Kun häätoiveet ei kohtaa
Mies haluaisi perinteiset häät, vihkiminen kirkossa ja hääjuhla. Minä en lähtökohtaisesti halua häitä ollenkaan. Siksi ehdotin kompromissina, että vietetään ennemminkin juhlatilaisuus jossain hyvässä ravintolassa ja rennot jatkot esim terassilla ystävien kesken tms ja papin aamenen sijasta käydään pakollisten todistajien läsnäollessa maistraatissa. En kuulu kirkkoon, joten siksi jo vierastan kirkkohäitä muutenkin vaikka ilmeisesti jotkut kirkot antaa tilat vuokralle ja siviilivihkimisen voi sielläkin suorittaa. Miehelle on joku kynnyskysymys, että häät pitäisi viettää kirkossa ja juhla järjestää lähisukulaisille. Varmaan morsiamellakin pitäisi olla valkoinen häämekko. Olisin todellakin hankkinut jonkun lyhyen ja vaikka sinisen mekon, joka sopisi myöhemmin myös muihin tilaisuuksiin. Ainut mistä on jonkinlainen (ei täydellinen) yhteisymmärrys, on häävieraiden valinta: vanhemmat, sisarukset ja muutama läheinen ystävä. Miehellä isompi suku ja paljon kavereita, joten olen jokseenkin sinut, että jonkinlaiset juhlat järjestetään sitten heille ja minulle tulee vain neljä omaa vierasta. Silti en halua mitään tavallisia kirkkohäitä, jonne pitää joku juhlatila varata vielä erikseen, keksiä hääohjelma, ruuat tilata ja bändi keksiä.
Kommentit (55)
Siis joudut yksin maksamaan valtavan isot ja kalliit kirkkohäät miehen kavereille? Monta kymppitonnia hääsuunnittelijoineen ja ohjelmineen, jo pelkkä Juha Tapio laulamassa yhden laulun maksaa maltaita.
Ihan nyt villi ehdotus, mutta mitä jos kertoisit puolisollesi näistä mietteistäsi?
Häät on yksi elämän isoimmista juhlista, joten olisi varsin kohtuullista saada joku kompromissi aikaan niiden järjestämisessä. Isojen kirkkohäiden ja juhlimatta jättämisen välillä varmasti on paljon muita vaihtoehtoja. Hienoa, että olet jo tullut vähän miestäsi vastaan asiassa. Hänenkin pitäisi nyt joustaa omissa toivomuksissaan.
Kompromissi on varmaan paras vaihtoehto. Entä jos vihkiminen tapahtuisi kirkossa ja sen jälkeen ravintolaan?
Kannattaako häitä viettää ollenkaan? Oletettavasti tämä ei tule jäämään ainoaksi isoksi kysymykseksi yhteiselämässänne, josta olette niin eri mieltä, että kompromissiin ei kumpikaan ole tyytyväinen.
Ap tässä. Olen mieheni kanssa puhunut häistä ja eri vaihtoehdoista. Hän ei pidä ehdotuksistani.
En maksa yksin juhlia, mutta en todellakaan ala henkilökohtaisesti maksamaan mitään euromäärää käytännössä ventovieraiden ihmisten kestitsemiseen. Siis jos olen alunperin ajatellut naimisiinmenon maksavan vain juridisten lippulappujen verran, nyt minun pitäisi osallistua hääjuhlan järjestämisen kuluihin myös. Minä haluaisin juhlan ja maksaa korkeintaan kutsumilleni ihmisille (0-4kpl) ruuat ravintolassa, mutta nyt miehen takia pitäisi varata kirkko ja juhlatila. Vaikka kulut suhteuttaa kutsumiensa vieraiden mukaan, se maksaa silti enemmän kuin mitään mitä olen ehdottanut ja enhän minä halua maksaa mistään juhlatilavuokrasta kun en halua mitään juhlatilaa. Käsitättekö?
Jos mies haluaa kirkkohäät,niin silloin hän järjestää kaikki tai hänen bestmänit.
Aika monta paria on eronnut jotka järjestäneet isot kalliit kirkkohäät.
Eikö kompromissi ole pienet ja perinteiset kirkkohäät?
Mies varmaan sisimmissään uskoo Jumalaan. Sääli, kun ottaa ateistin puolison.
Tämä saattaa olla tulevaisuudessa ongelma, kun molemmat kasvaa omaan suuntaansa vanhemmiten.
Mahtaako jo lasten kasteesta tulla seuraava riita tai uskonnonopetuksesta ym.
Teillä on eri arvot.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Olen mieheni kanssa puhunut häistä ja eri vaihtoehdoista. Hän ei pidä ehdotuksistani.
En maksa yksin juhlia, mutta en todellakaan ala henkilökohtaisesti maksamaan mitään euromäärää käytännössä ventovieraiden ihmisten kestitsemiseen. Siis jos olen alunperin ajatellut naimisiinmenon maksavan vain juridisten lippulappujen verran, nyt minun pitäisi osallistua hääjuhlan järjestämisen kuluihin myös. Minä haluaisin juhlan ja maksaa korkeintaan kutsumilleni ihmisille (0-4kpl) ruuat ravintolassa, mutta nyt miehen takia pitäisi varata kirkko ja juhlatila. Vaikka kulut suhteuttaa kutsumiensa vieraiden mukaan, se maksaa silti enemmän kuin mitään mitä olen ehdottanut ja enhän minä halua maksaa mistään juhlatilavuokrasta kun en halua mitään juhlatilaa. Käsitättekö?
Käsitän. Seuraava kysymys on se, että ovatko nuo lisämaksut sinun mielestäsi sen arvoisia, ja miehelle sama mutta toisin päin.
Kannattaako mennä naimisiin ollenkaan jos sekään ei yhteistuumin onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kai kirkkoon kuulumaton saa mennä kirkossa naimisiin?
Ei ainakaan ennen tosiaan saanut. Mun tuttavalle tämä oli kynnyskysymys, joten sulhasen oli liityttävä kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kompromissi ole pienet ja perinteiset kirkkohäät?
Mies varmaan sisimmissään uskoo Jumalaan. Sääli, kun ottaa ateistin puolison.
Tämä saattaa olla tulevaisuudessa ongelma, kun molemmat kasvaa omaan suuntaansa vanhemmiten.
Mahtaako jo lasten kasteesta tulla seuraava riita tai uskonnonopetuksesta ym.
Teillä on eri arvot.
Meillä toinen kuuluu kirkkoon,mutta ei siellä käy. Toinen ateisti. Naimisissa oltu 15 vuotta. Maistraatissa naimisiin mentiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika monta paria on eronnut jotka järjestäneet isot kalliit kirkkohäät.
Pienet häät eivät estä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Teette "kompromissin" ja meette maistaarissa naimisiin + kahvit vanhemmille ja kerrot miehelle että voi nyt järjestää unelmiensa häät-kirkossahan "siunataan tms. " jo vihityt pari shown vuoksi. Ja lyön hääkakusta vetoa että se mies ei niitä "oikeita" häitä koskaan saa aikaiseksi sitten kuitenkaan järjestää. Jos saa niin ostat hääpuvun esim kierrätyskeskuksesta, kaveri kihartaa hiukset jne. sitten vaan meet mukana.
Jos et evlut kirkkoon kuulu, etkä mihinkään muuhunkaan kristilliseen kirkkokuntaan, niin vihkiminen evlut kirkossa ei ainakaan pitäisi olla mahdollista. Avioliiton siunaaminen tulee sitten kyllä kysymykseen.
Toinen puoli asiaa on se, että kirkollisen vihkimisen tai siunaamisen ei tarvitse olla iso eikä se vaadi esim. valkoista mekkoa. Eli kysymys kirkollinen vs siviilivihkiminen on eri kuin pieni vs iso tilaisuus.
Jatkona vielä, en ole hirveästi ollut tekemisissä miehen kavereiden kanssa, joten tuntuisi tosi kummalliselta käyttää mitään rahaa heidän viihdyttämiseen sen takia, että minä ja mies ollaan solmimassa avioliittoa. Siis pelkkä häämekkohan maksaa jo satoja euroja, joten miksi ihmeessä ostaisin sellaisen miehen ukkokavereita tai vanhempia/sukulaisiavarten? Miehen kaveriporukka on käytännössä vanha opiskelupiiri, ja tapaavat lähinnä jossain mökkiretkillä miesten kesken. En tunne heidän vaimojaan, jos sellaisia edes on.