Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18576)

Vierailija
3601/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku ei jumala laiskoja elätä. Kullä pitää osata vertailla kilohintoja ja kasvattaa itse, jos ei ole varaa syödä kalliimpaa. Itse kerään sienet ja marjat ja myyn ne eteenpäin, joilla ostan itselleni kanoja:) Ei ole munista pulaa, ja myyn myös niitä. Niillä tuloilla ostan kuukauden muut ruoat:)

En kyllä ole kuullut kenenkään kanoja pitävän kehuvat halvoilla munilla. Kanat syövät vuoden mittaan paljon, ja ravinnossa pitää olla riittävästi ravinteita, esimerkiksi kalkkia, jotta kuoret ovat riittävän vahvoja. Kotitarvekanaloissa kanoilla usein on munintatauko vuoden pimeimpään aikaan. Ne tarvitsevat kanalan, joka pitää olla riittävän tilava, lämpöeristetty ja muutenkin niin tukevarakenteinen, etteivät petoeläimet pääse sisään. Ja nykyisinä tautisina aikoina pitää olla katettua aluetta kevään lintuinfluenssakauden kiinnipitoajaksi. Aika hankalaa toteuttaa kerrostaloas

Olikohan tällä munien myyjällä myös kaikki luvat kunnossa, rekisteröinnit tehty viranomaisille, omaa yritystoimintaa ja verottajalle ilmoitettu jne.? Vai pimeänäkö myy näitä jollekin tuttavilleen? Tällaiset "hyvät vinkit" toimii väestöstä ehkä yhdelle kymmenestä tuhannesta, jos sitäkään. 

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/oppaat/munien-myynti/kananmunien-…

Vierailija
3602/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälö on mahdoton n.25€/vko. Kaurapuurolla ja raikkaalla vedellä pysyy hengissä. Anemia ja muut puutostaudit tulevat kaupan päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3603/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee kahden hengen taloudessa 900-1100 el ivoisi sanoa että keskiarvolta 1000€/kk ruokaan. Syömme vain kotiruokaa itse sen tehden mutta suosimme laadukasta, terveellistä kotimaisista aineksista tehtyä ravintoa. Aamupala, 3 lämmintä ruokaa ja iltapala. Liikumme aktiivisesti kumpikin joten energian tarvekkin on reilusti korkeampi meillä.

Tätä on vaikea uskoa, juuri tarkistin Lidl ja S-sovellutuksista ja siinä n 300€ menee meillä 2 aikuisen taloudessa ruokaan kuukaudessa. Lisäksi olen gluteeniton ja maidoton. pyrimme syömään terveellisesti ja pakastimia 2 kpl hyödynnetään ahkerasti. Lihaa korvataan kasvisproteiineilla ja juureksia syödään runsaasti. Eilen ruokana oli pilkkikuha savustettuna ja uuniperunat ja juurekset+ kylmäsavu kirjolohta. Tänään teemme soija/ 10% jauheliha lasagne  mantelimaitoon. lihat ja kalat ostetaan isommat erät tarjouksista, itse pilkotaan ju

Ensimmäinen pariskunta kertoi olevansa urheilullinen ja panostavansa kotimaisuuteen. Ei näitä oikein voi vertailla jos vastassa on vaikka passiivisempi toimistotyötä tekevä pariskunta, joka syö halvinta ulkomaalaista soijaproteiinia ja pieniä annoksia ruokia. Urheilevilla päivittäinen kalorintarve voi olla helposti vaikka 1000 kcal enemmän per henkilö päivässä ja myös proteiinipitoista ruokaa kuluu enemmän. Näissä vertailuissa voisi kertoa ainakin edes sen päivittäisen aktiivisuuden määränsä.

Vierailija
3604/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on että näihin ketjuihin aina kasaantuvat penninvenyttäjistä ne jotka TIETENKIN sienestävät, kalastavat, marjastavat ja tykkäävät puurosta, iduista, siemenistä ja ovat kasvissyöjiä. No, minä en kyllä ole enkä ala vaikkei olisi rahaakaan. Hedelmiä en itse syö ja pusikkoon en lähde kykkimään. Sienet oksettaa ja kalastaa en osaa eikä olisi lupiakaan tahi välineitä. Vitamiinit yritän saada purkista.

Sehän VOI johtua siitä, että tuo on yksi edullinen elämäntapa. Kun tekee itse ruuat, kasvattaa itse sen mihin on mahdollista (papuja voi idättää aina, kun käytössä on puhdasta vettä ja jokin astia, jossa niitä voi idättää, esimerkiksi lasipurkki) ja kerää luonnosta sen mitä irti saa (tai mihin pääsee kulkemaan), niin niillä keinoilla voi omaa ruokalaskuaan pienentää. Lisäksi tuon vaatima fyysinen aktiivisuus tarkoittaa sitä, että se ihminen on sitten ehkä kohtalaisen terve. Se on sekä syy, että seuraus. Jos on liikuntarajoitteita, niin sienestämään ja marjastamaan ei vain niin helposti pääse. Jos on vaikkapa paha nivelrikko käsissä/sormissa, niin jo purkkien aukaisu ja leivän viipalointi voi olla mahdotonta, vaikka voisi juosta maratonin. Moni meistä sienestäjistä/marjastajista/punalappujen metsästäjistä lisäksi sietää jonkin verran tylsyyttä, epämiellyttävyyttä, hankaluutta ja vaivannäköä (siis sen lisäksi, että fyysisesti olemme kykeneviä). Me lähdetään pusikkoon kykkimään, kiertämään sunnuntai-iltana kahdeksan jälkeen kauppoja, jaksetaan netistä vertailla hinnat ennen kauppaan lähtöä.

Kasvisruokavalio järkevästi koostettuna on hyvin edullinen, jos ei ole allergian/keliakian tms aiheuttamia rajoitteita. Siksi on hyvin todennäköistä, että ihmiset, jotka ovat kasvissyöjiä, pärjäävät pienellä ruokabudjetilla ja tulevat sitten kysyttäessä siitä kertomaan tähän ketjuun. Mainitsemistasi tuotteista siemenet (poislukien pavut) ovat kalliita, onneksi parhaan hyödyn saa jo pienestä kourallisesta; ja itselläni esimerkiksi on tapana kerätä kasvattamistani kurpitsoista ja kesäkurpitsoista siemenet syötäväksi (uunissa paahdettuna ja suolalla ja ehkä ripauksella chiliä maustettuna...nam). Syön kasvipainotteisesti, mutta en todellakaan ole vegaani, en edes lakto-ovo-vegetaristi. Allergioiden takia en voi syödä oikeastaan mitään eineksiä enkä oikein uskalla ravintoloissakaan syödä (kotipizza on suht' turvallinen, karvakäsipizzeriat eivät), joten melkein kaikki syömäni ruoka on kotona valmistettua. Sekin jo tuo pienempiä kustannuksia.

Ske

Vierailija
3605/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ChatGPTltä voi kysyä esimerkkilistan tasapainoisen ruokavalion ostoslistan kauppareissulle, jossa hinta jää alle 100 euron per kuukausi. Proteiinien suhteen se antoi halvoiksi ostosuosituksiksi broilerin rintafileet, kananmunat, ja tonnikala- tai sardiinipurkit.

ChatGPT menisi varmaan solmuun jos näkisi, mitä broilerin rintafilee ja muut halvat proteiininlähteet maksaa suomalaisissa kaupoissa. Suomalaisen kuluttajan ostovoima on varsin surkea moneen muuhun maahan verrattuna. 100 euron kuukausibudjetti tosin tuskin onnistuu monessa muussakaan eu-maassa, kyllä ruoan hinta on noussut kaikkialla.

Vierailija
3606/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ChatGPTltä voi kysyä esimerkkilistan tasapainoisen ruokavalion ostoslistan kauppareissulle, jossa hinta jää alle 100 euron per kuukausi. Proteiinien suhteen se antoi halvoiksi ostosuosituksiksi broilerin rintafileet, kananmunat, ja tonnikala- tai sardiinipurkit.

ChatGPT menisi varmaan solmuun jos näkisi, mitä broilerin rintafilee ja muut halvat proteiininlähteet maksaa suomalaisissa kaupoissa. Suomalaisen kuluttajan ostovoima on varsin surkea moneen muuhun maahan verrattuna. 100 euron kuukausibudjetti tosin tuskin onnistuu monessa muussakaan eu-maassa, kyllä ruoan hinta on noussut kaikkialla.

Tekoälyjen käytössä olevat perustiedot ovat usein varsin vanhoja, nehän eivät käytä suoraa yhteyttä nettiin, vaan niiden database on jostain 2020 tai jopa vanhempaa. Siksi niiden antamat vastaukset ovat usein pahasti virheellisiä tai vanhentuneita.

Vierailija
3607/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen pariskunta kertoi olevansa urheilullinen ja panostavansa kotimaisuuteen. Ei näitä oikein voi vertailla jos vastassa on vaikka passiivisempi toimistotyötä tekevä pariskunta, joka syö halvinta ulkomaalaista soijaproteiinia ja pieniä annoksia ruokia. Urheilevilla päivittäinen kalorintarve voi olla helposti vaikka 1000 kcal enemmän per henkilö päivässä ja myös proteiinipitoista ruokaa kuluu enemmän. Näissä vertailuissa voisi kertoa ainakin edes sen päivittäisen aktiivisuuden määränsä.

Osaatkohan lukea?    En kirjoittanut olevamme `halvinta soijaproteiinia ja pieniä annoksia syöviä` minä olen 186cm n 80kg liikkuva mies ja pilkilläkin käyn lihasvoimalla. Parhaimmillaan ajoin fillarilla 100km viikottain työmatkat ( myös talvet). Olemme sekasyöjiä jotka ovat lisänneet kasvisproteiineja ruokavalioonsa. Ja lähinnä terveys edellä.  Ja varmasti saamme proteiinia riittävästi. Ja  Noin 150€/ hlö riittää erittäin terveelliseen ruokaan meillä, ihan normaaleilla aikuisilla.

Vierailija
3608/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin???? En syö tyyliin. 

Vierailija
3609/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osaatkohan lukea? En kirjoittanut olevamme `halvinta soijaproteiinia ja pieniä annoksia syöviä` minä olen 186cm n 80kg liikkuva mies ja pilkilläkin käyn lihasvoimalla. Parhaimmillaan ajoin fillarilla 100km viikottain työmatkat ( myös talvet). Olemme sekasyöjiä jotka ovat lisänneet kasvisproteiineja ruokavalioonsa. Ja lähinnä terveys edellä. Ja varmasti saamme proteiinia riittävästi. Ja Noin 150€/ hlö riittää erittäin terveelliseen ruokaan meillä, ihan normaaleilla aikuisilla."

Teille riittääkin varmasti, mutta urheilevalle pariskunnalle ei riitä, kun kalorinkulutus on elämäntavoilla itsessään jo huomattavasti enemmän. 100 km työmatkapyöräily viikossa on hieman eri asia, kuin oikeasti maantiepyöräilyä harrastavan lenkit voi olla yhdellä lenkillä helposti sen 100 km ja pitkiä lenkkejä tehdään monta kertaa viikossa. Liian moni näkee täällä vain sen oman kuplansa sisään.

Vierailija
3610/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä tänään syön? Aamupala puuromustikoilla 25snt puolikas kaurasydän päällä levite, purjoa, paistettu muna, leikkele, tomaattia. Noin 1€     Lounas lasagne n 2€   iltapala 2 palaa kaurasydäntä ,levite ,purjoa 1 muna 2x leikkele , paprika. Noin 1,75€   = 5€   Lasagne annos oli aika iso. Ehkä otan kylmäsavuleivän lisäksi. Väliin tulee halvempia lounaita kuten hernekeitto n 30 snt annos. Tänäänkin tulee pyöräiltyä n 15 km eli tunti . En pysty ymmärtämään miten voisin syödä 3 x määrän ruokaa vrk   eli 9 isoa leipää 6 munan kera ja 3 isoa lasagne annosta, 3 aamupuuroa ja saisin sen 16,66€ vrk/ 500€ /kk kulutettua ruokaan. Mitään herkkuja tai eineksiä en syö kuin satunnaisesti.

Vierailija
3611/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyjen käytössä olevat perustiedot ovat usein varsin vanhoja, nehän eivät käytä suoraa yhteyttä nettiin, vaan niiden database on jostain 2020 tai jopa vanhempaa. Siksi niiden antamat vastaukset ovat usein pahasti virheelli

Sille pitää kertoa, että käyttää Suomen hintoja, vuosi on 2024 ja,että inflaatio% on ollut 4%. Kaikkea muutakin oleellisia muuttujia pitää ja kannattaa kertoa kysymyksen asettelussa

Vierailija
3612/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilyistäni   Työmatkat talvella on noin 60 min x 6  eli 6h   keskivauhti 15km/h    Kaupungissa ei ihan voi täyttä päästellä.

Jos maantieharrastaja ajaa 2x nopeammin eli 30kmh   100 km lenkkiin menee valmisteluineen 4-5 h ja aika vähän näkyy talvella noita harrastajia olevan liikenteessä.  Mielestäni normaalin liikunnan harrastajan tuntimäärät on 2-3h viikossa. Eli huomattavasti vähemmän kuin ammattilaisella ruumillisen työntekiällä. Raksamies tekee 35-40 h viikottain. Minulla kun on kevyt, osa-aikainen työ. Niin vähempikin sapuska riittää ja etureppua pitää seurata tarkemmin. Nyt bmi n 23 

Vierailija
3613/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilyistäni   Työmatkat talvella on noin 60 min x 6  eli 6h   keskivauhti 15km/h    Kaupungissa ei ihan voi täyttä päästellä.

Jos maantieharrastaja ajaa 2x nopeammin eli 30kmh   100 km lenkkiin menee valmisteluineen 4-5 h ja aika vähän näkyy talvella noita harrastajia olevan liikenteessä.  Mielestäni normaalin liikunnan harrastajan tuntimäärät on 2-3h viikossa. Eli huomattavasti vähemmän kuin ammattilaisella ruumillisen työntekiällä. Raksamies tekee 35-40 h viikottain. Minulla kun on kevyt, osa-aikainen työ. Niin vähempikin sapuska riittää ja etureppua pitää seurata tarkemmin. Nyt bmi n 23 

Eihän pyöräilijät (tai muutkaan aktiiviliikkujat) nyt talveksi liikkumista kokonaan lopeta, osa siirtyy hiihtoon, osa sisäpyöräilyyn ja kuntosalille. Moni treenaa ihan kokopäivätyönsä ohessa. 2-3 h/vko on vielä aika minimimäärä, mitä liikuntaa yleisesti suositellaan viikkoon. Moni suomalainen liikkuu joka tapauksessa aivan liian vähän.

Vierailija
3614/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalassa töissä ja sieltä omaksunut sairaalatavat eli päivällinen on aina minulla keitto. Nyt on peruna-purjokeittoa. Samaa keittoa syön useamman päivän. Aamu ja iltapala on puuroa margariinilla ja pakastemarjoilla tai itsekeräämilläni. Lounaaksi mulla makaronilaatikkoa ja salaattia. Ei mene mulla 100€/kk ruokaan vaan paljon vähemmän. Olen hoikka enkä urheile juuri ollenkaan. Herkuista en välitä, paitsi teen itse mehujäitä joilla herkuttelen, ei ole kallista. Jos vieraita tulee kylään niin teen rieskoja tai pannukakkua.

Vierailija
3615/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kerran viikossa kasvissosekeittoa ja itsetehtyjä kasvislettuja. Saan käytettyä kaikki nahistuneet kasvikset samalla ja biojätettä mulla tuleekin 0% eli hukkaan en rahojani heitä. Kerään myös itse marjat ja sienet ja kesäisin kalastan. Käyn kerran viikossa kaupassa ja yhdellä kertaa menee 21€ eli alle 100€/kk. Sisältöä vessapaperit ja pesuaineet. Käytän kaurahiutaleita päivittäin puurosta. Lisäksi pari kertaa viikossa paistan kaurahiutale-vesiseosta pannulla ja saan ihania leipäsiä. Olen pienikokoinen.

Vierailija
3616/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä näkee että alle 100€/kk pärjää jos syö puuroa, kananmunia, pastaa ja edullisia kasviksia eli ns. tavallista ruokaa. Mutta sitten hifistelijät, jotka haluaa jotain trendismoothieita tai syödä herkkuja ja pihvejä tai ravintolassa niin tietenkin menee tuplasumma. Jokainen aikuinen tekee omat valintansa. Kasvatuksella varmasti iso merkitys, että onko kiinnostunut ruoanlaitosta ja onko valmis siellä pusikossa kyykkimään. Ei ne porkkanatkaan sinne kauppaan itsestään pellosta kävele.

Vierailija
3617/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin juuri huomiota kaverin kanssa kaupassa ollessani, että vaikka hän on vähävaraisimpi kuin minä ja hänellä rahahuolia ja velkaa, niin hän osti kalliin leipäpaketin ja kalliin margariinin ja leikkeleen. Itse ostin samoja tuotteita myös mutta halpisversiona ja omat ostokseni maksoi 3€ ja hänen vastaavat yli 10€. En vieläkään ymmärrä miksi hänen oli pakko ostaa sitä kalleinta merkkiä. Eikö halvempi kelpaa vai hävettääkö ne halpistuottert siinä kassalla? En kehdannut kysyä kaveriltani asiaa Ja toki siis saa ostaa mitä haluaa, mutta itse kiinnittäisin huomiota kilohintoihin jos rahan kanssa tiukkaa.

Vierailija
3618/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin juuri huomiota kaverin kanssa kaupassa ollessani, että vaikka hän on vähävaraisimpi kuin minä ja hänellä rahahuolia ja velkaa, niin hän osti kalliin leipäpaketin ja kalliin margariinin ja leikkeleen. Itse ostin samoja tuotteita myös mutta halpisversiona ja omat ostokseni maksoi 3€ ja hänen vastaavat yli 10€. En vieläkään ymmärrä miksi hänen oli pakko ostaa sitä kalleinta merkkiä. Eikö halvempi kelpaa vai hävettääkö ne halpistuottert siinä kassalla? En kehdannut kysyä kaveriltani asiaa Ja toki siis saa ostaa mitä haluaa, mutta itse kiinnittäisin huomiota kilohintoihin jos rahan kanssa tiukkaa.

Minulla on se käsitys (tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni perustuen omiin kokemuksiini ja havaintoihini, ei tieteellistä perustaa siis), että joskus ihmisillä on tarve esittää paremmin pärjäävää kuin ovatkaan, ja sitä yritetään todistella ostamalla kalliimpaa kuin olisi tarvetta. Ihan alkaen siitä, että ostaakin oivariinia pirkka-margariinin sijaan vaikka kaiken järjen mukaan kannattaisi silti ostaa sitä halvinta k-menua. Vasta kun pääsee yli tästä häpeästä/noloudesta/kulisseista, helpottaa. Moni "oikeasti varakas" ostaa silmää räpäyttämättä halvinta, punalaputettua, tarjouksessa olevaan, eikä koe sitä minään muuna kuin järkevänä ostoskäyttäytymisenä. Ja moni oikeasti tiukoilla oleva kuvittelee, että kassatyöntekijä ja muut kassalla asioivat ihmiset katsovat niitä ostoksia ja arvioivat tulotasoa ja siis luokittelevat ihmisiä sen mukaan.

Oikeasti kassalla ei hirveästi ole aikaa asiaa miettiä, ja kanssaostoksillaolijat lähinnä arvostelevat "tuonkin leivän olisi saanut naapurikaupasta halvemmalla ja tossa on sixpäkki kallista kaljaa ja lapsille yksi pääsiäiskarkkipussi" (joka sekin menee pieleen, se sixpäkki on tarkoitettu koko kevääksi ja kotona on ämpärillinen pääsiäiskarkkeja odottamassa, tämä pussi oli tarkoitettu ostoksillaolijan omaksi salaiseksi herkuksi kotiin ajaessa, ja se kalliimpi leipä, joka on perheen pääsiäisherkkua, oli lopussa siellä naapurikaupassa).

Vierailija
3619/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomannut saman, että työtön ystäväni ostelee miettimättä kaupasta kaikkea mitä mieli tekee. Itselleni työssä käyvänä ne tuotteet olisi ihan luksusta eikä todellakaan joka viikkoinen juttu. Olen ajatellut että se rahan arvo ehkä tuntuu työttömälle eriltä kuin työssä käyvälle. Eli työtön ei ole käytännössä tehnyt mitään ansaitakseen sen rahan eli periaatteessa sen arvo onkin 0. Jos taas olet hikoillut sen rahan eteen niin osaat myös arvostaa sitä rahaa enemmän. Ja mietit siis enemmän mihin haluat sen käyttää. Varmasti toki poikkeuksiakin on.

Vierailija
3620/18576 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomannut saman, että työtön ystäväni ostelee miettimättä kaupasta kaikkea mitä mieli tekee. Itselleni työssä käyvänä ne tuotteet olisi ihan luksusta eikä todellakaan joka viikkoinen juttu. Olen ajatellut että se rahan arvo ehkä tuntuu työttömälle eriltä kuin työssä käyvälle. Eli työtön ei ole käytännössä tehnyt mitään ansaitakseen sen rahan eli periaatteessa sen arvo onkin 0. Jos taas olet hikoillut sen rahan eteen niin osaat myös arvostaa sitä rahaa enemmän. Ja mietit siis enemmän mihin haluat sen käyttää. Varmasti toki poikkeuksiakin on.

Tai sitten käsitys siitä, mikä on pysyvää ja mikä ei, on vääristynyt. Toimeentulotuella elävä "joutuu" käyttämään rahansa pois, koska säästöjä ei voi kerryttää (pankkitilille siis). Ja koska elämä on kurjaa, on pakko palkita itseään? (tämän tiedän ihan omakohtaisesti, kun oli oikein kurjaa (ei taloudellisesti vaan muuten), niin hairahduin helposti ajattelemaan, että minulla on oikeus ostaa sitä tätä ja tota, jotta oloni olisi helpompi, vaikka ihan tasan tarkkaan tiesin, ettei se niin mene).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi