Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18587)

Vierailija
3741/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joka tykkään siis ottaa inspiraatiota sairaaloiden ruokalistoista, niin siellä on merkitty kaikki kalorit ja ainesosat mm. Ihan sille iltapalaleivän päälle laitettavalle kurkkuviipaleellekin. Siinä esim. Kaloreita 11,298kcal ja rasvaakin 0,1g. Kun joku täällä ihmetteli eikö sairaalaruokaa syödessä saa yhtään rasvaa.

Vierailija
3742/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä joka tykkään siis ottaa inspiraatiota sairaaloiden ruokalistoista, niin siellä on merkitty kaikki kalorit ja ainesosat mm. Ihan sille iltapalaleivän päälle laitettavalle kurkkuviipaleellekin. Siinä esim. Kaloreita 11,298kcal ja rasvaakin 0,1g. Kun joku täällä ihmetteli eikö sairaalaruokaa syödessä saa yhtään rasvaa.

Aivot kaipaa energiaa, en tiedä kuinka moni tekee työtä siellä sairaalavuoteessa maatessaan, mutta kerro sinä, kun samaa ruokaa syöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivot kaipaa energiaa, en tiedä kuinka moni tekee työtä siellä sairaalavuoteessa maatessaan, mutta kerro sinä, kun samaa ruokaa syöt.

Minä teet töitä koneella ja makoilen loppuajan sohvalla. Söisin pelkästään salaattia ja ruisleipää jos söisin miten haluaisin. Valmiista sydänystävällisestä ruokalistasta saa hyviä vaihtoehtoja monipuolistamiseen kuten tänään tarjottava riistakeitto.

Vierailija
3744/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otan inspiraatiota keittiöön sairaalan ruokalistoilla (ravintola ja ravitsemusammattilaiset ne rakentaneet). Siellä siis aina aamulla joku puuro (vaihtelee), kivan kuulonen lounas, sitten päiväkahvi ja esim. Keksi tai pulla, aina keittopäivällinen ja iltapalaksi leipä ja juustoviipale ja salaatti/kurkku päällinen. Teen tietokonetyötä etänä enkä urheile, eli minulle riittää jopa sairaalakäytännön mukaan tosi pienet annokset.

Eikö sun aivosi siis kaipaa rasvaa tai energiaa.

Aivot käyttävät energiana vain ja ainoastaan glukoosia, jota saa hiilihydraateista. 

Vierailija
3745/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolikoita

Vierailija
3746/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin raskausaikana tarkkailussa 3 viikkoa, yöt vietin kiinni piuhoissa, mutta päivällä ohjelmaani kuului 2x1h kävely viereisellä ulkoilualueella, lisäksi tein töitä sen mitä halusin läppärillä. Minulla oli ihan omat ruuat, tosin kämppäkaveria ei ollut, niin en niin tarkkaan voinut verrata, kun ruokakin tuotiin huoneeseen.

Vierailija
3747/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ravintolan ruoan on kai tarkoitus olla aivoille, verisuonille, mielelle ja sydämelle jne. Terveellistä ja edistää parantumista. Toki monilla on nykyisin allergiaa ja keliakia yms. Jolloin tehdään runsaasti myös poikkeusannoksia potilaalle sopivaksi. Ymmärrän myös hyvin, että tarkoitus on myös valmistaa sellaista ruokaa, minkä pystyy tarjottimelta syömään sängyssä eikä esim. järjestää potilaille viikottaista fondue-illallista. Eikä lihavia ole tarkoitus lihavoittaa enempää, päinvastoin ja siksi annoskoot maltillisia. Leipää saa varmasti ruoan yhteydessä lisää pyynnöstä mutta mitään extra pullia tai tuoremehua ei. Tuskinpa kenelläkään kuitenkaan nälkä siellä ole, ellei ole tottunut mussuttamaan tylsyyteen. Suklaata voi sitten ostaa omalla rahalla kanttiinista jos ei sillä päivän ruoalla pysty elämään vaan kuolee rasvan puutteeseen.

Vierailija
3748/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastin on tärkeä, jos aikoo halvalla selvitä ruokakustannuksissa. Kaalilaatikkoon iso kaali 2,5e, jauhelihapaketti, 3e  riisiä ja sipuli. Näistä tulee pääruoka 5-6 päiväksi, kolme uunivuokallista. Kaksi pakasteeseen. Tekemällä isoja annoksia saa halvemmalla. Sama muissa ruuissa.

Jos ne syö muutamassa päivässä niin mikä järki pakastaa niitä.

Ei kai se ole sulta pois, jos haluaa ruokansa pakastaa, vai onko? Tuossa oli yksi kelpo esimerkki edulliseen ja riittoisaan ruoanvalmistukseen. Laitahan omaa ruokalistaa kehiin!

- eri

Vierailija
3749/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastin on tärkeä, jos aikoo halvalla selvitä ruokakustannuksissa. Kaalilaatikkoon iso kaali 2,5e, jauhelihapaketti, 3e  riisiä ja sipuli. Näistä tulee pääruoka 5-6 päiväksi, kolme uunivuokallista. Kaksi pakasteeseen. Tekemällä isoja annoksia saa halvemmalla. Sama muissa ruuissa.

Jos ne syö muutamassa päivässä niin mikä järki pakastaa niitä.

Ei kai se ole sulta pois, jos haluaa ruokansa pakastaa, vai onko? Tuossa oli yksi kelpo esimerkki edulliseen ja riittoisaan ruoanvalmistukseen. Laitahan omaa ruokalistaa kehiin!

- eri

Itse myös kannatan pakastamista. Teen usein jonkun ruoan (kasvislasagne, kinkku-kasviskiusaus, keitot jne.) että riittää kaikille 2-3 annosta ruokaa, mutta pakastimeen haluan myös 1-2 annosta. Näin ollen kun olen vaikka viikon kipeänä tai mahataudissa tai lakko iskee tms. Niin pakastimesta löytyy lapselle vaikka joka päiväksi jo valmiiksi tehty eri kotiruoka. Tai kun auto hajoo tai olen väsynyt tai on kiire tms. Niin on valmis ruoka valmiina pakastimessa. Meillä harvoin syödään mitään nakkeja tai ranskalaisia vaan käytännössä aina kotiruokaa, jossa myös kasviksia.

Vierailija
3750/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xtra kissan tonnikalaa päivälliseksi 🍽

Vierailija
3751/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xtra kissan tonnikalaa päivälliseksi 🍽

Hohhoijaa sun neuvojas! Todellisuudessa halvimmat ihmisille tarkoitetut kalasäilykkeet ovat HALVEMPIA kuin mikään kissankalamössö!

Vierailija
3752/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Atrian yli 3€:n kalkkunaleikkeleessä on kalkkunaa 37%. Loput broileria tai muuta. Itse tykkään siitä 1,5€:n halpis kalkkunaleikkeleestä. Siinä sentään on sitä kalkkunaa. Ja on kukkaroystävällinen vaihtoehto.

Vaan ei vie nälkää tuollainen leike. Älä köyhä osta sellaista, mikä vaan lepattaa siinä leivän päällä. Mieluummin kinkkupala jonka voi leikellä sinne hernekeittoon.

En siis käytä kinkkuja tai punaista lihaa, mutta kalaa, kanaa tai kalkkunaa ostan toisinaan. Kalkkunaleikkelepaketti säilyy minulla 1-3 viikkoa. Proteiinit syön kasviksista kuten soijasta ja pavuista.

Avattu leikkelepaketti 3 viikkoa jääkaapissa? Ei noiden säilyvyys kyllä noin pitkälle riitä, avatun paketin sisältö on aina kosketuksi

Proteiinit tuleekin palkokasveista, kertoi lainaamasi kirjoittaja. Toki leikkeleiden säilyvyysajoista olen samaa mieltä.

-eri-

Vierailija
3753/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön toki saman tyyppistä ruokaa (mahdollisuuksien mukaan) kuin sairaalassa vaikka monesti korvaan ns. sairaalan lounaan perus salaatilla. Se kuinka moni tekee sairaalassa töitä läppärillä vaikka sängystä, niin en osaa sanoa. Itse työläppäri sylissä sängyssä nytkin maaten, en näe sinne sairaalaan mitä siellä muut tekevät.

Vierailija
3754/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön toki saman tyyppistä ruokaa (mahdollisuuksien mukaan) kuin sairaalassa vaikka monesti korvaan ns. sairaalan lounaan perus salaatilla. Se kuinka moni tekee sairaalassa töitä läppärillä vaikka sängystä, niin en osaa sanoa. Itse työläppäri sylissä sängyssä nytkin maaten, en näe sinne sairaalaan mitä siellä muut tekevät.

Aika hankala asento, jos läppäri todella on sylissä, kun makaat sängyssä. Selälläsi siis olet?

Vierailija
3755/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön toki saman tyyppistä ruokaa (mahdollisuuksien mukaan) kuin sairaalassa vaikka monesti korvaan ns. sairaalan lounaan perus salaatilla. Se kuinka moni tekee sairaalassa töitä läppärillä vaikka sängystä, niin en osaa sanoa. Itse työläppäri sylissä sängyssä nytkin maaten, en nä

Joo, mukava selälleen loikoilla tyynyt seinää vasten ja samalla katsoa televisiota kun teen työasioita. Yöpöydällä on mulla vesilasi. Ei oo mulle mitenkään epätavallinen asento olla kotona tai tehdä. Monesti teen töitä autossakin pelkääjän paikalla läppäri sylissä tai sohvalta elokuvaa katsoessa tai viltin päällä loikoillen puistossa tai tai

Vierailija
3756/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse tulisin varmasti sopivasti täyteen vaikka lounaskeitossa olisi kanaa 0 grammaa. Miksi joka aterialla pitäisi syödä 100g lihaa? Tää ei mene mun jakeluun vaikka sekasyöjä olenkin. Toisena ruokana kirjoittajalla oli jo peruna-pekonilaatikko. Itse pidän toisinaan ihan puuro päiviäkin eli syön lounaaksi ja päivälliseksi puuroa enkä edes lisää niihin lihaa. En vain tajua Suositteöen ihmisiä myös paastoamaan ja syömään toisinaan puhdistamassa ja kevyesti. Tekee kropalle ja aivoille hyvää."

Ihmisiä ja sekasyöjiäkin on monenlaisia. Omasta mielestä tasapainoiseen ateriaan kuuluu jokin hiilihydraatin lähde, jokin proteiinin lähde, kasviksia ja ehkä jokin rasvan lähde. Pelkällä puurolla kurnii nälkä äkkiä, proteiini on se tekijä, jonka avulla pysyy kylläisenä pidempään, kun verensokeri ei kohoa pilviin hetkessä pelkällä hiilihydraatilla. Se proteiini puuron kanssa voi olla vaikka raejuustoa tai maustamatonta jogurttia eikä lihaa.

Puuro, kuten muutkin viljatuotteet sisältävät proteiinia. Kuitupitoiset ravintoaineet (vilja ym. kasvikset) on juuri se, mikä tekee kylläiseksi eli pidättää nälkää.

Vierailija
3757/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa läppäri sylissä makaavalla ryhti olla kuin C-kirjaimella!

Vierailija
3758/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaruokavalion ihailijoilta unohtuu se, että kyllä sairaalaruoan laadussa puhuu hyvin paljon myös raha. Aterioiden hinta on takuuvarmasti painettu ja kilpailutettu niin alas kuin vain mahdollista eikä laatu ole mikään ykköskriteeri, laitosruuan tasostahan on ollut vähän väliä ikäviä uutisia. Kotioloissa voi toki parannella valmiita ruokalistoja laadukkaammilla ainesosilla, ja ottaa lähinnä suuntaa antavaa vinkkiä ruokavalion suunnitteluun.

Vierailija
3759/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa läppäri sylissä makaavalla ryhti olla kuin C-kirjaimella!

Miten mun selkä liittyy aloitukseen ja siihen, että muuten söisin vaan salaattia ja ruisleipää (maksaa paljon alle 50€/kk) jos en ottaisi toisinaan ideoita terveellisesti ja sydänystävällisesti mietityistä sairaalaruokalistoista :D En niitä kirjaimellisesti noudata mutta poimin joitain ideoita viikkooni, kuten pyrin syömään jonkun keiton aina päivälliseksi :) (Ja selkä ainakin näyttää ja tuntuu ihan suoralta, kiitos vain huolenpidosta :D)

Vierailija
3760/18587 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puuro, kuten muutkin viljatuotteet sisältävät proteiinia. Kuitupitoiset ravintoaineet (vilja ym. kasvikset) on juuri se, mikä tekee kylläiseksi eli pidättää nälkää."

Puurohan nimenomaan pitää älyttömän huonosti nälkää. Jos syön aamulla puuroa klo 7, olen 9.30 mennessä aivan järjettömän nälkäinen. Jos syön proteiinia ja rasvaa, nälkä tulee 5-6 tunnin päästä. Syön siis puuroakin, koska se on hyvää, mutta siinä ei mitkään kuidut pitele nälkää yhtään.