Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18592)
Olen nyt lukenut koko ketjun ja haluan kiittää kaikkia osallistujia. Olen saanut valtavasti hyviä säästön kannaltakin ideoita kokkailuuni. Esimerkiksi noi kasvissose ja linssikeitot tulee viikkolistalleni. Lisäksi paistettu riisi ja munakkaidenkin olemassaolon olin unohtanut. Itsetehdyt sushit ja luonnosta poimitut antimet menee kevään aikana kanssa testiin. Smoothieista en ole ikinä innostunut, tuntuu jotenkin hölmöltä laittaa kalliita aineita vain nesteeksi, kun ei se täytä ollenkaan Mutta lettuja ajattelin myös tehdä tänään tai huomenna! Kiitos vinkeistä ja jatkakaa samalla linjoilla. Aijoo! Ja meinaan mennä metsästämään tänään niitä -60% herkkulöydöksiä. Kiinnostaisi myös alkaa kasvattamaan itse jotain, mutta niistä pitää vielä ottaa selvää, että mikä onnistuu kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tilipäivänä menee n 40 e kauppaan, sitte käyn kerran viikossa maitoa ja jotain pöperöä ostamassa ja rahaa menee 4xkk n 40-50 e, riippuen lankeanko ostamaan vaikka juustoa, mutta tosi harvoin niin tapahtuu.
Aamupala on itse tehty sämpylän puolikas. Vähän jotain rasvaa raapasen päälle, mutta jos on kinkkusiivu tai juustoa, sitte ilman rasvaa.
Lounas milloin mitäkin, pääsääntöisesti kanaa eri muodoissa.
Päivkahvit ja korppu iltapäivällä (välipala)
Iltaruoka n klo 17.30 yleensä joku keittoruoka ja näkkileipä.
Siinäpä ne ruokailut oikeestaan on, kahvia vielä iltasella juon. Leivät teen itse, korput kuivatan akennuspullapitkoista. Lisäksi joka lauantai ostan herkuksi yhden pienen jäätelön ja kerran kk käyn ruokasäästöistä kertyneillä rahoilla karaokeillassa jossa tämän päivän hinnan mukaan menee 11e. Sillä kun saa pari pulloa olutta.
Muuhun ei peruslaskujen jälkeen rahaa o
En kyllä ymmärtänyt tästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt lukenut koko ketjun ja haluan kiittää kaikkia osallistujia. Olen saanut valtavasti hyviä säästön kannaltakin ideoita kokkailuuni. Esimerkiksi noi kasvissose ja linssikeitot tulee viikkolistalleni. Lisäksi paistettu riisi ja munakkaidenkin olemassaolon olin unohtanut. Itsetehdyt sushit ja luonnosta poimitut antimet menee kevään aikana kanssa testiin. Smoothieista en ole ikinä innostunut, tuntuu jotenkin hölmöltä laittaa kalliita aineita vain nesteeksi, kun ei se täytä ollenkaan Mutta lettuja ajattelin myös tehdä tänään tai huomenna! Kiitos vinkeistä ja jatkakaa samalla linjoilla. Aijoo! Ja meinaan mennä metsästämään tänään niitä -60% herkkulöydöksiä. Kiinnostaisi myös alkaa kasvattamaan itse jotain, mutta niistä pitää vielä ottaa selvää, että mikä onnistuu kerrostalossa.
En kyllä käsitä miten nämä ovat jotain vinkkejä ruokakulusäästöön. Ainoa on punalaput, mutta ne on ihan arvontaa, mitä sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä miten nämä ovat jotain vinkkejä ruokakulusäästöön. Ainoa on pu
Tarkoitin siis, että löysin taas edullisia raaka-aineita, joilla saa säästettyä kuukauden ruokabudjetissa. Nyt olen esimerkiksi väsyneenä ostanut jotain nuudeleita, jonka kilohinta ja ravintoaineet on tosi huonoja. Kasvikset, riisi, peruna, pasta on halvempia ja terveellisempiä. Jotenkin stressaantuneena en vain ollut muistanut, että mitä kaikkea voi itse tehdä ja säästää huomattavasti kauppalaskuissa. Ja se, että tekee valmiiksi isomman satsin, niin helppo lämmittää eikä tartte ostaa sitä pakastepitsaa. Tavoitteena kans pudottaa pari kiloa niin siitäkin näkökulmasta tervetullut keskustelu tähän alkukevääseen. Jotenkin inspiroivaa näitä muiden ruokailuja lukea. Saan itsekin energiaa tsempata omissa ruokailutottumuksissa.
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään järkeä syödä satasella kuussa. Terveelliseen ruokavalioon ei tuollaisella budjetilla näillä nykyhinnoilla pääse mitenkään. Sen tietää jokainen ruokakaupassa vieraillut.
-Kun ei ole rahaa enempää niin ei ole. Varastamaan en sen takia ryhdy. Se onko asiassa järkeä, silläpä ei ole köyhyyden kanssa mitään tekemistä. Kun elää kelan määritelmän rajalla, mulla 2 e yli, on pärjättävä sillä mihin raha riittää kun enempää ei ole rahaa millä ostaa. Kotimaista hernekeittoa 1 e purkki on tullut syötyä niin monia satoja kertoja että nykyään oksennan jo kun näänkin sellasen. Kaurapuuro, Hyi hitto ei enää uppoa. Joka hiton päivä söin lounaana kaurapuuron v 2019-2023, joten en tikullakaan siihen enää koske. Nyt syön aletuotteita ja käytän paljon makaroneja joista tietty terveellisyys kaukana. Itse poimimat marjat alkaa pian loppumaan joten niillä kuittailen vitamiinin saannin. Syksy meneekin metsän antimia kerätessä seuraavan talven tarpeisiin. Kohtapuoleen saa jo nuoria nokkosia ja niitä kerään myös. Kasvatan pihalla tillit, persiljat, ruohosipulit ym mitkä pystyy säilömään pakkasessa tai kuivattamaan. Mansikkaa löytyy myös ja alkuperäiset taimet sain kaverilta joka harvensi omaa mansikkamaataan. Siemenperunat on jo odottamassa esikavatustaan niin saan kesän perunat, samoin porkkanat, kukkakaalin, kaalin ja vaikka jos mitä mitä voi itse kasvattaa. Kasvatuslaatikoita sain tehdä kaverini purkaman talon puutarvikkeista ja niin monta kun halusin.
Olen ylpeä itsestäni kun kuitenkin teen kaikkeni, että elämäni olisi mahdollisimman hyvää vaikka rahaa ei ole liikoja. Nykyään elän yksin, eikä läheiseni tiedä tilannettani, enkä sitä heille tule kertomaan koskaan. Tiedän että auttaisivat, mutta heillä omat perheet ja lapset, niin kyllä niitä menoja riittää ilman mun tukemista. On ne kyselleet, mutta aina sanon, jotta hyvin åärjään tulen toimeen ja tottahan se on.
Voihan nuudeleiden kilohinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään järkeä syödä satasella kuussa. Terveelliseen ruokavalioon ei tuollaisella budjetilla näillä nykyhinnoilla pääse mitenkään. Sen tietää jokainen ruokakaupassa vieraillut.
-Kun ei ole rahaa enempää niin ei ole. Varastamaan en sen takia ryhdy. Se onko asiassa järkeä, silläpä ei ole köyhyyden kanssa mitään tekemistä. Kun elää kelan määritelmän rajalla, mulla 2 e yli, on pärjättävä sillä mihin raha riittää kun enempää ei ole rahaa millä ostaa. Kotimaista hernekeittoa 1 e purkki on tullut syötyä niin monia satoja kertoja että nykyään oksennan jo kun näänkin sellasen. Kaurapuuro, Hyi hitto ei enää uppoa. Joka hiton päivä söin lounaana kaurapuuron v 2019-2023, joten en tikullakaan siihen enää koske. Nyt syön aletuotteita ja käytän paljon makaroneja joista tietty terveellisyys kaukana. Itse poimimat marjat alkaa pian loppuma
Makaroni on ihan hyvä perustuote ruokavalioon. Kuinka paljon muuten syöt sitä tilliä ja persiljaa, että nälkä lähtee?
"Kuinka paljon muuten syöt sitä tilliä ja persiljaa, että nälkä lähtee?"
Olen eri, mutta minäkin käytän tilliä ja persiljaa ruoanlaitossa. Kun ei ole missä kasvattaa, ostan ne kaupasta. Parin euron hujakoilla on tuoreruukku.
Ei oikein vitsisi uponnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kun ei ole rahaa enempää niin ei ole. Varastamaan en sen takia ryhdy. Se onko asiassa järkeä, silläpä ei ole köyhyyden kanssa mitään tekemistä. Kun elää kelan määritelmän rajalla, mulla 2 e yli, on pärjättävä sillä mihin raha riittää kun enempää ei ole rahaa millä ostaa. Kotimaista hernekeittoa 1 e purkki on tullut syötyä niin monia satoja kertoja että nykyään oksennan jo kun näänkin sellasen. Kaurapuuro, Hyi hitto ei enää uppoa. Joka hiton päivä söin lounaana kaurapuuron v 2019-2023, joten en tikullakaan siihen enää koske. Nyt syön aletuotteita ja käytän paljon makaroneja joista tietty terveellis
En ole kirjoittaja, muta vastaan että yrteissä on hyviä eteerisiä öljyjä ja terveellistä tuomaan makua ruokaan. Silloin ei tarvitse lisätä sitä epäterveellistä suolaa niin paljon. Itse korvaan usein suolan just mausteilla. Ei ne nälkää vie mutta auttaa terveyden kannalta kokonaisuudessa ja tuo pientä luksusta ruokailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kun ei ole rahaa enempää niin ei ole. Varastamaan en sen takia ryhdy. Se onko asiassa järkeä, silläpä ei ole köyhyyden kanssa mitään tekemistä. Kun elää kelan määritelmän rajalla, mulla 2 e yli, on pärjättävä sillä mihin raha riittää kun enempää ei ole rahaa millä ostaa. Kotimaista hernekeittoa 1 e purkki on tullut syötyä niin monia satoja kertoja että nykyään oksennan jo kun näänkin sellasen. Kaurapuuro, Hyi hitto ei enää uppoa. Joka hiton päivä söin lounaana kaurapuuron v 2019-2023, joten en tikullakaan siihen enää koske. Nyt syön aletuotteita ja käytän paljon makaroneja joista tietty terveellisyys kaukana. Itse poimimat marjat alkaa pian loppuma...Syksy meneekin metsän antimia kerätessä seuraavan talven tarpeisiin. Kohtapuoleen saa jo nuoria nokkosia ja niitä kerään myös. Kasvatan pihalla tillit, persiljat, ruohosipulit ym mitkä pystyy säilömään pakkasessa tai kuivattamaan. Mansikkaa löytyy myös ja alkuperäiset taimet sain kaverilta joka harvensi omaa mansikkamaataan. Siemenperunat on jo odottamassa esikavatustaan niin saan kesän perunat, samoin porkkanat, kukkakaalin, kaalin ja vaikka jos mitä mitä voi itse kasvattaa. Kasvatuslaatikoita sain tehdä kaverini purkaman talon puutarvikkeista ja niin monta kun halusin.
Syötkö/voitko syödä papuja? Ne ovat yllättävän helppoja kasvattaa, tosin jos haluaa pelkkiä papuja eikä palkoja, niin kannattaa aloittaa esikasvatuksella ja varmistaa, että kasvupaikka on lämmin ja suojaisa. Itse kasvatan ruusupapuja, jotka ovat paitsi näyttäviä (kukkivat paljon) niin myös satoisia, palot saattavat olla 30cm pitkiä! No joo, kasvatan paljon myös muita papuja, härkäpapuja leikkopapuja, pensaspapuja...
Putsaan palot, leikkaan ne käyttövalmiiksi paloiksi ja ryöppään kiehuvassa vedessä. Jäähdytän kylmällä vedellä siivilässä. Ja laitan pakastimeen muovitarjottimella (muovilaatikon kansi) ja kun ne ovat jäätyneet, kerään ne siitä suureen pussiin. Pysyvät irtonaisina, joten ruokaa laittaessa voin sieltä pussista ottaa kourallisen tai kaksi.
Pavut yleensä kerään ennen tuleentumista, ja keitän niitä hetken ennen pakastamista, pakastan samalla tavalla laakealla alustalla, niin pysyvät irtonaisina. Joskus kasvukautta riittää siihen, että ne pavut tuleentuvat, jolloin ne voi säilyttää kuivinakin, kuten herneetkin.
Ske
Kerran kun käy kaupassa, se on semmoiset 38 - 50 euroa helposti. Eikä siinä ole vasta kuin osa viikon sapuskoista, koska kaupasta pitää ostaa usein myös muutakin kuin pelkkää ruokaa. Pesuaineita, vessapaperia, hygienia tarvikkeita yms. Jotta satasella söisi koko kuukauden, pitäisi ensin istahtaa aikakoneen penkille ja käydä ruokakaupassa vuonna 2018. Kävisin mielellään kaupassa 1970-luvulla, mutta ensin pitäisi haalia tarpeeksi vanhaa markkarahaa ja olla se aikakone.
Mutta nythän näistä hinnoista kannattaa valittaa, sillä mitä enemmän valittaa, sen huonommin on kohta ihan kaikki asiat, ei pelkästään syömisen hinta. Elämällä ja kohtalolla on semmonen tyyli, että kun valitat tarpeeksi kauan eri asioista, kuinka on huonosti, niin kohta menee paljon huonommin ja siinä kohtaa ihminen tajuaa, että mun asiat olikin oikeastaan ihan hyvin, turhaan valitin, kun huonomminkin olisi voinut olla ja nyt ne sitten on huonommin. Ihan ihmisten lukemattomien valitusten, valitustulvan, takia elämme tämmöisessä maailman tilanteessa. Niin hyviä aikoja ei olla koskaan eletty, etteikö ihmiset olisivat valittaneet. Kohtalo kyllästyy ainaiseen kitinään ja pistää sitten asioita menemään huonompaan suuntaan, jotta ihmiset oppisivat jotain tärkeää. Mutta kun eivät opi! Jos elämä ei opeta, niin sitten ei opeta mikään. Tyhmyys on monen asian juurisyy.
Että se on sitten muiden syy kun sinulla menee vuosi vuodelta huonommin. Niiden tyhmien valittajien syy. Nyt sulle kohtalo vittuilee!
Kaikenlaisia filosofiota on tullut kuultua mut tää on ihan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kun käy kaupassa, se on semmoiset 38 - 50 euroa helposti. Eikä siinä ole vasta kuin osa viikon sapuskoista, koska kaupasta pitää ostaa usein myös muutakin kuin pelkkää ruokaa. Pesuaineita, vessapaperia, hygienia tarvikkeita yms. Jotta satasella söisi koko kuukauden, pitäisi ensin istahtaa aikakoneen penkille ja käydä ruokakaupassa vuonna 2018. Kävisin mielellään kaupassa 1970-luvulla, mutta ensin pitäisi haalia tarpeeksi vanhaa markkarahaa ja olla se aikakone.
Mutta nythän näistä hinnoista kannattaa valittaa, sillä mitä enemmän valittaa, sen huonommin on kohta ihan kaikki asiat, ei pelkästään syömisen hinta. Elämällä ja kohtalolla on semmonen tyyli, että kun valitat tarpeeksi kauan eri asioista, kuinka on huonosti, niin kohta menee paljon huonommin ja siinä kohtaa ihminen tajuaa, että mun asiat olikin oikeastaan ihan hyvin, turhaan valitin, kun huonomminkin olisi voinut olla ja nyt ne sitten on huonommin. Ihan ihmisten lukematto
Kuinka monelle ostat ruokaa kerralla? Mulla menee kerran viikossa kauppaan 30-40€ ja ostan kuivakaapitkin täyteen ruokaa. Meillä ei toki herkutella millään kalliilla lihalla, mutta ostetaan jauhelihaa, silliä ja kanaa. Enimmäkseen toki kasvispuoleisesti syödään eli tofua ja soijaa ja muita kasviksia. Ja meillä 2 aikuista ja 1 lapsi. Ei ole tarvetta käydä ostamassa keskellä viikkoa enää mitään muuta
Erillään asuvalla kumppanillani aina jääkaappin on tyhjä, mutta hänellä menee enemmän kuukaudessa rahaa ruokaan kuin minulla, jolla jääkaappi aina täynnä. Suurin syy on selkeästi juomat hän juo mehuja ja limuja ja olutta. Itse juon vettä (välillä laitan kurkun tai sitruunan viipaleen jne.). Toisekseen kun asiasta keskusteltiin, niin hön köy useammin kaupassa ja ostaa aina jotain herkkuja. Minä itse suunnittelen ruokani ja käyn harvemmin kaupassa enkä osta sitä karkkipussia. Sit huomattiin ero myös siinä, että hön kun tekee esimerkiksi dipin sipseillwwn, niin ostaa yksittäispakatun kermaviilin ja valmiin maustepussin. Itse käytän dippeihin aina. 1l maustamatonta jogurttia ja laitan mausteet itse. Tommosista pienistä jutuista saattaa tulla se monen kympin ero kuukaus kauppalaskussa. Siksi en halua asua puolisoni kanssa samassa taloudessa. Menis turhuuksiin rahaa enkä halua nipottaa.
Vierailija kirjoitti:
Erillään asuvalla kumppanillani aina jääkaappin on tyhjä, mutta hänellä menee enemmän kuukaudessa rahaa ruokaan kuin minulla, jolla jääkaappi aina täynnä. Suurin syy on selkeästi juomat hän juo mehuja ja limuja ja olutta. Itse juon vettä (välillä laitan kurkun tai sitruunan viipaleen jne.). Toisekseen kun asiasta keskusteltiin, niin hön köy useammin kaupassa ja ostaa aina jotain herkkuja. Minä itse suunnittelen ruokani ja käyn harvemmin kaupassa enkä osta sitä karkkipussia. Sit huomattiin ero myös siinä, että hön kun tekee esimerkiksi dipin sipseillwwn, niin ostaa yksittäispakatun kermaviilin ja valmiin maustepussin. Itse käytän dippeihin aina. 1l maustamatonta jogurttia ja laitan mausteet itse. Tommosista pienistä jutuista saattaa tulla se monen kympin ero kuukaus kauppalaskussa. Siksi en halua asua puolisoni kanssa samassa taloudessa. Menis turhuuksiin rahaa enkä halua nipottaa.
No tuleehan se halvemmaksi, kun tuhlaileva ukko ostaa sulle ne chipsit, joihin teet talousnerona itse dipin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no en halua syödä mitään lisäaineilla ja suolalla tuotettuja rasva-perunasuikaleita eli syökööt itse ja minä herkuttelen vaikka paahdetuilla kikherneillä. Onneks meitä on moneen junaan. En tuomitse muita, mutta en halua kuulua siihen porukkaan joka heittää hukkaan terveytensä ja rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kun ei ole rahaa enempää niin ei ole. Varastamaan en sen takia ryhdy. Se onko asiassa järkeä, silläpä ei ole köyhyyden kanssa mitään tekemistä. Kun elää kelan määritelmän rajalla, mulla 2 e yli, on pärjättävä sillä mihin raha riittää kun enempää ei ole rahaa millä ostaa. Kotimaista hernekeittoa 1 e purkki on tullut syötyä niin monia satoja kertoja että nykyään oksennan jo kun näänkin sellasen. Kaurapuuro, Hyi hitto ei enää uppoa. Joka hiton päivä söin lounaana kaurapuuron v 2019-2023, joten en tikullakaan siihen enää koske. Nyt syön aletuotteita ja käytän paljon makaroneja joista tietty terveellis
En syö papuja.
Vierailija kirjoitti:
Että se on sitten muiden syy kun sinulla menee vuosi vuodelta huonommin. Niiden tyhmien valittajien syy. Nyt sulle kohtalo vittuilee!
Kaikenlaisia filosofiota on tullut kuultua mut tää on ihan uutta.
Hienostipa ymmärsit väärin taas tämänkin. Ja varmaan ihan periaatteesta. Opettelisit hyvänen aika lukemaan ja vielä ymmärtämään lukemaasi, niin huomasit, etten tässä muita syytellyt. Oikein filosofian sait tästä aikaan. Olet todellinen vääristelyn talentti.👏
Moni täällä hehkuttaa kaurapuuroa, ja joo varainkin urheilijat sitä tykkää syödä koska siinä paljon energiaa, mutta niille ketkä ei tykkää niin tiedoksi: en minäkään ole ikinä tykännyt. En ole ikinä suostunut aamupalaa syömään (edes lapsena) vaikka ei mulla sinänsä leipää vastaan mitään ole. En vaan tykkää puurosta enkä hedelmistä, jogurtista, kananmunista tai marjoista. Mutta vielä 42-vuotiaana olen täysin terve ja hoikka ja veriarvot hyvät. Eli ei kannata ahdistua vaikka ei kaurapuurosta tykkäiskään. Kunhan sitä ei sit korvaa jollain munkilla tai limulla.
Aika vähän on kyllä viikossa. En ihan taitaisi päästä tuohon. Mutta teen kaiken itse joten edullista.. Isot satsit ja pakkaseen. Olen kasvissyöjä. Ja rakastan tulisia intialaisia ruokia ja vaikka linssikookoskeittoja. Välillä hernekeittoa. Pastaa. Ja itujakin salaattia voi kasvattaa jss. Mustikat mökiltä ja omenat, kirsikat viinirypäleet luumut saan pihasta.
Ei valmistuotteita.