Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18607)

Vierailija
4881/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen söin yhden leivän ja yhden tomaatin.

Tänään en ole syönyt mitään.

Syöminen ja ruoka eivät ole elämänsisältö.  Ehkä tyhmillä.

Ilmoitus:  No nyt minä syön. Omenan ja kaksi kappaletta pieniä luumutomaatteja.

Sitten ruokalevolle. Klo 12.58.

Ehkä se tämän päivän anti tai otto oli tämä ateria.

Vierailija
4882/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut kun pakon edestä nyt joutuu nuukailemaan ruuan kanssa, että laadusta ei tarvitse tinkiä mutta aikaa tämä vie jumalattoman paljon enemmän kuin isommalla budjetilla kun voi ostaa terveellistä puolivalmista. Varsinkin jos ei ihan todella yksitoikkoisesti halua syödä. 

Vapaa-aikaa on joutunut uhraamaan kokkailulle paljon enemmän, mutta minkäs teet. Oppii kyllä samalla uusia reseptejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4883/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi joka leski on, kehuu kuinka helppoa on joka viikko ostaa kokki kartanon ruokia 2 laatikkoa, ja syödä pari päivää putkeen samaa mössöä. Minusta ne ovat suurin osa seuraavana päivänä ihan ruokahalut pilaavaa. Jos päivä lounas puuro ja illalla maininut. Ihminen jos muutenkin joutuu lääkkeitä paljon syömään, ja huonosti liikkuu, pitäisi kunnolliseen syömiseen panostaa.

Vierailija
4884/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitus:  No nyt minä syön. Omenan ja kaksi kappaletta pieniä luumutomaatteja.

Sitten ruokalevolle. Klo 12.58.

Ehkä se tämän päivän anti tai otto oli tämä ateria.

Minäpä olen syönyt tänään vaikka mitä. Leipää, juustoa, salaattia, kurkkua, appelsiinia, porkkanaa, kananmunaa, jugurttia, marjahillo. Ja juonut inkivääriteetä, kahvia, porkkanamehua. Päivällinen ja iltapala vielä edessä. Eikä ole ylipainoa, ei rasvamaksaa, eikä liikaa verenpainetta. Nyt lähdössä kaverin kanssa kahvilaan, siellä ehkä joku pieni kaakunpala. 

Vierailija
4885/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä laiskat ja terveydestään välittämättömät ei ruokaa kaipaa vuodelevossa, mutta toisin on ihan normaaleilla ihmisillä. Ruuasta saa energiaa, jota keho tarvitsee ihan pakollisiin elintoimintoihin sekä liikkumiseen. Syömättömyydellä vain pilaa oman aineenvaihduntansa. Riittävällä syömisellä pitää huolen myös siitä, että keho saa riittävästi ravintoaineita, eikä kärsi mistään puutoksista.

Vierailija
4886/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut (toki vain omien havaintojeni perusteella, en ole tehnyt mitään oikeaa tieteellistä analyysiä asiasta), että ääripäissä syömisongelmat ovat itseasiassa hyvin lähellä toisiaan, ja vaikuttavat aivoihin ja ajatteluun. Voisi melkein sanoa, että hengenvaarallisesti lihavat ja laihat eivät pysty ajattelemaan enää normaalisti. Jos he pääsevät siitä omasta hengenvaarallisesta tilastaan takaisin "normaaliin" - mitä se nyt ikinä onkaan - niin heidän ajattelunsakin alkaa "toimia".

Tarkoitan siis iitä Dr Nov'n ohjelmassa olevia ihmisiä ja sitten sitä toista ääripäätä. Jos olette Hengenvaarallisesti lihavia seuranneet, niin tiedätte, mitä tarkoitan.

Vierailija
4887/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään söin aamupalaksi kaksi riisipiirakkaa (päällä halpaa levitettä) ja join ison kupillisen teetä - samat teelehdet olin jo kertaalleen hauduttanut yhteen kupilliseen.

