Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18587)
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn ostamassa kaupasta halpaa jäävuorisalaattia (2,99€/kg) ja pinaattia ja kurkun ja sitten kävelen TaKe away -salaattibuffettiin ostamaan sillä 14,90€/kg hinnalla ne savustetut lohet ja katkaravut. Syön joka päivä salaatin niin säästyy kivasti eikä tartte ostella mitään kokonaisia lohikaloja himaan tai maksaa ruodoista :D
Oho, vieläkö jossain on lohet salaattibuffetissa? Luin jokin aika sitten, että täällä Helsingissä on lohet jouduttu ottamaan pois noutotiskeiltä hamstraamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn ostamassa kaupasta halpaa jäävuorisalaattia (2,99€/kg) ja pinaattia ja kurkun ja sitten kävelen TaKe away -salaattibuffettiin ostamaan sillä 14,90€/kg hinnalla ne savustetut lohet ja katkaravut. Syön joka päivä salaatin niin säästyy kivasti eikä tartte ostella mitään kokonaisia lohikaloja himaan tai maksaa ruodoista :D
Oho, vieläkö jossain on lohet salaattibuffetissa? Luin jokin aika sitten, että täällä Helsingissä on lohet jouduttu ottamaan pois noutotiskeiltä hamstraamisen takia.
Eikös se kauppa vaan tee voittoa tolla lohella? Niissähän vaan käytetään niitä samoja lohia, jotka on lojunut siinä irtotiskillä jo monta päivää. Ei tuu hävikkiä kun ne tyhjennetään salaattibaariin. Tuoreenakin niitä saa usein 11,95€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kauppa vaan tee voittoa tolla lohella? Niissähän vaan käytetään niitä samoja lohia, jotka on lojunut siinä irtotiskillä jo monta päivää. Ei tuu hävikkiä kun ne tyhjennetään salaattibaariin. Tuoreenakin niitä saa usein 11,95€/kg.
11,95 kilosta lohta? No se on jo hyvä hinta. Edullisin c-leikattu minkä mä olen vähään aikaan nähnyt taisi olla 13,90.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden hengen huushollissa käymme noin joka toinen päivä kaupassa ja rahaa menee 35-50 euroa per kauppareissu.
Emme osta kaljaa, tupakkaa, karkkia tai eineksiä. Ihan perusruokaa. Viimeksi eilen perunoita, kurkkua, sipulia, leipää, naudan maksaa, kuohukermaa, tonikalaa, ananasta, herkkusieniä, ribsilihaa. 37 euroa.
Itselleni mikään ribsliha, naudan maksa tai kuohukerma ei ole perusruokaa. Muutaman vuoden välein tulee ehkä ostettua. Mulle perusruokaa on halpis makaroni, ketsuppi, leipä ja salaatti.
Meillä mennään terveys edellä. Vähän hiilareita, paljon proteiineja ja luomurasvoja. Säästetään mieluummin muusta kuin ruuasta. Salaattia ja erilaisia kaaleja tietysti syödään myös, kun toisena ruokana on melkein aina jokin vihersalaatti.
Nyt kun ruoka on kallistunut, ei onnistu enää 100 e/kk. 150 e. menee, ja siihenkin pitää nuukasti elää.
Kaurapuurolla+marjoilla+kahvilla+voileivillä aloitan jokaisen päiväni. Leivon paljon, tykkään leipoa. Teen paljon keittoja, esim. jauheliha-makkara- tai kalakeittoa. Niitä syö monta päivää, jos tekee kunnon satsin. Samoin teen ison erän makaroni-, tai lihaperunalaatikkoa. Ostan sesonkihedelmiä, silloin kun ne ovat halpoja. Joskus keitän hernekeiton alusta asti, liottelen herneet yön yli ja niin edespäin. Olen pieneläkeläinen, ja aikaa on sitten käydä marjastamassa, laittaa oma peruna-ja kasvimaa, tehdä omat mehut jne. Jos on jonnekin kiire meno, sitten voin ostaa valmiskeiton. Juhlapäivinä, esim. vappuna tai äitienpäivänä mennään ystävien kanssa ravintolaan syömään. Olen ihan tyytyväinen ruokavaliooni.
