Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18587)

Vierailija
3801/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌻🌻🌻

Vierailija
3802/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐥🐤🦢🐣🐝👌🦥😉🐝🐝🐝🍦🎶🎵🎸💄🥽🎨🎭🖼🌞🌠🥒🍆🥕🍇🍌🍒🍄🥖👅👄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3803/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on kulunut neljännesvuosi. Aika moni oli aikessa laskea ruokakuittinsa. Kuinka moni on jaksanut laskea?

Olen siis Kampin pimu ja tein viime vuodesta kunnon tilinpäätöksen. Ihan itseäni varten. Oli muuten todella valaisevaa, vaikkakin osaltaan vähän hirvittävää! Selvää oli se, että ravintolasyöntiä on vähennettävä. Siitä mun kohdallani suurin säästö tulee. Eli olen se joka viime vuonna söi ulkona 79 kertaa ja siihen memni rahaa 1.024,50 euroa.

Päättelin myös, että ruokavaliota olisi syytä kohentaa kasvisten osalta ja kalansyöntiä sopisi myös lisätä. Jauhelihaosiosta voisi vähentää ja siirtää siitää brolerin puolelle vaikka. Broileri on helppoa, melko edullista ja hyvääkin siitä saa.

Olen osittain onnistunut, nimittäin tänä vuonna on tullut työtyä ravintolassa vaivaiset kaksi kertaa. Hyvä minä.

Luonnollisesti ravintolasyönnin reilu vähentäminen ja kalan syönnin lisääminen on sitten myös syönyt kotiruokabudjettia.

Vuoden 2024 tammi-maaliskuun ruokamenot olivat 474,82 euroa eli 158,27 euroa per kuukausi.

Välitilinpäätöksen aika: mitenkäs teillä muilla laskijoilla on alkuvuosi mennyt?

Vierailija
3804/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki. Nyt olisi Tokmannilla tarjouksessa sikanautasäilykkeet. Kuusi 400 gramman purkkia hintaan 10 euroa. 4,17 euroa kilo. Tarjous on voimassa 7.4.2024 asti.

Mä en ole koskaan kokeillut. Laittakaas tullen reseptejä, mitä näistä voisi tehdä.

Kun lapset olivat pieniä, niin tehtiin tuosta yksinkertaista mökkipataa, jossa vaan tavallisia makaroneja ja sitten tölkki sikanautaa pilkottuna, ketsuppia ja oreganoa mausteeksi.

Purkkihernekeittojakin oli tarjouksessa. Siihen sekaan voi laittaa myös sikanautaa. Vettä tarpeeksi lisää, niin tulee kattilallinen, josta syö monta päivää.

Ehkä pitäisi kokeilla kengurunlihahernekeittoa?

-winner-

Vierailija
3805/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä onnistui, kun yksi kuukausi testattiin ihan tarkoituksella. Oli kuitenkin helppoa, kun ollaan osittain omavaraisia ruuan suhteen. Sitten palattiin normaaliin eli ruokaan menee n. 500-600 €/kk. Kahdestaan elelemme. Emme kyllä viitsisi koko ajan noin tehdä. Ruoan täytyy olla monipuolista, maistua hyvältä ja sitä pitää olla tarpeeksi.

Aika paljon teillä normaalisti menee ruokaan etenkin kun vielä olette osittain omavaraisia.

Tällaisten ruokakuntien yhden kuukauden kokeilut on vaan vähän arveluttavia siinä mielessä, että yksi kuukausi on kovin lyhyt aika ja näissä paljon normaalisti rahaa ruokaan kuluttavissa huushollissa on takuulla perusaineksia riittämiin yhdeksi kuukaudeksi. Siis öljyjä, voita, kastikeaineksia, mausteita, jauhoja yms.

Nämä kotivarat kun on käytetty ja pitääkin kaappeja täydentää, ei kyllä riitä satanen enää.

Vierailija
3806/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen söin aamupäivällä klo 10 puolikkaan ruisreissumiehestä. 

lIlalla klo 20 söin pastaa max 1dl  ja tonnikalakastiketta: MUTTI - paljon sipulia - paljon purjoa - chinesekastiketta (kala-sweetchili). Tämän kanssa muutama kirsikkatomaatti ja persiljaa.

En syö joka päivä. En syö, jos ei nälätä.

En pane joka päivä. Syy on eri. Panettais, mutta en nyt omaa kollia halua. Käytän irtonumeroita. Panen, kun panettaa.

P.S.

Panen kuitenkin mahdollisimman usein.

Tänä viikonloppuna on rakasteluviikonloppu. PE-SU.

Valmistelut jo käynnissä. 

Pian alkaa.

Adoniksen tapaan klo 16.

IHANA MIES JA PENIS. KAUNIS JA HYVÄ.

MIES MYÖS. 💛😊

Rauhoitu ske.

Vierailija
3807/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt on kulunut neljännesvuosi. Aika moni oli aikessa laskea ruokakuittinsa. Kuinka moni on jaksanut laskea?

Olen siis Kampin pimu ja tein viime vuodesta kunnon tilinpäätöksen. Ihan itseäni varten. Oli muuten todella valaisevaa, vaikkakin osaltaan vähän hirvittävää! Selvää oli se, että ravintolasyöntiä on vähennettävä. Siitä mun kohdallani suurin säästö tulee. Eli olen se joka viime vuonna söi ulkona 79 kertaa ja siihen memni rahaa 1.024,50 euroa.

Päättelin myös, että ruokavaliota olisi syytä kohentaa kasvisten osalta ja kalansyöntiä sopisi myös lisätä. Jauhelihaosiosta voisi vähentää ja siirtää siitää brolerin puolelle vaikka. Broileri on helppoa, melko edullista ja hyvääkin siitä saa.

Olen osittain onnistunut, nimittäin tänä vuonna on tullut työtyä ravintolassa vaivaiset kaksi kertaa. Hyvä minä.

Luonnollisesti ravintolasyönnin reilu vähentäminen ja kalan syönnin lisääminen on si

Enpä oo laskenut, mutta joo, ulkona tai ravintoloissa tai pizzerioissa tai burgeripaikoissa en yleensä käy syömässä, enkä juomassa. Ei vaan oo mun juttu (vaikka asuisin Kampissa), en tarvitse sitä luksusta tai näkymistä jossain, mikä tietty saattaa olla työn takia Hesassa välttämätöntä. Ehkä kerran tai kaksi vuodessa syön jossain Buffassa tai vastaavassa syö niin paljon kuin jaksat -paikassa.

Omat kustannukset ovat kyllä edelleen aika lähellä tuota 25e/viikko -tahtia, vaikka kävisin kahdesti kaupassa ostamassa -60%:sia. Ei tuu paljoa auton kulujakaan, kun kaupat ovat lähellä. Kesän tullen on tarkoitus vielä unohtaa auto ja kävellä tai pyöräillä reppu selässä kauppaan, tulee 5-6 km/reissu kuntoilut siinä samalla huomaamatta ja kun  ostoksiin käytetty tila on rajallinen, niin ei tuu heräteostoksiakaan :D

-winner-

Vierailija
3808/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä vinkki tuo, että etnisistä kaupoista saa halal-lihaa halvalla."

Olisiko tietoa, missä sijaitsee Helsingissä halal-lihaa myyvä kauppa ja täsmällisempää tietoa, paljonko se maksaa?

Nopeasti goiglaamalla löytyi vain yksi hintatieto ja sekin vähän sinnepäin. Nimittäin "vuohi 11-12 euroa kilo". Kukaan kokannut vuohta? 😃 

Vierailija
3809/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellähän se itäkeskuksessa, jätimarket täynnä eettisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa.

Vierailija
3810/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asioin näissä kauppaketjujen liikkeissä, niin sähköisten kuittien ja nettipalveluiden avulla on helppo seurata kulutusta - ja minä ostan suurimman osan meidän ruuista, eikä "ulkona" käydä juurikaan syömässä.

Vuoden 2023 tulos: noin 155€-175€/hlö/kk 

Tammikuu 2024: 606,64€ (noin 111€/hlö)

Helmikuu 2024: 549,11€ (noin 100€/hlö)

Maaliskuu 2024: 564,23€ (noin 103€/hlö)

Nämä olivat siis KAUPOISTA ja S-liikkeen muualta (esim ABC-myymälät, prisman kahvio tms) ostetut ruuat. Näiden lisäksi lasken tuohon päälle vielä 10-20€ ns. ulkona syömiseen per nenä (puolison kohdalla ostanut eväitä töihin, jos ei ole kotoa ottanut), eli tammikuussa olisi mennyt noin 130€/hlö, helmikuussa 120€ ja maaliskuussa 125€ (lasken siis talouden kooksi 5,5 henkilöä, koska opiskelija käy säännöllisesti kotona ja syö silloin täällä, ja vie mukanaan ruokia/aineksia, kuten valkosipuleita, soijarouhetta, riisimaitoa jne).

Yritin löytää, olenko näitä tänne aiemmin laittanut, en löytänyt kuin helmikuusta raportin, siinä mainitsin summaksi noin 110€/hlö sis. ulkona syönnit, mutta lasken nyt siihen ton 20€/hlö. Pelkästään tammikuusta tähän asti on noin 100 sivua viestejä, en ihan jaksanut kaikkia kahlata. Yritin käydä kaikki Tokmannin kuititkin läpi, siellähän ei ole sitä näppärää kokooma-ominaisuutta.

Ostokset sisältävät karkit, sipsit, limonadit, suklaat, ja jos olen jotain siideriä ostanut.

Tuot tilitä/käteisenä menneiden kulujen lisäksi olemme tietenkin syöneet pakastimesta ja kellarista aikaisemmin ostettuja tuotteita sekä itsekasvatettuja tai jostain kerättyjä tuotteita (ne sienet, ne sienet!!!) sekä kuiva-aineshyllystä jauhoja, leivinjauhetta, sokeria, mausteita jne. Tosin noissa ostoksissa on mukana mm. mustapippuri- ja paprikajauhepurkit, että niitä tulee joka tapauksessa täydennettyä sitä mukaa kuin kuluukin.

Vierailija
3811/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asioin näissä kauppaketjujen liikkeissä, niin sähköisten kuittien ja nettipalveluiden avulla on helppo seurata kulutusta - ja minä ostan suurimman osan meidän ruuista, eikä "ulkona" käydä juurikaan syömässä.

Vuoden 2023 tulos: noin 155€-175€/hlö/kk 

Tammikuu 2024: 606,64€ (noin 111€/hlö)

Helmikuu 2024: 549,11€ (noin 100€/hlö)

Maaliskuu 2024: 564,23€ (noin 103€/hlö)

Nämä olivat siis KAUPOISTA ja S-liikkeen muualta (esim ABC-myymälät, prisman kahvio tms) ostetut ruuat. Näiden lisäksi lasken tuohon päälle vielä 10-20€ ns. ulkona syömiseen per nenä (puolison kohdalla ostanut eväitä töihin, jos ei ole kotoa ottanut), eli tammikuussa olisi mennyt noin 130€/hlö, helmikuussa 120€ ja maaliskuussa 125€ (lasken siis talouden kooksi 5,5 henkilöä, koska opiskelija käy säännöllisesti kotona ja syö silloin täällä, ja vie mukanaan ruokia/aineksia, kuten valkos

Ja tämän raportin teidän iloksenne tuotti Ske.

Vierailija
3812/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän raportin teidän iloksenne tuotti Ske.

No suruksenne tai mielipahaksenne sitten. Tässä kuussa en ole vielä kaupassa käynyt, nyt kohta pitää mennä, jos tiet on auki.

Ske

Vierailija
3813/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smu ja Smegma. Käpylän Park Hotel.

-   nsmies ja sauna ja muut nsmiehet

Vierailija
3814/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruualla tuo onnistuu helposti. Ja kun vielä leipoo sämpylät itse, niin ei vaikeata. 

Vierailija
3815/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kiinnostavaan kysymykseen täällä nyt (melkein) jokainen vastaa. Vastaukset ovat sen kuuloisia, että yritetään olla avuksi. Ehkä ei haluta pahaa mieltä vielä vähempivaraisemmille. Muutaman idean poimin minäkin. 

Mikä on moninikki? Ikäänkuin moni-niksi, eli joka asiaan kommentoiva(ko)? Vai mikä?

Vierailija
3816/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruualla tuo onnistuu helposti. Ja kun vielä leipoo sämpylät itse, niin ei vaikeata. 

Leipomismyyttikin jatkaa elämistään. S-ryhmästä saa esim. kotimaista-merkin leipää esim. ruispalat 9 kpl 0,88 snt. Kannattaako oikeasti leipoa itse? 

Vierailija
3817/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen uutisissa aivan kohta: Ruoka, valta ja nälkä 1900-luvun diktatuureissa -kirja 

"Ville-Juhani Sutien esittelee kiinnostavasti ja runsaiden esimerkkien avulla, mikä oli ruoan, vallan ja nälän suhde totalitaarisissa maissa ja millainen se on yleisemmin yhteiskunnissa. Hänen ruokakulttuuria koskevat pohdintansa eivät jää pelkkään menneeseen ja nykyhetkeen vaan kurottavat myös tulevaan.

Ruoka on tänäkin päivänä poliittista. Ja se saattaa olla sitä vielä enemmän tulevaisuudessa, kun sodat, pandemiat ja ilmastonmuutos vaarantavat sen saatavuuden."

Lienee miekenkiintoinen ja kopa ajankihtainen kun meille tavan takaa tolkutetaan miten karsia ruokamenoja.

Vierailija
3818/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipomismyyttikin jatkaa elämistään. S-ryhmästä saa esim. kotimaista-merkin leipää esim. ruispalat 9 kpl 0,88 snt. Kannattaako oikeasti leipoa itse? 

Leipää saa aina alesta ja se on ihan tuoretta.Ja jos ei ole pehmeää niin laittaa paahtimeen jossa koppurasta ruisleivästäkin tulee notkea.

Vierailija
3819/18587 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon kiinnostavaan kysymykseen täällä nyt (melkein) jokainen vastaa. Vastaukset ovat sen kuuloisia, että yritetään olla avuksi. Ehkä ei haluta pahaa mieltä vielä vähempivaraisemmille. Muutaman idean poimin minäkin. 

Mikä on moninikki? Ikäänkuin moni-niksi, eli joka asiaan kommentoiva(ko)? Vai mikä?

Moninikki-termin lanseerasi vainoharhainen trolli, joka kuvittelee, että hänen lisäkseen tässä ketjussa kirjoittaa vain yksi jakomielitautinen kirjoittaja, joka on kehitellyt tusinoittain erilaisia persoonallisuuksia. Trolli vakaasti uskoo tähän kuvitelmaansa, ja yrittää löytää epäjohdonmukaisuuksia ja ristiriitaisuuksia viesteistä, että saisi tämän "yhden" kirjoittajan kiinni. No onhan nää viestit tosi ristiriitaisia, kun kirjoittajia on todennäköisesti ollut jo kymmeniä!

On myös hyvin todennäköistä, että.tämä yksi trolli kirjoittaa tänne provosoivia " syön vain yhden salaatinlehden ja yhden riisinjyvän päivässä" viestejä, jotta saisi lietsottua riitaa. Hän myös vastailee itselleen.

Ihan tarkkaan en ymmärrä hånen tarkoitustaan, ehkä hän yrittää saada ketjun poistettua? On kuitenkin vaikea ymmärtää, miksi joku jatkaa kirjoittamista tähän ketjuun, jonka aihe on hänelle vastenmielinen ja kaikki muut kirjoittajat väärässä.

Ja on mahdollista, että juuri sinä olet hän, koska kyllähän tässä alkaa vainoharhaiseksi jo tulla...

Ske

Vierailija
3820/18587 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kuun ensimmäinen kauppareissu tehty eilen illalla. Ostin pari pakettia paneroituja kanapihvejä -50%, kotona oli  sämpylöitä, niin teinit saivat kanahampurilaisia. Jokainen teki omat versionsa (yhdellä pelkkä pihvi, kermajuustoa ja ketsuppia, toinen ääripäässä oli pihvi, juusto, salaattia, tomaattiviipale, majoneesia, ketsuppia ja maustekurkkua). Samalla kun paistoin pihvit, niin paistoin itselleni pari nakkia ja lämmitin aiemmin viikolla tekemäni kaalipaistosta, minähän en voi syödä kanaa. Se oli perjantain pikaruoka ;-)

Kovin paljon varsinaista ruokaa ei tullut ostettua, ei lihaa, ei kalaa, kananmunia ostin pari koteloa (20 munaa), vaikka kotona olikin edelleen ehkä 40 munaa jäljellä. Olivat kuitenkin punalaputettuja luomumunia, ja hintaa alennuksen jälkeen jäi vähemmän kuin xtran kananmunille. Prismassa oli täydet laarit xtra-tomaatteja (aiemmin "toisenlainen tomaatti") 1,99€/kg, Närpiön tomaatteja tällä kertaa. Nuo ovat kakkoslaatuisia, muotopuolia, liian isoja, liian pieniä, virheitä, rupisia tms. Ostin pihvitomaatin kokoisia, niistä saa hyvin leivän väliin viipaleita. Siellä oli samoin myös kakkoslaadun kotimaista kurkkua isot laarit, nykyään ne on jo muovitettu, joten säilyvätkin ihan hyvin. 1,99€/kg on paljon halvempi kuin ne neljä euroa kilo ykköslaadun kurkusta.

Tokmannilla oli näköjään kaikki koirien suuret ruokasäkit -20%, jos jollain on tarvetta, ihan vaan tiedoksi.

Puutalkoissa on tänään vain yksi ulkopuolinen, teen lounaaksi täytettyjä ruispaloja (paistettu kananmuna, kinkkuleikettä, juustoa, salaatinlehtiä, tomaatinviipale). Erillinen toive oli, ettei mitään lämmintä ruokaa. Nää ruokakustannukset on niitä, mistä toi polttopuiden hinta meille muodostuu (+moottorisahabensat, teräketjuöljyt, pilkkomisvaiheessa traktorin polttoaine).

Ske