Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19071)
joku selittää että kun 0,85 euron jugurttia laitetaan puuroon lusikallinen niin se kestää sitte viikon. Ihmettelen vaan että miksi sitä ylipäätänsä pitää sinne puuroon tunkea .Tuntuu vähän ett täälä keksitään näitä halpoja ruokia, vedelllään hintoja jostain ruoan verkkokaupasta ja sitten keksitään että hei sitä voi laittaa vaikka puuroon lusikallisen niin se kestää sitte viikon. Tässä vähä lisää. Ostin 50 eurolla kaviaaria ja laita siitä yhen helmen aina leivän päälle aamusin niin se kestää koko vuoden se purkki. Pistän vaan se pakkaseen kuten kotitalouskoulussa neuvottiin, olenhan 55-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Tässä alehamsterin kesäkuun loput ostokset:
Broilerin file rosmariini-karpalo 390 g, kana ceasar ciabatta, grillileike asian bbq 900 g, maalaishyvä taikinajuurileipä 650 g, grillivalmis mozzarellapestoperunat, viljasian kylkisiivu 384 g, 2 luumujugurttia, lemppari perunarieskanen, rainbow savukalkkuna 200 g, karhunvatukka kermajogurtti, kebabpuikko 250 g, mansikka jugurttirahka, tomaattivuohenjuustokeitto, nämä 60 & yht. 18,71 e.
tarjous/normaalihinta: 2 jääsalaattipussia, kirsikka 500 g, miniluumutomaatti rs, kokonainen grillibroileri, tomaattipyre 200 g, pirkka paprika, gazpacho ltr, nämä yht.16,98 e, kaikki yht. 35,69 e. Kesäkuun kaikki ostokset yht. 105,04 e.
HIeman kyllästyin tähän kirjoittamiseen, mutta ajattelin nyt sitten kuitenkin jatkaa ettei jää ainakaan kuukausi kesken. Kylmiä kanasalaatteja tuli syötyä aika paljon lämpimillä keleillä, tuon gazpachon ostin ruokahalua herättämään, vaikka olikin aika
Noihan on just sitä prosessoitua ruokaa joka johtaa älylliseen tylsistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseleivotussa leivässä on tosiaan se ongelma, että se ei tahdo säilyä pitkään. Heti kun on vähän jäähtynyt sitä aletaan syömään!
Sämpylöitä laitan ihan sinällään pussiin ja pakastimeen, limpun viipaloin ja pakastan. Sämpylöiden kanssa olen miettinyt, että pitäisikö halkaista valmiiksi ennen pakastusta, en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi. Jos kaupasta ostan kokonaista leipää, niin leikkaan senkin valmiiksi viipaleiksi, ennenkuin laitan pakastimeen.
Mutta sinä kommentoija tämän tiesitkin, halusit vain nälviä paremmuudentunteessasi.
Naisen logiikka kukoistaa. Pakastettu leipä pitää syödä myös samantien.
🙈
Oikeasti, olisiko nyt pitänyt noin kymmenennen kerran kymmenennessä eri viestiketjussa vääntää rautalangasta, että sieltä pakastimesta otetaan leipää sulamaan sen verran, mitä ehditään käyttää ennen kuin se menee pilalle? Ja juuri sen takia se viipaloidaan ennen pakastimen laittoa, jotta sieltä voi ottaa vaikka viipaleen kerrallaan.
Leipä säilyy sulatettunakin kuitenkin muutamia päiviä, tätä mätäkuuta lukuun ottamatta. Tänään söin sämpylän, jonka olin ottanut lauantaina sulamaan (muiden sämpylöiden kanssa), eikä siinä ollut mitään vikaa vielä.
Incelin logiikkaa ilmeisesti sinulla sitten?
No, tulipa nyt kerrottua tämä vielä kerran. Jospa joku saisi tästä jotain hyödyllistä irti.
Vierailija kirjoitti:
joku selittää että kun 0,85 euron jugurttia laitetaan puuroon lusikallinen niin se kestää sitte viikon. Ihmettelen vaan että miksi sitä ylipäätänsä pitää sinne puuroon tunkea .Tuntuu vähän ett täälä keksitään näitä halpoja ruokia, vedelllään hintoja jostain ruoan verkkokaupasta ja sitten keksitään että hei sitä voi laittaa vaikka puuroon lusikallisen niin se kestää sitte viikon. Tässä vähä lisää. Ostin 50 eurolla kaviaaria ja laita siitä yhen helmen aina leivän päälle aamusin niin se kestää koko vuoden se purkki. Pistän vaan se pakkaseen kuten kotitalouskoulussa neuvottiin, olenhan 55-vuotias.
Kai ny jokainen saa puuronsa maustaa miten tykkää. Eikä todellakaan kaikkea tarvitse syödä joka päivä tai viikkokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä alehamsterin kesäkuun loput ostokset:
Broilerin file rosmariini-karpalo 390 g, kana ceasar ciabatta, grillileike asian bbq 900 g, maalaishyvä taikinajuurileipä 650 g, grillivalmis mozzarellapestoperunat, viljasian kylkisiivu 384 g, 2 luumujugurttia, lemppari perunarieskanen, rainbow savukalkkuna 200 g, karhunvatukka kermajogurtti, kebabpuikko 250 g, mansikka jugurttirahka, tomaattivuohenjuustokeitto, nämä 60 & yht. 18,71 e.
tarjous/normaalihinta: 2 jääsalaattipussia, kirsikka 500 g, miniluumutomaatti rs, kokonainen grillibroileri, tomaattipyre 200 g, pirkka paprika, gazpacho ltr, nämä yht.16,98 e, kaikki yht. 35,69 e. Kesäkuun kaikki ostokset yht. 105,04 e.
HIeman kyllästyin tähän kirjoittamiseen, mutta ajattelin nyt sitten kuitenkin jatkaa ettei jää ainakaan kuukausi kesken. Kylmiä kanasalaatteja tuli syötyä aika paljon lämpimillä keleillä, tuon gazpachon o
Noihan on just sitä prosessoitua ruokaa joka johtaa älylliseen tylsistymiseen.
En pidä noita mitenkään erityisen prosessoituina, enimmäkseen tuoretta lihaa, leipää ja rehuja. Ehkä tuo leikkele ja kebabpuikko, jonka ainesosat muuten suomalainen naudanliha 95 % (kasvatettu/teurastettu/valmistettu: Suomi), mausteet (mm. valkosipuli, paprika, chili, sipuli, mustapippuri, oregano), happamuudensäätöaineet (kaliumlaktaatti, E262), jodioitu suola, sokeri, aromi, karamellisoitu sokeri. Itse tuokin kypsäksi sitten prosessoidaan. En ole mikään raakaravinnon syöjä, enkä pelkää satunnaisia eineksiäkään. Mutta perustele toki näkemyksesi jos haluat. T.alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Turha muistella täällä opiskeluaikaisia budjetteja, koska ruuan hinta on noussut niin paljon!
Olen tosi tiukoilla nyt teinin ruokkimisen kanssa niin pliis, kommentoikaa nykyhintojen näkökulmasta!
Täällä palstalla on ollut ihan hyvä ketjuja siitä, miten ruokkia teini(poika) edullisesti, haku-toiminnolla voi löytää. Totta kai niissä on paljon shaissea seassa, kuten tässäkin ketjussa, mutta on niissä asiallisiakin viestejä. Pääpiirteet joka tapauksessa ovat:
-ruoka tehdään itse yhdessä teinin kanssa
-kasvispainotteista ruokaa
-ruokaa tehdään kerralla PALJON, niin, että sitä voi ottaa lisää, ja lämmittää myöhemmin uuden annoksen
-lautasmalli käytössä
-pakastin ja kattava kuiva-ainevarasto
-käytetään edullisia hiilihydraattilähteitä (peruna, pasta, riisi)
-seurataan tarjouksia, ostetaan punalaputettuja, vertaillaan hintoja kaupan sisällä ja kauppojen välillä (kaupan omat merkit ja halpamerkit kannattaa testata, että mitkä kelpaa)
-korvataan täysliha edullisemmilla proteiineilla (jauheliha, kana, kananmuna, pavut, soijarouhe/suikaleet/hernis)
-vältetään erilaisten täyteherkkujen ostamista, vaan panostetaan siihen ruokaan, herkkuja voi tehdä itse
-opetellaan tekemään hyvää ruokaa yhdessä teinin kanssa.
Eilen tehtiin makaronilaatikko (400g punalaputettua jauhelihaa ja desin verran soijarouhetta, noin 2€, punalaputettu maito 1l 0.5€, neljä isoa kananmunaa 0,5€, valkosipuli omasta kasvimaasta, mausteita noin 0,2€, makaronia 800g 0,8€), yhteensä 4 euroa. Tuo satsi mahtuu juuri ja juuri Ikean suurimpaan lasiseen uunivuokaan, kolme nuorta + minä syö siitä kaksi ateriaa, lisänä ketsuppia, ruisleipää+levitettä, omenamehua (tällä kertaa, 0,79€/l) tomaattia (2.39€/kg) ja kurkkua (1,79€/kg). Suunnitelmissa oli tehdä dahlia, mutta tuota maito oli ollut jääkaapissa jo aika kauan, niin ajattelin käyttää sen pois. Ja oikeasti, paikallisessa Citymarketissa maidot myydään usein punalaputettuna niin, että niissä on joku tasahinta, ei -30%.
Kasviksista olen joutunut nyt hyväksymään sen, että edulliset kasvikset ovat alle 2€/kg, ennen ne olivat alle 1€/kg. Mutta on se silti halpaa verrattuna johonkin valmissalaattiin.
Löysin jauhelihaa punalaputettuna jokin aika sitten, ja ostin sitä reilusti (5kg...) pakastimeen. Meillä se tulee syödyksi hyvissä ajoin ennen kuin pilaantuu pakastimessa, sikanauta ei säily puolta vuotta edes pakastimessa. Maidot säilyy nykyään tosi pitkään, aikaistunakin, kunhan kukaan ei juo purkinsuusta. Kananmunat säilyy pitkään yli parasta ennen - päiväyksen. Kannattaa seurata, milloin missäkin noita alennuksia on, täällä usein on maanantaina aamupäivisin kaikkein eniten alennettuja tuotteita (ei aamulla!), ja sit keskiviikkona tai torstaina.
Kannattaa tehdä budjetti, että paljonko on rahaa käytettävissä, ja miten se jakautuu eri asioihin. Paljonko sitä rahaa voi käyttää ja paljonko sitä haluaa käyttää. Teinin kanssa kannattaa käydä läpi se, että paljonko sitä rahaa on, ja mitä sillä saa. Teini kannattaa ottaa mukaan ruokakauppaan jne.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paketti ostettiin viime vuoden lokakuussa. Itse lasken kuukauden kuluihin sen, mitä kauppaan on oikeasti kulunut esim. 1.6.-30.6. välillä. Kaikkea ei ehkä tule syötyä heti, mutta hinta kassalla on pitänyt maksaa kesäkuussa eikä vasta ensi vuoden helmikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha muistella täällä opiskeluaikaisia budjetteja, koska ruuan hinta on noussut niin paljon!
Olen tosi tiukoilla nyt teinin ruokkimisen kanssa niin pliis, kommentoikaa nykyhintojen näkökulmasta!
Täällä palstalla on ollut ihan hyvä ketjuja siitä, miten ruokkia teini(poika) edullisesti, haku-toiminnolla voi löytää. Totta kai niissä on paljon shaissea seassa, kuten tässäkin ketjussa, mutta on niissä asiallisiakin viestejä. Pääpiirteet joka tapauksessa ovat:
-ruokaa tehdään kerralla PALJON, niin, että sitä voi ottaa lisää, ja lämmittää myöhemmin uuden annoksen
-lautasmalli käytössä
-käytetään edullisia hiilihydraattilähteitä (peruna, pasta, riisi)
-seurataan tarjouksia, ostetaan punala
Ihan perusvinkkejä, mitkä on suurimman osan tiedossa, jos yhtään haluaa ruokakuluissa säästää, vinkkejä mitkä on nähty jo tuhanteen kertaan. Suurin osa ei silti näillä vinkeillä saa 100 e/kk ruokavaliota mitenkään vaikka miten päin kokkailisi itse ruuat. En usko, että edes valtaisilla punalappuapajilla onnistuisi, jos sellaiseen jotenkin olisi jatkuva pääsy, mitä juuri kenellekään ei ole.
"Ostan siis toisinaan K-Citymarketista K-Menun 0,89€/l maksavan jogurtin. Toki siinä on sokeria eikä maailman terveellisin, siksi sitä syödään se reilu viikko loraus puuron päällä tai iltapalaksi mukillinen leivän kanssa. Sitten voi olla, että seuraavalla kauppareissulla sitä ei ostetakaan, vaan sillä kerralla saatetaan ostaa vaikka appelsiinimehu, pähkinöitä tai uusi margariinirasia. Olen huomannut, että juomiin ja välipaloihin ja herkkuihin menisi eniten rahaa, mutta kun syö kunnollisen aterian, jossa pastaa, kasviksia ja sitä proteiinia, niin ei tule nälkä eikä tarvitse napostella tai mutustella rahkoja tai hedelmiä ruokien välissä."
Riippuu ihan henkilön fyysisistä tarpeista paljonko päivässä tarvitsee aterioita ja välipaloja. Miksi se oma sokerijogurtti iltapalalla on jotenkin parempi vaihtoehto, kuin jonkun toisen välipalaksi nappaama terveellisempi maitorahka? Ensimmäisestä saa ruokavalioonsa vain lisättyä sokeria, jollakulla muulla voi välipalaksi napattu proteiinipitoinen rahka olla tarpeellinen lisä ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-lautasmalli käytössä
-käytetään edullisia hiilihydraattilähteitä (peruna, pasta, rii
Ihan perusvinkkejä, mitkä on suurimman osan tiedossa, jos yhtään haluaa ruokakuluissa säästää, vinkkejä mitkä on nähty jo tuhanteen kertaan. Suurin osa ei silti näillä vinkeillä saa 100 e/kk ruokavaliota mitenkään vaikka miten päin kokkailisi itse ruuat. En usko, että edes valtaisilla punalappuapajilla onnistuisi, jos sellaiseen jotenkin olisi jatkuva pääsy, mitä juuri kenellekään ei ole.
Niinhän sanoinkin, että noi on ne pääpiirteet, tarkempia vinkkejä voi hakea niistä teinipoikien ruokkimisohjeista. Ja vaikka kuinka kiukkuisesti olet sitä mieltä, että kukaan ei oikeasti pysty ruokkimaan perhettä teinipoikineen satasella kuussa per nuppi, niin jotkut siinä onnistuvat. Joko pakon edessä tai sitten vaikka harrastuksena. Helppoa se ei kummassakaan tapauksessa ole, vaan vaatii vaivannäköä, suunnitelmallisuutta ja tiettyjä olemassa olevia resursseja (kuten se pakastin vaikkapa)
Tuossa noita linkkejä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3916728/teinipoika-syo-ihan-jarkyttavat…
https://www.vauva.fi/keskustelu/5292055/miten-saastaa-ruokakuluissa-kun…
https://www.vauva.fi/keskustelu/5508686/kasvavat-pojat-syo-hirveasti-au…
Ske
Vierailija kirjoitti:
"Ostan siis toisinaan K-Citymarketista K-Menun 0,89€/l maksavan jogurtin. Toki siinä on sokeria eikä maailman terveellisin, siksi sitä syödään se reilu viikko loraus puuron päällä tai iltapalaksi mukillinen leivän kanssa. Sitten voi olla, että seuraavalla kauppareissulla sitä ei ostetakaan, vaan sillä kerralla saatetaan ostaa vaikka appelsiinimehu, pähkinöitä tai uusi margariinirasia. Olen huomannut, että juomiin ja välipaloihin ja herkkuihin menisi eniten rahaa, mutta kun syö kunnollisen aterian, jossa pastaa, kasviksia ja sitä proteiinia, niin ei tule nälkä eikä tarvitse napostella tai mutustella rahkoja tai hedelmiä ruokien välissä."
Riippuu ihan henkilön fyysisistä tarpeista paljonko päivässä tarvitsee aterioita ja välipaloja. Miksi se oma sokerijogurtti iltapalalla on jotenkin parempi vaihtoehto, kuin jonkun toisen välipalaksi nappaama terveellisempi maitorahka? Ensimmäisestä saa ruokavalioonsa vain lisättyä sokeria, jollakulla m
Kuka muka väitti sen sokerijogurtin olevan mitenkään parempi vaihtoehto? Korkeintaan sinä kun et suostu ymmärtämään lukemaasi.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paketti ostettiin viime vuoden lokakuussa. Itse lasken kuukauden kuluihin sen, mitä kauppaan on oikeasti kul
Kirjoitat ristiriitaisesti, pitääkö se paketti laskea sen lokakuun ostokuukauden lisäksi myös siinä kuussa kun se tuote syödään vai mistä sinä oikein valitat? Osa täällä ilmoittaa ostonsa, osa syömisensä, eikä kumpikaan tapa näytä kelpaavan.
Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.
Eli puolet mun palkasta o.O apua.
Pitäis maksaa laskuja!!
Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja.
Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???
Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.
Eli puolet mun palkasta o.O apua.
Pitäis maksaa laskuja!!
Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja.
Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???
Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä.
No, lähde perkaamaan sieltä S-mobiiilista, että mihin ne rahat menee. Meillä ainakin osa ruokakaupan laskusta on limuja, sipsejä jne. ja jos tarvitsee säästää, niin noi on se helpoin kohde meillä. Mut voi hyvinkin olla, että ne kaikki ostetut on tarpeellisia - sit pitää miettiä, että voiko niiden ostosten sisällä säästää - ostaa halvempaa, vähemmän? Vai pitääkö jotain kulutuksessa muuttaa.
Jos ottaa salkullisen olutta ja pari leivän palaa päivässä, saattaa hyvinkin jäädä syömiset alle 100 € / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan henkilön fyysisistä tarpeista paljonko päivässä tarvitsee aterioita ja välipaloja. Miksi se oma sokerijogurtti iltapalalla on jotenkin parempi vaihtoehto, kuin jonkun toisen välipalaksi nappaama terveellisempi maitorahka? Ensimmäisestä saa
No ihan selvästi aiemmassa viestissä tuomittiin toisten välipalarahkat, mutta itse vedetään sokerijugurttia mukillinen iltapalaksi. Mikä tässä oli siis väärin ymmärretty?
Meillä syödään niitä sokerijukurtteja, Rainbow'n/Coop'in 35 sentin jukurtteja tai sit valion 3 purkkia eurolla cittarin tarjouksesta. Niistä litran purkeista jäi aina jämät sinne pohjalle, ja sitähän ei saa kunnolla tyhjäksi muutenkaan, piti temppuilla jotenkin. Totesin, että mun mielenterveyden kannalta siirrytään noihin pikkupurkkeihin kokonaan.
Hyi hyi ja silleen.
Marjarahkan sitten teen itse, kaupan halvinta rahkaa, turkkilaista jukurttia ehkä, kermaa vaahdotettuna ja pakastemarjoja. Ja tietenkin sokeria. Tosta tykkää kaikki.
Syvää paheksuntaa.
Tänään iltapalana on itsetehtyä salsaa, Rustasta (jep) ostettuja alennettuja Doritokseja (pussi maksoi 0,50€) ja kasvimaalta kerättyjä mansikoita. Vielä ehkä yhden kipollisen saa kerättyä, sit on mansikat loppu meiltäkin. Sit alkaa hernekausi, mun kasvimaalla on vähän myöhässä se.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paketti ostettiin viime vuoden lokakuussa. Itse lasken kuukauden kuluihin sen, mitä kauppaan on oikeasti kul
Näin minäkin lasken kuukauden ruokakulut. Se mikä menee rahana kauppaan kuukauden aikana. Ei silloin tarvitse mitän senttejä tai grammoja laskea. Seuraavassa kuussa taas menee se summa mikä menee.
Myös tietenkin muut syömiseen menevät kulut lasketaa mukaan.
Uutinen: kalorit ei kerro mitään ravintoaineiden saannista. Voit kokeilla elämällä pelkällä maidolla ja kerro sitten, miten hyvin meni. Seuraavaksi voit kokeilla elämää pelkällä kaurahiutaleilla. Sitten voit ottaa vuoroon vaikkapa taloussokerin.