Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18554)

Vierailija
2981/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyl yleensä menee toi satanen päivässä ihan normi ravintolaankin vaikkei jättäis edes kunnon tippejä.

Sillä just saa pihviannoksen ja muutaman lasin viiniä. 

Niinno sit loppusatanen menee tiätty brekkariin/brunssiin - mihi aikaa nyt sattuu heräämään.

Vierailija
2982/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamupalana oli itseleivottu sämpylä (0,05€), xtran halvinta levitettä (en osta enää, maistuu kookosrasvalle), itseidätettyä pavunituja ja teetä, jossa 50% mustaa irtoteetä (Puuilon halvinta, en myöskään osta enää) ja 50% itsekerättyä ja kuivattua nokkosta. Yksi lapsista söi mansikkajukurtin (0,33€ cittarin tarjouksesta), loput "pärjäävät" appelsiinimehulla (noin 0,20-0,30€/lasi).

Lounaaksi olen varannut torstailta ylijäänyttä perunamuusia ja karjalanpaistin loput (lähinnä lientä, lihan on teinit kauhoneet parempiin suihin), ituja ja pakastimesta parsakaalia. Lounaani hinta on noin 0,50€. Jälkiruuaksi on pari kauralastua, olisiko niiden hinta 0,10€/kpl? Abilla oli tosiaan eväänä pari sämpylää kinkulla, juustolla ja salaatinlehdillä täytettynä. (Halvimmat kermajuustot on muuten kaupoista loppu.) En ole katsonut, mitä kouluruokailussa on tarjolla. Puoliso ei ole vielä syönyt edes aamupalaa, menee myöhäiseen iltavuoroon. Oletan, että syö sitä viikonlopun pitsaa, kun sitä on vielä jäljellä.

Illalla syödään oman valinnan mukaan loppuviikon ja viikonlopun jämiä: perunamuusia ja paistettuja nakkeja tai uunimakkaraa, hampurilaisia tai pitsaa (tein siis 3,5 pellillistä, kun taikinaa riitti). Kasviksina pakastimesta maissia, parsakaalia ja vihreitä papuja. Jälkiruokana mutakakkua, kauralastuja, banaania jne. Iltapalaksi sämpylää kinkulla tai maksamakkaralla. Puolisolla on varmaan eväänä metwursti-juusto-sämpylöitä ja keitettyjä kananmunia, en usko, että on ottamassa banaania tai jukurttia mukaansa.

Omien ruokieni hinnaksi tullee tänään noin 2€, muilla perheenjäsenillä 3-4€. Huomiseksi ei pitäisi jäädä enää mitään jämiä. Voisin illalla käydä läpi kuiva-aineshyllyjä ja järjestellä niitä, jos saisin jonkun inspiksen loppuviikon ruokiin. Tai oli mulla suunnitelmakin, ainakin kaalikeittoa.

Ske

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2983/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, sje tuossa sattui mainitsemaan etniset kaupat. Kun täällä nyt on tosi antoisa hintavertailu ollut tapetilla muistin, että pitäisi ostaa basmatiriisiä.

Basmatiriisi on vaan kallista! Te, jotka olette Helsingissä etnisissä kaupoissa käyneet, kertokaapa kiltit minne mennä?

S-Market basmatiriisi Rainbow 3,09 kilo.

Prisma 2,79 kilo.

Millä hinnalla saa etnisistä kaupoista.

No vaikka sillä hinnalla, että 4-vuotiaat lapset on ollut siellä riisipelloilla ja niiden vanhemmat velkaorjina isännällä? Mut ihan hienoo, että sinä saat sen basmatiriisisis 10 senttii sitten halvemmalla.

Voi miten sinisilmäisen söpöä!

Sä oikeasti luulet, että nuo mainitsemani S-ryhmän basmatiriisit tai vaikka K-ryhmän Uncle Ben's vastaava (6,49 kg) jotenkin viljelytavoiltaan eroaa eettisesti etnisten kauppojen riisistä? K-ryhmä vielä hämärtää riisin alkuperä kertomalla, että "viimeinen valmistusmaa" on Alankomaat. Lisätiedoissa sitten on maininta varsinaisista tuotantomaista.

Arvaa mitä! Ne kaikki tulevat Intiasta ja Pakistanista. Eikä ne itse isännät siellä pelloilla kynnä, kylvä ja korjaa satoa. Missään. Ostinpa riisini sitten kymmenen senttiä halvemmalla tai en.

Vierailija
2984/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko tähän keskusteluun tulee ihan uusi sävy, jos esimerkiksi tomaattijauhelihakastike spagetilla maksaa toisille kaksi kertaa enemmän kuin toisille ihan halvimmista raaka-aineista tehtynäkin.

Joopa! Ja kiva kertoilla ostaneensa S-marketin punalappuja 60 prosentin alennuksella kun lähtöhintakin on jo 120 prosenttia kalliimpi! Kas-kas, S-ryhmä: "Halpuutimme hintoja". Että miten?

No jos se -60% alennuskin on sitten suhteellisesti isompi, kun lähtöhintakin on suurempi... Ainakaan mulla ei olisi mitään intressiä ostaa suurinta osaa niistä ruokatuotteista, mitä ostan IKINÄ mistään sillä niiden normaalihinnalla. Siinä mielessä ruoka on Suomessa liian kallista.

Mutta jostakin niille isojen markettien kauppiaille ne kelomökit Lapista tai moottoriveneet saaristossa silti ilmestyvät, vaikka kuinka kaupat bonuksia tai plussia takaisin jakavat.

Mutta joo, taidan laittaa aiheesta inspiroituneena tänään spagettia ja lihapullia tomaattikastikkeessa ja teen niin paljon, että siitä syön vielä huomennakin ;D

-winner-

Vierailija
2985/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, sje tuossa sattui mainitsemaan etniset kaupat. Kun täällä nyt on tosi antoisa hintavertailu ollut tapetilla muistin, että pitäisi ostaa basmatiriisiä.

Basmatiriisi on vaan kallista! Te, jotka olette Helsingissä etnisissä kaupoissa käyneet, kertokaapa kiltit minne mennä?

S-Market basmatiriisi Rainbow 3,09 kilo.

Prisma 2,79 kilo.

Millä hinnalla saa etnisistä kaupoista.

No vaikka sillä hinnalla, että 4-vuotiaat lapset on ollut siellä riisipelloilla ja niiden vanhemmat velkaorjina isännällä? Mut ihan hienoo, että sinä saat sen basmatiriisisis 10 senttii sitten halvemmalla.

Voi miten sinisilmäisen söpöä!

Sä oikeasti luulet, että nuo mainitsemani S-ryhmän basmatiriisit tai vaikka K-ryhmän Uncle Ben's vastaava (6,49 kg) jotenkin viljelytavoiltaan eroaa eett

Onhan niillä auditoinnit.

Vierailija
2986/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen tänään suosikkiani eli kaalikeittoa. 1kg kaalia (0,9€), 300g jauhelihaa (1,69€), 300g porkkanaa (0,30€), 1 sipuli (0.10€), mausteet (0.1€), hanavettä 1l. Koko satsi maksaa 3€ ja siitä syö vähintään 6 kertaa eli n. 0,50€ annos. Aamulla söin puuroa (0.10€) ja lounaalla parit leivät (0,30€). Jos jää illalla vielä nälkä syön hapankorppuja/puuroa/jogurttia (1l = 0,9€) eli montaa kymmentä senttiä ei iltapalastakaan tule. Pärjään hyvin siis noin 1€:lla per päivä. Eli alle 40€/kk pärjää vallan mainiosti jos ei nyt pakko ole syödä einestä tai katkarapuja joka viikko.

Vierailija
2987/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen tänään suosikkiani eli kaalikeittoa. 1kg kaalia (0,9€), 300g jauhelihaa (1,69€), 300g porkkanaa (0,30€), 1 sipuli (0.10€), mausteet (0.1€), hanavettä 1l. Koko satsi maksaa 3€ ja siitä syö vähintään 6 kertaa eli n. 0,50€ annos. Aamulla söin puuroa (0.10€) ja lounaalla parit leivät (0,30€). Jos jää illalla vielä nälkä syön hapankorppuja/puuroa/jogurttia (1l = 0,9€) eli montaa kymmentä senttiä ei iltapalastakaan tule. Pärjään hyvin siis noin 1€:lla per päivä. Eli alle 40€/kk pärjää vallan mainiosti jos ei nyt pakko ole syödä einestä tai katkarapuja joka viikko.

Enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan joko pärjää tuolla ruokamäärällä, tai ei halua syödä noin askeettisesti. Ruoka on monesti psykologisesti tärkeä asia - jos ei olisi, ei meillä olisi anorektikkoja eikä bulimikkoja eikä Michelin-tähden ravintoloita eikä tusinoittain kokkiohjelmia. Ja ihan fyysisen terveydenkin kannalta vaihteleva/monipuolinen ruokavalio on tärkeää, vaikka ruuassasi on tietyt perusasiat, niin kyllä tuossa alkaa olla jo kalorivajetta ja saattaa olla niukasti proteiinejakin. Kuitua kyllä piisaa!

Keitän huomenna itsekin kaalisoppaa, hieman eri reseptillä kylläkin. Pitääkin muistaa kaivaa se punalaputettu jauheliha pakastimesta. Ja ruisleivät.

Ske

Vierailija
2988/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TomaattimurskaGate jatkuu. Paikallisessa S-marketissa Xtra Tomaattimurska(400g) 0,35€. Sama Hinta kuin Prismassa!! 

P.S. En käynyt vartavasten katsomassa, kotimatkalla töistä kävin hakemassa täydennystä viikon ruokaostoksiin

Vierailija
2989/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Energiaahan tuosta tulee noin 700 kcal, jos leipien päällä ei ole mitään. Se on noin kolmannes aikuisen naisen päivän energiatarpeesta. Suojaravinteista ei ole tietoakaan. Minäpä panen vielä paremmaksi, en syö mitään ja rahaa kuluu 0 euroa/kk. Kuolen nälkään vain vähän ennen sinua.

Vierailija
2990/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunkekaa ne murskanne nyt perräreik

Pärre

Vierailija
2991/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin pohtimaan asiaa, kun olin työttömän (saa siis tukia) ja rahahuolia aina valittavan ystäväni kanssa lenkkeilyn ohessa kaupassa. Hän osti jonkun yksittäin pakatun smoothien, kalleimman ketsupin (pieni koko), 2 eineskeittoa, 4 x donitsi ja suklaapatukan. Hänellä on siis puoliso ja lapsia myös eli varmaan ketsuppia ja ruokaa menisi muillekin Itse ostin makaronipussin 0,39€ ja 1 kg halvimman maapähkinäpussin ja olen siis sinkku, joka saa joka kuukausi säästettyä kivasti rahastoihin ja säästötilille Onko vähävaraiset oikeasti vain tottuneet liian hyvään ja siksi rahahuolet vain jatkuvat?

Vierailija
2992/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiaahan tuosta tulee noin 700 kcal, jos leipien päällä ei ole mitään. Se on noin kolmannes aikuisen naisen päivän energiatarpeesta. Suojaravinteista ei ole tietoakaan. Minäpä panen vielä paremmaksi, en syö mitään ja rahaa kuluu 0 euroa/kk. Kuolen nälkään vain vähän en

En laske kaloreita, vatsani ja kroppani kyllä kertoo jos on nälkä. Minulla harvoin on. Toki on mulla leivän päälle valittavana salaattia/leikkelettä/marinoitua porkkanaa/arkijuustoa tai kurkkua. Milloin mitäkin halvalla saa mutta veriarvoni on priimat, joten en olisi huolissani. Harrastan joogaa ja myös mieli voi hyvin. Oletko itse ylipainoinen vai miksi lasket kaloreita?

Vierailija
2993/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En laske kaloreita, vatsani ja kroppani kyllä kertoo jos on nälkä. Minulla harvoin on. Toki on mulla leivän päälle valittavana salaattia/leikkelettä/marinoitua porkkanaa/arkijuustoa tai kurkkua. Milloin mitäkin halvalla saa mutta veriarvoni on priimat, joten en olisi huolissani. Harrastan joogaa ja myös mieli voi hyvin. Oletko itse ylipainoinen vai miksi lasket kaloreita?"

Mitäpä suotta laskemaan, menee hyvä juttu ihan pilalle, jos vetää kaikenmaailman tieteet siihen mukaan. Kivampi on elvistellä täällä yli-ihmisenä, kun eihän nämä palstan tollot kuitenkaan osaa erottaa faktaa propagandasta.

Vierailija
2994/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä leivänpäällisiä saa ilmaiseksi?

Vierailija
2995/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TomaattimurskaGate jatkuu. Paikallisessa S-marketissa Xtra Tomaattimurska(400g) 0,35€. Sama Hinta kuin Prismassa!! 

P.S. En käynyt vartavasten katsomassa, kotimatkalla töistä kävin hakemassa täydennystä viikon ruokaostoksiin

Mielenkiintoista! Siellä S-ryhmän nettisivuilla yhä vaan lukee, että 0,85 se maksaa. Tarkastin huvikseni Helsingin alueen ja umpimähkään Mäntän S-Marketin hinnat.

Olisiko niin, että niissä S-marketeissa joissa on nouto- tai toimitusmahdollisuus, se on kalliimpaa? Noh, huono käytäntö jos niin on, koska monet katsovat netistä hinnat.

Ja, da-daa! Mä tein saman: kävin Helsingin Kampin kauppakeskuksen Alepassa ja se oli 0,43. Ihan tarkoituksella menin matkalla ohi, Lidliin 😀

Vierailija
2996/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En laske kaloreita, vatsani ja kroppani kyllä kertoo jos on nälkä. Minulla harvoin on. Toki on mulla leivän päälle valittavana salaattia/leikkelettä/marinoitua porkkanaa/arkijuustoa tai kurkkua. Milloin mitäkin halvalla saa mutta veriarvoni on priimat, joten en olisi huolissani. Harrastan joogaa ja myös mieli voi hyvin. Oletko itse ylipainoinen vai miksi lasket kaloreita?"

Mitäpä suotta laskemaan, menee hyvä juttu ihan pilalle, jos vetää kaikenmaailman tieteet siihen mukaan. Kivampi on elvistellä täällä yli-ihmisenä, kun eihän nämä palstan tollot kuitenkaan osaa erottaa faktaa propagandasta.

Oma ex-mieheni söi aamuisin väkisin yhden rahkan Fun light -mehutipalla, koska ei ollut nälkä. Töissä ei syönyt mitään (huippu it-duuni) koska vireystila olisi laskenut eikä nyt ollut tottunut syömään lounasta tai välipaloja. Töiden jälkeen 1 rahka ja salitreenit + lenkki päälle ja vasta illalla söi sitten makaroni-jauheliha-papumössöään salin jälkeen yksin ollessaan. Huippufiksu, varakas ja lihaksikas mies oli. Miksi sitä ruokaa pitäisi mättää 3h välein jos pärjää ilmankin?

Vierailija
2997/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunkekaa ne murskanne nyt perräreik

Pärre

Kyllä se murska pärseestä ulos tulee ajan kanssa

Vierailija
2998/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma ex-mieheni söi aamuisin väkisin yhden rahkan Fun light -mehutipalla, koska ei ollut nälkä. Töissä ei syönyt mitään (huippu it-duuni) koska vireystila olisi laskenut eikä nyt ollut tottunut syömään lounasta tai välipaloja. Töiden jälkeen 1 rahka ja salitreenit + lenkki päälle ja vasta illalla söi sitten makaroni-jauheliha-papumössöään salin jälkeen yksin ollessaan. Huippufiksu, varakas ja lihaksikas mies oli. Miksi sitä ruokaa pitäisi mättää 3h välein jos pärjää ilmankin?"

Ruokaa ei tarvitse mättää parin tunnin välein, ei edes joka päivä. Kunhan sitten pystyy kerralla syömään 3000 kcal vuorokautta kohti. Fiksuus ei pelasta energiankulutukselta eikä suojaravinteiden tarpeelta.

Vierailija
2999/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä leivänpäällisiä saa ilmaiseksi?

Itse olin laskenut leivänpäälliset siihen 0,30€ leipääni. Ruisleipä (Kotimaiset Prismassa 18kpl/0,88€)/ hapankorppu/ Xtran paahtoleipä tai itseleivottu sämpylä maksaa 0,05€/kpl. Siihen margariinia päälle (0,35€/400g) ja kurkun palat/leikkele tai juustoviipale maksaa yhteensä 0.15€/kpl eli pari leipää maksaa 0,30€. Laskin että yhden leivän päälliset maksaa sen 0.10€ vaikka sekin on yläkanttiin.

Vierailija
3000/18554 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein keittoa leivänkannikoista 0,05senttiä, kermaa oli kerääntynyt keittiön pöydällä homehtuneeseen maitotölkkiin = ilmainen. Suolaa jonka hankin vuonna 2010 S-marketista 0,55 senttiä eli keitto tuli maksamaan 0,06 senttiä ja tätä syön kunnes alkaa silmissä näkyä tähtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan