Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18577)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että suomalaisista vain 15 - 20 % syö riittävästi kasviksia eli vähintään sen puoli kiloa päivässä. Siksi oletan, että ne jotka kirjoittavat tänne tavallisesta ruoasta tai tavallisesta kotiruoasta (jota voi syödä edullisesti), tarkoittavat nimenomaan ruokaa/ruokavaliota, jossa on niukasti kasviksia. Sitten niitä, jotka syövät kasviksia riittävästi tai jopa enemmän, pidetään ruoalla hifistelijöinä (vaikka söisivät ihan tavallisia, edullisia kasviksia). Tällaiseen päätelmään olen tullut.
Minusta epäterveellinen ruokavalio ei ole todellakaan mikään ylpeyden aihe. Jos on pakko syödä satasella, niin sitten vain on, mutta mikään leuhkimisen aihe se ei ole. Se on todella ikävä, surullinen asia.
En ymmärrä mitä hienoa on siinä, että syö epäterveellistä, huonolaatuista ruokaa. Voisiko joku kertoa?
Jos ei ole rahaa, niin ei ole rahaa. Ei se mikään ylpeilyn aihe ole.
En ole opettanut itselleni pitämään kalliista tuotteista eli punaisesta lihasta, riistasta tai hedelmistä tai marjoista. Eli en osta sitä karhunvatturasiaa 125g 5,30€. Ei tee edes mieli sellaista mitä ei syö. Sieniä käyn pari kertaa syksyllä keräämässä ja kalastan pari kertaa vuodessa. Syön kilohinnaltaan edullisimpia kasviksia eli talvella kaalia porkkanaa ja kesällä kurkkua. Vitamiineja syön lisäksi purkista ja terve olen. Leivät leivon itse pakkaseen. Käyn monesti iltakävelyllä Citymarketissa vain etsimässä tarjouksia, eli jos jokin kanapaketti 6€ onkin tarjouksessa 1€/kpl niin ostan ne kaikki. Tai leikkelepaketti ovh 5€ on 1€ niin ostan. Normihintaiset tuotteet Prismassa ja Lidlissä halvempia niin ostan ne sieltä. Eli Cittarista vain supertarjoukset, niitä voi hyvin pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että suomalaisista vain 15 - 20 % syö riittävästi kasviksia eli vähintään sen puoli kiloa päivässä. Siksi oletan, että ne jotka kirjoittavat tänne tavallisesta ruoasta tai tavallisesta kotiruoasta (jota voi syödä edullisesti), tarkoittavat nimenomaan ruokaa/ruokavaliota, jossa on niukasti kasviksia. Sitten niitä, jotka syövät kasviksia riittävästi tai jopa enemmän, pidetään ruoalla hifistelijöinä (vaikka söisivät ihan tavallisia, edullisia kasviksia). Tällaiseen päätelmään olen tullut.
Minusta epäterveellinen ruokavalio ei ole todellakaan mikään ylpeyden aihe. Jos on pakko syödä satasella, niin sitten vain on, mutta mikään leuhkimisen aihe se ei ole. Se on todella ikävä, surullinen asia.
En ymmärrä mitä hienoa on siinä, että syö epäterveellistä, huonolaatuista ruokaa. Voisiko joku kertoa?
Kasvikset on halpoja. Oletat väärin. Kukaan ei täällä ylpeile epäterveellisellä ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, niin ei ole rahaa. E
Itse syön halvasti ja olen kasvissyöjä. Tai en ole virallisesti mutta liha mielestäni turhan kallista ja kuitenkin kuollutta eläintä. Kala nyt vielä menee. Mutta siis 2€:lla päivässä saa monipuolisesti syötyä 1 kilon verran kasviksia päivässä ja kaurahiutaleet 0,80€/kg on varsinaista superfoodia. Sit toki vielä papuja tai soijaa tai tofua kylkeen! Ja jos haluaa niin keittää vaikka vähän riisiä lisäksi. Ja kyllä se 2,5€/päivä riittää mun mielestä ihan hyvään ja terveelliseen ruokavalioon. Ei toki sitten voi ostella mitään 3€ lonkeroita tai appelsiinimehuja kauppareissulla vaan pitää tyytyä ihan kraanaveteen
Vierailija kirjoitti:
Minä saan euokakauppaan kulumaan vaikka 300€ mutta se vaatii sen, että otan korin sijaan ostoskärryt ja valitsen kaikki tuoreet yrtit kuten basilikan, korianterin, ruohosipulin ja sitruunamelissan, enkä ota vain sitä halvinta 1,5€ puskaa vaan sen näyttävimmän luomu 4,5€. Mutta nyt kun viime kussakin maksoin sähkölaskuja 700€ niin anna mielihaluille valtaa, vaan menen ostoslistan ja korin kanssa kauppaan ja jätän me tuoreet yrtit ja sipsipussit pois. Viikko-ostokset maksaa aikalailla 20€ ja tulee 2-3 pussillista ruokaa. Ostan usein kilohinnaltaan halvinta kun merkillä ei ole minulle väliä ja käytän paljon (kuivattua) chiliä ruoanlaitossa niin ihan sama maksaako pasta 0,75€ vai 5€ eli otan halvimman.
20 euroa ja kolme pussillista ruokaa? Kiinnostaisi tosiaan nähdä mitä näissä kasseissa on. Pelkkiä kaurahiutaleita ja makaronia?
Syön vaan ite siittämiäni lohia ja poikimiani villikauriita niin kyllähän siinä säästää meinaa maar juu
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se epäterveellinen ruoka? Itse syön vähintään 500g kasviksia päivässä vaikka painan 50kg. Ja siis ei maksa enempää kuin euron. Mitä muuta eurolla ostais jos ei vaikka kilon porkkanapussia? Mikä kasviksissa on epäterveellistä? Rypsiöljyä laitan kasvisten tai salaatin joukkoon ja margariinia puuroon. On mulla varaa jopa juustoon ja soijasuikaileisiin. Lohen ostan tarjouksesta ja pakastan annospaloiksi pakkaseen. Ja vaikka en ole laskenut olen ihan varma ettei kyllä yli 100 euroa kuukaudessa mene. Jos ostaisin kaiken luomuna tai sesonkiajan ulkopuolisia tuotteita niin sitten voisi mennäkin yli.
Ihmiset ovat pääosin ääliöitä ja tavat kalliit joka sektorilla. Fiksu pärjää vähällä ja pysyy terveenpänä. Voi voi kun on ikävä tämä väärä mielipide, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan euokakauppaan kulumaan vaikka 300€ mutta se vaatii sen, että otan korin sijaan ostoskärryt ja valitsen kaikki tuoreet yrtit kuten basilikan, korianterin, ruohosipulin ja sitruunamelissan, enkä ota vain sitä halvinta 1,5€ puskaa vaan sen näyttävimmän luomu 4,5€. Mutta nyt kun viime kussakin maksoin sähkölaskuja 700€ niin anna mielihaluille valtaa, vaan menen ostoslistan ja korin kanssa kauppaan ja jätän me tuoreet yrtit ja sipsipussit pois. Viikko-ostokset maksaa aikalailla 20€ ja tulee 2-3 pussillista ruokaa. Ostan usein kilohinnaltaan halvinta kun merkillä ei ole minulle väliä ja käytän paljon (kuivattua) chiliä ruoanlaitossa niin ihan sama maksaako pasta 0,75€ vai 5€ eli otan halvimman.
20 euroa ja kolme pussillista ruokaa? Kiinnostaisi tosiaan nähdä mitä näissä kasseissa on. Pelkkiä kaurahiutaleita ja makaronia?
Pakasteet ja kylmät yhteen pussiin eli mm. 3kg kasviksia 5,7€ ja jäätelötuutteja 8kpl 1,15€, kalkkunaleikkele 1,5€, lihapullat 0,95€
Kuivat kaappituotteet yhteen eli esim. Kaurahiutaleet 1kg 0,80, 1kg spaghetti 0,75€, 1kg riisi 0,75€, ketsuppi 0,76€, suolakurkut 600g 2€Mahdolliset muut tuotteet siihen kolmanteen eli 1kg sipulit 1,2€, suuvesi 1,15€, olut 1,15€, 1kg kaali 0,89€ mutta siis 3 kestokassia mulla aina mukana kaupassa. Joskus riittää 2 pussia. Käyn yleensä Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 euroa ja kolme pussillista ruokaa? Kiinnostaisi tosiaan nähdä mitä näissä kasseissa on. Pelkkiä kaurahiutaleita ja maka
No saahan noista vaikka kymmenen pussia kun vajaaksi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 euroa ja kolme pussillista ruokaa? Kiinnostaisi tosiaan nähdä mitä nä
Kilohintoja kun vertailee niin saa kyllä yllättävän pienellä rahalla kassit täyteen ravitsevaa ruokaa:) Esim. Ranskalaisia en osta ikinä vaan itse halpisperunoista teen. Ihan niin kuin lohkoperunatkin. Ja kasvispihvit teen ite alle 1€/kg maksaviata aineksista niin niistä riittää terveellistä syötävää! Kananmunasta vielä lisäprotskut. Vaatii vaan vähän kiinnostusta tehdä mutta lopputulos on hyvä ja lompakko iloitsee.
"Pakasteet ja kylmät yhteen pussiin eli mm. 3kg kasviksia 5,7€ ja jäätelötuutteja 8kpl 1,15€, kalkkunaleikkele 1,5€, lihapullat 0,95€
Kuivat kaappituotteet yhteen eli esim. Kaurahiutaleet 1kg 0,80, 1kg spaghetti 0,75€, 1kg riisi 0,75€, ketsuppi 0,76€, suolakurkut 600g 2€Mahdolliset muut tuotteet siihen kolmanteen eli 1kg sipulit 1,2€, suuvesi 1,15€, olut 1,15€, 1kg kaali 0,89€ mutta siis 3 kestokassia mulla aina mukana kaupassa. Joskus riittää 2 pussia. Käyn yleensä Lidlissä."
Aika heppoinen ruokavalio ja pienet kestokassit. Itsellä menee yleensä 50 e, että saa kaksi isoa kestokassia täyteen perusruualla, ja kassit painaa sen verran että saa kyllä töitä tehdä niiden kantamiseen.
En ole laskenut omaa kulutusta (olen hyvätuloinen) ja mies myös. Meillä jääkaapit (joo on 2) notkuu erilaisia soosseja ja juomia muiden tuotteiden lisäksi. Mutta yleensä tehdään ihan perusruokaa kuten makaroni-salaattia tai spaghettia ja jauhelihakastiketta. No tänään tehtiin riisiä ja kanan koipireisiä + herne/maissi/paprika kasvislisuketta. Lisäksi tarjolla oli leipää ja margariinia. Lapsen kaveri oli kylässä ja söi meidän kanssa, mutta kun hänen vanhemmat tuli hakemaan lasta niin kuulin ulko-ovella halventavaan sävyyn lauseen että ai oli vaan riisiä ja kanaa päivälliseksi. Ihan kuin siinä nyt olisi jotain pahaa mutta tuli huono mieli. Nämä lapsen kaverin vanhemmat eivät ole varakkaita, ja varmaan olettivat että meillä syödään kaviaaria ja rapuja joka päivä. No ei syödä vaan ihan tavallista ruokaa ja käytetään myös halpismerkkejä. Leipää tai näkkäriä saa aina ottaa lisukkeeksi. Ja keittoja tehdään vähintään pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
"Pakasteet ja kylmät yhteen pussiin eli mm. 3kg kasviksia 5,7€ ja jäätelötuutteja 8kpl 1,15€, kalkkunaleikkele 1,5€, lihapullat 0,95€
Kuivat kaappituotteet yhteen eli esim. Kaurahiutaleet 1kg 0,80, 1kg spaghetti 0,75€, 1kg riisi 0,75€, ketsuppi 0,76€, suolakurkut 600g 2€Mahdolliset muut tuotteet siihen kolmanteen eli 1kg sipulit 1,2€, suuvesi 1,15€, olut 1,15€, 1kg kaali 0,89€ mutta siis 3 kestokassia mulla aina mukana kaupassa. Joskus riittää 2 pussia. Käyn yleensä Lidlissä."
Aika heppoinen ruokavalio ja pienet kestokassit. Itsellä menee yleensä 50 e, että saa kaksi isoa kestokassia täyteen perusruualla, ja kassit painaa sen verran että saa kyllä töitä tehdä niiden kantamiseen.
Heppoinen ruokavalio? Mulla pakkasessa vielä kalaa (itsepyydystettyjä ahven fileitä js kaupan tarjouslohta). En viitsi tehdä aina tuorepastaa itse vaan käytän monesti kaupan valmista pastaa ja riisiä ja perunaa. 3kg pakastekasvikset lisäksi tosiaan aina myös tuoretta kasvista leivän päälle ja esim. Kaalia, sipulia, porkkanaa lisäksi. Ja suolakurkkuja tai tavallista kurkkua js tomaattia. Soijarouhetta ja suikaleita ja herneitä ja papuja yms. Kaapissa samoin kuin kananmunaa ja mausteita. Joo ehkä toi olut tai suuvesi ei ole kovin terveellistä mutta tulee toisinaan ostettua silti.
En käytä mitään kalliita tuotteita kuten avocadoja tai jotain afrikkalaisia hedelmiä mutta Alkoon menee rahaa sitäkin enemmän samoin kuin vissyyn eli ei 100€ riitä. Pelkkään ruokaan riittäisi mutta juomiin menee paljon enemmän joten ei riitä.
Mitäköhän vuodelta osa näistäkin hinnoista on? Lidlin vakioasiakas itsekin, mutta esim. kaurahiutaleita ei ole saanut aikoihin alle euron kilo (ellei ole pikaversio, nekin on muistaakseni 500 g paketissa) kaali maksaa reilusti yli euron kilo, riisiä en ole noin halvalla nähnyt, enkä keksi mitä pakasteita saa 3 kg 5,7 eurolla, vaikka noita viikottain ostan. Tuon halvan ketsupin olen kyllä nähnyt, olikohan valmistusmaa Bosnia-Herzegovina ja tomaattisose Kiinasta. En kyllä ostaisi itse mitään Kiinassa tuotettua elintarviketta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän vuodelta osa näistäkin hinnoista on? Lidlin vakioasiakas itsekin, mutta esim. kaurahiutaleita ei ole saanut aikoihin alle euron kilo (ellei ole pikaversio, nekin on muistaakseni 500 g paketissa) kaali maksaa reilusti yli euron kilo, riisiä en ole noin halvalla nähnyt, enkä keksi mitä pakasteita saa 3 kg 5,7 eurolla, vaikka noita viikottain ostan. Tuon halvan ketsupin olen kyllä nähnyt, olikohan valmistusmaa Bosnia-Herzegovina ja tomaatti
Tältä viikolta on hinnat. Pikahiutaleita ostan 500g paketissa 0,39€ eli kilo on 0,78€ eli pyöristettynä toi 0,80€. Pakastekasvikset kuitin mukaan olikin 1,95€ eli 3 niitä onkin 5,85€. Pussisekoituksia on kahta eri vaihtoehtoja. Keräkaalin kilohinta oli 0,89€. Otin aika pienen ja sen hinnaksi tuli 0,73€ on ihan riittoisaa ja silppuan sitä lähes jokaisen ruoan joukkoon. Sun Lidlissä ehkä sit eri hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se epäterveellinen ruoka? It
No sitä epäterveellistä ruokaa ovat mielestäni (hampurilaisten ja ranskalaisten ym. itsestäänselvän lisäksi) esim. makkarat, nakit, leikkeleet, eineslihapullat, marinoidut kanankoivet, maustetut jogurtit, halvimmat makaronit ja margariinit jne. eli monet niistä ruoista, mitä porukka kertoo täällä syövänsä.
Ja kasvisten syömisessä on olennaista myös laatu ja monipuolisuus, ei vain määrä. En pidä ruokavaliota terveellisenä, vaikka ihminen söisi kasviksia kilon päivässä, jos se on aina vain esim. porkkanaa, kaalia ja omenaa. Sitten kun syödään viikossa 20 - 30 eri kasvista, niin aletaan jo puhua terveellisemmästä syömisestä.
Tiedän, että tähän tulee alapeukkuja, enkä halua vängätä sen enempää. Jokainen syököön niin kuin syö. Mutta en pidä siitä, että terveellisesti syöville veetuillaan tai että heitä kannustetaan syömään huonommin. Tai syytetään jopa siitä, että rahaa menee herkkuihin, tupakkaan tai viinaan, jos ei satasella pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis kaljaan, viinaa ei taida ruokakaupasta saada. :)