Lounaana 6 lettua+luumu/omena/persikkahilloa, letut jämiä viikonlopulta ja hillon keitin syksyllä ilmaiseksi saamistani hedelmistä hillosokerilla. Ei homehdu, vaan säilyy pitkään.

Jälkiruuaksi söin kourallisen tortillasipsejä (xtra, kun niitä oli vihdoin ilmestynyt prismaan) ja pari isoa lusikallista suklaajäätelöä.

Nyt pitäisi kuulemma tehdä jotain ruokaa makaronista ja jauhelihasta, nistipata olisi ihan hyvä vaihtoehto, meillä ei ole ollut sitä ikuisuuksiin. Ei tee mieli mitään kastiketta.

Vierailija
4888/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain itselleen kokkaa niin kyllähän periaatteessa 25 euroa viikossa voi olla ihan mahdollinen. Se että onko kovin ravitsevaa on sitten eri asia. K-Menun kilon riisipaketin saa eurolla. Samalla summalla saa todennäköisesti perunaa ja makaroonia kilon. Tossa on heittämällä viikolle eri lisukkeita. Kanaa tai jauhelihaa lisukkeeksi. Toki voi tehdä jotain kasvisvaihtoehtoja. Keitosta syö 2-3 päivää. Kyllä sillä voi pärjätä jos on pakko. Jää varmaan vähän ylikin sitten esimerkiksi leipään tai puuroon. Nämä halppismerkkien tuottaat ovat ihan ok ja monesti +- 1 euron.

Vierailija
4889/18607 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain itselleen kokkaa niin kyllähän periaatteessa 25 euroa viikossa voi olla ihan mahdollinen. Se että onko kovin ravitsevaa on sitten eri asia. K-Menun kilon riisipaketin saa eurolla. Samalla summalla saa todennäköisesti perunaa ja makaroonia kilon. Tossa on heittämällä viikolle eri lisukkeita. Kanaa tai jauhelihaa lisukkeeksi. Toki voi tehdä jotain kasvisvaihtoehtoja. Keitosta syö 2-3 päivää. Kyllä sillä voi pärjätä jos on pakko. Jää varmaan vähän ylikin sitten esimerkiksi leipään tai puuroon. Nämä halppismerkkien tuottaat ovat ihan ok ja monesti +- 1 euron.

Riisiä saa kilon nykyään taas alle eurolla (0,85€/1kg paketti). Perunaa saa tällä hetkellä reilusti alle eurolla kilo, kun kaupat myy vanhaa perunaa pois varhaisperunan tieltä (0,69€/kg Prismassa ja 0,89€/kg Cittarissa). Halvin spagetti maksaa 0,79€/kg molemmissa.  Yhteensä 2,39€.

Liha on tällä hetkellä kallista grilliluita lukuunottamatta. Cittari voittaa sikanaudalla 5,63€/kg, 300g paketti 1,69€.

Broilerin koipireisi 2,95€/kg, noin 3,25€/pkt (kolme koipea).

Kananmunia valkuaislähteeksi 2,55€/15 munaa, pitäisi riittää viikoksi.

Vihanneksia? Punajuuret on nyt halvimpia juureksia, 1,29€/kg, kilosta riittää pitkään. Muuten kannattaa ostaa pakastevihanneksia. Xtra kurkkuja ja toisenlaisia tomaatteja ei näy verkkokaupassa, mutta ne on aina alle kaksi euroa kilo, mielenvirkistykseksi kannattaa ostaa muutama tomaatti ja kurkkukin. 1,5€+1,29€

Pakastevihanneksista ostaisin sekoituksia: broccolimix 1,95€/kg ja wok-mix 1,98€/kg. Pussi kumpaakin, 4€

Hedelmät? Omenat on halvimpia, 1,09€/kg. Kiloon menee noin 7 omppua, eli yksi per päivä! Appelsiineja (niitä mehuappelsiineja) saa 0,99€/kg, 2€.

Jos laskin oikein, niin tuossa olisi noin 17€. Sitten paketillinen kaurahiutaleita 0,39€/500g, rasia levitettä 0,35€, liemikuutiot 0,89€/pkt (10kpl). 1,50€

Ruokaöljy, halvin mahdollinen 2,75€/l.

Halvin leipä: ruispalat 0,88€.

25,43€. ELi jos on tasan 25€ käytettävissä, niin pitää pelata hedelmien ja vihannesten painoilla, niin saa tuon 43 ylimääräistä senttiä pois. Noin 14kg ruokaa (tosin pasta ja riisi moninkertaistuu keitettäessä) eli kaksi kiloa päivässä. Riittääkö sitten pitämään nälän pois?

Ongelmahan on se, että pitää käydä kahdessa kaupassa - mulla ne on saman parkkiksen eri laidoilla, eli onnistuu kävellen. Mun ruuanlaitolla yli jäisi pastaa ja riisiä sekä öljyä ja levitettä seuraavaksikin viikoksi, joten seuraavalla viikolla olisi käytettäväksi taas uuden 25€ mutta ei tarvitse käyttää vitosta noihin, niin voisi ostaa jotain muuta niiden sijaan. Jauhoja-sokeria-mausteita? Tonnikalaa kanan tilalle, ja pari purkkia tomaattimurskaa.

Nyt voisi heittää kehiin sitten omat suunnitelma?

Vierailija
4890/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kevät tuntuu alkavan olisi kiva kuulla luonnon antimien kerääjien vinkkejä ja kokemuksia - mitä löydätte ja mitä niistä teette.

Vierailija
4891/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kevät tuntuu alkavan olisi kiva kuulla luonnon antimien kerääjien vinkkejä ja kokemuksia - mitä löydätte ja mitä niistä teette

Minulla on viisi teiniä ja mies, jossain (yleensä verstaalla, joka on talomme alapuolella ja joka, siis talo, on rakennettu vuonna 1932). Kellarista löytyy homesientä, josta teen keittoa, juustoa, sieniä ja pitzaa, läheisestä naapurista raparperipuska, josta käyn keräämässä versoja. Pientareelta kerään nokkosia, joilla hakkaan saunassa itseäni ja samalla kirkaisen ja huudan  ääneen. Naapurit sanoo minua omituiseksi, mutta en minä ole omituinen, vaan se minun stalkkerini täällä. Baby mushroom :).

Ske

Vierailija
4892/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstaina grillailtiin miehensä lapsen kanssa, kesäkurpitsaa 1,5€/kg, Lidlistä ostettuja grillipaprikoita 2 pussia 2€, ananasta 1€, grillijuusto 2€ ja jauhelihakebakkoja 1,69€/300g, esipaistettu patonki 0,69€ 2kpl. Ei jäänyt nälkä! Aamulla syötiin puurot yht 0,20€, lapsi söi lounaan koulussa ja aikuiset tehtiin perunamunakkaat yht 1€ ja halpis paahtoleipä. Eilen tehtiin kinkku-ananas pitsaa 2 pellillistä (vehnäjauho ja leivinjauhe oli jo kaapissa). Kinkkupussi, mozzarella, tomaattimurska ja ananas oli yhteensä alle 5€. Lätkäpelin aikana syötiin poppareita 0,30€. Jäi pitsaa aamupalalle. Tänään syödään jämiä ja teen jonkun kasviskeiton + leipää. Kaapissa on Xtran tortillapussi euroviisuherkutteluun tai voi siitä tehdä vaikka nachopellin ja heittää päälle tomaattimurskaa. Tai teen halpisleivistä tapaspaloja ja asettelen ne kauniisti tarjottimelle. Alle 200€/kk meillä menee rahaa ruokakauppaan eli alle 100€/pää. Tohon ei ole laskettu oluita ja viinejä, ne maksaa noin 300€/kk.

