Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on perheellinen kannattaa tehdä vaikka joka sunnuntai yhteinen ulkoiluretki vaikka sinne sienimetsään, kukkia poimimaan tai kalastamaan. Saa perheen kesken laatuaikaa ja kun kaikilla on mato-onget tai marjakorit kädessä niin huomaamattaan saa hurjasti ruokaa samalla ja päivän ulkoilut! Tai ei tarvitse ostaa kotiin kalliita kukkakimppuja. On kaikin puolin järkevämpää kuin että kaikki pelailisivat omassa huoneessa koneella ja toivovat että se ruoka itsestään ilmestyy jääkaappiin ja valmiina pöytään.
Kiva! Noita luonnokukkia, marjoja ja sieniä mennäänkin tänään sitten poimimaan koko perheen voimin. Ei-ku...
Täällä taas joku ottaa kirjaimellisesti, eikä osaa itse päätellä loppuja. Erittäin huonoa luetun ymmärtämistä. Voihan sitä kalastamaan va
Monia lajeja voi metsästää ilman metsäslupaa kuten ikäviä vierasperäisiä lajeja kuten supikoiraa tai pesukarhua. Asetta ei myöskään tarvitse, jos virittelee vaikka pienille eläimille kuten hiirille ja muille ansoja. Auosittwlwn lämmöllä myös kaikille lapsille harrastuksena partiota. On paljon halvempi harrastus kuin vaikka taitoluistelu ja oikeasti hyödyllinen.
Tänään olen syönyt puolikkaan ruisreissumiehestä ja margariinia päälle. Tämän lisäksi yhden raa'an porkkanan.
Klo on 17.33
Oikeastiko joku käyttää aikaansa minun ja muiden viestien analysointiin? Luulisi, että saa sillä vaivalla jo esiin ip-osoitteetkin, ja niistä joutuu toteamaan, että en ole winner enkä kampin pimu. Enkä edes apt, vaikka hän jäi jo pois, en edes muori enkä alehamsteri!
Tämän päivän saavutukseksi varmaan jää se, että sain hapanjuurta tölkillisen. Ei vielä hajuakaan, mitä sillä pitäisi tehdä (riittääkö että laitan sen jääkaappiin ja kaivan sieltä kun haluan leipoa jotain...?) Ruokana pannulla paistettua lohta ja uunissa paahdettua parsaa sekä keltaista riisiä. Lohi näytti olevan vkp-tarjouksesta ostettua 4,95€/kg ja parsa oli neljän euron pintaan jossain K-ketjun kaupassa. Kuten olen usein maininnut, niin viikonloppuisin meillä saattaa olla hieman kalliimpaa ruokaa, kun viikolla syödään halvempaa.
Maustoin lohen kuusenkerkkäsuolalla, ihan vielä ei pääse keräämään uusia kerkkiä (ja joo, on maanomistajan lupa, lupa kerätä naapurin kuusista ja ihan itselleni annan luvan kerätä omista kuusista). Naapurin pihassa kävin, niin raparpereistä jo näkyi muutama vaaleanpunainen patti ;-)
Ja hymiöt riippuvat siitä, kirjoitanko läppärillä vai puhelimella. Ihan saa analysoida rauhassa, että kummasta osaan laittaa hymiöt mukaan!
Ske
Vierailija kirjoitti:
Tänään olen syönyt puolikkaan ruisreissumiehestä ja margariinia päälle. Tämän lisäksi yhden raa'an porkkanan.
Klo on 17.33
Tervettä syömistä tämä ei ainakaan edusta. Onko tässä syömishäiriö vai rahanpuute taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo on 17.33
Tervettä syömistä tämä ei ainakaan edusta. Onko tässä syömishäiriö vai rahanpuute taustalla?
Voihan olla vain kiirettä ollut koko päivän tai vaikka vatsatauti päällä. Heti epäillään syömishäiriötä tai köyhyyttä jos ei olekaan koko ajan jääkaapilla :D Kyllä välillä myös itse keskityn työhöni ja huomaan että kello on 19 enkä ole syönyt mitään. Tai on kova kiire ja just silloin unohdin käsilaukusta ne pähkinät eikä kauppoja työmaalla maalla halmeilla. Seurustelin kerran myös erään uratykki-miehen kanssa, joka söi aamulla rahkan samalla kun aloitteli kotona jo töitä aamulla. Sitten ei syönyt koko päivänä mitään, vaan illalla lähti vielä salille, jonka jälkeen vasta söi jokapäiväisen riisi-jauheliha-papu-mättönsä. Jälkkäriksi karkkia. Kroppa tottuu yllättävän nopeasti uusiin rutiineihin myös. Itse kärsin 2 viikkoa rajuista vatsanväänteitä, kun opettelin syömään aamupalaa 33 vuoden ikäisenä. 2 viikon jälleen vatsa tottui uusiin rutiineihin ja nyt alkaa jo ahdistaa jos en heti herättyä saisi aamupalaa. Pelkään muuten pyörtäväni tai jotain. Vaikka takana olisi raskas illallinen ja vatsa vielä pullottais.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko joku käyttää aikaansa minun ja muiden viestien analysointiin? Luulisi, että saa sillä vaivalla jo esiin ip-osoitteetkin, ja niistä joutuu toteamaan, että en ole winner enkä kampin pimu. Enkä edes apt, vaikka hän jäi jo pois, en edes muori enkä alehamsteri!
Tämän päivän saavutukseksi varmaan jää se, että sain hapanjuurta tölkillisen. Ei vielä hajuakaan, mitä sillä pitäisi tehdä (riittääkö että laitan sen jääkaappiin ja kaivan sieltä kun haluan leipoa jotain...?) Ruokana pannulla paistettua lohta ja uunissa paahdettua parsaa sekä keltaista riisiä. Lohi näytti olevan vkp-tarjouksesta ostettua 4,95€/kg ja parsa oli neljän euron pintaan jossain K-ketjun kaupassa. Kuten olen usein maininnut, niin viikonloppuisin meillä saattaa olla hieman kalliimpaa ruokaa, kun viikolla syödään halvempaa.
Maustoin lohen kuusenkerkkäsuolalla, ihan vielä ei pääse keräämään uusia kerkkiä (ja joo, on maanomistajan lupa, kerätä naapurin kuusista ja ihan itselleni annan luvan kerätä omista kuusista). Naapurin pihassa kävin, niin raparpereistä jo näkyi muutama vaaleanpunainen patti ;-)
Ja hymiöt riippuvat siitä, kirjoitanko läppärillä vai puhelimella. Ihan saa analysoida rauhassa, että kummasta osaan laittaa hymiöt mukaan!
Ske
Meinasin vastata tälle vinksahtaneelle moninikkihäiriöiselle mutten sitten viitsinyt. Mulla on aivan sama selitys hymiöille: harvemmin käytän ollenkaan mutta millainen hymiö on, riippuu siitä kirjoitanko puhelimella vai tietokoneella.
Ja prkl, että olen kateellisen sun lohiostoksista! 4,95 kilo. Mä löysin viimeksi Lidlistä alennettuna 17,90 kilohintaan. Tosin se oli lämminsavukirjolohifilee, mut silti 😡 (puhelimella ).
T: Kampin pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustoin lohen kuusenkerkkäsuolalla, ihan vielä ei pääse keräämään uus
Ja prkl, että olen kateellisen sun lohiostoksista! 4,95 kilo. Mä löysin viimeksi Lidlistä alennettuna 17,90 kilohintaan. Tosin se oli lämminsavukirjolohifilee, mut silti 😡 (puhelimella ).
T: Kampin pimu
Toi lohi oli kyllä sellainen onnenkantamoinen, että ei kovin usein ole tullut vastaan. Olin prismassa vähän ennen palvelutiskin sulkemista, ja myivät noi päiväyslohet halvalla pois, sitä ennen oli ollut lohi tarjouksessa, se tarjouskin oli kympin kilo. Ostin siis useammankin, kun kerta halvalla sain ;-D Sulovileen-syndrooma täällä hei! Pääsiäiseksihän onnistuin ostamaan lämminsavukirjolohifilettä tarjouksesta 12,95€/kg. Että on ollut lohen kanssa hyvää säkää. Tai no yksi päivä oli haukifileetkin 4,95€/kg (taas päiväys ummessa...) ja tottakai ostin sitä. Hauessahan on ne inhan y:n muotoiset ruodot, joten jos vain paistaa ne (eikä jauha murekkeeksi) joutuu vähän onkimaan niitä pois syödessä. Mutta tuohon hintaan kyllä jo viitsii nähdä hieman vaivaakin.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo on 17.33
Voihan olla vain kiirettä ollut koko päivän tai vaikka vatsatauti päällä. Heti epäillään syömishäiriötä tai köyhyyttä jos ei olekaan koko ajan jääkaapilla :D Kyllä välillä myös itse keskityn työhöni ja huomaan että kello on 19 enkä ole syönyt mitään. Tai on kova kiire ja just silloin unohdin käsilaukusta ne pähkinät eikä kauppoja työmaalla maalla halmeilla. Seurustelin kerran myös erään uratykki-miehen kanssa, joka söi aamulla rahkan samalla kun aloitteli kotona jo töitä aamulla. Sitten ei syönyt koko päivänä mitään, vaan illalla lähti vielä sa
Kodin ulkopuolella työssäkäyvänä tämä ainakin vaikuttaa kovin vieraalta, että syöminen unohtuu jonnekin klo 19 asti illalla. Eväät tulee aina valmistettua ja pakattua etukäteen mukaan ja töissä on lakisääteiset tauot, jolloin syöminen tapahtuu, ei se ole mitään jääkaapilla kokoajan roikkumista, vaan tauot on yleensä parin tunnin välein.
Urheilevana ja varsinkin salillakäyvänä heikompi syöminen näkyy hyvin äkkiä treenitehoissa, treeni ei kulje ja rauta ei nouse jos ei ole syönyt kunnolla. Säännöllisellä syömisellä on varsin tärkeä merkitys juuri lihasmassan kasvatuksessa ja urheilusta palautumisessa. Yleensä salillakäyvät välttelee nimenomaan pitkään syömättä olemista.
"Heti epäillään syömishäiriötä tai köyhyyttä jos ei olekaan koko ajan jääkaapilla"
Ihmisellä, jonka mielestä aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan syöminen on koko ajan jääkaapilla olemista, ja joka kello 19 huomaa ettei ole syönyt mitään, on todellakin jonkun asteinen häiriö joko ajanhallinnassa tai suhtautumisessa ruokaan. Todennäköisesti molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
"Heti epäillään syömishäiriötä tai köyhyyttä jos ei olekaan koko ajan jääkaapilla"
Ihmisellä, jonka mielestä aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan syöminen on koko ajan jääkaapilla olemista, ja joka kello 19 huomaa ettei ole syönyt mitään, on todellakin jonkun asteinen häiriö joko ajanhallinnassa tai suhtautumisessa ruokaan. Todennäköisesti molemmissa.
Päivät ei oo aina veljeksiä keskenään, ja monesti mielessä tärkeämpiäkin asioita kuin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivät ei oo aina veljeksiä keskenään, ja monesti mielessä tärkeämpiäkin asioita kuin ruoka.
Syömishäiriö se kuitenkin on.
Mulla menee kuukaudessa yksin eläessä kissan kanssa ruokaan hiekkaan hygi tarvikkeet +kissan ruuat max 250€/kk kissan osuus on n 80€ syön harvoin lihaa. Puolet kuusta tuoreet kasvikset peruna porkkana kaali sipuli salaatti tomaatti. Puolet pakkasesta vihanneksia. Itse keitän ja liotan linssit ja pavut. Kananmunat edullisia vielä. En juurikaan maitotuotteita käytä. Aamulla leipää munaa ja mehua. Illalla kaurapuuroa voilla tai marjoilla tai hillolla. Yksinäin Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin ok. Kaikilla täällä vaikuttaisi olevan syömishäiriöitä kun joku syö vaan hedelmiä aamupalaksi, joku painoi alle 50kg, joku oli ylipainoinen, joku ostaa vaan eines ja valmisruokaa, joku ei syönyt lihaa ollenkaan, joku halusi vaan kasvista ja puuroa, joku tykkäsi herkutella joka päivä, yksi söi suklaata joka päivä, joku pakkomielteisesti kaurapuuroa aamuisin ja mitäköhän ongelmia melkein jokaisella on täällä ollut. Itselleni ruoka on toissijainen asia elämässä ja terve ja normaalipainoinen olen ollut ihan stressaamatta ruoasta. Jos muut haluavat tehdä siitä ongelman itselleen niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin ok. Kaikilla täällä vaikuttaisi olevan syömishäiriöitä kun joku syö vaan hedelmiä aamupalaksi, joku painoi alle 50kg, joku oli ylipainoinen, joku ostaa vaan eines ja valmisruokaa, joku ei syönyt lihaa ollenkaan, joku halusi vaan kasvista ja puuroa, joku tykkäsi herkutella joka päivä, yksi söi suklaata joka päivä, joku pakkomielteisesti kaurapuuroa aamuisin ja mitäköhän ongelmia melkein jokaisella on täällä ollut. Itselleni ruoka on toissijainen asia elämässä ja terve ja normaalipainoinen olen ollut ihan stressaamatta ruoasta. Jos muut haluavat tehdä siitä ongelman itselleen niin ok.
Se taitaa olla tuo yksi vakinegaaja. Jolla mottona kerro mitä syöt niin kerron mitäå kaikkea vikaa siinä on. Ellei muuten niin vääristelemällä tekstiä ja tekemällä idioottimaisia oletuksia.
Eikös kaikilla kilpaurheilijoillakin ole aika paha syömishäiriö, kun moni mittailee ja punnitsee annoksiaan ja syö lähes joka päivä pakonomaisesti samaa ruokaa. Ja vielä jonkun toisen ihmisen (valmentajan) sanelemana.
Aika moni terveydenalan ammattilainen ei kuitenkaan pidä hyvänä syömisenä sitä, jos päivän ensimmäinen ateria tapahtuu illalla klo 19, tuossa altistaa itsensä jo ravintoaineiden puutoksille, kun kehon pitäisi kyetä saamaan kaikki tarvittava illalla yhdestä ateriasta. Millainen kiire/työ menee kehon perustarpeiden edelle?
Kummallista jos tänne ketjuun kirjoitetaan esimerkiksi aina se poikkeuspäivä, jolloin ollaan sairaana ja ruoka ei maistu. Itse kävin esim. syntymäpäivän kunniaksi syömässä ulkona, mutta ei se edusta mitään normaalia syömistä, kun kuukauden muina päivinä kokkaan aina itse ruokani.
Minulle jää palkasta kun vuokrat, lainat, laskut ja lääkkeet on maksettu vain 119e neljälle viikolle kun seuraava palkka tulee. Siinä ei syödä terveellisesti, koska ruoka niin kallista. En saa sossusta mitään tukiakaan, eikä kukaan anna avustusta vuokralle jota helsingin kaupunki nostaa joka vuosi. 45 neliön kaksiosta pulitan nykyään melkein tonnin, mietinkin kun tietyn värisillä ihmisillä on varaa asua kalasataman uusissa taloissa. Eli siis around 26ekee viikko, makaroonia, munia, näkkileipää, jukurttia, tonnikalaa ( ps prisma edullisempi kuin lidl/sittari). Välillä duunin ruokalasta saa halvalla viikon kalakeitot, muuten kala jäänyt pois listalta. Nykyään ei oo enää ruokahaluuka, lekurit onnellisii kun paino tippunut pullukasta aliravituks
Ostan ruokaa 10 päivän välein, teen tilauksen netin kautta. Yhdellä kertaa menee rahaa 40 - 50 euroa. Tekee kuukaudessa vajaat 200 euroa. Syön hyvin, terveellisesti ja monipuolisesti. Pääasiassa täysjyväviljoja, juureksia, vihanneksia, hedelmiä, kanaa, kalaa, tofua, soijaa, pehmeitä rasvoja, rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita ja kalorittomia juomia. Pähkinöitä joskus. Punaista lihaa todella harvoin, makkaraa ei juuri koskaan. Ei limsoja, sipsejä, karkkeja. Summassa on mukana myös shampoot, siivousaineet, luutut, roskapussit, pehmopaperit yms. mitä ruokakaupasta saa.
Eikä tämä ole minulle edes rahakysymys. Ei vain mene enempää. Muutaman kerran vuodessa innostun keräämään marjoja, nokkosia, sieniä tai onkimaan. Silloin tietysti menee vähemmän ruokakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää palkasta kun vuokrat, lainat, laskut ja lääkkeet on maksettu vain 119e neljälle viikolle kun seuraava palkka tulee. Siinä ei syödä terveellisesti, koska ruoka niin kallista. En saa sossusta mitään tukiakaan, eikä kukaan anna avustusta vuokralle jota helsingin kaupunki nostaa joka vuosi. 45 neliön kaksiosta pulitan nykyään melkein tonnin, mietinkin kun tietyn värisillä ihmisillä on varaa asua kalasataman uusissa taloissa. Eli siis around 26ekee viikko, makaroonia, munia, näkkileipää, jukurttia, tonnikalaa ( ps prisma edullisempi kuin lidl/sittari). Välillä duunin ruokalasta saa halvalla viikon kalakeitot, muuten kala jäänyt pois listalta. Nykyään ei oo enää ruokahaluuka, lekurit onnellisii kun paino tippunut pullukasta aliravituks
Asutko siis yksiön 45 neliön kaksiossa ja maksat melkein tonnin vuokraa? Itse asuin 6 vuotta 21 neliön yksiössä Lauttasaaressa ja vaikka siihen aikoihin kävin joka päivä ravintolassa syömässä ja joka viikonloppu baarissa dokaamassa ja vaatteitakin ostelin usein niin sain kyllä monta sataa säästöön joka kuukausi. Tajusin onneksi muuttaa maalle ja nyt saan säästöön kolminkertaisesti joka kuukausi.
Metsästys vaatii metsästäjätutkinnon suorittamisen. Se on ihan eri asia kuin aselupa.