Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (18587)
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaruokavalion ihailijoilta unohtuu se, että kyllä sairaalaruoan laadussa puhuu hyvin paljon myös raha. Aterioiden hinta on takuuvarmasti painettu ja kilpailutettu niin alas kuin vain mahdollista eikä laatu ole mikään ykköskriteeri, laitosruuan tasostahan on ollut vähän väliä ikäviä uutisia. Kotioloissa voi toki parannella valmiita ruokalistoja laadukkaammilla ainesosilla, ja ottaa lähinnä suuntaa antavaa vinkkiä ruokavalion suunnitteluun.
Yli kuukauden verran vuodepotilaana sairaalassa olleena, mulla ei kyllä ole mitään valittamassa sairaalaruuan laadussa tai määrässä
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaruokavalion ihailijoilta unohtuu se, että kyllä sairaalaruoan laadussa puhuu hyvin paljon myös raha. Aterioiden hinta on takuuvarmasti painettu ja kilpailutettu niin alas kuin vain mahdollista eikä laatu ole mikään ykköskriteeri, laitosruuan tasostahan on ollut vähän väliä ikäviä uutisia. Kotioloissa voi toki parannella valmiita ruokalistoja laadukkaammilla ainesosilla, ja ottaa lähinnä suuntaa antavaa vinkkiä ruokavalion suunnitteluun.
Puhut varmaan minulle kun täällä olen sairaalaruoasta nyt puhunut. Itse ostan aina kilohinnaltaan halvinta kaupassa ja siksi pysyykin helposti tuossa alle 100€/kk budjetissa. Mun mielestä sairaalaruoka tehdään aina laadukkaista kastikkeita ja esim. Mitään valmiskastikkeita ei käytetä. Mulla ei olisi ikinä rahaa eikä halua syödä kokonaan kalliin laitosruoan mukaisesti :D Ostan jatkossakin halvimmat tuotteet kaupasta tai voin olla ilmankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan minulle kun täällä olen sairaalaruoasta nyt puhunut. Itse ostan aina kilohinnaltaan halvinta kaupassa ja siksi pysyykin helposti tuossa alle 100€/kk budjetissa. Mun mielestä sairaalaruoka tehdään aina laadukkaista kastikkeita ja esim. Mitään valmiskastikkeita ei käytetä. Mulla ei olisi ikinä rahaa eikä halua syödä kokonaan kalliin laitosruoan mukaisesti :D Ostan jatkossakin halvimmat tuotteet kaupasta tai voin olla ilmank
Monet suurkeittiöiden ruuista tulevat ikäväkyllä valmiista jauheista, esim. kastikkeet, kiisselit ja jopa hotelliaamiaisten munakokkeli on lähes aina jonkinlaista valmistetta. Kannattaa selailla vaikka kespron tukku-sivuja (ei tarvitse tunnuksia, että näkee tuotteita), niin voi tulla yllätyksiä vastaan.
Nämä iltapäivälehdissä sairaalaruoasta valittajat ovat olleet joka kerta jotain 130kg painavia maksahaavapotilaita, jotka eivät ole tottuneet syömään kunnon ruokaa vain ainoastaan se pitsa ja grillimakkarat ja olut kelpaisi. Eräskin valitti vähäistä proteiinin määrää (oli ruokana kanakeittoa ollut - ei kertonut mitä toisena ruokana, mutta toisena päivänä lohikeittoa eikä kertonut mikä oli se kiinteä toinen annos). No oli ruoan kanssa leivät kinkkumakkaroineen ja tarjottimella mehut ja maidot ja banaanit yms. Sairaalasta myös sanottiin että ruokaa saa pyytää lisää ja ravintoterapeutin arvioiminen määrien mukaan tilanne oli ihan ok. Sillä kalorimäärät lasketaan henkilön ihannepaino mukaan, ei siis suuren ylipainon mukaan. Mutta oli pakko päästä 2 päivän jälkeen valittamaan liian vähäisestä ruoasta
Ma: Aamiainen: Kaurapuuroa, mehukeittoa, 2kpl keitettyjä kananmunia, 2 kuppia kahvia
Välipala: 2 siivua leipää, 2 viipaletta palvattua peuraa, 3-öljyn keijua, kahvia
Lounas: possun ulkofilee pihvi, perunamuusia, pippurikastiketta, mauste kurkku viipaletta, lasi maitoa
Välipala: rahka, omena
Päivällinen: paistetut perunat, pätkä lenkkimakkaraa, sipuli, 2 paistettua kananmunaa, lasi maitoa
Iltapala: pirtelö sis. jugurttia, mustikkaa, mansikkaa, vadelmaa, maitoa, mehukeittoa
Tiistai: Aamupala: Kaurapuuro, mehukeitto, raejuustoa, 2 kuppia kahvia
Välipala: 2 siivua leipää, 3-öljyn keijua, keitetty muna viipaloituna
Lounas: Perunamuusia, possun filee pihvi, pippurikastike, punajuuriviipaleet, lasi maitoa
Välipala: rahka, omena
Päivällinen: lihamakaronilaatikko peuran jauhelihasta, porkkana raaste, raejuusto, lasi maitoa
Iltapala: kuppi teetä, 2 siivua leipää, 3-öljyn keijua, 2 siivua palvattua peuraa
Keskiviikko: Aamupala: kaurapuuro, mehukeittoa, marjoja, 2kpl keitettyjä kananmunia, kahvia
Välipala: 2siivua leipää, 3-öljyn keijua, banaani, kahvia
Lounas: 4 kpl keitettyjä perunoita, peuranlihakastike, puolukkasurvosta, lasi maitoa
Välipala: rahka, banaani
Päivällinen: lihamakaronilaatikko peuran jauhelihasta, mauste kurkku viipaletta, herne maissi paprikaa, lasi maitoa
Iltapala: teetä, jugurttia, banaani
Aika normaalin kokoinen ystävättäreni kertoi ettei jaksanut syödä sairaalassa kaikkea ruokaa. Potilaat ymmärtääkseni arvioidaan kuulemma just painon ja sairauden mukaan esim. S, M tai XL tms. annoskokoihin Ja sitten erityistarpeet vielä päälle esim. Palovammoista kärsivälle isompi annos kermasta ja voista tehtyä rahkaa jne. Kun puolestaan anoreksiasta kärsivien kanssa aloitetaan miniannoksista pikkuhiljaa lisäten ja kasvissyöjille tietenkin tofua yms. Lisäksi normaalipainoiset tai terveellisesti syöneet ovat kuulemani mukaan ainakin kehuneet kaikkea ravintolaruokaa. Ylipainoiset eivät varmasti tykkää olla sairaalassa, kun joku toinen päättää ja kontrolloi heidän syömisiään tai ahmimisiaan
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole kauaa, kun pääsin itse tutustumaan sairaalakeittiöön. Osa ruuasta tehdään ihan "alusta alkaen", erityisesti erityisruokavaliot. Osa ruuista on näitä laitoskeittiöille tarkoitettuja eineksiä, suklaavaahtojauheita ja mangorahkamössöä, mutta suurin osa keitellään siellä ihan raaka-aineista. Osa niistä on esikäsiteltyjä, ei ole perunateatteria enää. Oli mielenkiintoista nähdä ne kaikki eri versiot ruokavalioista (ns. lääkärin määräämät), niitä ei ihan yhtä eikä kahtatoista ollut, olisiko ollut jotain 42. Siis yli 40 joka tapauksessa. Sen lisäksi oli sitten erilaiset potilaiden itse ilmoittamat erityisruokavaliot/allergiat. Jokaisessa annoksessa oli laskettu makrot (ja mikrotkin tarvittaessa), paljonko oli proteiinia, hiilihydraattia, kuitua, sokeria (siis eriteltynä hiilihydraattien osalta), rasvaa, suolaa (natrium) jne. Oli joditonta ruokavaliota, soseutettuna, nesteet sakeutettuna... Sairaalan keittiön maailma on aika lailla erilainen kuin muut laitoskeittiöt, joihin olen tutustunut.
En tiedä missä luksussairaaloissa osa on viettänyt aikaa, mutta tiedän että eräälle läheiselleni, ruokahaluttomalle ja pieniruokaiselle vanhuksille annettiin reilun kokoisia annoksia. Pyynnöstä annoskokoja ei muutettu, syyksi sanottiin, että kaikille tarjotaan sama määrä ruokaa, eikä jokaisen potilaan kohdalla voida alkaa annoksia viilaamaan, allergiat tietysti pois lukien.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä luksussairaaloissa osa on viettänyt aikaa, mutta tiedän että eräälle läheiselleni, ruokahaluttomalle ja pieniruokaiselle vanhuksille annettiin reilun kokoisia annoksia. Pyynnöstä annoskokoja ei muutettu, syyksi sanottiin, että kaikille tarjotaan sama määrä ruokaa, eikä jokaisen potilaan kohdalla voida alkaa annoksia viilaamaan, allergiat tietysti pois lukien.
Vanhukset muuttuvat ikääntyessään aina vain pienemmäksi eikä ruoka maistu. Sama juttu oli omilla mummoilla ja papoills ennen kuolemaansa. Mutta se pieniruokaisuus vaan heikentää eloa eli hyvä vaan jos tarjolla sitä ruokaa kuitenkin oli riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa läppäri sylissä makaavalla ryhti olla kuin C-kirjaimella!
Miten mun selkä liittyy aloitukseen ja siihen, että muuten söisin vaan salaattia ja ruisleipää (maksaa paljon alle 50€/kk) jos en ottaisi toisinaan ideoita terveellisesti ja sydänystävällisesti mietityistä sairaalaruokalistoista :D En niitä kirjaimellisesti noudata mutta poimin joitain ideoita viikkooni, kuten pyrin syömään jonkun keiton aina päivälliseksi :) (Ja selkä ainakin näyttää ja tuntuu ihan suoralta, kiitos vain huolenpidosta :D)
Varmasti ihan _pelkkä_ salaatti ja ruisleipä maksaakin alle 50€/kk, mutta kukaanhan tuollaisella ei eläisi enkä toisekseen usko, ettet laita sen ruisleivän päälle yhtään mitään enkä sitä, etteikö salaattisi sisältäisi mitään muuta kuin pelkkää vihreää salaatinlehteä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
"Puuro, kuten muutkin viljatuotteet sisältävät proteiinia. Kuitupitoiset ravintoaineet (vilja ym. kasvikset) on juuri se, mikä tekee kylläiseksi eli pidättää nälkää."
Puurohan nimenomaan pitää älyttömän huonosti nälkää. Jos syön aamulla puuroa klo 7, olen 9.30 mennessä aivan järjettömän nälkäinen. Jos syön proteiinia ja rasvaa, nälkä tulee 5-6 tunnin päästä. Syön siis puuroakin, koska se on hyvää, mutta siinä ei mitkään kuidut pitele nälkää yhtään.
Eläintenraadoista eli lihasta tulee ähky olo, mutta kohta taas on nälkä. Vatsa oikein mouruaa ja heikottaa. Mutta ehkä mun ruoansulatus vaan toimii vääriin, kun kuitupitoiset eli vilja ym kasvistuotteet pitää nälän paremmin loitolla? Pahoittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puuro, kuten muutkin viljatuotteet sisältävät proteiinia. Kuitupitoiset ravintoaineet (vilja ym. kasvikset) on juuri se, mikä tekee kylläiseksi eli pidättää nälkää."
Puurohan nimenomaan pitää älyttömän huonosti nälkää. Jos syön aamulla puuroa klo 7, olen 9.30 mennessä aivan järjettömän nälkäinen. Jos syön proteiinia ja rasvaa, nälkä tulee 5-6 tunnin päästä. Syön siis puuroakin, koska se on hyvää, mutta siinä ei mitkään kuidut pitele nälkää yhtään.
Eläintenraadoista eli lihasta tulee ähky olo, mutta kohta taas on nälkä. Vatsa oikein mouruaa ja heikottaa. Mutta ehkä mun ruoansulatus vaan toimii vääriin, kun kuitupitoiset eli vilja ym kasvistuotteet pitää nälän paremmin loitolla? Pahoittelen.
No se on sinun kokemuksesi, miksi aiheesta pitää vängätä, jos muut ei koe puuroa täyttävänä ruokana? Sama kirjoittaja taisi tuputtaa myös paastoamista? Itse arvostan ja kunnioitan sekasyöjänä kaikkea ruokaa, myös lihaa, enkä kutsuisi lihaa ikinä eläintenraadoiksi, todella halventava nimitys.
2 ruispalaa ja kebab-riisiannos, lasi maitoa.
(ajattelin kirjoittaa tuon ennemmin kuin "up")
-winner-
Tässä alehamsterin maaliskuun täydennysostokset pääsiäiseksi:
Litra maitoa, 2 kpl kevätleivoksia, nämä 60 %, yht. 2,2 euroa. Tarjous/normihinta 2 pussia babyporkkanoita, rasia kirsikkatomaatteja, myrttisen valkosipuli suolakurkkuja, nämä yht. 7,48. Kaikki yhteensä 9,68 e. Maaliskuun kokonaissumma 95,12 euroa + se 5 euron rosmariinikukka.
Vierailija kirjoitti:
Litra maitoa, 2 kpl kevätleivoksia, nämä 60 %, yht. 2,2 euroa. Tarjous/normihinta 2 pussia babyporkkanoita, rasia kirsikkatomaatteja, myrttisen valkosipuli suolakurkkuja, nämä yht. 7,48. Kaikki yhteensä 9,68 e. Maaliskuun kokonaissumma 95,12 euroa + se 5 euron rosmariinikukka.
Aiettä, siinä sitä on pääsiäisateria kohdallaan: kuumaa vettä kukallisella lautasella, kylkeen babyporkkana ja kaksi kirsikkatomaattia. Leipää ei ole, niin raakana muutama pitkä viipalei myrttisen valkoripuli suolakurkkua ja kyytipojaksi hieman maitoa. Jälkiruoaksi kuivahtanut paakkelssi.
Jep, kyllä satasella kuussa on sitten hyvät ja ravitsevat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiettä, siinä sitä on pääsiäisateria kohdallaan: kuumaa vettä kukallisella lautasella, kylkeen babyporkkana ja kaksi kirsikkatomaattia. Leipää ei ole, niin raakana muutama pitkä viipalei myrttisen valkoripuli suolakurkkua ja kyytipojaksi hieman maitoa. Jälkiruoaksi kuivahtanut paakkelssi.
Jos sinulla olisi lukutaitoa niin tuossa oli pääsiäisen täydennykset. Ei koko pääsiäisen kaikki ruoat. Hohhoijaa, taas näitä jotka yrittää väkisin saada kaiken kuulostamaan huonolta. Ja vain siksi, etteivät itse osaa budjetoida tai syödä muutakin kuin hetken mielitekoja. Täällä sama tyyppi on päivitellyt varmaan päivittäin uusia alelöytöjään ja on syöty kyllä omaan korvaan aika luksuksesti! Itelle kun riittäisi se leipä ja salaatti joka päivälle.
Niin, salaatti/leipä tyyppi lisää: itse en raaskisi ostaa mitään kevätleivoksia (vaikka olikin alessa), enkä normaalihinnalla kalliita Myrttisiä tai babyporkkanoita. Mutta kirjoittaja pääsi silti 95€/kk mikä kertoo kyllä valtavan upeista talouden hallintataidoista. Pisteet täältä hänelle! Ja on kyllä varmasti syönyt pääsiäisenä muutakin aiemmin ostamiaan ruokia, eikä vain sinun kuvailemaasi 1 babyporkkana ja kuumaa vettä lautaselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi hakemassa täydennyksiä, ei se kerro koko viikon aterioista? Itsellä ainakin pakkasessa vielä 3 viikkoa sitten ostamani 2€ hävikkileipäkassi, jossa oli 5 erilaista isoa herkkuleipää/sämpyläpussia. Syön niistä vielä ainakin toiset 3 viikkoa eli miksi ostaisin kauppatäydennysreissulla lisää leipää? Outoa olettaa, ettei kotona olisi muuta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, salaatti/leipä tyyppi lisää: itse en raaskisi ostaa mitään kevätleivoksia (vaikka olikin alessa), enkä normaalihinnalla kalliita Myrttisiä tai babyporkkanoita. Mutta kirjoittaja pääsi silti 95€/kk mikä kertoo kyllä valtavan upeista talouden hallintataidoista. Pisteet täältä hänelle! Ja on kyllä varmasti syönyt pääsiäisenä muutakin aiemmin ostamiaan ruokia, eikä vain sinun kuvailemaasi 1 babyporkkana ja kuumaa vettä lautaselta.
No joo, tuli pääsiäisenä syötyä aika tuhdisti, pakko ottaa seuraavaksi kevyempi linja.
Esimerkki yhdestä pääsiäissapuskasta: alkupalaksi fetajuustoa, myrttisiä, minitomaatteja, anjovistäytteisiä oliiveja, pääruoka lampaanpaisti, perunat ja rakuunahunajababyporkkanat, näiden kanssa valkosipulipatonkia, jälkkäreiksi vadelmamoussea (johon sitä maitoa), ohuita mantelikeksejä ja noita leivoksia. Patonki ja oliivit eivät olleet minun ostamiani.
Annos puuroa (40g hiutaleita) sisältää 5,6 grammaa proteiinia. Ei tuo nyt varsinaisesti mikään erityisen hyvä proteiininlähde ole, jos tarve on vaikka minimissään 50-60 g päivässä. Pelkkä puuro kulkeutuu jokatapauksessa ruuansulatuksessa nopeasti eteenpäin, koska koostumuksen puolesta tuossa ei ole keholle mitään pilkottavaa, jonka seurauksena on nopea nälkä.