Vierailija
4893/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin hyvin tulla toimeen satasella kuussa (N46v).

Parikymppiset lapset syövät paljon, proteiinipitoista ja terveellistä/kallista ruokaa. Viikossa menee heidän ruokiin pelkästään n 150-200€. Itse pärjäisin parilla kympillä kun kelpuutan ilta-aletuotteita, syön puuroa, eikä kasvisten/hedelmien tarvitse olka niin kalliita. Kelpuutan omenat ja banaanit, ei tarvitse olla kiiwiä, karhunvatukoita ja avokaadoja kuten nuorille.

Ostan kyllä ihan muelelläni kaikkien ruuat, säästyypähän nuorten rahat johonkin muuhun. 

Kunhan panin merkille, että kyllä sitä rahaa saa ruokaan kulumaan jos ostelee aina mitä mieli tekee.

Vierailija
4894/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt jo 5 päivää putkeen spaghettia 0,77€/kg soijarouheella ja ketsupilla enkä oo kyllästynyt. En oo jaksanut kauppaan mennä. Kaurahiutaleita 0,39€/500g löytyy kaapista ja pakastekasviksia oon syönyt 1,95€/kg (lämmittänyt mikrossa). Alle 1€ mennyt päivässä ruokaan eli joku 10€/viikossa on mahdollista syödä jos on yhtä laiska kun mä. Leipää ei ole mut kelasin heittää illalla tai huomenna uunipellille jauho/vesi/suola-seoksen ja saa tuoretta leipää joka maistui margariinin 0,37€ kanssa mitä käytän myös puuroon. En oo joutunut nälkää näkemään vaikka jonkun mielestä aika yksipuoliselta voi ruoka kuulostaa. Mutta syövät ne aasiassakin riisiä joka päivä jne. Oon perusterve ja normaalipainoinen. Itsekeräämiä mustikoita on pakkasessa mutta säästän niitä vierasvaraksi lettujen päälle jos tulee vieraita ja päätän tehdä lettuja. Korvaan aina maidon vedellä mutta toki kaupasta pitäis käydä ostaa kananmunia vaikka ei nekään pakollisia oo. Sokeria ja vehnäjauhoja on kaapissa.

Vierailija
4895/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin hyvin tulla toimeen satasella kuussa (N46v).

Parikymppiset lapset syövät paljon, proteiinipitoista ja terveellistä/kallista ruokaa. Viikossa menee heidän ruokiin pelkästään n 150-200€. Itse pärjäisin parilla kympillä kun kelpuutan ilta-aletuotteita, syön puuroa, eikä kasvisten/hedelmien tarvitse olka niin kalliita. Kelpuutan omenat ja banaanit, ei tarvitse olla kiiwiä, karhunvatukoita ja avokaadoja kuten nuorille.

Ostan kyllä ihan muelelläni kaikkien ruuat, säästyypähän nuorten rahat johonkin muuhun. 

Kunhan panin merkille, että kyllä sitä rahaa saa ruokaan kulumaan jos ostelee aina mitä mieli tekee.

Itse en enää ostaisi parikymppiselle aikuiselle ruokaa. Sen ikäisen voi itsekin käydä töissä opiskelujen ohessa ja harjoitella ruoanlaittoa edullisemmista proteiininlähteistä. Ei ole oikeaa suhdetta ruokaan tai rahaan jos äiti käy kaupassa ostamassa aikuiselle ihmiselle jotain puolivalmista helppoa ja kallista ruokaa. Itse sain oman vauvan 19-vuotiaana ja tein hänelle itse kaikki soseetkin opiskelun ohessa. Ei ollut äiti ostamassa ruokaa heh.

Vierailija
4896/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun oma puoliso ostaa yksin kaupassa käydessään aina lapsille kalleimpia nugetteja/lihapyöryköitä/lohta/proteiinorahkoja ja mikropitsoja jne. Karkkia ja mielitekoja. Ja itse taas ostan tuoreita kausisadon kasviksia, kananjauhelihaa, papuja, tofua, soijarouhetta jne. Mistä valmistan itse ruoan ja leivon lapsille sämpylät. Mies kuluttaa kauppaan kuukaudessa 500€ ja käy aina ilman kauppalistaa kaupassa, mulla menee kauppaan 150€/kk ja aina kauppalista. Mies käy siis aina jälkeeni kaupassa kun hänen mielestään jääkaapissa ei ole mitään vaikka siinä ne ainekset naaman edessä on. Hänen mielestään pitää olla einestä jne. Tämä on parisuhteemme ikuinen riidan aihe kun mies tuhlaa meidän rahat omasta mielestäni täysin turhaan ja epäterveelliseen. Joku satunnainen kirjolohipyörykät-pussi on ihan jees, mutta ei niitä roiskeläppiä tarvitse olla 24/7 jääkaapissa lapsille välipalaksi. Mies myös opettanut lapsille että meillä ei mitään puuroa tai kasviksia syödä, ja tämä on mielestäni sairasta. Saan lapsille kasvikset piiloteltuja kyllä ruokiin eri muodossa ja esim. Pinaattilettuja teen ja ananasta pitsaan, mutta puuroa eivät syö koska ei isäkään syö. Olen yrittänyt keskustella asiasta tuhansia kertoja mieheni kanssa mutta hän vaan nauraa ja sanoo, että voi ostaa kaupasta mitä haluaa ja opettaa lapsille mitä hän haluaa. Kuulin jopa että sanoi 10-vuotiaalle lapsellemme että muista sitten, että tämä kalja on hyvää ja tosimiehet juovat tätä.

Vierailija
4897/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun oma puoliso ostaa yksin kaupassa käydessään aina lapsille kalleimpia nugetteja/lihapyöryköitä/lohta/proteiinorahkoja ja mikropitsoja jne. Karkkia ja mielitekoja. Ja itse taas ostan tuoreita kausisadon kasviksia, kananjauhelihaa, papuja, tofua, soijarouhetta jne. Mistä valmistan itse ruoan ja leivon lapsille sämpylät. Mies kuluttaa kauppaan kuukaudessa 500€ ja käy aina ilman kauppalistaa kaupassa, mulla menee kauppaan 150€/kk ja aina kauppalista. Mies käy siis aina jälkeeni kaupassa kun hänen mielestään jääkaapissa ei ole mitään vaikka siinä ne ainekset naaman edessä on. Hänen mielestään pitää olla einestä jne. Tämä on parisuhteemme ikuinen riidan aihe kun mies tuhlaa meidän rahat omasta mielestäni täysin turhaan ja epäterveelliseen. Joku satunnainen kirjolohipyörykät-pussi on ihan jees, mutta ei niitä roiskeläppiä tarvitse olla 24/7 jääkaapissa lapsille välipalaksi. Mies myös opettanut lapsille että meillä ei mitään p

Ehkä 150 euroa ei kuitenkaan riitä lähellekään koko perheen ruokiin miehelle ja useammalle lapselle ja mies joutuu hakemaan kaappiin täytettä sen vuoksi, kun piheyksissäsi et osta riittävästi koko perheelle ruokaa, vaan lähinnä itsellesi soveltuvaa ruokaa. Energiankulutus voi miehellä ja lapsilla olla isompaa kuin sinulla ja päivän mittaan on tarvetta myös välipaloille. Pelkkä puuro harvoin on yksinään mikään maistuva ruoka ja vaatii jotain lisukkeeksi, että nälkä pysyy poissa hetkeä pidempään. Itsekin menisin kauppaan, jos kaapissa olisi vain soijarouhetta, ei se ole kaikkien mieleen.

