Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19303)

Vierailija
3001/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein keittoa leivänkannikoista 0,05senttiä, kermaa oli kerääntynyt keittiön pöydällä homehtuneeseen maitotölkkiin = ilmainen. Suolaa jonka hankin vuonna 2010 S-marketista 0,55 senttiä eli keitto tuli maksamaan 0,06 senttiä ja tätä syön kunnes alkaa silmissä näkyä tähtiä.

Kuulostaa uusavuttomalta ruoanlaittajalta jos tarvitsee vitsailla ruoalla tai terveydellä. Tutustu aiheeseen ihmeessä enemmän niin ensi kuussa saat varmasti rahaa säästöön ja tehtyä parempia valintoja kaupassa:) Aihe kuitenkin näköjään kiinnostaa kun tämän ketjun avasit ja jaksoit vielä kommentoida. Pisteet siitä!

Vierailija
3002/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen tänään suosikkiani eli kaalikeittoa. 1kg kaalia (0,9€), 300g jauhelihaa (1,69€), 300g porkkanaa (0,30€), 1 sipuli (0.10€), mausteet (0.1€), hanavettä 1l. Koko satsi maksaa 3€ ja siitä syö vähintään 6 kertaa eli n. 0,50€ annos. Aamulla söin puuroa (0.10€) ja lounaalla parit leivät (0,30€). Jos jää illalla vielä nälkä syön hapankorppuja/puuroa/jogurttia (1l = 0,9€) eli montaa kymmentä senttiä ei iltapalastakaan tule. Pärjään hyvin siis noin 1€:lla per päivä. Eli alle 40€/kk pärjää vallan mainiosti jos ei nyt pakko ole syödä einestä tai katkarapuja joka viikko.

Syön hyvin samantyyppisiä ruokia, tein juuri eilen itsekin kaalikeittoa. Tavoitteena on pudottaa painoa ja kaalikeitolla saa helposti päivän kaloreita pienennettyä. Syön useampia kertoja päivässä ja määrällisesti enemmän kuin sinä ja paino putoaa 2 kg/kk. Minkä kokoinen ihminen pärjää laihtumatta näillä syömisillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunkekaa ne murskanne nyt perräreik

Pärre

Kära Pär! No se tomaattimurska kyllä tulee ihan eri suunnasta siitä reiästä ulos. Sun käsitys ruuansulatuskanaviston toiminnasta on hieman käänteinen.

Vierailija
3004/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin pohtimaan asiaa, kun olin työttömän (saa siis tukia) ja rahahuolia aina valittavan ystäväni kanssa lenkkeilyn ohessa kaupassa. Hän osti jonkun yksittäin pakatun smoothien, kalleimman ketsupin (pieni koko), 2 eineskeittoa, 4 x donitsi ja suklaapatukan. Hänellä on siis puoliso ja lapsia myös eli varmaan ketsuppia ja ruokaa menisi muillekin Itse ostin makaronipussin 0,39€ ja 1 kg halvimman maapähkinäpussin ja olen siis sinkku, joka saa joka kuukausi säästettyä kivasti rahastoihin ja säästötilille Onko vähävaraiset oikeasti vain tottuneet liian hyvään ja siksi rahahuolet vain jatkuvat?

En jaa tuota käsitystä kanssasi. On ihan tutkitusti todettu, että pitkäaikainen toimeentulon rajoilla keikkuminen (siis se, että laskut on jatkuvasti maksamatta tai maksetaan myöhässä, kaupassa lasketaan ojanpenkoilta kerättyjen palautuspullojen panttimaksujen riittävyyttä jne) kaventaa/lyhentää ihmisen näkökenttää. Hän ei pysty ajattelemaan viikkoa eteenpäin, perspektiivi saattaa riittää vain juuri ja juuri seuraavaan ateriaan. Silloin myös käy niin, että JOS rahaa on, se on pakko käyttää heti, ja mielellään sellaisiin asioihin, joista tulee välitön mielihyvä, eli juuri donitsit ja suklaa. Tämä voi osittain selittää ystäväsi toimintaa. Tai sitten hän vain on pikkasen hölmö. Koskaan ei voi tietää.

