Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19787)
Vierailija kirjoitti:
Syökää voikukkia. Ilmaista ja hyvää. Rahaa ei mene paljonkaan mulla kauppaan kun löydän paljon ilmaista ruokaa ja monet myös mulle ruokaa tarjoavat. Ravintolasta voi myös kysyä nätisti lounasajan lopulla, että onnistuisiko saada pieni annos ruokaa kun tällä hetkellä minulle ei ole yhtään rahaa. 90% ravintolasta antaa mielellään! Samoin jengillä jää hurjasti ruokaa ja juomaa yli piknik-reissuillaan. Menen yleensä siihen puiston lähiroskiksen viereen istuskelemaan ja kysyn kauniisti kun ihmiset on sinne ylijäänyttä ruokaansa viskelemäs, että olisiko siellä jotain syötävää vielä mitä voisin syödä? Aina on löytynyt. Ja vieläpä huikeita ja kalliita herkkuja. Mutta tosiaan jos haluaa syöpötellä vaan kotona sohvalla niin sitten varmaan pitää ne ruoat itse sinne ostaa ja maksaa. Mutta aina on vaihtoehtoja selvitä myös halvemmalla tai jopa melkein ilmaiseksi.
Lisää viinaa sä kaipaat näinen höpöjuttuinesi.
Kaikki ei kehtaa pyytää ilmaseks ruokaa tai alennuksia. Toisaalta ne samat ei varmaan kehtaa ostaa kaupassakaan sitä halvinta brändiä vaan pitää esittää ja ostaa jotain kallista merkkiä. Mutta ihan fiksuihin se on minimoida ruokahävikki. Eri asia olisi kerjätä rahaa mutta jo valmiiksi roskiin menevän ruoan pelastus on itseasiassa kunnioitettava ekoteko. Ei kaikki suostuisi syömään toisten pastasalaatin jämiä tms. Puoliksi syötyä patonkia. Vaikka Suomessa kyllä hyvä hygienia ja kukaan tuskin on sormillaan sitä salaattia omalle kertakäyttölautaselleen ottanut. Ehkä toisen jo aloittamaa jogurttia en söisi loppuun mutta helposti vaikka ylijääneet juustot ja sen patongin ja suolakeksit ja mansikat.
Syön joka päivää pastaa, johon heitän pakastekasvispussin ja soijarouhetta. Lisäksi kaurapuuroa. Noin euron noi maksaa. Lidlistä saa aika halvalla ja sit käyn Prismassa kans. Syksyisin kerään sieniä ja niitä syön paljon ja pakastan. Tienaan kyllä hyvin mutta olen sairaan laiska kokki eikä ulkona syöminen ole koskaan kiinnostanut. Siksi menee noin vähän rahaa. Jos menen kylään, niin sinne vien tuliaiseksi tosin aina pihalta kerättyjä kukkia ja suklaalevyn. Mutta pari kertaa siis vuodessa ostan jonkun suklaalevyn. En ole myöskään ikinä tykännyt alkoholista tai karkista tai sipsistä. Myöskään hedelmät tai marjat ei maistu. Eikä liha. Eli eipä tartte niitäkään kaupasta ostella. Syön kyllä vitamiinitabletteja varuiks. Vieraille voisin paistaa lettuja ja tarjota niitä hillolla tai vaniljajäätelöllä. Itse en niin välitä.
Ihanaa kun jotkut käy painamassa miinuksia niille, jotka ei oo fakissa sokeriin tai rasvaan :D Ehkä siitä tulee itelle parempi fiilis, että koittaa normalisoida sen oman syömisen, johon saattaa kuulua jopa joka viikko karkkia tai keksiä tai sipsiä :D Hauskaa! Mutta jos yhtään lohduttaa, niin Kyllä se oma peilikuva parhaiten kertoo, miten syöt ja oletko terve. Ei se kauppakuitti..
Joinakin päivinä en syö oikeastaan mitään. Juon vain tarjouksesta ostettua kahvia ja itse leipomaani pullaa pakasteesta.
Kahvi vie tehokkaasti nälän.
Joskus keitän kattilallisen hernekeittoa ja syön sitä kolme päivää.
Leivät, hedelmät ja vihanekset ostan alennuksesta. Samoin lähes kaiken muun.
Puurot on halpaa ruokaa, niiden kyytipoikana on mansikkakeitto. Kesän lopulla ostan mansikoita edullisesti.
Leivon paljon, sämpylöitä, patonkeja ja pullaa. Nekin ovat ruokaa.
Teen suuren satsin ruokaa kerralla ja pakastan sen. Näin ei tarvitse olla jatkuvasti laittamassa ruokaa.
Kyllä ruuassa pystyy säästämään todella paljon, kun vaan viitsii itse nähdä vaivaa. Ja kyttäillä tarkasti tarjoukset.
Koska rasvan käyttö on vähäistä kolestrolia ei ole. Hemoglobiini oli viimeksi 12,9.
Ei ole anemiaa, vaikka ruokavalioni ei ole suositusten mukainrn
Jääkaapissa oli isosta kaalinpäästä vajaa puolikas, pakasteesta n 300g jauhelihaa, puolitoista sipulia, desi riisiä, suolaa ja mausteita. Tein kaalikääryleitä ja koska en saanut kokonaisia kääryleitä osasta lehtiä niin silppusin ne ja laitoin lihatäytteen kanssa laatikoksi uuniin. Ystävä, jonka tiedän tykkäävän kaaliruuista, tulee ensi viikolla käymään. Ja tästä satsista tulee jäämään myös pakkaseen annoksia. Kaikkineen annoksen hinnaksi tulee korkeintaan 50 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
100kg on sairasta ylipainoa ellei kyseessä ole joku painonnostaja tai sumopainija. Kyllä lääkärikin käskisi laihduttamaan ja tossa tilanteessa millään proteiinilla ole mitään väliä kun läskistä tarkoitus päästä eroon.
Sumo-painijoiden painot näyttäisivät olevan karkeasti välillä 200 - 300 kg ja tulee huomata, että sillä kulmalla Tellustamme ( olin kirjoittaa: "Sillä kulmalla Palloamme" - "pallon kulma" ollee oksymoroni... Toki esimerkiksi vanhat kiinalaiset kolikot ovat pyöreitä ja varustettu nelikulmaisella reiällä, kuvaten heidän muinaista kosmologiaansa jossa taivas on pyöreä, mutta maa on nelikulmainen. Tuosta reiästä oli ennalta laskettu rahasumma lisäksi helppo pujottaa ja solmia nuoraan, mikä helpotti maksamista ja rahan laskemista. ), missä sumo on suosituinta on miesten keskipituus paljon alle sen, mitä se on Suomessa.
Edo-kauden alussa ( 1603 -> ) oli japanilaisten miesten keskipituus köyhässä ja suurimmaksi osin buddhalaisessa maassa ( = ei lihansyöntiä ) n. 155 cm. ja kiinalaiset puhuivatkin joskus Japanista "caeaepioeiden saarina" ( outo ortografia tämän palstan merkillisen automaattisensuurialgoritmin kiertämiseksi ).
Pari sataa vuotta kestäneen Sengoku-kauden jatkuvien sisällissotien viimein päätyttyä ja Edo-kauden alettua alkoi myös japanin vaurastuminen, mikä sai aikaan keskipituuden kasvun ja länsimaisten vaikutteiden, mukaanlukien ruokatottumusten levitessä 1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla hiljalleen yleistynyt lihan syönti kiihdytti edelleen jatkuvaa japanilaisten keskipituuden kasvua entisestään.
Painavin listatuista sumotoreista näyttää olevan Oorora Satoshi-sama, jonka painoksi kerrotaan 292,6 kg.
