Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19787)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan painaisi 100 kiloa? Kaikessa ruoassa on proteiinia, ja soijarouheessa, kananmunassa ja maidossa vielä extra paljon. Jos joku painaa 100kg niin ehkä pieni laihdutus tekisi ihan hyvää. Muuten sydän leikkaa kiinni ja kolesterolit varmaan muutenkin aika korkeella. Mieluummin kasviksia.
Lääkäri sanoi: "Jos jätätte viinin, laulun ja naiset voitte elää vaikka satavuotiaaksi!"
Potilas kysyi: "Mutta miksi?"
No joo, Lauri Markkanen on 213cm pitkä ja painaa 105kg. On sanonut haastatteluissa lempiruokansa olevan kanapasta mutta syövänsä myös aika paljon lohta ja riisiä. Eli 100kg voi olla yli kaksi metrisillä ok paino. Mutta sitten sen paree olla pelkkää lihasta eikä läskiä.
Päivässä kaurapuuro, ruisleipä levitteellä ja kurkulla, kanaa 300g ja riisiä ja kananmuna on ok. Hintaa tulee 3,50€ joka tekee kuukaudessa kyllä 110€ mutta ehkä kanss ei kyllä tarttisi 300g päivässä. Eli 150g kanaa riittäisi. Sitten riisiä ja pastaa lisäksi. Silloin maksais kuukaudessa puolet eli joku 60€/kk.
Vierailija kirjoitti:
No joo, Lauri Markkanen on 213cm pitkä ja painaa 105kg. On sanonut haastatteluissa lempiruokansa olevan kanapasta mutta syövänsä myös aika paljon lohta ja riisiä. Eli 100kg voi olla yli kaksi metrisillä ok paino. Mutta sitten sen paree olla pelkkää lihasta eikä läskiä.
Aliravitsemustilan jatkuessa ruumis syö rasvansa ensin ja lihakset sen jälkeen.
Tuollaisessa tilanteessa on sen jatkuessa tärkeintä yrittää huolehtia kaikesta huolimatta vitamiinien, mineraalien ja hivenaineiden saannista mahdollisuuksien mukaan terveyden ylläpitämiseksi ja puutostautien, kuten keripukin välttämiseksi - ja huomatkaa: Tässä ei ole puhe laihdutuksesta, vaan jostakin muusta.
Joskus on väitetty Englannin kuninkaan, Henrik VIII:n ( sen, jolla oli naishuolia ) kuolleen keripukkiin - kuningas kun söi vain lihaa, paljon lihaa ja joi vain viiniä, paljon viiniä! Teoria on mielenkiintoinen ja ehkä jopa ajatuksia herättävä, joskaan itse en usko siihen.
Vanhan, saagoissa toistuvan kaskun mukaan skandinaavit ( 'viikingit' ) väittivät Englalannin tavallisen rahvaan elävän pelkällä kaalilla ja nimittivät siksi koko saarta Kaalimaaksi. Kaikki muistamme Pyhän Henrikin Surmavirrestä sen alun: "Caswoi ennen kaxi lasta, toinen caswoi Caalimaassa, toinen Ruotsiss' yleni! Se cun caswoi Caalimaassa, se ol' Hämehen Henricki" ja niin edelleen ( ortografia muistinvarainen ja kuvitteellinen ). Tuolle ehkä arvoitukselliselle Kaalimaalle löytyy selitys edeltä - piispa Henrikhän oli englantilainen!
Vierailija kirjoitti:
Okei, joku täällä haluaa joku 100g proteiinia ruoasta päivässä koska painaa sata kiloa. No! Juo sitten 1l maitoa 0,73€ ja 33g proteiinia. Kaurapuuroa 100g 0,10€ voilla ja 14g proteiinia. 2 munaa 0,40€ ja 14g. Perunaa 500g 0,40€ ja 9g, soijarouhetta 100g 0,60€ 50g jne. No tossa olis jo 2,23€ ja 120g proteiinia. Mikä tässä oli ongelma?
Hyvä että laskit mukaan lisää proteiinia. Ongelma on enää siinä että nyt kun laitoit budjettiin proteiinia, jouduit pudottamaan pois vihannekset. Eipä tule puolta kiloa päivässä kun perunaa ei lasketa suosituksiin mukaan. Onneksi on sesongissa kaalia ja porkkanaa, niin saa edes kahta väriä. Talvella asiat on huonommin.
Sinänsä, moni syö epäterveellisemminkin, vaikka olisi laittaa rahaa ruokaan paljonkin. Kuitenkin kaikki on nyt kallistunut niin paljon, että ei se satasella ole helppoa pärjätä öljyineen ja mausteineen. Ja yleensä jos joku sanoo että on helppoa, ruokavalio on puutteellinen.
Täällä mielenkiintoisia juttuja. Meidän perheessä 2 aikuista ja 3 lasta, ja esimerkiksi kerran viikossa syödään just tollanen 300g 3€ kanapaketti, joka sekotetaan 1kg peruna-sipuli pakastejuttuun ja laitetaan kerma 0,45€ joukkoon ja mausteita ja vielä 500g pakastekasviksia 1€ + kananmuna 0,20€. Toi koko uunivuoallinen ruokaa maksaa siis 4,65€ ja tosta riittää illallinen kaikille viidelle ja aikuisille työeväät seuraavaksi päiväksi. Tulee noin 2kg ruokaa ja lautaselle mahtuu noin 300g. Eli 5 x 300g tekee 1,5kg ja tosiaan molemmille aikuisille töihin kana-peruna-kasvis-kermajuttua vielä 250g ja lisäksi leivät tai kasvistikkuja tai puuroa tai muuta vastaavaa. Meillä ei myöskään arkisin yhteistä illallista, vaan lapset tekevät itse pastaa tai laittavat mikroon pakaste riisi-kasvis-juttua tai tekevät leipiä tai puuroa. Iltapalaksi kaikki lapset tekevät mikro-juusto-voileipiä. Viikonloppuisin sitten tuota kana-peruna vuokaa tai riisiä ja kanankoipia. Onpa ihanaa jos jotkut perheet syövät joka ilta yhdessä ruokaa! Meillä ei onnistu kun työt ja harrastukset eri aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aliravitsemustilan jatkuessa ruumis syö rasvansa ensin ja lihakset sen jälkeen.
Tuollaisessa tilanteessa on sen jatkuessa tärkeintä yrittää huolehtia kaikesta huolimatta vitamiinien, mineraalien ja hivenaineiden saannista mahdollisuuksien mukaan terveyden ylläpitämiseksi ja puutostautien, kuten keripukin välttämiseksi - ja huomatkaa: Tässä ei ole puhe laihdutuksesta, vaan jostakin muusta.
Joskus on väitetty Englannin kuninkaan, Henrik VIII:n ( sen, jolla oli naishuolia ) kuolleen keripukkiin - kuningas kun söi vain lihaa, paljon lihaa ja joi vain viiniä, paljon viiniä! Teoria on mielenkiintoinen
Lauri Markkanen, Suomen parhaiten palkattu urheilija, on mielestäsi aliravittu eikä pysty siksi edes urheilemaan tai liikkumaan kunnolla? Kyllähän ne 100kg pubiruusut oluttuoppi kädessä on varmasti paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, joku täällä haluaa joku 100g proteiinia ruoasta päivässä koska painaa sata kiloa. No! Juo sitten 1l maitoa 0,73€ ja 33g proteiinia. Kaurapuuroa 100g 0,10€ voilla ja 14g proteiinia. 2 munaa 0,40€ ja 14g. Perunaa 500g 0,40€ ja 9g, soijarouhetta 100g 0,60€ 50g jne. No tossa olis jo 2,23€ ja 120g proteiinia. Mikä tässä oli ongelma?
Hyvä että laskit mukaan lisää proteiinia. Ongelma on enää siinä että nyt kun laitoit budjettiin proteiinia, jouduit pudottamaan pois vihannekset. Eipä tule puolta kiloa päivässä kun perunaa ei lasketa suosituksiin mukaan. Onneksi on sesongissa kaalia ja porkkanaa, niin saa edes kahta väriä. Talvella asiat on huonommin.
Sinänsä, moni syö epäterveellisemminkin, vaikka olisi laittaa rahaa ruokaan paljonkin. Kuitenkin kaikki on nyt kallistunut niin paljon, että ei se satasella ole helppoa pärjätä öljyineen ja mausteineen.
Toihan ruokalista oli vasta alussa. Proteiinit 120g saatiin jo kahdella eurolla ja maha täyteen. Syö siihen päälle vaikka kaalia 500g 0,50€ tai kesäkurpitsaa 500g 0,75€ tai pakastekasviksia 500g 0,90€ tms. Mitä nyt tarttet ja haluat jos haluat kasviksia lisää. Tai syö niitä pakastimessa olevia, viime syksynä kerättyjä sieniä. Ja juo se monivitamiini poretabletti veden kanssa 0,05€.
Itse säästän sillä rahaa, että olen kiva tyyppi ja sosiaalinen. Juttelen aina kaupan kaikkien työntekijöiden kanssa, ja he minulle vinkkaavatkin jos on hyviä -70% ale:ita tulossa ja mitä kannattaisi ostaa. Olen kyllä hyvätuloinen mutta myös nuuka. Ostan paljon jos halvalla saa, ja jos kallista en osta mitään. Silloin syön valmiiksi pakastamiani tarjoustuotteita ja ruokia. Perusterve olen ja hoikka ja aika pienikokoinen. Käyn kaupassa henkilökunnan kanssa juttelemassa pari kertaa viikossa iltalenkillä yhteydessä. Mulöa 3 eri vakiokauppaa. Kaikissa aina eri tarjoukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä, moni syö epäterveellisemminkin, vaikka olisi laittaa rahaa ruokaan paljonkin. Kuitenkin kaikki on nyt kallistunut niin paljon, että ei se satasella ole helppoa pärjätä öljyineen ja mausteineen.
Kerrotko vielä, että mitkä kaikki on kallistunut niin paljon? Siis mikä ruoka?
Rypsiöljyä saa ainakin mun lähi Prismasta 2,44€/litra kilohinnalla, joka kestää mulla kyllä useampia kuukausia. Lisäksi suola ja pippuri kestää myös kuukausia ja maksaa yhteensä 1,5€. Voihan toi tuntua joku parikymmentä senttiä kuukaudessa tosi kalliilta, mutta sitten ei auta kuin hommata lisätöitä tai mennä keräämään pulloja. Nyt keväällä ite ainakin laittanut kunnan faceryhmään ilmoituksia, että pesen autot 10€:lla, ja bisnestä riittää. Ja saa kovasti extrakiloja jos joutuu suolan hintaa kaupassa miettimään.
Niin, en siis saa extra Kiloja kun toisten autoja pesen, vaan extra Tuloja hahaha. Rahaa riittää!
Miksi täällä joku edelleen väittää, että jos syö satasella kuussa niin ruokavalio on puutteellinen. Mistä kukaan tietää, mistä joku toinen ruokansa tilaa tai ostaa, tai mitä itse kasvattaa. Maalaistyttönä niin meillä aina ollut omasta takaa kanat, lehmät, possut ja kaikki viljelmät ja yrtit, eikä kaupassa tarvitse löydä kuin kerran kuukaudessa. Ei mene paljoa rahaa. Se on sitten eri asia että miten lasketaan eläinten hoitokustannuksista ja niiden ruoka, mutta täällä puhuttiin vaan ruoan hinnasta, ei harrastuksista tai eläimistä tai niiden kustannuksista
Rehellisesti, niin itse en pysty syömään koska pidän äyriäisistä ja karkista ja oluesta, mutta pikkusiskoni 55kg pystyy helposti ja toinen siskoni, joka kilpailee taitoluistelussa niin syö myös aivan varmasti alle satasella kuussa. Ehkä pystyisin itsekin mutta mulla on aivan surkea mielenlujuus ja sorrun aina herkkuihin ja ostan kaikkea turhaa, niin en viitsi edes laskea kuukausimenojani. Toisaalta, eihän mun tarttekaan. Käyn siksi töissä että voin rahoittaa mun herkkuni.
Joku puhui täällä ruokien hinnan suurella kallistumisella. Haluaisin itse tästä myös lisää tietoa. Musta tuntuu meinaan, että uusia halvempia ruokia vaan koko ajan tulee markkinoille esimerkiksi erilaisia kasvisproteiineja. Kiinnostaa tää aihe! Eli mitä en huomaa kaupassa kun katon hintoja? Joo, pakkauksia ehkä pienennetään, mutta myydään silti samalla hinnalla kun aiemmin. Mutta siis itse aina keskittynyt katsomaan kilohintoja, ja tietenkin esimerkiksi kasvissesonki vaikuttaa, mikä milloinkin maksaa enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, niin itse en pysty syömään koska pidän äyriäisistä ja karkista ja oluesta, mutta pikkusiskoni 55kg pystyy helposti ja toinen siskoni, joka kilpailee taitoluistelussa niin syö myös aivan varmasti alle satasella kuussa. Ehkä pystyisin itsekin mutta mulla on aivan surkea mielenlujuus ja sorrun aina herkkuihin ja ostan kaikkea turhaa, niin en viitsi edes laskea kuukausimenojani. Toisaalta, eihän mun tarttekaan. Käyn siksi töissä että voin rahoittaa mun herkkuni.
Jos itse maksat niin ok. Aika monet valittajat ei itse maksa penniäkään, vaan valittavat et tuet ei riitä loheen ja simpukoihin. Aika moni työssä käyväkin syö pelkkää pastaa ja makaronia, mutta sitten työttömät osaa vaatia pihviä ja muuta ilmasta esimerkiksi sähkölaskujen maksamista itselleen.
"Lauri Markkanen, Suomen parhaiten palkattu urheilija, on mielestäsi aliravittu eikä pysty siksi edes urheilemaan tai liikkumaan kunnolla?"
En tunne miestä, mutta toivon hänelle hyvää samoin kuin teille kaikille.
Arvostan myös lukutaitoa suuresti, samoin kuin myös kykyä ymmärtää lukemansa.
Vierailija kirjoitti:
Joku puhui täällä ruokien hinnan suurella kallistumisella. Haluaisin itse tästä myös lisää tietoa. Musta tuntuu meinaan, että uusia halvempia ruokia vaan koko ajan tulee markkinoille esimerkiksi erilaisia kasvisproteiineja. Kiinnostaa tää aihe! Eli mitä en huomaa kaupassa kun katon hintoja? Joo, pakkauksia ehkä pienennetään, mutta myydään silti samalla hinnalla kun aiemmin. Mutta siis itse aina keskittynyt katsomaan kilohintoja, ja tietenkin esimerkiksi kasvissesonki vaikuttaa, mikä milloinkin maksaa enemmän tai vähemmän.
Aika sokea saa olla, jos ei ole hintojen nousua huomannut. Itse syön paljon proteiininlähteenä halvinta maitorahkaa, syönyt jo vuosia. Ennen hinta oli 0,95 e tai 0,99 e, pahimmillaan saman tuotteen hinta kävi jossain 1,60 eurossa. Nyt sama tuote on 1,39 euroa, eli hinta ei ole palannut vieläkään lähellekään alkuperäistä ja tuskin palaa. Raejuustoa en edes raaskinut yhdessä vaiheessa ostaa ollenkaan, kun hinnat oli niin korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sokea saa olla, jos ei ole hintojen nousua huomannut. Itse syön paljon proteiininlähteenä halvinta maitorahkaa, syönyt jo vuosia. Ennen hinta oli 0,95 e tai 0,99 e, pahimmillaan saman tuotteen hinta kävi jossain 1,60 eurossa. Nyt sama tuote on 1,39 euroa, eli hinta ei ole palannut vieläkään lähellekään alkuperäistä ja tuskin palaa. Raejuustoa en edes
Tsekkaa sun kaupat uudestaan
Jo Wanha Cansa sanoi, ettei köyhän auta joka päivä syödä! Siihen voi tottua!