Onko vähävaraiset oikeasti vain tottuneet liian hyvään ja siksi rahahuolet vain jatkuvat? Ennemminkin asia voisi olla niin, että hän on tottunut jatkuvaan surkeuteen ja silloin haluaa vain paremman mielen itselleen. Siis ihan oikeasti, tätä on maailmalla tutkittu ihan tieteellisesti. Pitkäaikainen erittäin paha toimeentulo-ongelma aiheuttaa tuota, ja ihmisellä ei oikeasti ole resursseja nähdä pitkälle ja pyristellä siitä jatkuvasta kierteestä irti. Lisäksi jos ystäväsi saa toimeentulotukea, niin eihän hän saa säästää, vaan kaikki tulevat tuet on käytettävä, jotta seuraavassakin kuussa saa tukea/jotta tukea ei peritä takaisin.

Maailma on kovin monimutkainen, ja on vaikea nähdä tai ymmärtää asioita muiden silmin ilman, että on siinä samassa tilanteessa samoilla taustahistorioilla.

Vierailija
3005/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen tänään suosikkiani eli kaalikeittoa. 1kg kaalia (0,9€), 300g jauhelihaa (1,69€), 300g porkkanaa (0,30€), 1 sipuli (0.10€), mausteet (0.1€), hanavettä 1l. Koko satsi maksaa 3€ ja siitä syö vähintään 6 kertaa eli n. 0,50€ annos. Aamulla söin puuroa (0.10€) ja lounaalla parit leivät (0,30€). Jos jää illalla vielä nälkä syön hapankorppuja/puuroa/jogurttia (1l = 0,9€) eli montaa kymmentä senttiä ei iltapalastakaan tule. Pärjään hyvin siis noin 1€:lla per päivä. Eli alle 40€/kk pärjää vallan mainiosti jos ei nyt pakko ole syödä einestä tai katkarapuja joka viikko.

Syön hyvin samantyyppisiä ruokia, tein juuri eilen itsekin kaalikeittoa. Tavoitteena on pudottaa painoa ja kaalikeitolla saa helposti päivän kaloreita pienennettyä. Syön useampia kertoja päivässä ja määrällisesti enemmän kuin sinä ja paino putoaa 2 kg/kk. Minkä kokoinen ihmi

Itse en liiku paljoakaan (teen tietokonetyötä kotona) ja painan 50kg. En liho enkä laihdu vaikka syön aina suhteellisen kevyesti ja tuossa ihan tavallinen päivä mainittu. Kaloreita en laske, mutta olo tulee huonoksi ja alkaa väsyttää jos väkisin yrittäisi ahtaa enemmän esim. Santsiannosta puuroa tai kolmatta leipää. Pidän myös huolen että juon vettä sen 3l päivässä. Sokerista tai liian suolaisesta en yhtään tykkää ja jos herkuttelen niin teen itse mm. perunan ja porkkanan kuorista sipsejä ja maustan chilillä ja valkosipulilla. Kaupan sipsit on pahoja.

Vierailija
3006/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin pohtimaan asiaa, kun olin työttömän (saa siis tukia) ja rahahuolia aina valittavan ystäväni kanssa lenkkeilyn ohessa kaupassa. Hän osti jonkun yksittäin pakatun smoothien, kalleimman ketsupin (pieni koko), 2 eineskeittoa, 4 x donitsi ja suklaapatukan. Hänellä on siis puoliso ja lapsia myös eli varmaan ketsuppia ja ruokaa menisi muillekin Itse ostin makaronipussin 0,39€ ja 1 kg halvimman maapähkinäpussin ja olen siis sinkku, joka saa joka kuukausi säästettyä kivasti rahastoihin ja säästötilille Onko vähävaraiset oikeasti vain tottuneet liian hyvään ja siksi rahahuolet vain jatkuvat?

En jaa tuota käsitystä kanssasi. On ihan tutkitusti todettu, että pitkäaikainen toimeentulon rajoilla keikkuminen (siis se, että laskut on jatkuvasti maksamatta tai maksetaan myöhässä, kaupassa lasketaan ojanpenkoilta kerättyjen palautuspullojen panttimaksujen riittävy

Eli valtion pitäisi ylimääräisten tukien sijaan mieluummin tarjota psykologista apua, jotta köyhän mieli saadaan muuttumaan ja katse menneisyyden sijasta tulevaisuuteen ja siihen parempaan elämään? Joka ei luonnollisestikaan ole se mielihyvää tuottava kallis suklaapatukka vaan vakaa talous ja terveelliset elämäntavat. Säästöö voi ihan jokainen ja jopa sijoittaa. Jopa lapsi omasta viikkorahastaan. Ei vaan käytä sitä rahaa ja laittaa mieluummin vaikka kasvamaan korkoa.

Vierailija
3007/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, että Kelan sivuilla olisi selkeät ohjeet ja vinkit taloudellisiin ratkaisuihin ja säästämiseen. Lapsuudessani ei koulussa ainakaan saanut talousneuvoja, niin viimeistään nyt pitäisi niitä saa ilmaiseksi ainakin Kelan asiakkaat nettisivuilla ja järjestää yhteisiä (pakollisia) luentoja. Miten saada rahat riittämään ruokaan ja laskuihin? Miten varautua tulevaisuuteen? Nämä ei näytä täälläkään olevan kaikille itsestäänselvyyksiä jos kilohintojen vertailukaan ei ole kaikille tuttua.

Vierailija
3008/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä, että Kelan sivuilla olisi selkeät ohjeet ja vinkit taloudellisiin ratkaisuihin ja säästämiseen. Lapsuudessani ei koulussa ainakaan saanut talousneuvoja, niin viimeistään nyt pitäisi niitä saa ilmaiseksi ainakin Kelan asiakkaat nettisivuilla ja järjestää yhteisiä (pakollisia) luentoja. Miten saada rahat riittämään ruokaan ja laskuihin? Miten varautua tulevaisuuteen? Nämä ei näytä täälläkään olevan kaikille itsestäänselvyyksiä jos kilohintojen vertailukaan ei ole kaikille tuttua.

Veronmaksajana muille rahoja antavana tämä olisi kyllä hyvä ratkaisu. Vähintään jonkun yhden videon voisi Kela vaatia ilmaista rahaa saavien katsoa. Siitä voisi olla hyötyä tulevaisuutta ajatellen ja laittaa ajattelemaan, että mitä Minä itse voisin tehdä elämäni eteen. Muuta kuin laskea päiviä (muiden suomalaisten mulle maksamaan) ilmaiseen rahaan.

Vierailija
3009/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaa tuota käsitystä kanssasi. On ihan tutkitusti todettu, että pitkäaikainen toimeentulon rajoilla keikkuminen (siis se, että laskut on jatkuvasti maksamatta tai maksetaan myöhässä, kaupassa lasketaan ojanpenkoilta k

Eli valtion pitäisi ylimääräisten tukien sijaan mieluummin tarjota psykologista apua, jotta köyhän mieli saadaan muuttumaan ja katse menneisyyden sijasta tulevaisuuteen ja siihen parempaan elämään? Joka ei luonnollisestikaan ole se mielihyvää tuottava kallis suklaapatukka vaan vakaa talous ja terveelliset elämäntavat. Säästöö voi ihan jokainen ja jopa sijoittaa. Jopa lapsi omasta viikkorahastaan. Ei vaan käytä sitä rahaa ja laittaa mieluummin vaikka kasvamaan korkoa.

Ei. Ei noin yksioikoisesti. Ihmisellä pitäisi olla luottamus tasaisesta ja VARMASTA toimeentulosta silloin, kun sitä ei itse omalla toiminnallaan (eli työ tai yritystoiminta tai vaikka sijoitustoiminta) jostain syystä pysty hankkimaan. Esimerkiksi sairauden, syrjäytymisen, pitkäaikaisen työttömyyden tai vaikkapa useamman eri osatekijän kasautuessa siten, että ihminen ei pysty "lyhyellä aikavälillä" tilannetta itse korjaamaan. Ja kun tämä luottamus siihen, että huomennakin pöydässä on makaronia hemapan ja jauhelihan kanssa, on saatu kasaan, SITTEN voi alkaa opetella oman elämän hallintaa. Ja siinä vaiheessa voi olla, että terapiastakin voi olla apua. Terapiasta ei ole apua, vaan päinvastoin se saattaa aiheuttaa ihmisen lopullisen romahtamisen, kun sitä ruokaa ei ole ja terapeutti iloisesti kertoo, että kun jätät suklaapatukan ostamatta, niin voit sitten alkaa sijoittaa ja säästää.

Hyvin samantyyppinen tilanne asunnottomuuden kohdalla: suomalainen asunto ensin- toimintatapa on osoittautunut erittäin tehokkaaksi keinoksi palauttaa ihminen "normaaliin elämään", jopa työelämään, sitten, kun se asunto on vakaasti alla, kun toimeentulo on taattu, kun katkaisuhoito on onnistunut (eikä ole edellytys asunnon saamiselle).

Vierailija
3010/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin yksinkertainen ratkaisu katkaista köyhän kierre, mutta siitä alkaisi jumalaton ulina ilmaisesta rahasta. Senhän ei välttämättä edes tarvitse olla ilmaista vaan sosiaaliperusteinen laina vähän kuin opintolaina.

Vierailija
3011/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaa tuota käsitystä kanssasi. On ihan tutkitusti todettu, että pitkäaikainen toimeentulon rajoilla keikkuminen (siis se, että laskut on jatkuvasti maksamatta tai makse

Itse olen ollut syrjäytynyt, masentunut ja syömishäiriöinen mutta ei se ole minusta muiden veronmaksajien eikä Kelan vika. Eivät he ole minulle mitään velkaa! Muutin ulkomaille halvemman elintason perässä ja elin säästöillä pari vuotta askeettisesti ja tein töitä paikallisella leirintäalueella. Koen nousseena suosta koska jouduin sopeutumaan uuteen tilanteeseen enkä jatkanut samaa vanhaa Kelan tukemana kotimaassa. Suomessa olisin ehkä edelleen syrjäytynyt ja masentunut mutta lisäksi velkaantunut ja alkoholisoitunut Kelapummi

Vierailija
3012/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahoilla muka muutit ulkomaille? Köyhällä ei ole varaa edes dösälippuun.

Vierailija
3013/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole aina ollut syrjäytynyt, masentunut ja sairas. Olwn tietenkin säästänyt jo kesätyörahoista tilille ja normipalkasta. Jossain vaiheessa sit iski ja masennuin eron jälkeen (omat taloudet oli) ja työpaikkakin meni. Ainut suunta oli aloittaa uusi alku etelässä ja jättää tämä kylmä Suomi Kela-etuineen ja rakentaa oma elämä kuntoon. Suomessa se ei olisi onnistunut, vaan makaisin vieläkin sohvalla ja odottaisin ilmaista Kela-rahaa ehkä se kaljatölkki kädessä.

Vierailija
3014/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaa tuota käsitystä kanssasi. On ihan tutkitusti todettu, että pitkäaikainen toimeentulon rajoilla keikkuminen (siis

Itse olen ollut syrjäytynyt, masentunut ja syömishäiriöinen mutta ei se ole minusta muiden veronmaksajien eikä Kelan vika. Eivät he ole minulle mitään velkaa! Muutin ulkomaille halvemman elintason perässä ja elin säästöillä pari vuotta askeettisesti ja tein töitä paikallisella leirintäalueella. Koen nousseena suosta koska jouduin sopeutumaan uuteen tilanteeseen enkä jatkanut samaa vanhaa Kelan tukemana kotimaassa. Suomessa olisin ehkä edelleen syrjäytynyt ja masentunut mutta lisäksi velkaantunut ja alkoholisoitunut Kelapummi

Ja sitten päästään taas tähän, että mitä on usein, yleensä, pääsääntöisesti, todennäköisesti, ja mitä sitten se tarkoittaa jokaisen yksilön kohdalla erikseen. Jos tutkitaan tuhansia tupakoitsijoita, heidän joukossaan on 100% varmasti henkilöitä, joiden keuhkoja ja muuta elimistöä tupakointi ei ole vaurioittanut, mutta suurimmalla osalla ON keuhkovaurioita ja iso osa (mutta EIVÄT KAIKKI) sairastuu keuhkosyöpään. Iso osa voi olla tilanteesta riippuen 5%, 20% tai 50%. Tai jotain muuta.

Sinulla oli edelleen resursseja nousta suosta. Entäpä jos selkäsi olisi paskana, etkä pystyisi sen vuoksi matkustamaan lainkaan? Entä jos olet saanut aivovamman liikenneonnettomuudessa, etkä pystyisi enää lukemaan yli kolmen lauseen tekstejä? Entä entä entä, jos jos jos.

Olen itse elänyt elämäntilanteessa, jossa suuri osa ihmisistä päätyy työkyvyttömäksi tai päättää päivänsä. Minä säilyin työkykyisenä ja hengissä, mutta en silti odota, että edes helpommassa tilanteessa oleva joku toinen pärjäisi yhtä hyvin.

Vierailija
3015/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä leseet ja pähkinät ja siemenet ovat halvimpia ? niistä pidän minäki

Linnuille tarkoitetut pähkinät ja kuoritut auringonkukansiemenet, niitä olen syönyt

Vierailija
3016/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhällä ei ole varaa edes dösälippuun niin mihin sitten on? Mihin ne rahat menee? Joku ei nyt ihan täsmää. Taitaa olla liian kalliit elinkustannukset sit Itse sinkkuna asuin pari vuotta kesät teltassa ja talvet asuntoautossa, että sain rahat kasaan maailmanympärysmatkalle. Että kai voisin sanoa, että valintoja En silti valittanut.

Vierailija
3017/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä leseet ja pähkinät ja siemenet ovat halvimpia ? niistä pidän minäki

Linnuille tarkoitetut pähkinät ja kuoritut auringonkukansiemenet, niitä olen syönyt

Noiden kanssa kannattaa huomioida, että niissä voi olla toksiineja (homemyrkkyjä), joten vähintään kannattaa pestä ne huolellisesti. Lapsille en syöttäisi, en edes teineilleni.

Ske

Vierailija
3018/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en liiku paljoakaan (teen tietokonetyötä kotona) ja painan 50kg. En liho enkä laihdu vaikka syön aina suhteellisen kevyesti ja tuossa ihan tavallinen päivä mainittu. Kaloreita en laske, mutta olo tulee huonoksi ja alkaa väsyttää jos väkisin yrittäisi ahtaa enemmän esim. Santsiannosta puuroa tai kolmatta leipää. Pidän myös huolen että juon vettä sen 3l päivässä. Sokerista tai liian suolaisesta en yhtään tykkää ja jos herkuttelen niin teen itse mm. perunan ja porkkanan kuorista sipsejä ja maustan chilillä ja valkosipulilla. Kaupan sipsit on pahoja." 

Eli elät hyvin passiivista arkea ja olet myös pienikokoinen. Noilla lähtökohdilla on vähän turha päteä, että kaikki muutkin voi elää noin halvalla. Hyvin harva pärjää noin pienellä ruokamäärällä ilman, että alkaa voimakas laihtuminen. Ei muut ihmiset mitään katkarapuja ja eineksiä syö joka välissä, mutta noihin ruokamääriin verrattuna ruokaa kuluu 2-3 kertaa enemmän, jolloin hintaakin on samanverran enemmän. Kaalikeittodieetti kuukauden jokaisena päivänä ei myöskään ole kovinkaan monipuolista syömistä.

Vierailija
3019/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse en liiku paljoakaan (teen tietokonetyötä kotona) ja painan 50kg. En liho enkä laihdu vaikka syön aina suhteellisen kevyesti ja tuossa ihan tavallinen päivä mainittu. Kaloreita en laske, mutta olo tulee huonoksi ja alkaa väsyttää jos väkisin yrittäisi ahtaa enemmän esim. Santsiannosta puuroa tai kolmatta leipää. Pidän myös huolen että juon vettä sen 3l päivässä. Sokerista tai liian suolaisesta en yhtään tykkää ja jos herkuttelen niin teen itse mm. perunan ja porkkanan kuorista sipsejä ja maustan chilillä ja valkosipulilla. Kaupan sipsit on pahoja." 

Eli elät hyvin passiivista arkea ja olet myös pienikokoinen. Noilla lähtökohdilla on vähän turha päteä, että kaikki muutkin voi elää noin halvalla. Hyvin harva pärjää noin pienellä ruokamäärällä ilman, että alkaa voimakas laihtuminen. Ei muut ihmiset mitään katkarapuja ja eineksiä syö joka välissä, mutta noihin ruokamääriin verrattuna ruokaa kuluu 2-3 kertaa enemm

No siis voithan sit syödä 2 puurolautasellista aamulla (margariinia/hilloa/itsepoimirtua marjoja), lounaaksi 4 leipää päällisillä ja päivälliseksi 2 isoa lautasellista kaali-jauhelihakeittoa ja illalla vielä monta leipää tai paljon puuroa tai pari lautasellista jogurttia jne. Ja hinta olisi silti se 2€ eli n. 62€/kk. Ja jos haluat 3 puurolautasellista, 6 leipää jne niin sitten hinta ois 93€/kk. Ja tuossa siis vaan esimerkki yhdestä päivästä. Joskus teen spaghettia ja tomaattikastiketta, välillä kasvis-soijawokkia ja joskus vaikka tortilloja ja papusörsseliä illalliseksi. Joskus perunaa ja nakkikatiketta. Ei ne silti kallista ole ja alle 1€ annos.

Vierailija
3020/19303 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhällä ei ole varaa edes dösälippuun niin mihin sitten on? Mihin ne rahat menee? Joku ei nyt ihan täsmää. Taitaa olla liian kalliit elinkustannukset sit Itse sinkkuna asuin pari vuotta kesät teltassa ja talvet asuntoautossa, että sain rahat kasaan maailmanympärysmatkalle. Että kai voisin sanoa, että valintoja En silti valittanut.

Onko sienitehtaasta tölkit loppu.