Edellisen perusteella on Suomessa 100 kg aivan tavanomainen, täyskasvuisen miehen paino.
Kyllä pärjää vaikka 50€/kk mutta olen länsimaalainen työssä käyvä niin mulla rahaa heittää helposti se 150€ ja ostaa jopa juustoa ja popparia ja muuta turhaa. Riippuu siis lähinnä että mihin on tottunut. Onko kotona syöty yksinkertaista kotiruokaa vai käyty jossain mäkissä kerran kuukaudessa. Kaikki nämä vaikuttavat siihen omaan ruokailuun ja että mitä niin sanotusti pitää normaalina. Omassa lapsuudessa ollaan itse joka päivä pihalta haettu perunat ja porkkanat ja kanalasta munat jne. Eli minulle se on normaalia, että ollaan omavaraisia eikä kaupassa tarvitse löydä joka toinen päivä. Pitsoista en välitä ja sushia en varmaan ikinä ole maistanutkaan.
3€ päivässä on aika paljon rahaa. Meidän perheessä ei kukaan syö yli 3€:lla. Lapsi syö vähiten, pelkkää halvinta paahtoleipää, margariinia ja keitettyä perunaa ja lihapullia tms. 1 lämmin ruoka päivässä ja muuten sitä leipää. Minä syön salaattia eikä se paljoa maksa kun halvimmista aineksista teen ja raastaa siihen aina kaalia tai porkkanaa joukkoon jne. Mies paistaa munakkaita tai nuudelipaketin ja syö meidän jämiä jos on. Töissä saa myös vähän ilmaista ruokaa ettei kotona tartte syödä paljon. Joskus tehdään kaikki yhdessä pitsaa leivinjauheesta. Alle euron per pitsa tulee sekin maksamaan. Kukaan ei tykkää, että täytteet valuisi vaan maltillisesti sitä ananasta ja juustoa.
Joku täällä kirjoitti että 100-kg mies on ihan normaali. No ei ole. Itseäni ainakin oksettaa oma mies joka painoi puoli vuotta sitten 87kg. Nyt on onneksi saanut paiboa pois ja painaa 78kg, mutta tavoitteena meillä että painaisi sen 70kg. Tavallisen pituinen on, ja töissä tulee päivittäin vähintään 15 tuhatta askelta. Mutta mässyttelee monesti salaa karkilla.
Itse en voi sietää mitään valmis smoothieita tai annoskokoon pakattuna jogurtteja tai proteiinirahkoja. Ajatelkaa herran jestas kilohintaa ja ympäristöä! Sairasta toi muovipaska. Tehkää itse isoja annoksia ja lapselle voi ottaa automatkalle mukaan sen vesipullon ja banaanin. Ei tarvitse ostaa jotain 1€ maksavaa irto muovi smoothiejuomaa, joka ei edes vie nälkää tai janoa pois ja maksaa älyttömästi
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä kirjoitti että 100-kg mies on ihan normaali. No ei ole. Itseäni ainakin oksettaa oma mies joka painoi puoli vuotta sitten 87kg. Nyt on onneksi saanut paiboa pois ja painaa 78kg, mutta tavoitteena meillä että painaisi sen 70kg. Tavallisen pituinen on, ja töissä tulee päivittäin vähintään 15 tuhatta askelta. Mutta mässyttelee monesti salaa karkilla.
Ota huomioon, että esimerkiksi 190 cm mies, joka painaisi vain 70 kg olisi 20 kg alipainoinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että esimerkiksi 190 cm mies, joka painaisi vain 70 kg olisi 20 kg alipainoinen!
Mun mielestä tavallisen painoinen mies on Joku 170-180-senttinen. Kivahan se varmaan leijailla joillain vaimon painolla, että painaa vaan 40kg, mutta sitten käy ilmi että onkin 144cm pitkä. Oma vaimo 163cm ja painaa 48kg ja ihan sopusuhtainen on.
Hyvä että löydätte edullisia kasviksia; kesällä se on mahdollista kun sattuu löytämään tarjouksia. Prismassa tosin esim. espanjalainen kesäkurpitsa vielä 2,50 euroa / kilo. Vihannekset eivät olleet ennen sotaa ja inflaatiota niin kalliita.
En ole nähnyt tässä ketjussa vielä yhtään tasapainoista aitoa satasen ruokavaliota josta edes itse alle 55-kiloisena tulisin kylläiseksi. Olen nähnyt vain ihmisiä teoriassa pätemässä miten helppoa se olisi JOS olisi tarve.
Mikäli pitäisi ruokkia iso mies terveellisesti kolmella eurolla päivässä niin kyllä aika yksitoikkoiseen saisi tottua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että löydätte edullisia kasviksia; kesällä se on mahdollista kun sattuu löytämään tarjouksia. Prismassa tosin esim. espanjalainen kesäkurpitsa vielä 2,50 euroa / kilo. Vihannekset eivät olleet ennen sotaa ja inflaatiota niin kalliita.
En ole nähnyt tässä ketjussa vielä yhtään tasapainoista aitoa satasen ruokavaliota josta edes itse alle 55-kiloisena tulisin kylläiseksi. Olen nähnyt vain ihmisiä teoriassa pätemässä miten helppoa se olisi JOS olisi tarve.
Mikäli pitäisi ruokkia iso mies terveellisesti kolmella eurolla päivässä niin kyllä aika yksitoikkoiseen saisi tottua.
Itse taas ihmettelen, miten se voi olla niin ihmeellistä jos joku on terve? Onko lähtökohtaisesti kaikki ihmiset sairaita ja siksi menee paljon enemmän rahaa ruokaan? Ps. Kävin eilen Espoossa Lidlissä ohikulkumatkalla ja kesäkurpitsa maksoi 1,5€:kg. Harmi jos sun kaupassa maksaa 2,5€/kg. Silloin kannattaisi varmaan vertailla hintoja vähän enemmän.
Joitain marmattavien täällä näkee, ettei mikään olw mahdollista ja kuolee peoteiinijuklaan päivässä vaikka joku tuolla laski että helposti saa satakiloiselle protskua 2€:llä. Kun normaalikokoinen ihminen saa rasvat ja proteiinit ja kasvikset kyllä ihan eurolla. Mutta jengi ei jaksa itse mitään kylvää tai vertailla kilohintoja. Jollain täällä vielä joku krapula ja siksi ei jaksa edes kaupassa käydä tai varautua siihen, niin pitää käydä snägärillä ja tilata kallista pitsaa kotiin tai woltata. Huhhuh. No mut tsemppiä kaikille. Ei ol onneks mun rahat. Meitä perheessä 2 hwnkil ja 100€/kk riittää helposti Suomessa. Asutaan toki osa aika vuodesta ulkomailla kakkoskömpässä, ja siellä menee vähän enemmän kun syödään äyriäisiä ja käydään ravintoloissa. Ja vedetään viiniä ja eri Kaija. Mutta Suomessa ei mene edes 50€/pää per kuukausi. En silti tuomitse jos jollain menee 200€. Nähään on niitä elämän valintoja.
Nyt on juhlat juhlittu ja paluu säästäväisempään arkeen taas edessä. Molemmilla ylioppilailla on opiskelupaikka syksyksi jo varmistunut, sekin stressi on pois päiväjärjestyksestä.
Ylioppilaat olivat hyvin tyytyväisiä juhliinsa, ja vierailta tuli positiivista palautetta. Ylioppilaiden mielipide oli ehdoton: minun tekemäni kakut olivat parempia kuin muiden juhlissa olleet kakut (kävimme siis lauantaina kummilasteni juhlissa, meidän juhlat olivat sunnuntaina).
