Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen: pari ruisleipäpalaa ja kananmuna / puuro / rahka ja hedelmää tai marjoja
Lounas: kasvislinssikeitto sis. lanttua ja porkkanaa plus timjami / linssikeitto sis. sipuli ja valkosipuli plus garam masala / tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keitto / broileria (tarjouksesta), perunaa, porkkanaa, kermaa plus currya ja kurkumaa / linssikeitto ja pakasteseitiä plus paseerattu tomaatti / pinaattiletut / pinaattikeitto itse tehden
Välipala: hedelmä tai sämpylä plus kurkkua tai tomaattia
Päivällinen: edellisen päivän tähteitä ks. Lounas
Iltapala: Mannapuolukkapuuro / Mannapuuro ja mansikkakeiito
Kaikkien ruokien kanssa leipää ilta-alesta 2e/kg ja vihannekset 1e/kg
Ruokaa tulee sen mukaan, mitä alessa on. Päivittäin yksi uusi ruoka ja toinen edellisen päivän tähteitä. Sopii kevyttä toimistotyötä tekevälle. Vinkki pakastepinaatti maksaa 1,45e iso pussi ja itse tehtynä tulee tosi hyvää ruokaa.
Kiinnostaisi kuulla miten teet tuon tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keiton? Minä en oikein osaa/jaksa syödä kesäkurpitsaa muuta kuin raakana, ja kaipaisi siihen välillä vähän jotain vaihtelua.
-Säästäjä
Paistan ensin valmiiksi maustetun tofun mahdollisimman rapeaksi pannulla. Sitten pilkottu sipuli ja kesäkurpitsa veteen kiehumaan, valkosipulia mukaan, jos maistuu, sitten kun ovat pehmenneet paseerattu tomaatti, vähän sokeria, mausteeksi anista, jos on. Lopuksi tofu sekaan.
Lisäksi voi laittaa herkkusieniä öljyssä pannulla paistettuna mukaan keittoon. Lähikaupassa on usein herkkusieniä 1e/kg hukka-alessa. Noin 2e / neljä pientä annosta eli 0,50e / kulho.
Minun ei pitänyt tänään mennä kauppaan, mutta anopille piti sitten käydä hakemassa ruokaa. Samalla sitten yritin muistella, että mitä kotoa puuttuu (no ei varsinaisesti mitään, siksi se kauppareissu ei ollut ohjelmassa). Tein kuitenkin pari hyvää löytöä tämän viikon ruokailuja ajatellen: hevihävikkilaatikko 2,15€ (3,3kg), siinä oli kaali, salaattia, basilikaruukku, persikka, minitomaatteja, minipaprikoita... ihan hintansa väärti; porsaan suolalapaa 6,20€/kg (halvempaakin on, mutta tuo oli sopivan kokoinen ja uunivalmis, nyt laiskottaa).
Kohta lähden leipomaan peltileipää/sämpylöitä, ja jotain ruokaa pitäisi kotijoukoille keksiä siinä samalla. Pakastimessa olisi ainakin "ilmaista" raakamakkaraa, joka saattaisi heille kelvata... Itse söin lounaaksi tonnikalasalaattia (Lidlin halpistonnarista, ei joo ole mun suosikkini, mutta kyllä sen ennemmin syö kuin heittää menemään), joten en vielä näe nälkää.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen: pari ruisleipäpalaa ja kananmuna / puuro / rahka ja hedelmää tai marjoja
Lounas: kasvislinssikeitto sis. lanttua ja porkkanaa plus timjami / linssikeitto sis. sipuli ja valkosipuli plus garam masala / tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keitto / broileria (tarjouksesta), perunaa, porkkanaa, kermaa plus currya ja kurkumaa / linssikeitto ja pakasteseitiä plus paseerattu tomaatti / pinaattiletut / pinaattikeitto itse tehden
Välipala: hedelmä tai sämpylä plus kurkkua tai tomaattia
Päivällinen: edellisen päivän tähteitä ks. Lounas
Iltapala: Mannapuolukkapuuro / Mannapuuro ja mansikkakeiito
Kaikkien ruokien kanssa leipää ilta-alesta 2e/kg ja vihannekset 1e/kg
Ruokaa tulee sen mukaan, mitä alessa on. Päivittäin yksi uusi ruoka ja toinen edellisen päivän tähteitä. Sopii kevyttä toimistotyötä tekevälle. Vinkki pakastepinaatti maksaa 1,45e iso pussi ja itse tehtynä tulee tosi hyvää ruokaa.
Kiinnostaisi kuulla miten teet tuon tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keiton? Minä en oikein osaa/jaksa syödä kesäkurpitsaa muuta kuin raakana, ja kaipaisi siihen välillä vähän jotain vaihtelua.
-Säästäjä
Paistan ensin valmiiksi maustetun tofun mahdollisimman rapeaksi pannulla. Sitten pilkottu sipuli ja kesäkurpitsa veteen kiehumaan, valkosipulia mukaan, jos maistuu, sitten kun ovat pehmenneet paseerattu tomaatti, vähän sokeria, mausteeksi anista, jos on. Lopuksi tofu sekaan.
Lisäksi voi laittaa herkkusieniä öljyssä pannulla paistettuna mukaan keittoon. Lähikaupassa on usein herkkusieniä 1e/kg hukka-alessa. Noin 2e / neljä pientä annosta eli 0,50e / kulho.
Kiitos, kuulostaa maukkaalta :). Miten mä en ole koskaan tainnut tulla ajatelleeksi, että kesäkurpitsankin voi ihan vain pilkkoa keittoon 😄. Olen lukenut paljon vain sosekeitoista ja vieläpä kylmistä sellaisista, mutta ne ei ole koskaan innostanut kesäkurpitsan kohdalla. Jääkaapissa on puolikas nuukahtanut kesäkurpitsa ja jos se jaksaa sinnitellä viikonloppuun asti, niin se sopisi hyvin suunnittelmaani kookosmaidolla maustettuun seitikeittoon, ja Aasia -marinoitua tofuakin olisi!
-Säästäjä
Lidlistä tosiaan ostin kaksi laputettua Jalotofua Aasia -marinadilla (sitruuna, inkivääri, valkosipuli, chili). Tykkään usein syödä tofua ihan siltänään vaikka leivän päällä tai niitten kesäkurpitsaviipaleiden ja aromisuolan kanssa, mutta tästä tofusta ei siihen ollut. On liian tiivis koostumus mun makuun sellaiseen ja vahva marinadi. Kokeilin tänään ekaa kertaa raastaa tofua ja paistoin raasteet pellillä. Oli oikein onnistunutta! Rapeuttakin saa säädeltyä paitoajalla ja öljyllä. Näitähän napsii ihan huvikseenkin suuhun eikä marinadikaan lyö enää niin vahvasti päälle. Olen aina kokenut jotenkin työlääksi pannulla paistamisen esim aikoinaan jauhelihan kanssa ja nyt tofujen, niin tämä raastekypsennys on tosi sutjakka ja vaivaton tapa siihen verrattuna. (Nojoo, oon muutenkin laiska kokki ja menen yleensä yhden kattilan/uunin lämmityksen taktiikalla...)
Lisäksi paistoin samalla K-menun parsakaalisekoitusta ja paahdoin myskikurpitsan siemenet rouskuteltaviksi. Keitin tänään ekaa kertaa niitä Coopin vihreitä pakastepapuja, ja ne on tosi hyviä!! Ihan eri maata kuin ne Lidlin lutjakkeet. Tänään oli mulla siis varsin tuottelias ruokatunti töissä 😁.
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä tosiaan ostin kaksi laputettua Jalotofua Aasia -marinadilla (sitruuna, inkivääri, valkosipuli, chili). Tykkään usein syödä tofua ihan siltänään vaikka leivän päällä tai niitten kesäkurpitsaviipaleiden ja aromisuolan kanssa, mutta tästä tofusta ei siihen ollut. On liian tiivis koostumus mun makuun sellaiseen ja vahva marinadi. Kokeilin tänään ekaa kertaa raastaa tofua ja paistoin raasteet pellillä. Oli oikein onnistunutta! Rapeuttakin saa säädeltyä paitoajalla ja öljyllä. Näitähän napsii ihan huvikseenkin suuhun eikä marinadikaan lyö enää niin vahvasti päälle. Olen aina kokenut jotenkin työlääksi pannulla paistamisen esim aikoinaan jauhelihan kanssa ja nyt tofujen, niin tämä raastekypsennys on tosi sutjakka ja vaivaton tapa siihen verrattuna. (Nojoo, oon muutenkin laiska kokki ja menen yleensä yhden kattilan/uunin lämmityksen taktiikalla...)
Lisäksi paistoin samalla K-menun parsakaalisekoitusta ja paahdoin myskikurpitsan siemenet rouskuteltaviksi. Keitin tänään ekaa kertaa niitä Coopin vihreitä pakastepapuja, ja ne on tosi hyviä!! Ihan eri maata kuin ne Lidlin lutjakkeet. Tänään oli mulla siis varsin tuottelias ruokatunti töissä 😁.
Ja tämä oli Säästäjä.
Täytyykin kokeilla tuota raastetun tofun paahtamista uunissa! pannulla osaankin jo tehdä siitä rapeaa.
Ja meilläkin syötiin tänään(kin) niitä coopin papuja.
Yllättävän hyvä ruoka tänään: mausteista raakamakkaraa viipaleina pannulle, sekaan pakastepapuja ja -maissia. Ei muuta. Lisäkkeenä pastaa, tuoreita tomaatteja. Olin varma, että nuoriso rutisee, kun makkaraa on ollut jo viikon sisään muutenkin. Mut hyvin kelpasi (no kai niillä oli nälkä klapien kantamisen jälkeen).
Opiskelijana onnistui, mutta ruoka maksoi silloin vähemmän js söin koulussa alle 3 e:n ison lounaan. Ei tehnyt noilla ehdoilla tiukkaakaan.
Villiyrteistä tähän mennessä on syöty maitohorsmaa, vuohenputkea ja nokkosta. Pihlajaa olen kerännyt teeaineksiksi. Eilen keräsin pihasta, metsänreunasta korvasieniä. En niitä eilen ehtinyt keitellä, tänään on sitten sen vuoro. Pohdin tässä, että pitäisikö keittää ne ulkona?
Lauantai ja sunnuntai meni siis viisuillessa ja synttäreitä vietellessä. Eilen tein etätyöpäivälounaaksi maitohorsma-katkarapuwokkia nuudeleiden kanssa, sitä tuli sen verran runsaasti, että söin vielä illallakin. Lämpimiin ruokiin meni noin euron verran (nuudelit ikivanhoja täysjyvänuudeleita, joissa on 0,50€ hintalappu päällä, eli yks nyytti 12,5 senttiä; saman verran suippopaprikaan, katkarapuja ehkä 0,30€ ja loput öljyä ja mausteita). Aamupala oli feta-parsakaalipiirakkaa ja teetä, ei sekään ollut kuin 0.50€ arvoinen.
Noin kahden euron päivä, kun lasken mukaan ne kasvikset, mitä jääkaapista napsin välipalaksi jne.