Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20908)
Herran pieksut! Luin Hesarin palstaa HS 50 vuotta sitten. Siis 14.5.1976 kerrottiin lehdessä näin:
"Kalaa on runsaasti ja se on yleensä halpaa, silakkaa ja ahventa saa jopa parilla markalla kilon paketin".
Pakko oli mennä tilastokeskuksen rahanarvolaskuriin ja syöttää sinne kaksi markkaa vuonna 1976. Se on - myös inflaation huomioiden - nykyrahassa 1,75 euroa!
Vertailun vuoksi katsoin K-Supermarketin hinnan ahvenfileille. Se on 39,95 euroa.
Kampin Pimu
Mun lapsuudenkodissani syötiin kalaa usein. Ahventa ( kesät talvet itse onkien), hauesta ei niin välitetty mutta syötiin jos tuli. Särjet söi kissa.
Graavisiikaa toi mummu torilta. Silakoita syötiin monenlaisina ruokina. Silliä käytettiin myös paljon. Joulunaikaan livekalaa ( lipeäkalaa sanottiin meillä noin, nykyisin ehkä kuulostaisi hassulta.
Nyt on kalansyöntini lähinnä tonnikalaa tai seitä. Katkaraputarjouksessakin on halvempi kilohinta kuin ahvenen!
Syötiin lapsuudenkodissani myös usein sianlihaa. Sitä ilman olen hyvin voinut olla yli 30v.
-tarinankertoja-
Kokeilkaapas muuten sinappia hieman jäisten ananasviipaleiden päälle! Tosi Lie-kin-hei-tin!
-winner-
Kampin Pimu kirjoitti:
Herran pieksut! Luin Hesarin palstaa HS 50 vuotta sitten. Siis 14.5.1976 kerrottiin lehdessä näin:
"Kalaa on runsaasti ja se on yleensä halpaa, silakkaa ja ahventa saa jopa parilla markalla kilon paketin".
Pakko oli mennä tilastokeskuksen rahanarvolaskuriin ja syöttää sinne kaksi markkaa vuonna 1976. Se on - myös inflaation huomioiden - nykyrahassa 1,75 euroa!
Vertailun vuoksi katsoin K-Supermarketin hinnan ahvenfileille. Se on 39,95 euroa.
Ja tämän takia monet edelleen kuvittelevat, että (järvi)kala on halvinta mahdollista ruokaa. Vaan kun ei se ole! Peratut ahvenet ovat noin 20€/kg, ahvenfileet 40€/kg. Kokonaiset (sisälmyksineen siis) on noin kympin kilo. Ja saatavuus on epämääräistä.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Ja tämän takia monet edelleen kuvittelevat, että (järvi)kala on halvinta mahdollista ruokaa. Vaan kun ei se ole! Peratut ahvenet ovat noin 20€/kg, ahvenfileet 40€/kg. Kokonaiset (sisälmyksineen siis) on noin kympin kilo. Ja saatavuus on epämääräistä.
En ole tuollaiseen kuvitelmaan törmännyt missään muualla kuin sellaisen suusta, joka a) kalastaa itse tai b) tuntee jonkun, joka kalastaa ja antaa/myy niitä kaloja edullisesti eteenpäin. Maaseudullahan näitä omatoimikalamyyjiä on ja siellä ne sitten ajelee taloille peräkontti pullollaan kalaa. (Ja joskus halpaa viinaa, tupakkaa, nuuskaa...)
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
En ole tuollaiseen kuvitelmaan törmännyt missään muualla kuin sellaisen suusta, joka a) kalastaa itse tai b) tuntee jonkun, joka kalastaa ja antaa/myy niitä kaloja edullisesti eteenpäin. Maaseudullahan näitä omatoimikalamyyjiä on ja siellä ne sitten ajelee taloille peräkontti pullollaan kalaa. (Ja joskus halpaa viinaa, tupakkaa, nuuskaa...)
No, mä olen kyllä törmännyt uskomukseen silakan halpuudesta. 15,83 euroa kilolta näyttää olevan K-Supermarketeissa. Ja syksyllä silakkamarkkinoilla vielä paljon kalliimpaa.
Kampin Pimu
Jihuuu, kävin tänään Lidlissä, ja mukaan tarttui 2x kabanossi makkaraa -50%, appelsiinimehua 50% 1 litra 1,50€, omenataskuja paistopisteestä -50%, ja hetkullista simaa 0,99€/1,5 l!
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Jihuuu, kävin tänään Lidlissä, ja mukaan tarttui 2x kabanossi makkaraa -50%, appelsiinimehua 50% 1 litra 1,50€, omenataskuja paistopisteestä -50%, ja hetkullista simaa 0,99€/1,5 l!
T. Lidl-mies
Tai siis "herkullista simaa"
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
Eli Lidlistäkin voi vielä tehdä alelöytöjä!
Kävin eilen hakemassa täydennystä uhkaavan tyhjään jääkaappiin. Cittarista löytyi kohtuullisen halpaa kanaa, alelaputettuna. Heti syötäväksi päätyi grilliboxi, 1,7kg kananpaloja 4,72€. Pari paketillista kanaa päätyi pakastimeen. Nykyään Cittarissa on valikoimasta poistuvien/päiväystuotteiden kuiva-ainesten hylly, siellä on mitä milloinkin. Nyt olisi ollut kissanpapuja (sellaisia, mitä meidän kissat ei syö, valitettavasti) ja sitten oli iso läjä 5kg pusseja ruisjauhoja kolmella eurolla. Noin halpoja ruisjauhoja ei ole ollut pitkään aikaan, ruisleipäaineksetkin puoleen hintaan ovat kilohinnaltaan edelleen kalliimpia. Otin siis yhden pussin ruisjauhoja.
Ilmeisesti suurimmalla osalla kaupunkilaisista oli vapaapäivä (ei näkynyt drooneja eikä herhiläisiä), ja heistä suurin osa oli pakkautunut paikalliseen ostoshelvettiin. TIETENKIN siellähän minäkin olin. Tokmannilta kananmunia ja vaasan hampurilaissämpylöitä (10 munaa 1,49€, sämpylät -50% eli 1,64€, mutta isompia kuin coopin hampparisämpylät).
Kanojen lisäkkeenä oli parsaa (-50%), se ei nyt hirveän halpaa ollut, mutta hyvää. Harmi, ettei parsa suostu kasvamaan savimaassa, vaatisi aikamoisen maansiirtourakan, että saisin kunnon hiekkaisen parsapenkin (pitää estää se, että savi syö sen hiekkamaan).
Illalla on luvassa kolmen perheen yhteinen viisukatsomo, ainakin sipsejä, mätiä, limepiirakkaa ja riisipiirakoita on tarjolla, ja karkkia ja alkoholitonta viintä. Minun osuuteni on suolainen piirakka ja viisubingo. Huomenna mennään syntymäpäiväkahveille.
Nyt lähden tiskaamaan, jotta mahdun tekemään sen piirakan!
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen hakemassa täydennystä uhkaavan tyhjään jääkaappiin. Cittarista löytyi kohtuullisen halpaa kanaa, alelaputettuna. Heti syötäväksi päätyi grilliboxi, 1,7kg kananpaloja 4,72€. Pari paketillista kanaa päätyi pakastimeen. Nykyään Cittarissa on valikoimasta poistuvien/päiväystuotteiden kuiva-ainesten hylly, siellä on mitä milloinkin. Nyt olisi ollut kissanpapuja (sellaisia, mitä meidän kissat ei syö, valitettavasti) ja sitten oli iso läjä 5kg pusseja ruisjauhoja kolmella eurolla. Noin halpoja ruisjauhoja ei ole ollut pitkään aikaan, ruisleipäaineksetkin puoleen hintaan ovat kilohinnaltaan edelleen kalliimpia. Otin siis yhden pussin ruisjauhoja.
Ilmeisesti suurimmalla osalla kaupunkilaisista oli vapaapäivä (ei näkynyt drooneja eikä herhiläisiä), ja heistä suurin osa oli pakkautunut paikalliseen ostoshelvettiin. TIETENKIN siellähän minäkin olin. Tokmannilta kananmunia ja vaasan hampurilaissämpylöitä (10 munaa 1,49€, sämpylät -50% eli 1,64€, mutta isompia kuin coopin hampparisämpylät).
Kanojen lisäkkeenä oli parsaa (-50%), se ei nyt hirveän halpaa ollut, mutta hyvää. Harmi, ettei parsa suostu kasvamaan savimaassa, vaatisi aikamoisen maansiirtourakan, että saisin kunnon hiekkaisen parsapenkin (pitää estää se, että savi syö sen hiekkamaan).
Illalla on luvassa kolmen perheen yhteinen viisukatsomo, ainakin sipsejä, mätiä, limepiirakkaa ja riisipiirakoita on tarjolla, ja karkkia ja alkoholitonta viintä. Minun osuuteni on suolainen piirakka ja viisubingo. Huomenna mennään syntymäpäiväkahveille.
Nyt lähden tiskaamaan, jotta mahdun tekemään sen piirakan!
Ja tämän kirjoitin siis minä, olin taas tippunut pois.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
Eli Lidlistäkin voi vielä tehdä alelöytöjä!
Nojoo, tämä tuntui vähän siltä, että olisi sitä vanhaa Lidliä, jossa monet asiat olivat reilusti halvempia kuin muualla. Nykyään se on harvinaista 🙁.
T. Lidl-mies
Viime päivien ruuissa on käytetty voita, rahkaa, kermaviiliä, dippijauhetta mitä ostin 50snt pussi, pihan vihreitä, pakastemarjoja ja varsiselleriä.
Lisäksi olen syönyt ruisleipää, niitä 1.99/ kg tomaatteja, kananmunia, vesimelonia ja kurkkua alle 2e/ kilo.
Edullisesti on menty, mutta jos laitan päivittäin, joku taas napisee, että liian vähän ja teen heti puutostautikuolemaa.
Nyt on selleridippikausi, nam.
Laitan sitten paremmin kun taas intoudun ruuanlaittoon.
-tarinankertoja-
Pari viime päivää olen syönyt "pääateriana" kiinankaalisalaattia, johon olen laittanut tofua, kikherneitä, kesäkurpitsaa, paprikaa, kevätsipulia, oliiviöljyä. Hummuksesta on nyt tullut jokapäiväinen kaveri. Tänään tein ens viikoksi vähän soseutetun keiton, johon tuli reilu puoli kiloa myskikurpitsaa, puoli kiloa porkkanoita, muutama peruna, 500g punaisia linssejä, puoli purkkia tomaattimurskaa, tahinia ja mausteeksi mm paprikajauhetta ja intialaista mausteseosta. Tästä saan aterian viideksi päivää.
Cittarissa oli omaplussaetuna maapähkinävoita, niin ostin kaksi purkkia 2,19e/350g. Halvat tofut on viime aikoina ollut kaupoissa kortilla, mutta onneksi löysin lidlistä maustettua Jalotofua -20% ja -50% alennuksilla (normi 2,59e/300g). Laitoin nyt meidän Cittariin tuotetoiveeksi K-menun tofun, joten saa nähä toteutetaanko toive, pidetään peukkuja!
-Säästäjä
Tänään syöty:
-rahka jogurttisilmällä
- selleriä ja kevytkermaviilidippiä
- kaalilaatikkoa ( pakasteesta)
- tomaatteja
Selleriä menee aina koko 400g pussi.
- tarinankertoja-
abc -60% Dagens anguspihvit 2kpl 3,92 (-5,88), superior opera special -pizzat 3 kpl 5,15 (-7,72) yht. 9,07
Röyh!
-winner-
Vierailija 153/20376 | 12.11.2023 | 08:57
Jauheliha 400g 2,75€
Nyt 18.05.2026
Jauheliha 400g 6,29€
Onneksi on tullut hurja määrä kasviskorvikkeita tilalle.
Aamiainen: pari ruisleipäpalaa ja kananmuna / puuro / rahka ja hedelmää tai marjoja
Lounas: kasvislinssikeitto sis. lanttua ja porkkanaa plus timjami / linssikeitto sis. sipuli ja valkosipuli plus garam masala / tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keitto / broileria (tarjouksesta), perunaa, porkkanaa, kermaa plus currya ja kurkumaa / linssikeitto ja pakasteseitiä plus paseerattu tomaatti / pinaattiletut / pinaattikeitto itse tehden
Välipala: hedelmä tai sämpylä plus kurkkua tai tomaattia
Päivällinen: edellisen päivän tähteitä ks. Lounas
Iltapala: Mannapuolukkapuuro / Mannapuuro ja mansikkakeiito
Kaikkien ruokien kanssa leipää ilta-alesta 2e/kg ja vihannekset 1e/kg
Ruokaa tulee sen mukaan, mitä alessa on. Päivittäin yksi uusi ruoka ja toinen edellisen päivän tähteitä. Sopii kevyttä toimistotyötä tekevälle. Vinkki pakastepinaatti maksaa 1,45e iso pussi ja itse tehtynä tulee tosi hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen: pari ruisleipäpalaa ja kananmuna / puuro / rahka ja hedelmää tai marjoja
Lounas: kasvislinssikeitto sis. lanttua ja porkkanaa plus timjami / linssikeitto sis. sipuli ja valkosipuli plus garam masala / tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keitto / broileria (tarjouksesta), perunaa, porkkanaa, kermaa plus currya ja kurkumaa / linssikeitto ja pakasteseitiä plus paseerattu tomaatti / pinaattiletut / pinaattikeitto itse tehden
Välipala: hedelmä tai sämpylä plus kurkkua tai tomaattia
Päivällinen: edellisen päivän tähteitä ks. Lounas
Iltapala: Mannapuolukkapuuro / Mannapuuro ja mansikkakeiito
Kaikkien ruokien kanssa leipää ilta-alesta 2e/kg ja vihannekset 1e/kg
Ruokaa tulee sen mukaan, mitä alessa on. Päivittäin yksi uusi ruoka ja toinen edellisen päivän tähteitä. Sopii kevyttä toimistotyötä tekevälle. Vinkki pakastepinaatti maksaa 1,45e iso pussi ja itse tehtynä tulee tosi hyvää ruokaa.
Kiinnostaisi kuulla miten teet tuon tofu, kesäkurpitsa ja sipuli -keiton? Minä en oikein osaa/jaksa syödä kesäkurpitsaa muuta kuin raakana, ja kaipaisi siihen välillä vähän jotain vaihtelua.
-Säästäjä
Taisi olla 2annosta noin 6e.
Mutta annokset olivat todella isoja.
Kävin alkukuusta Hakaniemen maalaismarkkinoilla siellä voissa paistetut muikut annos maksoi 10-15e.
Siihenkin nähden halvempi.
olen ostanut kaupasta myös itse muikkuja kalatiskiltä suoraan 200-300g muikkuja täälllä maksaa noin 2-3e.
Ostan kalaa aina tarjouksesta.
Lapsuudessa kalastin aina isäni kanssa mökillä.
Pitäisikö tänä kesänäkin innostua kalastamaan.
Meillä lapsuudenkodissa kalaa syötiin joka viikko niin en osaa oikein olla syömättäkään kalaa.