No siis syön pelkkää leipää joka toinen päivä, joka toinen päivä syön lämpimän aterian. Mulla lemmikeitä joten niille ostan aina ensisijaisesti ruokaa ennen itseäni. Ja ennenkuin joku tulee tänne kitisemään siitä ettei köyhillä saa olla lemmikeitä niin voitte suksia muualle, eläimet syö paremmin kuin minä itse.Vihannekset ja hedelmät jää minimiin, ehkä pystyy ostaa pari kertaa kurkkua ja appelsiineja kuussa.Valitettavasti tupakoin joten pitää miettiä ostaako ruokaa sillä rahalla vai röökiä, joten usein ostan sitä röökiä mielummin. Olen hakenut kaksi vuotta tuloksetta töitä ihan kaupan kassalta varastolle mutta ei ole mitään kuulunut takaisin. Elän näin jo ennenkun tukien leikkaukset on vielä alkaneet, tuskinpa sitä kauaa enää henki pihisee , todennäköisesti päästän itseni päiviltä ennenkun täytän 28 tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä onnistui, kun yksi kuukausi testattiin ihan tarkoituksella. Oli kuitenkin helppoa, kun ollaan osittain omavaraisia ruuan suhteen. Sitten palattiin normaaliin eli ruokaan menee n. 500-600 €/kk. Kahdestaan elelemme. Emme kyllä viitsisi koko ajan noin tehdä. Ruoan täytyy olla monipuolista, maistua hyvältä ja sitä pitää olla tarpeeksi.
Siis; olette osittain omavaraisia ja kahdelta 500-600 ruokaan kk ? Jos ei sisällä ravintolalaskuja niin olisi mielenkiintoista nähdä määrät ! Joko ette osaa tehdä järkeviä ostoksia tai syötte tooosi paljon !
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt on kulunut neljännesvuosi. Aika moni oli aikessa laskea ruokakuittinsa. Kuinka moni on jaksanut laskea?
Olen siis Kampin pimu ja tein viime vuodesta kunnon tilinpäätöksen. Ihan itseäni varten. Oli muuten todella valaisevaa, vaikkakin osaltaan vähän hirvittävää! Selvää oli se, että ravintolasyöntiä on vähennettävä. Siitä mun kohdallani suurin säästö tulee. Eli olen se joka viime vuonna söi ulkona 79 kertaa ja siihen memni rahaa 1.024,50 euroa.
Päättelin myös, että ruokavaliota olisi syytä kohentaa kasvisten osalta ja kalansyöntiä sopisi myös lisätä. Jauhelihaosiosta voisi vähentää ja siirtää siitää brolerin puolelle vaikka. Broileri on helppoa, melko edullista ja hyvääkin siitä saa.
Olen osittain onnistunut, nimittäin tänä vuonna on tullut työtyä ravintolassa vaivaiset kaksi kertaa. Hyvä minä.
Luonnollisesti ravintolasyönnin reilu vähentäminen ja kalan syönnin lisääminen on si
Laskusi on ihan kohdillaan yhden hengen osalta kun ei ulkona syö ! Tsekkaamalla ja hyödyntämällä tarjouksia voi syöda loistavasti +-150 per kk.
Vierailija kirjoitti:
No siis syön pelkkää leipää joka toinen päivä, joka toinen päivä syön lämpimän aterian. Mulla lemmikeitä joten niille ostan aina ensisijaisesti ruokaa ennen itseäni. Ja ennenkuin joku tulee tänne kitisemään siitä ettei köyhillä saa olla lemmikeitä niin voitte suksia muualle, eläimet syö paremmin kuin minä itse.Vihannekset ja hedelmät jää minimiin, ehkä pystyy ostaa pari kertaa kurkkua ja appelsiineja kuussa.Valitettavasti tupakoin joten pitää miettiä ostaako ruokaa sillä rahalla vai röökiä, joten usein ostan sitä röökiä mielummin. Olen hakenut kaksi vuotta tuloksetta töitä ihan kaupan kassalta varastolle mutta ei ole mitään kuulunut takaisin. Elän näin jo ennenkun tukien leikkaukset on vielä alkaneet, tuskinpa sitä kauaa enää henki pihisee , todennäköisesti päästän itseni päiviltä ennenkun täytän 28 tänä kesänä.
Aina on toivoa. Liikuntakärpänen jos puraisisi sua niin sieltä saattaisi saada hyvää olla tuottavia endorfiineja ja kiva uusi harrastus. Ihan vaikka kävely on hyvä harrastus. Työttömänä sulla olisi aikaa myös käydä metsästämässä illalla niitä -60% tuotteita. Ootko tarjonnut apua vaikka lastenhoidossa? Laita lappu vaikka ilmoitustaululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä onnistui, kun yksi kuukausi testattiin ihan tarkoituksella. Oli kuitenkin helppoa, kun ollaan osittain omavaraisia ruuan suhteen. Sitten palattiin normaaliin eli ruokaan menee n. 500-600 €/kk. Kahdestaan elelemme. Emme kyllä viitsisi koko ajan noin tehdä. Ruoan täytyy olla monipuolista, maistua hyvältä ja sitä pitää olla tarpeeksi.
Siis; olette osittain omavaraisia ja kahdelta 500-600 ruokaan kk ? Jos ei sisällä ravintolalaskuja niin olisi mielenkiintoista nähdä määrät ! Joko ette osaa tehdä järkeviä ostoksia tai syötte tooosi paljon !
250-300 euroa per nuppi ei ole todellakaan paljon, jos syö ns. normaalin määrän ja vähänkään laadukkaampaa ruokaa. Tuon saa menemään kauppaan tosi helposti nykyisillä hinnoilla.
Tietysti riippuu myös, mistä kaupoista ostaa. Jos käy ainoastaan Lidlissä ja Prismassa/S-Marketissa voi säästää useita kymppejä verrattuna sellaiseen, joka käy vain K-ryhmän kaupoissa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250-300 euroa per nuppi ei ole todellakaan paljon, jos syö ns. normaalin määrän ja vähänkään laadukkaampaa ruokaa. Tuon saa menemään kauppaan tosi helposti nykyisillä hinnoilla.
Tietysti riippuu myös, mistä kaupoista os
Mä en taas ymmärrä miten joku saa tuhlattua 10€ päivässä ruokaan, ellei sitten käy ravintolassa. Riisi ja pasta maksaa sen 0,10€ annos ja puuro ja leivät 0,10€. Salaatti/kasvikset lisukkeineen 0,50-2€ iso kulhollinen. Kana/tofu/jauheliha/soijasuikaleet kastikkeineen noin 1€ annos. Täytyis melkein juoda jotain Noccoa tai olutta joka päivä, että sais menemään 10€ päivässä kauppaan. Toki jos syö aina extrana sen proteiinipatukan tms. Joka kaloreitaan vastaa kokonaista ateriaa, niin ne on vaan extra rahanmenoa vaikka ei täytä. No, valintoja
Tässä parhaat vinkit ruokalaskun kasvattamiseen:
Syö ravintoloissa ja osta valmisruokia.
Älä seuraa tarjouksia. Äläkä osta sesongin mukaisia tuotteita. Osta aina mieluummin se kalliimpi vaihtoehto.
Käy kaupassa monta kertaa viikossa äläkä pidä kotona varastoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä seuraa tarjouksia. Äläkä osta sesongin mukaisia tuotteita. Osta aina mieluummin se kalliimpi vaihtoehto.
Osta kaapit täyteen ruokia, joita et syö, ja heitä ne menemään, kun ne on pilaantuneet.
Tee ruokaa liikaa ja heitä ylimääräiset roskiin, älä säästä seuraavalle päivälle.
Kuka nykyään uskaltaa ottaa tuntemattoman lastenhoitajan? Joku ehdotti, että lappu ilmoitustaululle. Vaikka olisi kuinka luotettava itse niin paljon on kaikenlaisia hörhöjä etten ottaisi riskiä. Nykyään ei ikävä kyllä ole niinkuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kaapit täyteen ruokia, joita et syö, ja heitä ne menemään, kun ne on pilaantuneet.
Tee ruokaa liikaa ja heitä ylimääräiset roskiin, älä säästä seuraavalle päivälle.
Mene kauppaan nälkäisenä. Älä tee ostoslistaa.
Aamulla söin itsetehdyn viilin, juusto leivän ja kahvia. Nyt lounaaksi laitoin uuniin paistumaan savulihasuikaleista, viipale perunoista, pienestä sipulista ja vanhenevasta kermahilkasta koostuvan kiusauksen. Sen kanssa syön eilistä porkkana-ananas-raastetta, jota todellakin riittää, ja innostuin keittämään makeaa puolukkasoppaa survotuista marjoista ja paistoin myös muutaman letun iltaruualle. Kiusausta jää huomisellekin ja soppaa tuli yli litra, joten sitä on myös puuron kera nautittavaksi.
Terv. Muori
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykyään uskaltaa ottaa tuntemattoman lastenhoitajan? Joku ehdotti, että lappu ilmoitustaululle. Vaikka olisi kuinka luotettava itse niin paljon on kaikenlaisia hörhöjä etten ottaisi riskiä. Nykyään ei ikävä kyllä ole niinkuin ennen.
Eikai samassa taloyhtiössä asuva naapuri ole tuntematon? Kyllä itse ainakin moikkaan naapureita ja vaihdan kuulumiset. Ja joo, olen ollut myös eläin- ja lapsenhoitajana, auttanut muutossa ja käynyt kahvilla ja viritetty myös yhdessä esim. Jääkiekon ja Euroviisujen aikaan kisastudiot. Viedään myös monesti roskia samoihin aikoihin tai törmätään kaupassa. Siinähän sitä tutustuu.
Jos lasketaan pelkkä ruoka niin helposti riittää 100€ ja vähempikin, mutta ongelma on että oon aika hoikka ja jos en söis herkkuja niin varmaan laihtuisin vaan lisää. En siis pidä pekonista tai majoneesista tms. Ja tulen täyteen ihan lautasellisesta kasviksia. Niinpä ollen tuhlaan sipsiin ja karkkiin ja suklaaseen 60€ kuukaudessa, että saisin huomaamatta lisäkaloreita ja energiaa. Tiedän ettei nyt ole kovin terveellistä mutta kuitenkin. Noi herkut siis maksaa tosi paljon, ei se salaatti tai ruisleipä. Eli herkuista voisin säästää, mutta ei viittis öljyä juoda desitolkulla tai väkisin ahtaa 5 banaania iltapalaks.
Säästäminen on ehkä elämäntapa. Olen vuosikymmenet korvannut esim. Kerman maitotilalla tai suuristakin kastikkeen vehnäjauhosta, margariinissa ja vedestä. Nykyisin kun rahaa on, teen silti samoin. Ja esim. 150g graavilohesta riittää monelle päivälle, kun käyttää vain vähän kerrallaan esimerkiksi maistamattoman jogurtin seassa herkuttelutahnana tapaksii ja sushissakin olen käyttänyt sekä salaatin päällä. Pakastan sen tietenkin ja leikkaan vain pienen palan käytettäväksi kerrallaan. Surimi myös huipputuote (sushissa, salaatissa, wokissa, herkutteluhetkissä jne.), ja saa 6€/kg hinnalla ravun makuista kalaa. Kunhan ostaa Xtran pakastettua Prismasta, eikä mitään kallista tuoretta K-kaupasta.
Terveiset rikinkatkuisesta Kampista pimulta.
Tänään meni viimeisetkin rippeet pääsiäisen lammaspaistista. Arvatkaas minne loppu liemi kaikkine taivaallisine makuineen meni?
No raguun tietenkin. Raguhan ottaa aikansa - mä haudutan neljä tuntia vähintään - ja kun tänään sähkön hinta meni miinukselle, pitihän se pata saada tulille.
Siinä välissä ehti hyvin pyykkikoneellakin jyllätä lakanoita.
Eipä mennyt hukkaan tämäkään laiska sunnuntai.