten iltoja vietetään ja kutsutaan kylään ihmisiä. Aina tarjotaan ruokaa ja juomaa. Rapujuhlat myös kaksi kertaa vuodessa. Voisin väittää, että lähes päivittäin joku juo meidän kahvia/mehua tai syö pullaa tai jäätelöä, joten voisin ajatella niin, että minä olen ostanut sen ruoan jollekin muulle kun itselleni tai perheelleni.

Vierailija
6786/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Kyllä itse jouluisin haluan ostaa aina oman kinkun kotiin. Enkä vain syödä vierailla sitä kerran joulupäivänä. Sama laatikoiden ja rosollin kanssa. Ja kalojen. Ja juustojen. Ja punaviinin. Että kyllä silloin rahaa palaa. Ja pitää ostaa vielä tutuille suklaarasiat, ja 1 sellainenkin maksaa jo 6€. 10:lle ystävälle niin lasku on jo 60€ ylimääräistä siinä kuussa. Outoa, ettei teillä mene yhtään enemmän rahaa joulukuussa kuin vaikkapa maaliskuussa. Jotkut lapsiperheet joutuu käymään heinäkuussa myös Lintsillä tai jossain, jossa ruoat on tosi kalliita. Harva jaksaa ottaa omia ruisleipiä Lintsille kuumana kesäpäivänä. Tai lapsi kinuaa torilta mansikkarasiaa ja jäätelöä. '

Ymmärrän kuvaamasi tilanteen, joskus samankaltaista meilläkin, mutta nyt tilanne muuttunut, lapsetkin asuvat jo omillaan. Joskus ostin joulun jälkeen vielä toisenkin kinkun puoleen hintaan, nyt olen vähän kyllästynyt koko kinkkuun. Anoppi sen silti ostaa ja siitä sitten pakkaan muutaman siivun mukaan. Tuntuu että vuosi vuodelta menee jouluruokiin vähemmän rahaa kun meidän iäkkäämpien ruokahalu vähenee ja lapset ovat ilmoittaneet että syövät perinteistä jouluruokaa vain kerran. Suklaarasioiden ostamisesta on pääsääntöisesti luovuttu jo vuosia sitten, kun ne eivät ketään erityisesti kiinnosta. Kai olen silleenkin outo että juon joulupöydässä mieluummin hyvää kotikaljaa kuin punkkua.

Vierailija
6787/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä iäkäs kotikaljan juoja, joka varastat anopilta kinkkua kotiin kun et itse halua ostaa nykyisin enää jouluruokia, niin mitä teillä on sitten tapana viedä sinne anopille? Viettekö itsetehdyt laatikot vai kalat? Kyllä sekin maksaa, jos ostaa vaikkapa 6 hengelle kalapöydän tarjottavat.

Vierailija
6788/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavilohi, graavisiika, mäti ja sillit saattavat maksaa helposti jo 100€

Vierailija
6789/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tulee kalliimmaaksi mennä kylään syömään, jos on sovittu, että jokainen tekee ja tuo jotain. Monesti kylään menijä tuo sitten ne kalliit jutut sinne isäntäperheelle ja vie samppanjat. Isäntäperhe yleensä keittää perunat ja tekee salaatin, vaikea vieraiden olisi tuoda keitettyjä perunoita sinne joulupöytään. Eli kun vieras vie kalat ja viiniä 10 ihmiselle, niin siitä tulee helposti kalliimpaa kuin sinun ja puolisosi se 1 jouluateria, mitä jaksaa syödä siinä illan aikana. En minä ainakaan kehtaisi alkaa kyselemään jotain eväsrasioita isäntäperheitä kesken jouluillan, että ottaisin ylitsejäänyttä kalaa, salaattia, perunaa ja kinkkua kotiin.

Vierailija
6790/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä iäkäs kotikaljan juoja, joka varastat anopilta kinkkua kotiin kun et itse halua ostaa nykyisin enää jouluruokia, niin mitä teillä on sitten tapana viedä sinne anopille? Viettekö itsetehdyt laatikot vai kalat? Kyllä sekin maksaa, jos ostaa vaikkapa 6 hengelle kalapöydän tarjottavat.

En varasta, tyrkyttäisi enemmänkin kun ostaa joka vuosi liian ison kinkun. Vähän vaihtelee vuosittain mitä kukakin hankkii, viime vuonna meitä vaan neljä syömässä. Silloin tein joulutortut, graavilohen ja myös paistettua lohta ja ostin kotikaljan. Kotikaljan olisin voinut tehdä itsekin, mutta kaupassa sattui olemaan myytävänä tuote jonka tiesin erittäin hyväksi.

Vierailija
6791/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varasta, tyrkyttäisi enemmänkin kun ostaa joka vuosi liian ison kinkun. Vähän vaihtelee vuosittain mitä kukakin hankkii, viime vuonna meitä vaan neljä syömässä. Silloin tein joulutortut, graavilohen ja myös paistettua lohta ja ostin kotikaljan. Kotikaljan olisin voinut tehdä itsekin, mutta kaupassa sattui olemaan myytävänä tuote jonka tiesin erittäin hyväksi.

Sait nuo kaikki mahtumaan 100€/kk budjettisi? Ei paha tosiaan. 

Vierailija
6792/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene kauheasti rahaa kauppaan, kun mulla aina samat ostokset. Ne kasvikset, säilyke hillosipuli, jalapeno, riisi, pasta, peruna, leipä, margariini, kananmuna, salaattijuusto, sweet chili kastike, suola, pippuri, pikakahvi ja kauramaito. Unohtuikohan joku. En käytä ketsuppia tai öljyjä. Pannulle riittää margariini ja monesti valmistan kasvikset vain mikrossa. No mutta Jos vieraita tulee ostan ison pussin nachoja ja salsadipin. Asun yksin ja ostan halvinta brändiä. Lihasta ja alkoholista en välitä. Ehkä kerran vuodessa saatan grillimakkarapaketin tai siiderin ostaa. Käyn kerran viikossa kaupassa mutta en ikinä ota kuittia eikä minulla ole mitään etukorttia, niin vaikea sanoa eurolleen kuukausikuluja,16€ meni viimeksi kauppaan. Kauppana Prisma, jonne kuljen kävellen. Elän varmasti monen mielestä askeettisesti kun en käytä rahkoja tai osta karkkia, mutta minun ei vain tee mieli. Nautin myös säästämisestä ja ostin juuri uuden kalliin viulun itselleni. Mat

Eli mitään oikeaa seurantaa kuluista ei ole, jos muistaa vain viime kerran summan. Edellisellä viikolla on voinut mennä 40 euroa ja sitä edellisellä vielä enemmän ja välillä tuleekin käytyä kaksi kertaa viikossa mitä ei edes muista kun kuittia ei ota.

Vierailija
6793/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tulee kalliimmaaksi mennä kylään syömään, jos on sovittu, että jokainen tekee ja tuo jotain. Monesti kylään menijä tuo sitten ne kalliit jutut sinne isäntäperheelle ja vie samppanjat. Isäntäperhe yleensä keittää perunat ja tekee salaatin, vaikea vieraiden olisi tuoda keitettyjä perunoita sinne joulupöytään. Eli kun vieras vie kalat ja viiniä 10 ihmiselle, niin siitä tulee helposti kalliimpaa kuin sinun ja puolisosi se 1 jouluateria, mitä jaksaa syödä siinä illan aikana. En minä ainakaan kehtaisi alkaa kyselemään jotain eväsrasioita isäntäperheitä kesken jouluillan, että ottaisin ylitsejäänyttä kalaa, salaattia, perunaa ja kinkkua kotiin.

Tilanteeseen vaikuttaa onko kyseessä omaa perhettä vai vieraammat ihmiset.

Vierailija
6794/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuukausisummia monen vuoden ajalta, mutta keskimäärin 15-20€ on mennyt per reissu. Pitää alkaa keräilemään kuitteja vissiin, mutta sanon aina että en tarvitse kuittia kiitos. Mulla kyllä aina samat ja halvat ostokset, että en usko, että koskaan on mennyt yli 25€. Mahtunut reppuun aina ostokset ja tosiaan käyn aina joka keskiviikko kaupassa. Sen muistaisin, jos kävisin joku toinen päivä tai useammin kuin kerran viikossa. Se on ainoa päivä kun minulla on aikaa ja mahdollisuus käydä kaupassa Suomessa. Matkoilla eri systeemi, ja silloin käyn lähes päivittäin kaupassa hakemassa päivän ruoat kuten patonkia, vettä ja hedelmää. Eipä ruoat ulkomaillakaan paljoa ole maksanut. T. Uuden viulun omistaja

Vierailija
6795/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän nuo maksaneet kovinkaan paljoa. Kotikalja 4 e plo, lohifile tarjouksessa n 10 euroa, tortutkaan maltaita maksa.

Vierailija
6796/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mitotat noi kalat per syöjä? Eli kuinka paljon pitäisi ostaa graavilohta ja paistettua lohta? Mulle on jotenkin vaikea hahmottaa. Ja sit aina joku ei syö kinkkua, niin haluaa enemmän syödä kalaa jne. 

Vierailija
6797/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi anoppi tyrkyttää kinkkua sinulle eikä lapselleen?

Vierailija
6798/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän nuo

14€ ja joulutorttujen hinta on aika paljon yhdestä ateriasta kuukaudessa

Vierailija
6799/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa 14€ menisi per ateria niin se maksaisi kuukaudessa 434€. Ja siis tossa vaan 1 päivän ateria. Tohon päälle sit aamupala, lounas ja iltapala.

Vierailija
6800/19067 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteeseen vaikuttaa onko kyseessä omaa perhettä vai vieraammat ihmiset.

Viedäänkö eri juttuja perheelle tai vieraille? Miten tämä toimii? Haluan oppia tietämään etiketit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi