Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20911)
Vierailija kirjoitti:
LIHAPIIRAKKA. LAKTOOSITON. Ainesosat: vehnäjauho, vesi, kasvirasvat ja -öljyt (rypsi, rapsi, auringonkukka), riisi, sianliha, naudanliha, hiiva, sokeri, suola, sipuli, maltodekstriini, rypälesokeri, kokonaan kovetettu rypsiöljy, aromit (liha, umami), mausteet (mustapippuri, valkopippuri, paprika, korianteri), hiivauute, karamellisoitu sokeri, kasvikuidut (bambu, peruna), jauhonparanne (askorbiinihappo). Laktoosia: 0 g/100 g. Tuotteessa lihaa 10 %. Valmistettu Suomessa. Vehnäjauhon alkuperä: Suomi. Sian- ja naudanlihan alkuperä: EU.
No eipä tuossa ole muuta huonoa kuin rypsiöljy ja auringonkukkaöljy, mutta sitä varmaan monet käyttävät muutenkin. Bambu kyllä kuulostaa omituiselta. Olisi parempaa, jos taikinaan olisi käytetty voita, mutta kaikkea ei voi saada.
Soija tuotetaan ulkomailla, ja siitä ei voi olla varma, mitä kemikaaleja on käytetty viljelyyn. Suomessa on kaiketi tiukemmat standardit mitä kemikaaleja saa käyttää viljelyyn. Soijassa on kasvisestrogeeneja, jotka voivat olla haitallisia, sekä eläinkokeissa soijaöljy aiheuttaa neuroinflammaatiota koe-eläimissä enemmän kuin tavallinen eläinrasva.
Soybean oil induces neuroinflammatory response through brain-gut axis under high-fat diet
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11384091/
Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LIHAPIIRAKKA. LAKTOOSITON. Ainesosat: vehnäjauho, vesi, kasvirasvat ja -öljyt (rypsi, rapsi, auringonkukka), riisi, sianliha, naudanliha, hiiva, sokeri, suola, sipuli, maltodekstriini, rypälesokeri, kokonaan kovetettu rypsiöljy, aromit (liha, umami), mausteet (mustapippuri, valkopippuri, paprika, korianteri), hiivauute, karamellisoitu sokeri, kasvikuidut (bambu, peruna), jauhonparanne (askorbiinihappo). Laktoosia: 0 g/100 g. Tuotteessa lihaa 10 %. Valmistettu Suomessa. Vehnäjauhon alkuperä: Suomi. Sian- ja naudanlihan alkuperä: EU.
No eipä tuossa ole muuta huonoa kuin rypsiöljy ja auringonkukkaöljy, mutta sitä varmaan monet käyttävät muutenkin. Bambu kyllä kuulostaa omituiselta. Olisi parempaa, jos taikinaan olisi käytetty voita, mutta kaikkea ei voi saada.
Soija tuotetaan ulkomailla, ja siitä ei voi olla varma, mitä kemikaaleja on käytetty viljelyyn. Suomessa on kaiketi tiukemmat standardit mitä kemikaaleja saa käyttää viljelyyn. Soijassa on kasvisestrogeeneja, jotka voivat olla haitallisia, sekä eläinkokeissa soijaöljy aiheuttaa neuroinflammaatiota koe-eläimissä enemmän kuin tavallinen eläinrasva.
Soybean oil induces neuroinflammatory response through brain-gut axis under high-fat diet
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11384091/
Lidl-mies
Suomessa ihmisten ruokasoija tuotetaan pääasiassa ihan Euroopassa ja ainakin kaikki soijarouheet ja tofut mitä oon koskaan vuosien aikana käyttänyt eli ihan ne ihan halvimmatkin, on aina ollut luomusoijasta. Joten kyllä sen tietää ettei niissä ole käytetty mitä tahansa kemikaaleja. Taidat tyypillisesti sekoittaa keskenään rehusoijan ja ruokasoijan, ne eri asioita. Siinä rehusoijassa todennäköisemmin onkin käytetty kaikenlaista kyseenalaista. Tuotantoeläin on sitä mitä sille on syötetty ja ihminen on sitä mitä se syö, eli lopulta ne rehusoijan kemikaalit ym on ihmisen elimistössä.
Kasviestrogeeni ei sinänsä ole haitallinen ellei sitä jossain lääkinnällisessä tuotteessa tms tai lisäravinteena käytä suuria määriä. Tavalliset määrät ruokana ei aiheuta mitään haittoja vaan on saatu viitteitä, että niistä on jopa hyötyä (esim suojaavaa vaikutusta rinta- ja eturauhassyövältä ja tukee luustoa). Ja ei, soija ei kasvata miehille mitään rintoja tms. Sellainen on harhakuvaa joka on levinnyt somessa. Normaalilla kohtuullisella käytöllä ei ole missään tutkimuksissa todettu haittoja soijasta, päinvastoin. Liialliset käytöt on aina asia erikseen kuten missä tahansa muussakin, jopa puhtaan veden juontiin voi kuolla.
Eläinkokeissa käytetyt määrät on hyvin suuria ja tiedetään, että ihmisten ja eläinten aineenvaihdunta eroaa joissain määrin toisistaan, joten niistä ei voi vetää suoraa johtopäätöstä että soijaöljy on pahasta. Silläkin kuitenkin on ne hyvät puolensa verrattuna esim eläinrasvaan. Soijarouheissa yms kuivatuotteissa ei edes ole soijaöljyä, se on poistettu niistä. Tofussakaan ei ole paljoa rasvaa, koska sekin poistuu osin valmistusprosessissa. Joten niitä ei voi väittää epäterveelliseksi soijaöljyyn vedoten. Soija heikentää joidenkin ravintoaineiden tai lääkkeiden imeytymistä esim rauta, mutta sekään ei tee siitä itsestään epäterveellistä. Samoin tekee moni muukin ruoka-aine esim maitotuotteet tai greippi.
Soijaa on esim Japanissa käytetty iät ja ajat, tofuakin on syöty paljon satojen ja satojen vuosien ajan ihan ateriana. Fermentoidut soijapavut on monissa tutkimuksissa todettu erittäin terveellisiksi. Japanissa on maailman pitkäikäisimpiä ihmisiä, joten jos soija olisi niin haitallista ja epäterveellistä kuin väität, niin ei siellä elinajan odote olisi maailman korkeimpia. Japanilaisten pitkäikäisyyttä on tutkittu ja ruokavaliolla on siihen iso vaikutus, eli se ei selity vain esim geeneillä. Suomalaisilla olisi paljon opittavaa muiden maiden ruokakulttuureista.
Ihminen on joskus siitä hassu, että se haluaa ajatella että juuri ne asiat ja ruoat mihin se on itse tottunut tai mistä itse tykkää olisi terveellisiä. Tätä uskomusta sitten pönkitetään valkkaamalla siihen sopivaa tietoa ja sivuutetaan kaikki sellainen tieto, joka ei tue niitä omia ajatuksia/ennakkoluuloja. Tätä sanotaan vahvistusharhaksi.
Minä en ole vakuuttunut siitä että soija olisi niin terveellistä. Voi olla, että ei vaikuta pitkäikäisyyteen, mutta minä en halua sitä syödä. Natto on varmaan hyvä verisuonien terveydelle, mutta olen varma että muitakin vaihtoehtoja löytyy.
Suomessa rehusoijasta on pyritty pääsemään eroon, mikä on hyvä asia:
Maa- ja metsätalousministeri täsmensi avustajansa lausuntoa: Suomesta täysin soijaton rehukäytössä vuoteen 2025 mennessä
"Suomalainen maito ja naudanliha tuotetaan käytännössä jo ilman soijaa ja kotimainen vilja itsessään on hyvin valkuaispitoista, ministeri sanoo.
Sikataloudessa soijarehun käyttö on kuuden prosentin luokkaa, arvioi viime viikolla asiantuntija Marjukka Manninen Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitosta Helsingin Sanomille. Broilerien ravinnosta noin 15 prosenttia valmistetaan soijasta, mutta pääosa ravinnosta tulee kotimaisesta viljasta, lehti kirjoittaa."
T. Lidl-mies
En jaksaisi taas vääntää samasta asiasta.
Ihminen on sekasyöjä, samanlainen kuin sikakin. Se tarkoittaa sitä, että ihmisen moottori toimii monenlaisella polttoaineella, vegaaniruokavaliosta karnivoreen ja karvisen lasagne-kuuriin. Toiset ruokavaliot on terveellisempiä, ja mitä enemmän kasviksia ruokavalioon kuuluu, sen paremmin ihmiset keskimäärin voivat. Suomessa haasteena on D-vitamiini, jota lähempänä päiväntasaajaa saa auringon avulla. Täällä kesän aurinkotankkaus ei riitä, vaan lisää pitää saada joko ravinnosta tai ravintolisänä. Toisilla ihmisillä kone toimii millä roskista uutetulla diisselillä tahansa, toisten moottori vaatii ekstra virgin olive oilia ja silti yskii.
Soijaa on käytetty tuhansia vuosia, ja tofua pystyy tekemään ihan kotioloissa, Aasiassa sitä edelleen tehdäänkin itse. Ultraprosessoidun ruuan yksi tunnusmerkki on se, että sitä ei voi tehdä kotikeittiössä - tofu ei täytä sitäkään määritelmää. Se on periaatteessa sama asia kuin juusto, juoksuttimena voi siinäkin käyttää sitruunamehua.
Vegetuotteissa on tosi älyttömiä, mutta niin on eläinperäisissäkin tuotteissa.
Onneksi minä en kummankaanlaisia yleensä voi syödä (sipuli, sipuli ja sipuli).
Meillä oli tänään kvinoaa, nakkeja, herkkusieniä, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja kurkkua ja tomaattia. Erinomaisen hyvää ruokaa, kelpasi kaikille. UPF:ää oli nakit, prosessoitua pavut ja loput varmaan saa synninpäästön.
Koko satsi maksoi noin 4€, lopusta kvinoasta ja kasviksista tein vielä salaattipohjan itselleni huomiseksi. Annoshinta (sis. kurkut ja tomaatit) noin euron.
Kiusa se on pienikin kiusa
Minä en tätä kiistaa aloittanut, täällä on jotain typeriä tyyppejä, jotka jaksavat alapeukuttaa kirjoituksiani, jos löydän vaikka lihapiirakoita alennuksesta. Syövät varmaan soijarouhetta itse joka päivä, tai muuta vastaavaa (hyh!). Pitäkää soijarouheenne, minä taas pidän lihapiirakkani.
T. Lidl-mies
Että mistäköhän tofu ja soijarouhe on tehty 🤭
Onneksi mun ei tarvitse edes pohtia, olen näet soijalle allerginen.
Paitsi, sisältääköhän ne sittenkään soijaa 🤔
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole vakuuttunut siitä että soija olisi niin terveellistä. Voi olla, että ei vaikuta pitkäikäisyyteen, mutta minä en halua sitä syödä. Natto on varmaan hyvä verisuonien terveydelle, mutta olen varma että muitakin vaihtoehtoja löytyy.
Suomessa rehusoijasta on pyritty pääsemään eroon, mikä on hyvä asia:
Maa- ja metsätalousministeri täsmensi avustajansa lausuntoa: Suomesta täysin soijaton rehukäytössä vuoteen 2025 mennessä
"Suomalainen maito ja naudanliha tuotetaan käytännössä jo ilman soijaa ja kotimainen vilja itsessään on hyvin valkuaispitoista, ministeri sanoo.
Sikataloudessa soijarehun käyttö on kuuden prosentin luokkaa, arvioi viime viikolla asiantuntija Marjukka Manninen Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitosta Helsingin Sanomille. Broilerien ravinnosta noin 15 prosenttia valmistetaan soijasta, mutta pääosa ravinnosta tulee kotimaisesta viljasta, lehti kirjoittaa."
T. Lidl-mies
Veikkaan, että sä et varmaan suostuisi etkä edes haluaisi uskoa vaikka sata ravitsemuksen asiantuntijaa ja tutkijaa esittäisi sulle kaikki tutkimustiedot ja näytöt. Ennemmin uskot vain niitä juttuja, jotka tukevat omia ennakkoluuloja. Mutta se ei muuta näitä tutkittuja tietoja miksikään. Ei sitä tietenkään tarvitse syödä, jos ei halua, eikä kukaan sellaista vaadikaan.
Tää menee nyt jo täysin ohi ketjun aiheen, mutta vastataan nyt jotain. Tuo juttu on jo vuodelta 2019 eli useiden vuosien takaa ja vuosi 2025 meni jo, ja soijaa rahdataan edelleen aivan valtavat määrät rehuksi valtameren takaa. Tuo on lähinnä mielipidehaastattelu ja siinä haetaan omavaraisuutta, sitä että suomalaisten rahat ei valuisi soijan mukana ulkomaille. "Soijan luopuminen vaatisi kotimaisten palkokasvien kasvatuksen reilua lisäämistä eli esim. härkäpaputuotantoa olisi 80 000 hehtaarin edestä", haastateltu sanoo. Nykyinen viljelyala härkäpavulla on alle 7000 hehtaaria ja rehuhernettäkin alle 40 000 ha. Eli pitkä matka on vielä! Eikä noita ole pahemmin viime vuosina haluttu edes tukea, valitettavasti tuon haastatellun hallitus meni jo.
Ottaen huomioon, että Suomessa lihoista juuri sitä broileria syödään kaikkein eniten (jopa 147,4 miljoonaa kiloa vuodessa!!) ja kananmunia syödään n 200 kpl/ ihminen/ vuosi, ja näiden molempien syönti vaan kasvaa koko ajan, niin sitä rehusoijaa kuluu ihan hirveästi.
Suomeen tuodaan joka vuosi soijaa 150-200 miljoonaa kiloa, ja yli 90 % Suomeen tuotavasta soijasta käytetään juuri rehuteollisuudessa eli lähinnä broileri- ja kananmunan tuotannon kanojen ja sikojen rehuihin. Esimerkiksi siinä Lidlin lihapiirakassa on taas käytetty ulkomaista lihaa, mikä on ihan tavallista, ja EU:ssa soijarehun käyttö lihateollisuudessa on ollut korkeampaa kuin Suomessa.
Summa summarum: jos haluaa, että soijan käyttö ja tuonti Suomeen vähenee, kannattaa ensisijaisesti jättää kananlihan, kananmunien ja sianlihan syöminen pois tai ainakin vähentää radikaalisti. Ruokasoija on siihen lihan kasvamiseen/kananmunaan kuluneen kulutuksen rinnalla yksi leivänmuru.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tätä kiistaa aloittanut, täällä on jotain typeriä tyyppejä, jotka jaksavat alapeukuttaa kirjoituksiani, jos löydän vaikka lihapiirakoita alennuksesta. Syövät varmaan soijarouhetta itse joka päivä, tai muuta vastaavaa (hyh!). Pitäkää soijarouheenne, minä taas pidän lihapiirakkani.
T. Lidl-mies
Sähän itse kysyit tuolla että miksi ei kannattaisi ostaa sitä lihapiirakkaa 😂🤣. Sulle vastattiin ja aloit puhua soijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
Sähän itse kysyit tuolla että miksi ei kannattaisi ostaa sitä lihapiirakkaa 😂🤣. Sulle vastattiin ja aloit puhua soijasta.
Eiköhän pitäisi miettiä, miksi lihapiirakaksi ensinkään kutsutaan jotain, missä on tuoteselosteen mukaan 10% lihaa...?
-winner-
Hui kauheeta, mitähän karjalanpiirakka sisältääkään?!?
Meillä on nyt pakastimessa taas muutama litraa ilmaista jäätelöä. Siinä on pitkäksi aikaa iltapalat tai jälkiruuat. En viitsinyt kovin tarkkaan lukea valmistusaineluetteloa - lahjahevosen suuhun ei auta katsoa.
Jos jotain on aiheutunut tästä kalabaliikista, niin se, että nyt tekisi ihan kauheasti mieli lihapiirakoita! Vaan kun en voi syödä, enkä tähän hätään ehdi leipoakaan. Taas yksi asia ikuisesti kasvavaan todo-listaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
Rupesin puhumaan soijasta, koska tyypillisesti ne, jotka pitävät eläinrasvoja epäterveellisinä ovat vegaaneja ja nämä syövät usein paljon soijaa. Sinä et kuitenkaan ole kertonut mitä sinä syöt tai pidät terveellisenä. Kuten SKE sanoi, ihminen on sekasyöjä, jolloin myös eläinrasva voi kuulua ruokavalioon. Pidän eläinrasvaa terveellisempänä kuin soijaöljyä, koska jotkut kasvirasvat (kuten juuri soijaöljy) aiheuttavat enemmän tulehdusta kuin eläinrasvat joidenkin tutkimusten mukaan. Tämä liittynee omega-6 rasvahappojen liialliseen saantiin. Mitä tulee soijarehuun, niin ei sitä soijaa sentään mene suoraan lihatuotteisiin, vaikka karjaeläimet sitä syövät. Muutenhan soijalle allergiset ihmiset eivät voisi syödä kananmunia tai sianlihaa.
T. Lidl-mies
Okinawan maailman pitkäikäisimmät asukkaat syövät perunaa, sellaista violettiväristä makeaa perunaa. Soijan kulutus on siellä pientä.
Kaikille villiyrttien kerääjille, ja miksei muillekin voin suositella Ylen Areenalta podcastia jossa Kalle Haatainen haastattelee Ari Turusta hänen kirjoittamansa kirjan Rohtojen atlas tiimoilta.
Kirjassa perehdytään paljolti tietysti rohtoihin lääkkeinä mutta myös ravintona.
Mielenkiintoisena yksityikohtana mainittakoon, että maailmassa on noin 350.000 löydettyä tai siis luokiteltua kasvia joista yksi neljäsosa on myrkyllisiä ja vain noin 200 eli 0,06% viljeltävää ihmisravinnoks kelpaavaa hyötykasvia!
Tässä linkki (mielenkiintoinen myös muilta osin):
Kampin Pimu
Eläinrasvoja eli kovia rasvoja pidetään yleisestikin suomalaisissa ja useiden muidenkin maiden suosituksissa, ohjeituksissa ja tutkimuksissa epäterveellisinä. Ei se ole vain jokin vegaanien juttu. Vegaanejakaan ei kuitenkaan niin paljoa Suomessa ole. Näistä voisi varmaan tehdä ihan oman ketjunkin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
Rupesin puhumaan soijasta, koska tyypillisesti ne, jotka pitävät eläinrasvoja epäterveellisinä ovat vegaaneja ja nämä syövät usein paljon soijaa. Sinä et kuitenkaan ole kertonut mitä sinä syöt tai pidät terveellisenä. Kuten SKE sanoi, ihminen on sekasyöjä, jolloin myös eläinrasva voi kuulua ruokavalioon. Pidän eläinrasvaa terveellisempänä kuin soijaöljyä, koska jotkut kasvirasvat (kuten juuri soijaöljy) aiheuttavat enemmän tulehdusta kuin eläinrasvat joidenkin tutkimusten mukaan. Tämä liittynee omega-6 rasvahappojen liialliseen saantiin. Mitä tulee soijarehuun, niin ei sitä soijaa sentään mene suoraan lihatuotteisiin, vaikka karjaeläimet sitä syövät. Muutenhan soijalle allergiset ihmiset eivät voisi syödä kananmunia tai sianlihaa.
T. Lidl-mies
Iiiiitseasiassa. Tunnen allergikkoja, jotka eivät voi syödä lihaa (tai voivat syödä vain tiettyjä eläimiä), koska eläimet ovat syöneet kauraa/vehnää/soijaa/jotain tiettyä kasvia.
Eli esim. hirvi ei käy, koska ne syövät pelloilta kauraa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
T. Lidl-mies
Iiiiitseasiassa. Tunnen allergikkoja, jotka eivät voi syödä lihaa (tai voivat syödä vain tiettyjä eläimiä), koska eläimet ovat syöneet kauraa/vehnää/soijaa/jotain tiettyä kasvia.
Eli esim. hirvi ei käy, koska ne syövät pelloilta kauraa....
Esim jodi on myös sellainen, jota ihmiset saa mm maitotuotteista just sen takia, että sitä lisätään lehmien rehuun ja käytetään tuotannon desinfektioaineissa. Eli ne lehmien saamat lisäravinteet erittyy sitä kautta ihmisille. Hyvä kysymys onkin, että mitä kaikkea muuta sieltä kulkeutuu ja onko niitä tutkittu tarpeeksi?
Jotkut lähteet sanovat, että maitotuotteet aiheuttaa matala-asteista tulehdusta elimistössä. Mutta ainakin suomalaisista lähteistä siitä on vaikea saada luotettavaa ja puolueetonta tietoa, koska Valiolla on niin painava rooli ravintoon liittyvissä asioissa. Matala-asteisen tulehduksen aiheuttajina mainitaan myös mm sokeri, puhdistetut valkoiset viljat esim vehnä, punainen liha ja transrasvat.
Sitten on vielä ne tulehduksen aiheuttajat, jotka ei liity ruokaan esim ylipaino, vähäinen liikunta, stressi ja huonosti nukkuminen.
Juuri eilen katselin jääkaappiin, että on jukurtit loppu, eikä ole pitkään aikaan ollut K-ryhmällä 3 purkkia eurolla/6purkkia 2 eurolla tarjousta.
No nytpä on (en siis eilen aamulla vielä katsonut tarjouksia, oli ne jo silloin).
Kävin ne aamukierroksella hakemassa, samalla otin yhden pienen ribsihaitarin (noin 5,50€/1,2kg) ja kaksi rasiaa kananpojan fileesuikaleita 450g, niiden hinnaksi jäi plussa-alennuksen ja punalaputuksen jälkeen 2,79€, mikä on ihan kohtalaisen edullinen hinta.
Mä en koskaan ole varma, tuleeko se plussa-ale noihin punalaputettuihin. Noihin nyt ainakin tuli.
Jotain sokerimarinoituja tahmeita ribsiluita voisi tehdä illaksi, riisin ja kasvisten kanssa. Olisi ainakin minimaisseja ja paprikaa sekä kaalia. Tuleehan siitä yli kahden euron annoshinta sitten, mutta kerrankos sitä pistetään elämä risaiseksi...
Lounaaksi sen sijaan syön "ilmaisen" mikroaterian, kalaa ja uunikasviksia - ei yhtään sipulia!
Ostin kananmunia -70% parasta ennen 24.5. kaksi pakkausta a 12 kpl 70c kenno. Vanhoja marjoja laitan pakkasesta pois, että sopii kohta lisää ja teen mustikka/vadelmapiirakkaa pari pellillistä. Se on mun paistopiste ;DDD
-winner-
Ajattelin sitten syödä palan piirakkaa ja hörpätä kylmää maitoa aina kun Suomi tekee illalla maalin Sveitsiä vastaan ;D Joko napa paukkuu tai sitten joutuu laittamaan palaset pakkaseen ;DDDD
-winner-
https://www.lidl.fi/p/lihapiirakka/p10000081