Toki tarjolla oli muutakin, mutta ne pitsat olivat ehdottomasti suosituin syötävä! Muutama vieras otti niitä vielä evääksi mukaankin, joten en usko, että ihan vain kohteliaisuuttaan söivät kolmannen ja neljännen pitsan? Lisäksi kaikkia vieraita oli varoitettu, että meillä ei ole ruokatarjoilua, joten ei pitänyt olla kenellekään yllätys, että ei ollut perunoita ja makaronilaatikkoa tarjolla.
Tällä viikolla meneekin pari päivää sitten jämiä syöden, tavoitteenani oli, ettei tarjottavat lopu kesken. Muidenkin juhlissa oli mukava käydä, etenkin kun tekemämme diili piti - kaikki tarjottavat olivat sellaisia, että me kaikki ylioppilaiden vanhemmat voimme niitä syödä (allergiat ja intoleranssit oli huomioitu).
Minulla oli erikseen varattu rahaa juhlia varten, ja budjetti piti hyvin. Kauhistelijoille voin kertoa, että myös kaikki ainekset olivat ihan tuoreita/parasta ennen- päivämäärien sisällä 🤪. Anoppi ei kärsinyt (eikä muuten laittanut rikkua ristiin juhlia varten eikä itse juhlissakaan, yhdeksänkymppiseltä en oikein viitsi mitään vaatia). Siskoni ja tyttären kaveri auttoivat järjestelyissä. Ja kyllä, olin paljon keittiössä, mutta myös seurustelemassa vieraiden kanssa.
Ja osa vieraista kävi uimassa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on juhlat juhlittu ja paluu säästäväisempään arkeen taas edessä. Molemmilla ylioppilailla on opiskelupaikka syksyksi jo varmistunut, sekin stressi on pois päiväjärjestyksestä.
Ja tämän siis kirjoitti Ske
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaat olivat hyvin tyytyväisiä juhliinsa, ja vierailta tuli positiivista palautetta. Ylioppilaiden mielipide oli ehdoton: minun tekemäni kakut olivat parempia kuin muiden juhlissa olleet kakut (kävimme siis lauantaina kummilasteni juhlissa, meidän juhlat olivat sunnuntaina).
Toki tarjolla oli muutakin, mutta ne pitsat olivat ehdottomasti suosituin syötävä! Muutama vieras otti niitä vielä evääksi mukaankin, joten en usko, että ihan vain kohteliaisuuttaan söivät kolmannen ja neljännen pitsan? Lisäksi kaikkia vieraita oli varoitettu, että meillä ei ole ruokatarjoilua, joten ei pitänyt olla kenellekään yllätys, että ei ollut perunoita ja makaronilaatikkoa tarjolla.
Tällä viikolla meneekin pari päivää sitten jämiä syöden, tavoitteena
Jos valehtelulla pääsisi taivaaseen niin sä olisit jo siellä.
Syökää voikukkia. Ilmaista ja hyvää. Rahaa ei mene paljonkaan mulla kauppaan kun löydän paljon ilmaista ruokaa ja monet myös mulle ruokaa tarjoavat. Ravintolasta voi myös kysyä nätisti lounasajan lopulla, että onnistuisiko saada pieni annos ruokaa kun tällä hetkellä minulle ei ole yhtään rahaa. 90% ravintolasta antaa mielellään! Samoin jengillä jää hurjasti ruokaa ja juomaa yli piknik-reissuillaan. Menen yleensä siihen puiston lähiroskiksen viereen istuskelemaan ja kysyn kauniisti kun ihmiset on sinne ylijäänyttä ruokaansa viskelemäs, että olisiko siellä jotain syötävää vielä mitä voisin syödä? Aina on löytynyt. Ja vieläpä huikeita ja kalliita herkkuja. Mutta tosiaan jos haluaa syöpötellä vaan kotona sohvalla niin sitten varmaan pitää ne ruoat itse sinne ostaa ja maksaa. Mutta aina on vaihtoehtoja selvitä myös halvemmalla tai jopa melkein ilmaiseksi.