Vierailija
4898/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun oma puoliso ostaa yksin kaupassa käydessään aina lapsille kalleimpia nugetteja/lihapyöryköitä/lohta/proteiinorahkoja ja mikropitsoja jne. Karkkia ja mielitekoja. Ja itse taas ostan tuoreita kausisadon kasviksia, kananjauhelihaa, papuja, tofua, soijarouhetta jne. Mistä valmistan itse ruoan ja leivon lapsille sämpylät. Mies kuluttaa kauppaan kuukaudessa 500€ ja käy aina ilman kauppalistaa kaupassa, mulla menee kauppaan 150€/kk ja aina kauppalista. Mies käy siis aina jälkeeni kaupassa kun hänen mielestään jääkaapissa ei ole mitään vaikka siinä ne ainekset naaman edessä on. Hänen mielestään pitää olla einestä jne. Tämä on parisuhteemme ikuinen riidan aihe kun mies tuhlaa meidän rahat omasta mielestäni täysin turhaan ja epäterveelliseen. Joku satunnainen kirjolohipyörykät-pussi on ihan jees, mutta ei niitä roiskeläppiä tarvitse olla 24/7 jääkaapissa lapsille välipalaksi. Mies myös opettanut lapsille että meillä ei mitään p

Jos minä olisin miehesi, haluaisin erota kaltaisestasi niuhottajaruokanazista. (Olen itse nainen).

Vierailija
4899/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun oma puoliso ostaa yksin kaupassa käydessään aina lapsille kalleimpia nugetteja/lihapyöryköitä/lohta/proteiinorahkoja ja mikropitsoja jne. Karkkia ja mielitekoja. Ja itse taas ostan tuoreita kausisadon kasviksia, kananjauhelihaa, papuja, tofua, soijarouhetta jne. Mistä valmistan itse ruoan ja leivon lapsille sämpylät. Mies kuluttaa kauppaan kuukaudessa 500€ ja käy aina ilman kauppalistaa kaupassa, mulla menee kauppaan 150€/kk ja aina kauppalista. Mies käy siis aina jälkeeni kaupassa kun hänen mielestään jääkaapissa ei ole mitään vaikka siinä ne ainekset naaman edessä on. Hänen mielestään pitää olla einestä jne. Tämä on parisuhteemme ikuinen riidan aihe kun mies tuhlaa meidän rahat omasta mielestäni täysin turhaan ja epäterveelliseen. Joku satunnainen kirjolohipyörykät-pussi on ihan jees, mutta ei niitä roiskeläppiä tarvitse olla 24/7 jääkaapissa lapsille välipalaksi. Mies

Vastaan: No meillä menee jäätävästi lihaa roskiin koska jonkun ne pitäisi tehdäkin ja mies ostaa niitä kilotolkulla koska kuulemma on tosimies ja parin päivän päästä taas uudestaan kauppaan ostamaan lisää lihaa kun kaljat loppuu. Lapset mieluummin syö tavallista kotiruokaa mutta mies ei jaksa vaan mitään tehdä ja siksi tuputtaa että lapset lämmittäisi nugetteja mikrossa paketillisen per naama. Mun mielestä Atrian mikropitsa ei ole myöskään sopiva välipala joka päiväiseksi ruoaksi. Mutta mun mielipiteillä nyt ei ole mitään merkitystä meidän perheessä ja tilanne on nyt tämä. Kiva että puolustat miestäni ja sun mielestä mitä enemmän ja rasvaisempaa ja lihaisampaa syö päivittäin sen parempi. Rahasta ja terveydestä viis. Mutta mä olen eri mieltä. Mä en vaan jaksa enää kokata meillä niin ihan sama. Syökööt sit mitä syö.

Vierailija
4900/18607 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsaa, porkkanaa, lanttua, purjoa, sipulia +  persiljaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän