Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19071)

Vierailija
6761/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.

Eli puolet mun palkasta o.O apua.

Pitäis maksaa laskuja!! 

Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja. 

Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???

Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä. 

Kumman paljon teillä rahaa menee kyllä. Juotteko alkoholia tai ostatteko tupakkaa? Entäs sitten mehut ja limut? Karkki tai sipsi? Onko tullut marketista ostettua uusi imuri tai porakone, joka vääristää ruokalaskussa? Kasvisruokapäiviä hyvää pitää useampi viikossa. Ruokajuomana aina vesi. Meillä myös itse tehdä ruokaa, ihan sushia ja katkarapujakin, eikä mene yli 100€/henkilö. Toki ei syödä makeisia ja sipsiä hyvin harvoin, tyyliin vappuna ja syntymäpäivänä. Meillä ei ole tapana mutustella esimerkiksi leffaa katsoessa, vaan keskitytään siihen leffaan. Sitten on eri aika keskittyä syömiseen. Tehdään tietoisia valintoja monessa asiassa, mutta eväsleivät tehdään aina pidemmille retkille tai vaellukselle. Meillä 3 lasta.

Vierailija
6762/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joku selittää että kun 0,85 euron jugurttia laitetaan puuroon lusikallinen niin se kestää sitte viikon. Ihmettelen vaan että miksi sitä ylipäätänsä pitää sinne puuroon tunkea .Tuntuu vähän ett täälä keksitään näitä halpoja ruokia, vedelllään hintoja jostain ruoan verkkokaupasta ja sitten keksitään että hei sitä voi laittaa vaikka puuroon lusikallisen niin se kestää sitte viikon. Tässä vähä lisää. Ostin 50 eurolla kaviaaria ja laita siitä yhen helmen aina leivän päälle aamusin niin se kestää koko vuoden se purkki. Pistän vaan se pakkaseen kuten kotitalouskoulussa neuvottiin, olenhan 55-vuotias.

Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paketti ostettiin viime vuoden lokakuussa. Itse lasken kuukauden kuluihin sen, mitä kauppaan on oikeasti kul

Mulla meni tässä kuussa ruokakauppaan 23€. Sen verran syön siis kuukaudessa? Niinpä siis taidan tehdä. Sillä ei tietenkään ole merkitystä, että vietin koko kuukauden mökillä ja söin vanhempien ruokia. Tuokin kuukauden ruokasumma sisälsi lähinnä dödön ja saunasiiderit. Mutta ton verran siis mulla kuluu ruokaan ja juomaan rahaa.

Mielestäni olisi järkevämpää laskea sen syödyn ruoan hinta, vaikka nokare toisen ostamaa jogurttia, että saisi järkevämmän summan omista syömisistä. Moni ostaa ruokaa myös muille ihmisille eikä vain itselleen, joten jos kauppalaskussa on 7 purkkia maitoa viikoksi eikä itse juo niistä ollenkaan, niin paljon sulla on mennyt kuukaudessa rahaa ruokaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6763/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joku selittää että kun 0,85 euron jugurttia laitetaan puuroon lusikallinen niin se kestää sitte viikon. Ihmettelen vaan että miksi sitä ylipäätänsä pitää sinne puuroon tunkea .Tuntuu vähän ett täälä keksitään näitä halpoja ruokia, vedelllään hintoja jostain ruoan verkkokaupasta ja sitten keksitään että hei sitä voi laittaa vaikka puuroon lusikallisen niin se kestää sitte viikon. Tässä vähä lisää. Ostin 50 eurolla kaviaaria ja laita siitä yhen helmen aina leivän päälle aamusin niin se kestää koko vuoden se purkki. Pistän vaan se pakkaseen kuten kotitalouskoulussa neuvottiin, olenhan 55-vuotias.

Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paketti ostettiin viime vuoden lokakuussa. Itse lasken ku

Mulla meni tässä kuussa ruokakauppaan 23€. Sen verran syön siis kuukaudessa? Niinpä siis taidan tehdä. Sillä ei tietenkään ole merkitystä, että vietin koko kuukauden mökillä ja söin vanhempien ruokia. Tuokin kuukauden ruokasumma sisälsi lähinnä dödön ja saunasiiderit. Mutta ton verran siis mulla kuluu ruokaan ja juomaan rahaa.

Mielestäni olisi järkevämpää laskea sen syödyn ruoan hinta, vaikka nokare toisen ostamaa jogurttia, että saisi järkevämmän summan omista syömisistä. Moni ostaa ruokaa myös muille ihmisille eikä vain itselleen, joten jos kauppalaskussa on 7 purkkia maitoa viikoksi eikä itse juo niistä ollenkaan, niin paljon sulla on mennyt kuukaudessa rahaa ruokaan?

No jos elät vanhempiesi ruuissa niin ehkä tämä ei ole paras paikka sinun kommenteillesi, pyydä vaikka äitiäsi kirjoittamaan paljonko lapsen ruokinta maksoi. Erittäin harva ostaa muille ihmisille säännöllisesti ruokaa korvauksetta, perheelliset täällä osaavat laskea kulut yhteen ja jakaa ne syöjien määrällä.

Vierailija
6764/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ostan siis toisinaan K-Citymarketista K-Menun 0,89€/l maksavan jogurtin. Toki siinä on sokeria eikä maailman terveellisin, siksi sitä syödään se reilu viikko loraus puuron päällä tai iltapalaksi mukillinen leivän kanssa. Sitten voi olla, että seuraavalla kauppareissulla sitä ei ostetakaan, vaan sillä kerralla saatetaan ostaa vaikka appelsiinimehu, pähkinöitä tai uusi margariinirasia. Olen huomannut, että juomiin ja välipaloihin ja herkkuihin menisi eniten rahaa, mutta kun syö kunnollisen aterian, jossa pastaa, kasviksia ja sitä proteiinia, niin ei tule nälkä eikä tarvitse napostella tai mutustella rahkoja tai hedelmiä ruokien välissä."

Riippuu ihan henkilön fyysisistä tarpeista paljonko päivässä tarvitsee aterioita ja välipaloja. Miksi se oma sokerijogurtti iltapalalla on jotenkin parempi vaihtoehto, kuin jonkun toisen välipalaksi nappaama terveellisempi maitorahka? Ensimmäisestä saa

Itse nimenomaan ymmärsin, että kirjoittaja ei siksi osta sitä edullista litran jogurttia joka viikko kauppareissulla, koska se nimenomaan ei ole terveellistä. Ei halua syödä epäterveellistä joka päivä isoja annoksia ainakaan, vaikka edullista ja täyttävää olisi.

Vierailija
6765/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei halua syödä sitä epäterveellistä jogurttia joka päivä tai isoja annoksia kerralla. Ei ole mitään kovin terveellistä. Siksihän se saattaa kestää montakin viikkoa. Jos valitsee aamiaiseksi jogurtin sijasta mieluummin puuron, ja laittaa siihen makulisäksi vain lusikallisen jogurttia.

Vierailija
6766/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti jogurttiannoskin on n. 2 dl, mutta täällä syödään vain pieniä lusikallisia ja nokareita kaikessa, eikä hintaa tunnuta laskevan kuluihin ikinä kun paket

Miksi täällä sitten ihmetellään, että joku pystyy syömään 50€/kk ja jollain menee 150€/kk? Ei tietenkään vauvan, pienikokoisen naisen tai vanhuksen ruokiin mene yhtä paljon rahaa kuin 35-vuotiaan miesbodarin?

Vierailija
6767/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ole mitään järkeä laskea vaikka joulukuun ruokaostoksia ja pitää sitä normaalina, kun silloin ostetaan ruokaa myös sukulaisille sekä ystäville ja järjettömiä määriä ruokaa ja herkkuja varastoon. Sitten taas tammikuussa saattaa mennä lähemmäs 0€ kun syödään niitä ruokia pois. Parempi laskea ruokakulut oman päiväkulutuksen mukaan, tai sitten koko vuoden ruoat ja jakaa se 12:lla. Ei kuukausittainen kauppalasku kerro mitään, kun moni ostaa ruokaa myös varastoon kuten säilykkeitä, vaikka käyttäisi ne vuoden päästä. Lisäksi aika monen ruokalasku on syksyllä aika pieni, kun sienestää ja marjastaa. 

Vierailija
6768/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa perheessä kaikki syö saman verran ja saman hintaisesti. Meillä ainakin miehen erikoisoluihin ja Cokikseen menee tolkuttomasti enemmän rahaa kuin omaan veteeni. Lisäksi mies syö paljon suurempia annoksia ja yleensä aina pitäisi olla jotain lihaa. Itse olen kasvissyöjä. Lapset sen verran pieniä, että heidän ruokakulunsa ovat käytännössä mitättömät. Teen heille perunasoseita itse. Onko nyt järkevää sitten laskea kaikki ruoka ja juomakulttuuri ja jakaa ne neljällä? Että saadaan henkilön kuukausikulutus. Jos asettaisin erillään niin summa olisi puolet pienempi minulla ja lapsilla. Kaikenlaista logiikkaa täälläkin lukee.

Vierailija
6769/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole mitään järkeä laskea vaikka joulukuun ruokaostoksia ja pitää sitä normaalina, kun silloin ostetaan ruokaa myös sukulaisille sekä ystäville ja järjettömiä määriä ruokaa ja herkkuja varastoon. Sitten taas tammikuussa saattaa mennä lähemmäs 0€ kun syödään niitä ruokia pois. Parempi laskea ruokakulut oman päiväkulutuksen mukaan, tai sitten koko vuoden ruoat ja jakaa se 12:lla. Ei kuukausittainen kauppalasku kerro mitään, kun moni ostaa ruokaa myös varastoon kuten säilykkeitä, vaikka käyttäisi ne vuoden päästä. Lisäksi aika monen ruokalasku on syksyllä aika pieni, kun sienestää ja marjastaa. 

Jos kuukausittainen kauppalasku pysyy satasen pinnassa vuosikausia, niin silloin todellakin on järkeä katsoa sitä. Eikä ole mitään väliä milloin se joku tietty ruoka on ostettu tai miettiä paljonko se on maksanut vaikka 2 vuotta sitten. 

Vierailija
6770/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat tänään 5 purkkia hernekeittoa, joiden viimeinen käyttöpäivä on kaukana 2025 tai myöhemmin, niin laitatko sen ruokabudjettiisi tänään vai vasta sitten sinä päivänä kun avaat sen purkin? Rahahan on mennyt joka tapauksessa riippumatta syötkö siitä purkista kolme lusikallista päivässä (koska kalorit) vai koko purkin kerralla.

Sehän voi jäädä sinne hyllyynkin ja tuona aikana ostat lisää purkkeja ja joskus 2027 huomaat, että jahas, päiväys meni vanhaksi ja jäi syömättä, kun preppaus kaaostilanteeseen olikin onneksi turhaa, eikä vielä asuta ydinsuojabunkkerissa tms. "kivaa"...

-winner-

Vierailija
6771/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukausittainen kauppalasku pysyy satasen pinnassa vuosikausia, niin silloin todellakin on järkeä katsoa sitä. Eikä ole mitään väliä milloin se joku tietty ruoka on ostettu tai miettiä paljonko se on maksanut vaikka 2 vuotta sitten. 

Onko sulla kesälomalla ja joulunakin aina satasen kauppalasku? Mulla ei. Joskus 30€ ja joskus 330€.

Vierailija
6772/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--- ja tänään ei vielä ole syöty edes porkkanakeittoa :D

-winner-

Vierailija
6773/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa perheessä kaikki syö saman verran ja saman hintaisesti. Meillä ainakin miehen erikoisoluihin ja Cokikseen menee tolkuttomasti enemmän rahaa kuin omaan veteeni. Lisäksi mies syö paljon suurempia annoksia ja yleensä aina pitäisi olla jotain lihaa. Itse olen kasvissyöjä. Lapset sen verran pieniä, että heidän ruokakulunsa ovat käytännössä mitättömät. Teen heille perunasoseita itse. Onko nyt järkevää sitten laskea kaikki ruoka ja juomakulttuuri ja jakaa ne neljällä? Että saadaan henkilön kuukausikulutus. Jos asettaisin erillään niin summa olisi puolet pienempi minulla ja lapsilla. Kaikenlaista logiikkaa täälläkin lukee.

Minusta on ihan yhtä relevanttia laskea kulut yhteen ja jakaa syöjien määrällä, tai sitten arvioida/laskea oma osuus jos se tuntuu tilanteeseen nähden sopivammalta. Pikkulastenkin ruokakulut saa hirmuisiksi jos ostaisi kaiken valmiina.

Vierailija
6774/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oikeesti repee pää. Asensin S-mobiilin. Meillä menee TONNI kuussa ruokaan ja markettiaineisiin ym (wcpaperit, shampoot jne.) TONNI.

Eli puolet mun palkasta o.O apua.

Pitäis maksaa laskuja!! 

Meitä on 4 aikuista. 2 tekee kovaa ruumiillista työtä. Eväät kaikilla, ei osteta kun joku 2x kuussa jotain noutoruokaa. Enimmäkseen tehdään ite. Eikä mitään pihvejä tai katkarapuja tai avokadoja. 

Ihan keittoja, ruokaista salaattia, uuniruokia. Minne hemmettiin toi raha menee???

Mitä hemmettiä mä teen? Noi siis syö (ja mä) kaiken mitä mä tuon. Suht päivässä kahdessa on jääkaappi tyhjä. 

Tuleppa kertomaan, mitä teidän ostokset sitten sisältävät. Epäilen, ettei ole edullinen perheshampoo käytössä, vaan jotain kallista merkkiä? Erikoista että 4 aikuista syö samasta kauppalaskusta. Ettekö voisi kaikki ostaa omilla rahoilla ruokia ja juomia, niin kaikki voisivat vaikuttaa itse siihen rahanmenoon ja omiin säästöihin? Vuorotellen voitte kokkailla toisille, ja vuorossa oleva kokki on tietenkin ostanut ja valinnut sen päivän ruoan. Esimerkiksi kasvissosekeitto, makaronilaatikko, spaghettti ja jauhelihakastike tms. Kaikki myös voivat tehdä ne omaat eväät itse tai tehdä sitä ruokaa aina kaksinkertainen määrä, ja kaikille riittäisi sitä päivän ruokaa eväsrasioihin myös seuraavalle päivälle. Miten on mahdollista, että sinä olet vastuussa 4 aikuisen ruoista, mutta et edes tiedä mihin hemmettiin se raha menee? Kuulostaa oudolta.

Vierailija
6775/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukausittainen kauppalasku pysyy satasen pinnassa vuosikausia, niin silloin todellakin on järkeä katsoa sitä. Eikä ole mitään väliä milloin se joku tietty ruoka on ostettu tai miettiä paljonko se on mak

Onko sulla kesälomalla ja joulunakin aina satasen kauppalasku? Mulla ei. Joskus 30€ ja joskus 330€.

Ei se lasku paljoa heittele, juhlapyhinä meillä usein tapana että joku tekee jotain ja toinen sitten toista. Kesäloma ei ole kallista aikaa kun ollaan enimmäkseen mökillä, mukaan pakataan kassillinen kuivamuonia varastoista ja sitten ostetaan lisäksi grillattavaa yms tarjouksia hyödyntäen.

Vierailija
6776/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan yhtä relevanttia laskea kulut yhteen ja jakaa syöjien määrällä, tai sitten arvioida/laskea oma osuus jos se tuntuu tilanteeseen nähden sopivammalta. Pikkulastenkin ruokakulut saa hirmuisiksi jos ostaisi kaiken valmiina.

Sittenhän nämä kaikki luvut täällä on vääristyneitä. Sen yksin asuvan, kasvissyöjänä elävän pienikokoisen naisen tai vanhuksen kauppalasku voi helposti olla vaikka 60€/kk, kun puolestaan sen suurperheen, jossa poikateinejä ja bodari-isä niin lasku voi olla 200€/kk per tyyppi kun proteiinijuomiakin menee jo 5 päivässä. Ei vauvan ruokalasku ole samansuuruinen kuin sen parikymppisen kilpaurheilijan.

Vierailija
6777/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene kauheasti rahaa kauppaan, kun mulla aina samat ostokset. Ne kasvikset, säilyke hillosipuli, jalapeno, riisi, pasta, peruna, leipä, margariini, kananmuna, salaattijuusto, sweet chili kastike, suola, pippuri, pikakahvi ja kauramaito. Unohtuikohan joku. En käytä ketsuppia tai öljyjä. Pannulle riittää margariini ja monesti valmistan kasvikset vain mikrossa. No mutta Jos vieraita tulee ostan ison pussin nachoja ja salsadipin. Asun yksin ja ostan halvinta brändiä. Lihasta ja alkoholista en välitä. Ehkä kerran vuodessa saatan grillimakkarapaketin tai siiderin ostaa. Käyn kerran viikossa kaupassa mutta en ikinä ota kuittia eikä minulla ole mitään etukorttia, niin vaikea sanoa eurolleen kuukausikuluja,16€ meni viimeksi kauppaan. Kauppana Prisma, jonne kuljen kävellen. Elän varmasti monen mielestä askeettisesti kun en käytä rahkoja tai osta karkkia, mutta minun ei vain tee mieli. Nautin myös säästämisestä ja ostin juuri uuden kalliin viulun itselleni. Matkustelen paljon.

Vierailija
6778/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapanmaitotuotteena jogurtti säilyy erinomaisen hyvin kunhan pitää huolen siitä, että ei näpelöi sitä eikä ainakaan laita suussa käynyttä lusikkaa purkkiin.

Mä syön 2 prosenttia rasvaa sisältävää kreikkalaista jogurttia ja se säilyy hyvänä ainakin kuukauden kunhan tosiaan pitää huolta elintarvikehygieniasta. Maustan annoksen milloin milläkin.

Leivät laitan viipaleina pakastimeen ja sieltä suoraan yhden tai kaksi viipaletta leivänpaahtimeen. Ruisleipää en paahda ja se sulaa puolessa tunnissa. Ei pilaannu leivät mulla, oli sitten itse leivottua tai kaupasta ostettua. Mulla on muuten leipäkone. Terveisiä 80-luvulta 😁

Mä pidän kirjanpitoa ihan oikealla kirjanpito-ohjelmalla ja lasken vuoden ruokamenot ihan sentilleen. Se ei ole mitään kikkailua kuten joku tuolla aiemmin epäili. Sinne menee aivan kaikki mitä suusta alas menee eikä mulla ole mitään erillisbudjettia "herkut erikseen". Tämä vaatii tietysti pitkäjänteisyyttä mutta kertoo valehtelematta sen paljonko oikeasti on ravintoon tullut rahaa tärvättyä. 

Kirjanpitohan ei tietenkään estä mua laskemasta kunkin annoksen kustannuksia ihan omaksi tiedokseni tai ilmoittamasta niitä vaikka täällä.

T: Kampin pimu

Vierailija
6779/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan yhtä relevanttia laskea kulut yhteen ja jakaa syöjien määrällä, tai sitten arvioida/laskea oma osuus jos se tuntuu tilanteeseen nähden sopivammalta. Pikkulastenkin ruokakulut saa hi

Sittenhän nämä kaikki luvut täällä on vääristyneitä. Sen yksin asuvan, kasvissyöjänä elävän pienikokoisen naisen tai vanhuksen kauppalasku voi helposti olla vaikka 60€/kk, kun puolestaan sen suurperheen, jossa poikateinejä ja bodari-isä niin lasku voi olla 200€/kk per tyyppi kun proteiinijuomiakin menee jo 5 päivässä. Ei vauvan ruokalasku ole samansuuruinen kuin sen parikymppisen kilpaurheilijan.

Yhtä hyvin voisit väittää että elämä on vääristynyttä kun kaikki eivät ole ja pysy parikymppisinä kilpaurheilijoina. Mä lähden siitä että myös kasvissyöjät, pienikokoisemmatkin ja ikääntyneet ovat otsikon mukaisia jokuja. Jos sä vaadit että vastausten pitää olla teinejä ja urheilijoita, niin perusta vaikka oma ketju jonka aloituksessa kerrot haluamasi rajaukset. Tarvi täällä sitten turhia länkyttää.

Mutta yhtä kaikki, täällä on ruokatavoistaan kertoneet niin yksinasuvat kuin perheellisetkin, kasvissyöjät ja karnivorit, enempi tai vähempi syövät. tasaisesti kaikille kuraa niskaan milloin milläkin tekosyyllä.

Vierailija
6780/19071 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 44kg joten varmaan arvaatte, ettei ruokani tavallisina päivinä paljoa maksa. Kasviksia ja leipää. Mutta pidän juhlien järjestämisestä, ja vieraille ostan aina kaikkea hienoa kuten juustoja ja teen susheja. Joka lauantai. Niitä juustoja jää toki aina myös yli itsellenikin. Noiden luksusherkkujen takia ruokalaskuni hipoo sinne 90-110€/kk. Juomiin menee sitten toki 300€ ja tupakkaan 200€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän