Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18548)
Keskiviikko jo jännittää kauheasti, mitä -60% -löytöjä silloin mahtaa kaupat tarjotakaan!!!
Voi kun saisi ens yönä nukuttua, ettei vaan jännitä liikaa ja mene yöllä jääkaapille mussuttamaan loput spagetit ja lihapullat...
...ja jäätelö/persikka-annoksen jämät.
Huomasin kauhukseni, että minulla on kaapissa myös basmati-riisiä pari pussia, sekä puuroriisipussi. Voinko enää koskaan syödä riisiä ajattelematta, miten se on pöytääni päätynyt?
En varmaan saa nukutttua senkään takia ja sitten pitää syödä. Kauheeta :/
-winner-
Itseäni kiinnostaisi kuulla päiväesimerkki ruoista ja hinnoista joltain, joka kertoo ettei pääse tuohon 100€/kk. Tietenkin jokaisen päivän ruoka on kaikilla erilainen, mutta ihan vaan yksi random-päivän esimerkki syömisistä. Voidaan sitten yhdessä miettiä, että minne se raha hävisi? Söitkö sittenkin sen turhan 2€ proteiinipatukan vaikka ruoka olisi ollut valmis 30 min päästä vai mitä kävi?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi kuulla päiväesimerkki ruoista ja hinnoista joltain, joka kertoo ettei pääse tuohon 100€/kk. Tietenkin jokaisen päivän ruoka on kaikilla erilainen, mutta ihan vaan yksi random-päivän esimerkki syömisistä. Voidaan sitten yhdessä miettiä, että minne se raha hävisi? Söitkö sittenkin sen turhan 2€ proteiinipatukan vaikka ruoka olisi ollut valmis 30 min päästä vai mitä kävi?
Ei köyhällä ole varaa 2 euron patukkaan. Niillä joilla on, on myös muutakin elämää kuin toljottaa sovelluksista 0,53 tomaattimurskaa tai trollailla vauvapalstalla.
Kyllä vain. Suolistoa leikelty kymmenkunta kertaa. Kaurapuuroa, perunaa, keittoja, ruisleipää, näkkileipää, piimää, rahkaa, hiukan riistaa tai kalaa kotijärvestä, teetä ja kesällä poimittuja marjoja. Juusto tai leikkele leivän päällä. Leivon ja kokkaan itse.
Ruokailen kolmen tunnin välein. Pääruokaa alle 2 dl, leipäsiivu, juomaa vajaa lasillinen. Kasviksia rajoitetusti.
Vierailija kirjoitti:
100 e on niin vähän rahaa, ettei se riitä monipuoliseen ruokaan nykyhinnoilla Suomessa. Täälläkin syöjät on 50 kiloisia naisia, jotka ei liiku yhtään, ja ruoka on yksipuolista papumössöä, josta ei täyty edes 1g/kg proteiininsaantisuositus ja hyvä jos 1000 kcal tulee päivässä täyteen. Hyvin harva pärjää noin pienellä syömisellä, edes laihduttajille ei suositella noin pieniä kalorimääriä.
Jos yhtään harrastaa tavoitteellista liikuntaa, energiaa tarvitaan ainakin tuplasti enemmän ja nimenomaan laadukasta itsetehtyä ruokaa 5-6 krt päivässä sisältäen monipuolisesti kasviksia ja proteiininlähteitä. Salillakävijä pyrkii syömään proteiinia 1,5- 2g/ oma painokilo ja tunnin kestävyystreenissä voi palaa helposti 500-700 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 e on niin vähän rahaa, ettei se riitä monipuoliseen ruokaan nykyhinnoilla Suomessa. Täälläkin syöjät on 50 kiloisia naisia, jotka ei liiku yhtään, ja ruoka on yksipuolista papumössöä, josta ei täyty edes 1g/kg proteiininsaantisuositus ja hyvä jos 1000 kcal tulee päivässä täyteen. Hyvin harva pärjää noin pienellä syömisellä, edes laihduttajille ei suositella noin pieniä kalorimääriä.
Jos yhtään harrastaa tavoitteellista liikuntaa, energiaa tarvitaan ain
Antaisitko sitten esimerkin päivästäsi kun olet selkeästi perehtynyt kalorinlaskennoissasi aiheeseen.
Oma kroppa meni sellaiseen ihmeelliseen tärinävaiheeseen eli lepotilassa aina tärisi vaikka ei näkyvästi kun sain liian vähän kaloreita. Se taas johtui rahattomuudesta. Veikkaan että sain puolessa vuodessa mitä tuo tilanne kesti jonkun vaurion tuonne sydämeen. Kannattaako siis tukia leikata, jos siitä seuraa krooninen vaiva joka maksaa sitten yhteiskunnalle satoja tuhansia hoitokustannuksina? No ehkä EK on tyytyväinen. Mutta sairastuu se porvarikin vaikka ei varmasti samassa hoitojonossa tulla olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tähän mulla on hieman eri näkökulma. Ei yhden päivän syömisten perusteella voi laskea koko kuukauden, saati vuoden ruokamenoja.
Tilanteet vaihtelevat. Jonain viikkona voi vetää kaslisoppaa niin että napa ratkuu eikä tule kalliiksi eikä edes terveys kärsi.
Mutta sitten - kuten nyt maaliskuun lopulla - koittaakin pääsiäinen jolloin syödään kuten juhlaan kuuluu. Mulla on jo lammaspaisti (luuton, 14,90 kg) jo pakastimessa.
Lisää hintaa, nyt esimerkkinä tämä pääsiäinen, tulee myös harvinaisemmista jälkkäriherkuista kuten pasha ja mämmi.
Eli siis yksi päivä tai viikko ei kerro lainkaan koko totuutta.
Mä olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa ja pystyn laskemaan keskiarvon koko vuoden ruokakuluista. Kerran jo laitoinkin sen palstalle mutta eipä se oikein tainnut ketään kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mulla on hieman eri näkökulma. Ei yhden päivän syömisten perusteella voi laskea koko kuukauden, saati vuoden ruokamenoja.
Tilanteet vaihtelevat. Jonain viikkona voi vetää kaslisoppaa niin että napa ratkuu eikä tule kalliiksi eikä edes terveys kärsi.
Mutta sitten - kuten nyt maaliskuun lopulla - koittaakin pääsiäinen jolloin syödään kuten juhlaan kuuluu. Mulla on jo lammaspaisti (luuton, 14,90 kg) jo pakastimessa.
Lisää hintaa, nyt esimerkki
Meillä syödään pääsiäisenä harvinaisena herkkuna borschkeittoa. Punajuuri näytti olevan lähikaupassa 1,29€/kg. Varmaati halpenee vielä. Jotenkin tuntuu, että aina löytyy syitä syödä kalliisti ja extra herkkuja tai nopeita välipaloja. Meille tärkeintä on perheen yhdessä olo ja ulkona liikkuminen. Ja tosiaan, pashaa ja mämmiä syödään myös. Maitorahka ja ruisjauhot eivät tule sen kalliimmaksi kuin pullan leivonta. Tehdään myös itse tuoretta leipää. Lapsille varattu sit munien etsintään ne munat, pussillinen värikkäitä pikkumunia maksoi 1,19€. Ei meillä ainakaan kukaan aikuinen tai lapsi odota tai välitä mistään karitsasta tai lammaspaistista Meille juhlan tekee ne ihmiset. Mutta kukin tavallaan.
"Meillä syödään pääsiäisenä harvinaisena herkkuna borschkeittoa. Punajuuri näytti olevan lähikaupassa 1,29€/kg. Varmaati halpenee vielä. Jotenkin tuntuu, että aina löytyy syitä syödä kalliisti ja extra herkkuja tai nopeita välipaloja. Meille tärkeintä on perheen yhdessä olo ja ulkona liikkuminen. Ja tosiaan, pashaa ja mämmiä syödään myös. Maitorahka ja ruisjauhot eivät tule sen kalliimmaksi kuin pullan leivonta. Tehdään myös itse tuoretta leipää. Lapsille varattu sit munien etsintään ne munat, pussillinen värikkäitä pikkumunia maksoi 1,19€. Ei meillä ainakaan kukaan aikuinen tai lapsi odota tai välitä mistään karitsasta tai lammaspaistista Meille juhlan tekee ne ihmiset. Mutta kukin tavallaan."
Borssikeitto on hyvää mutta mä söisin sitä pikemminkin paastokaudella kuin pääsiäisen pyhinä. Ja onnittelut jos sulla on vanhan ajan tupakeittiö ja hellankulma jolla mämmiä imellyttää. Mä ostan sen kaupasta. Lammastakaan en teurastanut itse.
Minä kyllä juhlistan kaikkia vuoden kiertoon kuuluvia pyhiä myös ruoalla. Eikä se estä läheisten kanssa yhdessäoloa ja liikkumista. Ehkä sinusta tuntuu, että aina löytyy syitä syödä kalliisti ja ekstraherkkuja. Minusta ei. Juhlapyhät on asia erikseen.
Kuten kerroin, olen pitänyt kirjanpitoa jo pidemmän aikaa ja tiedän tasan tarkkaan, paljonko ruokaan rahaa menee. Ihan oikeasti ja sentilleen. Mun ruokabudjettiini mahtuu karitsanpaisti, muun muassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan Pieni vihaisen menninkäinen näköinen Riikka-ministerimme on todennut, että ihmiset ovat tottuneet asioihin joita eivät ansaitse. Moni joutuu tyytymään yksinkertaiseen halpisruokaan.
"Yksinkertainen halpis" kuvaa aika hyvin Riikkaa, jota emme tosiaankaan ansaitse nostelemaan ruuan alv:ia ja syöttämään kansalle (fis)kaalisoppaa.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
"Meillä syödään pääsiäisenä harvinaisena herkkuna borschkeittoa. Punajuuri näytti olevan lähikaupassa 1,29€/kg. Varmaati halpenee vielä. Jotenkin tuntuu, että aina löytyy syitä syödä kalliisti ja extra herkkuja tai nopeita välipaloja. Meille tärkeintä on perheen yhdessä olo ja ulkona liikkuminen. Ja tosiaan, pashaa ja mämmiä syödään myös. Maitorahka ja ruisjauhot eivät tule sen kalliimmaksi kuin pullan leivonta. Tehdään myös itse tuoretta leipää. Lapsille varattu sit munien etsintään ne munat, pussillinen värikkäitä pikkumunia maksoi 1,19€. Ei meillä ainakaan kukaan aikuinen tai lapsi odota tai välitä mistään karitsasta tai lammaspaistista Meille juhlan tekee ne ihmiset. Mutta kukin tavallaan."
Borssikeitto on hyvää mutta mä söisin sitä pikemminkin paastokaudella kuin pääsiäisen pyhinä. Ja onnittelut jos sulla on vanhan ajan tupakeittiö ja hellankulma jolla mämmiä imellyttää. Mä ostan sen kaupasta. Lamma
Maksaahan se jos ostat mämmit, lampaat ja pashat kaupasta valmiina hurjalla kilohinnalla vaikka voisi edullisesti valmistaa myös itse. Kausituotteet saa myös paljon halvemmalla juhlapyhien jälkeen, ainakin meillä myydään kinkut ja mämmit aina -70% myöhemmin. Mutta Jos haluaa kaikki valmiina kaupasta, niin tottakai se maksaa enemmän. Mutta täällä on todettu että edullisesti pääsee kun osaa valita kausiraaka-aineita, vertailla kilohintoja eri kaupoissa ja valmistaa itse ravitsevaa ja lisäaineetonta kotiruokaa. Itse haluan myös opettaa lapset kokkaamaan ja näytän esimerkillä, ettei sitten aikuisena tarvitse ostaa sitä kallista valmista ja säästyy rahaa myös muuhun.
Itse olen huomannut, että tupakka, viina, kahvi ja nuuska kun jäävät kaupan ostoslistalta pois, niin siinä jo säästää vuodessa niin ison summan, että olisi varaa ostaa niitä normihintaisiakin tuotteita. Siitä vielä pois limut, sipsit ja karkit, niin kroisoksena pyörii rahoissaan ;D
-winner-
"Antaisitko sitten esimerkin päivästäsi kun olet selkeästi perehtynyt kalorinlaskennoissasi aiheeseen."
En laske kaloreita, mutta syön tällä hetkellä sen verran, että paino laskee -0,5 kg/per viikko eli kalorivajaus on maltillista. Pyrin syömään päivässä kuntoilevalle ihmiselle riittävästi proteiinia, kerta-annos n. 15-30 g proteiinia (esim. maitorahka, raejuusto, broileri, vähärasvainen naudanjauheliha), eli mikään pieni lusikallinen jauhelihaa tms. siihen ei riitä. Höttöhiilarit turvottaa itseäni ja johtaa painonnousuun, syön niitä melko pieniä määriä ja korvaan pääasiassa kasviksilla, rasvojen lähteenä pääasiassa pähkinät. Kasviksia on tavoitteena syödä useampia eri värejä päivässä ainakin puolisen kiloa. Ruokailukertoja tulee päivässä yleensä 6 krt, olo pysyy kevyenä ja energisenä kun syö pieniä annoksia. 100 euroa ei ainakaan tälläiseen ruokavalioon riitä millään keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
"Antaisitko sitten esimerkin päivästäsi kun olet selkeästi perehtynyt kalorinlaskennoissasi aiheeseen."
En laske kaloreita, mutta syön tällä hetkellä sen verran, että paino laskee -0,5 kg/per viikko eli kalorivajaus on maltillista. Pyrin syömään päivässä kuntoilevalle ihmiselle riittävästi proteiinia, kerta-annos n. 15-30 g proteiinia (esim. maitorahka, raejuusto, broileri, vähärasvainen naudanjauheliha), eli mikään pieni lusikallinen jauhelihaa tms. siihen ei riitä. Höttöhiilarit turvottaa itseäni ja johtaa painonnousuun, syön niitä melko pieniä määriä ja korvaan pääasiassa kasviksilla, rasvojen lähteenä pääasiassa pähkinät. Kasviksia on tavoitteena syödä useampia eri värejä päivässä ainakin puolisen kiloa. Ruokailukertoja tulee päivässä yleensä 6 krt, olo pysyy kevyenä ja energisenä kun syö pieniä annoksia. 100 euroa ei ainakaan tälläiseen ruokavalioon riitä millään keinoilla.
Tuo puolisen kiloa kasviksia päivässä, jos siihen ei edes saa laskea perunaa tai viljoja, tuntuu liian suurelta määrältä. Siitä tulee vähän sellainen fiilis että antaa sitten olla kun menisi pakkopullaksi.
Mielekkäämmältä tuntuu se 25-30 tuotteen haaste, eli viikossa söisi 25-30 erilaista kasvikunnasta peräisin olevaa tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Kilpaurheilijoiden ruokavaliota seuranneensa niin he nimenomaan syövät hiilareita eli pastaa, että treenit kulkee ja saa nopeata energiaa. Hiilihydraattien suositus urheilijalle on noin 50% kaikesta energiansaannista. 500g kasviksia tulee jos syö 6 kertaa päivässä jonkun kasvituotteen esim. 1 omena tai kourallinen juureksia. 500g pakastekasviksia maksaa 1€:n eli varsinkin paljon liikkuvan kannattaisi mennä sinne metsään ja säilöä vuodeksi ne marjat ja sienet, kun ei ainakaan voi syyttää olevansa työkyvytön tai rampa. Syötköhän nyt vähän liikaa tota proteiinia. Se on totta että sokerilla eikä kovalla rasvalla tee kukaan mitään. Mutta sitä pehmeää rasvaa voi lisätä vaikka aina ruokalusikallisen kahviin ja extra-annos puuroon jos tuntuu että kalorivaje yllättää. Kananmuna ja soija on hyviä tuotteita.
Talvisin edullisia menetelmiä ihan hyvään ruokaan.
1. Halvin liha mistä syö pisimpään on joku possun kassler, haudutettuna pitkään "pulled pork". Kaveriksi jotain keitettyjä kuivapapuja, salaattia, punasipulii, riisiä, ja lättyleipää/tortillawrapseja. Säilöö tiiviisti jääkaappiin ja lämmittää vaan seuraavina päivinä annokset.
2. Kasvis vaihtoehto erilaiset padat kuivatuista pavuista, joissa jotain halpoja juureksia, kaveriksi riisiä/ohrasuurimoita yms..., perunaa, ja jotain tuoretta.
Leipää voi tehdä itse meleko vaivattomasti vettä, kuivahiivaa, jauhoo, suolaa. tekee pienen "levain" kuivahiiva, jauho,vesi seoksen jääkaappiin joku 5 min, ja seuraavana leipoo lopullisen taikinan takaisin jääkaappiin 10 min, ja kolmantena päivänä vielä kääntelee vähän sitten paistelee uunissa varmasti hyvä 25-40min.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että tupakka, viina, kahvi ja nuuska kun jäävät kaupan ostoslistalta pois, niin siinä jo säästää vuodessa niin ison summan, että olisi varaa ostaa niitä normihintaisiakin tuotteita. Siitä vielä pois limut, sipsit ja karkit, niin kroisoksena pyörii rahoissaan ;D
-winner-
Niin, mutta itse aina kuulen ettei köyhillä ole varaa ja kukaan työtön tai vähävarainen ei käytä päihteitä vaan kaikki menee elämiseen. Jotenkin en ihan usko tuota. Käytin itsekin joskus ja olin koko ajan niin väsynyt etten jaksanut edes hakea töitä tai vahtia naapurin lapsia rahaa vastaan. Sokerihöttö, josta elimistö ei saa mitään ravinteita tekee ihan saman. Ja jos olet ylipainoinen niin silloin ei myöskään jaksa. Suosittelisin heti alkuun jättämään noi turhat mielen ja kehon saastuttajat pois elämästä ja valittamaan vasta sitten, jos et saa elämääsi ja raha-asioita sen jälkeen kuntoon. Silloin energiaa myös hakeutua hoitoon ja ja kappas, elämä alkaakin näyttämään hyvältä ja rahat riittää kaikkeen. Jopa siihen uimahallilippuun.
Eihän tuo edellinen mitään pätenyt, vaan nimenomaan vastasi kysymykseen, että miten itse syö että pysyy alle 100€/kk. Jokaisen lauseen aloitti että minä, ei missään kohtaan arvostellut muiden ruokailutapoja vaan kertoi vaan omastaan. Ja hyvä niin, että kaikki ei tykkää mussuttaa sokeria tai suolaa tai piilorasvaa.